संविधान, सहायता र पारदर्शिता

संविधान, सहायता र पारदर्शिता

नेपालको संविधान निर्माण प्रक्रियाको सकस लामै रह्यो । यसलाई जातीय, क्षेत्रीय साम्प्रदायिक र बहुमतविपरीतको आलेख बनाउन धेरै प्रयास भए । साथै नेपाल राष्ट्र र राज्यका मौलिकता एवं स्वाभिमानमाथि मात्र होइन, परिवार प्रणालीमाथि प्रहार गर्ने पर्याप्त र प्रभावी प्रयास गरिए ।

कति ठाउँमा हामीले बाटो बिराएको प्रस्टै देखिन्छ । जुनसुकै बादलमा चाँदीको घेरा हुन्छ भनेजस्तै वैदेशिक सहायता र विदेशी गैरसरकारी संस्थाबारे संविधानको दृष्टिकोण तुलनात्मक रूपमा सकारात्मक देखिन्छ ।

संविधानको धारा ५१ को खण्ड (घ) को उपखण्ड (११) मा निम्न व्यवस्था रहेको छ-
‘वैदेशिक सहायता लिँदा राष्ट्रिय आवश्यकता र प्राथमिकतालाई आधार बनाउँदै यसलाई पारदर्शी बनाउने र वैदेशिक सहायताबाट प्राप्त रकम राष्ट्रिय बजेटमा समाहित गर्ने ? '

संविधानमा यो व्यवस्था लेखिनुमा विभिन्न र ठूला–ठूला कारण छन् । विगतमा एउटा मन्त्रालय वा संस्थाले नलिएको रकम अर्को संस्थाले लिने गथ्र्यो । अर्थात् एउटा निकाय वा संस्थाले दाताका सर्तलाई राज्यको हितअनुकूल नभएको मानेर लिँदैनथ्यो भने अर्को भित्र्याउन आतुर हुन्थ्यो ।

केही भ्रमण कार्यक्रम, हवाई टिकट, पाँचतारे गोष्ठी, सेमीनार र होटेल बुकिङको लालचमा जस्तोसुकै सर्तमा रकम लिने गरिन्थ्यो । कतिपय संस्थाले त आफ्ना कानुनमा गोष्ठी सेमीनार गर्ने कुरा नै लेखेको समेत पाइन्छ । केहीले मूल काम छोडेर यसैलाई नै धन्दा बनाएको पाइन्थ्यो ।

अनि दातामध्ये केहीले त्यस्ता चाटुकारहरूलाई आफ्ना मान्छे भनेर उनीहरूलाई खास ठाउँमा राख्न प्रभाव पार्थे । त्यतिले नपुगेर उनीहरू आफ्ना मान्छे वा सहयोगी भएको भनी आपसमा मेमो नै आदान–प्रदान गर्दथे । सबै पराई संस्था त्यस्ता थिएनन्, तर कैयन् यो धन्दामा थिए ।

त्यति मात्र होइन, कतै–कतै त पराई संस्थाको कर्मचारी र यताको कर्मचारीले भूमिगत परियोजना तयार गर्दथे र रकम बाँडीचुँडी गर्दथे । त्यस्तोमा आदान–प्रदान गरिने पत्र व्यक्तिको नाममा लेखिन्थ्यो र यताको संस्थालाई त्यसको सुइँकोसम्म दिइँदैनथ्यो । यताका त्यस्ता कर्मचारीले उताका संस्थालाई सूचना चुहाउने र नेपालविरुद्ध उनीहरूले तयार गर्ने घृणा सामग्री तयार गर्न मद्दत त गर्दैनथे ? ती दुईथरीबीचको लसपस नेपाल र समग्र नेपालीको हितविरुद्ध त थिएन ?

उताका त्यस्ता व्यक्तिहरू नेपालका मौलिक मूल्य प्रणाली, नेपाली संस्था र नेपालीको व्यक्तित्व क्षय गर्न र आफ्ना कुरा लाद्न आएका त थिएनन् ? तिनीहरूको गठजोड बढ्दै गएकाले नै संविधानमा यस्तो व्यवस्था गरिएको हुनुपर्छ ।

पराई गैरसरकारी संस्थामार्फत आउने रकम नेपालमा साँस्कृतिक आमहत्याका निम्ति खर्च त हुँदैनथ्यो ? अर्थात् नेपालीलाई आफ्ना मूल्य प्रणाली त्यागी उताका मूल्य प्रणाली लाद्न त प्रयोग हुँदैनथ्यो ? त्यस्तो रकम नेपालीको आपसी सद्भाव र समन्वय बिथोल्न त प्रयोग हुँदैनथ्यो ? त्यस्तो रकम आफ्ना मुखवीर र जासुस तयार गर्न त प्रयोग हुँदैनथ्यो ?

सो रकम आफ्ना जासुस वा मुखवीरलाई अमूक पदहरूमा नियुक्त गर्न प्रभावित गर्न प्रयोग त हुँदैनथ्यो ? त्यस्तो रकम नेपालका कानुन, नीति र पाठ्यक्रममा यताका मौलिक कुरा हटाएर उनीहरूका कुरा राख्न प्रभाव पार्न त प्रयोग हुँदैनथ्यो ? केही वर्षयता यी प्रश्नहरू गम्भीर रूपमा उठ्ने गरेका थिए । नेपाल राष्ट्र र नेपाली समाजले यी कुरामा गम्भीरता देखेरै संविधानमा यस्तो लबज लेख्नुपरेको होला ।

त्यसो हो भने संविधानको यो व्यवस्था कार्यान्वयन गर्न, संरचना तयार गर्न, प्रक्रिया तोक्न, नेपालविरुद्ध काम गर्नेलाई फिर्ता पठाउने गरी कानुन बनाउन ढिलाइ त हुँदै छैन ? यो ढिलाइमा पनि कुनै गठजोडको गन्ध त छैन भनी मानिसहरूले प्रश्न उठाउन थाले भने हाम्रो नाक, साख र स्वाभिमान कहाँ पुग्ला ?

संविधानको यो व्यवस्थाले वैदेशिक सहायता लिँदा राष्ट्रिय आवश्यकता र प्राथमिकतालाई आधार बनाउने भनेको छ । हाम्रा राष्ट्रिय आवश्यकता र प्राथमिकता के–के हुन् ? त्यो तोक्ने काम सुरु भयो भएन ? यसका लागि भइरहेको कुनै संरचनाले काम गर्ने हो वा विभिन्न क्षेत्रका व्यक्तिहरू रहेको नयाँ संरचना बनाउने हो ? अहिले पराइ संस्थाले आफ्नो रकम कहाँ किन र कोमार्फत खर्च गरिरहेका छन् ? त्यो रकम नेपालको हितविरुद्ध खर्च भइरहेको त छैन ?

 

के हाम्रा छिमेकीविरुद्ध त यी रकम खर्च भइरहेको छैन ? उत्तरी छिमेकीले बेलाबेलामा यसबारे चासो र चिन्ता उठाउने गरेको कुरा सार्वजनिक हुने गरेको छ । यस्तै त्यो रकम दक्षिणी छिमेकी र अन्य मित्रराष्ट्रविरुद्ध खर्च हुने गरेको त छैन ?

के त्यस्तो रकम नेपालका ठूला परियोजना सञ्चालन हुन नदिन मानिसहरू उचाल्न र पछार्नमा प्रयोग हुने गरेको त छैन ? यी त हाम्रा प्राथमिकता हुँदै होइनन् । नेपालभित्र साँस्कृतिक आमहत्या गराउनु पनि हाम्रो प्राथमिकता पक्कै होइन ।

नेपालीलाई फुटाएर एकअर्काविरुद्ध उचाल्न दिनु पनि हाम्रो राष्ट्रिय आवश्यकता किमार्थ होइन । आफ्ना राष्ट्रिय र स्थानीय मूल्य प्रणाली र संस्कृति समाप्त गरेर बाहिरी प्रणाली लाद्न दिनु पनि हाम्रो राष्ट्रिय आवश्यकता र प्राथमिकता अवश्य होइन । जातीय, सामाजिक र क्षेत्रीयता सद्भाव बिथोल्नु पनि हाम्रो राष्ट्रिय आवश्यकता हुँदै होइन ।

राजनीतिक, प्रशासनिक र न्यायिक आदि क्षेत्रका व्यक्तिहरूलाई पराई दानापानीमा रमाइरहन र उताको सूचनावाहक हुन दिइरहनु पनि हाम्रो प्राथमिकता र आवश्यकता होइन । तसर्थ संविधानको यो व्यवस्था कार्यान्वयन गर्न ढिलाइ गर्न मनासिव देखिँदैन ।

संविधानको सो व्यवस्थामा वैदेशिक सहायता पारदर्शी बनाउने कुरा पनि छ । त्यति मात्र होइन, विगतमा कुन पराई गैरसरकारी संस्थाले केकति रकम नेपालमा ल्यायो ? कति आफैँ र आफ्ना मानिसका लागि खर्च गर्‌यो ?

कति रकम कुन संस्था वा व्यक्तिलाई दियो ? सो रकम नेपालमा कहाँ कसका लागि केकेमा खर्च भयो ? त्यो रकमबाट केकस्ता प्रतिवेदन वा सामग्री तयार भए ? ती सामग्री नेपालविरुद्धका घृणा सामग्री थिए या थिएनन् ?

त्यस्तो रकम साँस्कृतिक आमहत्याका लागि खर्च भयो भएन ? आदि पक्षको जाँच हुन पनि जरुरी छ । पारदर्शिता भविष्य लक्षित भएर मात्र पुग्दैन, पुराना सूचना पाउने अधिकार पनि जनतालाई छ ।

यो संवैधानिक व्यवस्थाको अर्को पक्ष भनेको वैदेशिक सहायताबाट प्राप्त रकम राष्ट्रिय बजेटमा समाहित गर्ने भन्ने हो । हामी अहिले आर्थिक वर्षको सुरुआती चरणमा छौँ । अब सरकारले राज्य प्रणालीका सबै अंग र निकायलाई सीधै वैदेशिक सहायता नलिन परिपत्र गर्नुपर्छ । सरकारलाई यसो गर्न अप्ठेरो नहुनुपर्ने हो । किनकि यो उसको संवैधानिक कर्तव्य हो ।

संसद्ले सरकारलाई झक्झकाउन सक्छ । यो कुनै गैरसरकारी संस्थाले सार्वजनिक सरोकारको विषय भनी रिट दिने र अदालतले निर्देशनात्मक दिने विषय हो जस्तो लाग्दैन । अर्थात् दाताजीवी संस्थाले पराई दातालाई र आफैँलाई पारदर्शी बनाउन रिट निवेदन देलान् जस्तो नलागेर यसो भन्नुपरेको हो ।

साथै नेपाल सरकारले निर्णय गरी परराष्ट्र मन्त्रालयले यस संवैधानिक व्यवस्थाको कार्यान्वयनबारे कूटनीतिक नियोगहरूलाई जानकारी गराउन पनि जरुरी हुन सक्छ । यस्तै अन्य अन्तर्राष्ट्रिय संस्थाहरूलाई पनि जानकारी गराउनुपर्ने देखिन्छ ।

यसैगरी विदेशी गैरसरकारी संस्थालाई पनि सरकारले दिशा निर्देश जारी गर्न जरुरी छ । स्मरण रहोस्, यहाँ अन्तर्ष्ट्रिय संस्था भनेका विभिन्न राज्यसम्मिलित वा विभिन्न राज्यको प्रतिनिधित्व गर्ने संस्था हुन् । जस्तो– संयुक्त राष्ट्रसंघ । विदेशी गैरसरकारी संस्था अन्तर्राष्ट्रिय संस्था होइनन् ।

नेपालीलाई फुटाएर एकअर्काविरुद्ध उचाल्न दिनु पनि हाम्रो राष्ट्रिय आवश्यकता किमार्थ होइन । जातीय, सामाजिक र क्षेत्रीयता सद्भाव बिथोल्नु पनि हाम्रो राष्ट्रिय आवश्यकता हुँदै होइन । राजनीतिक, प्रशासनिक र न्यायिक आदि क्षेत्रका व्यक्तिहरूलाई पराई दानापानीमा रमाइरहन र उताको सूचनावाहक हुन दिइरहनु पनि हाम्रो प्राथमिकता र आवश्यकता होइन ।

ती त एक देशमा दर्ता भएका त्यो देशको कानुन मान्ने, त्यो देशको अधिकारीको आदेश मान्ने, त्यो देशको सरकार वा अन्तरंग सम्बन्ध भएको संस्थाको लागि काम गर्ने, तिनकै कानुन वा विधान मान्ने संस्था हुन् । यी पराई संस्थामा अरू राज्यको प्रतिनिधित्व हुँदैन ।

उनीहरूका लागि अन्तर्राष्ट्रिय शब्द प्रयोग गरिए पनि तिनीहरूको प्रकृति र चरित्र अन्तर्राष्ट्रिय हुँदैन । उनीहरू त्यो देशका गैरसरकारी संस्था मात्र हुन् । उतैको हित र एजेन्डाको लागि काम गर्ने फगत विदेशी गैरसरकारी संस्था हुन् । उताको मूलभूत हित गर्न यता कसैको हित गर्नु उनीहरूको स्वार्थ र कहीँ, कतै र केही मात्रामा राष्ट्रको हित हुनु आवरण र÷वा संयोग भने हुन सक्छ ।

ती पराई संस्थाले नेपालजस्ता गरिब भनिने देशमा विज्ञान प्रविधिको विकास, भौतिक संरचनाको विकास, संस्थागत विकास, मौलिक संस्कृतिको विकास, स्थानीय मूल्य प्रणालीको विकास जस्ता क्षेत्रमा काम गर्दैनन् । बरु नागरिकलाई आफ्नो मुलुक, आफ्ना प्रणाली, आफ्नो देशका राष्ट्रिय व्यक्तित्वप्रति भ्रम पैदा गर्न र वितृष्णा पैदा गर्न खर्च गर्छन् । सामाजिक सम्बन्धका तन्तु बलियो पार्ने बुँदा खोज्नभन्दा भेद र फुटका बुँदा फुँदा गाँस्न खर्च गर्छन् ।

आफ्ना औजारको अनुहारको चायापोतो मेटाउन खर्च गर्छन्, नेपालविरुद्ध घृणा सामग्री तयार गर्न खर्च गर्छन् । आफू नै सरकारभन्दा असल भएको देखाउन खर्च गर्छन् । आफ्ना औजारहरूलाई खास–खास ठाउँमा नियुक्ति दिलाउन खर्च गर्छन् । कानुन, नीति र पाठ्यक्रमलाई आफ्नो अनुकूल बनाउन खर्च गर्छन् ।

राज्यको साख घटाउन खर्च गर्छन् । यी सबै खर्च राष्ट्रिय प्राथमिकता र आवश्यकताका खर्च होइनन् । तसर्थ विदेशी गैरसरकारी संस्थाले खर्च गर्ने रकम राष्ट्रिय हितविरुद्ध हुन नदिन सरकारले तत्काल इमानदार प्रयास गर्नुपर्ने भएको छ । यो अगाडि उल्लेख भए झैँ राज्यकै संवैधानिक कर्तव्य नै हो ।

के हुन् त राष्ट्रिय प्राथमिकता ? भौतिक संरचनाको निर्माण विकास र मर्मत, विज्ञान र प्रविधिको विकास, प्रविधि हस्तान्तरण, स्थानीय मौलिक मूल्य प्रणाली र संस्कृतिको विकास र स्थानीय पद्धतिको विकास यसका केही उदाहरण हुन सक्छन् ।


प्रतिक्रिया दिनुहोस !

लोकप्रिय

Unity

working together is no longer optional-it is a matter of compulsion

Annapurna Media Network has announced the Unity for Sustainability campaign which comes into force from January 1, 2022. The main aim of this campaign is to 'lead the climate change dialogue' working closely with all the stakeholders on sustainable development mode, particulary focusing on climate-change issues.