नेपाल एकीकरणमा हिलिहाङ

नेपाल एकीकरणमा हिलिहाङ

नेपाल एकीकरणका अभियन्ता बडामहाराजधिराज पृथ्वीनारायण शाहका समकालीन हुन्, तत्कालीन लिम्बुवानका अन्तिम राजा हिलिङ योङहाङ । दुवै राजाले साझा विशाल नेपालको परिकल्पना गरेर पटक पटक १७औं पटकसम्मको युद्धपछि सम्झौता गर्ने निर्णय गरे । १८३१ सालमा गोर्खाली लिम्बूबीच एक ऐतिहासिक दूरदर्शी सम्झौता गरी वर्तमान नेपालको नक्सा कोर्न सफल भएको इतिहास छ । जसमा हाङ हिलिहाङ योङहाङले सहजीकरण गरेका थिए ।

जुन सम्झौतामा स्थानीय स्वतः अधिकारसहित पाँचबँुदे अकाट्य÷कालजयी, मेलमिलाप गरी गोर्खालाई केन्द्रीय सरकार मान्ने र गोर्खाली शाहलाई दाजु र लिम्बुवान (हिलिहाङका सन्तान) लाई भाइ मान्ने गरी सुनपानी वाचा गरेका थिए । विशाल नेपालको परिकल्पनासहित अगाडि बढाउन दुवै सेनाद्वारा संयुक्त भई छिमेकी मुलुकहरू तिब्बत र सिक्किमलगायत अन्य मुलुकको सम्भावित आक्रमणलाई रोक्न संयुक्त सैन्य दस्ता खडा गरी लड्ने निर्णय गरेका थिए ।

जुन सम्झौता भएपश्चात् विशाल अधिराज्य नेपालको नक्सा बनाएका राष्ट्र निर्माता योद्धाहरूको स्मरण गर्दै जानु र लानु, सारा नेपालीको कर्तव्य र अधिकार हो भन्ने बुझ्न सके सुनमा सुगन्ध हुनेछ । सार्वभौम राष्ट्र स्वतन्त्र राज्य र विशाल नेपाल देश बन्न र बनाउनलाई विभिन्न कालखण्डहरूमा विभिन्न पर्व तथा कोतपर्व नभएका होइन । जुन कोतपर्वहरूमा बहुुभाषिक, बहुधार्मिक र बहुसांस्कृतिक सम्बोधन गराउन थुप्रै योद्धहरूले शहादत प्राप्त गरेका थिए । उनै प्रत्येक योद्धाहरूको इतिहास खोतल्नु र पुस्ता हस्तान्तरण गर्दै बुझाउँदै जानु र लानु तथा स्मृति गान गर्दै एक कालखण्डको पुनः ताजकी नै इतिहास हो । 

तर कुन इतिहास महत्त्वपूर्ण र सम्झनलायक छ त ! हामी सबै नेपालीहरूले हेक्का राख्दै सबै जाति, वर्ग, समुदायहरूले उनीहरूको पुर्खाको योगदानको आधार प्रमाणले देश, मुलुक र राज्य बनाउन कति योगदान थियो त ? भन्ने सन्दर्भ कोट्ट्याउनु, बुझाउँदै जानु पर्दछ । इतिहाससँगै जोडिएर आउने सभ्यता, संस्कार संस्कृतिहरू जगेर्ना गर्ने भाइचारा हिसाबले राज्यले हेरिनु हँुदैन । तब मात्र देश सिमाना सुरक्षित मुलुक अखण्डता र राज्यका फूलबारी ढकमक्क फुुल्न फल्न र सुगन्ध दिई हराभरा हुन सक्छ । त्यसकारण दुवै राजा पृथ्वीनारायण शाह र हिलिहाङ योङहाङ नेपालका एकताका प्रतीक हुन् । दुवैले दूरदर्शी सम्झौता गरी सारा नेपालीलाई नासोको रूपमा छाडेर गए ।

नेपाल एकीकरण गर्ने सन्दर्भमा सानासाना राजा महाराजा र उनीहरूद्वारा चलाएका टुक्रे राज्यहरूलाई राजनीतिक, रणनीतिक र कूटनीतिकद्वारा साना ठूला खेस्रा सम्झौता गर्ने सेनकालीनवाट सुरु गरी पूर्व—पश्चिम उत्तर—दक्षिण गाभ्दै विशाल नेपालको परिकल्ना अभियान सफल गरेका थिए । नेपालको इतिहासमा उन (पृथ्वीनारायण शाह) को गाथाहरू सबै नेपालीले शिरोधार गर्नै पर्छ । उनले परिकल्पना नगरेको भए आजसम्म टुक्रे राज्यहरू यथावत् रहन्थे होला सायद “विशाल अधिराज्य नेपाल नामकरण गर्ने सन्दर्भमा नेपालको इतिहासमा बिर्सनै नहुने नाम तत्कलीन लिम्बुवानका अन्तिम राजा हिलिहाङ योङहाङ हो । जसले सहजीकरणको नेतृत्व गरेका थिए ।

नेपालको इतिहासमा धेरै सम्झौताहरू नभएका होइन तर गोर्खाली–लिम्बुवानबीचको सम्झौता लालमोहर एक काल खण्डको एक ऐतिहासिक एवं कालजयी दस्तावेज बनेर बसेको छ । त्यो सम्झौतापत्र लालमोहर, ताम्रपत्र धेरै लेख पुस्तकहरूमा पढ्न र देख्न सकिन्छ । र, नेपालको कुनाकाप्चाहरूमा प्रशस्त फोटो कापीहरू पनि पाउन सकिन्छ । त्यसकारण यी यस्ता दस्तावेजहरू राज्य र समाजका लागि सम्पत्तिको रूपमा ग्रहण गर्नु पर्दछ । इतिहास भनेको एक जिउँदो दस्तावेज हो । सह–अस्तित्वको प्रमाण र जिउने आधार र चिनारीको माध्यम हो ।

त्यसकारण सबैले आ–आफ्नो इतिहास लेख्नु, देख्नु र बुझ्नु पर्दछ र सबैलाई बुझाउँदै जानु र लानु पर्दछ । कुनै पनि वर्ग, जाथि र समुदायको इतिहास छैन भने अन्यको जातिको अगाडि जिउँदो सहिद भएर एक पटक मात्र होइन पटकपटक मरिरहनु पर्दछ । त्यसैले हरेक जातिको इतिहास भनेको अनुशासनको कडी हो । विद्यान हो, संविधान हो, देश, भूगोल र राज्यभित्र रहेका सबै जनतालाई उनको इतिहासबारे बुझ्न र जान्न अधिकार पनि हो । भूगोलभित्रका सबै जाति, वर्ग समुदायका, धर्म कर्म रहनसहन, रीतिरिवाजलाई सम्मान गर्दै सद्भाव देखाउनु पर्दछ । बहुजाति, बहुभाषिक र बहुसांस्कृतिक एकसूत्र एकै मालामा बाँधिने माध्यम र आधार एकीकरण सँगसँगै पृथ्वीनारायण शाह र हिलिहाङ योङहाङबीचको ऐतिहासिक सम्झौता दस्तावेजले सधैंभरि सार्वभौम विशाल अधिराज्य नेपालको परिकल्पना गरेको देखिन्छ ।

राष्ट्रनिर्माता पृथ्वीनारायण शाह र तत्कालीन लिम्बुवानका राजा हाङ हिलिहाङ योङहाङबीचको दूरदर्शी अभियानलाई सदैव नेपालीले सगौरव सम्झनुपर्ने हुन्छ । किनकि, सयांै टुक्रे राजाहरू एकीकरण गराउने ठूलो भूमिकालाई नजर अन्दाज गर्नु पर्दछ । जुन पृथ्वीनारायण शाहको अभियानमा साथमा साथ नगरेकोे भए सायद विशाल नेपालको परिकल्पना अधुरो रहने थियो । तर सबै विषयमा हाङ हिलिहाङले सहजीकरणको ठूलो भूमिका रहेको देखिन्छ जस कारण दुवैको इच्छा, आकांक्षा र चाहनाले सम्भव तुल्याएको थियो । हामीले एक स्वतन्त्र राज्यका नागरिकको रूपमा स्मरण गरिरहने छौं । 

गोरखाका राजा पृथ्वीनारायण शाह र लिम्बुवानका अन्तिम राजा हिलिहाङ योङहाङ अन्य राजा रजौटाहरू भन्दा पृथक् हिसाबले राज्य निर्माणको अभियानमा लागेका थिए । उनीहरूले एक ऐतिहासिक र कालजयी सम्झौता गर्न दूरदर्शिता नदेखाएर एकीकरण नगरेको भए सार्वभौम भएर बस्ने वातावरण बन्ने थिएन । त्यसकारण उनी (पृथ्वीनारायण शाह र हिलिहाङ योङहाङ) हरू दुवैलाई राष्ट्र निर्माताको रूपमा मानेर जानु र लानु हामी सबैको कर्तव्य र अधिकार हुन आउँछ । जिउँदो इतिहासका पात्रहरूको तत्काीिन दरबार पुरातात्विक हिसाबले राज्यले सम्बोधन, संरक्षण र प्रवद्र्धन गर्नु पर्दछ । जसरी गोर्खास्थित दरबारलाई पुरापुरातात्विक, ऐतिहासिक र विश्वसम्पदा सूचीमा सूचीकृत राज्यले गराए जसरी नै हिलिहाङको दरबार पनि संरक्षण गरिनु पर्छ । त्यसो गरेमा सबै नेपाली एकै फूलबारी भएर ढकमक्क फुलेको महसुस गर्नेछन् । 

हिलिहाङ दरबार पान्थर जिल्लाको उत्तर पश्चिम तमोर काबेली खोला आड लिएर बसेको छ, हिलिहाङ गाउँपालिका । उनै हाङ हिलिहाङ योङहाङ राजाको स्मृतिमा बनाइएको गाउँपालिका हो । यो दरबार समुद्र सतहबाट करिक १४÷१५ सय उचाइमा रहेको छ । यस दरबारबाट सगरमाथा, कञ्चनजंघा पाथीभरा (मुकुम्लुङ) मन्दिर, मधेसका समतल फाँटहरू दृश्यलोकन तथा अवलोकन गर्र्न सकिन्छ । पर्यटकीय हिसाबले अत्यन्तै सम्भावना बोकेर बसेको हिलिहाङ दरबार नेपालको पूर्वाञ्चलकै एक नमुना र सम्भाव्य पर्यटकीयस्थलको रूपमा लिन सकिन्छ ।

पर्यटकीय हिसाबले मात्र नभएर ऐतिहासिक विशेषता पुराताŒिवक सम्पदा र कुनै एक काल खण्डको जिउँदो इतिहास भएकोले तपाईं हामी सबै नेपालीको एक अध्ययन–अनुसन्धान केन्द्र हुन सक्छ । इतिहासबिनाको देश र सभ्यता बिनाको मानव सदैव, अपूर्ण र अधुरो हुनेछ करिब २ सय ५० वर्षपछि राज्यद्वारा सम्बोधन भई इतिहास पुनर्ताजगी गर्ने संघ, प्रदेश र स्थानीय निकायद्वारा बजेट विनियोजन भई हिलिहाङ प्रवेशद्वार, हिलिहाङ · संग्रहालय निर्माण सम्पन्न भइसकेको छ । 
(योङहाङ, हिलिहाङ फाउन्डेसनका अध्यक्ष हुन् ।)


प्रतिक्रिया दिनुहोस !

Unity

working together is no longer optional-it is a matter of compulsion

Annapurna Media Network has announced the Unity for Sustainability campaign which comes into force from January 1, 2022. The main aim of this campaign is to 'lead the climate change dialogue' working closely with all the stakeholders on sustainable development mode, particulary focusing on climate-change issues.