कामरेड साइँलाको 'डेगागन' सपना

कामरेड साइँलाको 'डेगागन' सपना

कामरेड साइँला उर्फ पूर्वमन्त्री गोपाल किराती । नेपाली राजनीतिको पेरिफेरीमा भेटिराखिने नाम हो । तर, उनी राजधानीको घुर्मैलो फाँटभन्दा पर ट्याम्के चुलीको बेसक्याम्पमा बढी भेटिन्छन् । हात्तीखर्क भनिन्छ क्यारे त्यसलाई । हात्तीखर्कमा उनलाई पहिलोपटक भेट्ने जोकोहीले उनी पूर्वमन्त्री हुन् भन्ने भेउ नै पाउँदैनन् । भेउ पाए पनि पत्याउन गाह्रो लाग्छ । उनी घरि दाउरा चिर्न बन्चरो उचालिरहेका हुन्छन्, घरी गम्बुट लगाएर गोबर सोहोरिरहेका ।

घरि आगो फुकेर धुवाँसँग जीवनको लय फुकिरहन्छन् त घरि त्यहाँको चिसोसँग मितेरी लाइरहेका हुन्छन् । उनको यो परिचय झट्ट हेर्दा पूर्वमन्त्रीको जस्तो नलाग्नु स्वाभाविकै हो । किनभने हामीकहाँ मन्त्री वा 'विशिष्ट' भइसकेकाहरू बढीजसो राजधानी वा सुविधाकेन्द्रित ठाउँमै भेटिन्छन् । र, तिनले एकपटक विशिष्ट पदमा पुगेकै भरमा फाइँफुइँ लाएर हिँड्छन्, सके सरकारी भत्ता र सुविधाको दुरुपयोग गर्छन् ।

RK-adipta-Giriतर, पूर्वमन्त्री किरातीलाई चाहिँ राजधानीभन्दा ट्याम्के चुली निकै प्रिय छ । ट्याम्के उनको सपना हो, जससँग उनको प्रेम छ, लगाव छ । र, छ एउटा उज्यालो आशा पनि । मंसिरको अन्तिम साता ट्याम्के पुग्दा पनि किराँती उही र उस्तै कामको धपेडीमा थिए । उनी अनवरत ट्याम्केकै विकासका कुरा गर्थे ।उनी त्यहाँ 'किरात गणतन्त्र टावर' निर्माणका लागि तम्सिएका छन् । कहिलेकाहीँ उनी निराश अनुहार लाउँदै भन्थे, 'लक्ष्यको चुलीमा टेक्न अनवरत दौडिरहेका यी पाइलालाई नौ-नौ महिनामा फेरिइरहने सरकारको बुटले कुल्चिरह्यो ।' लगत्तै फेरि भन्थे, 'तर म यी सारा बाधा-अवरोधका बाबजुद अघि बढिरहेको छु ।'

उनको राजनीतिक जीवन पनि ट्याम्के वारिपारिका बस्तीसँगै भिजेको छ । किराँत स्वायत्त राज्यको परिकल्पना गरी २०४९ सालतिर सशस्त्र आन्दोलनको तयारीमा लाग्दा उनी त्यही इलाकाका जनतासँग 'क्याफ्लाइज्ड' थिए । टावर निर्माण अहिले उनको सपनाको विषय हो । यसलाई विपना बनाउन उनी खटिरहेका छन् ।

समुद्री सतहबाट तीन हजार १० मिटर उचाइमा पर्छ ट्याम्के चुली । यहाँ क्षितिजतिर बिहानको लाली पोतिँदै गर्दा पुग्न सकियो भने अहोभाग्य नै मान्नुपर्छ । तल कोसी ब्यारेज रात्रिकालीन बत्तीको महकबाट ब्यूँझिसकेको हुँदैन, छिनमै पूर्वी क्षितिजबाट रविकिरण तन्किन पुग्छन् । बिहानका ती कलिला किरणमा के-के तरंगित भएजस्तो रोमाञ्चक अनुभूति हुन्छ । भुक्तभोगीहरू भन्छन्— त्यो कोसीको अथाह जलराशिमा रविकिरणले डुबुल्की मार्दाको तरंगित अनुभूति हो ।

मनोरम चुली ट्याम्के भोजपुर र खोटाङ जिल्लाको सिमानामा अवस्थित छ । त्यहाँबाट किराती बस्तीको दृश्यावलोकन गर्न सकिन्छ । आकाश खुलेका बेला त टाढा भारतको बिहार दरभंगा, पश्चिम बंगालका सिक्किम, दार्जिलिङ, कालिम्पोङ, सिलगुढीको समेत दृश्यावलोकन गर्न सकिन्छ । भुटानका केही सहर पनि यहाँबाट देख्न सकिन्छ ।

यो डाँडा पर्यकटीय महत्वका साथै धार्मिक दृष्टिले पनि उत्तिकै चर्चामा छ । डाँडामाथि सिद्घेश्वर महादेव, महांकाल देवीको मन्दिर रहेका छन् । जहाँ बालाचतुर्दशी तथा रामनवमीमा मेला लाग्छ । मेला भर्न राजधानीलगायत भारतबाट समेत तीर्थालु-व्रतालुहरू ट्याम्के पुग्छन् । विशेषतः यहाँ हिन्दू, किरात र बौद्घमार्गीको ओइरो लाग्छ । बाला चतुर्दशीको मेलामा सतबीज छरिन्छ । 'त्यति बेला झाँक्रीको प्रदर्शन कम्ता रोचक हुँदैन', यहाँको जनजीवन र संस्कृतिसँग भिजेका किराँती भन्छन्, 'मंसिरे पूर्णिमाका दिन यहाँबाट चन्द्रोदय र सूर्यास्त एकै समयमा भएको देख्न सकिन्छ, यो पनि विशेष अनुभूति हो ।'

ट्याम्केबाट ललितपुरको फूलचोकीसमेत देख्न सकिने स्थानीयवासी बताउँछन् । विश्वका आठ हजार मिटरभन्दा उच्च १४ हिमालमध्ये नेपालमा पर्ने आठवटा चुचुरा-सगरमाथा, मकालु, कञ्चनजंघा, कुम्भकर्ण, गौरीशंकर लगायतको दृश्यपान पनि यहीँबाट गर्न सकिन्छ ।

ट्याम्केको आफ्नै ऐतिहासिक विशिष्टता पनि छ । सोह्रौं शताब्दीतिर किरातीहरूले काठमाडौं उपत्यकाबाट धुलिखेल हुँदै सुनकोसी, दूधकोसी, तमोर, अरुणपूर्वका सबै भूभागमा क्याम्प खडा गर्दै लगेको र ट्याम्के आसपासमा शासन गरेको इतिहासकार एवं अनुसन्धादाताहरू बताउँछन् । त्यस समय ट्याम्केमा भने खोटे नामका किरातीले राज्य गर्थे । राजाले ट्याम्केलाई महत्वपूर्ण किल्ला बनाएका थिए । त्यस बेला खोटे राजा यसलाई टेम्मा (किराती भाषामा यसको अर्थ- अग्लो र समथर भूभाग अर्थात् तेर्पाचुंग) भन्थे । यही तेर्पाचुंग नै अपभ्रंश भएर ट्याम्के नाम रहन गएको पौराणिक कथन सुनाउँछन् किराती ।

ट्याम्के चुलीको पश्चिमतिर करिब २५ किलोमिटर दूरीमा छ, अर्को प्रसिद्ध पर्यटकीय स्थल हलेसी गुफा । किराती, हिन्दू र बौद्ध धर्मावलम्बीको आस्थाको संगमस्थल हो हलेसी । यहाँको मुख्य आकर्षण हो- हलेसी महादेवको गुफा । धार्मिक पर्यटनका रूपमा यसलाई अझै विकास र प्रचारप्रसारको आवश्यकता किरातीले महसुस गरेका छन् । हलेसीलाई धार्मिक र ट्याम्केलाई सांस्कृतिक पर्यटकीय क्षेत्र बनाउने सपना छ उनको ।

ट्याम्केको उत्तरपट्टि अर्को मनमोहक लेक छ, 'मैयु' । यहाँ चौंरीगाई पालन गर्न सकिने प्रशस्त सम्भावना छ । डाँडामाथि हिउँ परिरहने हँदा सेतो टोपी पहिरेर बसेजस्तो मनमोहक देखिन्छ यो लेक । माघतिरको समयमा ट्याम्के चुलीले पनि वर्षमा एकपटक हिउँको टोपी लगाएर उन्मुक्त हाँसो छरिदिन्छ, वरिपरिका किराँत बस्तीहरूमा ।

जैविक विविधताका कारण पनि ट्याम्के वरिपरिको जंगल निकै महत्वपूर्ण छ । मृग, घोरल, बाघ, भालु, चित्तल, लुइँचे, कालिज, डाँफेलगायतका पशुपक्षीको महत्वपूर्ण बासस्थान हो यहाँको जंगल । ऋतुराज वसन्तमा त ट्याम्केको सौन्दर्य बयान गरिसाध्य हुन्न । १८ प्रजातिका गुराँस र चिमाल यही डाँडावरिपरि फुलेको देख्न सकिन्छ । त्यति बेला लाग्छ- ट्याम्केले पनि फूलबुट्टे चोली पहिरेर जिस्क्याइरहेछ नौला यात्रीहरूलाई ।

'यति प्रकृति र संस्कृतिले सुसज्जित ट्याम्केको संरक्षण गर्नु अहिले आवश्यकता र चुनौती दुवै हो', किराती भन्छन्, 'यसको अझसम्म प्रभावकारी प्रचारप्रसार हुनै सकेको छैन, सधैं संरक्षणको अभाव पनि खड्किरह्यो । ट्याम्केको विकासमा राज्यले बेवास्ता गरेकैले मैले यसलाई सिँगार्ने सपना देखेको हुँ ।' प्राकृतिक, धार्मिक, सांस्कृतिक महत्व र प्रचुर पर्यटकीय सम्भावना हुँदाहुँदै पनि भौगोलिक विकटताका कारण ट्याम्केको उचित विकास हुन नसकेकोमा उनी खिन्न छन् ।

गणतान्त्रिक नेपालको पहिलो मन्त्रिमण्डलमा संस्कृतिमन्त्री बनेका गोपाल किराती ट्याम्के चुलीको बेसक्याम्पमा भेटिन्छन् । उनी घरि दाउरा चिर्न बन्चरो उचालिरहेका हुन्छन्, घरि गम्बुट लगाएर गोबर सोहोरिरहेका । घरि आगो फुकेर धुवाँसँग जीवनको लय फुकिरहन्छन् त घरि त्यहाँको चिसोसँग मितेरी लाइरहेका हुन्छन् ।

ट्याम्के चुलीको पहिलो दर्शन ०४७ सालको उथलपुथलका बेला गरेका रहेछन्, किरातीले । राजनीतिक संगठनकै क्रममा पान्धारेको बाटो हुँदै जाँदा ट्याम्के चुलीको पहिलो दर्शनमै उनको मन लोभिएको थियो । 'त्यहाँ केही गर्नुपर्छ' भन्ने सोच पनि त्यति बेलै देखिको रहेछ उनको ।

०४६ सालमा बहुदल आएपछि एमएस थापा, गोरेबहादुर खपांगीलगायत मिलेर उनीहरूले जनमुक्ति पार्टी स्थापना गरेका थिए । तर, वर्ष दिन नपुग्दै एमएस र गोरेबहादुरहरूलाई किरातीले राजावादी ठहर गरे र पार्टी त्यागेर निस्किए । त्यसपछि उनले सशस्त्र आन्दोलनका लागि अर्को राजनीतिक संगठनको जरुरत देखेर यसको पृष्ठभूमि निर्माणमा होमिए ।

त्यही समय पश्चिम नेपालमा माओवादीले 'जनयुद्ध'को तयारी गर्दै थियो । तर, किरातीले त्यो चाल पाएका थिएनन् । उति बेलै काठमाडौं आउँदा माओवादीको भित्तेलेखन त देख्थे तर त्यसलाई उतिसारो महत्वका ठानेका थिएनन् उनले । त्यसताका पूर्वमा उनी 'गोपाल खम्बु' नामले चर्चामा थिए । 'किराँत स्वायत्त राज्य' प्राप्तिका लागि चुनाव लडेरमात्र सम्भव देखेनन् उनले । र त सशस्त्र आन्दोलनको थालनी गर्नैपर्ने निर्णयमा उनी पुगेका थिए ।

सशस्त्र आन्दोलनको आधार इलाका खोटाङको रतन्छा र भोजपुरको दिल्पा छिनाम्खुलाई बनाउने उनको योजना थियो । ट्याम्के वरिपरिका यी बस्तीसँग उनी उति बेलैदेखि राम्ररी परिचित छन् । २०६० मा आएर उनले आफ्नो पार्टी 'किराँत वर्कर्स पार्टी' तत्कालीन नेकपा (माओवादी)सँग गाभे ।उनी त्यस बेलाको ठूलो माओवादीमा आबद्ध भएपछि २०६४ सालको संविधानसभा निर्वाचनबाट सभासद् बने ।

त्यसपछि उनी गणतान्त्रिक नेपालको पहिलो मन्त्रिमण्डलमा संस्कृतिमन्त्री बन्न पुगे । त्यस बेला माओवादी युद्धका सुप्रिम कमान्डर पुष्पकमल दाहाल 'प्रचण्ड' प्रधानमन्त्री थिए । ०४७ सालदेखि मनमा पालिराखेको सपना पूरा गर्ने अठोटले उनी सरकारमा गएका थिए । त्यही बेला उनले ट्याम्केमा टावर निर्माणका लागि इन्जिनियर तेम्बा शेर्पासँग सल्लाह गरे । इन्जिनियर शेर्पाले अत्याधुनिक प्रकारको टावरको डिजाइनिङ गरिदिएपछि उनको सपनाले मूर्त रूप लिने निश्चित भएको थियो । लगत्तै ०६६ सालमा समाजसेवी पुष्पा राईमार्फत टावरको शिलान्याससमेत गराए ।

टावर निर्माणका लागि खट्न थालेपछि उनले आफ्नै पार्टीपंक्तिबाट आलोचनासमेत खेपे । उनको कामको प्रशंसा त के कसैले पत्याउनसम्म पत्याएनन् । त्यसपछि एक दिन उनले तत्कालीन माओवादी नेता डा. बाबुराम भट्टराईलाई लिएर गए । दिक्तेलमा डा. भट्टराईले भाषण गरे, 'अमेरिकाको लिबर्टी अफ स्टाच्यु, चाइनाको ग्रेट वाल, फ्रान्सको आइफिल टावर, भारतको ताज महलजस्तै यो क्षेत्रमा किरात गणतन्त्र टावरले महत्व राख्छ । यसले पर्यटकीय क्षेत्रको निर्धारण र आर्थिक क्रान्ति गर्छ ।' भट्टराईको भाषणपश्चात किरातीका आलोचकहरूको मुख बन्द भयो ।

चिण्डो आकारको टावर 'डेगागन' संरचनाको हुने किराती बताउँछन् । उनका अनुसार १० भूजा भएको डेगागन टावरले १० वर्षे 'जनयुद्ध' र किरातीहरूमा प्रचलित '१० किरात एक भान्सा' भन्ने कहावतलाई प्रतिविम्बित गर्नेछ । तीन सय ६५ फिट उचाइको टावरमा तेत्तीस तला रहनेछन्, जसमा रिवल्भिङ भ्यु, रेस्टुरेन्ट, कफी सप, बिजनेस हल, बैठककक्ष हुनेछन् । टावरको निर्माणमा धातुको प्रयोग हुनेछ तर सिमेन्ट वा कंक्रिट प्रयोग हुनेछैन । यो भूकम्प प्रतिरोधात्मक र चेन्जेबल हुनेछ । टावरको प्रक्षेपित आयु कम्तीमा पनि एक हजार वर्ष हुनेछ । र, टावरको अठारौं तलामा 'मुन्दुम कम्युनिकेसन' रहनेछ ।

टावरसम्म पुग्न चार दिशाबाट चारवटा 'मिनी ग्रेट वाल' पनि निर्माण हुनेछन् । ती पर्खाल चखेवा, खावा-रमिते, पन्धारे र खिदिमाको डाँडाबाट ट्याम्केमा जोडिई एकाकार हुनेछन् । टावरको फेदीमा सहरीकरण र अन्तर्राष्ट्रिय स्तरको 'मूर्ति-पार्क' बन्नेछ । जहाँ किराँती राजा यलम्बरलगायत व्यक्तिका मूर्ति राखिनेछन् ।

'ट्याम्केसँग राजनीतिक नाता गाँसिएकैले पनि म यो भूमिप्रति पूर्ण समर्पित छु । मेरो काम भनेको ट्याम्केको पहिचान राष्ट्रिय-अन्तर्राष्ट्रियस्तरमा फैलाउनु नै हो', किराती आफ्नो सपनाको विवरण यसरी पेस गर्छन् ।

माझकिराँत हरेक हिसाबले पिछडिएको क्षेत्रमै पर्छ । बीच भागको भूगोल पर्नुका कारण शासकका लागि चुनौतीपूर्ण नहुनाले सडक विस्तार लगायतका विकास नभएको उनको विश्लेषण छ । 'किरात गणतन्त्र टावर' अब माझ किरातका लागि 'टर्निङ पोइन्ट' हुने किरातीको आशा छ । उनी भन्छन्, 'ट्याम्केप्रति सद्भाव राख्नेहरूले पनि मलाई प्रोत्साहन गरिराखेका छन् । दीर्घकालीन कार्ययोजनासहित काम गरिँदैछ । यसले भोजपुर, मैयु, साल्पा, सिलिचुङ हुँदै खोटाङ र उदयपुरसम्मका जनताको आकांक्षालाई पनि बोकेको छ । तसर्थ एक दिन ट्याम्केले आफ्नो रूप पक्कै फेर्नेछ र मेरो सपनाको पनि साकार हुनेछ ।'

यो टावरलाई आधुनिक 'लिम्चिङबुङ'को संज्ञा दिएका छन् उनले । उनको यो बृहत् लक्ष्यले क्रमशः पूर्णता पाउँदै जाओस् ! माझ किरातको सर्वोच्च थुम्कीमा 'लिम्चिङबुङ' रोपिरहेका कमरेड साइँलालाई लाख शुभकामना !


प्रतिक्रिया दिनुहोस !

Unity

working together is no longer optional-it is a matter of compulsion

Annapurna Media Network has announced the Unity for Sustainability campaign which comes into force from January 1, 2022. The main aim of this campaign is to 'lead the climate change dialogue' working closely with all the stakeholders on sustainable development mode, particulary focusing on climate-change issues.