बाह्राको व्याख्यान

बाह्राको व्याख्यान

मृतक बाह्रामचालाई आम मृतकलाई जस्तै अन्त्येष्टि गरिँदैन । बाह्रासीलाई सोही कोठामा प्वाल बनाई भुइँतल्लाको वा छिँडीमा खाल्डो खनी गाडिन्छ ।

नेवार सम्प्रदाय अनेक संस्कृतिको संग्रहालय हो । परम्परा, रीतिरिवाज, सामाजिक मूल्यमान्यता पहिचान यस सम्प्रदायको सौन्दर्य हो । यो सम्प्रदायमा जन्मदेखि मृत्युसम्मका संस्कार छन् । तीमध्ये एक ‘बाह्रा’ हो । यो नेवार कन्यालाई रजस्वला सुरु हुनुपूर्व बाह्र दिनसम्म अँध्यारो कोठामा राखिने एक प्रचलन हो । यसलाई सभ्य र सांस्कृतिक अनुशासनको रूपमा पनि लिइन्छ ।

मान्यता

ईपू २०० देखि १०० मा नै धर्मनीति, धर्मग्रन्थ वा स्मृतिमा ‘बाह्रा’ संस्कार उल्लेख गरिएको पाइन्छ । हिन्दु धर्मावलम्बीमा सोह्र संस्कार प्रचलनमा छन् । तर नेवार सम्प्रदायमा भने योभन्दा थोरै भिन्दै मौलिक परम्पराको लौकिक संस्कार र कर्मको विकास भएको पाइन्छ । बौद्ध धर्मको महायानी र बज्रयानी सम्प्रदायसमेत मिसिएकाले नेवार परम्परामा लौकिक मत गाँसिएको विद्वानहरूको राय छ ।

बाह्रा संस्कार भने मिथकीय संस्कार हो । यसलाई यौन शिक्षा भन्नेहरू पनि छन् । मल्लकालीन समयमा बाह्रालाई ‘बाधा’ भनिन्थ्यो । यो महिलाकेन्द्रित संस्कार हो ।

बाह्रा राख्ने प्रचलनलाई सूर्यसँगको विवाह भन्ने जनविश्वास रहेको पाइन्छ । तर, यो गलत धारणा हो । बाह्रा निकालिने दिनमा सूर्यको पूजा गरी त्यसको दर्शन मात्र गरिने हो । कन्यादान गरिने चलन छैन । बाह्रा निकालिने दिन बाह्रा राखिएकी किशोरीको सिउँदोमा सिन्दुर हालिने भएकाले यसलाई विवाहसित जोडिने गरेको हुनुपर्छ । बाह्रा राखिने बेलाको सिन्दुर चेलीको परिवारको सबैभन्दा ज्येष्ठ महिलाले हालिदिन्छिन् । किशोरावस्थाकी चेलीको बाह्रा राख्ने बेलाको सिन्दुरलाई विवाह वा शारीरिक सम्बन्धको संकेतसित जोड्नु अनुचित हो ।

धेरैले बाह्रालाई गुफा राख्ने भनेका छन् । बाह्रा र गुफामा तात्विक भिन्नता छन् । बाह्राको संस्कार बाह्रौं शताब्दीदेखि सुरु भएको हो । शंकरराज राजवंशीको लेखका अनुसार ने.सं. ७९६ मा भक्तपुरका राजा उग्र मल्लकी रानी भानुमतीलाई बाह्रा राखेको मल्लकालीन ऐतिहासिक प्रमाणमा छ । जयप्रकाश मल्लको रानीलाई पनि बाह्रा राखेको ऐतिहासिक प्रमाण छ ।

बाह्रा शब्द संस्कृतको द्वादश, हिन्दीको बारह र खस नेपालीको बाह्रबाट अपभ्रंश भई बाह्रा भएको हो । यो बाह्रौं शताब्दीदेखि मल्लकालीन समयमा प्रचलनमा आएको देखिन्छ । धर्मशास्त्रले १२ अंकलाई महत्त्वपूर्ण मानिआएको छ ।

बाह्रालाई शुभकार्यका रूपमा वर्णित छ । यसको अर्थ १२ तीर्थको प्रतीकका रूपमा वर्णन गरिएको छ । त्यस्तै १२ विषयका शून्यताभाव ग्रहण गर्ने गहन शिक्षाका रूपमा पनि यसलाई व्याख्या गरिएको छ । नौदेखि तेह्र वर्ष उमेरभित्रका किशोरीलाई शुभदिनमा बाह्रा राखिन्छ ।

बाह्रा दुई प्रकारका छन् । ज्योतिषि वा कुलगुरुलाई चिना देखाई साइत जुराएर रजस्वला हुनुपूर्व नै बालिकालाई बन्दकोठा राखिने चलन त बाह्रा (राखिने) हो । नौदेखि १३ वर्षसम्मका बालिकाको पहिला रजस्वला हुनेबित्तिकै बसिने बाह्रा च्वं बाह्रा (आफैं बस्ने) हो । यसमा ज्योतिषि वा कुलगुरुको रायसल्लाहको आवश्यकता पर्दैन । यो किशोरावस्थामा दिइने शिक्षा हो । यसमा शारीरिक परिवर्तन, मानसिक, सामाजिक, संवेगात्मक, मनोवैज्ञानिक, यौनसम्बन्धी आधारभूत ज्ञान, व्यक्तिगत सरसफाइ, प्रजनन स्वास्थ्य, घरेलु कर्तव्य, पारिवारिक दायित्व, धर्म र गृहस्थ जीवनलगायत बाह्र प्रकारका शिक्षा दिइन्छ ।

रीत

बाह्रा राखिने पहिलो दिन केही रीतहरू पूरा गरिन्छन् । दहीले मुछेको टीकाले अभिषेक गरी कोठामा बाह्रा राखिन्छ । कोठामा कुनै पनि पुरुषलाई छिर्न दिइन्न । झ्यालढोकाका सबै छिद्रहरूलाई कपडा आदिले टालेर कोठा सूर्यको किरण नछिर्ने बनाइन्छ । बाह्रा ननिकालेसम्म किशोरीले कुनै पनि पुरुषसँग कुराकानीसमेत गर्न हुँदैन । चौथो दिनमा सूर्य उदाउनुपूर्व बाह्रामचा (बाह्र बस्ने किशोरी) लाई स्नान गराइन्छ । सो दिन आवश्यक पूजाआजा गरी क्वंचिकं लगाइन्छ ।

क्वंचिकं भनेको जौको पिठो, पिना आदि मिसाएर बनाएको विशेष सौन्दर्य प्रसाधन हो । क्वंचिकं नलाएसम्म बाह्रा बसेको बालिकालाई नुन बार्न लगाइन्छ । क्वंचिकं लगाइएको दिनदेखि बाह्राकोठामा बालिकाको संरक्षकका रूपमा कपासबाट बनाइएको ‘बाह्राख्याः’ स्थापना गरिन्छ । बाह्राविधान अवधिमा कुनै अनिष्ट नहोस् भन्ने कामनाका साथ ख्याःको परिकल्पना गरिएको हो । यसले बाह्रामचाको मनोबल बढाउँछ । ख्याःको शाब्दिक अर्थ भय भन्ने बुझिन्छ ।

भयलाई नियन्त्रण गर्न ख्याः स्थापना गरिन्छ । बाह्राख्याः आकाशको तीन ताराको प्रतीकात्मक स्वरूप पनि हो । त्यसैले बाह्राख्याःसँगै तीन तारा पनि राखिने चलन छ । त्यसो गर्नाले बालिकालाई एक्लो भएको महसुस हुँदैन भन्ने विश्वास छ । बाह्रामचाको हेरचाह गर्न बाह्रापासा (साथी) पनि राखिन्छ । बाह्रापासा सकेसम्म अनुभवी र विवाहित हुनुपर्ने चलन छ ।

बाह्रौं दिनमा सूर्योदयपूर्व बाह्रामचालाई स्नानादि गराई बाह्राकोठामा लगिन्छ । घरका सबै स्नानादी गरी चोखो हुन्छन् ।

कोठामा टालिएको प्वाल खोलिन्छ । त्यसपछि बाह्रा निकाल्ने प्रक्रिया थालिन्छ । बाह्रामचालाई दुपट्टाको सारी र तासको नयाँ लुगा पहिराई आवश्यक सिंगारपटार गराई सुनका गरगहनाले दुलहीझैं सजाइन्छ । त्यसपछि घरको कौसीमा लगिन्छ । धेरै दिनसम्म पुरुषको अनुहार नदेखेको केटीले एक्कासि केटाको अनुहार देख्दा उसको मनमा अनेक तर्कवितर्क हुन सक्छ ।

यिनै सम्भावनालाई मध्यनजर राखी बाह्रामचालाई धातुको बाटामा पानी हालेर सूर्यको छाया हेर्न दिइन्छ । त्यसपछि मात्र सूर्यको दर्शन गर्न लगाइन्छ । खुल्ला आकाश देखाई आफू पनि यही संसारको सदस्य भएको आभास गराइन्छ । त्यसपछि पिता एक जन्मदाता, आदरणीय र पहिलो गुरुका रूपमा चिनाइन्छ । यसले बालिकाको दृष्टिमा पुरुषप्रति उठ्ने अनेक वासना वा अन्य दुर्भावना विस्थापित हुने विश्वासका आधारमा यो संस्कार चलाइएको हुनुपर्छ ।

यी सबै क्रियाहरू घरकी महिलामुलीले गर्ने चलन छ । त्यसपछि बाह्रामचाको बुबाले दानदक्षिण दिई पूजा गर्छन् । सोही दिन साँझ बाह्रापासालगायत खेल्न आउने साथीसंगी र खाजा ख्वाउन आउने आफन्त र छरछिमेकका छोरीचेलीलाई भोज ख्वाइन्छ । भोलिपल्ट विहान सबेरै बाह्राख्याःलाई खोलामा सेलाइन्छ । बाह्राख्याःसँगै बाह्रामचाले प्रयोग गरेको पुतली, क्वंल, ढुंगाको गट्टी आदि पनि खोलामा बगाइन्छ । त्यसपछि मात्र त्यो कोठामा पुरुषहरू छिर्न मिल्ने परम्परा छ ।

किंवदन्ती

बाह्रा ख्याःसम्बन्धी अनेक किंवदन्ती छन् । एउटा गाउँमा आमा र छोरी बस्थे रे । तिनीहरू गरिब थिए । गरिबीका कारण निकै दुःखकष्ट भोगिरहेका थिए । छोरी चौथीको चन्द्रमा झैं हुर्किँदै थिई । छोरीको बाह्रा राख्ने बेला नजिक आइरहेको थियो । एकदिन छोरीलाई अनेक कष्ट गरी भए पनि सामग्री जोडी बाह्रा राखिन् । तर, गरिबीको कारण उनीहरूको घरमा कोही पनि आउँदैनथे । बालिकासँग खेल्न कुनै पनि संगीहरू आउँदैनथे । एक्लै, अँध्यारो कोठामा दिन बिताउनु कठिन थियो । यही कारणले बाह्रा राखिएको बालिका दिनदिनै दुब्लाउँदै जान्छे ।

सो घरमा एउटा ख्याक बस्दो रहेछ । ती बालिकाको मनोदशा देखेर ख्याकको मनमा दया जागेछ । त्यसैले सो ख्याकले केटीको रूप धरेर दिनदिनै खेल्न आउन थालेछ । त्यसपछि बालिका रमाउन थाली । शारीरिक विकास भयोे । चन्द्रको जस्तो रूप पनि बदलिँदै आयो । यसरी बाह्रा निकालिने दुईतीन दिनअघि आफ्नी छोरी साथीसित खेलिरहेको छोडेर बाहिर गइन् । खेल्नलाई साथी पठाइदिएकामा एक छिमेकीलाई धन्यवाद दिँदै थिइन् । तर उक्त छिमेकीले आफ्नी छोरी घरमै रहेको बताइन् ।

एक्कासि उनको घरमा छोरीसित खेलिरहेकी केटी को हो त भन्ने जिज्ञासा जाग्यो । हत्पताई घरमा गइन् । ख्याकले छोरीको एक्लोपन र वेदना देख्न नसकेर करुणावस केटी साथीको रूप धारण गरेर खेल्न आएको कुरा सुनायो । त्यसपछि आमाले ख्याकलाई उक्त कार्यप्रति हार्दिक कृतज्ञता प्रकट गरेपछि ख्याक अलप भएको किंवदन्ती छ ।

बाह्रासी

बाह्रा राख्ने बेलामा बाह्रा मचाको असामयिक निधन हुन सक्छ । रोग वा अन्य कारणले बाह्राकोठामा उनको मृत्य भएमा त्यसलाई ‘बाह्रासी’ भनिन्छ । यो निकै नै कठिन समय हो । मृतक बाह्रामचालाई आम मृतकलाई जस्तै अन्त्येष्टि गरिन्न । बाह्रासीलाई सोही कोठामा प्वाल बनाई भुइँ तल्लाको वा छिँडीमा खाल्डो खनी गाडिन्छ ।

बाह्रा राखिएको समयमै मरेको हुनाले सो बाह्रामचालाई पुरुषहरूले हेर्नु हुँदैन भन्ने मान्यता पनि छ । बाह्रासीलाई अछूतका रूपमा लिइन्छ । त्यसैले अग्नि देउतालाई चढाउन नमिल्ने मान्यता छ । बाह्रासी गाडिएको घर अशुभ मानिन्छ । आर्थिक ह्रास हुने र मानसिक त्रास बढ्नाले उक्त घरमा बस्ने मानिसको अवनति हुने बताइन्छ । बाह्रामचाको लास नजलाएसम्म उनीहरूको आत्मा शान्त नहुने र आत्मा भड्किरहने हुनाले अरूलाई दुःख दिने पनि मान्यता छ ।

आसय

बाह्राको मूल आसय यौनशिक्षा अनुशासन केन्द्रित छ । प्राचीन समयमा किशोरी शिक्षाबाट वञ्चित थिए । नेवार सम्प्रदायका चेलीलाई बाह्रामार्फत बाह्र शिक्षा दिइन्छ । उनीहरूलाई यौन र तत्सम्बन्धी ज्ञान दिई अनुशासित बनाउने परम्परा निकै प्रभावकारी हुन्छ । रजस्वला हुनुपूर्व र भइसकेपछि व्यक्तिगत स्वास्थ्य र सरसफाइका साथै किशोरावस्थामा पुग्न लागेकालाई यौनशिक्षा दिँदा किशोरवयमा आउने यौनविकृति रोक्न बाह्रा संस्कार निकै महत्त्वपूर्ण रहेको छ । त्यस्तै गृहस्थजीवनका बारेमा पनि उचित तालिम दिइने यो संस्कार समयसापेक्ष रहेको निष्कर्ष निकाल्न सकिन्छ ।

स्थविरवादका अनुयायीहरूले विहारमा बाह्रा राखिने समयभरि बौद्ध धर्मको अध्ययन गराई शिलाचारिणी दीक्षा दिई अतिरिक्त शिक्षा पनि दिन्छन् । यौनजीवन त्यागेर बसेका भिक्षुहरूले यौन शिक्षा दिन सक्दैनन् । नैतिक शिक्षामात्र दिइन्छ । यसले परम्परागत सांस्कृतिक विचार धारणसमेतमा भिन्नता आउने हुन सक्छ ।

बाह्रा राखिने समयमा बालसुलभ व्यवहारबाट किशोर व्यवहारमा परिणत हुने भएकाले उनीहरूको चारित्रिक विकासको संरक्षणका दृष्टिकोणले पनि यो उत्तम संस्कार हो । बाह्रा संस्कारका माध्यमबाट किशोरवयमा प्रवेश हुन गइरहेका बालिकाहरूलाई संस्कारबद्ध पद्धतिले समयसापेक्ष तालिम दिनु प्राचीन समयको दूरदर्शिता पनि हो ।

प्राचीन समयमा बालविवाह प्रचलनमा थियो । रजस्वलापूर्वको यौनसम्बन्धलाई रोक्न पनि बाह्रा संस्कारको विकास भएको हो । बेमेल विवाहको कारण कुनै किशोरीको पतिको देहावसान भएपनि ऊ विधवा हुँदैन भन्ने अर्को मान्यता पनि छ । उसले अर्को विवाह गर्न पाउँछे । बाल्यावस्थामा बेल अर्थात् महादेवसित र किशोरावस्थामा सूर्यसित विवाह गर्ने किशोरीलाई देवत्व प्राप्त हुने विश्वास गरिन्छ ।

यसरी नारीको महत्ता र सम्मानमा नेवार सम्प्रदाय प्राचीन समयदेखि निकै सचेत रहेको पाइन्छ । साथै, समयमै उचित शिक्षा दिई अनुशासनको दायरामा ल्याई यौनमनोविज्ञान व्यवस्थापन गर्न यो संस्कारले प्राचीन समयदेखि उल्लेख्य भूमिका खेलिआएको छ ।


प्रतिक्रिया दिनुहोस !

Unity

working together is no longer optional-it is a matter of compulsion

Annapurna Media Network has announced the Unity for Sustainability campaign which comes into force from January 1, 2022. The main aim of this campaign is to 'lead the climate change dialogue' working closely with all the stakeholders on sustainable development mode, particulary focusing on climate-change issues.