आजको नाग पञ्चमी र यसको परम्परा

आजको नाग पञ्चमी र यसको  परम्परा

मानव सभ्यताको शिशु बिहानीमा आदिम मानवको आद्यःचेतनाले प्रकृतिको विनासकारी र कल्याणकारी रुपलाई अदृष्य शक्तिद्धारा सञ्चालित भएको ठान्यो । अदृष्य शक्तिप्रतिको डर अनि त्रासको साथसाथै आस्था र समर्पणको आधारमा प्रकृतिलाई दैवीकरण गर्यो । प्रकृतिका विविधरुपलाई फरक फरक शक्तिद्धारा सञ्चालित भएको विश्वासमा वहुदेववादको कल्पना गरियो ।

अतः विश्वको हरेक सभ्यतामा विकसित धर्म र संस्कृतिले प्रकृतिपूजालाई अपनाएको पाईन्छ । आदिम सभ्यताको उत्खनन्बाट प्राप्त पुरातात्विक सामाग्रीहरुको आधारमा प्राचीन मानव प्रकृतिपूजक रहेको पुष्टि हुन्छ । फरक यति हो कि देश,काल, वातावरण र पर्यावरण अनुसार पूजा, उपासना र साधना पद्धति फरकफरक हुन्छ ।

हिन्दू धर्म र दर्शनमा प्रकृति लगायत समस्त विश्वकल्याणको लागि उपासना र प्रार्थाना गरिन्छ । यस्ता उपासना र अनुस्ठानको भित्रि उद्धेश्य वातावरणीय र पर्यावरणीय सन्तुलनलाई कायम राख्ने रहेको देखिन्छ । कतिपय हिन्दू राजाहरुले त आफूलाई सूर्यवंशी, चन्द्रवंशी र नागवंशी भनेर आफूलाई परिचित गराउँनुमा प्रकृतिपूजन प्रतिको आस्था भाव नै हो ।

प्रकृतिपूजा र उपासनाको परम्परामा हिन्दूहरुले मनाउँने नागपञ्चमीले पर्यावरणीय महत्वलाई झल्काउँछ नै,अर्कोतिर हिन्दू धर्मको दार्शनिक पक्षलाई सम्झाउँ छ । सिधा भाषामा भन्नु पर्दा नाग भनेको सर्प हो । सर्पले प्रकृतिमा भएको विषाक्त तत्वहरुलाई आफूमा ग्रहण गरेर प्राकृतिक सन्तुलनलाई कायम राख्दछ । हिन्दूहरुले अमृत समान दुध दिने गाईलाई जसरी आमा समान मानेर पूजा गर्छन, त्यसरी नै विष ओकल्ने सर्पको पूज गर्ने जाती त हिन्दूधर्मी आर्यहरु नै हुन् । यसरी नागपञ्चमी मनाउँनुको महत्व प्रष्टिन्छ । (हरिराम जोसी- अभिनव स्ंस्कृति कोष, पृष्ठ- ४९०)

आज पनि भारत तथा नेपालमा आफूलाई नाग जातीका सन्तान मान्ने जातीहरु छन् । भारतमा त नागाल्याण्ड भन्न्ो ठाउँ बिशेष प्रख्यात छ । प्रजातीय शास्त्रले नाग जातीलाई मंगोल मूल आदिबासी हुन भनि व्याख्या गर्दछ । सिन्धु नदी पार गरेर आएका आर्यहरु अर्थात हिन्दूहरुले याहाँको आदिवासीका संस्कृति तथा तिनका परम्पराहरुमा आफूलाई समाहित गर्नु हिन्दूहरुको उच्चतम धार्मिक सहिष्णुता हो भन्ने प्रष्टिन्छ ।

नागपञ्चमीको पौराणिक तथा ऐतिहासिक आधार

सिन्धुघाँटी सभ्यताको उत्खनन्को क्रममा नग्न आकृतिको तपस्यारत योगीराज शिव र सर्पका आकृतिहरु प्राप्त भएका छन् । ऋगवेदमा नाग पूजाको उल्लेख पाइृदैन तर ईन्द्रलाई अहि (सर्प) भनिएको पाईन्छ । अथर्ववेदमा आदिजातीको रुपमा नागको उल्लेख परेको छ । आपस्तम्भ गृहसुत्रमा श्रावण महिनामा सर्पवलीकृत्य गरिने चर्चा परेको छ । महाभारत कथा अनुसार पाण्डुपुत्र अर्जुनले नागकन्या उपलीसङ्ग, रघुवंशमा नागकन्याहरुको विवाह रघुवंशसङ्ग भएको आदी प्रसंगले नागजातीको प्राचीनताको आधार प्रष्ट हुन्छ ।

(हरिराम जोसी- अभिनव स्ंस्कृति कोष) ईतिहासकारहरु अनुसार विश्वविजेता अलेक्जेण्डर नाग जातीका थिए । एसिया माईनरको प्राचीन मुद्राहरुमा सर्पका आकृती अंकित गरिएका छन् । आठौं शताब्दि ई.पू. देखि प्राप्त भएका (पञ्चमार्कड) आहत मुद्राहरुमा सर्पाकार आकृतिहरु पाईन्छ । ईजरायलका राजा योथवले नागपूजाको लागि एक मन्दिर स्थापना गरेका थिए । (हरिराम जोसी- अभिनव स्ंस्कृति कोष, पृष्ठ- ४९०)

पौराणिक साहित्यहरुमा नागजातीको सन्दर्भमा व्यापक परिचर्चा परेको छ । शेषनागले सम्पूर्ण पृथ्वीलाई धारण गरेको र भगवान विष्णु क्षिर सागरमा शेष शैय्यामा शयन गरेको कथन छ । भगवान शिवजीले नागपुजा देवताहरुको लागि पनि दुर्लभ पूजा भन्नु हुन्छ । यमुना नदिमा वसेर कालीनागले जल विषाक्त बनाएको र भगवान श्रीकृष्णले काली नागलाई दमन गरेको हरिवंश पूराणमा उल्लेख छ ।

महाभारतको आदी पर्वमा उल्लेख भएको कथा अनुसार तक्षक नागले डसेर राजा परिक्षितको मृत्यु भएपछि जन्मजेयले आफ्नो बाबुको मृत्युको बदला लिन सम्पूर्ण सर्प जातीको वंश विनासको लागी विशाल सर्पयज्ञ गरेका थिए । सम्पूर्ण सर्प जातीको नास हुने देखे पछि बासुकी नागले आफ्नी बहिनीको सहायता लिए ।

कथा अनुसार बासुकी नागका भाञ्जा आस्तिकले र ब्रम्हा ऋषीले राजा जन्मजेयलाई सम्झाई बुझाई प्रतिषोध नलिन आग्रह गरे पछि राजा जन्मजेयले बिशाल सर्पयज्ञ रोकेको दिन पञ्चमी तिथी परेकोले यसै दिनको सम्झनामा नागपञ्चमी मनाउँन थालिएको पौराणिक कथन छ । ( विणा पौड्याल -नेपालमा नाग पूजा ­) अमरकोषको अनुसार सर्पका २५ नाम भए पनि विशेषर्रुपले- अनन्तो बासुकी पद्म महापद्ममश्च तक्षक, कुलिर कर्कटो च शंखाश्चाष्टौ नाग प्रकीर्तिता भनि अष्ट नागको सम्झना गरिन्छ ।

नेपालमा नाग प्रजातीको प्राचीनता

वास्तवमा काठमाण्डौ उपत्यका अर्थात नेपालमण्डललाई पाशुपत क्षेत्रको साथसाथै वासुकी क्षेत्र पनि भनिन्छ । आज पनि हिन्दू तथा बौद्ध पुरोहितहरुले धार्मिक कार्यमा वासुकीक्षेत्रे भनि शंकल्पवाक्य वाचन गर्दछन् ।

काठमाण्डौ उपत्यकाको उत्पति नागजाती संग जोडिएको मिथक छ । स्वयम्भू पुराण अनुसार काठमाण्डौ उपत्यका जलमग्न रहेको समयमा नागजातीले शासन गर्दथे । विभिन्न आख्यान्न अनुसार नागहरुलाई नै नेपालको प्रथम आदिबासी हुन् भनि मानिन्छ । हालको नागदहमा तक्षक,कुलिक र कर्कोटक नागको आ श्रयस्थल थियो । महा चीनबाट आउँनु भएका महा-मञ्जु श्रीले चोभारको पहाड (कच्छवाल पहाड) काटेर पानी बाहिर निकाश गरे पछि सम्पूर्ण सर्पहरु पानी संगै बगेर बाहिर गए । पछि काठमाण्डौ उपत्यकाको रक्षाको लागि महा-मञ्जु श्रीले कर्कोटक नागलाई टौदह मै बस्ने आज्ञा दिए ।

 

हाल पनि टौदहमा विशेष जात्रा पर्वहरु मनाउँने परम्परा छ । प्राचीन सेनवंशावली अनुसार नेपालका मगरहरुलाई नागवंशी भनिएको पाईन्छ । वंशावली अनुसार पार्कोटका मगर राजाहरुको छोरी सेन राजाले विहे गरेको उल्लेख पाईन्छ । त्यस्तै भगवतकृत सेन वंशावलीमा नागभूपतिअप्तशोभा अर्थात नागराजाका ऐश्वर्यले सुहाएका भनी मगर राजाहरुलाई सम्बोधन गरिएको पाईन्छ । नागहरु सरल मानव प्रजाती हुन ।

त्यस अर्थ योगी नरहरीनाथले नास्ती अपराधौ सः नाग अर्थात जस्को कुनै अपराध गर्दैन त्यो नाग हो भनि नाग प्रजातीको सरलपनाको व्यख्या गर्नु भएको छ । पश्चिम नेपालमा स्थापना भएको खश राज्यका प्रथम शासक लाई पनि नागराज भनिएको पाईन्छ । यस बाट नेपाल सभ्यताको विकासमा नाग जातीको योगदान रहेको तथ्यलाई स्वीकार गर्न कर लाग्छ ।

निश्कर्ष

प्राचीनकाल देखि नै नेपालमा नागपूजा मनाउँदै आएको पाईन्छ । भगवान शंकरले गहनाको रुपमा र भगवान विष्णुले शैय्याको रुपमा प्रयोग गर्ने नाग लाई बौद्ध धर्ममा उत्तिकै श्रद्धाका साथ पूजिन्छ । पञ्चध्यानी बुद्धहरु मध्य उत्तर दिशाका अमोघशिद्धी नागफणा द्धारा रक्षित हुन्छन ।

बौद्ध ग्रन्थ अनुसार स्वर्ग अर्थात देवलोक मञ्जु श्री देवकुल सङ्ग,मत्र्यलोक सङ्ग पद्मपाणी बोधिसत्व अर्थात नरकुलको नाथ सङ्ग र पाताल( नागलोक) बज्रपाणी नागकुलको नाथ सङ्ग सम्बन्धित मानिन्छ । योगशास्त्र अनुसार मानव शरीरका ७ वटा चक्रहरु मध्य मुलाधार चक्रमा रहेको शुसुप्त शक्ति सर्पाकार कुण्डलीयुक्त अवस्थामा रहेको हुन्छ ।

यौगिक साधनाको माध्यम बाट उक्त कुण्डलीनी लाई जागृत गराउँदै शह श्रधार चक्रमा समाहित गराएपछि मानवले मोक्ष प्राप्त गर्दछ भन्ने दार्शनिक मान्यता छ । यसकारणले पनि भगवान शिवजीले सर्पलाई गहनाको रुपमा प्रयोग गरेको स्वभाविक लाग्छ । आद्य शक्ति महा-लक्ष्मीले आफ्नो मस्तकमा लिङ्ग ,योनी र सर्पलाई धारण गर्दछिन् । लिङ्ग र योनी अर्थात प्रकृति र पुरुषको समन्वयबाट जगतको सृजना हुन्छ भने सर्प कालको प्रतिक हो । यस तथ्यले जगतको शृष्टि र प्रलय देवीको कारण बाट हुन्छ भन्ने दार्शनिक मान्यता छ ।

लिच्छवीकालिन तथा मल्लकालिन अभिलेख तथा विभिन्न वंशावलीहरुमा नाग प्रजाती र तिनको पूजा बारे चर्चा परेको छ । काठमाण्डौ उपत्यकाका विभिन्न धारा,कुवा, ढुङ्गेधाराहरुमा नागदेवको प्रतिमा स्थापना गरिनुमा आध्यामिकता तथा पर्यावरणीय अवधारणा अभिव्यक्त भएको तथ्य प्रष्टिन्छ । अंशुमदभेदागम, शिल्परत्न जस्ता प्रतिमालक्षण (मूर्ति विज्ञान) सम्बन्धि ग्रन्थहरुमा नागदेवको प्रतिमा लक्षणको विषयमा चर्चा परेको छ ।

शेषशायी विष्णुका मूर्तिहरुमा नागको उत्कृष्ट प्रतिमा निर्माण गरेको आज सम्म पनि बुढा निलकण्ठमा अवस्थित शेषशायी विष्णुको मूर्ति बाट प्रष्टिन्छ । नागपञ्चमकिो पूजा बाट बिभूति पूजा र साम्यदृष्टिको ज्ञान प्राप्त हुन्छ । (हरिराम जोसी- अभिनव संस्कृति कोष) विभूति पूजाको अर्थ परमात्माको अंशहरुको पूजा हो भने साम्यदृष्टिको अर्थ समभाव राख्नु हो ।

नेपालका बौद्धहरुले भगवान पशुपतिनाथको दक्षिणको अघोर मुखलाई वज्रपाणीबोधीसत्वको रुपमा मान्दछन ।काठमाण्डौ उपत्यकामा बनेका मठ, मन्दिर, विहारहरुमा पाईने नागको प्रतिमाहरुले एकातिर हिन्दू ,बौद्ध र आदीबासी जातीहरु बीचको आपसी भाईचाराको बोध गराउँछ भने धार्मिक तथा साँस्कृतिक समन्वयको दर्शनलाई प्रगाढ बनाउँछ । शैव, बौद्ध र वैष्णव देवी देवताहरुले नागलाई गहनाको रुपमा प्रयोग गरेर यसै तथ्यलाई उजागर गरेका छन् ।


प्रतिक्रिया दिनुहोस !

Unity

working together is no longer optional-it is a matter of compulsion

Annapurna Media Network has announced the Unity for Sustainability campaign which comes into force from January 1, 2022. The main aim of this campaign is to 'lead the climate change dialogue' working closely with all the stakeholders on sustainable development mode, particulary focusing on climate-change issues.