गुरु, ज्ञान र भन्ज्याङ

गुरु, ज्ञान र भन्ज्याङ

हामीले पढेका तीनैवटा पाठशाला र कलेजले एक शताब्दी पूरा गरेछन् । सिंहमारी-दार्जिलिङको स्कट्स मिसियन प्राइमेरी स्कुल, प्रसिद्ध टर्नबुल हाईस्कुल र सन्त जोसेफ कलेज (नर्थ पोइन्ट) । यी स्कुल र कलेजले हजारौंको संख्यामा समाजसेवीदेखि बुद्धिजीवी, वैज्ञानिकदेखि राजनीतिज्ञ, पत्रकारदेखि कम्पनीका मालिक र डाक्टरदेखि प्रशासनिक सेवारत व्यक्तिहरू जन्माए । कोही सेनाध्यक्ष भए, कोही विश्वविद्यालयका कुलपति, कोही देश सम्हाल्ने राजा त कोही प्रतिष्ठित लेखक एवं संगीतकार ।

mahendra-p-lama-(2)_3भारतका कुना-कुना त छँदैछ, तर पाकिस्तान, बंगलादेश, बर्मा, थाइल्यान्ड, श्रीलंका, नेपाल, भोटाङ, भियतनाम, लाओस, कम्बोडिया र मलायासमेतबाट दार्जिलिङमा अध्ययन गर्न आउँथे । यी तीन संस्थाहरूबाहेक कालिम्पोङ र खर्साङका विभिन्न स्कुलहरूबाट शिक्षा-ज्ञान लिन फर्कन्थे । एउटा स्वस्थ होडबाजी नै हुन्थ्यो । कुन स्कुलले अध्ययन, खेलकुद र अनुशासनमा नाम कमाउने, विश्व नै थर्काउने भनी । फुटबल, हकी, क्रिकेटको विभिन्न ऋतु नै थिए- वसन्त, हेमन्त, गृष्म, वर्षा ऋतु झैं । अंग्रेजी स्कुलमा पढ्नेले क्याम्ब्रिजको सपना देख्थ्यो । सबैले उनीहरूलाई मकै बाबा भन्थे । स्यान्डविज र ओेरेन्ज जुस खान्थे उनीहरू ।

हप्तामा एकपटक क्यापिटल र रिंक हलमा गएर वाइस्कप हेर्थे । जर्ज ह्यारिसन, उन विलियम्स र विटल्सहरूमा संगीत सुन्थे । दिनभरि क्रिकेट पनि खेल्थे । 'हिपी हिपी या या' ले गुन्जायमान हुन्थ्यो, उनीहरूको संस्कृति । यिनीहरू एउटा नौलो सभ्यताको डोको बोकी यी स्कुल, कलेजहरूमा आउँथे । दार्जिलिङ पहाडलाई जगमगजगमग पारिदिन्थे । नेपालका राजकुमार, भोटाङका राजा, थाइल्यान्डका मन्त्री, बंगलादेशका विदेशसचिव र बर्माका उद्योगपति पनि यी स्कुलहरूले जन्माए ।

यी अंग्रेजी स्कुलहरूका साथसाथै दार्जिलिङ पहाडमा सरकार र ख्रिस्तान मिसिनरीहरूले अत्यन्तै राम्रा अनेकन स्कुलहरू स्थापित गरे । दार्जिलिङको टर्नबुल, सन्त रोबर्टस, महारानी, सन्त, टेरेजा, बोर्डिग, शारदेश्वरी, रामकृष्ण आदि । खर्साङमा पुष्परानी, सेन्ट अलफन्स, रामकृष्ण र कालिम्पोङमा एसयूएमआई, कुमुदुनी होम्स, सन्त जोसेफ, पेदोङ हाईस्कुल, सेन्ट फिलोमिना जस्ता अनेकन । स्कुलहरूले अति उच्चकोटीको मानव संसाधन देशलाई समर्पित गरे ।

यी स्कुलहरूमा प्रायः नै कमान बस्ती र पहाड कन्दराका विद्यार्थीहरू पढ्थे । के हुन्थेन यी स्कुलहरूमा ? खेलकुद, संस्कृति, पढाइ, दसैं-तिहारमा सबैले स्कुललाई सदैव व्यस्त राख्थे । स्वतन्त्रता दिवस भव्य रूपमा मनाइन्थ्यो । उता भानु जयन्ती र शिक्षक दिवसले स्कुल, विद्यार्थी र शिक्षकलाई खर्लप्पै खान्थे ।
पोलेको मकै, गुन्द्रुक, सिन्की, काँक्रो, भटमास, सेलरोटी आदुदम, भुजा, काठ मिठाई, मुरयको डल्लाको सुवासनाले स्कुलको खाजा खाने ४५ मिनेटको हाफछुट्टीमा जमिन्थ्यो । रमाइरमाइ खान्थे एक सुरमा रहेका चबला-अबलाहरू ।

दार्जिलिङको यी दुवै प्रकारका स्कुल र कलेजका सबैभन्दा मुख्य आकर्षण नै त्यहाँका शिक्षकहरू थिए । स्थानीय, राष्ट्रिय र अन्तर्राष्ट्रिय शिक्षकहरूले सुशोभित थिए दार्जिलिङको हरेक स्कुल । यी शिक्षकहरूका जात, धर्म, जाति, राष्ट्रियता र भाषा केही थिएन । उनीहरू केवल शिक्षक थिए । पेसा नै शिक्षक, धर्म नै शिक्षक, जात नै शिक्षक र लक्ष्य नै शिक्षक । श्रेणीमा पढाउँदा, ख्रिस्तान, हिन्दु, बुद्धिस्ट र मुसलमान भएर पढाउँदैनथे ।

दार्जिलिङ जस्तो कुनाको सानो सहरमा पढाउने गुरुहरू विश्वसँग टक्कर दिने आकांक्षा र क्षमता बोकेर बाँचेका थिए । उनीहरूले हामीलाई अन्तिम ज्ञान र शिक्षा के दिए भने आफ्नो जरा कहिल्यै नभुल्नू ।

क्षेत्री, बंगाली, गुरुङ, थाई, अंग्रेज र तामिल भएर पढाउँदैनथे । धनी घरको, गरिब घरानाको पानीमाथिको र शाकाहारी भएर श्रेणीभित्र पस्दैनथे । मन, मस्तिष्क र मुख तीन अंगबाट यिनीहरू केवल शिक्षक थिए । विद्यार्थीहरूलाई शिक्षा दिन्थे, ज्ञानका ठूलाठूला पोकाहरू खोलेर अगाडि राखिदिन्थे । दैनिक जीवनमा आइपर्ने लोभ, लालच, ईष्र्या, घमण्ड, क्रोध, रोगबाट आफूलाई कसरी टाढा राख्न सकिन्छ भन्ने अनुभव र आकांक्षा बाँड्थे ।

हामीले पढेका स्कुल र कलेजमा यस्तै शिक्षकहरू थिए । लोकल र ननलोकलको नामसमेत लिइँदैनथ्यो । थोरै तलब खाएर पनि स्कुल र कलेजलाई आठदेखि बाह्र घन्टाको समय दिन्थे । विद्यार्थीहरू कसरी स्वस्थ रहनेदेखि लिएर घर, समाज कसरी चलाउने भन्ने ज्ञानसमेत दिन्थे । खेतीपाती, पानीका मुहान सबै संरक्षणका उपायहरू बताउँथे । भूगोल पढाउँदा विज्ञानको उदाहरण, अंग्रेजी पढाउँदा नेपाली साहित्यको ज्ञान र अर्थशास्त्र पढाउँदा राजनीतिकको तनावमाथि स्पष्टसँग मनखाने कुरा गर्थे । स्कुल र कलेज अति नै आकर्षक थिए । दुई महिनाको ठण्डा महिनाको छुट्टी कहिले सकिन्छ र स्कुल लाग्छ जस्तो लाग्थ्यो, सबै विद्यार्थीलाई । सिंहमारीको स्कट्स मिसियन प्राइमरी स्कुलमा हामी पढ्दा कर्थक सर, शान्ति सर, सावित्री गुरुमा, बाहुन सर थिए । तीनवटा स्कुलका कोठाका भित्तैभरि ज्ञान नै ज्ञान थिए । दार्जिलिङको सिमाना, राष्ट्रिय गीत जनगनमन र विभिन्न फलफूल ईश्वर रुखबारे तस्बिर ।

कुमाले, डकर्मी, सिकर्मीले परि श्रम गरेका तस्बिर । कार्थक सर, प्रधानाध्यापक थिए । घडी नै थिए उनी । समयले उनको र उनले समयको अत्यधिक इज्जत राख्थे । भुइँमा मकैको दाना र ससाना ढुंगाले कखरा... लेख्ने पाँचबर्से नानी र मौखिक हिसाबमा निपुण चार कक्षाका नौबर्से विद्यार्थी हरेकको नाम कार्थक सरलाई थाहा थियो । सावित्री गुरुमा सरस्वतीको मूर्ति झैं चिटिक्क परेकी थिइन् । छुच्ची तर ममतामय थिइन् । शान्ति सर सानै उमेरमै तीव्र ज्ञान बोकेका व्यक्तित्व थिए । बाहुन सरले भुत्ले टोपी गर्मी महिनामा पनि नहिच्किचाइ लगाउँथे ।

अचम्मैको स्कुल थियो । हर आइतबार स्कुल लाग्थ्यो । 'खुम्बया ओ माई लर्ड खुम्बाया' भनी चम्की-चम्की गाउँथ्यौं । अन्धा सर गीतार बजाउँथे । लक्की सरले ईश्वरका विभिन्न रूपहरूबारे प्रवचन दिन्थे । धेरै मज्जा गथ्र्यौं । कार्थक सर कहिलेकाहीं विद्यार्थीका घरघर जान्थे । सन् १९६८ मा आएको भलपहिरोले दिलिप राईलाई बगाएपछि हामी सबैले एकैसाथ उनको आत्माले शान्ति पाओस् भनी प्रार्थना गर्यौँ । दिलिप चार कक्षामा थिए । स्कुले जीवनको मित्रता साँच्चै प्रगाढ हुँदोरहेछ । प्राइमरी स्कुल भन्नासाथ शिक्षकहरूबाहेक सांगे दुराल, कमल आँखामै नाच्छन् अहिले पनि । तीनैजना स्वर्गवास भए अरे ।

टर्नबुल स्कुलमा अति नै चाखलाग्दो र कुशल शिक्षकहरू थिए । ठीक साढे नौ बजे स्कुलको खेलमैदानमा बिहान भेला हुन्थ्यो । हेमचन्द्र सरले लगभग आधा घन्टा स्कुलको गीत 'वेन टर्नबुल बोइज' प्रार्थना, जनगनमन सबै श्रेणीका विद्यार्थीहरूलाई एकैसाथ गाउन र गर्न लगाउँथे । लक्की दीक्षित र कुमाइ सरले आआफ्नै प्रकारले गणित पढाउँथे । लक्की सरको रातो गोह्रो अनुहार, दीक्षित सरको चाइनिज कलम र कुमाई सरको नीलो टाई आँखामै छन् । ठूलो श्रेणीमा पुगेपछि खालिङ र चन्द्रकान्त सर औधी नै रोचक थिए । अंग्रेजी भाषा साहित्यमा पहिलोपटक दखल दिने व्यक्ति खालिङ सर नै थिए । चिटिक्क परेर सुरिलो आवाजमा पढाउँदा हामी मख्ख पथ्र्यौं । चन्द्रकान्त सरले पढाएको अर्थशास्त्र अहिलेसम्म त्यस्तै रह्यो । विश्व कहाँ पुगिसक्यो, तर सरले सिकाएका अर्थशास्त्रको परिभाषा अझै पनि महत्वपूर्ण छ ।

कतिपय शिक्षकहरू राजनीतिमा खप्पिस थिए । पीपी राई सरलाई कांग्रेसका नेता भनेर प्रधानमन्त्री इन्दिरा गान्धीसमेतले चिन्थे । उनी भूगोल पढाउँथे । साथसाथै राजनीतिक भूगोल पनि त्यही कलिलो उमेरमै छिचोलेका थियौं । कविराज सर अचम्मका व्यक्ति थिए ।

पण्डित नेहरूलाई महात्मा गान्धीको आत्मकथाका कुनाकुना थाहा थियो । इन्द्रबहादुर राई सर नेपाली पढाउँथे । राई सर विद्यार्थीसँग कहिल्यै ख्यालठट्टा गर्दैनथे । हाम्रा हेडमास्टर महेन्द्र सर थिए । उनी एउटा आदर्श नै थिए । अंग्रेजी फट्कारेर बोल्थे । चिनी भाषा सिकाउँथे र देश-विदेशका घटना अघि ल्याइदिन्थे । कहिल्यै बूढो नहुने सर आज पनि हामीलाई स्कुल नै ठानेर माया गर्छन् । आईपी मुन्ना, शंकर, शाशंकर, अलबर्ट सीधा तर कुशल शिक्षक थिए । अलबर्ट सरले धर्म, भक्ति, प्रेम र समाज आदिबारे विशेष कुरा पढाउँथे । एनवी देवान सरले सातौं श्रेणी पुग्नासाथ अंग्रेजी व्याकरण अगाडि राखिदिए । आज अंग्रेजी बोल्दा र लेख्दा सरको सुनौलो चस्माको फ्रेम र तीखो आवाज घरिघरि अगाडि आउँछ । सुखछिरिङ सरले पढाउनुका साथै एनसीसीमा कसरत परेड गराउँथे ।

टर्नबुल एउटा सग्लो स्कुल थियो । हामीले शिक्षा-ज्ञानका साथै अनुशासन पनि यहींबाट सिक्यौं । सजाय कडा थियो । पारस सरलाई सबैभन्दा स्मार्ट शिक्षक भनिन्थ्यो । उनले लगाएको सुटभित्र इस्टकोट र टाइ हुन्थ्यो । श्रेणीमा आउनासाथ मराठा, अगरबत्ती जलाउनुपथ्र्यो । बर्खा झरीमा भिजेर आएपछि श्रेणीमा भीड हुँदा दुर्गन्ध नफैलियोस् भनेर होला सायद । पहिला सिरकुला, पछि बेत र अझै पछि लट्ठी चल्थ्यो । वरिपरि केटीहरूका स्कुल थिए । साह्रै बद्मास गरे मूल ढोकामा घोप्टो पारेर लट्ठीद्वारा सजाय दिइन्थ्यो । सबै लजाउँथे त्यस्तो स्थितिमा पुग्दा । शिक्षकहरू आफ्नो पेसामा निपुण थिए । नौ-दस घन्टाको समय स्कुललाई दिन्थे । तलब सायद एक सय रुपैयाँ थियो होला । धेरै शिक्षकहरू भन्ज्याङ काटी विलुप्त भए । उहाँहरूबारे अहिले पनि प्रार्थना गर्छौं । सिकाएका एकएक कुरो राख्छौं । आज चालीस वर्षपछि पनि ती शिक्षकको नाम लिनासाथ शिर निहुराउँछौं । उनीहरूसँग जे थियो सबै दिए हामीलाई- व्यक्तित्व र चरित्रदेखि आत्मसम्मान र बौद्धिक विकाससम्म । जीवन संघर्षमा अझै व्याप्त रहेका हामी हाम्रा गुरुहरूलाई सुस्वास्थ्य र दीर्घायुको कामना गर्छौं ।

पन्ध्र-सोह्र वर्षको उमेरमा दार्जिलिङको अर्को सुप्रसिद्ध सन्त जोसेफ कलेज (नर्थ पोइन्ट) मा भर्ना भयौं । नेपाली साहित्यबाहेक सबै विषय ठेट अंग्रेजीमा पढाइन सुरु भयो । फादरहरू भ्यान, लेक्लेयर, म्याकडोगाल, पापाडिल एकापट्टि र सबै शिक्षालाई नै मानव विकासको मूल मन्त्र मान्नेहरू अनि फिलिप सर, सरकार, सुभ्च्या, चक्रवर्ती, सीबी राई, एपी लाल, जेरार्ड मुखिया जस्ता अनुभवी शिक्षकहरू अर्कोपट्टि । एउटै क्लास पनि छोड्न मन पर्दैनथ्यो । एसियाका कुनाकुनाबाट विद्यार्थीहरू आएका थिए । एउटै श्रेणीमा एक सयभन्दा बढी विद्यार्थीहरू र हामी अर्थशास्त्र अनर्समा पाँचजना । फादरम्यानले 'लेडी विथ द ल्याम्प' पढाउँदा पहिलोपटक फ्लोरेन्स नाइटिंगेललाई चिन्यौं । हातखुट्टा कुहिएर झर्ने बिरामीलाई ग्यानग्रिन भन्दो रहेछ भनेर बुझ्यौं । फादर म्यान विद्यार्थीका घरघरमा पुग्थे । मिस डन र मिस घोषले अंग्रेजी पढाए, अझै माथि पुगेपछि । मिस डनले अति रोचक ढंगमा पढाइलाई स्थान नदिएको खण्डमा लड्डु पाउँछौ भन्दै हातका दुई औंला जोडी लड्डुका आकार देखाइदिन्थे । फिलिप सरले वटर फ्लुको अन्तिम लडाइँमा नेपोलियन बोनापार्ट हारेको कुरोदेखि फ्रान्सलाई सर्दी लागेको खण्डमा सम्पूर्ण युरोपले नै हाछ्युँ काढ्छ भनेर विश्व इतिहास पढाउँथे । सीबी सर र लाल सरले पढाएको राजनीति विज्ञानले नै आज हामी धेरैले आफ्नो अधिकार खोज्न र पाउन लड्ने भयौं ।

डा. सरकार अमेरिकाको क्यालिफोर्निया विश्वविद्यालयबाट पीएचडी सकी सीधै यस कलेजमा पढाउन आएका थिए । उनी मलाई औधि माया गर्थे । उनले नै मलाई शोधकार्य, पहाडी अर्थव्यवस्था र नीतिपरक अध्ययन कसरी गर्ने भन्ने पाठ पढाएका थिए । जेरार्ड सरले नेपाली साहित्यमा दोषी चस्मा, कर्णेलको घोडा, प्रह्लाद सबै रोचक ढंगमा पढाए । एउटा ठूलो खुबी थियो उनमा । विस्तारै तर गहिरो कुरो साधारण ढंगमा बुझाउँथे । पछि गएर कलेजले मलाई सर्व श्रेष्ठ विद्यार्थी घोषणा गर्दै फादर लेकलेयरले अँगालो हालेर ईश्वरले तिमीलाई सदैव रक्षा गरून् र तिम्रो बौद्धिक विकास अझ तीव्र गतिमा होस् भनेका थिए । एनबी राई सर, उपप्राचार्यले पनि त्यसै गर्दै भने ।

प्राइमरी स्कुल, टर्नबुल स्कुल र कलेजबाट हामीले चारपाँचवटा घतलाग्दा कुरा सिक्यौं । जीवनमा धेरै तलमाथि हुँदा यी कुरा अझै उम्लेर माथि आए । पहिलो- कसरी साधारण भएर बाँच्नु ? हरेक शिक्षकमा सरलता थियो, त्यसभित्र ज्ञान र रसको भण्डार थियो । पैसाको धनदौलतको यी शिक्षकहरूले कहिल्यै कुरा गरेनन् ।

दोस्रो- यिनीहरूले ज्ञान बाँड्ने कला सिकाइदिए । ज्ञान जति बाँडे पनि सकिँदैन भन्ने अर्को ज्ञान दिए । ज्ञान किताब पढेर मात्रै पाइँदैन, अधिकांश ज्ञान नै प्रकृति, समाज, देशविदेश यात्रा, संस्कृति, अनुभव आदिमा छन् भन्थे यिनीहरू । त्यसैले होला सायद एउटा शिक्षक भएर श्रेणीमा पस्दा आज पनि पुस्तकको ज्ञानभन्दा अरू स्रोतबाट बटुलेको ज्ञान विद्यार्थीसँग बाँड्ने गर्छौैं । तेस्रो- होडबाजी गर्ने क्षमता मात्रै नदिएर यिनीहरूले होडबाजीको मन्त्र र मर्म नै हामीलाई बुझाइदिए । खेलकुददेखि अध्ययन कार्य, पेसादेखि घर, समाज र राष्ट्रलाई अघि बढाउने काममा लगनशीलता र पेसेबर नैतिक शक्ति यिनीहरूले नै हामीमा वीजारोपण गरे ।

धन्य यी शिक्षकहरू, गुरु ईश्वर नै भएर बसे हाम्रो मनमनमा । चौथो- धर्म, जात, जाति, क्षेत्रबाट माथि उठेर कसरी ठूलो सोच र उच्च लक्ष्य राखेर जीवनयापन गर्ने भन्ने कुरो पनि यी गुरुहरूले नै हामीलाई सिकाए । यी गुणहरू विश्वले नै रमाइरमाई आलिंगन गर्छ । दार्जिलिङ जस्तो कुनाको सानो सहरमा पढाउने यी गुरुहरू विश्वसँग टक्कर दिने आकांक्षा र क्षमता बोकेर बाँचेका थिए ।

अनि अन्तिम ज्ञान र शिक्षा के दिए भने आफ्नो जरा कहिल्यै नभुल्नू । सबै शिक्षकहरू जराकै कुरा गर्थे । गाउँघर, आँगन-अँगेना, फलफूल-पोथ्रा, ओखतीमुलो, कहिल्यै भुलेनन् पनि उनीहरूले । सपना-कल्पनालाई अँगाले पनि यथार्थ र वास्तविकता कहिल्यै भुलेनन् उनीहरूले ।




प्रतिक्रिया दिनुहोस !

Unity

working together is no longer optional-it is a matter of compulsion

Annapurna Media Network has announced the Unity for Sustainability campaign which comes into force from January 1, 2022. The main aim of this campaign is to 'lead the climate change dialogue' working closely with all the stakeholders on sustainable development mode, particulary focusing on climate-change issues.