भक्तपुरको नवदुर्गा मन्दिरमा राष्ट्र प्रमुखको सवारी

भक्तपुरको नवदुर्गा मन्दिरमा राष्ट्र प्रमुखको सवारी

कुरा २०४५ सालको हो । त्यो वर्षको भदौ ५ गते बिहान ५ः०० बजे । धरानमा केन्द्रविन्दु पारेर नेपालमा ठूलो भइँचालो गयो । त्यसबाट पूर्वी जिल्लाहरूमा धेरै धनजनको क्षति भयो । त्यसले उपत्यकामा पनि क्षति पुर्‍याए । सबैभन्दा बढी उपत्यकाका तीन सहरमध्ये भक्तपुरमा क्षति पुगेको थियो । धेरै मान्छे हताहत भए, घरहरू पनि निकै भत्किए ।

भदौ ९ गते राष्ट्रिय पञ्चायतका पूर्व सदस्य कर्णप्रसाद ह्योजूको अगुवाइमा भूकम्पपीडितहरूलाई राहत वितरण गर्ने काम भयो । त्यसमा घर भत्केकाले पाएनन्, नभत्केकाले राहत पाए भन्ने विषयमा किचलो भयो । त्यसमा हुल बढ्दै गयो ।

त्यही हुलले ह्योजूलाई जुत्ताको माला लगाएर भक्तपुर नगर परिक्रमा गरायो । त्यसै भीडले उनलाई पिट्यो, त्यसैबाट उनी सख्त घाइते भए । उनलाई उपचारको लागि वीर अस्पताल लगियो । उपचार गर्दागर्र्दै अस्पतालमै उनको निधन भयो ।

त्यसपछि प्रशासनले भक्तपुरमा नेपाल मजदुर किसान संगठन (त्यसबेला पार्टी प्रतिबन्धित थियो) का नेता–कार्यकर्तालाई व्यापक धरपकड ग¥यो । लामो समयसम्म भक्तपुरमा एक खालको राज्य आतंक नै चल्यो । त्यसबेला म पनि त्यस संगठनको कार्यकर्ता थिएँ। त्यसैले त्यस आतंकबाट बच्न म पनि भूमिगत भए ।

मेरो एकजना व्यासीका मित्र छन्, हरिप्रसाद दुवाल । एक दिन उनले मलाई खबर पठाए– बासु पासासित भेट्ने हो कि भनेर । बासुपासा व्यासी टोलका ज्वाइँ थिए । उनी अञ्चलाधीश भइसकेका थिए । उनी २०२१÷२२ सालतिर भक्तपुरमा भूमिसुधार अधिकारी भएर आएका थिए । उनी साहित्यकार पनि थिए । यसबारेमा मैले मेरा केही साथीहरूसित कुरा राख“े, छलफल गरे“ । त्यसपछि मैले एकचोटि उनलाई भेटौँ न भनेर खबर गरे“ । एक दिन सा“झ हरिप्रसादका घरमा मलगायत केही साथीहरूले बासु पासालाई भेट्यौं ।

उनी पुराना राजनीतिक कार्यकर्ता र साहित्यकारसमेत भएकाले पछिसम्म उनीसित मेरो सम्पर्क र सम्बन्ध रहिरह्यो । एक दिन उनले मलाई बिहानै फोन गरेर ह्युमत टोलस्थित आफ्नो घरमा बोलाए । म पुग्नेबित्तिकै उनले भने, ‘आज तिमीलाई एकजना ठूला मानिससँग भेट गराउन लैजान्छु ।'

मेरो मनमा खुल्दुली चल्यो ती ठूला मान्छे को होलान् भन्नेमा । मैले पनि ती ठूला मान्छे को हुन् भनेर उनीसित सोधिनँ । उनले आफ्नो पुरानो मोटरसाइकल निकाले । म उनको पछाडि बसें । केहीबेरमै हामी एउटा कम्पाउन्डवाला घरमा पुग्यौँ । त्यहाँ पुगेपछि उनले भने, ‘यो राजाका मुख्य सचिव खनाल बाजेको निवास हो ।'

हामी भित्र पस्यौं । कोठामा राजा वीरेन्द्रका प्रमुख सचिव रञ्जनराज खनाल गलैँचामा बसेर केही लेख्दै थिए । वासु पासाले दुई हात जोडेर भने, ‘नमस्कार हजुर ।' उनले पुलुक्क हेर्दै नमस्कार फर्काए । त्यसपछि बासु पासाले मलाई देखाउ“दै भने, ‘हजुर, मैले भक्तपुरका एकजना शिक्षक लिएर आएको छु ।'

त्यसपछि मैले पनि दुई हात जोडेर उनलाई नमस्कार गरें । उनले मेरो नमस्कार फर्काएनन्, बरु अकस्मात एउटा प्रश्न गरे, ‘ए, भक्तपुरेहरू किन राजाविरोधी ह“ ? ' मेरो ओठमुख सुके । के गरू“, के भनू“ जस्तो भो । मैले जवाफ दिन नपाउ“दै फेरि उनैले दोहोर्‍याएर सोधे, ‘राजाविरोधी हुनुको पनि कुनै कारण हुनुपर्‍यो नि ।'

त्यसपछि मैले नबोली सुखै भएन । मैले मन दह्रो बनाएर भनेँ, ‘हजुर, भक्तपुरेहरू राजाविरोधी होइनन् । बरु राजाचाहिँ भक्तपुरेविरोधी भए ।' मेरो कुरा सकिन नपाउँदै उनले प्रतिप्रश्न गरे, ‘कसरी, कसरी ? '
मैले भनेँ, ‘हजुर, उपत्यकामा तीनवटा सहर छन् । काठमाडौँको इन्द्रजात्रामा बर्सेनि राजाको सवारी हुन्छ । पाटनको भोटोजात्रामा पनि राजाको सवारी हुन्छ ।

ती दुई सहर र जिल्लाका वासिन्दासित राजा सालबसाल सुख–दुःख साट्न पुग्छन् । तर भक्तपुरमा भने कहिल्यै कुनै जात्रा अथवा चाडपर्वमा राजाको सवारी हुँदैन । के भक्तपुरे, दोस्रो दर्जाका जनता हुन् ? भक्तपुरले पृथ्वीनारायण शाहलाई मीतछोरा बनाएर पालेका थिए । त्यसबाट उनलाई नेपाल एकीकरण गर्ने प्रेरणासमेत मिलेको थियो ।

त्यहीँका जनतालाई उपेक्षा गरेर राजा स्वयं भक्तपुरेविरोधी भएका छन् ।' मैले यति भनेपछि उनी अवाक भए । त्यसपछि उनले बासु पासासित सोधे, ‘ए पासाजी, यिनले भनेको कुरा सही हो ? ' बासु पासाले भने, ‘त्यो मलाई भन्दा हजुरलाई नै राम्ररी थाहा होला । हजुरले त्यसबारे सोधखोज गरे झन् राम्रो हुन्छ ।' त्यसपछि उनले आफ्नो डायरी झिकेर केही टिपोट गरे । मलाई पनि बस भने ।

एकछिनपछि हामीलाई चिया आयो । चिया खा“दै गर्दा उनले मलाई भूपू रापस कर्णप्रसाद ह्योजूका बारेमा सोधे । उत्तरमा मैले भनें, ह्योजू मैले काम गर्ने स्कुलकै प्रधानाध्यापक थिए । उनले त्यसबाट राजीनामा गरेर रापसमा उठे र जिते पनि । उनलाई जिताउन नेमकिसंले सघाएको थियो । पछि उनी र संगठनबीच मनमुटाव भयो ।

त्यही कारण संगठनले उनलाई निस्कासन गर्‍यो । उनले आफ्नो छुट्टै समूह बनाए । ०४३ सालमा रापस र ०४४ सालमा स्थानीय निकायको चुनाव भयो । ती दुवै चुनावमा ह्योजूले पनि आफ्नो समूहका मान्छे उठाए । त्यसबेला उनले नेमकिसं र त्यसका नेता नारायणमान बिजुक्छे रोहितको कटु आलोचना गरे । नासमना टोलमा भएको एउटा आमसभामा मैले पनि त्यस्तो आलोचना सुनेको थिए“ । भोलिपल्ट ह्योजूसित उनकै घरनजिकको बजार टिबुक्छेमा भेट भयो । उनले मसित सोधे, ‘हिजो मेरो भाषण सुन्यौ ? '

मैले जवाफ दिएँ, ‘सुनें ।'
‘कस्तो लाग्यो ? ', उनले कूतुहलका साथ सोधे ।
‘राम्रो लाग्यो', मैले भनेँ ।

त्यसपछि फेरि उनले थपे, ‘हिजोको तपार्इंको भाषणमा व्यंग्य छ, गाली र छुद्र शब्दहरू पनि छन् । सुन्नेलाई राम्रो लाग्ला र ताली पनि राम्रै बज्ला । तपाईंहामीलाई थाहा नै छ, तपाईंहरूले आफ्नोविरोधी कृष्णभक्त चगुठी र राधेश्याम जोन्छेलाई जुत्ताको माला र उल्टो टोपी लगाएर नगर घुमाउनुभयो । अहिले तपाईंले रोहित र उनको संगठनविरुद्ध कठोर तर सत्य बोल्नुभयो । त्यस्तै घटना तपाईंमाथि पनि घटित हुन सक्छ । होसियार भएर हिँड्नु होला ।'

उनले भने, ‘म लाटो छु र ? त्यसै होला भनेर मैले त्यो भाषण गर्नुपहिल्यै राजदरबार, गृह मन्त्रालय, अञ्चलाधीश कार्यालय र सिडिओ कार्यालयमा रोहित र उनका साथीहरूबाट मलाई खतरा छ, शान्तिसुरक्षा गरी पाऊ“ भनेर निवेदन दिइसकेको थिएँ । अब मलाई कसैले केही गरे रोहित र उनका कार्यकर्तालाई सरकारले पाता फर्काउनेछ ।'

त्यो कुरा मैले रोहितलाई भनोस् भन्ने मनसायले नै उनले मलाई सुनाएका थिए । त्यसबेला मेरो रोहितसित अत्यन्त राम्रो सम्बन्ध थियो । ह्योजू मारिएका हुन् । उनीमाथि अन्याय भएकै हो । त्यो घटना राति वा कतै बन्दकोठामा भएको थिएन । सरकारले त्यसबारे छानबिन गरेर जसले बद्मासी गरेको हो, त्यसलाई सजाय गर्नुपर्छ । त्यो सरकारको कर्तव्य हो, दायित्व पनि हो । तर सरकारले त्यसो नगरी ह्योजूले दिएको पुरानो निवेदनकै आधारमा रोहित र उनका कार्यकर्तालाई दमन ग¥यो । त्यसमा प्रशासनको राजनीतिक पूर्वाग्रह देखियो । प्रकारान्तरले त्यसबाट विरोधीलाई नै बल पुर्‍यायो ।

‘राजा भएको मुलुकमा न्याय पाइन्छ भन्ने सबैको भरोसा थियो । गाउ“घरमा वा टोल–छिमेकमा कहीँकतै झगडा हुँदा निर्धो पक्ष भन्ने गर्थे ‘राजा नभएको मुलुक हो र ? ' भनेर । अझ हाम्रो मुलुकमा ‘न्याय हराए गोरखा जानू' भन्ने उखानै छ ।

गोरखाकै राजवंशले शासन गरेको मुलुकमा कसैले पनि अन्याय भोग्नुपर्‍यो भन्ने गुनासो गर्नु नपरोस् । ह्योजूलाई पनि न्याय होस् । उनको निवेदनको आधारमा प्रशासनले निरपराध मान्छेमाथि गरिएको दमनचक्र पनि बन्द हुनुपर्छ । दमनमा परेका जनताले पनि न्याय पाउनुपर्छ । त्यसो भएमा राजा र राजतन्त्रप्रति जनताको आशा र विश्वास बढ्नेछ', उनले मेरा कुरा एकचित्त भएर सुनिरहे ।

त्यसपछि उनले भने, ‘माझीले पोखरीमा माछा मार्न जाल हान्दा त्यसमा भ्यागुता पनि पर्छन् । उनको काम भ्यागुता मार्ने होइन, माछा मार्ने हो । सरकारले पनि अपराधीलाई सजाय गर्ने हो, निरपराधलाई होइन । माझीले जालबाट माछा केलाएर भ्यागुता छोडे झैँ पछि निरपराधलाई पनि सरकारले छोड्नेछ । सरकारले निरपराधलाई जेलमा हाल्दैन ।

त्यसको लागि केही समय लाग्ला, सबैले न्याय पाउनेछन् ।' त्यसपछि मैले थपें, ‘त्यसो भयो भने राजा र सरकारको गरिमा बढ्नेछ । एउटा कुरा राख्न चाहन्छु । काठमाडौँ र पाटनमा जस्तै भक्तपुरमा पनि राजा सवारी भए जनतासित हिमचिम बढ्छ । त्यसको लागि यहा“को कुनै न कुनै पावन पर्वमा राजाको सवारी चलाउनुपर्‍यो ।' मैले त्यसो भन्दै गर्दा पनि उनी एकचित भई सुनिरहेका थिए ।
त्यसपछि उनले मलाई सोधे, ‘भक्तपुरको समस्याचाहिँ के छन् ? '

पैंतालीस सालदेखि कोजाग्रत पूर्णिमाको दिन नवदुर्गा मन्दिर गछेंमा राजा वीरेन्द्रको सवारी भइरह्यो । राजा ज्ञानेन्द्र पनि त्यस मन्दिरमा सवार भए । त्यति मात्र होइन, गणतन्त्रका राष्ट्रपतिले पनि त्यो बिँडो थामेकै छन् ।

मैले भनेँ, ‘भक्तपुर उपत्यकाकै पुरानो सहर भएर पनि सुदूरको गाउ“ झैँ छ । सरकारले सबै सरकारी कार्यालयहरू काठमाडौं र पाटनमा थुपारेको छ । त्यसले गर्दा काठमाडौँमा अत्यधिक ट्राफिकको चाप पनि बढेको छ । भक्तपुर भने सुनसान छ । सरकारले कुनै केन्द्रीय अथवा क्षेत्रीय कार्यालयहरू भक्तपुरमा स्थापना गरे काठमाडौँमा ट्राफिक चाप घट्छ । भक्तपुरमा मान्छेको आवतजावत बढ्छ ।

त्यसले यहाँका जनतालाई रोजगारको अवसर पनि प्राप्त हुन्छ । उपत्यकाको विकास सन्तुलित हुन्छ । त्यसो नगरी सरकारले सबै अफिस काठमाडौँमा मात्र थुपार्ने काम गरिरहे अब आउने बीस–तीस वर्षपछि काठमाडौँमा गाडीबाट जाने मान्छेभन्दा हिँडेर जानेहरू छिटो घर पुग्नेछन् । त्यसबारे पनि सरकारले ध्यान पुर्‍याए राम्रो हुन्छ जस्तो लाग्छ ।'


उनले बासु पासासित सोधे, ‘बासुजी, यिनका कुरा ठीक छन् र ? '

बासु पासाले भने, ‘गलत कुरा गर्ने मान्छे ल्याएर मैले किन हजुरको समय बर्बाद पार्थें र ? मेरो पनि बिन्ती छ, ह्योजू काण्डबारे सरकारले राम्ररी छानबिन गरोस् । निरपराध मान्छेले दुःख नपाऊन् ।'
त्यसपछि उनले भने, ‘ठीक छ म पनि बुझौँला ।'

हामी उनीसित बिदाबारी भई फर्कियौं । बाटोमा बासु पासाले मलाई भने, ‘बाबुचांया“, खनाल बाज्या यात ध्वाथुहका हे नवात । छगु“ ख“ जित नं लुदान । अर्थात् तिमीले खनाललाई चित्त बुझ्ने गरी कुरा राख्यौ । तिम्रो कुराले मेरो पनि चित्त बुझ्यो ।'

त्यही सालदेखि कोजाग्रत पूर्णिमाको दिन नवदुर्गा मन्दिर गछेंमा राजा वीरेन्द्रको सवारी भइरह्यो । राजा ज्ञानेन्द्र पनि त्यस मन्दिरमा सवार भए । त्यति मात्र होइन, गणतन्त्रका राष्ट्रपतिले पनि त्यो बिँडो थामेकै छन् ।
त्यसबेला राजाका कानमा उचित कुरा पुर्‍याउन सके काम हुँदो रहेछ भन्ने उदाहरण बन्न पुग्यो त्यो घटना । अहिले त्यो घटना भक्तपुरवासीका निम्ति अविस्मरणीय क्षण हुन पुगेको छ ।



प्रतिक्रिया दिनुहोस !

Unity

working together is no longer optional-it is a matter of compulsion

Annapurna Media Network has announced the Unity for Sustainability campaign which comes into force from January 1, 2022. The main aim of this campaign is to 'lead the climate change dialogue' working closely with all the stakeholders on sustainable development mode, particulary focusing on climate-change issues.