नेपाल–भारत सांस्कृतिक अन्तरसम्बन्ध

नेपाल–भारत सांस्कृतिक अन्तरसम्बन्ध

नेपाल र भारत आआफ्नै राष्ट्र, राष्ट्रियता एवं सार्वभौमिकताले सम्पन्न अलगअलग दुई स्वतन्त्र देश हुन् । नेपाल र भारतको धार्मिक–सांस्कृतिक अन्तरसम्बन्ध अति विशिष्ट खालको छ । अतीत कालदेखि नै प्राचीन भारतवर्षमा विकसित धर्म, दर्शन, भाषा, साहित्य, सभ्यता, संस्कृति, कला, वास्तुकला आदि मूर्त–अमूर्त सांस्कृतिक सम्पदाले नेपाल र भारतको धार्मिक–सांस्कृतिक अन्तरसम्बन्धलाई सुमधुर र विशिष्ट बनाएको छ । एसिया महाद्वीपमा हिमालयदेखि समुद्रपर्यन्तको भूभाग भारतवर्ष हो । विष्णु पुराणमा भारतवर्षको सीमारेखा यसरी उल्लेख गरिएको छ –


उत्तरं यत् समुद्रस्यहिमाद्रिश्चैव दक्षिणम् ।
वर्षं तद् भारतं नाम भारती यत्र सन्ततिः ।।


(समुद्रदेखि उत्तर र हिमालय पर्वतबाट पनि दखिनको जो वर्ष (भूभाग) छ, त्यो भारतवर्ष हो, यहाँ भारती (सरस्वती) रहन्छिन्) ।
सिन्धु नदीदेखि ब्रह्मपुत्रसम्म विस्तृत हिमालयका पाँचखण्डमध्ये कामरूप (असाम) र कर्तपुर
(कुमाउ) का बीचको हिमवत्खण्ड नेपाल हो ।


यसैगरी अमरकोशमा विन्ध्याचल र हिमालयको बीचको भूभागलाई आर्यावर्तको संज्ञा दिइएको छ–


आर्यावर्तः पुण्यभूमिर्मध्यं विन्ध्यहिमालयो ।


(विन्ध्याचल र हिमालयको बीचको पुण्यभूमि आर्यावर्त हो) ।

त्यसकारण हिन्दु धर्म र आर्य संस्कृतिअनुसार कर्म गर्दा अहिले पनि नेपाली हिन्दु समाजमा भारतवर्षे भरतखण्डे आर्यावर्तान्तर्गत हिमवत्खण्डे नैपालैकदेशे इह पुण्यभूमौ भनेर संकल्प गर्ने परम्परा विद्यमान छ । आर्यावर्तमा पनि गंगा र यमुनाको बीचको अत्यन्त उर्वरभूमि अन्तरवेदी हो । हिमवत्खण्ड नेपालमा श्वेतधारा–सेतीगण्डकी र कृष्णधारा–कालीगण्डकीका बीचको पवित्र भूभाग अन्तरवेदी हो ।

सूर्योदय भएपछि विश्वको सृष्टिको क्रम शुभारम्भ हुन्छ र सूर्यास्त भएपछि प्रलयको क्रम सुरु हुन्छ । त्यसकारण सगरमाथाको टुप्पोमा घाम झुल्केपछि संसारको सृष्टि शुभारम्भ हुन्छ । संसारको सृष्टिको शुभारम्भ नेपालबाट हुन्छ ।

भारतवर्षको भूबनावट अधो त्रिकोणात्मक छ । तन्त्रशास्त्रमा अधो त्रिकोणलाई योनीको प्रतीक मानिन्छ । योनी सृष्टि एवं प्रजननको द्योतक हो । भारतवर्षको यस अधो त्रिकोणात्मक भूगोललाई तीनवटा प्रमुख शक्तिपीठहरूले अधो त्रिकोणको रूप दिएको छ, जस्तै– ईशानकोणमा असामको कामाख्यापीठ, दक्षिणमा पूर्णगिरिपीठ र वायव्यकोणमा काश्मीरको श्रीपीठ । यस त्रिकोणको बैन्धवचक्रमा केन्द्रबिन्दुका रूपमा बिन्ध्याचलको बिन्ध्यवासिनीपीठ रहेको छ । त्यसकारण अखिल भारतवर्षको केन्द्रबिन्दु बिन्ध्यवासिनीपीठ हुन् ।


नेपालको राजधानी काठमाडौं हो तापनि पूर्वपश्चिम फैलिएको नेपालको भौगोलिक केन्द्रबिन्दु भने गण्डकी अञ्चल, तनहुँ जिल्लाको सदरमुकाम दमौलीदेखि उत्तरतर्फ स्थित स्याम्घाको पीपलटारलाई मानिएको छ । त्यसकारण भारतमा अखिल भारतवर्षका केन्द्रबिन्दुको रूपमा गंगाको तट बिन्ध्याचलपर्वतमा बिन्ध्यवासिनीपीठ रहेको छ भने नेपालमा माछापुच्छ्रे हिमालको उपत्यका र शुक्लधारा–सेतीगण्डकीले अभिसिञ्चित अन्तरवेदी पोखरामा नेपालको एक मात्र बिन्ध्यवासिनीको मन्दिर रहेको छ । भारतको विन्ध्यवासिनी र नेपालको विन्ध्यवासिनीको भौगोलिक अक्षांश पनि लगभग सँगसँगैजस्तो छ ।


नर–नारायण दुई तपस्वी हुन् । आफ्ना तपस्याका प्रभावले ती नर–नारायण देवता तुल्य भए । भारतमा बदरिका श्रम (बद्री)मा नर–नारायण नामक दुईवटा पहाड छन् । नेपालमा माछापुच्छ्रे हिमालको दुईवटा चुचुरोलाई नर–नारायणको प्रतीक मानिएको छ ।


संस्कृतका महाकवि कालीदासको कुमारसम्भव महाकाव्यका अनुसार कलियुगमा देवताहरू भारतवर्षको उत्तरमा हिमालय पर्वत स्वरूपले रहेका छन् – अस्त्युत्तरस्यां दिशि देवतात्माहिमालयो नाम नगाधिराजः ।


(भारतवर्षको उत्तर दिशामा देवतास्वरूप हिमालय नामक पर्वतराज अवस्थित छन्) ।

संसारको सबैभन्दा पवित्र हिमाल कैलाश पर्वत र पुण्यदायिनी मानसरोवर चीनको स्वशासित क्षेत्र तिब्बतमा अवस्थित छ । संसारको दोस्रो पवित्र हिमाल गौरीशंकर र पुण्यदायिनी सरोवर छोरोल्पा नेपालमा अवस्थित छ । विश्वको सर्वोच्च शिखर सगरमाथा नेपालमा अवस्थित छ । वैदिक विधिको उपासनामा सर्वोच्च स्थान र मान्यता प्राप्त भएको ब्रह्मगायत्री वास्तवमा सविता अर्थात् भर्गोदेव सूर्योपासना हो । अतः सूर्योदय भएपछि विश्वको सृष्टिको क्रम शुभारम्भ हुन्छ र सूर्यास्त भएपछि प्रलयको क्रम सुरु हुन्छ । त्यसकारण सगरमाथाको टुप्पोमा घाम झुल्केपछि संसारको सृष्टि शुभारम्भ हुन्छ । संसारको सृष्टिको शुभारम्भ नेपालबाट हुन्छ । यसका अतिरिक्त नेपालमा धौलागिरि, नीलगिरि, अन्नपूर्ण, गणेश, कुम्भकर्ण, महालंगुर, कञ्चनजंघा आदि पवित्र हिमाल छन् ।


संसारको सुप्रसिद्ध योनीपीठ आसामको कामरूप कामाख्यापीठ हो । संसारको दोस्रो प्रसिद्ध योनीपीठ नेपालको गुह्यश्वरीपीठ हो । गुह्यश्वरीपीठको उपस्थितिले गर्दा सिंगो नेपाललाई नै एउटा शाक्तपीठका रूपमा मानिएको छ । भारतवर्षका चार प्रमुख शाक्तपीठमा नेपालपीठ पनि एउटा हो । अधो त्रिकोणमा यी चारवटा पीठको पूजा गर्दा केन्द्रमा वाराणसीपीठको पूजा हुन्छ । मोहोडापट्टिको कोणमा कामाख्यापीठ, दाहिने कोणमा नेपालपीठ र बायाँपट्टिको कोणमा पौण्ड्रवद्र्धनपीठ (बंगाल) को पूजा गर्ने विधान छ ।


नेपालका हिन्दुहरू स्नान गर्दा भारतका पवित्र नदीहरूको स्मरण गर्छन्, जस्तै—


गंगे च यमुने चैव गोदावरी सरस्वती ।
नर्वदे सिन्धु कावेरी जलेऽस्मिन् सन्निधि कुरु ।


नेपालका हिमनदीहरूले भारतको उर्वर भूमिलाई सिञ्जन गर्छ भने भारतका उर्वर भूमिले नेपालमा खाद्य आपूर्ति गर्छ । पवित्र मानसरोवरबाट बगेकी कर्णाली नदी भारतमा रामजन्मभूमि अयोध्या हुँदै सरयू नामले बग्छिन् र गंगामा मिसिन्छिन् । सप्तगण्डकी र गंगाको संगम हरिक्षेत्र नामबाट प्रसिद्ध छ । रुद्राक्षरण्य सप्तकोसीको संगमस्थल कोकातीर्थमा अवस्थित कोकामुखस्वामी र श्वेतवराहस्वामीको पूजा तथा मन्दिर व्यवस्थापनका लागि गुप्त सम्राट् बुधगुप्त (ई.४७६) को समयमा भारतको पुण्ड्रवद्र्धनभुक्ति (पूर्णियां) मा भूमि गुठी राखिएको थियो ।


भारतमा अघि सरस्वती नदी बग्दथिन्, जो अहिले लुप्त छिन् । नेपालमा भने अहिलेसम्म सरस्वती स्वरूपिणी बागमती नदी बगिरहेकी छन् र बागमती सभ्यता तथा संस्कृतिको विकास गर्दै गंगामा समाहित हुन्छिन् । नेपाल र भारत दुवैमा गोदावरीतीर्थ छन् । ती दुवै तीर्थमा सिंहस्थ मेला लाग्छ । दक्षिण भारतमा कृष्णा र कावेरीको उपत्यकामा अमरावती कलाशैलीको विकास भएको छ ।

नेपालका हिमनदीहरूले भारतको उर्वर भूमिलाई सिञ्जन गर्छ भने भारतको उर्वर भूमिले नेपालमा खाद्य आपूर्ति गर्छ । पवित्र मानसरोवरबाट बगेकी कर्णाली नदी भारतमा रामजन्मभूमि अयोध्या हुँदै सरयू नामले बग्छिन् र गंगामा मिसिन्छिन् ।

नेपालमा कालीगण्डकीको किनारामा अनेकन् वैष्णवतीर्थहरू विकसित छन् । भारतलाई चीनको रेशममार्गसँग जोड्ने सबभन्दा होचो र छोटो दूरीको बाटो नेपालको यही कालीगण्डकीको गल्छी (करिडोर) हो । नर्वदाको गर्भको वाणलिंग नर्वदेश्वरलाई भगवान् शिवको पवित्र श्रीविग्रह मानिन्छ । नेपालमा पवित्र शालिग्रामी कालीगण्डकीको गर्भमा शिवस्वरूप शिवनाभ र विष्णुस्वरूप चक्रनाभ शालिग्राम पाइन्छन् ।

विश्वका रक्षक विश्वनाथ काशीमा विराजित छन् । नेपालमा भक्तपुरको भैरवनाथ मन्दिरमा काशी विश्वनाथको शिर स्थापना गरिएको छ । नेपालका राष्ट्रदेव पशुपतिनाथ हिमवन्त प्रदेशमा विराजित केदारनाथका शिर हुन् । नेपालको पशुपतिनाथ र दक्षिण भारतको शृंगेरीमठका बीच साम्प्रदायिक अन्तरसम्बन्ध छ । शिव उपासनाका गौड, काश्मीरी र केरल गरी तीनवटा पद्धति छन् । गौडपद्धति बौद्ध, काश्मीरी पद्धति जैन र केरलपद्धति वैदिक हुन् । त्यसकारण भारतको शृंगेरीमठमा केरल अर्थात् वैदिकपद्धतिअनुसार पूजा हुन्छ र तदनुरूप नेपालको पशुपतिनाथमा केरल अर्थात् वैदिकपद्धतिअनुसार दाक्षिणात्य भट्ट ब्राह्मणबाट पूजा गर्ने विधान विद्यमान छ । शृंगेरीमठको शाक्तपीठचाहिँ प्रसिद्ध पूर्णगिरि पीठ हो ।


भारतको उज्जैनस्थित महाकालेश्वर महादेव भारतवर्षको ज्योतिषीय कालगणनाको केन्द्रबिन्दु हो । नेपालका ज्योतिषीहरू उज्जैनको महाकालेश्वर महादेवबाट देशान्तर शोधन गरेर नेपालको पञ्चांग निर्माण गर्छन् । भारतको बद्रीनाथ र नेपालको मुक्तिनाथको श्रीविग्रह एक समानको छ । दक्षिण भारतको तिरूपति बालाजी र नेपालको बालाजुको अवधारणाका बीच समानता पाइन्छ, किनभने यी दुवै भगवान् विष्णुका श्रीविग्रह हुन् । अझ नेपालको बालाजुमा ता हरिहरको समन्वय पाइन्छ ।


नौनाथ–चौरासी सिद्धहरूका चर्याले नेपाल र भारतको धार्मिक–सांस्कृतिक सम्बन्धलाई अझ प्रगाढ बनाएको छ । भारत, आसामको कामरूपदेशबाट ल्याइएका मत्स्येन्द्रनाथ नेपालमा राष्ट्रदेवका रूपमा विराजित छन् । काश्मीरबाट आएका चन्दननाथ जुम्लामा विराजित छन् । यी नाथहरूले कृषिप्रणालीमा नयाँ प्रविधिको विकास गरेर नेपाललाई शस्यशालिनी बनाएका थिए । भारतीय विद्वान्हरू र तिनका तिब्बती शिष्यहरूले भारतीय गूढविद्याको आधारमा तिब्बती लामा बौद्धधर्मको विकास गरेका थिए । यस कार्यमा नेपालले एउटा सम्प्रेषणभूमिको भूमिका खेलेको थियो ।


नेपाली हिन्दुहरू आफ्ना पितृहरूको मुक्तिका लागि भारतको गया, काशी तथा बदरिका श्रम (बद्री) को ब्रह्मकपाली श्राद्ध र पुण्य आर्जनका लागि भारतका पवित्र चारधामको तीर्थयात्रा अनिवार्य ठान्छन् । भारतका हिन्दूहरू नेपालका पशुपतिनाथ र मुक्तिनाथको दर्शन एवं मुक्तिक्षेत्रका शालिग्रामी दामोदरकुण्डको स्थानलाई आफ्नो जीवनको सफलता मान्दछन् । बौद्धहरू नेपालको लुम्बिनी, भारतको बुद्धगया, सारनाथ र कुशीनगरलाई आफ्नो चारधाम मान्दछन् । यसले पनि नेपाल र भारतको धार्मिक–सांस्कृतिक अन्तरसम्बन्धलाई सुमधुर बनाएको छ ।


दक्षिण भारतको रामेश्वरम्मा पाइने शंख नेपालको हिमाली क्षेत्रका गुम्बाहरूमा बजाइन्छ । यसैगरी भारतका मठमन्दिरहरूमा पूजित देवीदेवताका ललाटपटमा नेपालको हिमाली क्षेत्रका सुगन्धित कस्तुरीको तिलक लगाएर आरतीको अवसरमा नेपालको सेतो चमर डोलाइन्छ । नेपाल पार्वतीले रचना गरेको शिवको देश र सीता एवं बुद्धको जन्मभूमि हो ।

भारतका योगीहरू नेपालको हिमाली कन्दरामा आएर तपस्या गर्थे र आफूले पाएको ज्ञानलाई भारतमा गएर प्रचारप्रसार गर्थे । नेपालकी चेली वैदेही सीतालाई अयोध्याका मर्यादा पुरुषोत्तम श्रीरामले विवाह गरेका थिए । भगवती सीताले आफ्नो आदर्श चरित्रबाट भगवान् श्रीरामलाई मर्यादा पुरुषोत्तम बनाएका थिए । मर्यादा पुरुषोत्तम सीतारामको मर्यादा र आदर्श यसप्रकार छ—


अपि स्वर्णमयी लड्ढा न मे लक्ष्मण रोचते ।
जननी जन्मभूमिश्च स्वर्गादपि गरीयसी ।।


नेपालको लुम्बिनीमा जन्मेका भगवान् शाक्यमुनि बुद्धले भारतको बुद्धगयामा बोधिज्ञान प्राप्त गरी विश्वमा शान्तिको सन्देश फैलाएका थिए । वर्तमानमा काठमाडौं र काशी (वनारस), जनकपुर र अयोध्या तथा लुम्बिनी र बुद्धगयाका बीच भगिनी नगरको सम्बन्ध स्थापित गरिएको छ । नेपाल र भारतको धार्मिक–सांस्कृतिक अन्तरसम्बन्धका मुख्य मर्म एवं संवेदनशीलताहरू यिनै हुन् । अतः नेपाल र भारतका यिनै धार्मिक–सांस्कृतिक अन्तरसम्बन्धका मर्म एवं संवेदनशीलताहरूलाई अक्षुण्ण राखेर यी दुई देशबीचको अन्तरसम्बन्धलाई सधैं प्रगाढ राखिराख्नु आज हामीहरूको परम कर्तव्य र प्रमुख दायित्व हो ।


प्रतिक्रिया दिनुहोस !

Unity

working together is no longer optional-it is a matter of compulsion

Annapurna Media Network has announced the Unity for Sustainability campaign which comes into force from January 1, 2022. The main aim of this campaign is to 'lead the climate change dialogue' working closely with all the stakeholders on sustainable development mode, particulary focusing on climate-change issues.