छाउ लुकाउने बानी

छाउ लुकाउने बानी

सन्तोष कुँवर, ३८ । पायल गाविस-५, थापडाकी सामाजिक परिचालिका । अरू लेख्नपढ्न जान्नेले झैं सन्तोष कुँवरले पनि बम्बईमा बसेका श्रीमान्हरूलाई श्रीमतीको तर्फबाट खुब चिठी लेखिन् । श्रीमतीहरूका भावनालाई मिलाएर लेखिदिइन् । जस्तोः
'पूजनीय श्रीमान्‌ज्युलाई
म श्रीमतीको टाढैबाट भए पनि ढोग छ ।
कुशल छु, कुशल चाहन्छु । हजुर गएको दिनदेखि मेरा आँखा हजुर आउने बाटोमै अड्किएका छन् । हजुर नहुँदा सधैं छाउगोठमा छु जस्तो लाग्छ ... ... ...'
बाँकी गीतबाटैः
पर्भाल मेरा माइती भया नौठान कुँवर
विदेशका फूलबारीभित्र नभुल्नू भँवर (भँमरा)'
गाउँमा एचआईभी एड्स फैलिँदै थियो । बम्बईमा बसेका श्रीमान् कतै त्यस्तोमा फस्ने हुन् कि भन्ने पीर श्रीमतीलाई लागिरहको हुन्थ्यो । गाउँका महिलाले यही चिन्ता समेटेर गीतबाटै श्रीमान्लाई सम्झाउँथे । उनी लेखिदिन्थिन्ः

'रामचन्द्रका साला छैन सीताका भाइ छैन
एचआईभी एड्सको दबाई विश्वमा पाइँदैन'

छाउको पीडालाई पनि चिठीमा लेखिदिन्थिन्ः

'सृष्टिकी जननी हामी आधा संसार हाम्रो
हाम्लाई किन समाजको नजरै नराम्रो'

कहिले त उनी सुटुक्क यस्तो पनि लेखिदिन्थिन्ः

'कुँवरको बैठक बस्न्या जनालीकोटमा
कति महिला बलात्कृत हुन्या छाउपडी गोठमा'

चिठी लेखेर पनि पठाइसकेपछि कहिलेकाहीँ उनी झस्किन्थिन्, कतै उनको लोग्नेले मेरी श्रीमती पनि बलात्कृत त भइन भनेर शंका गर्ने त होइनन् ?

उनलाई लाग्छ, अरू घटनाको खबर बाहिर आउँछ । छाउपडी गोठमा बलात्कृत भएको घटना बाहिर आउँदैन ।
०००
उनी १६ वर्षमा पहिलो पटक छाउ भइन् तर कसैलाई भनिनन् । पहिलोपटक लुकाउँदा खासै डर लागेन । किनभने पहिलो पटकको उस्तो दोष लाग्दैन भन्ने सुनेकी थिइन् । पहिलोपटक छाउ हुँदा धेरै रगत नबग्ने भएकाले लुकाउन पनि सजिलो भयो ।

दोस्रो र तेस्रोपटक भने धेरै रगत बगेकाले साह्रै डर लाग्यो । न उनीसँग प्याड थियो न घरेलु प्याड बनाउन आउँथ्यो । कसैसँग घरेलु प्याड बनाउन सिकौं भने अरूले छाउ भएको थाहा पाइहाल्छन् । झन् बर्बाद हुन्छ । डर र लाज सँगसँगै लागेको थियो ।

धेरै रगत बग्दा उनी खुब डराइन् । लाग्यो, छाउ भएको लुकाएकाले रिसाएर देउताले नै धेरै रगत बगाइदिएका हुन् कि ? एक मन त लाग्यो, बरु सबै कुरा भनेर छाउपडी गोठमा बस्न जाती । तर, भनियो भने स्कुल जान पाइँदैन । छाउपडी गोठ जानुपर्छ । तेल लगाएर कपाल कोर्न पाइँदैन । कपाल नकोरेको र तेल नलगाएको देखेपछि छाउ भएको रहेछ भनेर स्कुलमा सबैले थाहा पाउँछन् । केटाहरूले पनि जिस्क्याउलान् र स्कुलभरि हल्ला चलाइदेलान् भन्ने डर लाग्यो ।

स्कुल जाने बाटोमा भाग्यश्वरको ठूलो मन्दिर थियो । छाउ भएकाले त्यो बाटो हिँड्न मिल्दैनथ्यो । अर्को बाटोमा पीपलको ठूलो रूख थियो । त्यो बाटो पनि हिँड्न पाइँदैनथ्यो । घुमेर अर्कै बिरानोजस्तो बाटो हिँड्नुपथ्र्यो । त्यो बाटो हिँडेपछि सबैले छाउ भएको भनेर चिनिहाल्छन् । त्यसैले छाउ भएर पनि उनलाई त्यो बाटो हिँड्न मन लागेन ।

छाउ भएका केटीहरूलाई केटाहरूले गिज्याउँदै भन्थे, 'ई छाउ भयाकी छन् । इनीहरूभन्दा हामी टाढै बस्नुपर्छ । नत्र हाम्रा देउता रिसाउँदा छन् । हाम्रो पढाइ पनि बिग्डन्छ ।'

उनलाई यी सबै आरोप सहेर अभिषप्त बन्न मन लागेन । त्यसैले उनले छाउ भएको लुकाउने नै निर्णय गरिन् । थाहा दिने हो भने बरु स्कुल नजान नै जाती ।

छाउपडीहरूले बनाएको गीत उनले सुनेकी थिइन्ः
'छाउपडी अलग्गै चिन्नी फुकाएका केश
भँवर डुलेर आउँछ फूल फुलेका देश'
०००
मंसिर महिना । उनी चौथोपटक छाउ भइन् । यसपटक पनि छाउ भएको लुकाउने नै अठोट गरिन् ।
चौथोपटक छाउ भएको चौथै दिन । सधैंझैं स्कुल गइन् । शिक्षक पढाउन आए । अघिपछिभन्दा अनुशासित भएर पढ्न बसिन् । साथीहरू कोही चल्दै थिए, कोही खेल्दै । उनी भने चुपचाप । तर मन मौन थिएन ।

उनलाई तल हुसुक्क भयो, तातो पनि भयो अनि च्यापच्याप जस्तो । के भयो भनेर उठेर हेर्ने आँटसमेत आएन किनभने उनलाई थाहा थियो । रगत धेरै बगेको छ । शिक्षक र साथीहरूले थाहा पाए के होला ? अझ केटा साथीहरूले थाहा पाए के होला ?

उनलाई हुनसम्म लाज र डर लाग्यो । त्यसैले उनी झन् कतै नचलमलाउने भइन् । हाफ छुट्टीमा सबै बाहिर गएको बेला यसो हेरेकी त उनले लगाएको फ्रकको पछाडि र बेन्चीमा रगतैरगत ।

उनी एकदम हतास भइन् र पनि जुक्ति रचिन् । उनीसँग नीलो मसीको डब्बा थियो । त्यही मसी फ्रक र बेन्चीमा लगाइन् । रातो रगत कालो भयो । कसैले देखिहाल्यो भने मसी पोखिएर लुगा र बेन्चीभरि लाग्यो भन्न पाइयोस् भनेर उनले त्यसो गरेकी ।

घन्टी लाग्यो । हाफछुट्टी सकियो । सबै कक्षामा आए । उनी उसरी नै घोप्टो मुन्टो लगाएर कक्षामा बसिरहिन् ।
छुट्टी भएपछि उनी सबै निस्किएपछि निस्किइन् । घर पुगेर खाटमा थचक्क बसिन् । बस्नासाथ फेरि हुलुक्क भयो । यसो उठेर हेरिन् । उसरी नै लफ्रक्कै भिज्ने गरी रगत बगेको रहेछ । यसरी नै रगत बग्ने हो भने त शरीरको रगत नै सकिन्छ होलाजस्तो लाग्यो । झन् डराइन् । लाज घट्यो, डर बढ्यो । मनमा अशान्ति भयो । यस्तो तनाव सहनुभन्दा त बरु आमालाई भन्नु नै जाती भनेर उनले चौथोपटक छाउ भएको चौथो दिनमा आमालाई भनिन्, 'आमा, मुँ छाउ भयाकी छु ।'
त्यसपछि उनले पन्ध्र दिनसम्म छाउपडीगोठमा बस्नुपर्‌यो ।

गाउँमा मान्छेहरू भन्ने गर्थे, 'पइलो पालो छाउ भयाछि बच्चा भई सोच्नु, पइलो बच्चा भयाछि बूढी भया सोच्नु ।'
१५ दिनसम्म कहिल्यै राम्रोसँग निद्रा लागेन, डर भने नराम्रोसँग लागिरह्यो । छाउपडी गोठमा बस्दा जेल यस्तै हुन्छ होलाजस्तो लाग्यो । तर, यो छाउपडी जेलमा कुन अपराधले बस्नु परेको होला भनेर आफंैलाई धेरैपटक सोधिन् । उत्तर पाइनन् ।

०००
उनको माइतीघर भाग्यश्वर गाविस वडा नम्बर ९ डोटेमा पर्छ । हाल साँफेबगर नगरपालिका वडा नम्बर ९ । ०५१ सालमा उनले एसएलसी पास गरिन् । बुवा बम्बईमा थिए, आमा घरमै । पाँच दिदीबहिनीमध्ये उनी साहिँली ।

०५२ सालमा उनको मागीविवाह भयो तर केटासँग कुरा गरेर । त्यति खेर उनको समाजमा केटासँग कुरा गरेर बिहे गर्नु एकदम नौलो र अनौठो कुरा भयो । उनले भनेकी थिइन्, 'जिन्दगी बिताउने कुरा हो, हेर्नुपर्‌यो नि केटा । कुरा पनि गर्नुपर्‌यो । गाईगोरु भए पो मन परेन भने फिर्ता गर्न मिल्छ ।'

बिहेपछि उनका श्रीमान्ले भने, 'यस्तो जवानीको उमेरमा यहाँ नबस । अब सँगै जाने हो उतै । छाउ हुँदा यहाँ गोठमा बस्नुपर्छ । सुरक्षा छैन । छाउपडी गोठमा जो पनि पस्न सक्छ र जे पनि गर्न सक्छ । बलात्कार पनि हुनसक्छ । उहाँ देशमा यस्तो हुँदैन ।'

उनी श्रीमान्सँग बम्बई गइन् । बीकमसम्म पढेका उनका श्रीमान् बम्बईको ताजमहल होटलमा जागिरे छन् । उनका ससुरा पनि ताजमहल होटलमै काम गर्थे ।

उनका दुई छोरा छन् । जेठो छोरो बम्बईमा नै जन्माइन् । अहिले उनी चेन्नईमा चार्टर एकाउन्टेट पढ्दैछन् । सानो छोरो ९ कक्षामा पढ्छन् ।

सुरुमा उनी बम्बई तीनचार वर्ष बसिन् । त्यसपछि आउनेजाने भइरह्यो ।

बम्बईबाट घर फर्केपछि उनलाई चिन्ता पर्‌यो । छाउ भएको छैन भनेर लुकाऊँ भने सासूससुरा र छिमेकीलाई किन र कुन कारणले छाउ भएन भन्ने, भनौं भने छाउगोठमा बस्नुपर्ने, असुरक्षित भइने । उनका श्रीमान्ले फोनबाटै सिकाए, 'बाआमालाई गर्भनिरोधक सुई लगाएको छु, चारपाँच वर्षसम्म छाउ नै हुँदैन भन्नू । म पनि बाआमालाई यही कुरा भन्छु ।'

सुरुमा त उनले श्रीमान्को कुरा मानिनन् । देउता रिसाउलान् र केही अनिष्ट हुने हो कि भन्ने डर लाग्यो । पछि भने मानिन् ।
०००
०५७ सालदेखि महिला विकासमा सामाजिक परिचालिका भएर काम गर्न थालेपछि धेरै कुरा सिक्न र छाउपडीका बारेमा चेतनाका काम गर्ने अवसर पाइन् । सुरुमै त्यहाँ आधारभूत तालिममा सिकाइयो । एउटा कुरा उनलाई खुब घत पर्‌यो:

'छोरीलाई पनि न्वारन गर्नुपर्छ
छाउ भएपछि गोठमा हैन घरमा बस्नुपर्छ'

सासूससुराले सोध्दा उनले भनिन्, 'गर्भनिरोधक सुई लगाएको छु । अब मेरो छाउ पनि हुँदैन, बच्चा पनि हुँदैन ।'
विश्वास नलागेर सासूससुराले छोरालाई बम्बईमा फोन गरेर सोधेछन् । उनले हो भनिदिएछन् । त्यसपछि त सासूससुराले पत्याइहाले ।

तीनचार वर्षपछि वास्तविकता थाहा पाए । साह्रै चित्त दुखाए तर केही भन्न सकेनन् । यतिचाहिँ भने, 'छाउ भयाको अब नलुका बुहारी । बरु सरसफाइ गरीकन घरकाई एक कोठामा बस । हामीलाई तुइँले छुयाको नखुवाइदे ।'

सासूससुरा धेरै नै रिसाउँथे होलान् । त्यति बेलासम्म समाज केही परिवर्तन भइसकेको थियो । सेभ द चिल्ड्रेन, युनिसेफ, महिला तथा बालबालिका विभाग आदिले गाउँमा छाउपडी प्रथा अन्त्यका लागि विभिन्न कार्यक्रम ल्याइरहेका थिए ।

०६४ सालदेखि उनी निगरानी समूहमा पनि काम गर्न थालिन् । अन्य गाउँहरूमा निगरानी समूह गठन गर्न जाँदा गाउँका पुराना मान्छेले उनलाई 'छाउपडी' भनेर गाली गर्थे र भन्थे, 'आफू पनि बिग्डने अरूलाई पनि बिगाड्न्या । यसरी अरूलाई नबिगाड्नू ।'

उनलाई छाउ लुकाउने यति धेरै बानी परेछ कि पछि त छाउ हुँदा सासूससुरालाई छाउ भयो भनेर पनि भन्नै सकिनन् । लाज लागेर आयो ।

अहिले त उनका सासूसुरा धनगढीमा छन् । सानो छोरा पनि उतै पढ्छ । जेठो छोरो चन्नईमा नै छ, श्रीमान् बम्बईमा । त्यसैले उनी 'महिला तथा बालबालिका विभाग'अन्तर्गत सामाजिक परिचालिका र निगरानी समूहको सदस्य भएर काम गर्दै गाउँको घरमा एक्लै बस्छिन् । बेलाबेलामा धनगढी र बम्बई आउजाउ गरिरहन्छिन् ।


प्रतिक्रिया दिनुहोस !

लोकप्रिय

Unity

working together is no longer optional-it is a matter of compulsion

Annapurna Media Network has announced the Unity for Sustainability campaign which comes into force from January 1, 2022. The main aim of this campaign is to 'lead the climate change dialogue' working closely with all the stakeholders on sustainable development mode, particulary focusing on climate-change issues.