प्रकोप : मान्छेले ल्याउँछ कि देउताले ?

प्रकोप : मान्छेले ल्याउँछ कि देउताले ?

सरकारले बाढीपीडितलाई दैनिक ७० रुपैयाँ दिने घोषणा गर्‍यो । गृहमन्त्रीले राहत दिने घोषणा गर्दै भने, 'कसैले पनि भोकै बस्न नपरोस् ।' विपत्को विषय संसद्मा प्रवेश गर्‍यो । सांसदहरूले चर्को स्वरमा बोले । पूर्वप्रधानमन्त्री तथा माओवादी केन्द्रका अध्यक्ष पुष्पकमल दाहाल 'प्रचण्ड'ले मधेसमा गई राहत वितरण गरेको तस्बिर भाइरल भयो । त्यतिमात्रै होइन नेकपा एमालेले 'प्राकृतिक विपत्ति राहत कोष' स्थापना गर्दै मृतकका परिवारलाई प्रतिव्यक्ति पाँच लाख रुपैयाँ उपलब्ध गराउन सरकारसँग माग गर्‍यो ।

raju_syangtanगृह मन्त्रालयको पछिल्लो विवरणअनुसार, बाढी पहिरोमा परी एक सय ४३ जनाले ज्यान गुमाएको, ३० जना बेपत्ता र ४३ जना घाइते भएको बताएको छ । त्यसैगरी बाढी, पहिरो र डुबानबाट यस वर्षमात्रै करिब ८० हजार घरमा पूर्ण क्षति भएको जनाएको छ । विभिन्न मन्त्रालयहरूको प्रारम्भिक तथ्यांकअनुसार, यस वर्ष आएको बाढीका कारण जम्मा ३७ अर्ब ३१ करोडको क्षति भएको जनाइएको छ । यो तथ्यांक प्रत्येक वर्ष आउने गर्छ । यसका लागि सरकारले भैपरि आउने संकटमोचन गर्न नेपाली सेना, नेपाल प्रहरी र सशस्त्र प्रहरीलाई तम्तयार अवस्थामा राखेको छ । त्यतिमात्रै होइन 'प्रधानमन्त्री दैवी प्रकोप उद्धार कोष' स्थापना गरी केन्द्रदेखि जिल्लासम्म त्यसका अंगहरू विस्तार गरिएको छ ।

कस्तो विपत्ति ?

राष्ट्रिय योजना आयोगका उपाध्यक्ष संयोजक रहने गरी २०६३ सालमा सरकारले 'प्रधानमन्त्री दैवी प्रकोप उद्धार कोष'को स्थापना गर्‍यो । यसको काम विपत्मा परेका नागरिकको उद्धार गर्नु थियो । उद्धार कोषको नाममा 'दैवी' शब्दको प्रयोग भयो । यसको अर्थ हुन्छ, 'विपत्ति मानिसको अधीनमा छैन । यो देवताले गर्ने हो । इन्द्र भगवान् रिसाएपछि घनघोर जलवृष्टि हुन्छ । त्यसपछि सरकारले फगत उद्धार गर्ने हो ।'

सरकार आफैं जनतालाई विपत्तिमा धकेल्छ, अनि आफैं आपत्कालीन केन्द्र सञ्चालन गर्छ।

प्रकृति र मानवबीचको संघर्ष आजपर्यन्त जारी छ । वस्तु जगत्लाई आध्यात्मिक कोणबाट हेरी हरेक घटना अलौकिक शक्तिबाट पूर्वनिर्धारित छन् भन्ने विचार समाज विकासको प्रारम्भिक चरणमा वर्चस्वशाली थियो । पछि भौतिकवादी विचार संसारमा आएपछि प्रभुत्वमाथि प्रश्न चिन्ह खडा भयो । संसार अदृश्य शक्तिले नभई प्रकृतिको स्वाभाविक गतिमा चल्ने तथ्य अब भनिरहनु आवश्यक छैन । तर, नेपाल सरकार भने अझै दैवीजस्ता शब्दहरू च्यापिरहेका छन् । यसबाट राज्य धर्मनिरपेक्ष नभई धर्मावलम्बीद्वारा सञ्चालित छ भन्ने बुझ्न गाह्रो पर्दैन ।

 

त्यस्तै अर्को शब्द हो, 'प्राकृतिक विपत्ति' । यदाकदा वौद्धिक विमर्शहरूमा समेत प्राकृतिक विपत्ति भनेको सुनिन्छ । मानवशास्त्रीहरू भन्छन्, 'प्राकृतिक विपत्ति त्यसबेला भयानक हुन्थे, जतिबेला मानिसहरू प्राचीन युगमा थिए । मानिसले प्रकृतिविरुद्ध संघर्ष गरेर आफू अनुकूल समाजको निर्माण गर्न सकेका थिएनन् ।' सानासाना प्राकृतिक परिवर्तनमै मानिसहरू अत्यन्तै धेरै प्रभावित हुने उनीहरूको भनाइ छ । उनीहरू भूकम्प र समुद्र्री आँधीमात्रै प्राकृतिक विपत् भएको बताउँछन् ।

त्यसबाट पनि बच्ने उपाय मानिसले खोजेपछि त्यो विपत् पनि प्राकृतिक नहुने तर्क उनीहरूको छ ।
ठूलाठूला महाविपत्तिहरू झेलेर पृथ्वी आजको अवस्थामा आइपुगेको बताइन्छ । जसमध्ये ७५ हजार वर्षअघि इन्डोनेसियाको सुमात्रा नजिकै तोबा भन्ने टापुमा गएको ठूलो ज्वालामुखीलाई लिइन्छ । विस्फोटका कारण पृथ्वीमा भएका कैयौं जीवहरूको लोभ भयो । मुस्किलले १५ हजार मानिस बाँच्न सफल भए र त्यही मानव कालान्तरमा संसारभर फैलिएको बताइन्छ ।

त्यो अवस्थालाई प्राकृतिक विपत्ति भन्न सकिन्थ्यो । प्रकृतिको अधीनमा मानिसहरू पूर्णत अधीनस्थ थिए । मानिसले विस्तारै प्रकृतिको निश्चित नियममा बसी आफूअनुकूल सामाजिक मूल्यहरूको स्थापना गर्न थाले । घर बनाए । समाजको स्थापना गरे । त्यो समाज व्यवस्था टिकाउन राज्य, कानुन, सेना पुलिसजस्ता संरचनाहरूको विकास गरे । प्रकृतिको हलचलसँग मानिस अभ्यस्त हुन थाले । अझ मानिसले विज्ञानको विकास गरेपछि प्रकृतिलाई एक हदसम्म नियन्त्रण नै गरे । त्यसको उदाहरण जापान अब भूकम्पसँग हत्तपत डराउँदैन । त्यसकारण अब नेपालमा प्राकृतिक विपत्तिबाट कुनै जातिको जीवन प्रभावित हुन्छ भने त्यो जाति हो राउटे । किनकि उनीहरू जंगलमा छन् ।

दोषी को हो ?

विडम्बना नै मान्नुपर्छ, सचेत भनिएका मानिसकै कारण आज प्राकृतिक विपत्तिको असर सम्पूर्ण नेपालीलाई परिरहेको छ । यसको एउटै कारण हो, राज्य । आज राज्य आफैंले जनतालाई बाढीमा धकेल्छ, अनि आफैं डोरीले तान्छ । आफैं पहिरोमा पुर्छ, अनि आफैं बेल्चा लिएर खन्छ । आफैं विपत्तिमा ढकेल्छ, अनि आफैं आपत्कालीन केन्द्र सञ्चालन गर्छ ।

माथिका शब्दहरू अप्रिय छन् । अपुष्ट छन् र ठाटो आक्षेपकारी छन् । यसमा पंक्तिकारको पनि विमति छ । यस्तो हुनु हुँदैन थियो । तर, हामीले आजसम्म भोगेको तीतो यथार्थ यही हो ।
अहिले हामीले भोगेको मानव निर्मित विपत्ति हो । कमजोर राज्य संयत्रले उब्जाएका विपत्तिहरू हुन् । परनिर्भर, विभेदकारी राज्य व्यवस्थाले जन्माएको हो, विपत्ति । बितेको पाँच सय वर्षयता प्रकृतिलाई दोहन गर्ने सिद्धान्तले विश्व व्यवस्थामा जबर्जस्त स्थान बनाएपछि जन्मिएको हो, विपत्ति ।

यही विचारका कारण प्रकृतिको क्षयीकरण तीव्र गतिमा सुरु भयो । प्रकृति दोहन गरी अकुत पुँजी सञ्जय गर्ने दाउमा विकसित देशहरू प्रतिस्पर्धा गर्दैछन् । विकासका नाममा ठूलाठूला भौतिक पूर्वाधारहरू निर्माण गरी पर्यावरण विनाश गर्दैछन् । उनीहरू नै भन्दैछन्, 'अब संसार केही सय वर्षपछि बस्न योग्य हुँदैन । बसाइँ सरी हाल ।' विपत्को मूलकारण यही विचार हो ।

२०४६ को राजनैतिक परितर्वनपछि त्यही नीतिको हिस्सेदार, र दास बन्यो नेपाल । निजीकरण, उदारीकरण गाउँगाउँमा सल्बलाउन थाल्यो । ठूला ठेकेदारहरूले नदीनालाको चाबी छिमेकीको पोल्टामा बुझाइदिए । साना ठेकेदारहरू प्रकृतिदोहन गर्न थाले । आफूलाई धर्तिपुत्र भनी दाबी गर्ने आदिवासी जनजाति सांसदहरूसमेत बालुवाखानी, ढुंगाखानी चलाउने नाइके बने ।

दोहन गर्ने सिलसिला तेस्रो विश्वका अन्य देशहरूमा जस्तै नेपालमा पनि बढ्यो । विकास निर्माणको नामका क्रसर उद्योगहरू अनियन्त्रित ढंगले सञ्चालित भए । आज देशभर सात सय क्रसर उद्योग सञ्चालनमा छन् । सबैभन्दा धेरै चुरे क्षेत्रमा सञ्चालित छन् । पटकपटक सर्वोच्चले प्रकृति दोहन रोक्न सरकारलाई आदेश दिए जस्तो गर्छ, फेरि चोर दुलोबाट सञ्चालित हुन्छ । त्यसैको कारण बाढीपहिरो गरिरहेको छ । डुबान क्षेत्र बढ्दैछ । सबैभन्दा धेरै क्षति त्यही भयो, जहाँ क्रसर उद्योग धेरै छन् ।

मानवनिर्मित विपत्ति

आजको विपत्ति कुनै दैवी र प्राकृतिक नभएर प्रकृतिलाई शोषण गर्ने विचारले जन्माइएको विपत्ति हो । यो दोहनकारी नीति अवलम्बन गर्ने व्यक्तिहरूले जन्माएको विपत् हो । कोसी बाँधले निम्त्याएको विपत् शासक निर्मित देखिने विपत् हो भने त्यस्ता नदेखिने विपत् अनगिन्ती छन् नेपालमा ।
देखावटी मापदण्ड मिचेर ठेकेदारले खोलाको ढुंगा निकालेपछि बस्ती विस्थापित भयो । खोलाको बालुवा र रोडा निकाल्नु परेपछि किनाराको बस्ती विपत्तिमा पर्‍यो ।

फेदीमा क्रसर उद्योग खुलेपछि डाँडाको बस्ती संकटमा पर्‍यो । बहुराष्ट्रिय कम्पनीको सुविधासम्पन्न कम्लेप्स बनाउनु परेपछि गरिब मानव बस्ती खोलाको डिलमा जान बाध्य भए । सुपर मार्केटहरू बनाउनु परेपछि बस्तीहरू डुबान क्षेत्रमा बस्न बाध्य भए । खेतीयोग्य जमिनहरू प्लटिङ हुन थालेपछि किसानहरू कटान क्षेत्रमा धकेलिए । काँठ क्षेत्र तथा नगरोन्मुख ग्रामीण क्षेत्रहरूमा जहीतहीँ प्लटिङका धर्साहरू कोरिएपछि मानिसहरू विस्थापित भए ।

विकासको नाममा प्रकृतिलाई शोषण गरियो । संरक्षण गर्नेभन्दा दोहन बढी गरियो । भौतिक पूर्वाधार निमार्णलाई मात्रै विकास ठानियो । पुल, बाटोघाटो, सञ्चारलाई मात्रै विकासको सूचक ठानियो । तर, मानवीय विकासको पक्षलाई नजरअन्दाज गरियो । जसका कारण आज देशमा विकासको होइन, विनाशको लहर चलिरहेको छ । 


प्रतिक्रिया दिनुहोस !

Unity

working together is no longer optional-it is a matter of compulsion

Annapurna Media Network has announced the Unity for Sustainability campaign which comes into force from January 1, 2022. The main aim of this campaign is to 'lead the climate change dialogue' working closely with all the stakeholders on sustainable development mode, particulary focusing on climate-change issues.