माछो माछो भ्यागुतो !

माछो माछो भ्यागुतो !

एक समय थियो, जतिबेला नेपालमा 'परिवर्तन' भन्ने कुरा आकर्षक र परिवर्तनका वाहक राजनीतिक दलका नेताहरू सम्मानजनक मानिन्थे । जनतामाझ राजनीतिक दलका नेताहरू निश्चित आदर्शको लागि लागिपरेका छन्, जुन आदर्शको प्राप्तिपछि देशमा राजनीतिक, आर्थिक एवं सामाजिक परिवर्तन सम्भव हुनेछ भन्ने विश्वास थियो । यसो किनभने ती दिनहरूमा राजनीतिक दलका नेताहरू त्याग, बलिदान र समर्पणका उदाहरण मानिन्थे । झन्डै उनान्तीसबर्से पञ्चायती कालभर राजनीतिक दलका नेता एवं कार्यकर्ता पञ्चायती निरंकुशताको अन्त्य गर्ने उद्देश्य प्राप्ति हेतु व्यक्तिगत स्वार्थको पर्वाह नगरी जनताका घर र झोपडीसम्म पुग्दै संगठन गरिरहेका हुन्थे ।

यसबीच उनीहरू जनताका सुखदुःखका साथी बन्दै जनताबाट जे उपलब्ध हुन सक्यो, त्यही उपभोग गर्दै आफूहरूलाई जनताको वास्तविक मित्रको रूपमा प्रस्तुत गरिरहेका हुन्थे । जनता पनि राजनीतिक नेता एवं कार्यकर्तालाई निःस्वार्थ सहयोग गरिरहेका हुन्थे । यसरी राजनीतिक नेताहरूको जनतासँगको सम्बन्धलाई पानी र माछाबीचको सम्बन्धलाई जस्तो गरी अथ्र्याइने गर्दथ्यो । त्यसैले जनतामाझ पञ्चायती व्यवस्थाको अन्त्य भई आउने परिवर्तन सदैव एउटा आकर्षक सपनाको रूपमा रहिरह्यो । जुन सपनाबाट लोभिएका जनताले राजनीतिक नेताहरूलाई हरएक किसिमको समर्थन र सहयोग प्रदान गरिरहे ।

दलका नेताहरूले पनि कहिले भारतीय भूमिमा स्वनिर्वासन त कहिले स्वदेशमै भूमिगत रूपमा असुरक्षा र अभावबीच आफ्ना क्रियाकलाप जारी राखे । यस अवधिमा उनीहरूले प्रशस्त अभाव बेहोर्नु पर्दथ्यो । उनीहरूले लगाउने कपडा मात्र स्तरहीन हुँदैनथ्यो, कतिपयले प्रयोग गर्ने चप्पलका फित्तासम्म फरक खुट्टामा फरक रङका हुने गर्दथे । यतिविघ्न अभावबीच राजनीति गरिरहँदा उनीहरूलाई देशभित्र हरहमेसा खतरा रहन्थ्यो । त्यसैले कतिपय नेताहरू विदेशमा निर्वासित जीवन बिताउन बाध्य हुन्थे । यसो नभई देशभित्र रहनुपर्दा उनीहरूलाई कुनै पनि समय पक्राउ पर्ने र पक्राउपश्चात् जेल, यातना र मृत्युसम्म बेहोर्नुपर्ने खतरा रहन्थ्यो । यसरी राजनीति गर्नु भनेको त्याग, बलिदान र समर्पणको उदाहरण प्रस्तुत गर्नु हुने गर्दथ्यो । यस किसिमको खतरा मोलेर व्यवस्था एवं समाज परिवर्तनको लागि राजनीति गर्नेहरू वास्तवमै त्यागी एवं आदर्श व्यक्तिको रूपमा गनिन्थे ।

यसरी राष्ट्र एवं समाज परिवर्तन गरेर जनताको जीवनस्तर उकास्नको लागि लाग्ने नेताहरूलाई जनताले सक्दो सहयोग पु‍र्‍याउनु स्वाभाविकै थियो । उनीहरूले नेताहरूको सुरक्षा, खानपिनदेखि लिएर पार्टीलाई आर्थिक एवं संगठन निर्माण जस्ता कार्यसम्म सहयोग गरिरहन्थे । नेताहरूलाई संरक्षण र राजनीतिक गतिविधिमा साथ दिएकै कारण कतिपय क्षेत्रका जनताले सरकारी दमन खेप्नुपरेका प्रशस्त उदाहरण छन् । यति हुँदाहुँदै पनि जनताले दलका नेता, कार्यकर्ता एवं तिनका गतिविधिलाई साथ दिन छोडेनन् । फलतः २०४६ मा देशबाट पञ्चायतीतन्त्रको अन्त्य भई बहुदलीय व्यवस्था स्थापना हुन पुग्यो । कांग्रेस र तत्कालीन वाममोर्चाको पहल र अन्य दलहरू (संयुक्त राष्ट्रिय जनआन्दोलन) द्वारा समर्थित जनआन्दोलनपश्चात् पुनस्र्थापित संसदीय व्यवस्थाअन्तर्गत कांग्रेस र एमाले पार्टीले पालैपालो सत्ता र प्रतिपक्षको भूमिकामा रहँदै सरकार सञ्चालन गरे ।

२९ वर्षसम्मको दमन र थिचोमिचोविरुद्ध त्याग, बलिदान र समर्पणको इतिहास रच्ने दल र तीनका नेताहरू सत्ता सञ्चालनको हैसियतमा पुग्नु भनेको निश्चय पनि जनताका सुदिन फर्कनु थियो, तर व्यवहारमा त्यस्तो देखा परेन । कांग्रेस एमाले नेताहरूले सत्तामा पुगेपछि उनीहरूले जनसमक्ष गरेका प्रतिबद्धता बिर्सेर सत्ता स्वार्थको खेल प्रदर्शन गरे । उनीहरूले एकातिर पञ्चायती शासकहरूलाई बिर्साउने गरी भ्रष्टाचार एवं राष्ट्रघातको सिलसिला जारी राखे भने अर्कोतिर ती कार्यको विरोध गर्नेहरूमाथि झन्डै पञ्चायती शैलीमा दमन अभियान सञ्चालन गर्न पछि परेनन् । ती दलहरूको व्यवहार देखेर जनता भने विस्मित एवं किंकर्तव्यविमूढ हुन पुगे ।

उनीहरूसामु 'नखाऊँ भने दिनभरिको सिकार, खाऊँ भने कान्छा बाबुको अनुहार' भन्ने अवस्था सिर्जना हुन पुग्यो । यसरी किंकर्तव्यवविमूढ भइरहेका जनतामाझ नयाँ विकल्प प्रस्तुत गर्ने कार्य ०४६ को जनआन्दोलनको तेस्रो पक्ष संयुक्त राष्ट्रिय जनआन्दोलनमा आबद्ध समूहहरू सम्मिलित पार्टी नेकपा (एकताकेन्द्र (पछि माओवादी) ले ग‍र्‍यो । त्यसले संसदीय दलहरूद्वारा जारी भ्रष्टाचार एवं राष्ट्रघातको विरोध र नयाँ जनवादी व्यवस्थाको स्थापनार्थ भन्दै २०५२ फागुन १ गतेदेखि सशस्त्र संघर्ष (जनयुद्ध) नै प्रारम्भ गरिदियो । उक्त 'जनयुद्ध' लाई जनताले संसदीय विकृतिविरुद्धको आन्दोलनको रूपमा लिए । १० वर्षसम्म जारी त्यस संघर्षका क्रममा हजारौं व्यक्तिले सहादत प्राप्त गरे ।

हजारौं व्यक्ति घाइते, बेपत्ता र विस्थापित हुन पुगे । अर्बौंको सम्पत्ति नोक्सान हुन पुग्यो । पुरातात्विक महत्त्वका कयौं संरचना ध्वस्त भए । देशमा ०४६ को जनआन्दोलनकारी पक्ष (कांग्रेस, वाममोर्चा र संयुक्त राष्ट्रिय जनआन्दोलन) मध्येबाटै एउटा पक्षले सशस्त्र युद्ध गर्ने अर्को पक्ष त्यसको दमनमा उत्रिने कार्यलाई विदेशीहरूले आफ्नो स्वार्थसिद्धिको माध्यम बनाए । उनीहरूले एकातिर विद्रोहीलाई उकास्ने त अर्कोतर्फ विद्रोहीलाई दबाउन सत्ता पक्षलाई सघाउने नीति लिए । यसरी जनतासमक्ष आदर्शको प्रतीक मानिएका दलका नेताहरू विदेशी स्वार्थपूर्तिको साधनका रूपमा प्रयोग भए । देशमा यही सिलसिला जारी रहेकै अवस्थामा विदेशी षड्‍यन्त्रबाट राजा वीरेन्द्रको वंशविनाश जस्तो घटना हुन पुग्यो ।

राजा वीरेन्द्रको हत्यापश्चात् उनको उत्तराधिकार सम्हाल्न पुगेका राजा ज्ञानेन्द्र र संसदीय दलहरूबीच सिर्जित द्वन्द्वले माओवादी र संसदीय दलहरूलाई फेरि एक ठाउँमा ल्याइपु‍र्‍यायो । यस कार्यका पछाडि विदेशीहरूको समेत भूमिका रहेको समेत अब आएर प्रमाणित हुन पुगेको छ । ०६२ मा भारतको दिल्लीमा सात दल र माओवादीबीच सम्पन्न बाह्रबुँदे समझदारी यस कुराको एउटा प्रमाण हो । यसै समझदारीका आधारमा देशमा ०६२÷६३ को जनआन्दोलन सम्पन्न भई देश संविधानसभाद्वारा संविधान निर्माणको चरणमा प्रवेश ग‍र्‍यो । देशमा ०७२ असोज ३ गते संविधानसभाद्वारा निर्मित संविधानसमेत जारी गरियो ।

देशमा निरंकुश निर्दलीय पञ्चायती व्यवस्था अन्त्य गरी प्रजातान्त्रिक व्यवस्थाको स्थापनाको बिन्दुबाट प्रारम्भ गरिएको परिवर्तनको प्रक्रियाले यतिबेलासम्म बहुदलीयता मात्र नभएर धर्म निरपेक्षता, गणतन्त्र, संघीयता र समावेशीतालाई सम्भव तुल्याएको छ । सैद्धान्तिकरूपमा यी चान्ने चुन्ने कुरा नभएर महान् उपलब्धि हुन् । तर नेपाली समाजले तय गरेको परिवर्तन प्रक्रियालाई उल्लिखित कुराको घोषणासम्म मात्र सीमित गरेर हेर्नु हुँदैन । ती कुरा व्यवहारमा कति हदसम्म लागू भए भन्नेतर्फ पनि ध्यान दिनुपर्ने हुन्छ । घोषित कुराको व्यावहारिक पाटो हेर्ने हो भने उपलब्धि शून्यभन्दा फरक पर्ने छैन ।

कारण नेपालमा दलीय राजनीति अब प्रजातन्त्रको आधार नभएर अप्रजातान्त्रिक परिपाटीको स्रोतको रूपमा परिणत हुन पुगेको छ । यतिबेला जनतालाई दलगत आधारमा साँघुरो घेरामा बाँध्दै उनीहरूलाई शक्तिविहीन तुल्याउने कार्य गरिएको छ । जसले गर्दा जनता सार्वभौम नभएर दलीय नेतृत्वको स्वार्थपूर्तिको साधनको रूपमा परिणत हुन पुगेका छन् । वस्तु भएका छन् जनता । यसैगरी देशमा परिवर्तनको नाममा स्थापित विषयहरू संस्थागत हुन नसक्दा तिनले जनस्वीकार्य समेत प्राप्त गर्न सकिरहेका छैनन् । उदाहरणको लागि संघीयता देशको लागि 'भालुको कन्पट' साबित हुन पुगेको छ । एवंरीतले समानुपातिक समावेशीतालाई अनैतिक भागबन्डाको आधार बनाउन खोजिएको छ । गणतन्त्र नवसामन्तहरूलाई थेग्ने माध्मम बनेको छ, भने धर्म निरपेक्षता धर्म परिवर्तनको औजार भएको छ । थप कुरा देशविदेशी स्वार्थको क्रीडाभूमिमा परिणत हुन पुगेको छ ।

यसरी नेपाली जनताले लामो समयको त्याग, बलिदान र समर्पणद्वारा प्राप्त उपलब्धि जनउपयोगिताको हिसाबले शून्य महत्त्वका हुन पुगेका छन् । यी दलीय नेतृत्वका लागि ठगी खाने भाँडो भएका छन् । यी विषयलाई सही किसिमले व्यवस्थापन गर्न नसक्ने हो भने यी कुरा घाँडोमा परिणत हुँदै जानेछन् । देश थप संकटतर्फ उन्मुख हुनेछ । यसको लागि प्रमुख जिम्मेवार भनेकै बेइमान, स्वार्थी, भ्रष्ट, अदूरदर्शी र राष्ट्रघाती नेतृत्वपंक्ति नै हो । किनभने सत्ता स्वार्थमा नराम्रोसँग रुमल्लिएको विद्यमान दलीय नेतृत्वलाई यी कुराको जगेर्नातर्फ कुनै चासो छैन । ऊ जुनसुकै उपाय अवलम्बन गरेर भए पनि आफूले विगतमा गरेको योगदानको साँवा र चर्को ब्याज असुल्न मात्र लागिपरेको छ ।

दलीय नेतृत्वले बुझ्नुपर्छ, विगतमा उनीहरूले गरेको योगदान एक्लो लगानी होइन । त्यसपछाडि जनताको समेत उत्तिकै साथ र सहयोग छ । । त्यो लगानी केही व्यक्तिहरूलाई सत्तामा पु‍र्‍याएर कुलीनतन्त्र स्थापनाको लागि होइन । जनउत्तरदायी व्यवस्थाको स्थापनाको लागि हो । तर दलीय नेताहरूले जनताका यस किसिमका भावनालाई सदैव उपेक्षा मात्र गर्ने गरेका छन् । यसो गरेर उनीहरूले जनताका विश्वासमाथि घात गरेका छन् । उनीहरूले जनतासामु उच्च आदर्श पस्किएर आफूहरूले छुद्र व्यवहार गरिरहेका छन् । जनतालाई 'माछो माछो भ्यागुतो !' को अवस्थामा पु‍र्‍याएका छन् ।

यसबारेमा जनताले पनि बुझ्नुपर्छ, यी सबै कुरा उपचारविहीन होइनन् । यसको समाधानका लागि जनताले 'एकपटक ठग्ने, ठग्ने चोर, पटकपटक ठगिने, ठगिने चोर' भन्ने उखानलाई गम्भीरतापूर्वक मनन गर्दै दलीय नेतृत्वलाई थप मनोमानी गर्ने छुट दिनु हुँदैन । सके उनीहरूलाई सुधार्ने र त्यसो गर्न तयार नभए यसको विकल्प खोज्न विलम्ब गर्नु हुँदैन ।


प्रतिक्रिया दिनुहोस !

Unity

working together is no longer optional-it is a matter of compulsion

Annapurna Media Network has announced the Unity for Sustainability campaign which comes into force from January 1, 2022. The main aim of this campaign is to 'lead the climate change dialogue' working closely with all the stakeholders on sustainable development mode, particulary focusing on climate-change issues.