न्याय, संसद् र जवाफदेहिता

न्याय, संसद् र जवाफदेहिता

व्यवस्थाका नाममा अव्यवस्था र संविधानका नाममा गैरसंविधानवादको अभ्यासमा कहिल्यै नखोसिने 'लोकतन्त्र' स्थापनाको संकल्प पूरा हुन सक्दैन भन्ने नेपाली नेताले बुझिसके या बुझेका छैनन्, स्पष्ट छैन अझै पनि । राजनीतिक नेतृत्व असफल हुनु नयाँ र अनपेक्षित विषय हैन, तर उनीहरू जवाफदेही नबन्नु उनीहरूले जपेको लोकतन्त्रको या त्यसका मर्म र मूल्यप्रति प्रतिबद्धताको अभाव हो । उनीहरूलाई जिम्मेवार बनाउन नसक्नु जनताको असफलता हो किनकि जनता सर्वोच्च शक्ति तथा सार्वभौमसत्ताका स्रोत हुन् । आफ्ना नेता तथा शासकलाई जवाफदेही बनाउन नखोज्नु आफ्नो दायित्वप्रतिको उदासीनता हो जनताको ।

खासगरी 'एलिट ड्रिभेन' या उपल्लो वर्गबाट नियन्त्रित तथा निर्देशित प्रजातन्त्रको सट्टा दाबी या नाराकै आधारमा भए पनि 'सहभागितामूलक' प्रजातन्त्रको अभ्यास गरेको नेपालमा या नेताहरूलाई जवाफदेही बनाउने भूमिका जनताकै बढी हुन्छ । त्यो भूमिका नदेखिँदा एउटा कुरा के स्पष्ट हुन्छ भने 'सहभागिता' र 'लोकतन्त्र' को नियन्त्रण र नियमन अहिले पनि 'एलिट' या केही ठूलाठालुकै हातमा छ, चाहे तिनीहरू राजनीतिक क्षेत्र, एनजीओ या नागरिक समाज या धनाढ्य तथा नवधनाढ्य वर्ग जहाँसुकैबाट आएका हुन् ।

अमेरिकी जनताको निर्णय अथवा डोनाल्ड ट्रम्पको राष्ट्रपति पदको निर्वाचनलाई लिएर अमेरिका मात्र विश्वभरि नै विविध विश्लेषण भइरहेका छन् । उनको निर्वाचनबाट केही अत्यन्त त्रस्त छन् र केही अत्यन्त खुसी । अथवा परस्पर विरोध, मान्यता, खुसी र डर 'विषम' प्रकृतिका छन् । तर प्रजातन्त्रको सर्वाधिक महत्त्वपूर्ण पक्ष हो, जनता बोल्छन् । जनतालाई बोल्न दिइन्छ र उनीहरूको निर्णय स्विकारिन्छ ।

तर जनादेशको कुव्याख्या हुँदा या जनादेशबाट प्राप्त पद र जिम्मेवारीको कुव्याख्या गर्दै पदअनुरूपको आचरण नगर्दा जनताले चुनेको संसद् (अमेरिकामा कांग्रेस र सिनेट) सक्रिय हुन जान्छन् जनताको पक्षमा । नेतृत्वलाई जवाफदेही बनाउँछन् । तर जनताले ट्रम्पलाई जिताउलान् या 'प्रतिगामी' सिद्धान्तको अनुमोदन गर्छन् भन्ने 'डर' मा जनताको सामूहिक आत्मनिर्णयको अधिकार खोस्दैनन् ।

मुलुकले अपनाउने व्यवस्थामा 'चेक एन्ड ब्यालेन्स' का संयन्त्र र त्यसप्रति आदरयुक्त आचरण तथा व्यवहारमार्फत 'ट्रम्प' लाई जिम्मेवार तथा उत्तरदायी बनाउनेमा विश्वस्त हुन्छन्, राजनीतिक पात्र तथा कर्ताहरू । अर्थात् नेपाली नेताहरूले जसरी 'ट्रम्प' लाई रोक्न महत्त्वपूर्ण मुद्दामा जनताको निर्णायक निर्णयको हक खोस्दैनन् । प्रजातन्त्रमा जनताले निश्चित अवधि र प्रयोजनको लागि आफ्ना प्रतिनिधि छान्छन्, तर उनीहरू (नेताहरू) को स्वघोषित अभिभावकीय भूमिका स्किार्दैनन् सधैं ।

नेपालको प्रजातान्त्रिक इतिहास र पद्धतीय विकासमा यता आएर गरिएको सबभन्दा ठूलो अपराध या विचलन नै बाह्रबुँदेका हस्ताक्षरकर्ताहरूले आफूलाई सधैंभरि नेपाली जनताको स्वेच्छाचारी र जवाफदेहीविहीन अभिभावकका रूपमा प्रस्तुत गर्नु हो । नेपाली जनताप्रति जवाफदेही बनेनन् उनीहरू । अक्सर बाह्रबुँदेको मध्यस्थकर्ता बाहिरी शक्तिप्रति नै जवाफदेही रहिरहे उनीहरू । अनि कहिल्यै नखोसिने लोकतन्त्रकै नाममा उनीहरूले न्यायपालिकालाई कार्यपालिका र व्यवस्थापिकाको सहायक अंगको रूपमा अवमूल्यन गरिदिए ।

पार्टी र संसद्भित्र र बाहिर फरक मत या प्रतिपक्षको भूमिका समाप्त पारिदिए । राष्ट्र र मुलुकको जीवनमा अत्यन्त महत्त्वपूर्ण अनि दीर्घकालीन महत्त्व राख्ने संघीयता, धर्म निरपेक्षता र संघीयताजस्ता विषयमा जनताको आत्मनिर्णयको अधिकार खोसे नेताहरूले । अथवा 'ट्रम्पवाद' या 'ट्रम्पशैली' लाई रोक्ने नाममा प्रजातन्त्रका मूल्यमान्यता अनि अभ्यासका सबै मान्यता र असल परम्परामा बज्रपात निम्त्याए । न्यायपालिकाको प्रमुखलाई कार्यपालिका तथा व्यवस्थापिकाले आफ्नो भूमिका तथा तालाचाबी लम्पसार परेर सुम्पिदिए ।

लोकमानसिंह कार्कीको अख्तियार प्रमुखका रूपमा नियुक्तिपछि मात्र नेपालको सञ्चार जगत्, नागरिक समाज र अहिले आएर त्यो नियुक्तिका लागि पैरवी र सिफारिसका निमित्त पात्रहरू अर्थात् एमाले, कांग्रेस, माओवादी र मधेसी मोर्चाका पात्रहरूले बाह्य हस्तक्षेप भएको आत्मबोध र स्विकारोक्ति रुन्चे ढंगले गर्न थालेका छन् । संसद् र न्यायपालिकाको बहुमूल्य समय अब लोकमानसिंह प्रकरणले खाँदैछ ।

तर उनको नियुक्तिपछाडिका समग्र परिस्थिति, घटना र परिघटना अनि त्यसमा जोडिएका नेपाली अनुहारबारे जनतालाई जवाफ दिन सकेन संसद्ले भने ? अनि त्यो र त्योजस्तो अन्य नियुक्तिका पछाडि अदृश्य भनिएको तर सबैले एक खालको निष्कर्ष निकालेको बाह्य 'शक्ति' को भूमिकाबारे संसद् र त्यसको सम्बन्धित समितिले जनतालाई सूचित गर्न साहस गरेन भने ?

 

कार्की मुद्दामा सर्वोच्च न्यायपालिका पनि सशक्त रूपमा होमिएको छ । 'अदालतको मानहानि' मुद्दामा एउटा लामो पृष्ठभूमि र अदालतको संयुक्त इजलास सामेल भइसकेको मुद्दामा एकल बेन्चले उनलाई व्यक्तिगत रूपमा उपस्थित हुने निर्णय दिन हुन्थ्यो कि हुन्थेन ? शक्तिशाली सञ्चारमाध्यमविरुद्ध तथा अन्य मानहानिका मुद्दा थाँती राख्दै अदालतले कार्कीकै मानहानि मुद्दालाई 'बुलेट ट्रेन' को गतिमा किन लियो, प्रश्न उठ्नेछन् भोलि ।

न्यायपालिकाबाट न्याय अपेक्षित हुन्छ । त्यो न्यायको लागि वस्तुनिष्ठ परिस्थिति र न्यायिक चरित्रको प्रदर्शन आवश्यक हुन्छ । त्यसैले लोकमानसिंह कार्की जस्तै सर्वोच्च न्यायालय पनि अभूतपूर्व रूपमा जनताको नजरमा एउटा पक्षकै रूपमा प्रस्तुत देखियो भने त्यो न्यायिकता तथा न्यायवादमा न्यायपालिकाको सबभन्दा दुःखद भूमिका सावित हुनेछ । तर कार्की मामिलामा न्यायपालिकाबारे भन्दा ज्यादा चर्चा राजनीतिक दल, कार्यकारी र राजनीतिक पात्रहरूकै बारेमा हुनु आवश्यक छ अहिले । किनकि कार्यकारी निर्णय अनि राजनीतिमा मुलुकको सार्वभौम हैसियत र आन्तरिक राजनीतिमा बाह्य शक्तिको प्रभावबारे बहस भइरहेका छन् अहिले र यसबारे एकांगी निर्णयले थप आक्रोश निम्त्याउने छ मुलुकमा ।

कार्की प्रकरण अनि संसद्भित्रका 'वामपन्थी गठबन्धन' र सर्वोच्च न्यायपालिकाबीचको सहकार्य (संयोग नै मानौं केही समयको लागि) लाई राम्रोसँग निक्र्योल गर्न सकेमा सम्भवतः मुलुकमा बाह्य हस्तक्षेप तथा सार्वभौम कर्तव्यबारे राम्रो नजिर बन्नेछ । अहिले त अदालतको मानहानिले प्राथमिकता पाएको छ न्यायालयमा, तर नियुक्तिकर्ता सरकारका प्रमुखसँगै र त्यसबेला प्रधानन्यायाधीशको पदसमेत ओगटेका व्यक्तिलाई बोलाउने कि नबोलाउने ? किन र कुन योग्यताका आधारमा कार्कीलाई नियुक्ति गरियो ? ' भनेर सोध्न ? न्यायिक निर्णय लिनुपूर्व आवश्यक साहस र परिपक्वता अदालतले देखाउन सकेन भने विवादमा अदालत पर्नेछ, अभियुक्तभन्दा बढी ।

नेपाली जनताले आफूले चुनेका नेताहरू र आफ्नो विवेक तथा मान्यताबाट रोजेका एजेन्डाको जिम्मा त लेलान्, तर आफ्ना नाममा बाहिरबाट परिचालित नेताहरूले रोजेका र लादेका 'एजेन्डा' को जिम्मा लिने छैनन् ।

प्रधानन्यायाधीश नियुक्तिका क्रममा सुनवाइ समितिसमक्ष सुशीला कार्कीको अभिव्यक्तिकै कसीमा प्रश्न प्रतिध्वनित हुनेछ जनस्तरमा-के राजनीतिक पृष्ठभूमिका न्यायाधीशहरूले अदालत पुगेपछि 'दलको जुत्ता' फुकाले त ? एउटै दलीय पृष्ठभूमिका न्यायाधीश र संसद्भित्र त्यसैसँग जोडिएका दलहरूको 'लाइन' समान भएमा त्यसले अर्को सन्देश दिनेछ ।

त्यस्तो सन्देश गएमा जनताले दलीय प्रतिबद्धताका आधारमा या अन्य हिसाबले राजनीतिक दलका नेताहरूविरुद्ध संगठित या असंगठित आवाज सार्वजनिक रूपमा उठाएजसरी न्यायाधीशविरुद्ध पनि खनिन सक्छन् । त्यो अत्यन्त दुर्भाग्यपूर्ण परिस्थिति हुन सक्छ, मुलुक, प्रजातन्त्र र न्यायपालिकाको लागि । यो सम्भावनालाई न्यायपालिका नेतृत्वले गम्भीरताका साथ लिनु आवश्यक छ । किनकि न्यायाधीशको छवि सत्ताका नेताहरूभन्दा फरक छैन अब भन्ने सन्देश गइसकेको छ, दलीय भागबन्डाले न्यायालयमा अनुमोदन पाएपछि ।

डोनाल्ड ट्रम्पविरुद्ध अमेरिकामा केही ठाउँमा प्रदर्शन भएका छन्, उनको निर्वाचनपछि । तर त्यससँगै उनका प्रमुख प्रतिद्वन्द्वी हिलारी क्लिन्टनले उनलाई बधाईसँगै अमेरिकाको प्रगति र प्रतिष्ठा बढाउन सबै सहयोग दिने वचन दिएकी छन् । किनकि ट्रम्पलाई आखिर अमेरिकी जनताले नै जिताएका हुन् भन्ने मान्यतालाई सबैले स्वीकारेका छन् ।

दुर्भाग्य, नेपालमा प्रधानमन्त्री र मन्त्रीहरू मात्र हैनन्, सर्वोच्चका प्रधानन्यायाधीशसमेत बाहिरी शक्तिसँग 'डिल' गरी ठूलो जिम्मेवारी बोक्छन् भन्ने आम अवधारणा बनेको छ । नेपाली जनताले आफूले चुनेका नेताहरू र आफ्नो विवेक तथा मान्यताबाट रोजेका एजेन्डाको जिम्मा त लेलान्, तर आफ्ना नाममा बाहिरबाट परिचालित नेताहरूले रोजेका र लादेका 'एजेन्डा' को जिम्मा लिने छैनन् । त्यस अर्थमा आफूले छानेका 'ट्रम्प' लाई जिम्मेवारी अनि मुलुकप्रति बफादार किसिमले शासन गर्न जनताले सधैँ प्रोत्साहित गर्नेछन् । प्रजातन्त्रको सौन्दर्य, शक्ति र अर्थ नै त्यही हो ।

लोकमानसिंह कार्की 'महाभियोग' छलफल उनले नियुक्तिको पृष्ठभूमि, त्योसँग जोडिएने 'सार्वभौम दायित्व' र नेताहरूको जवाफदेहीसम्बन्धी समग्र पक्षलाई बाहिर ल्याउने एउटा अत्यन्त स्वागतयोग्य अवसर बन्न सक्छ सांसदहरूले साहस र चरित्र देखाए भने । तर न्यायपालिका र संसद्ले समग्र तथ्य र परिवेशमा नगई एकांगी निर्णय दिए भने त्यसले दुवै संस्थाको विश्वसनियतालाई राजनीतिक नेतृत्वकै विश्वसनियताको तहमा ओराल्ने छ ।


प्रतिक्रिया दिनुहोस !

लोकप्रिय

Unity

working together is no longer optional-it is a matter of compulsion

Annapurna Media Network has announced the Unity for Sustainability campaign which comes into force from January 1, 2022. The main aim of this campaign is to 'lead the climate change dialogue' working closely with all the stakeholders on sustainable development mode, particulary focusing on climate-change issues.