धरहराको झल्को दिने पिसा टावर

धरहराको झल्को दिने पिसा टावर

रोमबाट तीन सय पचास किलोमिटर टाढा द्रुत गतिको ट्रेन यात्राबाट पिसा सहरमा उत्रेपछि चर्को घामले स्वागत गर्‍यो । ट्रेन स्टेसनबाट करिब पच्चीस मिनेटको पैदल यात्रामा घाम र छहारीसँग लुकामारी खेल्दै पिसा टावरको फेदमा पुगेर पसिना पुछेँ । पिसा टावर रोम सहरमा भएको भए अझ कति भीड हुन्थ्यो होला ? चर्को घाममा पनि पिसा टावरअगाडि मानिसहरू झुत्तिएको देख्दा छक्क पर्छु ।

Krishna-Bajagainमध्ययुगका सात आश्चर्यमध्येको 'ग्रेटवाल अफ चाइना' र इटालीको 'कोलिसियम'को भ्रमणपश्चात् तेस्रो आश्चर्य 'पिसा टावर'अगाडि उभिन पाउँदा आफूलाई भाग्यमानी ठानेँ । इटालीको पिसा सहरमा अवस्थित लिनिङ टावरका रूपमा परिचित पिसा टावरलाई निकै बेर हेरेँ । विस्तारै चारैतिर नजर दौडाएँ । कस्तो अचम्म ! वरपरका सबै घर सीधा र दुरुस्त छन् । छहारी दिने हरिया रुख ठिंग उभिएका छन् । तर, कमर ढल्काएर फोटो सेसन गर्न उभिएकी कुनै बैंसालु मोडेलजस्तै ढल्किएको छ पिसा टावर ।

लड्ला लड्लाजस्तो देखिए पनि आठ सय वर्षदेखि सकुशल रहेको पिसा टावर के कारणले ढल्केको होला ? कैयौं प्राकृतिक उथलपुथल आउँदा पनि त्यति लामो समयदेखि कसरी सुरक्षित रहन सकेको होला ? पिसा टावरको फेदैमा उभिएर यस्तै सोच्दासोच्दै घोर आश्चर्यमा पर्छु । बर्सेनि दसौं लाख पर्यटकको मन जित्न सफल त्यस विशाल संरचना देखेपछि मनमा अनेकौं प्रश्नले तरंग उठाए । जिज्ञासु मनलाई शान्त बनाउन वरिपरि चक्कर लगाउन थालेँ । घरि आइफोन अन गरेर वेब पेजमा पिसा टावर खोज्छु, घरि गाइडका कुरा सुन्छु । जतिजति पिसा टावरबारे जानकारी प्राप्त हुँदै जान्छ, उतिउति आश्चर्यमा पर्दै जान थालेँ ।

सन् ११७३ मा बन्न सुरु भएको पिसा टावर निर्माण सम्पन्न हुन दुई सय वर्ष लागेको रहेछ । चाँडै निर्माण सम्पन्न गर्ने उद्देश्य रहे पनि युद्धका कारण पटकपटक निर्माणकार्य स्थगित भएको थियो । पिसा अहिले इटालीको एउटा सहर भए पनि एकीकरणपूर्व एउटा स्वतन्त्र सानो राज्य थियो । पिसा टावरको निर्माण सुरु भएको केही समयपछि नै पिसा राज्यको फ्लोरेन्स, जेनिओ र ल्युका राज्यसँग युद्ध सुरु भयो । छिमेकी राज्य फ्लोरेन्ससँग भने पहिलेदेखि नै शत्रुवत् सम्बन्ध थियो ।

उति बेला पिसा राज्य आर्थिक रूपले सम्पन्न थियो । धनीमानीहरूको बसोबास भएको त्यस राज्यका मानिसहरू कुशल नाविक र सफल व्यापारी थिए । तिनीहरू व्यापारका लागि स्पेन, बेल्जियम, अफ्रिका, नर्वेदेखि जेरुसेलमसम्म पुग्थे । उनीहरूले धन तथा शक्तिको सामथ्र्य देखाउन र फ्लोरेन्स राज्यलाई होच्याउनका लागि अग्लो र विशाल पिसा टावरको निर्माण गरेका रहेछन् । त्यति बेला भेनिस सहरमा पनि निकै प्रसिद्ध सुन्दर र अग्लो घन्टाघर थियो । त्योभन्दा पनि आकर्षक र अग्लो टावर बनाएर भेनिसमा समेत आफ्नो प्रभाव देखाउन खोजेका रहेछन् । हुन त यस्तै खाले स्वस्थ प्रतिस्पर्धा र ईखले विकासनिर्माण, सम्पन्नता र सफलता हासिल गर्नमा ऊर्जा दिन्छ । प्रतिस्पर्धाका फूर्ति छाँट्ने यस्ता गुण व्यक्तिमा पनि लागू हुन्छन्।

अमेरिकी सेनाले शत्रु पक्ष जर्मनी र इटालीका सेना पिसा टावरमा लुकेर घातक आक्रमण गर्न सक्छन् भनेर बम खसाल्न आँटेका रहेछन् । कसोकसो दोस्रो विश्वयुद्ध टुंगिहालेछ र पिसा टावर बँचेछ ।

रोमन डिजाइनको पिसा टावर वास्तवमा घन्टाघरका रूपमा बनाउन सुरु गरिएको थियो । टावरको सबैभन्दा माथि सातवटा विशाल घन्ट राखिएको छ । अहिले पनि सुरक्षित रहेका ती घन्टको विशेषता भनेको प्रत्येक घन्टले संगीतका सातवटा स्वरमा एकएकवटा स्वर निकाल्दा रहेछन् । उति बेला कुन विज्ञान र कला प्रयोग गरेर संगीतका सात स्वर निकाल्ने घन्ट निर्माण गरेका होलान् भनेर सोच्न थालेँ । कुशल संगीतकारहरूले ती सातवटै घन्ट बजाउन पाए भने कस्तो खालको संगीतको सिर्जना गर्छन् होलान् ? ती घन्टका स्वर कुनै संगीतमा राखिएका छन् कि ? थाहा पाउने खुल्दुली लागिरह्यो ।

आर्किटेक्ट बोनानो पिसानोले निर्माण थालेको बाह्र वर्षपछि मात्र पिसा टावर बांगो भएको थाहा भएछ । त्यति बेला आठ तलामध्ये तीन तलाको निर्माण सम्पन्न भइसकेको थियो । ढल्केको टावरलाई सीधा पार्न उति बेला इन्जिनियरहरूले धेरै कोसिस गरे तर सफल हुन सकेनन् । नढल्कनु पथ्र्यो तर ढल्किएपछि त्यसैलाई निरन्तरता दिएर निर्माण सम्पन्न गरेछन् । अहिले पनि पिसा टावरको टुप्पाबाट फेदमा हेर्दा चार मिटर फरक देखिँदो रहेछ । ज्यामितीको भाषामा भन्नुपर्दा पिसा टावर चार डिग्री ढल्केको रहेछ । त्यति धेरै ढल्केर पनि अहिलेसम्म सुरक्षित रहनुले हरकोहीलाई आश्चर्यमा पार्छ ।

प्रविधिको राम्ररी विकास नभएको त्यस समयमा चार फिट मोटाइको गारो र पचपन्न मिटर अग्लो त्यत्रो विशाल संरचना कसरी बनाए होलान् भनेर अनेक तर्क निकाल्छु । उसो त पिसा टावर मध्ययुगीन इन्जिनियरिङको चामत्कारिक नमुनाका रूपमा लिइन्छ । भन्न त पिसा टावरलाई भवन निर्माण इन्जिनियरिङको एक कुरूप संरचना पनि भनिन्छ । कुरूपतामा पनि आफ्नै खालको सौन्दर्य लुकेको हुन्छ । त्यसो भए पिसा टावर कुरूप हो कि सुन्दर ? अरूलाई जेजस्तो लागे पनि मलाई त त्यसले लट्ठ पारेर छाड्यो । कालिगढले बनाएको गलत संरचना हेरेर दंग पर्ने मजस्तै संसारभरका मानिसको ओइरो देख्दा छक्क पर्छु ।

हरेक वर्ष एकदेखि दुई सेन्टिमिटरसम्म ढल्किरहेको वास्तुशिल्पको त्यो अद्भुत नमूना ढल्कँदाढल्कँदै कतै धर्तीमै आरामले सुत्ने त होइन भनेर इटालीको सरकार पहिलेदेखि नै चिन्तित थियो । सुरुदेखि नै त्यसलाई सीधा पार्ने धेरैपटक प्रयास गरियो । मुसोलिनीको शासनकालमा भने निकै खर्च गरेर त्यसलाई सीधा पार्न खोजियो । उति बेला अहिलेजस्तो उच्चतम आधुनिक प्रविधि नभएकाले सफलता हात लागेन । केही वर्षअघि पिसा टावरलाई सीधा पार्न र त्यसको जग मजबुत बनाउन टावरको जगमुनि खनेर केही सेन्टिमिटरमात्र सीधा बनाए छन् । त्यसपछि पनि त्यो टावर हरेक वर्ष ढल्किरहेको छ तर पहिलेको तुलनामा साह्रै थोरै ।

यो थाहा पाएपछि मलाई लाग्यो— जमिनमुनि सुरुङमार्ग बनाउने, रेल र यातायातका साधन चलाउन सक्षम इन्जिनियर तथा वैज्ञानिकहरू अनि हजारौं मिटर जमिनमुनि पुगेर विभिन्न खनिज पदार्थ निकाल्नसक्ने प्रविधि र ज्ञान भएको अत्याधुनिक समयमा मुनिबाटै पिसा टावरलाई सीधा पार्न नसकिने होइनजस्तो लाग्छ । त्यसलाई यथास्थितिमै सुरक्षित राख्नु सायद उनीहरूको बाध्यता हुनुपर्छ । पिसा टावरलाई ठिंग सीधा उभ्याउने हो भने त्यसको कुनै महत्व हुनेछैन । पिसा टावरलाई पुूरै सीधा बनाइयो भने त्यसलाई हेर्न कति पर्यटक पो आउलान र ? त्यसैले पिसा सहरका नागरिकहरू भन्दा रहेछन्, 'यसलाई बरु भत्काउन मञ्जुर छौं तर सीधा पार्न दिदैनौं ।' त्यसको ढल्काइ नै पर्यटकको मुख्य आकर्षण हो भनेर उनीहरूले बुझेका छन् ।

हजारौं व्यक्तिको रोजीरोटी त्यही ढल्केको टावरमा अडिएको छ । पिसा टावरभन्दा आकर्षक र अग्ला टावरहरू संसारका धेरै देशमा भए पनि संसारका अग्ला टावरभन्दा यसैको ख्याति बढी छ । त्यही भएर पिसा टावरलाई सीधा पनि पार्दैनन् र ढल्न पनि दिँदैनन् । त्यो टावर ढल्यो भने वा सीधा बनाइयो भने कंक्रिटको राशको के काम ?

अधिकांश पर्यटकले पिसा टावरको वरिपरि थरीथरीका पोजमा फोटो लिएको देख्दा लाग्थ्यो— उनीहरू फोटो खिच्नैका लागि मात्र लागि त्यहाँ आएका हुन् । तर, उत्तिकै कलात्मक र ऐतिहासिक महत्व बोकेको पिसा टावरको छेउमै रहेका अन्य भवनहरूबारे बेखबर हुँदा रहेछन् । मलाई कुनै हतार थिएन, समय प्रशस्त भएकाले ती भवनहरूमा चक्कर लगाउन थालेँ ।

पिसा टावरको नजिकै रहेका डुओमो, क्याम्पोसान्तो र ब्याप्टिस्ट्री नामका ऐतिहासिक भवनका गाथा बेग्लै छ । पिसा टावरसहितका ती चारवटा संरचना भएको क्षेत्रलाई 'स्क्वायर अफ मिराकल' भनिँदो रहेछ । 'स्क्वायर अफ मिराकल'मा अवस्थित पिसा टावरलाई घन्टाघर पनि भनिँदो रहेछ । डुओमो रोमन साम्राज्यको पुरानो कैथेड्रल हो । त्यसको आर्टिटेक्ट अति सुन्दर र कलात्मक छ । ब्याप्टिस्ट्री भने गोथिक संरचना हो । त्यहाँ ढुंगाका सैयौं वर्ष पुराना संरचना र कलाको शानदार निर्माण शिल्प देखेर जोकोही दंग पर्छन् । ती सबै भवनको अवलोकनपश्चात् उति बेलाका कालिगढहरूको निर्माणकलाको तारिफ गर्दै फेरि पिसा टावरको फेदमा फर्कें ।

पिसा टावर नियमित झुकिरहेको थाहा पाउँदा हरेकलाई रहस्यमय लाग्छ । तर, वैज्ञानिकहरूले त्यस रहस्यलाई उहिल्यै खोतलिसकेका रहेछन् । पिसा टावरको सतहमुनिको माटो कमजोर र दलदले भएकाले अत्यधिक वजनका कारण उक्त टावर धसिएर ढल्केको रहेछ । थोरै मात्रामा हरेक वर्ष ढल्किरहनेछ भनेर वैज्ञानिकहरूले उहिल्यै पत्ता लगाएका रहेछन् । आठ सय वर्षदेखि ढल्किरहँदा पनि किन ढल्दैन त ? यो जिज्ञासाले मलाई थप आश्चर्यमा पार्‍यो । हाम्रो देशमा यसरी कुनै संरचना हरेक वर्ष ढल्किरहने हो भने त्यहाँ दैवी शक्ति छ भनेर सायद पूजाआजा गरिन्थ्यो होला ।

भगवान्सँग मनोकामना पूरा होस् भनेर ताँती लाग्नेका भीड बिहानबेलुकै देखिने थियो । त्यसलाई पैतालाले छोएमा पाप लाग्छ भनेर त्यसको वरपर जान पाइन्थ्यो होला । तर, पिसा टावर अत्यधिक ढल्किँदा पनि नलड्नुको वैज्ञानिक कारण रहेछ त्यसको गुरुत्व केन्द्र । गुरुत्व केन्द्र वस्तुको त्यो बिन्दु हो जहाँ त्यसको समस्त भार केन्द्रित हुन्छ । विज्ञानको सिद्धान्तअनुसार कुनै पनि वस्तु त्यति बेलासम्म स्थिर रहन्छ जबसम्म त्यसको गुरुत्व केन्द्रबाट खिचिएको भर्टिकल लाइन (उध्र्वाकार रेखा) वस्तुको आधारबाट अर्थात् तलबाट जान्छ ।

यो तथ्य थाहा पाएपछि अघिसम्म पिसा टावर अचानक लडेर कुन बेला मेरो टाउकोमा बजे्रला भनेर डरले त्राहिमाम भएको म बल्ल निस्फिक्री भएँ । अनि जोशिन थालेँ । ग्यालिलियोजस्ता महापुरुष चढेको पिसा टावर चढ्न सुरिएँ । पिसा टावरको सबैभन्दा माथि पुगेर आधुनिक विज्ञानका पिता, वैज्ञानिक तथा पिसा विश्वविद्यालयका गणितका प्राध्यापक ग्यालिलियोले एरिस्टोटलको सिद्धान्तलाई चुनौती दिएका थिए । एरिस्टोटलले गह्रुँगो वस्तु हलुका वस्तुको तुलनामा माथिबाट तल छिटो खस्छ भनेका थिए ।

उनको सिद्धान्तलाई करिब अठार सय वर्षसम्म सबैले पत्याइराखेछन् । तर, ग्यालिलियोले एरिस्टोटलको उक्त सिद्धान्त गलत भएको बताउँदा मानिसहरूले उनलाई पत्याएनछन् । ग्यालिलियोले त्यो तथ्य प्रमाणित गर्न एउटा सानो फलामको बल र अर्को त्योभन्दा दोब्बर बढी वजन भएको बल लिएर पिसा टावर भित्र रहेका २९४ वटा खुट्किला भएको ढुंगाको घुमाउरो भर्‍याङ उक्लिँदै सबैभन्दा माथि पुगेछन् । ती दुवै बललाई एकैसाथ माथिबाट खसाउँदा जमिनमा दुवै बल एकै समयमा आइपुगे।

पिसा टावरलाई एउटा प्रयोगशालाका रूपमा ग्यालिलियोले प्रयोग गरेर मानिसहरूका आँखा खोलिदिएकाले त्यो प्रसंग विज्ञानमा बारम्बर आउने गर्छ् । ग्यालिलियोजस्ता महापुरुषको पदचिह्न पछ्याउँदै माथि जाने मेरो तीव्र इच्छालाई टिकटले बाधा पुर्‍र्यायो । माथि चढ्न टिकट काट्नुपर्ने रहेछ । अहो, एकातिर टिकट काउन्टरमा मान्छेका अच्चकाली भीड ! अर्कोतर्फ पिसा टावरमाथि उक्लिनेको लामो लाम देखेपछि समय अभावका कारण पिसा टावरको आरोहण त्याग्नु पर्‍यो । अर्कोपटक फेरि आउने मौका जुर्‍यो भने अवश्य माथि चढौंला भनेर चित्त बुझाएँ ।

पिसा टावर आठ सय वर्षदेखि सुरक्षित रहनु र संसारभरका अवलोकनकर्ताको मन जितिरहनु कम आश्चर्यलाग्दो होइन । भूकम्प, आँधीबेरीलगायतका प्राकृतिक विपत्तिमा सुरक्षित पिसा टावरलाई दोस्रो विश्वयुद्धको समयमा अमेरिकी सेनाले झन्डै ढालेनछन् । अमेरिकी सेनाले शत्रु पक्ष जर्मनी र इटालीका सेनाले पिसा टावरमा लुकेर घातक आक्रमण गर्न सक्छन् भनेर बम खसाल्न आँटेका रहेछन् ।

कसोकसो दोस्रो विश्वयुद्ध टुंगिहालेछ र पिसा टावर बँचेछ । नत्र हामीले पिसा टावरको फोटोमात्र हेरेर चित्र बुझाउनुपर्ने थियो । पिसा टावर प्रथम विश्वयुद्ध, दोस्रो विश्वयुद्ध, गृहयुद्ध र कैयौं प्राकृतिक विपत्तिमा समेत सुरक्षित रहेकाले हत्तपत्त यसलाई केहीले पनि क्षति पुर्‍याउनै नसक्ने लामो आयु लिएर पो आएजस्तो लाग्यो ।

पिसा टावरलाई धीत मरुन्जेल निकै समय लगाएर नजिक, टाढा, दायाँबायाँ सबैतिरबाट घुमीघुमी हेरेँ । नजिकबाट भन्दा अलिक परबाट पो पिसा टावर आकर्षक लाग्यो । इटालीको प्रतीकका रूपमा उभिएको पिसा टावरलाई अन्तिम दर्शन गरेर फर्कन लागेको थिएँ । अचानक आफ्नै देशको धरहराको सम्झना आयो । पिसा टावर जत्तिकै संसारभर ख्याति नकमाए पनि विदेशी पर्यटकको आकर्षण धरहराप्रतिको मेरो प्रेम बयान गरिसाध्य छैन ।

धरहरासँग गाँसिएका मेरा धेरै प्रसंग एकपछि अर्को गर्दै आउन थाले । केही वर्षअघि आएको विनाशकारी क्रूर भूकम्पले मेरो प्रिय धरहरालाई धुलिसात पारिसकेको थियो । पिसा टावरमा रमाएको मन अचानक धरहराको सम्झनाले उदास भयो । दु:खी मन बोल्यो, 'मेरो प्यारो धरहरा, तिमी पुनर्जन्म लिएर उही रूपमा चाँडै उठ । तिमीलाई सरकारले उठाउँदैन भने हामी प्रवासी नेपालीहरू आर्थिक स्रोत जुटाएर उठाउन तयार छौं । तिम्रो आयु र ख्याति पिसा टावरको भन्दा पनि बढी होस् । तिमीलाई भेट्न म सात समुद्र पारिबाट चाँडै आउनेछु ।'


प्रतिक्रिया दिनुहोस !

Unity

working together is no longer optional-it is a matter of compulsion

Annapurna Media Network has announced the Unity for Sustainability campaign which comes into force from January 1, 2022. The main aim of this campaign is to 'lead the climate change dialogue' working closely with all the stakeholders on sustainable development mode, particulary focusing on climate-change issues.