म ‘नक्कली' मतदाता

म ‘नक्कली' मतदाता

औंला-जाँचकीहरूले हातका मोटो एवं प्रमुख बूढी औंला हेर्थे । तर, मेरा दायाँ-बायाँ दुवै बूढी औंलाको फेद भने पूरै रंगीन भइसकेको थियो । एकपटक, दायाँ हातको बूढी औंलाको कापले रङ-संयोजनको स्वाद पाइसकेको थियो र अर्कोपटक बायाँ हातको बूढी औंलाको कापले रङको स्वाद चाखिसकेको थियो । यसरी, मेरा दुवै हातका बूढी औंलाको काप निर्वाचनरूपी रङ-रसमा पूर्णतः डुबिसकेको थियो ।

मेरा औंलाहरूलाई रङको नसामा डुबाउने समयावधि थियो, २०४३ साल । पञ्चायती व्यवस्थाका आखिरी दिनहरू थिए । राष्ट्रिय पञ्चायतका माननीयहरूलाई टीका लगाउने चुनाव सँघारमै उभिएको थियो र पञ्चायतीको चुनावको हावा सर्दैसर्दै हाम्रो गाउँसम्मै आइसकेको थियो । र, हाम्रो गाउँभन्दा निकै माथि, मैले पढ्ने स्कुलमा पञ्चायती चुनावको भोट खसाल्ने ठाउँ थियो । चुनाव आउँदा हामी यति रमाउँथ्यौं, कम्तीमा एक दिनमात्रै भए पनि मास्टरको गन्थन सुन्नु पर्दैनथ्यो । बिदाको सदुपयोग कसरी गर्नुपर्छ भन्ने गहिरो हेक्का थियो हामीलाई । त्यो हेक्कालाई कहिले अँधेरी खोलामा पौडी खेलेर, कहिले बुदुरी खोलामा माछा मारेर, कहिले गुप्तीको पाखामा ओखर टिपेर र कहिले भष्मेको जंगलमा मछिना खाएर सुसम्पन्न गथ्र्यौं ।

पञ्चायती निर्वाचन उत्कर्षमा नै थियो । गाउँतिरका बुजु्रकहरू भन्थे, ‘यो चुनावमा त कांग्रेस, कम्युनिस्टका मानिसहरू पनि उठेका छन् । विपीन कोइराला कांग्रेसबाट उठेका छन्, नारायणबहादुर खड्कालाई कम्युनिस्टले उठाएको छ । टीकाजंग, अम्बरदीपहरूलाई चाहिँ राजाकै उम्मेदवार भन्छन् ।' तर, मलाई अरूका नाम वा कांग्रेस-कम्युनिस्टप्रति कुनै सरोकार थिएन । एकजना उम्मेदवारको नामले भने मलाई निकै आकर्षित गरेको थियो । त्यो नाम थियो— झ्याप्सी दनुवार । कमलाखुँज भेगका दनुवार त्यति ‘पपुलर' नाम थिएन र उनलाई न राजाले सघाउँथ्यो, न कांग्रेस-कम्युनिस्टले नै उठाएको थियो । उम्मेदवारहरूको नाम र उनीहरूका राजनीतिक पृष्ठभूमि एवं संलग्नता बुझेपछि मभित्र तरंग र चासो पैदा हुन्थ्यो ।

एक बिहान । बिहानको खाजाको निम्ति बुवा मकै र भट्मास भुट्दै हुनुहुन्थ्यो । म आँगनमै थिएँ । घरभन्दा मुनिको कान्ले बाटो नाघ्दै दुईजना व्यक्तिले आफ्ना पाइला फट्कार्दै हाम्रो घरको आँगनमा टेके । र, दुब्लोदुब्लो, गहुँगोरो, सेतो कुर्ता-पाइजामा लगाएका ती व्यक्तिले मलाई सोधे, ‘घरमा अरू कोही छैनन् ? '

‘म विपीन कोइराला हुँ । म कांग्रेसको उम्मेदवार हुँ । यसपटक मलाई भोट दिएर चुनाव जिताउनुस् । मैले जिते भने प्रजातन्त्र आउँछ ।' घरबाहिर निस्किनुभएको बुवालाई ती मानिसले भने र घरको पेटीमा बस्दै केही राजनीतिक ज्ञान बाँडे । बुवाले भुटिरहेको मकै र भट्मास उनलाई खान दिए र अरू उम्मेदवारलाई भनेजस्तै बुबाले भन्नुभयो, ‘हुन्छ, हाम्रो घरको सबै भोट तपाईंलाई नै आउँछ । ढुक्क हुनुस् ।' भोट माग्ने चटारोमा रहेका विपीनले हाम्रो घरभन्दा माथिको बाटो उक्लिँदै र एक फाँको मकै र भट्मास टोक्दै आफ्नो चुनावी यात्रालाई जारी राखे ।

गाउँका गन्यमान्यहरू विपीन कोइरालाको नाम लिन्थे र चुनावमा उठेका छन् पनि भन्थे । अहो, आफ्नै घरको आँगनमा तिनको पाइला पर्दा म निकै रोमाञ्चित बनेँ । यस्तो सौभाग्य कहाँ पाउनु ? त्यसपछि मैले विपीन कोइराला आफ्नो घरमा आएको, भोट मागेको र मकै र भट्मास खाएर बाटो लागेको वृत्तान्त धेरै दिनसम्म आफ्ना सहपाठीलाई सुनाएर उनीहरूलाई हत्तु बनाएँ ।

म अझै पनि दुई-चारपटक नै भोट खसाल्न योग्य १२ वर्षीय ‘वालिग' मताधिकार हुँ । एकपटक मात्रै भोट खसाल्दा मेरो चित्त पटक्कै बुझेको थिएन । म पटकपटक, निरन्तर भोट खसाल्न चाहन्थेँ ।

तर, विपीन कोइरालाले घरको आँगन नै टेके पनि, बुवाले उनलाई भोट दिने वचन दिनुभए पनि मैले भने अम्बरदीप देवकोटालाई भोट दिएँ । किनकि, सबैले उनले नै चुनाव जित्छ भन्थे । तर, नतिजाले देखायो, उनले चुनाव जितेनन् । पञ्चायतका विभिन्न खेमा थिए र टीकाजंग थापाले चुनावमा बाजी मारे । कतिपयले भन्थे, ‘मरिनतिरका माझ्ी र दनुवारहरूलाई राँगो ढालेर उनले चुनाव जिते ।' उनले कसरी चुनाव जिते, दैव जानून् ।

हो, २०४३ सालको राष्ट्रिय पञ्चायतको चुनावले गाउँबस्तीहरू तरंगित भइरहेकै बेला हाम्रो गाउँमा भने मतदान अधिकृत भएर आए, उही पृथे दाइ । परिचित दाइ । खास नाम त पृथ्वी हो तर त्यसलाई भाँचभुच पारेर ‘पृथे' भन्थे सबैले । मलाई लाग्छ, हाम्रा पृथे दाइको गाउँमा चुनाव सम्पन्न गराउन आउँदा स्थानीय राजनीतिक, सामाजिक वा अरू जटिलतालाई चिर्दै चुनाउ गराउने र ‘सफल चुनाउ गराएको' प्रमाणपत्र लिएर आफ्नो जागिरे जीवन अझ चम्काउने ध्येय पनि हुन सक्थ्यो । गहन जिम्मेवारीबोधले थिचिएको अनुभूति पृथे दाइमा देखिन्थ्यो ।

चुनावको केही दिनअघि पृथे दाइ हाम्रै घरको पाहुना हुन आइपुगेका थिए । हाम्रै घरमा बसे, घरमा पाकेको ‘मीठोमसिनो' खाए । त्यत्रो चुनाव गराउन जिल्ला सदरमुकामबाट आएका मानिसलाई सेवा-सत्कार गर्न पाउनु सौभाग्यकै विषय थियो । बुवाले पनि पृथे दाइलाई यथोचित मान, मर्यादा, खानपिनमा बिना कन्जुस्याइँ सत्कार सबै गर्नुभयो । बुवा पनि तीनतीन पटक वडाको ‘मुखिया' भइसक्नुभएको हुँदा राजनीति-सजग प्राणीकै तहमा हुनुहुन्थ्यो । पृथे दाइ, उनीसँगै आएका अर्का एकजना मानिस र बुवाबीच राजनीतिक कुराकानी चल्थ्यो । तर, म भने राजनीतिको छेउ कता पर्छ, टुप्पो कता पर्छ, केही पनि बुझ्दिनथेँ ।

भोट खसाल्ने दिन आयो । तर, वालिग मताधिकारको वकालत गर्ने पञ्चायती व्यवस्थाका निम्ति म कदापि ‘वालिग' थिइनँ । मात्र १२ वर्षको थिएँ, पूरै नावालग । तर, वालिग भन्ने शब्दावलीसँग मलाई केही लिनुदिनु थिएन । म मतदान गर्न निकै आतुर थिएँ । वालिग कि सालिक । म अरू मानिसजस्तै मतदान केन्द्रमा ठिंग उभिएर मतदान गर्ने मनशायमा थिएँ । र, उभिएँ बाँसको भाटा र डोरीले बारबेर पारेको स्थाननजिकै । मभित्र उत्पत्ति भएको भोट खसाल्ने चुलिँदो रहरलाई पृथे दाइले पूरा गरिदिए । के रहर लागेको होला त्यस्तो ? मतदानको दिन बिहानै सबैजना गाउँबाट करिब एक घन्टाको उकालो चढे । सबै आफूले चाहेको उम्मेदवारलाई भोट खसाल्न व्यग्र देखिन्थे । के नसा चढ्यो कुन्नी, म पनि गाउँका ठूलाबडा ‘वालिग' हरूका फेर समात्दै उकालो चढेँ । र, मतदान केन्द्रमा पुगेँ ।

थाहा भएन, कुनै ‘वालिग' मतदाताको नाम लेखिएको एउटा चिर्कटो मैले पाएँ । र, लाइनमा बसेँ । चिर्कटोमा लेखिएको नाम सन्तबहादुर हायूको हुन सक्थ्यो वा नौले बयलकोटीको पनि हुन सक्थ्यो । तर, खुसीको कुरा, मैले मत खसाल्न पाउने भएँ । जब मतदान केन्द्रमा उभिएका अनुहारहरूतिर म क्वारक्वार्ती हेर्दै जान्थेँ, ममा तनावका सयौं थान ‘डोक्लाम', ‘कोरियाली प्रायद्वीप'हरू बढ्दै जान्थ्यो । कारण प्रस्टै थियो, कसैले मेरो नाम, थर र हुलिया नियालेर ‘यो त मतदाता नै होइन, अर्कैको नाममा भोट खसाल्न आएको हो' भन्न बेर थिएन ।

सोह्रै आना नक्कली मतदाता थिएँ र सावित हुन पनि सक्थेँ । तर, म भने केही पर मतदान अधिकृत भएर, घोसेमुन्टे लगाएर बसिरहेका उही पृथे दाइलाई हेर्थें, एकोहोरो र आशाका त्यान्द्राहरू बिछ्याउँदै, आत्मविश्वासका सिँढीहरू उक्लिँदै सोच्थेँ, ‘मलाई पृथे दाइले कसरी पो फर्काउलान् र ? हाम्रो घरमा तीनतीन दिन बसेका र भान्साको क्रियाशील सदस्य भएका पृथे दाइले मलाई पक्कै पनि गलहत्याउँदैनन् ।'

भयो त्यस्तै । मैले सोचेको जस्तै । अहो, लाइनमा उभिएको मतिर हेर्दै पृथे दाइ त मुसुक्क हाँसे । उनको हाँसोमा खिसिट्युरी थिएन, ‘ल केटा भोट खसाल्ने मजा ले' भन्ने भाव तैरिइरहेको थियो । पृथे दाइले दायाँबायाँ केही पनि हेरेनन् र मेरो दाहिने हातको बूढी औंलामा मसी पोत्दै ‘मत खसाल्न' अनुमति दिए । म खुसी हुँदै मत खसाल्न लाइन लागेँ र मत खसालेँ । न मतदाता सूचीमा नाम, न उमेरले नै दिएको छ अनुमति । मैले बकाइदाले एक मत खसालेँ ।
एउटा मत अरूकै नाममा सहज रूपमा खसाल्न पाएपछि अरू धेरै मत खसाल्न मन लाग्यो मलाई । आत्मबल चुलियो एक्कासि । नशाजस्तै लाग्यो ।

मैले सोचेँ, ‘अब मलाई कसले रोक्न सक्छ ? रोक्ने ठाउँमा पृथे दाइ छन् । अरूले रोके भने म पृथे दाइलाई भनिदिन्छु । पृथे दाइका अघि कसको के चल्छ ? ' दोस्रो प्रयास प्रारम्भ भयो । याद भएन, एकजनाले कागजको टुक्रामा नाम लेख्दै पठाउँदै गरिरहेका थिए । मैले पनि उनीसँग कुनै अज्ञात मतदाताको नाम कागजमा लेखिदिन आग्रह गरेँ । उनले ‘एकपटक खसालिसकेको होइन ? फेरि खसाल्न दिँदैनन्' भने । तर, मैले जिद्दी गरेँ । एकजनाले त कानमा फुक्दै भन्यो, ‘एकपटकभन्दा बढी भोट हाल्न पाइँदैन । किनकि, बूढी औंलामा मसी पोतिसकेका हुन्छन् ।'

एकपटकमात्रै भोट खसाल्दा मेरो चित्त पटक्कै बुझेको थिएन । म पटकपटक, निरन्तर भोट खसाल्न चाहन्थेँ । मैले सोचेँ, ‘एउटा हातको बूढी औंलामा त मसी पोतिइसक्यो, अब भने पृथे दाइलाई अर्को हातको बूढी औंला देखाउँछु ।' नभन्दै, त्यसै गरेँ मैले । दोस्रोपटक पनि मतदान गर्नेहरूको लाइनमा लागेँ । जब औंला देखाउने पालो आयो, औंला हेर्ने त उही पृथे दाइ नै थिए । मैले उनलाई यसपटक दायाँ हात लुकाएर, बायाँ हातको बूढी औंला देखाएँ । पृथे दाइ कति जाति भने, अरूका भने दायाँ हातमा खोजीखोजी रङ दलिदिन्थे, मेरो भने बायाँ हातमा रङ पोते उनले । म मक्ख, कम्तीमा दोस्रोपटक पनि भोट त खसाल्न पाएँ । मेरो मनोकांक्षा समृद्ध बन्दै गयो ।

पृथे दाइको मप्रति पोखिएको स्नेह, सद्भाव र उदारताले मलाई निकै नै हौस्यायो । लाग्यो, म अझै पनि दुईचारपटक नै भोट खसाल्न योग्य १२ वर्षीय ‘वालिग' मताधिकार हुँ । दुवै हातको बूढी औंला पोतिइसकेको भए पनि, कागजको चिर्कटोमा नाम लेखिदिनेले अप्ठेरो माने पनि तेस्रोपटक पनि म मताधिकार प्रयोग गर्न गएँ । अफसोच, यसपटक भने पृथे दाइ नै खलनायकका रूपमा देखा परे । लाइनमा उभिँदासम्म त कसैले पनि केही भनेका थिएनन्, कसैले पनि छुच्चोपन प्रदर्शन गरेका थिएनन् । तर, पृथे दाइले तेस्रोपटक पनि उही ‘वालिग' मतदाता अरू कसैको नाम चोरेर मत खसाल्न आएको देखेपछि मेरो सातो नै टिपे । पृथे दाइले मेरो सातो नै खाए र भने, ‘तँ भाग्छस् कि के गर्छस् अब ? दुईदुई पटकसम्म दिइसकेँ । अब फेरि पनि आउँदैछस्, भाग् ।'

म फुच्चे । न भोट हाल्ने उमेर नै पुगेको छ, न राजनीतिबारे कुनै ज्ञान नै छ । पृथे दाइको हप्काइसँगै म तुफानसरी दौडिएँ र बाहिर निस्किएँ । तर, रहरले निर्देशित गरेर कम्तीमा पनि दुईदुईपटक भोट हाल्न पाउँदा अपार खुसी र उमंगले नाचिरहेको थिएँ म । आकाशमा उड्ने चिभे चराजस्तै उन्मत्त र खुसीले प्रफुल्ल थिएँ ।

२०४३ सालमा ‘वालिग'को ट्याग नझुन्डिदै दुईदुईपटक भोट खसाले पनि त्यसयताका हरेकजसो चुनावमा मताधिकार प्रयोग गर्नबाट मलाई कसैले छेकेको छैन । अफसोच ! २०४३ पछिका हरेक चुनावमा भने एक पटकभन्दा बढी मत खसाल्न पाएको छैन । तर, जबजब चुनाव आउँछ, म त्यही २०४३ सालतिरै फर्किन्छु र कल्पिन्छु मनमनै, ‘त्यति बेला तेस्रोपटक भोट खसाल्न पाएको भए त्यो मेरो जीवनको ह्याट्रिक-चुनाव नै हुने रहेछ ।'


प्रतिक्रिया दिनुहोस !

लोकप्रिय

Unity

working together is no longer optional-it is a matter of compulsion

Annapurna Media Network has announced the Unity for Sustainability campaign which comes into force from January 1, 2022. The main aim of this campaign is to 'lead the climate change dialogue' working closely with all the stakeholders on sustainable development mode, particulary focusing on climate-change issues.