कहिले सुध्रने हामी ?

कहिले सुध्रने हामी ?

निरंकुशतन्त्र, नातावाद, कृपावाद, परिवारवाद, ठालुवाद, भ्रष्टाचार आदिको विरुद्धमा पटकपटक संघर्ष गरेर ल्याइएको नेपालको 'लोकतन्त्र' यी रोगहरू हटाउन वा घटाउन कति सफल भयो त भन्ने कुराको आकलन गर्ने बेला भइसकेको छ । यसमा हामी सही दिशामा अघि बढिरहेका छौं या छैनौं, यो नेपालीले अनुभूत गर्ने कुरा हो । यस विषयमा हामीले राम्रो काम गरिरहेका छौं कि छैनौं भनेर सर्वसाधारण नेपालीको राय लियौं भने सायद नगन्य नेपालीहरूले सकारात्मक उत्तर दिन्छन् होला । पुराना कमजोरी यथावत् राख्दै अझ त्यसमाथि दलवाद र गुटवाद थपिँदै गएको देखिन्छ ।

भारतका पूर्वप्रधानमन्त्री अटल विहारी वाजपेयीले भनेका छन्, 'सरकारले राजधर्मको पालन गर्नुपर्छ । शासकको लागि प्रजा-प्रजामा भेदभाव हुन सक्दैन । न जन्मको आधारमा, न जातिको आधारमा, न धर्म-सम्प्रदायको आधारमा ।' नेपालमा के सरकारद्वारा राजधर्मको पालन भएको छ त ? सर्वत्र यो प्रश्न उठ्न थालेको छ । यहाँ दलको सरकार र आसेपासे र कार्यकर्ताको काम गर्न सरकार बनेको रहेछ भन्ने आम धारणा बन्दै गएको छ ।

थोरै समयको लागि सरकार बन्छ । सरकारको पहिलो काम कर्मचारी सरुवा, ठूला पदहरूमा पजनी र नियुक्ति हुने गर्छन् र परिवर्तन गर्न मिल्ने सबै ठाउँमा कार्यकर्ताले भरिन्छन् । यस्ता परिवर्तन 'सुधार' को लागि होइन 'सुविधा' को लागि हुने गर्छ र 'निकटता' र 'चलखेल' निर्णायक मानदण्ड बन्छन् भन्ने आम जनमानसमा परेको छ । एउटा समूहको नकारात्मक सूचीमा परेकाहरू अर्काको सूचीमा उत्तम मानिन्छन् । यसले गर्दा सरकारी कामकाजमा न त निरन्तरता रहन्छ, न स्थायित्व, न बौद्धिकताको कदर । हामी कता जाँदैछौं, कसैले आकलन गर्न सक्ने स्थिति छैन ।

भर्खरै भएको एउटा अध्ययनले के देखायो भने मन्त्रालयका सचिवहरूको सरदर कार्यकाल ६ महिनाभन्दा पनि कम हुन्छ, अर्थात् नियमित सरुवाको अतिरिक्त हरेक सरकार परिवर्तनसँग सचिवको पनि सरुवा हुने गर्छ । सरकारको कार्यकारी निकायको यस प्रकारको अस्थिरतामा लक्षित प्रगति हासिल गर्ने उद्देश्य कसरी हासिल हुन सक्छ र ?

हामीले 'राणाशासन' लाई 'भारदारी शासन' भनेर हटायौं, राजालाई 'निरंकुश' भनेर हटायौं,' बहुदलीय प्रजातन्त्र' लाई पनि 'केन्द्रीकृत' र 'असमावेशी' भनेर पन्छायौं । विगतका यी सबै कालमा सबै अवसर भारदारमा मात्र रह्यो, जनता निरीह रहे, सुखसुविधा र अवसरजति शासक र आसेपासेले मात्र हात पारे भनेर जनतालाई विद्रोहमा उतायौँ । 'जनताकै शासन' ल्याउन भनेर आन्दोलनमा होम्यौं, आन्दोलन सफल भयो 'निरंकुश तंत्र' चिहानमा गयो । के हामीले जेका लागि भनेर विद्रोह गर्‌यौं, त्यो उद्देश्य प्राप्तितर्फ हामी अघि बढिरहेका छौं त ? समीक्षा गर्ने बेला भएको छ ।

गत दसकको 'लोकतन्त्रको' अनुभवले हामीलाई हालसम्म सही दिशातर्फ डोर्‌याएको अनुभूति हुँदैन । यो कुरा जनताले व्योहोरेको मात्र होइन, शासकबाट समेत प्रवाह भएको हो । अहिले राजनीतिमा दलगत र गुटगत प्रभाव तथा सुविधावादि प्रवृत्ति हावी हुँदै गएको नेपाली जनतालाई स्पष्ट भएको छ ।

उदाहरणको लागि अघिल्लो सरकारले एकमुष्ट राजदूतहरू नियुक्त गर्‌यो, तीमध्ये 'जागिरे' बाहेक अरू सबै सत्ताधारी पार्टीगत मनोनयन थिए । नयाँ सरकार आयो र त्यसले यस्ता सबैलाई एमकुष्ट हटायो । कुनै पनि देशका राजदूत राष्ट्रका प्रतिनिधि हुन्छन् र यसमा देशका लब्धप्रतिष्ठित र विज्ञ व्यक्तिलाई छनोट गरिन्छ । एकमुष्ट नियुक्ति र खारेजीले यो पदको गरिमालाई कम गरेको छ ।

यसबाट यी पदहरू प्राज्ञिक होइनन् कि सत्ताधारी दलको सेवा गरेबापत पाउने 'मुआब्जा' हो भन्ने भावना सर्वसाधारणमा प्रवाहित भएको छ । छनोटको निर्णायक मापदण्ड सत्तासँगको हिमचिम हो भन्ने स्थापित भएको छ । एकमुष्ट नियुक्ति वा खारेजीले समूहमा परेका 'योग्य' हरूको समेत मानमर्दन हुन पुगेको छ ।

यसले गर्दा नेपाली जनमानसमा नेपालमा हाल हरेक कुरा 'ल्याकत' मा होइन, 'ताकत' मा हुन्छ भन्ने धारणाले जरो गाडेको छ । यस्तो अवस्था लोकतन्त्रका लागि शुभसूचक पक्कै होइन ।

 

पञ्चायती व्यवस्थाको अन्त्यतिर जनमानसमा सो व्यवस्थाप्रति आएको वितृष्णा नेपाली राजनीतिमा अलग्गै प्रकारले प्रकट भयो । पाकिस्तानमा भुट्टोको फाँसी हुँदा पाकिस्तानमा भन्दा नेपालमा ठूलो आन्दोलन भयो, राजधानीमा नानीमैयाँ दाहाललाई अत्यधिक मतले विजयी गरायो, चेर्नोभिलमा भएको आणविक दुर्घटनालाई निहुँ गरेर नेपालको दुग्ध विकास संस्थानको दूध बहिस्कारमा पर्‌यो । प्रकट भएका यस्ता घटनाहरू परोक्ष रूपमा नेपालको रहेको शासनप्रति प्रतीकात्मक रूपमा विरोध प्रकट गरेको थियो र यो जनताको असन्तुष्टिको अभिव्यक्ति थियो ।

यस्तै घटनाहरूको प्रतिक्रिया २०४६ सालको आन्दोलन र पञ्चायती व्यवस्थाको समाप्ति हो । व्यवस्था परिवर्तनसँगै पुराना अधिकांश कुरालाई एकमुष्ट खारेज गरियो । यस्तो समयमा मूल्यांकनको आधारमा विगतका असल कुरा राखेर नयाँतर्फ अघि बढ्नुपर्नेमा विगतका हरेक चिज काम नलाग्ने मानेर फ्याँकियो, नयाँ सिर्जना हुन सकेन । नयाँ 'बहुदलीय' व्यवस्था सुरु भएको पाँच वर्ष हुन नपाउँदै यसविरुद्घ विद्रोह सुरु भयो । एक दसक लामो विद्रोहले नेपालको राजनीतिमा 'आमूल' परिवर्तन ल्यायो । राजतन्त्र फालियो र लोकतन्त्र ल्याइयो । जनताको चाहना सत्ता परिवर्तन मात्र थिएन, बरू आफ्नो जनजीविकाका कुरामा सुधार ल्याउनु थियो ।

नेपालमा राजनीतिक क्रान्ति सकियो अब आर्थिक क्रान्तितर्फ अघि बढ्नुपर्छ भन्नेमा त सहमति देखिन्छ, तर व्यवहारले त्यो देख्न सकिएको छैन । सरकार र व्यवस्थाप्रति जनताको आशा जागृत गराउन सरकारको कार्यशैली र राजनीतिक दलहरूको सोचमा परिवर्तन हुन अत्यावश्यक छ । यस्तो हुन नसकेमा जनताको असन्तोष कुनै पनि रूपमा प्रकट हुन सक्छ ।

दस वर्षको लोकतन्त्रको अनुभवपछि नेपाली जनतामा पुनः हालको व्यवस्थाप्रति पनि वितृष्णाका आवाज सुनिन थालेको छ । असंगठित यो भावना विद्रोह गर्ने स्थितिमा पुगेको त देखिँदैन तर भित्रभित्रै भुसको आगोजस्तै बढ्दै गएको अनुभव हुन थालेको छ । जनतालाई विद्रोह गर्न उक्साउँदाको समयमा गरेका वाचा र दिएका आश्वासनहरू र हालको कार्यान्वयनको स्थितिमा रहेको ठूलो अन्तरले गर्दा विद्रोहका नायकहरूलाई मुस्किल परिरहेको स्पष्ट देख्न सकिन्छ । यस्ता वितृष्णाका आवाज घट्नुको साटो अझ दह्रो हुँदै गएको छ ।

सरकार यस सम्बन्धमा अनभिज्ञ त छैन, तर यसमा सुधारका लक्षणहरू भने देखिएका छैनन् । यस्तो भावना वृद्धि हुँदै गएमा जनतामा रहेको असन्तोष कुनै न कुनै रूपमा प्रकट हुन जानेछ र यसले अनिश्चितता अझ बढाउनेछ । सरकार र नेताहरूलाई यो कुराको आभास हुँदाहुँदै पनि यसप्रति आँखा चिम्लेर व्यक्तिगत, दलगत र पार्टीगत सोचमा मात्र बढिरहेका देखिन्छन् । जनतामा सुशासन, स्वच्छता, निष्पक्षताको आशा हराउँदै जानु र नातावाद, कृपावाद, पार्टीवाद, गुटवाद सम्पूर्ण रूपमा हाबी हुँदै गएको आभास हुँदै जानु व्यवस्थाका लागिसमेत खतराको चिन्ह हो । यसमा सुधार हुनु शासन व्यवस्थाको सफलताको पूर्वसर्त हो ।

नेपालमा राजनीतिक क्रान्ति सकियो, अब आर्थिक क्रान्तितर्फ अघि बढ्नुपर्छ भन्नेमा त सहमति देखिन्छ, तर व्यवहारले त्यस्तो देख्न सकिएको छैन । सरकार र व्यवस्थाप्रति जनताका आशा जागृत गराउन सरकारको कार्यशैली र राजनीतिक दलहरूको सोचमा परिवर्तन हुन अत्यावश्यक छ । यस्तो हुन नसकेमा जनताको असन्तोष कुनै पनि रूपमा प्रकट हुन सक्छ ।

आवधिक चुनाव र जनचाहनाअनुसारको सरकारको गठन प्रजातन्त्रको अनिवार्य सर्त हुन् । हाल आएर निकट भविष्यमा हुनुपर्ने चुनावप्रति पनि आशंका उठ्न थालेको छ । यो संविधानको कार्यान्वयनको लागि एक चुनौती हो । तसर्थ सरकारले आवधिक चुनावहरूको लागि अविलम्ब अघि बढ्न र आफ्नो कार्यशैली, निर्णयका मापदण्ड र सरकार सञ्चालनको प्रक्रियामा जनचाहनाअनुरूप सुधार गर्दै जान अत्यावश्यक छ । हालको जस्तो आत्मकेन्द्रित शासन व्यवस्थाले जनतामा वितृष्णा मात्र सिर्जना गर्नेछ ।

रेग्मी पूर्व सचिव हुन् ।




प्रतिक्रिया दिनुहोस !

Unity

working together is no longer optional-it is a matter of compulsion

Annapurna Media Network has announced the Unity for Sustainability campaign which comes into force from January 1, 2022. The main aim of this campaign is to 'lead the climate change dialogue' working closely with all the stakeholders on sustainable development mode, particulary focusing on climate-change issues.