समाजशास्त्र, मधेस, थारू, जनजाति र प्रचण्ड

समाजशास्त्र, मधेस, थारू, जनजाति र प्रचण्ड

एमाले वृत्तमा हरेक नेताबारेका 'जोक' सुन्न पाइन्छ । नेता एवं पूर्वमन्त्री राधाकृष्ण मैनाली हिजोआज अलि स्लिम देखिए पनि पहिला भीमकाय शरीरका थिए । बिरामी परेर उनी एक दिन डाक्टरकहाँ जचाउन पुगेछन् ।

उनको रोग पत्तो लागेपछि डाक्टरले भनेछन्, 'मन्त्रीजी तपाईंलाई सुगर भएछ । अब बिहान दुइटा र बेलुका दुइटा फुल्का रोटी र तरकारी खानुस् । एक महिनापछि फेरि जचाउन आउनुस् ।

मन्त्री मैनालीजी हुन्छ भन्दै तीनतले क्लिनिकबाट झरे । डाक्टर अरू बिरामी जाँच्न लागे । तर लगत्तै मैनाली डाक्टरकहाँ फर्किए । स्याँस्याँ गर्दै डाक्टरका सहायकलाई भने, 'मैले अघि डाक्टर सा'बलाई एउटा कुरा सोध्न बिर्सिएछु । यसो भन्दाभन्दै बिरामी जाँचिरहेका डाक्टरको ढोका धकेलेर चियाउँदै मैनालीले गर्जिंदो स्वरमा सोधिहाले, डाक्टर सा'ब, तपाईंले मलाई बिहान र बेलुका जुन दुइदुइटा रोटी खान भन्नुभयो, म अलमलमा परें । खासमा त्यो रोटी खानाअघि खाने हो कि खानापछि ?

डाक्टर मरीमरी हाँस्न थाले ।
मैनाली भने डाक्टरलाई हेर्दै जिल्ल परेर उभिइरहे !

पूर्वमन्त्री एवं एमाले नेता मैनालीबारे एमालेजनले बनाएको यो जोकको सम्झनाबाट आलेख सुरु किन गरिएको हो भने प्रधानमन्त्री पुष्पकमल दाहाल प्रचण्डलाई अहिले त्यस्तै भएको छ । भोजनप्रेमी मैनालीले त दुई रोटीलाई पूर्ण खाना नै मानेनन् र डाक्टर अलमलिए भनेर सोध्न पुगे तर प्रधानमन्त्री प्रचण्ड जे भनेर एमालेसँगको रसोबसो विच्छेद गर्दै कांग्रेस र मधेसीसँग लगनगाँठो कस्न गएका थिए, महिना दिन बितिसक्दा पनि न मधेसी समस्या समाधान भयो न त मधेसी नै प्रचण्ड सरकारमा सामेल भएका छन् ! स्थिति जहाँको तहीँ छ ।

'ओल्लो घरको नरे पल्ला घरमा सरे !' एमालेसँग बसुन्जेल मधेस समस्या समाधान हुन्न भनेरै प्रचण्ड सरेका हुन् । उनले भनेका पनि थिए, मधेस समस्या समाधान नगरी न स्थानीय चुनाव हुन्छ न त संविधान कार्यान्वयन !

यसो गर्दागर्दै प्रचण्ड सरकारको महिना दिन सकियो । तर मधेसी नेता बाउँडिन छोडेका छैनन् । यहीबेला प्रचण्डको भारत भ्रमण आउँदो हप्ता हुँदैछ । हेर्नु छ, भारत यिनै मुद्दालाई आधार बनाएर कति बाउँडिने हो ?

प्रचण्ड भारतबाट फर्केलगत्तै गणतान्त्रिक संविधानको पहिलो दिवस तीन दिन भव्य रूपमा मनाउने भनेका छन् । त्यसपछि प्रचण्ड अमेरिका उड्ने छन् । अमेरिकाबाट फर्केर थाइल्यान्ड जानेछन् । त्यसपछि पाकिस्तानमा हुने सार्क सम्मेलनमा पुग्नेछन् । त्यहाँबाट फर्केपछि फेरि भारतमा हुने ब्रिक्स सम्मेलनमा भाग लिन भारत जानेछन् । अर्थात् प्रचण्डको विदेश भ्रमण तीव्र गतिमा जारी हुनेछ, तर उनी जे भनेर सत्तामा पुगेका थिए, त्यो एजेन्डा भने टसकोमस हुने छैन ।

प्रधानमन्त्री प्रचण्ड भारत भ्रमणअघि अहिले फेरि भारतीय दबाबमा परेका छन् । दबाबमा केही गरे भने फेरि पनि त्यो काम लाग्दैन र लाग्नेवाला पनि देखिँदैन किनभने मधेसी समस्या यसरी खिल पल्टिसकेको छ कि त्यसलाई अपरेसन नगरी त्यो निको हुनेवाला छैन ।

नेपाल र तराईको अस्थिरताबाट भारत सधैं लाभ लिन खोजिरहन्छ । हिजोआज पश्चिमा मुलुक पनि यसैमा आफ्नो स्वार्थको रोटी सेकिरहेछन् । तथाकथित भारतीय सुरक्षाविद् र थिंकट्यांकहरू कश्मीर र नेपाललाई भारतको उत्तिकै चासो छ भन्दै लेख्ने, बोल्ने र व्यवहार गर्ने गरिरहेछन् । तर उनीहरूले के बिर्सिएका छन् भने नेपाल कश्मीर होइन । यो स्वाधीन मुलुक हो ।मधेस, थारू र जनजातिका सामाजिक विषयवस्तु विचारणीय छन् ।

संघीय लोकतान्त्रिक गणतन्त्र नेपालको घोषणा भएपछि सुशील कोइरालाको प्रधानमन्त्रीत्वकालमा मधेसको नाउँमा भारतले नेपालमाथि नाकाबन्दी लगायो । ओलीको प्रयत्नपछि भारतीय नाकाबन्दी मात्र हटेन । उत्तरी छिमेकी चीनसँग ऐतिहासिक पारवहन सन्धि भयो र नेपाल प्रशान्त महासागरसँग जोडिने ढोका खुल्यो ।

चीनसँग रेल जोडेर सामान निकासी र पैठारी गर्ने सहमति पनि भयो । चिनियाँ राष्ट्रपति असोजमा नेपाल आउने (भ्रमण स्थगित) चर्चा चलिरहँदा प्रचण्डले मधेसी समस्या समाधान गर्छु भनेर विग्रह गरी सत्ता साझेदारलाई छोडे । मधेसका नाउँमा सत्ता त प्राप्त गरे तर न मधेसी समस्या समाधान हुने छाँट देखिन्छ, न त मधेसी नेता नै सरकारमा सामेल भएका छन् ! बरु प्रचण्डको नौमहिने कार्यकालका दिन घट्दै सकिँदैछन् !

प्रचण्डले मधेसलाई समाजशास्त्रीय रूपमा पर्गेलेको देखिँदैन । अरूको एजेन्डामा दौड्ने क्रममा प्रचण्डको माओवादी आन्दोलनको पतन मधेसबाटै सुरु भएको उनले बिर्सिए पनि त्यसलाई नजिकबाट नियालिरहेकाले बिर्सिएका छैनन् र बिर्सिने घटना पनि होइन त्यो ।

०६३ सालमा रौतहटको आमसभामा भेला भएका माओवादीका लगभग तीस नेता–कार्यकर्तालाई तथाकथित मधेसी आन्दोलनकारीले कुटीकुटी, भाला घोचीघोची र काटीकाटी क्रूर र हिंस्रक रूपमा मारेका थिए ।

मधेसलाई समाज/मानवशास्त्रीय रूपमा नपर्गेल्ने हो भने मधेस समस्यालाई राजनीतिक रूपमा सम्बोधन गर्न सकिने छैन । राजनीतिलाई समाजशास्त्रीय फ्रेमबाट सही रूपमा बुझिने र निक्र्योल गर्न सकिन्छ ।

तर नेपालका सरोकारवाला यो लेन्सबाट हेर्न सधैं चुकेका छन् किनभने समाज÷मानवशास्त्रको नाउँमा यहाँ खुलमखुला समाज विग्रह र विखण्डनको प्रयास भइरहेको छ । समाज/मानवशास्त्रको नाउँमा त्यसका मसिहाहरू एनजीओ र कन्सल्टेन्सी समातेर नेपाली समाजको प्रगति होइन, यसलाई पश्चगमन गर्न कन्दनी कसेर लागेका छन् ।

जसरी बेपारीले कपाल नभएकोलाई काँगियो बेच्ने चतुरता देखाएर मार्केटिङ गर्छन् त्यसैगरी समाज÷मानवशास्त्रको नाउँमा आफ्ना एजेन्डालाई विद्वान्, विदेशी विश्वविद्यालयबाट पीएचडी गरेका, प्राडा, विदेशमा ख्यातिप्राप्त विश्वविद्यालयको फेलो भन्ने जस्ता ढाँचा देखाएर नेपाललाई विखण्डन, धर्म परिवर्तन, विद्रोह-विग्रह र सामाजिक क्षयीकरण गराइरहेका छन् ।

समाज/मानवशास्त्रीहरू सबै नीतिको मूल नीति राजनीतिक समस्या समाधानमा सहयोगी हुनुपर्नेमा राजनीतिलाई यसैले पो आफ्नो पुच्छर बनाइरहेको छ । हामी सबैलाई थाहा छ, हाम्रो मूल खाना दाल, भात वा रोटी ढिँडो हो । अचार त्यसको सहायक मात्र हो । तर समाज/मानवशास्त्रले अचारलाई मूल खाना भन्दै भात-रोटी-ढिँडोलाई अचार सावित गर्न खोजिरहेको छ ।

नेपाली विशेषता

प्रजातन्त्र, लोकतन्त्र, संघीयता र गणतन्त्र आइसक्दा पनि किन नेपालका समस्या सुल्झिँदै जानुपर्नेमा बल्झिँदै गइरहेका छन् ? नेपालको राजनीतिक समाज/मानवशास्त्र बुझेका एक प्राध्यापकले भने, यसका केही विशेष कारण छन्-

१. खान्दानी घरानियाको स्वभाव-नेपालका गाउँ÷सहर, मधेस÷राजधानीमा बस्ने धनीमानीको स्रोतसाधन घरभाडा, जग्गाजमिन, उद्योगधन्दाको ठूलो आम्दानी त्यसको संरक्षण र त्यसबाट प्राप्त हुने प्रतिफलको सुरक्षित लगानी, सुखसयल, मोजमस्ती र आफ्नो पहिचान कायम गर्न र इज्जत प्रतिष्ठा प्राप्त गर्न प्रयोग भइरहेछ । यो तप्का राजनीति र नेतालाई गन्दैन किनभने उसलाई समाजको रूपान्तरण नै गर्नु छैन ।

२. सम्पन्न युवा पुस्ता- यो दुई भागमा बाँडिएको छ । पहिलो, पैत्रिक सम्पत्ति जगेर्ना गर्दै त्यसको प्रयोग गरी देशविदेश र विदेशी कम्पनी र घरानिया कुलिन संस्कृति प्रदर्शन गर्दै जायजेथाको आडमा राजनीति, व्यापार-व्यवसाय गर्ने वा कुनै क्षेत्रको अगुवाको रूपमा स्थापित हुने ।

दोस्रो, बाबुबाजेको सम्पत्तिले फुटसल जाने, क्याफेमा समय बिताउने, ह्विस्की-वाइन-बियरको नसामा सुरासुन्दरीको परख गर्ने, मोजमस्ती लागि देशविदेशको टुर जाने, जाँडरक्सी र ड्रग्सका कारण कतिपय राजधानीभित्र वा बाहिरका सुधार सेन्टरमा दिन कटाउने हुन्छन् ।

३.युवा विदेशमा- सहर हुन् वा गाउँका युवा आफ्नो आर्थिक हैसियतअनुसार खाडीका मुलुक, मलेसिया, कोरिया, अस्ट्रेलिया, क्यानडा, युरोप-अमेरिकासम्म जान प्रयत्न गर्ने र त्यसैमा रमाउन विवश छन् ।

४.स्वदेशमा रहेका युवा-गाउँ कस्तो भइसकेको छ भने कोही युवा विदेश गएन भने यसमा के खोट छ हँ भन्ने चर्चा हुन्छ । आश्चर्य नै मानिन्छ र कुरा काटिन्छ । तर गाउँमा रहेका युवा पनि राजनीतिक पार्टीका मुखियाको झुन्डमा समाहित हुने र विनाश्रम दिन व्यतित गर्ने जत्था पनि कम ठूलो छैन ।

गाउँसहरमै अर्को जत्था पनि छ, जो बिचौलिया, धनीमानी र सहरियाका लागि वैधअवैध प्राकृतिक स्रोतसाधन दोहन र व्यापार–व्यवसाय ठेक्कामा लागिपरेको छ । अर्को जत्था डन, गुन्डा र स्थानीय अपराधीको छ । यो झुन्डमा बस्ने जाँडरक्सी खाने, धम्क्याउने, तर्साउने, हप्ता उठाउने र आफ्नो उपस्थिति जबर्जस्त देखाइरहेछ, जसलाई कुनै (परिवर्तन) ले छोइरहेको छैन ।

५. पढालिखा सहरिया बुद्धिजीवी- यिनको आर्थिक अवस्था पुगेस पुगेस मात्र छ । सामाजिक रूपमा जागिर, पेसा, व्यवसाय, एनजीओ, बैंक र पहुँचका आधारमा सामाजिक, राष्ट्रिय र क्षेत्रीय पहिचान छ । आफ्ना छोराछोरी र स्वयंका लागि अहोरात्र खटिरहन्छन् । यिनलाई देश-समाजको बाल मतलब छैन ।

सन्तानलाई विदेशी विश्वविद्यालयमा पढाउने, डीभी, पीआर भर्न खटिइरहन्छन् । त्यसबाहेक अरू कुराको लेखाजोखा र सम्बन्ध स्थापना पनि गर्दैनन् । जागिरे भए कमाउ अड्डा खोजिरहने र पेसाकर्मी भए पहुँच बढाउन अहोरात्र लागिरहन्छन् र देश-समाजको लागि सोच्दैनन् । यी दिनहुँ नवधनाढ्य बन्दैछन् । अरूलाई गाली गरेर आफूलाई सन्तुष्ट पारिरहेका हुन्छन् ।

६) राजनीतिज्ञको जेठो पुस्ता-हिजो देशमा बहुदलीय परिवर्तन हुँदा युवा भनिन्थ्यो आज यो जेठो पुस्ता भइसकेको छ । यो तीन भागमा बाँडिएको छ, पहिलो- धेरै र सधैँ अवसर पाइरहेको दोस्रो कहिल्यै अवसर नपाएको र तेस्रो एकपटक अवसर पाएर थन्किएको । यो पुस्ता थोत्रा, पुराना, आदर्श, विगतको रोइलो गाएर अहिले पनि पद प्राप्तिकै लिप्सामा छ । समय यसैमा सिध्याइरहेको छ ।

राजनीतिक समाधान, संविधान कार्यान्वयन र गणतन्त्र संस्थागत गर्न यी वाधक छन् । यी गणतन्त्रमा पनि घँचेटिएर मात्र पुगेका हुन् । यिनबाट समाज रूपान्तरणको के कुरा समाजलाई गतिशील हुन र चल्न पनि दिँदैनन् । यी यस्ता ऐजेरु हुन्, जो समाजलाई समयको प्रवाहविपरीत दिशातिर धकेलिइरहेछन् । यिनको बोलीव्यवहार नै आत्मकेन्द्रित र स्वार्थलिप्सामा चुर्लुम्म डुबेको छ ।

समाज/मानवशास्त्रीहरू सबै नीतिको मूल नीति राजनीतिक समस्या समाधानमा सहयोगी हुनुपर्नेमा राजनीतिलाई यसैले पो आफ्नो पुच्छर बनाइरहेको छ । हामी सबैलाई थाहा छ, हाम्रो मूल खाना दाल, भात वा रोटी ढिँडो हो । अचार त्यसको सहायक मात्र हो । तर समाज÷मानवशास्त्रले अचारलाई मूल खाना भन्दै भात-रोटी-ढिँडोलाई अचार सावित गर्न खोजिरहेको छ ।

७) राजनीतिको माइलो पुस्ता-यो पुस्ता पार्टीमा होल्ड गर्छ । यो तस्कर, बिचौलिया, माफिया, जग्गा दलाली, ठेकेदार, बेपारी, मेनपावर, हाइड्रो र स्रोतसाधन भएकाहरूको बिचौलियाको काम गर्छ । गुन्डा, अपराधी र लठैतहरूको झुन्ड बनाएर ससाना मुखिया तोक्दै सबैतिर एकछत्र राज फैलाउन लागिरहेको हुन्छ । यिनीहरू देशीविदेशी शक्ति र डोनरका मतियार र एजेन्ट हुन् । पार्टीका पहिलो पुस्ताले यिनैलाई अगाडि सार्छ ।

यो पुस्ताबाट समस्या समाधान सम्भव छैन । तराई समस्या समाधानको वाधक पनि यही पुस्ता हो । सधैँ अस्थिरता, अन्योल, सत्ता परिवर्तन र गुटको राजनीतिमा मात्र यसले आफ्नो भविष्य देख्छ ।

८) राजनीतिको कान्छो पुस्ता- राजनीतिमा जबर्जस्त उदाउँदो र स्थापित हुन चाहने यो पुस्ता किनारामा छ । यो पढेलेखेको, अनुभवी, संसार देखेको, विज्ञान प्रविधि बुझेको र व्यवस्थापकीय सीप कलाकौशल, उद्यमशील छ । जोस, जाँगर र समाज परिवर्तन गरौं भन्ने ठान्छ । सपना बोकेको छ र त्यसलाई पूरा गर्न काविल पनि छ ।

यो पुस्ता स्वच्छ छ, भ्रष्ट छैन । जुन अघिल्ला पुस्तामा कल्पना पनि गर्न सकिँदैन । यो पुस्ता सामाजिक सञ्जालमा प्रभावशाली छ । नेपालमा मात्र होइन, विदेशमा पनि क्रियाशील छ । अंग्रेजी जान्दछ । आफूलाई लागेको कुरा लेख्न, बोल्न र प्रस्तुत गर्न काविल छ । विषयवस्तु प्रस्तुत गर्छ । बैकल्पिक समाधान पनि दिन्छ तर राजनीतिक पार्टीमा किनारामा भएकोले यसको सेप छैन र अपवादबाहेक कार्यकारी भूमिका पाएको छैन ।

८) आम जनता-जो दाल–भात डुकुमै जीवन व्यतित गरिरहेछ । उसलाई देश र समाज परिवर्तनका कुरा बेकारजस्तै लाग्छ । यसले दिएको जवाफबारे आमजनबारे ती प्राध्यापकले भने, बिहान–बेलुका हातमुख जोर्न र परिवार धान्न कठिन भएकाले मुन्टो उठाउन नै फुर्सद छैन ।

न समाज परिवर्तन यसको बुतामा छ, न त स्वयं परिवर्तन हुन चाहेरै परिवर्तन हुन सक्छ । गरिबीले चुनावमा पश्चगमनकारी, यथास्थितिवादी र परम्परागत शक्तिको पक्षमा उपयोग भइरहेको छ । घोटिएको घोटियै छ, उठ्न सकेको छैन ।

प्रचण्डका पाँच काम

यस्तो सामाजिक चित्रण गर्दै ती प्राध्यापकले मधेस, जनजाति र थारूका समस्या सम्बोधन गर्न प्रधानमन्त्री प्रचण्डको लागि पाँच सूत्र सिफारिस गरे ।

१) आफ्ना राज्यसञ्चालनका दैनिक काम उपप्रधानमन्त्रीहरूलाई सुम्पेर प्रचण्ड पूर्णकालीन रूपमा मूल समस्यामा घोत्लिँदै क्रियाशील बने भने उनले यसको निकास दिन सक्छन् ।

२) प्रचण्डले तेस्रो पुस्तासँग बसेर तिनको कुरा सुन्न र तिनैलाई समस्याको समाधान निकाल्न अग्रसर बनाउनुपर्छ । यसो भए प्रचण्ड देशको मियो बन्न सक्छन् ।

३) समाज, अर्थशास्त्र, भूगोल, जनसंख्या, विकास, प्राकृतिक स्रोतसाधन र वातावरणलाई मूल आधार बनाएर समाधानको बाटो खोज्दै निकास निकाल्नुपर्छ ।

४) मधेसको समाधान वास्तविक मधेसी, थारू र जनजातिसँग बसेर प्रचण्डले खोज्नुपर्छ । अहिले देखिएका त्यो क्षेत्रका नेता भनेका जनमत नभएका मधेसी मुखिया ठेकेदार हुन् । वास्तविक मधेसी खोज, पहिचान गर र तिनलाई समावेश गरेर अगाडि बढ प्रचण्ड । याद गर प्रचण्ड जनताले नपत्याएका मधेसी, थारू र जनजाति नेताभनाउँदाहरूले वास्तविक मधेसीलाई रोकेका, छेकेका र निषेध गरेका छन् ।

५) देशलाई चुनावमय बनाउन मिति घोषणा गर प्रचण्ड । मधेसी, थारू र जनजातिलाई उनीहरूको अधिकार सुनिश्चित गर्न उनीहरूले नै चुनेका प्रतिनिधिमार्फत सम्भव छ भन्ने उनीहरूले नै महसुस गर्न सकून् र अधिकाधिक चुनावमा सहभागी होऊन् ।


प्रतिक्रिया दिनुहोस !

Unity

working together is no longer optional-it is a matter of compulsion

Annapurna Media Network has announced the Unity for Sustainability campaign which comes into force from January 1, 2022. The main aim of this campaign is to 'lead the climate change dialogue' working closely with all the stakeholders on sustainable development mode, particulary focusing on climate-change issues.