मानवअधिकार, बीपी र राजनीति

मानवअधिकार, बीपी र राजनीति

नेपालमा परम्परागत एकतन्त्रीय पारिवारिक शासनविरुद्ध क्रान्तिको कल्पना गर्दै २००७ सालमा त्यसलाई सही नेतृत्व दिने विश्वेश्वरप्रसाद कोइराला नै थिए । उनका राजनीतिक अनुभव विदेशी आधिपत्यविरुद्ध भारतको मुक्ति संग्राममा संलग्न हुँदै खारिएका थिए ।

भारतीयहरूका लागि त्यो राष्ट्रिय स्वाधीनताको संघर्ष थियो भने बीपी कोइरालाको त्यो मानवअधिकारको लागि लडिएको मानवतावादी आन्दोलन थियो । बीपीको वैचारिक आधार भारतीय परम्परामा विकसित गान्धीवादभन्दा युरोपको औद्योगिक क्रान्तिबाट निखारिएको प्रजातान्त्रिक समाजवाद थियो ।

जसरी हिजो राजतन्त्र छँदा नेपालको राजनीति दरबारकेन्द्रित थियो, त्यसैगरी दुःखका साथ भन्नुपर्छ– वर्तमान नेपालको राजनीति 'दिल्ली' केन्द्रित रहँदै आएको छ । आफूलाई कट्टर कम्युनिस्ट क्रान्तीकारी भन्नेहरूदेखि उदारवादका हिमायती ठूला–साना दलका प्रायः नेताले नेपालको राजकीय सत्तामा पुग्न 'दिल्ली' आशीर्वादको चाहना व्यक्त/अव्यक्त रूपमा गरिरहेको दिनको घामजस्तै छर्लंग छ ।

जबकि भारतीय नेतृत्वप्रति बीपी कोइरालाले आफ्नो आत्मवृत्तान्तमा भनेका छन्- दिल्लीमा म पहिले पूर्णरूपले भरोसा राख्थेँ, न उनीहरूको दूरदर्शितामा नै मलाई आस्था थियो ।' नेहरूलगायत भारतीय नेतृत्व वर्गको नेपाल हेर्ने दृष्टीकोण सकारात्मक नभएको टिप्पणी गर्दै उनले भनेका छन्– भारतीय संस्कृतिको सबैभन्दा ठूलो दोष कपटाचारको प्रोत्साहन हो । भारतीयहरू वडा ढोंगी हुन्छन् । यही कारण हो कि भारतीयहरू खुला हृदयी हुन नसकेकाले आफ्नो आचरणबाट विदेशमा राम्रो प्रभाव पार्न सकेका छैनन् ।'

नेपाललगायत दक्षिण एसियाली र त्यस आसपासमा रहेका मुलुकसँग भारतको वर्तमान सत्ताको सम्बन्ध सुमधुर हुन नसकेको जनजाहेर नै छ । हालै मात्र प्रधानमन्त्री पुष्पकमल दाहालले दुई विशेष दूतमार्फत भारत र चीनसँगको सम्बन्धलाई सुदृढ र मजबुत तुल्याउने 'रिहर्सल' गरे । भारत र चीनको भ्रमण सकेर स्वदेश फर्केपछि दुवै उपप्रधानमन्त्रीहरूको दाबी के छ भने मित्रराष्ट्रहरूसँगको सम्बन्ध अब बलियो हुनेछ ।

नेपालीको संविधान नेपालीले नै तयार पारेर जारी गर्दा कपाल दुखाउने मित्रराष्ट्र भारतले नेपालीलाई नाकाबन्दीको उपहार दिएर ठूलो गुन लगाएकै हो । अहिले पनि शंकाका बादलहरू दुवै देशका आकाशमा छरप्रस्ट छन् । नेपालीलाई भन्दा बढी शंका भारतीय सत्तालाई नै होला, त्यसैले प्रचण्डलाई 'रेड कार्पेट' ओछ्याउन आतुर भएर बसेको छ, साउथ ब्लक ।

प्रसंग बदलौँ, अबको प्रसंग मानवअधिकार र विधिको शासनको । नेपालमा दण्डहीनता चरम चुलीमा पुगेको छ भन्दा अतिशयोक्ति नहोला । दण्डहीनताको कारण र दण्डको भयको अभावले विधिको शासन कमजोर बन्दै गएको छ । त्यसैले दण्डहीनता नेपाली समाजको गम्भीर समस्या र चुनौती बनेको छ । संविधानप्रदत्त अधिकारलगायत राष्ट्रिय तथा अन्तर्राष्ट्रिय कानुनद्वारा स्वीकृत नागरिकका अधिकारको शृंखलाबद्ध उल्लंघन हुँदै आएको छ ।

हालै मात्र राष्ट्रिय मानवअधिकार आयोगले जारी गरेको प्रतिवेदनअनुसार सरकारले आयोगले सिफारिस गरेका २२ प्रतिशत मुद्दामा मात्र सुनुवाइ गरेको र बाँकी ७८ प्रतिशत मुद्दामा सरकार गम्भीर नभएकोमा चिन्ता एवं दुःख प्रकट गरेको छ । मानवअधिकार आयोग एक संवैधानिक अंग भएको र उसले सरकारलाई कारबाहीको लागि सिफारिस गरेका मुद्दामा सरकार उत्तरदायी बन्दै नजाने हो भने विधिको शासनको धज्जी उड्दै जान्छ ।

अन्ततः जनतामा लोकतन्त्रप्रति नै वितृष्णा जाग्दै जान्छ । जनताका नाममा भनिने र गरिने शासन प्रणालीहरू त्यति बेलासम्म प्रिय हुन्छन्, जब जनताले विधिको शासनको अनुभूत गर्न सिंहदरबारको ढोका ढक्ढकाइरहन पर्दैन । जनताले आफ्ना जनप्रतिनिधिमार्फत लोकतन्त्र, विधिको शासन र मानवअधिकार उपभोग गर्ने हो, तर तिनै नेता र जनप्रतिनिधिहरू शासन सत्तामा पुगेपछि आफ्नो उत्तरदायित्वबाट पन्छिँदै जाँदा समाजमा भाँडभैलो र बेथिति मौलाउँछ । त्यही बेथिति कालान्तरमा अधिनायकवाद उदयको कारक बन्न सक्छ । कतिपय मुलुकमा त्यस्ता घटना भएका उदाहरण पनि भेटिन्छन् ।

नेपालमा भएका हरेक राजनीतिक घटनाक्रसँगै हुने मानवअधिकार उल्लंघनका विषयलाई लिएर बेलाबखत आयोग गठन गरिने र प्रतिवेदन सार्वजनिक गरिने प्रचलन छ तर त्यस्ता आयोगद्वारा दिइएका प्रतिवेदन र सुझावहरूलाई कार्यान्वयनमा ल्याउने दृढ इच्छाशक्ति भने शून्यप्रायः देखिन्छ । त्यसको ज्वलन्त उदाहरण २०४६ सालको जनआन्दोलनलाई बलपूर्वक दबाउने, मानवअधिकारको उल्लंघन गर्ने र आन्दोलका क्रममा के–कस्तो जनधनको क्षति पुगेको हो भन्दै छानबिनका लागि तत्कालीन मुख्य न्यायाधीश जनार्दनलाल मल्लिकको अध्यक्षतामा तीन सदस्यीय आयोग गठन भएको थियो ।

जो पछिसम्म मल्लिक आयोगको नामबाट परिचित थियो । मल्लिक आयोगले २०४९ पुस १६ गते सरकारलाई प्रतिवेदन बुझाएको थियो, त्यसलाई मन्त्रिपरिषद्को बैठकले आवश्यक कारबाहीको लागि भन्दै महान्यायाधिवक्ताकहाँ पठाएको थियो, तर आयोगको प्रतिवेदनले उजागर गरेका विषयलाई न्यायसंगत ढंगबाट अगाडि बढाइएन । त्यही क्रम रायमाझी आयोगमा दोहोरियो, फलस्वरूप पटकपटकका आन्दोलका गम्भीर प्रकृतिका मानवअधिकार उल्लंघनकर्ताहरू फुक्काफाल भएर राजनीतिमा सिंह भएर उदाइरहेका छन् । सत्तालिप्साको राजनीतिको परिणामको माखेसाङ्लोमा जेलिएको छ, हाम्रो समाज ।

काठमाडौँको छायाले तराई र कर्णाली सधैँ ओझेलमा किन पर्छन् ? हरेक परिवर्तनपश्चात् जनताले ठूलो आशा राखेका हुन्छन् । तिनको दैनिक जीवनमा प्रत्यक्ष असर पुग्ने गरी कहिले परिवर्तन होला ?

२००७ सालदेखि प्रजातन्त्र, लोकतन्त्र हुँदै मुलुक अहिले 'गणतन्त्र' सम्म आइपुग्दा पनि जनताले मानवअधिकार न्याय र सुशासनको व्यावहारिक अनुभूत गर्न किन पाइरहेका छैनन् ? जनताका नाममा भन्दै शासनको शिखरमा पुगेका नेताहरूले खोला तर्‌यो लौरो बिस्र्यो भने झैं चुनावपछि सबै बिर्सने प्रवृत्तिले विकासमा हामी पछि परिरहेका छौँ । पुरानो प्रणालीलाई दोष दिँदै वर्तमानको मझेरीमा एकल मञ्चन गर्न पाउँदाको अवस्थामा पनि हामी किन पछि परिरहेका छौँ ? यो संगीन प्रश्नको उत्तर खोज्न नेपाली समाजले ढिला गर्‌यो भने हामीलाई पश्चात्ताप सिवाय केही हुने छैन ।

नेपालका प्रथम जननिर्वाचित प्रधानमन्त्री बीपी कोइरालाले २०१६ जेठ १४ गते देशवासीका नाममा एउटा सन्देश दिँदै भनेका थिए- सरकारी कर्मचारीले जंगी या निजामती जुनसुकै ओहोदामा भए पनि नयाँ युग, जसको पार्दुभाव हालै सम्पन्न भएको निर्वाचनले गरेको छ । त्यसअनुसार आफूलाई जनताको सेवक भन्ठान्नुपर्छ । प्रशासकीय यन्त्र कल्याणकारी राजनीति निर्माण गर्ने सरकारी माध्यम हो ।

तसर्थ, सरकारी कर्मचारीको ठूलो जिम्मेवारी छ, यो यन्त्रलाई भ्रष्ट हुन नदिन पनि उहाँहरूकै पवित्र अभिभारा छ । हाम्रो सरकारले भ्रष्टाचार निर्मूल पार्ने अठोट गरेको छ ।' बीपी कोइरालाले आजभन्दा ५७ वर्षअगाडि भ्रष्टाचाररहित शासन व्यवस्थाको परिकल्पनाका साथ शासनको बागडोर आफ्नो हातमा लिएर नेपाली समाजलाई नयाँ युगको साँचो सुम्पने प्रण गरेका थिए । तर २०१७ सालको शाही कदमपछि मुलुक अन्धकारको युगमा धकेलियो ।

२०४६ सालको परिवर्तनपश्चात् आजसम्म नेपाली कांग्रेस कुनै न कुनै कोणबाट सत्ता साझेदार रहँदै आएको छ । तर नेपाली जनताको लागि सुशासन किन दुर्लभ भएको छ ? भ्रष्टाचार तलदेखि माथिसम्म मौलाएको छ । जनताका न्यूनतम आधारभूत आवश्यकता किन ओझेलमा परिरहन्छन् ? राजनीति किन सिंहदरबार र काठमाडौँकेन्द्रित भयो ? काठमाडौँको छायाले तराई र कर्णाली सधैँ ओझेलमा किन पर्छन् ? हरेक परिवर्तनपश्चात् जनताले ठूलो आशा राखेका हुन्छन् । तिनको दैनिक जीवनमा प्रत्यक्ष असर पुग्ने गरी कहिले परिवर्तन होला ? नेपाली जनता यतिखेर आर्थिक विकास भएको देख्न चाहन्छन् । हाम्रा युवाहरू कामको खोजीमा खाडीमा भौँतारिने दिन अन्त्यको लागि ठोस प्रयत्न भएको देख्न चाहन्छन् ।

बीपी कोइरालाले प्रधानमन्त्री भएपछि आफ्नो पहिलो सन्देशको अन्तिम वाक्यमा भनेका थिए- नियतिले हामीलाई निर्माण, उत्थान र गौरवको मार्गमा अग्रसरता हुन आह्वान गरिरहेको छ । के आजको ऐतिहासिक क्षणमा हामी आफ्नो स्वार्थ संकीर्णता तथा दुर्वलता त्यागेर नियतिको वाणी सुन्न सक्दैनौँ ? ' बीपी कोइरालाका देशप्रेमले ओतप्रोत यी भावनालाई आत्मसात गरेर अघि बढ्नेछन्, कुनै कांग्रेसी नेता ? छन् भने एकपटक फेरि देश र जनताका खातिर बोलेर हैन, गरेर देखाउने बेला आएको छ ।


प्रतिक्रिया दिनुहोस !

Unity

working together is no longer optional-it is a matter of compulsion

Annapurna Media Network has announced the Unity for Sustainability campaign which comes into force from January 1, 2022. The main aim of this campaign is to 'lead the climate change dialogue' working closely with all the stakeholders on sustainable development mode, particulary focusing on climate-change issues.