चुनाव स्मृति : सत्ताइस भोट

 चुनाव स्मृति : सत्ताइस भोट

कुन चाहिँ साइँदुवाले उक्साइदिएछ कुन्नि, बाउले प्रधानपञ्चको चुनाव लड्ने भए । राजनीतिक पृष्ठभूमिका नाममा उनीसँग पञ्चायतकी आमा तुलसी गिरी, महापञ्च सूर्यबहादुर थापा र चर्चित पञ्च जोगमेहर श्रेष्ठसँग ‘पटक-पटक' भेटेको र उनीहरूसँग राम्रो चिनजान भएको ‘गफ' बाहेक केही थिएन । गफ किन भनेको भने पछि धेरथोर राजनीतिक चेतना हासिल गरेपछि मेरो व्यक्तिगत आयोगले सत्य निरूपण गर्दा ती गफै प्रमाणित भए, हावादारी गफ ! (मैले बाउको निर्ममतापूर्वक समीक्षा गरेको होइन, ममतापूर्वक नै गरेको हुँ । मेरा केही साथी भन्छन्- समीक्षा र आलोचना अब ममतापूर्वक पनि गरिनुपर्छ । चियापसलका बौद्धिक बसाइबाट जन्मिएको नयाँ ‘स्कुल अफ थट' द्वारा प्रतिपादित नूतन सिद्धान्त हो यो ।)

त्यो २०४३ सालको गाउँ पञ्चायतको चुनाव थियो । माटो सुहाउँदो व्यवस्थाका माटो सुहाउँदा प्रतिनिधि छान्ने चुनाव । जनता पनि माटो सुहाउँदा थिए । गरिबी र शोषणले तिनलाई जिउँदै माटोमा मिल्न सुहाउँदो बनाइदिएका थिए । यस अर्थमा आजको गणतन्त्रमा पनि जनता माटो सुहाउँदा नै छन् । गणतन्त्र पनि माटो नसुहाउँदो कहाँ छ र ?

त्यो चुनावको मलाई धमिलो-धमिलो तर समृद्ध सम्झना छ । त्यसपछिका चुनावहरूमा सम्झनाको माखेसाङ्लो लम्बिँदै गयो, समृद्ध हुँदै गयो । गरिब देशका सार्वभौमसत्तासम्पन्न नागरिकहरू केहीमा समृद्ध हुन्छन् भने सायद चुनावी स्मृतिमा नै समृद्ध हुन्छन् ।
दुईतीन कक्षामा पढ्ने केटो थिएँ म । धेरै कुरा नजाने पनि यति चाहिँ जान्दथेँ- बाउको हार पक्का छ ।

उनी प्रधानपञ्चमा उठ्ने भएपछि ग्रामीण राजनीतिमा तरंग उठ्यो । मजाकको तरंग, हाँसोको तरंग । एउटा बौलट्ठी, बोल्ने सोमत नभएको, हाउडे, अनपढ, राजनीतिको एकतिहाइ ‘र' पनि नजान्ने मान्छेले प्रधानपञ्चको कुर्सी ताकेको थियो । गाउँका (गाउँस्तरीय) एलिटका निम्ति त यो जघन्य अपराध नै थियो ।

बाउका आदर्श व्यक्तित्व थिए- जोगमेहर श्रेष्ठ र नानीमैयाँ दाहाल । जोगमेहर खुँखार विम्ब थिए । ‘राजाविरोधीलाई जोगमेहरले सिद्ध्याँउछ' भन्ने आतंक थियो । हामी केटाकेटीले समेत जोगमेहर चिनेका थियौँ, एउटा डरलाग्दो मान्छेका रूपमा । उता, नानीमैयाँ दाहालबारे गाउँमा अनेक किंवदन्ती थिए । बाउ उनलाई लालटिन भन्थे । ‘त्यो लालटिनले क्यै गर्छे,' उनी सुनाउँथे । नानीमैयाँको चुनावचिह्न लालटिन थियो रे । बाउ सुनाउँथे- लालटिन जण्ड छे, उपद्रो गर्छे । प्रधानमन्त्रीलाई फरिया उचालेर देखाइदिन्छे ! आदि आदि ।

बाउ बेसोमती थिए । बातैपिच्छे अश्लील शब्द ओकल्थे । माता-भगिनीका मानमर्दनात्मक तुच्छ गाली हरबखत मुखमा च्यापेका हुन्थे, जसरी खैनीको अम्मलीले च्याप्तछ खैनी । (पिच्च थुक्थे र एउटा सस्तो भद्दा शब्द निक्लेर हावामा बिलाउँथ्यो) । असाध्यै झगडालु थिए । रडाको पर्यटन भन्ने चिज कतै हुन्थ्यो भने बाउ स्वतः त्यसको वैतनिक÷अवैतनिक सद्भावना दूत हुन्थे होलान् । आमा भन्ने गर्थिन्, ‘तेरो बाउको न्वारानको नामै दुर्जाेधन रे ! त्यै भर त ‘र' बाट ‘ख' बिग्य्रो कि बौलाइहाल्छन् ।'

बाउको स्वभावबाट आजित भएर कहिलेकाहीँ म कल्पने गर्थें- ‘हाम्रो बाउ अर्कै भइदिएको भए, जिन्दगी क्या सानदार हुन्थ्यो होला ।' आइरिस मूलका अमेरिकी लेखक फ्र्यांक म्याककोर्टको संस्मरणात्मक कृति ‘एन्जिलाज एसेज' मा जँड्याहा र गैरजिम्मेवार बाबुबाट वाक्कदिक्क भएका बालक फ्र्यांक बेलाबेला यस्तै कल्पना गर्छन् । तर, उनको र मेरो साझा दुःख के थियो भने बाउ साट्न मिल्दनैथ्यो । दस÷एघार वर्षको उमेरमा मलाई एउटा आईएनजीओले जापानी धर्मपिता (फोस्टर फादर) जुराइदिएको थियो । संयोग कस्तो पर्‍यो भने मेरा बाउ र धर्मपिता दुवै सिपाही थिए ।

त्यो २०४३ सालको गाउँ पञ्चायतको चुनाव थियो । माटो सुहाउँदो व्यवस्थाका माटो सुहाउँदा प्रतिनिधि छान्ने चुनाव । जनता पनि माटो सुहाउँदा थिए । गरिबी र शोषणले तिनलाई जिउँदै माटोमा मिल्न सुहाउँदो बनाइदिएका थिए ।

दोस्रो विश्वयुद्ध लडेका मेरा जापानी धर्मपिताले तीनचार वर्ष मलाई त्यो आईएनजीओमार्फत् पैसा, पोसाक, पोस्टकार्ड र उपहार पठाए । यताबाट मेरा तस्बिरहरू उनीकहाँ पुग्थे, उताबाट उम्दा-उम्दा चिज र नगद आउँथे । पछि आईएनजीओलाई हठात् म छिप्पिएँ र धर्मपुत्र हुने उमेरहद नाघेँ भन्ने लागेछ । उसले जसरी धर्मपिता जुटाइदिएको थियो, त्यसै गरी उनीसँगको नाता टुटाइदियो । सँगै, मैले साथीभाइमाझ फुर्ती लगाएर देखाउने जापानी कलम, कापी र चकलेट आउने बाटो पनि टुट्यो । धेरै महिनासम्म न्यास्रो मानेर बसेँ । धर्मपिताको होइन, सुन्दर जापानी चिजको न्यास्रो !

अँ त, बाउ प्रधानपञ्चमा लड्ने भए । चुनाव नलड्न आमाले गरेको लाख बिन्तीभाउ कुल्चेर लड्ने भए ।
गाउँमा बाउलाई फिटिक्कै रुचाइन्नथ्यो भन्ने होइन । जनमतको सानो तप्का भन्थ्यो, ‘मान्छे खरो र कडा भए पनि उसको पेटमा पाप छैन ।' पाप र धर्मका जाँचकीहरूको यो बयान चुनावमा काम लाग्ने कुरा थिएन । पेटमा पाप नहुनु कुनै राजनीतिक योग्यता पनि त होइन ।
किन चुनाव लड्नुपर्‍यो भन्ने आमाको प्रश्नको उत्तरमा बाउ दम्भसाथ भन्थे, ‘कीर्ति राख्न ।'
आमा ओठ लेब्य्राउँथिन् ।

बाउले कीर्ति राख्न चुनाव लडेको केही वर्षपछि मात्रै मैले भानुभक्तको ‘घाँसी' कविता पढ्न पाएँ । उतिबेलै पढ्न पाएको भए म भन्थेँ होला, ‘बा, चुनाव लडेर नि कतै कीर्ति राखिन्छ ? कीर्ति राख्न त कुवा खनाउनुपर्छ ।' तर, उनी कसैका कुरा सुन्ने मान्छे थिएनन् । एकचोटि निधो गरेपछि गर्‍यो, गर्‍यो । बाउ नमुना काँठे थिए । अझ काँठेमाथिको उपरकाँठे भनिदिए हुन्छ । काठमाडौँको पाखाभित्तामा पर्ने चाल्नाखेलका काँठे ।

काँठे खास भूूगोलको बासिन्दा मात्र होइन, विशिष्ट मनोविज्ञान पनि हो । सहरिया हुन नसक्ने, गाउँले हुन नमान्ने अथवा सहरिया हुने हैसियत नहुने, गाउँले हुन नचाहने विचित्रको मनोदशा ! काँठेसँग जन्मजात एउटा अहंकार हुन्छ । पाखाभित्तामै सही, राजधानीमा एउटा घर र अलिकति जमिन हुनुको अहंकार ! यो खोक्रो अहंकारले आफू खोक्रो भएको काँठेलाई पत्तै हुँदैन । फलतः कुनै काँठे राजनीति या सत्ताको केन्द्रमा पुग्दैन । कुनै बेला त सरकारी जागिरमा पियन भन्नु नै काँठे हुन्थे, काँठे भन्नु नै पियन हुन्थे ।

सरकारी जागिर, राजनीतिलगायत विभिन्न क्षेत्रमा काँठ पिछडिएको छ । सेनामा पिपा, सिपाही, हबलदार र सरकारी जागिरमा पियन, बहिदार, खरदारभन्दा माथि काँठे उक्लिन सक्दैनथ्यो । यद्यपि, आज काँठको अवस्था धेरै फेरिएको छ । (मनोविज्ञान चाहिँ कुन्नि !) काँठेले कुनै नवप्रवर्तन पनि गर्दैन । गरोस् पनि कसरी ? ‘मेरो भैँसीको दूधको धारा नाडीजत्रो छ' भनेर फुर्ती जो लगाउँछ । कमजोरलाई यति हेप्छ र बलियासँग यति दब्छ कि त्यसको कुनै सीमा हुँदैन । हुन त यो सामान्य मानवीय प्रवृत्ति पनि होला । तर, काँठेका हकमा यो प्रवृत्ति असामान्य हुन्छ । सायद त्यसैले चिन्तक आहुतिले भनेका हुन्- ‘काँठेले काँठेपन नत्यागेसम्म त्यसले कुनै राम्रो र विशाल काम गर्न सक्दैन, चिन्तन त झन् गर्नै सक्दैन ।' उनको यो बयान किन पनि ‘अथेन्टिक' छ भने उनी स्वयं काँठे हुन् ।

अघि नै ममतापूर्वक समीक्षा गर्दै भनेँ- बाउ नमुना काँठे थिए । जीवनमा २०÷२५ वर्ष सेनामा जागिर खाएका थिए तर सिपाहीभन्दा माथि पुग्न सकेका थिएनन् । २०४३ सालतिर चाहिँ ट्रलीबस कम्पनीमा गार्ड थिए । आफ्ना सहकर्मीलाई काठमाडौँमा घर-जग्गा हुनुको सम्पन्नताको धाक देखाउँथे । म फुच्चे अवाक् हुन्थेँ । किनभने, यता बाउको यत्रो धक्कु छ, उता घरमा आमा सय रुपैयाँका लागि तड्पिन्थिन् र आफन्तहरूसँग साग खा'को दाँत देखाउन विवश हुन्थिन् ।


बाउले प्रधानपञ्चको चुनाव त आँटे तर उनीसँग ‘भिजन' र ‘एजेन्डा' केही थिएनन्, त्यही सबैले भन्ने ‘विकास गर्छु' भन्ने थोत्रो वाक्यबाहेक । (आज पनि त उम्मेदवारले भन्ने त्यही न हो ।) बाउले चुनावचिह्न पाए- घडी । त्यतिखेर प्लास्टिकको ब्याट्रीवाला घडी (पानी पस्ने, जो हरेक घण्टामा ट्याँ ट्याँ गथ्र्याे) हाम्रो कलिलो पुस्ताको चाहना हुन्थ्यो । मेरो नाडीमा त्यस्तो घडी परेको दुई दिनमै पानी पसेर बिग्रेको थियो । त्यसैको सोधभर्नास्वरूप, मानौँ बाउले घडी चुनावचिह्न पाएका थिए । आफ्नो गच्छेअनुसार बाउले चुनावी अभियान चलाए ।

‘ल है बाबु घडी है घडी !' उनको भोट माग्ने तरिका यही हुन्थ्यो । अरू केही बोल्न जान्दैनथे । बस्, ‘विकास गर्छु' र ‘ल है बाबु घडी है घडी !' भन्थे, उच्चाटलाग्दो तरिकाले । उता मतदाताले यथोचित सम्बोधनसहित (अधिकांशले खिस्याउने गरी) भन्थे, ‘हुन्छ नि काका, हुन्छ नि ठूलोबा ।'
खहरे भन्ने ठाउँमा चौतारो थियो । त्यहाँ बाह्रमासेको हूल हुन्थ्यो । हाडबेल (हाडे बयर) को कौडा र तासको खेल जमिरहेको हुन्थ्यो । केही ग्रामीण बुद्धिजीवी बाघचालमा पनि रमाइरहेका हुन्थे ।

भाइ र म स्कुल जाँदा चौतारोनजिक आएपछि कसैले हामीलाई जिस्काएर बोलाउँथ्यो- ‘ए घडी !' हामी दुई जना रातोपिरो हुन्थ्यौँ । सुनिने दूरी नकटेसम्म ‘ए घडी'का चर्का, च्याँठिदा आवाज आइरहन्थे । एक दिन त एक जना हुल्याहाले मेरो कठालो समातेर भन्यो, ‘तेरो बाउको चिह्न घडी हैन ? ' मैले डराएर भनेँ, ‘हो ।' ‘घडी त घडी,' उसले सातो खाने गरी भन्यो, ‘क्लक कि वाच ? हातमा बान्ने घडी कि भित्तामा टाँग्ने घडी ? ' म बल्लतल्ल उसको अँठ्याइँबाट फुत्केर भागेँ । तर, त्यसले मलाई ज्ञानदान चाहिँ गरिदिएको थियो- क्लक र वाचबीचको भिन्नता ।
०००


बेरोजगार युवाका दुईचार हूल हाम्रो घरमा चुनावी रणनीति बनाउन नआएका होइनन् । ‘काकाले रक्सी र मासुको व्यवस्था गर्नुपर्छ, अरू हामी मिलाउँछौँ'- उनीहरूको एकसूत्रे रणनीति हुन्थ्यो । आमा उनीहरूलाई हकार्थिन्, ‘रक्सीसक्सी क्यै पनि हुँदैन । भोट दे दिन्छन् नदे दिँदैनन् ।'

धेरै पछि मलाई काँठ क्षेत्र, मूलपानी निवासी काँठे लेखक नारायण ढकाल र भद्रवास निवासी अर्का काँठे लेखक कृष्णमुरारी भण्डारीले पञ्चायती व्यवस्थाले कसरी काँठमा रक्सीको राजनीति गरेको थियो, बताएका थिए । नारायण दाइ भन्थे, ‘काँठका बाहुन-क्षत्रीलाई रक्सी खान सिकाउने र जँड्याहा बनाउने नै पञ्चायत हो ।' त्यसमा कृष्णमुरारी दाइले थपेका थिए, ‘पञ्चायतलाई निर्दलीय व्यवस्था भने पनि त्यसमा दुइटा गुट हुन्थे । जस्तो, जोगमेहर गुट र जोगमेहरविरोधी गुट । यौटा गुटले आफ्नो गुट विस्तारका लागि गाउँका प्रधानपञ्च, उपप्रधानपञ्च, वडाध्यक्षलगायत प्रयोग गर्न सकिने जति मान्छेलार्ई हप्तौँ रक्सी र मासु खुवाउँथ्यो ।'


पेन्सन र ट्रलीबसको जागिरले हम्मेहम्मे गरी ठूलो परिवारको नौका चलाइरहेका बाउको ‘रक्सी राजनीति' गर्ने आर्थिक हैसियत थिएन । उनले चुनावी प्रचार हैसियतअुनसार नै गरे । दुईचार टोल दौडिए, उही लयमा ‘घडी है घडी' भनेर भोट मागे । साँझको बत्ती बालेपछि चाहिँ उनी बत्तीसम्मुख हात जोडेर भन्थे, ‘हे सिम्भु, हे अजिमा, हे दक्षिणकाली, हे भद्रकाली, हे मनकामना... !' देवीदेवताको नाम पुकारेको बुझिन्थ्यो, त्यसपछि भने उनी बर्बराउँथे । केही बुझिँदैनथ्यो ।

त्यो चुनावको मलाई धमिलो-धमिलो तर समृद्ध सम्झना छ । त्यसपछिका चुनावहरूमा सम्झनाको माखेसाङ्लो लम्बिँदै गयो, समृद्ध हुँदै गयो । गरिब देशका सार्वभौमसत्तासम्पन्न नागरिकहरू केहीमा समृद्ध हुन्छन् भने सायद चुनावी स्मृतिमा नै समृद्ध हुन्छन् ।

आज म छक्क पर्छु- मेरा बाउजस्ताको पछि लाग्ने पनि एउटा सानो जमात थियो, जसले सम्भावित चुनावी नतिजा आकलन गर्दै बाउलाई सपनाको उलिन्काठ चढाएर प्रधानपञ्च बनाइदिएको थियो । ‘तपाईंले जित्नुहुन्छ, काका !' उनीहरू बाउलाई मक्ख पारिदिन्थे, दोस्रो संविधानसभाको चुनावताका प्रचण्डलाई उनका क्षेत्रका कार्यकर्ताले मक्ख पारिदिएजस्तै । (यो अत्यन्त गैवारे तुलनाका लागि क्षमाप्रार्थी छु ।)

उनीहरूले बाउलाई प्रधानपञ्च भएपछिका लाभका हिसाबकिताब पनि देखाइदिएका थिए (म बुझ्ने भएपछि बाउले मलाई बताएअनुसार) । प्रधानपञ्च भएपछि कहाँबाट कसरी खान सकिन्छ ? बाउलाई बुझाइदिएका थिए, सम्भावनाका ढोकाहरू देखाइदिएका थिए । उनीहरूको भनाइ थियो- ‘प्रधानपञ्च भएपछि बुद्धि पुर्‍याइएन भने तिलक दाइको जस्तो हाल हुन्छ ।' पूर्वप्रधानपञ्च तिलकबहादुर लामा गाउँको सामूहिक दृष्टिकोणमा निरीह मान्छे थिए । ती सोझा मान्छेले भ्रष्टाचार गरेर धन कमाउन नसकेकोमा सिंगो गाउँ खेद प्रकट गथ्र्याे- ‘प्रधानपञ्च भएर पनि त्यसले केही गर्न सकेन !'

बाउलाई साँच्चिकै प्रेम र समर्थन गर्ने एकजना थिए, हाम्रा बोसने मीतबा । गाउँकै बोसन भन्ने ठाउँका उनले बाउका पक्षमा जनमत बनाउन कुनै कसर छोडेका थिएनन् । हाम्रो परिवार उनलाई असाध्यै श्रद्धा गथ्र्याे । बाउ पनि उनीसँग नतमस्तक हुन्थे । उनी कोहीसँग डराउँथे भने मीतबासँग डराउँथे ।

बाउका प्रतिस्पर्धी थिए- काठमाडौँको दक्षिणी भेगकै शिक्षित मान्छे । एमए पास । एकचोटि प्रधानपञ्च पड्काइसकेका । गोरा पर्यटकसँग अंग्रेजी यस्तरी बोल्थे कि सारा ग्रामीण जगत् छक्क पथ्र्याे र साउती गथ्र्याे- ‘अम्रिकनेले पनि अंग्रेजीमा उहाँलाई हराउन सक्दैन ।'

यता बाउ थिए, निरक्षर भट्टाचार्य । तर, अचम्म के थियो भने उनी आफ्नो नाम लेख्न जान्दथे । पेन्सनपट्टा हेर्दा उनले महिनैपिच्छे ‘कृसन' लेखेर पैसा बुझेको देखिन्थ्यो । भाइ र मैले अलिक बुझ्ने भएपछि उनको नामको ‘प्रुफ' सच्याइदिन खोजेका थियौँ- कृसन होइन, कृष्ण हुन्छ भनेर । तर, सेनामा उनको प्रिय हबलदारबाट प्राप्त गरेको यो एक शब्दको साक्षरता उनलाई यति प्रिय थियो कि उनी जिन्दगीभर ‘प्रुफ मिस्टेक'वाला नाम लिएर बाँच्न तयार भए ।
०००
कीर्ति राख्न चुनाव लडेका बाउले चुनाव हारे । कीर्ति त राख्न सकेनन्, कीर्तिमान चाहिँ राखे । जम्मा २७ भोट ल्याए । बाउले चुनाव हारेको भोलिपल्ट हाम्रो घरमा मान्छे मरेको उदासी छायो । घरमा हामी सबै मौन-मौन थियौँ, विषादग्रस्त । कोही कोहीसँग बोल्दैनथे । बाउको सेखी झरेको थियो । नूर गिरेको थियो । तर, केही हप्तापछि नै बाउ हारको शोकबाट तंग्रिए । भाइ र म भने झन्झन् दुःख र संकटमा फस्दै गयौँ ।

हामीले टोलछिमेक र स्कुलमा मर्लान्त हुने गरी व्यंग्यवाण सहनुपर्थ्यो । कसैले हामीलाई ‘घडी' भन्थ्यो, कसैले २७ भन्थ्यो, कसैले ‘ट्वेन्टी सेभेन' । २७ भन्नासाथ हामी अपमानले नीलो हुन्थ्यौँ । २७ ले हाम्रो सातोपुत्लो खान्थ्यो । कुनै संख्याले पनि जिन्दगीमा यसरी आतंक मच्चाउँदो रहेछ ।
२०४६ सालमा बहुदलीय व्यवस्था पुनर्बहाली भयो । त्यसपछि देशले थुप्रै चुनाव देख्यो । प्रतिनिधिसभा निर्वाचन २०४८, २०५१, २०५६ अनि स्थानीय निकाय निर्वाचन २०४९ र २०५४ । (देख्न त देशले ज्ञानेन्द्र शाहले गराएको नगरपालिका निर्वाचन २०६२ पनि देख्यो । चुनाव पनि ठट्टा हुन सक्छ, ठट्टा पनि चुनाव हुन सक्छ भन्ने पनि जान्यो देशले ।)

बाउले २७ भोटको कीर्तिमान राखेको चुनावपछि आएका हरेक चुनावताका भाइ र मलाई दुनियाँले घडी र २७ भोट सम्झाउँथ्यो । हामी दाजुभाइले बाउको हारको परिणति कतिसम्म भोगेका थियौँ र कतिसम्म पीडित मनोदशामा हुन्थ्यौँ भन्ने बुझ्न एउटा प्रसंग नै पर्याप्त छ । २०४८ सालको चुनाव हुँदै थियो । गाउँ चुनावमय थियो । हामीलाई देखेपछि एकजना उपद्र्याहा भन्थ्यो, ‘ह्वाट टाइम इज इट ? ' र अर्को हुल्लडबाज भन्थ्यो, ‘इट इज ट्वेन्टी सेभेन व क्लक ।'


उता बाउ भने हरेक चुनावताका दुईचार जनाको जमघटमा गफ दिन्थे- ‘चुनाव त मैले पनि लड्या थेँ ।' जमघटको सदस्य मुख बिगारेर भन्थ्यो, ‘हो, काकाले लड्नु भा'थ्यो ।' तर, उसको हाउभाउ कस्तो हुन्थ्यो भने एक शब्द नबोलीकन ऊ भनिरहेको हुन्थ्यो- ‘कति भोट ल्याथ्यौ, हाम्लाई था छैन र ? '
बाउ बाँचेका भए अहिले ९१ वर्षका हुन्थे । र, यो स्थानीय तहको निर्वाचनमा गफ दिइरहेका हुन्थे होलान्, ‘चुनाव त मैले पनि लड्या थेँ ।'


प्रतिक्रिया दिनुहोस !

Unity

working together is no longer optional-it is a matter of compulsion

Annapurna Media Network has announced the Unity for Sustainability campaign which comes into force from January 1, 2022. The main aim of this campaign is to 'lead the climate change dialogue' working closely with all the stakeholders on sustainable development mode, particulary focusing on climate-change issues.