बहुदल अभ्यासका तीन दसक

बहुदल अभ्यासका तीन दसक

राणाकालपछिका दस वर्ष नेपालको राजनीति बहुदलमा आधारित रह्यो । लामो अन्तरिम व्यवस्थापछि १५ सालमा आएको संविधानले बालिग मताधिकारका आधारमा आम निर्वाचन गर्‌यो । त्यस आम निर्वाचनमा नेपाली कांग्रेसले दुईतिहाइ बहुमतको सरकार बनाएको थियो । जब राजा महेन्द्रले १७ सालमा त्यो सरकार भंग गरेर दलमा प्रतिबन्ध लगाए बहुदलीय व्यवस्था पनि भंग भयो ।

उन्नाईस वर्ष दलमाथि कडा प्रतिबन्ध लाग्यो । ०३६ सालको जनमतसंग्रहपछि नामको अगाडि प्रतिबन्धित वा प्र. राखेर दलहरू पुनः राजनीतिक अभ्यासमा लागे । कानुनतः दल प्रतिबन्धित भए पनि नामको सामुन्ने प्र. जोडेर गरिने गतिविधि करिब–करिब निर्वाध नै रह्यो ।

त्यसपछिका झन्डै एघार वर्ष दलहरूले कानुनतः प्रतिबन्धित र व्यवहारतः अपेक्षकृत खुला अभ्यास गरे । त्यसपछि पञ्चायत ढल्यो र दलहरू फुकुवा भए । त्यसपछिका करिब तीन दसक दलहरूले निर्वाध अभ्यास गरेका छन् । बीचमा राजाले प्रत्यक्ष शासन चलाएका महिनाहरूमा पनि दलहरू प्रतिबन्धित भएनन् । यसरी राणापछिका करिब सात दसकमा दुई दसक दलहरू प्रतिबन्धित रहे । एक दसक अर्धप्रतिबन्धित रहे ।

पहिलेको एक र पछिल्लो तीन गरेर चार दसक नेपाली जनताले बहुदलको अनुभव गरिसकेका छन् । त्यसमा थप अर्धप्रतिबन्धित एक दसक जोडिने हो भने करिब पचास वर्ष दलहरू राष्ट्रको मूलधारमा छन् ।

पहिला दुई दसक क्रमभंग भएकाले बहुदलीय संस्कृति विकास हुन नसकेको मान्दा पनि पछिल्ला निर्वाध तीन दसक कुनै प्रणाली स्थापना गरेर संस्थागत गर्न पर्याप्त समय हो । वर्तमानमा बहुदलीय व्यवस्थालाई कसैले पनि चुनौती दिएको छैन । तर त्यही बीचबाट बहुदल कि बहुलवाद भन्ने बहस सुरु गर्ने प्रयत्न भने भएका थियो । त्यो सबै कुरालाई नेपालको संविधान २०७२ ले टुंगो लगाइसकेको छ ।

 

अरू कुरामा विभिन्न मत सामुन्ने आए पनि बहुदलको अपरिहार्यताको बारेमा कसैले कुनै पनि कुनाबाट प्रश्न उठाएको छैन । त्यसैले अब नेपालमा बहुदलीय व्यवस्था अभ्यासको प्रारम्भिक चरणमा छ भन्नु उपयुक्त हुँदैन ।

राणाशासनबाट मुक्त भएको करिब सत्तरी वर्षमा कुनै न कुनै रूपमा मुलुकभित्रै पचास वर्ष अस्तित्व कायम गर्न सकेको बहुदलीय प्रजातन्त्र कुनै पनि कोणबाट कमजोर हुन्न । कसैले यसलाई अझै कमजोर भन्दछ भने त्यसमा कुनै न कुनै निहित स्वार्थ कायम रहेको मान्न सकिन्छ । बीचको एक कालखण्डमा आएको पञ्चायतलाई दोषारोपण गरेर आफूलाई उजिल्याउन पाउने समय अब समाप्त भइसकेको छ । इतिहासको पानामा सीमित भएको पञ्चायतको बेलाका कुराहरूको प्रतिरक्षा गर्ने वा व्याख्या गर्ने कोही छैन । यो अवस्थाको लाभ लिएर सम्पूर्ण दोष त्यसैलाई बोकाउने प्रवृत्ति कुनै बेलामा असरदार थियो ।

झन्डै पञ्चायतले भोग गरेको कालखण्ड बराबर बहुदलले भोग गर्दा पनि आफ्नो अक्षमताको कारण त्यहाँ देखाउँदा धेरैमा वितृष्णा आइसकेको छ । युवा अब के पञ्चायत भनिएजस्तै कालरात्रि थियो त भनेर खोज्न थालेका छन् । हिजोसम्म नाम लिँदा पनि कुल्ला गर्नुपर्ने जस्तो व्यवहार गरिएका राजा महेन्द्रलाई राष्ट्रवादको नायक भन्ने युवाहरू नै छन् । कहाँसम्म भने यसपटकको केपी ओलीको भारतसँगको अडानलाई महेन्द्रको जस्तो राष्ट्रवाद भनिँदैछ । केही चिन्तक, विचारकहरू पनि ओलीको अडानमा राजा महेन्द्रको अडान देख्न थालेका छन् । यो तुलना सही वा गलत छुट्ट्याउने यो आलेखको प्रयोजन हैन ।

मुलुकले वर्तमानमा भोग्नुपरेको कष्टका कारण नेताहरू पञ्चायतलाई दिँदैछन् । पञ्चायतकालमा मुलुकमा विभिन्न सरकारी जिम्मेवारीमा रहेर बहुदल स्थापना गर्न भूमिका खेलेका व्यक्तिहरू जीवितै छन् । तीमध्ये धेरै कोही निडर भएर औपचारिक रूपमै र कोही अनौपचारिक रूपमा आफूले अहिलेभन्दा पञ्चायतकालमा स्वतन्त्र भएर काम गर्न पाएको अनुभव सुनाउँछन् । जति पञ्चायतको बारेमा नकारात्मक कुरा उठाउने गरिन्छ, त्यति नै युवाहरूले त्यसमा सकारात्मकता पनि भेट्दै गएको पाइन्छ । यो कुरा युवा अभिव्यक्तिको सशक्त माध्यम भएका सामाजिक सञ्जालहरूमा छताछुल्ल हुन थालेका छन् ।

राणाशासनबाट मुक्त भएको करिब सत्तरी वर्षमा कुनै न कुनै रूपमा मुलुकभित्रै पचास वर्ष अस्तित्व कायम गर्न सकेको बहुदलीय प्रजातन्त्र कुनै पनि कोणबाट कमजोर हुन्न । कसैले कमजोर भन्छ भने त्यसमा कुनै न कुनै निहित स्वार्थ छ भन्ने बुझिन्छ ।

आजका युवालाई ट्रलीबसको अभाव खड्केको छ, सिटामोल र जीवनजल उत्पादन गरेर जनजिब्रोमा बसाउन सफल शाही औषधि लिमिटेड हराएकोमा दुःख छ । बाँसवारी छाला जुत्ता, कृषिऔजार कारखाना धुइँपत्ताल गरेर खोज्दैछन् । स्थानीय निकायमा मतदान गर्दाको अनुभव कस्तो होला भनेर युवा पुस्ता उत्सुक छ ।

यस्ता धेरै विषय आजका युवाले भेटेका छन्, जो नेपालमा दन्त्य कथामा झैँ उपस्थित थिए । समाजमा त्यस्ता चीजवस्तुहरूको उपस्थिति सुखकर थियो भन्ने बूढापाकाबाट सुनेका छन् । आफू पञ्चायतइतर भएर पनि मन्त्रीलगायत महत्त्वपूर्ण पदमा आफ्नै बलमा पुग्न सकेको किंवदन्ती सुनाउने बूढापाकाका कुरा सुन्न आजको युवा लालायित छ ।

अब सत्तरी वर्षमा झन्डै पचास वर्ष नेपालमा अस्तित्वमा रहेको बहुदलीय प्रजातन्त्रले आफूलाई शिशु भनेको सुहाउँदैन । आजको नेपाली जनता भाषण र आश्वासन हैन, परिणाम खोज्छ । हिजो के गरियो त भन्ने ओठे जवाफले जनतालाई उग्र बनाउँछ । किनभने हिजोले गरेन भनेर त्यसलाई सजाय दिइसकियो । त्यो हटाइसकियो । अहिले पनि हिजोलाई नै गाली गर्ने हो भने त्यो अक्षमता हो । यसै गर्ने हो भने हिजोलाई दिएको सजाय आजले पनि भोग्न तयार हुनुपर्छ ।




प्रतिक्रिया दिनुहोस !

Unity

working together is no longer optional-it is a matter of compulsion

Annapurna Media Network has announced the Unity for Sustainability campaign which comes into force from January 1, 2022. The main aim of this campaign is to 'lead the climate change dialogue' working closely with all the stakeholders on sustainable development mode, particulary focusing on climate-change issues.