जब देश भेटिँदैन...

 जब देश भेटिँदैन...

सुखद कुरा त यो छ कि यहाँ जेबारे लेख्ने प्रयत्न भइरहेको— प्रकाश आङ्देम्बे निर्देशित चलचित्र ‘देश खोज्दै जाँदा', मस्टर्डसिड अन्तर्राष्ट्रिय फिल्म फेस्टिवलमा अफिसियल छनोट भएको छ ।

माटोको मोह

नेपाल सरकार बोलिदेऊ- बोलिदेऊ बोलिदेऊ !
भारत सरकार बाटो देऊ- बाटो देऊ बाटो देऊ !
भुटान सरकार माटो देऊ- माटो देऊ माटो देऊ !

मेची नदीको पुलमा जब यो नारा हजारौंको भीडले घन्काउन थाल्छ, आजभन्दा पन्ध्र-बीस वर्षअघिको तातो जोशले दिमाग रन्थन्याउन थालिहाल्छ । रौंरौंमा आवेग उत्पन्न हुन्छ । तर, जब सीमा क्षेत्रमा तैनाथ नेपाली तथा भारतीय प्रहरीहरूद्वारा भीडमाथि व्यापक धरपकड र दमन हुन्छ, गोलीसमेत चल्छ तब भीड तितरबितर हुन्छ । अनि अघि जोशका साथ नारा लाउनेहरू निराशाले भरिएको अनुहार लिएर उही शरणार्थी शिविरका दुःखी छाप्राहरूमा फर्कन्छन् । भावुकताले पिर्लिक्क बनाइदिइहाल्छ ।
...
कारबारी काकाले रुमालमा पोको पारेको माटो, त्यो माटो नेपालको होइन- भुटानको हो । उनी हरेक दिन त्यही माटोको टीका लगाउँछन् । अरूलाई पनि लगाइदिन्छन् । बेलडाँगी शरणार्थी शिविरको छाप्रोमा बस्ने यी कारबारी काका नेपालीभाषी भुटानी हुन् । नेपाली भाषा र संस्कृतिको पक्षमा उभिएका कारण लाखौं नेपालीभाषी भुटानीमाथि आजभन्दा पच्चीस-तीस वर्षअगाडि भुटानमा व्यापक दमन भयो । हजारौंको ज्यान गयो । ज्यादती त यतिसम्म खेप्नु पर्‍यो कि तीन दिनका सुत्केरीले समेत बलात्कृत हुनबाट जोगिन पाएनन् । अब उनीहरूको जाने ठाउँ कहीँ थिएन, भाषा र संस्कृति मिल्ने भएका कारण, अझ नेपाल नै पुख्र्यौली थलो भएका कारण उनीहरूले नेपाललाई नै उचित गन्तव्यका रूपमा रोजे । शरणार्थी भएर नेपालमा बस्न थाले । उनीहरू आफ्नो देश भुटान नै फर्कन चाहन्थे । उनीहरू त्यही आन्दोलनमा सामेल थिए । त्यही आन्दोलनका अगुवा विम्ब हुन् कारबारी काका ।
...
छातीमा लागेको माटो त आँसुले धोई पखाल्छु
मुटुमा लागेको माटोलाई कसरी मैले पखाल्नु ?
स्वरूपराज आचार्यको मोहक स्वरमा बज्ने यो गीत कवि श्रवण मुकारुङले लेखेका हुन् । शब्दको सत्वमाथि संगीतको संयोजन झनै प्रभावकारी छ । संगीतकार आभासले प्रयोग गरेका सांगीतिक विम्बले मान्छेको हृदयमा आइपुगेर दर्फराउँछ । माटो अर्थात् देश । देश अर्थात् भुटान ।
...
‘यही ज्यान जोगाउन भनेर यहाँ (नेपाल)सम्म आइयो । अब अमेरिकाचैं जानु किन नहुने ? ', कारबारी काकीको यो वाक्यबाट कथाले अर्को फड्को मार्छ । शिविरमा हुने दुःख, अभाव, राजनीतिक अन्तद्र्वन्द्व र हत्यासमेतको पीडाबाट विक्षिप्त बन्दै गएकी काकीको मनोदशाले काकालाई पनि आफ्नो अडानमा परिवर्तन हुन बाध्य गराउँछ । तिनै कारबारी काकाले तेस्रो देश पुनर्बासका लागि निधारभरि रातो टीका लगाउँछन्, बहिनीको अँगालोमा बेरिएर माफीस्वरूप नमस्कार गर्छन् । शिविरबाट बिदा लिन्छन् । आकाशबाट ठूलो विमान उडिजान्छ ।
यसरी माटोको मोह भंग भएर सिनेमा सकिन्छ ।

प्रसंग नेपाली कथानक चलचित्र ‘देश खोज्दै जाँदा...'को हो । हो, आजभन्दा आठ वर्षअघिसम्मका बाक्ला टहराहरू अब त्यहाँ छैनन् । घाँसघारी, झाडी र मासिँदै गरेका केराका झ्याङहरू मात्रै छन् । त्यो बेलाका बग्रेल्ती दुःखहरू, बेथाहरू या पीडाहरू छैनन् । न त अब भुटान फर्कनुपर्छ भन्ने उत्पात मोह नै छ । जे जति छाप्राहरू छन् र ती छाप्रामा बस्ने मानिसहरू छन्, उनीहरू अब आफूलाई लगभगलगभग यही शिविरमा व्यतीत गर्न चाहन्छन् । किनभने, न नेपाल सरकारले बोल्यो, न भारत सरकारले बाटो दियो न त भुटान सरकारले माटो दियो । बस् दियो त बाँकी निराशा मात्रै ।

प्रकाशको फ्रेम

हाङयुग अज्ञातले भन्ने गरेका छन्, ‘हामीले लेख्ने गरेको साहित्यको शैली र संरचना कि त पश्चिमा छ, कि त हिन्दू परम्पराको छ ।' यो भनाइको अर्थ के हो भने हामीले कि त संस्कृतको छन्द समातिरह्यौं, कि त गद्यको नाममा पश्चिमा प्रयोगहरूलाई मात्रै रुचायौं ।हो, भएको पनि त्यही छ ।

आजको सिनेमामा बिस्तारै स्वैरकल्पनाका ‘आदर्श नायक'हरू अलप हुन थालेका छन् । हिजो निर्माण गरिएका ती नायकहरूलाई हेरेर दर्शकहरू आफू स्वयंलाई तिनै नायकमा रुपान्तरण गर्न खोज्थे । आज त्यो मानक भत्किएर, दर्शकहरूले अब विस्तारै आमचरित्रहरूमा आफूलाई खोज्न थालेका छन् ।

देवकोटाको ‘मुना-मदन' हाम्रै झ्याउरे भाकामा लेखिएको थियो र अझै सर्वाधिक लोकप्रिय छ । हामीले मुना-मदनको शिल्पीलाई बेवास्ता गर्‍यौं अनि कथामा मात्रै लपेटिने बानी गर्‍यौं । ‘चन्द्रमालाई चन्द्रमा हेर्छिन् कौसी र आकास' को विम्बलाई वास्ता गरेनौं र ‘चिसो चुल्हो' को प्रयोग बुझे मात्र ‘बुझक्कड' हुने लोभमा अझ चिसियौं । त्यसैले त हामीलाई रोधीले छोएन, हामीले कौडा समातेनौं, बालन खेलेनौं, संगिनी गाएनौं । न त मोस्ट लयलाई नै आफ्नो ठान्यौं ।

सेलो, ठुम्का, साकेला, पालाम वा देउडाका भाकाहरू हाम्रो काव्यका संरचना बन्नै सकेनन् । बरु ‘लघु' र ‘गुरु' स्वरको तानमा मात्रै तानिइरह्यौं । बरु ‘बिथोबिन प्रयोग'मा बेहद ज्ञाता बन्यौं । तब हामीले हाम्रो मौलिकताको स्वादलाई पर्गेल्न सकेनौं, आफ्नो असली पहिचानलाई अगाडि ल्याउनै चाहेनौं । बरु हामी ‘वर्णा श्रमी' मानकका अगाडि ठिंग उभिन्छौं र जातीय विभेदको सत्ताधारी हुर्मतले कसिन्छौं । अनि अछूत नामको डोरीमा आफैं पासो कसिन्छौं । सत्ताको सिको गरेर महिलालाई लैंगिक दास बनाउने हामी नै हौं । ‘राष्ट्रवाद'को उग्र नारा लाउँदै मधेसलाई गर्नुसम्मको गाली गर्ने हामी नै हौं । कर्णालीपारिलाई त हामीले अझै पनि बीस किलो चामलको लाममा अल्मल्याइरहेकै छौं ।

ठीक यही पारा छ हाम्रो सिनेमा जगत्मा पनि । हामी कि पश्चिमा ‘फ्रेम'मा सिनेमा खिचिरहेका छौं, कि त हाम्रो पूर्वीय परम्पराको ‘नायिकाभेदी' रूढमै लिप्त छौं । ‘आदर्श नायक'को परिकल्पनाबाट हामी बढी नै प्रभावित छौं । ‘हिरोइजम'को चेहराले हामीलाई गलाउनु गलाइसकेको छ । हाम्रो आफ्नै नयाँ ‘फ्रेम' बन्न सकेको छैन । प्रयत्न हुनै नखोजेको भन्ने होइन । तर, बजारसितको डरमा पूराका पूरा प्रयोग गर्न नसकिएको यथार्थ छ । पछिल्लो समयका केही सिनेमाले ‘चरित्र'लाई अगाडि सारे । ‘चरित्र'हरूकै आवश्यकताले केही नयाँपन फेला परेको पनि हो । सलमान खानीय नेपाली सिनेघरको ‘बक्स अफिस'लाई केही नेपाली सिनमाले हाबुकाबु गराएकै हो । तर, ‘सफलताको मेसो यही रहेछ' भन्ने मानसिकताले उही पाराका सिनेमा धमाधम बन्न थालेपछि फेरि नेपाली दर्शकको मन कुँडिएको भने नमीठो आइलागेको छ ।

काठमाण्डूको पत्रकार भेटघाट कार्यक्रममा निर्देशक प्रकाश आङ्देम्बेले भनेका थिए, ‘मैले यो जे र जसरी काम गरेँ, रहर वा सोखले गरिनँ । न त यसबाट ठूलो व्यापारकै आशा गरेर गरेँ । मैले त खालि संवेदनाले गर्दा गरेँ ।' प्रकाश आङ्देम्बे सुरुआती दिनका कवि हुन्, लेखक हुन् । साहित्यिक व्यक्ति हुनाकै कारण उनले बढी विम्ब खेलाएका छन् । चलचित्र हेरिरहँदा कुनै मीठो कविता पढिरहेको अनुभूति हुन्छ । उनले ‘फ्रेम' नयाँ बनाउने जमर्को गरेका छन् । साहित्यमा कथा खोज्ने पाठकजस्तै सिनेमामा पनि कथाको ‘क्लाइमेक्स' खोज्ने दर्शक नै बढी छन् । उनीहरूका लागि यो सिनेमामा कथा भेट्टाउन केही बेर पर्खनैपर्छ । ‘नयाँ प्रयोग'लाई ग्रहण गर्न अन्कनाउने प्रवृत्ति हाम्रो छँदैछ, हलसम्म पुग्नेले उनको यो ‘फ्रेम'लाई कसरी समीक्षा गर्लान् ? नजिकै छ समय ।

कथनको जग

उपेन्द्र सुब्बाको ‘स्क्रिप्ट' लेखनमा उसै ‘अग्र्यानिक स्वाद' पाइहालिन्छ । सिनेमाले बोकेको विषयले त सबैलाई आकर्षित गरिछाड्छ । उसो त प्रकाश शरणार्थी शिविरमा हुर्केका धेरैका साहित्यिक गुरु पनि हुन् । उनीबाट मुक्तक लेख्न सिकेका, गजल लेखनको प्रशिक्षण पाएका, कविताबारे ज्ञान गरेका धेरै स्रष्टा यति बेला कोही अमेरिकामा छन्, कोही अस्ट्रेलिया त कोही युरोपका देशमा पुगेर जीवनको अर्को अध्यायमा तल्लीन छन् । उनीहरूसँगको भाइचारा, मानवीय सम्बन्धले प्रकाशलाई ज्ञान गरायो कि हामी पनि त देशभित्रै देश देख्न नपाएका शरणार्थीहरू हौं ।

र त, उनी लागे देश खोज्ने अभियानमा । अनि बनाए चलचित्र- ‘देश खोज्दै जाँदा...' । यो उनको देश अर्थात् माटोप्रतिको प्रेम हो । यही प्रेम चलचित्रभरि हामी देख्न सक्छौं । यो प्रेम आजका आम मानिसहरूको साझा विषय हो । ‘ग्लोबल भिलेज'को मान्यताले केही हद सान्त्वना त देला । तर, देशभित्र नहुनाको पीडा भने संसारभरका मानिसहरूले झेलिरहेको सत्य हो ।

हो, हरेक निर्देशकले आफ्नो जातीय, सामाजिक, सांस्कृतिक धरातल र सामयिक पुस्ताको मनोविज्ञानबाटै आफ्नो अनुभूति पर्दामा प्रकट गर्छ । समाजसँगको सापेक्षतामै उसले आफ्नो वैचारिक बाटो तय गर्छ । सामाजिक जीवनको जगबाटै उसले केही खोज्छ । प्रकाशले पनि शरणार्थी शिविरकै विषय उठाउनुमा उनको सम्बन्धका कारण हो । शरणार्थी समाजका संवेगात्मक संस्कृतिहरू, तिनले बाँचेको जीवनका सादा र सरलपना, जीवन-शैली, सांस्कृतिक दर्शन नै उनको सिनेमाले भन्ने कथनको खास जग हो ।

पुस्ताका कुरा

पछिल्लो समय म ‘समर लभ पुस्ता'का धेरै पाठकसँग अलि बढी नै नजिकिएँ । उनीहरू भर्खरभर्खर किशोरवय पार गर्दै छन्, जो अझै पनि ‘समर लभ'को धङ्धंगीमा छन् । जति बेला प्रकाशित भयो, त्यो बेला त उनीहरू ‘समर लभ'लाई सिरानीमै सजाउँथे, छातीमै राखेर निदाउँथे । उनीहरूका लागि ‘समर लभ'ले देखाएको संसारबाहेक अरू सबै बेअर्थका थिए । जीवनको आदर्श, जीवनको बोध वा जगत्लाई नियाल्ने दृष्टि सबै सबै प्रेमिल सपनाको मात्रै थियो । समाजले कहाँनेर अप्ठेरो भोग्दैछ ? -‘बाल मतलब ।' सामाजिक न्यायका लागि लडिरहेकाहरूको आन्दोलन किन पेचिलो भइरहेको छ ? तिनलाई किन टाउको दुखाइ ? क्याफेमा बसेर आफ्नो मन खाएको मान्छेसित कफी पिउन पाइयोस्, अरूरु अनावश्यक ‘टेन्सन' किन पो लिनु ? सामान्यतया यस्तै मनशाय उनीहरूबाट पाएँ मैले ।

यहाँनेर मैले ‘पुस्ता' भनेर सुबिन भट्टराईको उपन्यास ‘समर लभ' प्रकाशन भएको समयका किशोर पाठकहरूलाई संकेत गरेको हुँ । उनीहरू अब परिपक्व उमेरतिर आउँदै छन् । उनीहरूको सोचमा परिवर्तन हुन थालेको छ । उनीहरू जीवन र जगत्प्रति केही गम्भिर हुन थालेका छन् । अहिले उनीहरू नयनराज पाण्डेको ‘उलार', ‘लु', बुद्धिसागरको ‘कर्नाली ब्लुज', नारायण ढकालको ‘प्रेतकल्प' वा युग पाठकको ‘उर्गेनको घोडा' आदिबारे बहस गर्न तम्सिँदै छन् । उनीहरू उपन्यासमा एकसरो कथा मात्रै होइन, उपन्यासमा लेखकले प्रयोग गरेका कला, शैली वा शिल्पहरूले बोक्ने सौन्दर्यका बारे विमर्श गर्न खुल्दै छन् । कृतिका चरित्रहरूले उठाएका विषय वा मुद्दा कति सामयिक र महत्ववका छन् भनेर तर्क गर्नसमेत हौसिँदै छन् । यसरी पाठकीय स्वादमा चेतनाको विस्तार हुनुलाई सुखद मान्नैपर्ने हुन्छ ।

हो, किशोर उमेरमा हाम्रो पुस्ताले पनि प्रकाश कोविद र युधीर थापाका किताबलाई उसरी नै प्रेम गथ्र्यौं । खासमा भन्ने हो भने उनीहरूकै उपन्यास पढेर प्रेमिल भइआएका हौं हामी । स्वप्निल हुनका लागि पनि हामीलाई कहीँ न कहीँ तिनै किताबले घचेट्न थालेका हुन् । पक्कै हो, हामी धेरैले त्यो किशोरवय छिचोलेपछि अलि बोझिला उपन्यास रुचाउन थालेका हौं । उपन्यासको स्वाद लिनमा अरूअरू ‘भेराइटी' खोज्न थालेका हौं । पठन प्रक्रियामा यस्तो जरुर भइहाल्छ, हुनै पनि पर्छ ।

ठीक यही रूपले नेपाली सिनेमामा पनि अब नयाँ पुस्ताको आगमन भइरहेको प्रस्टै देखिन्छ, भेटिन्छ । हिजो कारखानाका मजदुरहरू, भरियाहरू या तेस्रो दर्जाका भनिएकाहरूले हल भरिदिएर मात्र सिनेमा ‘हिट' हुने परम्परा तोडिएको छ । अब त ‘मल्टिप्लेक्स' पुस्ताको ओइरो लागेको छ । यो पुस्ताले नेपाली सिनेमा मात्रलाई होइन, संसारका सिनेमाहरूलाई हेर्छ, बुझ्छ । विश्लेषण र संश्लेषण दुवै गर्छ । कठोरतापूर्वक आलोचना पनि गर्छ । कथालाई मात्र हेर्ने पारा अब अलि बोझलाग्दो हुन थालेको छ । निर्देशकीय कलालाई महत्वव दिन थालिएको छ । प्रकाश आङ्देम्बेले यही कलालाई जोड दिएका छन् । कलाका पारखी पुस्ताले ‘देश खोज्दै जाँदा...' लाई सम्मान गरून् । कुरा यति नै छ ।

मैझारोमा

पछिल्लो समय जे जसरी नेपाली सिनेमाबारे थोरै विमर्श हुन थालेका छन्, विशेष गरी ‘साहित्य महोत्सव'मा पनि ‘सेसन' चल्न थालेका छन् । नवीन सुब्बा, छिरिङ रितारहरूले भन्दै र गर्दै आएको नेपाली सिनेमाको ‘वैकल्पिक धार' अब केन्द्रीय धारमा स्थापित हुने संकेत देखिन थालेको छ । यसले अघिल्तिरको यात्रालाई नै बलशाली बनाउँदै ल्याएको मान्न सकिन्छ । मीन भाम, दीपक रौनियार वा प्रकाश आङ्देम्बेहरूले यही बाटो समातेका छन् । र त, हिजोको मानक पर्दामा डरलाग्दा खलपात्र देखिने हेमन्त बुढाथोकी आज ‘देश खोज्दै जाँदा...'मा कारबारी काका भएर नयाँ विम्बमा आएका छन् ।

हो, कोठामा कल्पिने निर्देशकभन्दा समाजमा घुलमिल गर्ने निर्देशक नै दरिलो हुन थालेका छन् । आफूलाई ‘भू-मण्डलीकरण'को विश्व-मानवतावादी ठान्ने तर सामाजिक उत्तरदायित्वबाट भने परपरै पन्छिने निर्देशकहरू दर्शकहरूको अदालतमा ‘अभियुक्त' उभ्याइन थालेका छन् । ‘आइटम डान्स'को बजारिया हल्लाका कारण केही थान टिकेट बिक्री त अवश्य भएको छ, किशोर-वयस्कहरूमा तिनले ‘क्षण-भंगुर रोमाञ्चकता' त जरुर जगाएका छन् तर तिनै किशोर-वयस्क दर्शकहरू जब गम्भीर बन्न पुग्छन्, तिनै ‘आइटमे' सिनेमाहरू तिनै दर्शकमा रुचिकर नलाग्ने हुन थालेका छन् । तिनै दर्शकले जीवनको भोगाइमा एउटा सानो भूलको क्षमायाचना माग्न थालेका छन् । अनि त बन्न थालेका छन् ‘देश खोज्दै जाँदा'हरू ।

हो त, आजको सिनेमामा बिस्तारै स्वैरकल्पनाका ‘आदर्श नायक'हरू अलप हुन थालेका छन् । हिजो निर्माण गरिएका ती नायकहरूलाई हेरेर दर्शकहरू आफू स्वयंलाई तिनै नायकमा रुपान्तरण गर्न खोज्थे । आज त्यो मानक भत्किएर, दर्शकहरूले अब विस्तारै आम चरित्रहरूमा आफूलाई खोज्न थालेका छन् । आजको सिनेमाको ऐना यही हो । यसैबाट हामीले हाम्रो सिनेमामा आजको समयचेत र समाजलाई बोध गर्नुपर्ने हुन्छ ।
फेरि पनि शुभकामना ‘देश खोज्दै जाँदा...'लाई । जब देश भेटिँदैन, देशको खोजी त निरन्तर चलिरहन्छ ।


प्रतिक्रिया दिनुहोस !

Unity

working together is no longer optional-it is a matter of compulsion

Annapurna Media Network has announced the Unity for Sustainability campaign which comes into force from January 1, 2022. The main aim of this campaign is to 'lead the climate change dialogue' working closely with all the stakeholders on sustainable development mode, particulary focusing on climate-change issues.