नेतातन्त्रको संयन्त्र

नेतातन्त्रको संयन्त्र

संविधानतः नेपाल लोकतान्त्रिक मुलुक हो । विधिविधान नीतिनियमले पनि नेपाल स्वतन्त्र सावैभौम संघात्मक लोकतन्त्रात्मक गणतन्त्रकै देश हो । अनि नयाँ शक्ति र नूतन आसक्तिका साथ परिवर्तनका संवाहक भनिठान्ने नेताहरूका मुख बोलीले भनिने परिवर्तित नयाँ नेपाल पनि जनता नै मालिक हुने गणतन्त्रात्मक संघीय लोकतान्त्रिक प्रणालीकै राष्ट्र हो ।

तर विधि व्यवस्था र औपचारिक स्याहा से्रस्ता त्यस्ता जेजस्ता कुरा भएगरेका पनि व्यवहारमा लोकको गणको संघको कुनै स्पष्ट रूप सार र आकार प्रकार भेटिन्न ।

लोकतन्त्र छ, तर त्यसको लोकानुभूति छैन । गणतन्त्र छ, तर त्यो गणात्मक र गुणात्मक छैन । अनि संघात्मक छ, तर त्यसको कुनै स्पष्ट गन्ध र छेकछन्द छैन । त्यसैले एक दसकयताको यो नवनेपालका मालिक भनिने नेपाली जनताले अनुभव गर्दै आएको मुलुक लोक यथार्थ हो, रोग शोक भोक र नौटंकी नाटक ।

कतिपय देशीविदेशी विज्ञ विश्लेषक समीक्षकहरूले अनुबोध गरेको विषय पनि त्यही हो लोकतान्त्रिक नेपाल तीन त्रिलोकभित्र कहीँ कतै नभएको दलतन्त्र नेतातन्त्र र गुटतन्त्रको एउटा अनौठो मुलुक हो ।

 

६ सय एकजना एक से एक लोकपुरुषले नयाँ नेपालको नयाँ व्यवस्था बाँधेपछि लोकतान्त्रिक नेपालको आलोक नै अर्को हुन्छ भन्ने धेरैको भाका थियो । तर तिनले कोरे बनाएको त्यो खाकापछिका समयक्रमले पनि त्यस्तो कुनै खासा खुलासा गर्न सकेन । अनुहार उनै उस्तै तर परिधान नवीन, विधि विधान नूतन तर आचरण उही पुरातन । त्यस्तो भएपछि नयाँ आयामको आगमन र परिप्राप्तिको परिणाम आउँछ कसरी ?

विधि छ व्यवस्था छैन, नीति छ तर तदनुकूलको नेतृत्व छैन अनि वाचा वचनबद्धता र प्रतिबद्धता छन्, कार्य क्षेत्रमा त्यसको त्यस्तो कुनै कर्मण्यता तथा निष्ठा छैन । अनि भनिने लोकतन्त्रले के लौकिक हित गर्छ, गनिने गणतन्त्रले जनजनको के गुन गर्छ र कोरिने संघीयताले के रूप रस गन्ध स्पर्शको प्रवाह गर्छ । आज नेपालभरि, नेपाली भूलोकका सकल बस्ती–बस्तीभरि अनि यही नेपाली भूखण्डका वासिन्दाहरूका आँखाभरि अहिले यिनै थरीथरी प्रश्न भरिएका छन् ।

भन्न त लोकतान्त्रिक संघीय गणतन्त्रात्मक नेपालमा दल, समिति सभा, ब्युरो संसद्, प्रदेश निकाय संगठन संयन्त्र, क्षेत्र, समूह आदि के–के भनिन्छ । अनि आस्था आदर्श सिद्धान्त मान्यता, साझा दस्तावेज, निर्णय घोषणा आदि पनि भनिन्छ तर ती सबै देखाउने दाँत दस्तावेज र गरिटोपलिएको बैठक पुस्तिकाका कोरा हरफहरू मात्र हुन् । परिणाममा विभिन्न नाम राखेर खडा गरिएका दलका केही टाउके नेताहरू र उनीहरूकै एउटा साँघुरो अँधेरो एवं अधमरो फरमान फर्मानको नीति निर्णय नै ती सबको निचोड हो ।

जनताको मन स्पदन्द मत मान्यता र मागमुताविक जुन शासन प्रशासन एवं विधि व्यवस्थापन हुन्छ, त्यो नै लोकतन्त्र हो । गणतन्त्र हो । तर नेपालमा कतिपय नेपालीले र कति विदेशी बुझक्कडहरूले भोगे देखेको लोकतन्त्र त्यस्तो हैन । लोकतान्त्रिक रीति छ रीत छैन, लोकतान्त्रिक प्रशासन छ, प्रावधान छ ।

राज्य संयन्त्र र राजनीतिक साधन काँडाकन्टक उमार्न होइन, फाँड्न उद्यत् हुनुपर्छ । यसका निम्ति नजानिँदो तवरले संसदीय प्रजातान्त्रिक प्रणालीलाई विरूप बनाउने प्रायोजनमा उत्पन्न कन्टककरणलाई संक्रमण, द्वन्द्व वर्ग संघर्षका नाममा फैलिन बढ्न दिनुहुँदैन ।

त्यसको कुनै शोभा श्रृंगार छैन, लोकतान्त्रिक गीत बज्छ तर त्यसले कुनै रसमय सारसुर दिँदैन । लयमा लिप्त राग ताल तथा स्वर वाचनले कतै कुनै उत्प्रेरण उल्लास र उपादेयता दिँदैन । त्यसैले राष्ट्रका नायक र उत्प्रेरक अग्रगण्य शीर्षस्थ भन्नेहरूको गणतना आकलन र सम्मान पनि जनमनले यहाँ उस्तो गर्दैन । तथापि स्वनामधन्यताका धनी मानीहरूकै ढलीमलीमा देशले लडीबुडी गरिरहेछ र देशवासीको दशा दुर्दशा झनै-झनै बढिरहेछ ।

राजनीति विचारमा हुन्छ, आचारमा हुन्छ र आदर्शमा आधारित हुन्छ । बाटो देखाउन अगुवाइ गर्ने र प्रकाश झल्काएर अँधेरो फार्ने कामका हेतु राजनीति हुन्छ, अनि त्यस्तो राजनीतिले र त्यस्ता नेताले गर्ने दिशाबोधबाट सही सार निस्कन्छ । तर हामीकहाँ प्रभुत्वशील हुने र प्रभावी पात्र बन्न अनि त्यसबाट आफ्नो अनि आफ्नाहरूको स्वार्थपूर्ति गर्न राजनीति अँगालिन्छ । राजनीति योग हो, संयोग हो, साधना सेवा समाधि र तपस्या पनि हो । तर प्रयोग प्रमोद र भोगमा भुक्त प्रयुक्त लिप्त छ नेपालको राजनीति ।

जनरञ्जन राजनीति र राज्यव्यवस्थाको धर्म हो । तर लोकतन्त्रको रामनामी ओडेर मनोमानी शासन चलाउने परिपाटी आयातित आत्मकेन्द्रित नेपालको विद्यमान राजनीति हो । जनकेन्द्रित जनरञ्जित जनअपेक्षित हुनुपर्ने राज्यविधि व्यवस्था जब व्यक्तिकेन्द्रित, नेतानियन्त्रित तथा कार्यकर्ता अपेक्षित स्थितिमा रहन्छ तब त्यो जनरञ्जनको लोकतन्त्र नभई आत्मकेन्द्रित मनोरञ्जन बन्न पुग्छ । यस्तै प्रायोजन प्रबन्धन सत्ता सुख साधन र मनोरञ्जनको ढाँचामा प्रदर्शन भइरहेछ संविधान आगमनयताको अवधिमा पनि हाम्रो राजनीति ।

लोकतन्त्रमा नेता हुन्छन्, तिनै नेता उत्थानका आधार बन्छन् । उन्नयन सुख साधन जनमनोभावको परिपोषण एवं आफ्नो मौलिक मूल्यको परिपूर्णताका निम्ति जनताको दिलदिमागद्वारा दुरुस्त दरिएका नेताहरू नै उन्नायक हुन्छन्, संवाहक बन्छन्, आधारस्तम्भका रूपमा ठडिन्छन् ।

तर नेपालमा हेर्दा नेता नायक संवाहक भनिने शीर्षस्थहरूको कद र हैसियत निकै खस्किएको स्थितिमा झल्किन्छ । यसो हुनुमा नेताहरूको सत्तालिप्सा, शासनव्यवस्थाको सौदाबाजी, भागशान्ति लिने दिने र भागबन्डा गरिखाने विधि प्रविधि नै मुख्य दोषी दृश्यमा देखिन्छ । यस्तो खालको दोष दृष्टि, यस प्रकारको राजनीतिक दिशादर्शन र यस प्रकारको राजनीतिक विधि प्रवृत्ति अग्रगतिको साध होइन ।

दुःखपीडा र संकटै संकटको कन्टक बनेको छ । लोकतन्त्र कन्टक मुक्त हुनुपर्छ । लोकतान्त्रिक प्रक्रिया जनतालाई चिथोर्ने काँडो होइन, सुगम सुखद् भाँडो हुनुपर्छ । तर न भुइँमा न भाँडामा भएर भाँडिएको नेतातन्त्रले लोकतन्त्रलाई कताकता अन्यत्र नै लगिरहेको देखिन्छ ।

नौ महिनामा नाजायजी तवरले कसैलाई सत्ताबाट गिराउने र नौ–नौ महिना शासन सत्ताको नयाँ–नयाँ तानाबाना बुन्ने हालसालैको घटनाक्रमले हाम्रो लोकतन्त्रमा सहमति सहकार्य र जनस्वीकार्य संस्कृतिको होइन जनअनपेक्षित, अराजनीतिक, अनैतिक विकृति भित्र्याउँदै गएको छ । नेतातन्त्रको कण्टकमय यस्तो लोकतन्त्रले नेपाल र नेपालीलाई कस्तो अग्रगतितर्फ लैजान खोज्छ, कुनै शुद्धिबुद्धि नै छैन, कुनै ठेगान नै छैन ।

त्यसैले अब जनमत जनमनोभाव र राष्ट्रको आफ्नो मौलिक मूल्य अस्तित्व तथा लोकहितमा आधारित तन्त्र साध्यको सिद्धि गर्ने हो भने विधानमा प्रावधानमा शैलीमा समयक्रमको चिन्तनमा राम्रो ध्यान पुर्‌याउनैपर्छ । राज्य संयन्त्र र राजनीतिक साधन काँडाकन्टक उमार्न होइन, फाँड्न उद्यत् हुनुपर्छ । यसका निम्ति नजानिँदो तवरले संसदीय प्रजातान्त्रिक प्रणालीलाई विरूप बनाउने प्रायोजनमा उत्पन्न कन्टककरणलाई संक्रमण, द्वन्द्व वर्ग संघर्षका नाममा फैलिन बढ्न दिनुहुँदैन ।

आफ्नो अर्कैथरी अभीष्ट चिन्तनले नयाँ नेपालको बाटो बनाउँदैन । बाटो सुगम बनाउने निहुँमा बाटो बिगारेर भताभुंग लथालिंग पार्ने दाउ गर्ने, दाउपेच कलंक कन्टक हो र यसलाई नपन्छाई हामीलाई पार लागउँदैन भन्नेमा अब हाम्रो हेक्का हुनैपर्छ । अन्यथा अब राजनीतिक व्यथा दूर भयो भनेर आर्थिक कथा हाल्ने हल्काफुल्का खालका नेताहरूलाई आफैँद्वारा मनोमानीका साथ फैलाइने नेतातन्त्र स्वयंले बढार्नेछ र नेपाली जनताले सर्वजन हिताय वास्तविक लोकतन्त्र प्राप्तिको अर्को यात्रा तय गर्नुपर्नेछ ।


प्रतिक्रिया दिनुहोस !

Unity

working together is no longer optional-it is a matter of compulsion

Annapurna Media Network has announced the Unity for Sustainability campaign which comes into force from January 1, 2022. The main aim of this campaign is to 'lead the climate change dialogue' working closely with all the stakeholders on sustainable development mode, particulary focusing on climate-change issues.