सारंगी रातभरिको मेरो सिरानी

सारंगी रातभरिको मेरो सिरानी

एउटा काँधमा झोला र अर्को काँधमा सारंगी बोकेर मेरो घरमा आइपुगेका एकजना गन्धर्व पिँढीमा टुक्रुक्क बस्छन्, सारंगी रेट्छन् र गाउँछन् गीत- आफ्नै शब्द, भाव, भाका र स्वरमा । गन्धर्व दाइले १० मिनेटजति सारंगी रेटे । सारंगीको धुनमा आवाज मिलाउँदै जब उनी गीत गाउन थाले, म नजिकिएँ सारंगीतिर । सारंगी रेटाइमा बिट मारेपछि गन्धर्व दाइले मनको पोको यसरी फुकाए ।

Tilak-sapkotaदाङको हापुर म जन्मिएको ठाउँ र मेरो जातिको थातथलो । सारंगी हाम्रो पुख्र्यौली सम्पदा र परम्परा हो, सांस्कृतिक बाजा र धरोहर पनि हो । सारंगी बजाउनु हाम्रो सौख र पेसा हो । हामी यहि पेसा अँगालिरहेका छौं र बाँचिरहेछौं युगयुग सारंगी रेटेर ।

सारंगी मलाई मन पर्ने बाजा, मैले पहिलोपटक समाएको बाजा । सारंगीको धुन मलाई मनपर्ने आवाज । बा-बाजेले दलिनतिर घुसारेका थोत्रा सारंगी बटुलेर साथीभाइसँग खेलेँ, खेलाएँ र नचाएँ । यसैले सारंगी मेरो मन पर्ने खेलौना पनि हो ।

गन्धर्व दाइ सारंगी देखाउँदै भन्छन्- यही बाजा रेट्दै पूर्वका ताप्लेजुङ, पाँचथर, इलाम, झापा, सुनसरी, धरान इटहरी पुगेँ । ती ठाउँमा जाँदा भेटिने फाँट, वनजंगल र डाँडापाखाका उकाली-ओरालीमा सारंगीलाई नै सारथि बनाएर हिँडिरहेँ । हिँड्दाहिँड्दै पश्चिम नेपालका महेन्द्रनगर, अछाम, बाजुरा पनि पुगेँ । जहाँजहाँ पुगेँ, सारंगीको धुन सुनाएँ र गीत घन्काएँ । बटुलेँ स्याबासी पनि ।

धेरैलाई सुनाएँ सारंगीको धुन र नेपालको इतिहास गाथा । जतिले सुने, सारंगीको छेउमै बसेर सुने । अझै होला तिनका मनमनमा सारंगीको धुन । मलाई घरघर, गाउँगाउँ र सहरसहर पुर्‍याउने यही सारंगी हो ।बिहान-बेलुका गाँस जुटाइदिने पनि यही सारंगी नै । सारंगी रातभरिको मेरो सिरानी हो ।रहर थियो, कखरा सिक्ने । तर, सारंगी रेट्न सिकेँ । मैले बासँग हिँड्दाहिँड्दै सारंगी रेट्न सिकेको हुँ । उतिबेला बाल्यकालमा सारंगी हलुका लाग्थ्यो र बजाउने रहर पनि । बासँग सारंगी मागेर पटकपटक बोकेँ पनि । रहरैरहरमा सारंगी बोक्दा र बजाउँदाको आनन्द बग्लै थियो ।

आज यही सारंगी मेरो सिंगो जीवनको कमाइको आधार बनेको छ । यही सारंगीले घरघरबाट पाँच-दस रुपैयाँदेखि हजार रुपैयाँसम्म बटुल्छ । बेलाबेलामा पन्ध्र सयदेखि दुई हजार रुपैयाँसम्म बक्सिस पाउँछ, जुन मेरो हृदयको कुनामा बसेको छ कहिल्यै नमेटिने गरी ।घरघर डुल्दा मैले यति रुपैयाँ देऊ भनेर मागिनँ र त्यस्तो आशा पनि राखिनँ । कहिलेकाहीँ सारंगी हेर्दै घोत्लिने गर्छु- यति रकम देऊ भनेर माग्न थालेँ भने गन्धर्व संस्कृतिमा ठेस लाग्ला कि ? कहिलेकाहीँ घोरिएर हेर्छु सारंगीलाई ।

सारंगीले केही न केही भनिरहे झैं लाग्छ- तिमी मलाई बजाऊ, निरन्तर बजाऊ र सबैलाई सुनाऊ । त्यसबापत उनीहरूले जे जति दिन्छन्, हार्दिकतापूर्वक स्विकार । हार्दिकताले दिएको मात्र तिम्रो कमाइ हुन्छ । माग्न थाल्यौ भने तिमी माग्ने हुन्छौ, गन्धर्व हुँदैनौ । गन्धर्वहरू माग्ने होइनन् ।

सारंगीले केही न केही भनिरहे झैं लाग्छ- तिमी मलाई बजाऊ, निरन्तर बजाऊ र सबैलाई सुनाऊ । त्यसबापत उनीहरूले जे जति दिन्छन्, हार्दिकतापूर्वक स्विकार । हार्दिकताले दिएको मात्र तिम्रो कमाइ हुन्छ । माग्न थाल्यौ भने तिमी माग्ने हुन्छौ, गन्धर्व हुँदैनौ । गन्धर्वहरू माग्ने होइनन् ।

मेरा बा, काका र दाइहरू यही सारंगी बोकेर हिँडिरहे । एउटा सिंगो युग हिँडिरहे, तर उनीहरूले कहिल्यै मागेनन् । उनीहरू अरूका घरका पिँढीमा पुग्थे, झोला बिसाउँथे, सारंगी रेट्थे र गाउँथे गीत । चार-पाँच महिनासम्म हिँड्दाहिँड्दै बाले चिनाए सारंगी र सुनाए सारंगीको धुन । त्यही धुन मेरा अंगअंग र कोषकोषमा प्रवाह भइरहेछ ।

सारंगीले नै गन्धर्वहरूका गलामा झ्याउरे, कर्खा, ख्याली भाका खुलाइदिन्छ । त्यही भाकामा पर्देसिएका नेपाली दाजुभाइका गाउँघर, पानीपधेरा, बाआमा, दाजुभाइ, छोराछोरी र पत्नीसँगका बिछोड, माया प्रेमका कथाव्यथा पोखिदिन्छ । सुन्नेलाई रुवाउँछ, हसाउँछ र मुग्ध पनि बनाउँछ । यसैले पनि गाउँलेको माया, सम्मान, प्रेम, सद्भावले भरिपूर्ण छन् सारंगी बोकेर हिँडेका गन्धर्वहरू ।

गन्धर्व दाइ आफ्ना बाबुबाजेले सारंगी बोकेर कहिलेदेखि हिँडेका थिए भन्न सक्दैनन्, तर देवताकै पालामा गन्धर्वले गीत गाउने परम्परा रहेकोमा भने उनी गर्व गर्दै भन्छन्- देवताहरू नारायणको पूजा लगाउँथे, गन्धर्वहरू गीत गाउँथे, अप्सराले नाच्थे र शिवपार्वती हेर्दथे । यही परम्परा नेपाल एकीकरणको अघिपछि पनि भेटिन्छ ।

पृथ्वीनारायण शाह लडाइँ गरेर जुन-जुन राज्यमा विजय प्राप्त गर्थे, त्यहाँका जनतालाई विजयको सन्देश सुनाइदेऊ भनेर गन्धर्वलाई अराउँथे । गन्धर्वहरू गाउँगाउँ जान्थे र विजयको सन्देश सुनाउँथे । बहादुर शाह, राजेन्द्रलक्ष्मी, अमरसिंह थापा, भक्ति थापा, भीमसेन थापा र जंगबहादुर राणाका विजयगाथा र देशभक्ति गाथालाई गीतिलयमा गाउँगाउँ पुर्‍याउने गन्धर्व नै थिए । यसैले गन्धर्वको गरिमा उच्च छ ।

आज पनि बिहान उठेदेखि सुत्ने बेलासम्म सारंगी हाम्रो काँधमा झुन्डिरहेको हुन्छ । गीत हाम्रो मुखमा गुनगुनाइरहेको हुन्छ । हामी यसरी नै गन्धर्व हुन पुगेका हौं । सारंगीले हामीलाई गन्धर्व जाति भनेर चिनाइदिएको छ । यसरी गीत र सारंगीको धुनबीच जति सम्बन्ध छ, गन्धर्व र सारंगीबीच पनि अनन्त साइनो छ ।

समय फेरिएछ । फेरिएछ हाम्रा युवाका सोचाइ, मन र मस्तिष्क पनि । समयको प्रवाहले हाम्रो युवा वर्ग मन र सारंगी नदीका दुई किनारा हुन पुगेको छ । युवा पुस्ता सारंगी बोक्न मान्दैन, सारंगीको धुनमा रमाउन जान्दैन अनि बिर्संदैछ आफ्नो संस्कृति पनि । उनीहरूले सारंगी समाउने छैनन्, आफ्नो संस्कृतिको माया नभएसम्म ।
आजभोलि दाङको हापुरमा बिरलै बज्ने गर्छ सारंगी । दुई सय घरपरिवारमध्ये मुस्किलले ५०-६० जना जति मात्र छन्, सारंगी बोकेर हिँड्नेहरू । त्यो संख्या पनि ओरालो लागेर १०-२० तिर झर्‍यो भने भोलिको गन्धर्व पुस्ताले आफ्नो संस्कृति खोजेर पाउँला त ? मेरो प्रश्नमा उनी भन्छन्- गाह्रो छ । त्यो अवस्था नआओस् भनेर सबै गन्धर्वलाई समेट्ने बेला आएको छ ।

हाम्रा बाबुबाजेले हामीलाई गन्धर्व जाति भनेर चिनाए र चिनाए गन्धर्व संस्कृति । यसपछि नै मैले सारंगी चिनेँ, गन्धर्व जातिको मौलिक बाजा भनेर चिनेँ अनि चिनेँ आफ्नो संस्कृति । अहिले गर्व लाग्छ गन्धर्व भएकोमा । अरूले गन्धर्व भनेर चिन्न सकेकोमा । आज गन्धर्व जाति जति चिनिएका छन्, तिनै गाउँले मनले चिनाएका छन्।

मेरा दाइ र काकाहरू पाल्पा, पोखरा र झापाका गन्धर्वहरूलाई भन्न थालेका छन्- हामी आफ्नो संस्कृतिको रक्षा गर्न उठौं । सेना, प्रहरी र निजामतीमा भए पनि, व्यापार, व्यवसायमा भए पनि र जात्रा, पर्व, मेला, उत्सव आदिमा भए पनि सारंगी बजाउने र गीत सुनाउने गरौं । उनीहरूले सबैलाई सचेत गराएका छन्- अब त हामी नउठे हाम्रो संस्कृतिको संरक्षण हुन सक्दैन ।

घरबाट हिँड्ने बेला उनले भने- हजारौं मनका हाँसो र आँसु बटुलेपछि मलाई महसुस भयो, सारंगी हलुका रहेनछ । सारंगी सिंगो गन्धर्व समुदायको सम्पदा अनि संस्कृतिको धरोहर रहेछ । सारंगीको धुन हरेकका मनमा बस्नु छ र गुनगुनाउनु छ । प्रिय हुनु छ र फिँजिनु छ मेचीकाली, सिक्किम, दार्जिलिङ र समुद्रपारिसम्म । यो वर्ष मात्र होइन, यो महिना मात्र पनि होइन । आज, भोलि र पर्सि अनि सधैं, सधैं र सधैंका लागि ।

गन्धर्व दाइ मनको पोको मसँगै छोडेर फर्किए । मेरो मन तिनकै पोकोतिर घुमिरह्यो- सारंगीको धुनमा देश भेटिन्छ । गन्धर्व समुदायको कला र संस्कृति भेटिन्छ । गन्धर्वले सारंगीलाई आफ्नो मौलिक बाजा बनाएका छन् । गन्धर्वले हामी उभिएको माटोमा गन्धर्व संस्कृति पोतेका छन् । नेपाली माटो भिजेको छ गन्धर्व कला र संस्कृतिले ।

गन्धर्व जातिले जानेका रहेछन्, अभावपूर्ण जीवनमा पनि आफ्नो पुख्र्यौली कला र संस्कृति बचाउन । गन्धर्व लोकस्रष्टा रहेछन् । यिनैले बनाएका रहेछन्, नेपाली लोकसांगीतिक भण्डार मलिलो र उर्वर अनि लोकसाहित्यको सारथि सारंगी ।


प्रतिक्रिया दिनुहोस !

Unity

working together is no longer optional-it is a matter of compulsion

Annapurna Media Network has announced the Unity for Sustainability campaign which comes into force from January 1, 2022. The main aim of this campaign is to 'lead the climate change dialogue' working closely with all the stakeholders on sustainable development mode, particulary focusing on climate-change issues.