साहित्यमा ‘डच डिजिज'

 साहित्यमा ‘डच डिजिज'

नेपाली साहित्यलाई लामो समयदेखि ‘डच डिजिज' लागेको छ । किताब त मनग्गे लेखिएका छन् तर तिनले फैलने वा समविकास भोग्ने अवसर पाएका छैनन् । सबैभन्दा ठूलो र डरलाग्दो रोग यसले नेपाली प्रकाशकको मनोविज्ञानमा हुलिदिएको छ । प्रकाशकहरू डच डिजिजको भाइरस बोकेर कुनै पनि लेखकलाई सारिदिन उद्यत छन् । केही राम्रा लेखक आफ्नै खर्चमा पुस्तक निकालेर वा कमजोर (ठानिएको) प्रकाशकमार्फत जसोतसो पाठकका हातमा रचना पारिरहेका छन् । निजी प्रकाशन गृह, त्यो पनि नाम चलेका दुई-चार वटाले नपत्याउन्जेल लेखक ‘नालायक' ठहरिने मनोविज्ञान फैलँदो क्रममा छ । यो मनोवैज्ञानिक रोगबाट अग्रज, युवा, नवोदित कोही पनि अछूतो छैन ।

डच डिजिज प्रकाशकबाट सुरुमा लेखकमा सरेको छ । यौन वा रोदन र उडन्ते कथाबाहेक अरू केही बिक्दैन भन्ने प्रकाशकको मनोविज्ञानलाई लेखक सहर्ष स्वीकार्दै प्रकाशककै प्रेसक्रिप्सन अक्षरशः पालना गर्न थालेका छन् । नेपालको विकृत र विसंगत राजनीति, विभेद, छुवाछूत, द्वन्द्व, थिचोमिचो मात्र होइन; भाषिक, सांस्कृतिक, धार्मिक, रीतिरिवाजजस्ता विविधतायुक्त सामाजिक बनावट पनि उत्तिकै रुचिकर विषय बनेर रहेका छन् । अन्य मुलुकका मान्छेका निम्ति यो कुनै अकल्पनीय घटना मात्र होइन, अत्यन्तै रुचिकर विषय पनि हुनेमा कुनै शंका छैन ।

१० वर्षे माओवादी ‘जनयुद्ध'लाई विषय बनाएर लेखिएका पुस्तक अन्य मुलुकका पाठकका लागि खोजिएको विषयमध्ये एक हुनसक्छ । दृष्टान्तका रूपमा अफ्रिकी साहित्यलाई लिन सकिन्छ । बेन ओकरीलगायत त्यहाँका कतिपय ख्यातिप्राप्त लेखकले मुलुकमा लामो समय चलेको गृहयुद्धलाई सुन्दर ढंगमा साहित्यमा उतारेका छन् । उता, मुलुक विभाजनका कथा लेखेर ख्याति कमाएका सआदत हसन मन्टोको मूल विषय पनि भारत-पाकिस्तान विभाजनको राजनीति नै रहेको छ । मन्टो, ओकरीजस्ता लेखकका रचना संसारका थुप्रै भाषामा अनुवाद भएका छन् ।

तर, अहिलेसम्म नेपालको १० वर्षे माओवादी द्वन्द्वलाई कलात्मक र निरपेक्ष भएर रुचिकर ढंगमा उतार्न नसकिएकै कारण त्यसले उचित पाठक पाउन सकेको छैन । केही लेखकले यो विषय उठाए पनि त्यो सतही हुन पुगेको छ । अन्य मुलुकका पाठकको त कुरै छाडौं, आन्तरिक पाठकमा पनि त्यो विषयले उतिविधि रुचि जगाउन सकेको छैन । कि त त्यो द्वन्द्वलाई महान् भनियो कि त अत्यन्तै तुच्छ देखाउने प्रयास गरियो । महान् वा तुच्छ जे भने पनि त्यो अतिवाद वा डच डिजिजकै परिणति हो । त्यसले समाजमा पारेको असर, मान्छेको मनोविज्ञानमा पारेको प्रभाव, मुलुकको आर्थिक-भौतिक क्षेत्रमा पारेको असर नै पनि एउटा गहन लेखनको विषय बनेर रहेको छ । झन् उत्तरद्वन्द्वको अवस्थाबारे त निकै कम साहित्य लेखिएको छ ।

अर्थशास्त्रमा डच डिजिज भन्नाले कुनै एक क्षेत्रको ह्वात्तै बढोत्तरी हुने र कुनैको नराम्ररी खुम्चने अवस्थालाई बुझिन्छ । कुनै पनि मुलुकको विकास त भयो, तर अत्यन्तै असमान ढंगमा । उत्पादनमुखी उद्योग सुक्दै आयातमुखी अवस्था आउँदा पनि यो रोग लागेको मानिन्छ । यो शब्द सन् १९७७ मा नेदरल्यान्ड्सका एकजना अर्थशास्त्रीले ‘क्वाइन' गरेका थिए । उनले आफ्नो मुलुकमा उत्पादनशील उद्योगमा आएको गिरावटलाई बुझाउन यो शब्दको प्रयोग गरेका थिए । यतिखेर नेपालमा प्रकाशन उद्योग मौलाएको छ । तर, त्यसले नेपाली वाङ्मयमा पुर्‍याउनुपर्ने वा पुर्‍याउनसक्ने योगदान कमजोर भएको महसुस भएको छ ।

तिनले विशेषगरी आफ्नो व्यापारलाई केन्द्रमा राखेर काम गर्दै आएका छन् । लगानी गरेपछि आम्दानी किन नहेर्ने ? समाजसेवा गर्न आएको हो र ! भन्ने प्रश्न गर्ने अधिकार प्रकाशकलाई पूरापूर छ । व्यवसायमा आरओआई (रिटर्न अन इन्भेस्टमेन्ट) नहेर्ने असफल हुन्छन् भन्ने मान्यता प्रमुख छ । तर, प्रकाशन उद्योग, त्यो पनि साहित्य छाप्नुको मूल मर्म र धर्म के हो त्यसलाई बेवास्ता गरेर मुनाफामात्र हेर्ने हो भने अन्य व्यवसाय छँदैछन्, दिन दुगुना रात चौगुना नाफा कमाउन सकिने । किन साहित्यका पुस्तक छाप्ने उद्योग गर्नु ? यसो भनिरहँदा कतिपय लेखकको चित्त नबुझ्न सक्ला, तर मेरो आशय लेखकले प्रकाशकलाई डोर्‍याउनुपर्छ भन्ने हो । प्रकाशकले लेखकको रुचिलाई सम्मान गर्नुपर्छ भन्ने हो । प्रकाशकले केवल आफूलाई चाहिएको वा बजारले मागेको वस्तु लेखकबाट उत्पादन गराउनु हुन्न भन्ने धारणा मात्र हो मेरो । पाठककै तहमा ओर्लने कि पाठकको स्तरलाई पनि विस्तारै उचाल्ने भन्ने कुराको घनिभूत बहस अब आवश्यक छ ।


प्रज्ञामा जुन विभाग जुन दलको भागमा परेको छ, त्यसमै लागेका लेखकको मात्र रचना चयन हुने अवस्था छ । सम्बद्ध दलका लेखकले मात्रै लेखनवृत्ति, विभिन्न खालका संकलनहरूमा रचना समावेश वा पुरस्कार हात पार्ने अवस्था जोकोहीलाई महसुस भएको विषय हो । यो प्रवृत्तिका कारण नेपाली साहित्य डच डिजिजबाट ग्रस्त हुन पुग्यो ।

यसको अर्थ नेपाली लेखकचाहिँ डच डिजिजबाट मुक्त छन् भन्न खोजेको बिलकुलै होइन । कुनै एउटा पुस्तकले हल्का नाम चलाइदिँदा साथ आफ्नो मूल्य बढाउने र प्रकाशकसँग अनेक थरी माग गर्ने लेखक पनि कम छैनन् । तिनले अध्ययन, अनुसन्धान तथा भ्रमण गरेर आफ्नो लेखनीको विकास गर्ने होइन, ‘म एउटा स्थापित लेखक हुँ, मैले जे लेखे पनि चल्छ' भन्ने भ्रमबाट निर्देशित भएर हिँडको देखिन्छ । लेखकबाट प्रताडित प्रकाशक पनि नभएका चाहिँ होइनन् । यी पनि डच डिजिजबाट ग्रस्त लेखक हुन् ।

डच डिजिजको असर

वाङ्मय वा साहित्यमा यो रोग लागेपछि एउटा विचार निकै फस्टाउने र अर्कोलाई सुकेनास लाग्दै जाने अवस्था आउँछ । उदाहरण हाम्रासामु छरपस्ट छन् । कविता, कथा, निबन्ध, नाटकजस्ता साहित्यका बलिया विधा अहिले प्रकाशकका नजरमा पर्दैनन् । त्यही कारण यी विधाका पुस्तक बजारमा पाउन कठिन छ । उल्लिखित विधाका राम्रा लेखक प्रकाशक नपाएर छटपटिएका छन् । बजारमुखी सोचका कारण उपन्यास र कुनै अर्कै पेसा-व्यवसायमा चर्चा कमाएका अधिकारीका आत्मकथा छाप्न तँछाडमछाड गर्दै प्रकाशन संस्थाबीच ठूलै होड चल्दै आएको छ ।

आत्मकथाका नाममा आएका किताब अधिकांश झूठका पुलिन्दा बन्न पुगेका छन् वा आत्मरतिका फेहरिस्त । आत्मप्रशंसा छापेर साहित्यको सेवा कसरी होला ! ती साहित्यिक कृतिमै पनि कसरी दरिएलान् ! अनि उपन्यासका नाममा रोदन, कलाहिन यौन वा कुण्ठा लेखेर यो देशको साहित्यले कहिले अन्य मुलुकका पाठकको मन जित्न सक्ला ?

गत फागुन महिनामा भारतको राजधानी नयाँदिल्लीमा सम्पन्न सार्क लिटरेचर फेस्टिभलका एकजना प्रमुख वक्ता लेखक तथा कूटनीतिज्ञ अमरेन्द्र खटुवाको भनाइ यतिखेर निकै सान्दर्भिक लागेको छ । ‘सार्कका अधिकांश लेखक बढी मात्रामा निजी कुण्ठा लेख्नमै व्यस्त छन् । यिनको देशभक्तिजस्तो अति भावुकताले ओतप्रोत साहित्यको कुनै अर्थ छैन । यही कारण यस क्षेत्रका लेखकले नोबेल पुरस्कार वा बुकर प्राइजजस्ता अन्तर्राष्ट्रिय ख्यातिप्राप्त सम्मान पाउन सकेनन्', उनले भनेका थिए ।

निजी कुण्ठा उसै पनि रोग हो । कुनै लेखकको निजी कुण्ठा, असफलता-असफलतालाई आाधार बनाएर तयार पारिएको उपन्यास वा अन्य विधा पाठकले पढ्नुपर्छ भन्ने छैन । मैले साहित्य लेखेँ भन्नेले कलाहीन ढंगमा लेखोट तयार गर्दैमा त्यो कुनै साहित्यिक मूल्ययुक्त कृति बन्न सक्दैन । अर्कोतिर बाठाहरूले यतिखेर देशप्रेम वा राष्ट्रवादको नारा उचालेर पनि साहित्य लेख्न थालेका छन् । तिनको राष्ट्रवादले गरिबलाई थप गरिब बनाएको छ । यसकै बलमा यही नेपाल नामको मुलुकमा बस्ने अर्को क्षेत्रका मान्छेमाथि गैरनेपालीको जस्तो व्यवहार हुन थालेको देखिन्छ । तिनले म नेपाली हुँ भनेर बारम्बार प्रमाणित गर्नुपर्ने अवस्था निम्तिएको छ । यही समस्या महिला तथा किनारीकृत वर्गले पनि भोग्दै आएका छन् । यस्तो प्रकारको राष्ट्रवाद, विभेद र त्यसमा टेकेर उत्पादित साहित्य सबैका निम्ति रुचिकर हुँदैन र त्यसले नेपाली साहित्यलाई कुनै गति पनि दिँदैन ।

महिला लेखकलाई प्रकाशक पाउन गाह्रो परेको छ । या महिला लेखकले सस्तो यौन लेखिदिनुपर्छ या त तिनको निजी जीवन अक्षरमा छताछुल्ल पोखिदिनुपर्छ । कोही महिला त्यस्तो किताब लेख्न तयार हुन्छन् भने यहाँ प्रकाशकहरूको ताँती लाग्छ । अग्रिम वा बढी पारि श्रमिक दिन प्रकाशकको ओइरो नै लाग्न सक्छ, विज्ञापनमा ठूलो खर्च पनि गरिन्छ । महिलाले मेहनत गरेर लेखेको गम्भीर साहित्य छाप्न हत्तपत्त कुनै प्रकाशक तयार हुँदैनन् । पुस्तक छापिदिएबापत यौनशोषणको सिकार बन्नुपर्ने स्थिति छ ।

आज कतिपय प्रकाशकलाई तराई-मधेसका विषयमा लेखिएको रचना साहित्य लाग्दैन ! पहाडी, हिमाली भेग, अनौठो र भिन्न संस्कृति, रहनसहनका विषय रुचिकर लाग्दैन ! किनकि, तिनका मगजमा यस्ता विषयमा लेखिएका पुस्तक बिक्री नै हुँदैन भन्ने भ्रमले जरा गाडेर बसेको छ । निजी प्रकाशन गृहले बिक्री नहुने देखेर यस्ता पुस्तक छापेनन्-ठीकै छ, तर सरकारी ढुकुटीबाट सञ्चालित प्रज्ञाप्रतिष्ठान, लेखकहरूकै सेयरबाट चलेको साझा प्रकाशन सहकारी संस्थाजस्ता निकायले किन अग्रसरता लिन सकेनन् ? नेपालको बहुसंस्कृति, बहुभाषा, धर्म, तराई-मधेस तथा पहाडमा चलेका मिथ (रूढिवादी परम्परासमेत)लाई प्रयोग गरेर लेखिएका पुस्तक संसारका पाठकका निम्ति अवश्य पनि रुचिकर हुनेछ भन्ने तथ्य अझसम्म बुझ्न नसक्नु दुर्भाग्यपूर्ण छ । यस्ता विषयमाथि अध्ययन-अनुसन्धान गर्दै पुस्तक लेखाउन लेखनवृत्तिजस्ता कार्यक्रम लागू गर्न सक्नुपर्छ । सरकारीको कुरै छाडौं, के निजी प्रकाशन गृह यस्तो काममा लगानी गर्न तयार छन् ?

डच डिजिज लागेपछि समग्र साहित्यको मूल्य घट्छ । यसले समविकासलाई रोक्छ । जसरी अहिले कथा, कविता, निबन्ध, नाटकजस्ता विधा ओझेल परेका छन् । साहित्य कुनै एउटा वर्गको मात्र पेवा बन्ने खतरा बढ्दै गएको छ । त्यो वर्ग निकै बाठो छ, त्यसले कसरी प्रकाशकको लगानी कसरी उठाइदिने, नाफा दिलाउने र आफ्नो चर्चा चुलाउने भन्ने व्यापार गर्न जानेको छ । त्यसको बठ्याइँ पुरस्कार प्रदान गर्ने संस्थाहरूसम्म फैलिएको छ । समाजले विद्वान् भनेका तथा बढी नै विश्वास गरेका व्यक्ति (समीक्षक, समालोचक वा प्राध्यापक)लाई त झन् यो रोगले ग्रस्तै पारिसकेको छ । आफूले निर्माण गरेका कोटरी वा गुटइतरका लेखकलाई अघि बढ्न नदिने तिनको प्रमुख उद्देश्य रहँदै आएको छ । अलिकति आशा पब्लिक इन्टेलेक्चुअलमाथि गर्न सकिन्छ । तर, त्यो वर्ग पनि मौन रहनुमा आफ्नो भलो देख्छ !

एउटा मानिस तन्दुरुस्त हुन उसका सबै अंगको समविकास हुनुपर्छ । त्यसैगरी, समग्र साहित्यको उन्नति हुन विभिन्न विधाको समान विकास आवश्यक पर्छ । मान्छेका दुई आँखामा एउटा अचाक्ली ठूलो र अर्को निकै सानो भयो भने के हुन्छ ? दुवै आँखा बराबरी भए पो सुहाउँछ । अझ कान नै त्यस्तो भयो भने ? कान ठूलो हुँदैमा बढी वा धेरै टाढाको कुरो सुन्ने हुँदैन । डच डिजिज लागेको मुलुकमा जसरी सबै क्षेत्रमा बराबरी उन्नति हुँदैन त्यसैगरी यसको प्रभाव परेको साहित्यमा पनि एकांगी उन्नति अधिक हुन्छ ।

सरकार संरक्षित संस्थाहरूमा त यो रोग धेरै अघिदेखि लागिसकेको छ । २०४६ सालको राजनीतिक परिवर्तनले कतिपय विषयमा नागरिकलाई स्वतन्त्र बनाए पनि नेपाल प्रज्ञाप्रतिष्ठान, साझा प्रकाशन लगायतका भाषा, संस्कृति तथा वाङ्मयको उत्थानका निम्ति स्थापित संस्थाहरूमा चरम राजनीति हावी हुन पुग्यो । परिणाम हामी सबैसामु छर्लंगै छ- ती संस्थाले आफ्नै गुट वा विचारका मान्छेका मात्रै किताब छाप्न थाले । रचना खोज्न थाले । तिनले ‘राम्रो' होइन ‘हाम्रो' मान्छे हेर्न थाले । एउटा स्वाभिमानी र प्रतिभाशाली लेखक ‘मेरो रचना वा पुस्तक छापिदेऊ' भनेर पदेन प्राज्ञ वा दलको झोले महाप्रबन्धकका ढोका ढक्ढकाउन जाँदैन भन्ने कटु यथार्थको ज्ञान तिनलाई हुन सकेन ।

प्रज्ञामा जुन विभाग जुन दलको भागमा परेको छ त्यसमै लागेका लेखकको मात्र रचना चयन हुने अवस्था छ । सम्बद्ध दलका लेखकले मात्रै लेखनवृत्ति, विभिन्न खालका संकलनहरूमा रचना समावेश वा पुरस्कार हात पार्ने अवस्था जोकोहीलाई महसुस भएको विषय हो । यो प्रवृत्तिका कारण नेपाली साहित्य डच डिजिजबाट ग्रस्त हुन पुग्यो । लामो समयदेखि प्रज्ञा तथा साझामा भागबन्डामा नियुक्ति हुन थालेको छ । परिवर्तनको सुरुताका यसले साहित्यको समविकास गराउला कि भन्ने भ्रम छोटो समय रह्यो । तर, भागबन्डामा निर्मित प्रज्ञाले साहित्य प्रवद्र्धन गर्न सकेन । पदमा पुगेकाहरू नै साहित्य होइन, राजनीतिक दलका झोला बोक्न सिपालु भएपछि साहित्य प्रवद्र्धन नहुनु स्वाभाविक भइगयो । यिनबाट जसरी हुन्छ पदमा बसिरहने, तलबभत्ता पचाइरहने, आसेपासेलाई खुसी पार्ने अनि यस्सो दुईचार मुलुक घुम्ने कामभन्दा अर्थोक केही भएको देखिँदैन ।

डच डिजिजको उपचार छैन ? अवश्य छ । पहिलो काम, अनावश्यक ढंगमा प्रकाशकले च्यापेका विधा वा लेखकको प्रशंसा नगर्ने । अर्को जिम्मेवारी, प्रकाशक वा यस्तो रोग लागेका लेखकलाई सम्झाउने-बुझाउने, उसलाई लागेको रोगबारे जानकारी गराइदिने । यो रोग लागेको कुरो सतहमा देखिँदैन । भित्रभित्रै यसले असर गर्छ । यही नै हो डच डिजिज भनेर किटिहाल्न गाह्रो पर्छ । तर, यसले आफ्नो हाँगा फैलाउँदै झाँगिन थालेपछि नियन्त्रण कठिन हुन्छ ।


प्रतिक्रिया दिनुहोस !

Unity

working together is no longer optional-it is a matter of compulsion

Annapurna Media Network has announced the Unity for Sustainability campaign which comes into force from January 1, 2022. The main aim of this campaign is to 'lead the climate change dialogue' working closely with all the stakeholders on sustainable development mode, particulary focusing on climate-change issues.