सौरभको चिन्तनः गेरुको गन्तव्य

सौरभको चिन्तनः गेरुको गन्तव्य

नीलो आवरण भएको संविधानलाई रामवरण यादवले ढोगेपछि बाइबललाई ढोगेको आरोप लाग्दै आएको छ । संविधान संशोधनको एउटा मुद्दा त्यसलाई धर्म सापेक्ष बनाउने पनि हो । त्यसै पृष्ठभूमिमा छ यो लेख ।

भिन्नता एक

कर्म, धर्म र अध्यात्म एउटै होइनन् । कर्म सञ्चालित गर्नुपर्छ विधिबाट, जसलाई कर्मकाण्ड भनिन्छ । यो एक प्रक्रिया हो, जो आफ्नो हितका लागि गरिन्छ । यसका स्रोतहरू स्मृति, श्रोतसूत्र, संहिताहरू, पुराणहरू आदि हुन् ।

धर्म त्यसभन्दामाथिको एक व्यवहारमात्र हो, यो अरूको हितका लागि गरिन्छ । यसका स्रोतहरू वेद, उपनिषद्, आरण्यक र ब्राह्मणग्रन्थहरू हुन् । बौद्ध धर्ममा यही स्थान त्रिपिटकको छ ।

अध्यात्म दुवैभन्दा माथिको कुरा हो । यो न प्रक्रिया हो, न व्यवहार हो, न यसका ग्रन्थ छन्, न यसको गुरु हुन्छ । यो निराकार शक्तिसँग आफ्नो आत्माको विलयनका निम्ति गरिने साधना हो । साधना सफलतालाई भन्छन् चैतन्य ।

यसर्थमा अहिलेका अन्तर्राष्ट्रिय गैरसरकारी संस्था र त्योअन्तर्गतका एनजीओका तलबधारीहरूलाई समाजसेवी मान्न पटक्कै मिल्दैन । बरु दयावीरसिंह कंसाकार, तुल्सीमेहर श्रेष्ठ, रामलाल श्रेष्ठ, समाई चौधरी, मंगलदास गुप्ता आदिआदि धर्मात्माहरू हुन् ।

धर्मात्मा र राजनीतिज्ञ

राजनीति राज्य नीतिबाट बनेको शब्द हो । अहिले राज (रहस्य) नीति भन्ने कुअर्थमा परिणत भएको छ । राज्यनीतिज्ञहरू पनि चुनाव घोषणा, नीति घोषणा, अठोट र अडानका माध्यमले सबैको हित गर्छु भनी सार्वजनिक भएका पात्रहरू हुन्छन् ।
धर्मात्माहरू घोषणा नगरिकन हित गर्छन्, राज्यनीतिज्ञहरू सार्वजनिक घोषणाका साथ हित गर्न उभिन्छन् । फरक त्यत्तिमात्र हो, यसैले राजनीति धर्मनिरपेक्ष हुनै सक्दैन । राजनीति धर्मनिरपेक्ष हुनुपर्छ कसैले भन्छ भने पाप सापेक्ष हुनुपर्छ भनिएको हो ।

भिन्नता दुई

मोक्ष र निर्वाणको अंग्रेजी अनुवाद सालभेसन होइन । तिनको पर्यायवाची अंग्रेजी शब्द नै छैन । सालभेसनको अर्थ हो उद्धार । यसैले केही मतकाहरू प्रार्थनामा जोड दिन्छन् । यस दुःखदायी संसारबाट उद्धार गरिदेऊ भन्ने आग्रहमात्र हुन्छ त्यसमा । त्यसभन्दा पर पुग्ने क्षमता नै छैन ती मतहरूमा ।

तर मोक्ष र निर्वाण भनेको स्वयं ईश्वरत्वमा परिणत हुनु हो । जन्म र मरणको चक्रबाट मुक्ति पाउनु भन्ने अर्थ त्यस ईश्वरत्वको सरलीकृत व्याख्यामात्र हो । यसैले सालभेसन भन्ने बच्चास्तरको सोचसँग मोक्ष भनिने प्रौढ स्तरको तह नै मिल्दैन ।

र ध्यानको सटिक अनुवाद पनि मेडिटेसन होइन । अंग्रेजीमा ध्यानको पर्यायवाची शब्द छैन । ध्यान ध्यान नै हो, मेडिटेसन एकाग्रचित्तको एउटा रूपमात्र हो । अर्थ बुझेको भए पो सटिक शब्दको निर्माण हुनु ।

भिन्नता तीन

मन्दिर, शिवालय आदि मूलमा धार्मिक क्षेत्र होइनन्, शक्ति सञ्चयका केन्द्र हुन् । लाखौंको आत्मिक शक्ति त्यहाँ केन्द्रित भइरहेको हुन्छ । यद्यपि यो आत्मिक शक्तिको अंग्रेजी अनुवाद पनि कस्मिक इनर्जी होइन । आत्मिक शक्तिको अनुवाद नै छैन अंग्रेजीमा । चैतन्यको पर्यायवाचीको त झन् कुरै भएन ।

तर त्यहाँ अनेक दुःखीहरू, याचकहरू सहयोगको आशामा झुम्मिने र तिनलाई मानिसहरूले अन्न र नगदले मद्दत गर्ने हुँदामात्रै त्यसको नाम धार्मिक क्षेत्र हुन गएको हो ।

तटमा ध्यानस्थ हुनुबाट तटस्थ शब्द बनेको हो । जसलाई आएको र गएकोको कुनै अर्थ हुँदैन । तर त्यसका निम्ति पानीको सतहको कम्पन वा छाल चर्मचक्षुबाट दृष्टिगत हुने हुनुपर्छ । यस अर्थमा बागमती र विष्णुमती किनार साधु अनुकूल नभएको युग भइसक्यो । जति सफा गरे पनि तिनको अर्थ अध्यात्मका दृष्टिले छैन । बरु कोसी र कर्णाली किनार सही छन् ।

त्यागको घोषणा

गेरु रङको वस्त्र जोसुकैले, जुनसुकै सम्प्रदाय वा मतको व्यक्तिले लगाओस् त्यो त्यागको रङ हो । कश्मीर (खसमिहिर)मा हुने फूल भएकाले केशर भनिन्थ्यो, पछि पुरुष अंग वा पुंगकेशर (एन्थर)लाई मात्र केशर भन्न थालियो । यस गिरीपुष्प अर्थात् केशरबाट रंग्याएको रङ हुनाले गेरुवा भयो । कसैकसैले केशरिया पनि भने ।

मोक्ष र निर्वाण भनेको स्वयं ईश्वरत्वमा परिणत हुनु हो । जन्म र मरणको चक्रबाट मुक्ति पाउनु भन्ने अर्थ त्यस ईश्वरत्वको सरलीकृत व्याख्या मात्र हो । यसैले सालभेसन भन्ने बच्चास्तरको सोचसँग मोक्ष भनिने प्रौढ स्तरको तह नै मिल्दैन ।

गिरीकर्णिका पनि भनिन्थ्यो यसलाई, जसबाट रंग्याएकाले पनि गेरुवा भयो । आजभोलि नाममा परिवर्तन आएको छ । पुरानो (जपापुष्प) होइन नयाँ अपराजिता (क्लिटरिया टर्नासिया)को नीलो प्रजातिलाई गिरीकर्णिका, सेता प्रजातिलाई विष्णुक्रान्ता भनिन्छ ।

त्यागको आधिबाटो

नाममा आनन्द जोडिएका केही साधुहरू हाम्रै वरिपरि छन् । तीमध्ये एकजना एसएलसीलाई सीमापारिको सीबीएसईले विस्थापित गर्नुपर्छ भन्दछन् । यी काठमाडौं केन्द्रित छन् ।

उपत्यकाबाहिर एकजना हामीजस्तै सर्वसाधारण छन्, तिनले क्रोध अझै नियन्त्रण गर्न सकेका छैनन् । अर्का एकजनामा अत्यन्त अहं झल्किन्छ, सबै भक्तहरूलाई गोडा ढोगाउन आतुर हाउभाउ देखिन्छ ।

यसले के देखाएको छ भने, धर्माधिकारी हुने साधु रूप अहिले हामीकहाँ पाइएको छैन, यद्यपि होलान् कतै । उपत्यका विजयपछि मोक्षेश्वर अर्याल पहिलो धर्माधिकारी बनेका थिए नेपालको, दोस्रो ओझा थरका व्यक्ति थिए नाम यकिन अहिले नभए पनि । यद्यपि तिनको रूप साधुको थिएन ।

योगी नरहरिनाथ एकमात्र अहिलेसम्म देखापरेका राष्ट्रगुरु हुन् । धर्मात्मा र राज्यनीतिज्ञबीचको तालमेलका मर्म जान्ने उनीमात्र भए । धेरै अर्थमा एकमात्र सन्त ।

त्यागको अन्त्य

साधु रूप प्राप्त हुन्छ, गेरुवा धारण गर्नेबित्तिकै । तर अध्यात्मसम्मको बाटो सहज छैन किनभने साधुका तीन प्रबल परिभाषा छन् । पहिलो, त्यागी व्यक्ति । दोस्रो, सज्जन व्यक्ति । तेस्रो, गुप्त प्रेमी ।

भिक्षाटनमा प्राप्त गरेको अन्न, नगद सोही दिन सक्नुपर्छ । सकिँदैन भने बाँड्नुपर्छ । किनभने भोलिका निम्ति पनि संग्रह गरिराख्नु वर्जित मानिन्छ, निन्दनीय छ । बुद्ध धर्मले त अनावश्यक ज्ञानको संग्रहसमेतलाई रुचाउँदैन । तर, साधु जब विस्तारै संग्रही हुन थाल्छ, त्यो तेस्रो परिभाषामा पनि परिणत हुन्छ । कैयन् गेरुवाकै आवरणमा चुक्छन् र कैयन् गृहस्थमा फर्कन्छन् ।

कुनै जघन्य अपराध गरिसकेर गेरुवाको आवरणमा पुगेकाहरू प्रशस्तै पाइन्छन् तर एउटा कुरा पक्का हो – गेरुवाको पहिलो पहिरनले नै मानिसमा वैराग्यको भावना ल्याइदिन्छ, सिपाहीहरूमा निशान स्पर्शले वीरभावनाको तरंग दिन्छ भन्ने परम्पराजस्तै ।

भिन्नता चार

माथिका हरफहरूबाट नै पुष्टि हुन्छ, साधु, सन्न्यासी र सन्त एउटै होइनन् । साधु सामान्य अवस्थिति हो, त्याग गर्ने निर्णयसम्ममा पुगेको । तर अझै लामो यात्रा तय गर्न बाँकी ।

सन्न्यास त्यसपछिको धेरै लामो बाटो तय गरेको, धेरै साधना र आत्मिक संघर्ष पछिको अवस्थिति हो । यद्यपि गीताको परिभाषामा सन्न्यासको अर्थ सबै कुराको त्याग हो ।

सन्त त्याग र साधनाको अन्तिम अध्यायको पनि पछिल्लो अवस्थिति हो । सन्तको अर्थ शान्तिस्वरूप होइन । कृष्णप्रसाद भट्टराईलाई सन्त भनिदिनु सन्त शब्दको उपहास हो ।

साधुरूपको जरा

बोन धर्म सनातन मतहरूमध्ये अत्यन्तै पुरानो हो । यसको अहिले १८०३१ औं वर्ष चलिरहेको छ । यसमा सेतो बोन र कालो बोन हुन्छ । कालो बोन अभिचार अर्थात् डरलाग्दा तान्त्रिक प्रक्रियाहरूमा आधारित हुन्छ । यसै कालो बोनका नायक र तिब्बतका राजा लाङ्दार्मासँग बौद्ध मतको भिडन्त भएको हो कुनै बेला ।

कुनै बेला लेखिइसकेको वाक्य दोहोर्‌याउँ- बोनबाटै मगर थर पुन बन्छ । पश्चिम पहाडमा पुनेल भन्ने संज्ञा बन्छ । राई थर बान्तवा, लिम्बू थर पान्दाक, छन्त्याल थर भलन्जा, गुरुङ थर पलान्जा, थकाली उपथर भ्लाम्तन र भ्लेन्तन, थारू थर बान्तर, तामाङ थर ब्लोन र बोम्जन बन्छ । यसैले नेपालको पुरानो मूल धर्म यही हो ।

यसैमा गाँसिएर शैव धर्म, बौद्ध धर्मको वज्रयान, पछिल्लो पल्ट भनिएको किराँत धर्म आएका हुन् । यसको मूल जरो तिब्बतको कैलाश हो ।

अर्थात् बोन धर्म मयलको त्यो रुटस्टकजस्तो हो, जसमा नास्पातीका हाँगाहरू ग्राफ्ट गरिन्छ । बोन धर्म नभए यी सबै धर्म, मत, मतान्तर विनाश हुन्छन् । जसरी जंगली प्रजातिका धान नभए धानका खेती प्रजातिहरूमा विनाश आउन थाल्छ । त्यससँग गाँसिएर विकसित संस्कृति र परम्पराहरू नष्ट हुन्छन् ।

र त्यही बोन धर्मलाई धर्म परिवर्तनद्वारा योजनाबद्ध रूपमा नेपालमा विनाश गरिँदैछ ।

साधुरूपको मध्य

बौद्ध लामा मतमा लप्ची, चरी र गांगरी (कैलाश) तीन ठाउँ ठूला शक्तिकेन्द्र हुन् आध्यात्मिक शक्तिको । शैव मतमा पशुपतिनाथ र कुशेश्वर विशेष हुन् । अहिले पालुङमा निर्माण भएको गोरखनाथको मन्दिर र धार्केमा निर्माण हुँदै गरेको मन्दिरले पनि तिनलाई पछ्याउँदैछन् ।

तर शैवतन्त्रमा दैवी शक्ति प्रदर्शन निषेध छ । भन्नसमेत निषेध छ । त्यसले शक्तिको विघटन गर्छ भन्ने ठानिन्छ । सालभेसनका पक्षधरहरू चमत्कार प्रमाणित भएपछि आफ्नो उपासकलाई सन्त पदवी दिन्छन् । तर शैव मतले त्यसलाई दैवी शक्तिको प्रदर्शन समेत मान्दैन, जादुमात्र मान्छ । जादुको अर्थ हो आँखा छलेर गरिने सामान्य चलाखी ।

साधुरूपको 'क्राउन'

यहाँ क्राउनको अर्थ श्रीपेच होइन, रूखको टुप्पामा हुने झ्याम्म परेको भाग हो । बोन धर्मको एउटा विकसित मत हो शैव मत । शैव मतको पनि एउटा विकसित सम्प्रदाय हो गोरखनाथ सम्प्रदाय । गोरखनाथ सम्प्रदाय नै नेपालको इष्ट सम्प्रदाय हो । त्यसैले अन्यमा भन्दा यसमा राज्यनीतिगत चेत प्रबल छ ।

साधु रूप प्राप्त हुन्छ, गेरुवा धारण गर्नेबित्तिकै । तर अध्यात्मसम्मको बाटो सहज छैन किनभने साधुका तीन प्रबल परिभाषा छन् । पहिलो, त्यागी व्यक्ति । दोस्रो, सज्जन व्यक्ति । तेस्रो, गुप्त प्रेमी ।

यही कारण योगी नरहरिनाथ त्यसका प्रबल संवाहक, प्रतिनिधि पात्रका रूपमा देखा परे । मल्लकालमै थियो होला, इन्द्रचोकबाट केलटोल लाग्दा दाहिनेपट्टिको गोरखनाथी अखडा, जहाँ प्रत्येक साँझ बहालवाला राजा राज्यनीतिगत सल्लाह गर्न महन्तलाई भेट्ने उद्देश्यले जान्थे । अहिले यो महन्तरहित छ ।

यसैले गोरखनाथ मतले अहिले खुमबहादुर खड्काको धर्म अभियानमा गोरखनाथ र काली नजोडिएको कुरालाई रुचाएको छैन । काली नजोडिकन विजय सम्भव नै छैन उसको दृष्टिमा । लिम्बूहरूको युम्मा, थकालीहरूकी ङारीझ्योब, ह्योल्मोहरूकी ह्योल्मुआमा, नेवारहरूमा विद्यमान कुमारी र अजिमाहरूको परम्परा हेर्दा नारीशक्तिको उपेक्षा गर्न मिल्दैन भन्ने उसको मत हो ।

दुरी

शिव संहारका देवता हुन् र विष्णु पालनका, त्यसैले विष्णुलाई पालनहार भन्छन् ।त्यसो हुँदा वैष्णव धारमा एउटा शब्द भण्डार नै जन्मिसकेको छ । जस्तो उनीहरू झोल भन्नु निन्दनीय मान्छन् । उनीहरूका भनाइमा मासुको मात्र हुन्छ झोल, बरु रस भन्नुपर्छ जबकि झोल शब्द जलबाट बनेको हो । उनीहरू काट्नु शब्द निन्दनीय मान्छन्, त्यसको सट्टा सुधार्नु भन्छन् । जबकि सुधार्नुको अपभ्रंश सिधरना हिन्दीमा मर्नु हो ।

वनस्पतिमा पनि चोखो र जुठोका सयौं विभाजन छन् । यसैले वैष्णव मत पन्थ निरपेक्षताको ठ्याम्मैविरुद्ध उभिन्छ । सर्वधर्म समभावको विपक्षमा देखिन्छ यो । यहीकारण यसले नेपालमा उति प्र श्रय पाएन, मान्यता पाएन । बहुलको प्रिय भएन यो । धर्माधिकारीका निम्ति योग्य मानिएन यो मतलाई ।जबकि शैव मतले भष्मलाई समेत फूल भन्दछ ।

र निकटता

जापानको शाही धर्म सिन्तो हो, जसलाई नेहरूले हिन्दु धर्मको अपभ्रंश भनेका छन्, हेरे हुन्छ उनको 'डिस्कभरि अफ इन्डिया' । यसैले होला जापानमा पनि शिवलिंगको पूजा हुन्छ अझै छिटपुट रूपमा भए पनि । सहस्रबाहु, यम, सरस्वती, इन्द्र, शिव, रुद्र, सूर्य, सोम, पृथ्वी, लक्ष्मी आदि लोकप्रिय छन् इन्द्रको मन्दिर छ । हामीले मानिआएका देवीदेवता सबै कहीँ न कहीँ छन् ।

त्यसको ठ्याक्कै दक्षिण दिशा इन्डोनेसियामा यस सनातन मतलाई आगमाहिन्दु भनिन्छ । नेवारहरूको आगमघर (आगछें÷देवघर)को परम्परा छ भन्ने त सबैलाई थाहा भएको कुरा हो ।

इजरायलका यहुदी, इराकका याजदी, थाइल्यान्डको अजुध्ये, भारतको अयोध्यामा भाषाशास्त्रीय साम्यता भेटेपछि मात्रै चारै दिशाको रहस्य खुल्छ ।

र यसको मध्यभागमा जस्तो (मध्य नै भने होइन) कैलाश पर्छ, द्वारका होइन पनि ।

साधु मध्यकालीन

नेपाल, अंग्रेज, तिब्बतबीचको तनावताका साधुहरू पण्डित भनिन्थे । साधुरूपी पण्डितहरू जासुसीका निम्ति माने वा जपमाला बोकेर हिमाल वारपार गर्थे । यसैले त्यसबेलादेखि साधुको अर्थ गुप्तचर पनि हो ।

बंगालका शरतदास गैरसाधुरूपी एक गुप्तचर पण्डित रहेको कुरा सर्वज्ञात नै छ ।साधुलाई चाणक्यले पनि गुप्तचर भनेका छन् ।

साधु आधुनिक

अहिले साधुको आधुनिक रूप भिक्षुका रूपमा मात्र सीमित छ । भिक्षाटनका माध्यमले सार्वजनिक स्वास्थ्य, शिक्षाका क्षेत्रमा सेवा गर्न सक्रिय भएकाहरूलाई चाहिँ संग्रही वा अन्यथा भन्न मिल्दैन ।तर सबै साधुले गेरुको प्रतिष्ठा राखेका छन् ?

यसको उत्तर वसन्तपुर चोकमा पर्यटकहरूसँग तस्बिर खिचाउन सजिएकाहरूलाई हेरेर खोजे हुन्छ । यसलाई साधु रूपको विनिर्माण भनिदिए हुन्छ पाउलो फ्रेरे र ग्राम्स्कीका पक्षधरहरूले, अझ डेरिडाका पक्षधरहरूले ।

कश्मीरको केशर (क्रकस स्याटिभस) बाट सुरु भएको एउटा अवधारणा आज अति दर्शनयुक्त, अति जटिल र राज्यनीतिगत द्वन्द्वको कारण बन्न पुगेको छ । भाइरस, एन्ड्रोइड र हावापानीमा परिवर्तन, तीन कारणले पृथ्वी बस्न अयोग्य हुँदैछ भनेर स्टेफन हकिन्सले भनेका छन् । तर हजार वर्षभित्रमा मानवजाति नै नरहन सक्छ भन्ने पनि छन् । तर जबसम्म मानव रहन्छ तबसम्म गेरुको प्रभाव कायम रहन्छ ।


प्रतिक्रिया दिनुहोस !

Unity

working together is no longer optional-it is a matter of compulsion

Annapurna Media Network has announced the Unity for Sustainability campaign which comes into force from January 1, 2022. The main aim of this campaign is to 'lead the climate change dialogue' working closely with all the stakeholders on sustainable development mode, particulary focusing on climate-change issues.