त्यो पहिलो पुस्तक

त्यो पहिलो पुस्तक

आमाको दबाबले मलाई कलकत्ता जाने साइत जुर्‍यो । ज्येष्ठ भ्राता त्यहाँ काम गर्ने भएकाले उक्त अवसर जुरेको थियो । जीवनमा पहिलोपटक लामो यात्रा, त्यो पनि भारत जान पाएकोमा मनमा अनौठो कौतूहल जन्मेको थियो । रेलको यात्राको अनुमानित रोमान्सका साथै ऐतिहासिक नगरी कलकत्ताबारेको जिज्ञासाले मेरो किशोर मनमा अनौठा तरंगहरू उत्पन्न हुँदै थिए ।

Rajendra-Parajuliसाँझपख वीरगन्ज पुगेपछि रेलमा पढ्नका निम्ति भनेर केही किन्ने इच्छा जाग्यो । कलकत्ता पुग्न १२ घन्टा लाग्ने सुनेको थिएँ । पुस्तक पसलमा परैबाट देखिने गरी युधीर थापाको 'सिस्टर कल्पना' उपन्यास झुन्डिएको देखेँ । टोलकी एकजना दिदी यी लेखककी फ्यान थिइन् । उनकै मुखबाट युधीर थापाको नाम पटकपटक सुनेको थिएँ । दिदीले मलाई पटकपटक 'युधीर थापाको उपन्यास पढ्या छौ भाइ' भनेर सोधेकी थिइन् । 'मसँग युधीर थापाका उपन्यास थुप्रै छन्, तर म तिमीलाई दिन्नँ, किनेर पढ्नुपर्छ', एक दिन उनले भनेकी थिइन्, 'बडो मज्जा आउँछ तिनका उपन्यास पढ्न ।

हातमा लिएपछि छाड्नै मन लाग्दैन मलाई त, भात खान पनि बिर्सन्छु म त !' ती दिदी एसएलसीमा तीनपटक अनुत्तीर्ण भइसकेकी थिइन् । धेरै वर्षपछि मलाई लाग्यो, कतै युधीर थापाको उपन्यासमात्रै पढ्नमा ध्यान दिएकाले ती दिदीले त्यस बखत भनिने एसएलसीको 'फलामे ढोका' पार गर्न नसकेकी त होइनन् ! यो आशंका निवारण गरिरहनुपर्ने कुनै कारण थिएन, त्यसैले त्यत्तिकै विस्मृतिको गर्भमा यो विलीन हुन पुग्यो । तर, म पनि पढ्नका निम्ति युधीर थापाकै उपन्यास किन्न लहसिएपछि भने मनभित्र कतै आफू पनि पढाइमा असफल त हुने होइन भन्ने आशंकाले पौडी खेल्न थाल्यो ।

पाठ्यक्रमबाहेक घरमा अन्य पुस्तक भन्नु 'स्वस्थानी व्रतकथा' र 'पिनासको कथा' नामक दुई किताबमात्रै थिए । स्वस्थानी सबैको प्रिय भएका कारण घरमा थियो भने आमालाई टाउको दुख्ने समस्या भएका कारण पिनासको कथा पुस्तक राखिएको थियो । पिनासको कथा पनि मैले नै आमाको टाउको समातेर पढिदिनु पथ्र्यो, उनलाई टाउको दुख्दा । एसएलसी दिएर बसेपछि पाठ्यक्रमका किताब पढ्नुको कुनै अर्थ थिएन । पाठ्यपुस्तक देखेपछि मलाई भाउन्न भएर आउँथ्यो, टाउको रिँगाउँथ्यो । मलाई पाठ्यक्रममा पारिएको विषयले कहिल्यै प्रभाव पार्न सकेनन् । एसएलसी परीक्षापछि ती किताब छुनै नपरे हुन्थ्यो भन्ने लाग्थ्यो ।

 

स्वस्थानी व्रतकथा मलाई कण्ठैजस्तो थियो । कथानकबारे पूरापूर जानकारी थियो । सतीदेवीको कुन अंग कहाँ पतन हुँदा के नामका महादेव उत्पन्न हुन्छन् भन्नेसम्म कण्ठै थियो मलाई । हरेक वर्षको जाडोयाममा पर्ने स्वस्थानी पूर्णिमामा मलाई नै स्वस्थानी किताब पढ्न लगाइन्थ्यो । मेरो वाचनकला र आवाज राम्रो छ भनिदिन्थे परिवार र वरपरका छिमेकी पनि । दर्जनभन्दा बढी श्रोता वरिपरि राखेर कथा भन्न पाउँदा मलाई पनि आनन्द आउँथ्यो । म आफ्नो आवाज सकेसम्म मीठो पारेर स्वस्थानी पढ्थेँ । वाचन बिग्रेला कि भनेर सजग हुन्थेँ ।

युधीर थापाको छिपछिपे रचनाले मलाई लामो समय प्रभाव पार्न सकेन । बुझ्दै गएपछि ती मलाई 'जंक फुड'जस्तै लाग्न थाले । मलाई कहिल्यै पनि उनीजस्तो लेखक बन्ने रहर जागेन, यद्यपि मैले पढेको पहिलो उपन्यास उनकै थियो ।

 हरेक वर्ष स्वस्थानीको किताब पढेर सिध्याउने जिम्मेवारी मेरै काँधमा आउँथ्यो । एक महिनामा म तीन पटकजति दोहोर्‍याइदिन्थे उक्त किताब ।हामी वीरगन्जबाट पटना पुगेका थियौं, कलकत्ता जाने रेल चढ्नका निम्ति । त्यस बेलासम्म 'सिस्टर कल्पना' उपन्यास मेरो हातमै थियो । रेल चढेको केही बेरपछि दाजुले पहिले आफू पढ्छु भनेर त्यो उपन्यास लिए । मलाई थाहा छैन, भ्राताले युधीर थापाका अन्य उपन्यास पढेका थिए कि थिएनन् । रेलको मधुरो प्रकाशमा उनले उक्त उपन्यास एक घन्टाजतिमा पढिसिध्याए । 'यस्तो रद्दी उपन्यास पनि पढ्छन्, मान्छे बिग्रन्छ पढ्नु हुन्न, नपढ् । कोर्सबुकमा राम्ररी ध्यान दिनु छैन । अब लोकसेवा दे सामान्यज्ञान पढेर, खरिदार पदमा । यस्ता उपन्यास-सुपन्यास पढ्ने होइन भन्द्या छु', दाजुले 'सिस्टर कल्पना' उपन्यास मतिर फ्याँक्दै आदेश दिए।

म छक्क परिरहेको थिएँ । उनले कतै नहेरी त्यो उपन्यास पढिसिध्याएका थिए । उनलाई त्यसले आकर्षित नगरेको भए किन त्यसरी एकै श्वासमा पढिसिध्याए ? मेरो मनले आफैंसित प्रश्न गर्न थाल्यो । त्यसपछि मलाई पनि कुन बेला त्यो उपन्यास पढूँ भन्ने लाग्न थाल्यो । म यस्सो कोल्टे फर्केर उपन्यास पढ्न थालेँ । मैले पनि एक घन्टामै छरितो आकारको सिस्टर कल्पना उपन्यास पढिसकेँ । त्यसबीचमा दाजुतर्फ केहीपटक कर्के नजरले हेरेको थिएँ, उनको प्रतिक्रिया कस्तो होला भनेर । उनी मैले उपन्यास पढिरहेकोमा खुसी थिएनन् भन्ने भाव उनको अनुहारले बताइरहेको थियो ।

सोह्रसत्र वर्षको किशोर म, सिस्टर कल्पना उपन्यास पढेपछि युधीर थापाको फ्यान नै भएँ । खल्तीमा पैसा हुँदैनथ्यो, तर कतैबाट पैसा मिल्नासाथ युधीर थापाका उपन्यास किनेर पढ्न थालेँ । जीवनमा पहिलोपल्ट आफ्नै खल्तीको पैसा हालेर किनेको पुस्तक त्यही 'सिस्टर कल्पना' बन्न पुग्यो । युधीर थापा युवा मनको प्रेम र यौनेच्छालाई मिहिन ढंगले केलाउन माहिर थिए । सरल र सलल बग्ने उनको भाषा आकर्षक लाग्थे मलाई त्यस बेला ।

टोलमा दाइपुस्ता कम्युनिस्ट बन्नुपर्छ भन्ने धेरै थिए । तीसको दशकको उत्तराद्र्धसम्म पनि कोटेश्वरमा नेपाली कांग्रेसका समर्थक पाउन मुस्किलै थियो । युवाहरू कम्युनिस्ट बन्न खोज्थे, थोरै थिए जो राजावादी हुन पाउँदा सुरक्षित महसुस गर्थे ।

'हेर् भाइ भविष्य बनाउने हो भने खुरुक्क घरमा राजाको तस्बिर झुन्ड्या र सुरक्षित जिन्दगी बिता । बेकारमा कम्युनिस्ट-कांग्रेस बनेर जिन्दगी नबिगार्', पञ्चायतमा लागेकाहरू मलाई पटकपटक सम्झाउँथे, 'अब त तँ कलेज पढ्ने भइसकिस्, स्वतन्त्र विद्यार्थी मण्डलमा लाग् । त्यसपछि 'पञ्चायत नीति तथा जाँचबुझ समिति' वा 'महेन्द्र युवालय'मा जागिर खान सकिन्छ । नभए गुलाफवागमा असई त पक्का !'

उमेरको क्रमसँगै मलाई कम्युनिस्ट बन्ने र समाजप्रति जिम्मेवार हुने भूत चढ्न थाल्यो । समाज बदल्ने र असमानता, रूढिवाद, विभेद हटाउने एकमात्र माध्यम साम्यवाद नै हो भन्ने लाग्न थाल्यो । चिनियाँ र कोरियन सिनेमा लुकेर हेर्न थालेँ, टोलका अग्रजहरू मध्यरातमा त्यस्ता सिनेमा हेर्ने गर्थे । सिनेमा हेर्दा युवा दिमागमा उत्तेजना भरिन्थ्यो क्रान्तिकारी बन्ने र आजै कम्युनिस्ट बनेर समाजका सामन्तीलाई सिध्याऊँजस्तो भाव उम्रन्थ्यो । उता, कम्युनिस्टमा पनि स्पष्ट दुई धार थियो । पाँचौं र छैटौं भन्थे विद्यार्थीहरू, कोहीकोही मसाल पनि भन्थे । दुवै धारका युवा थिए टोल र कलेजमा पनि । मलाई दुईतिरैबाट आह्वान हुन्थ्यो, आफ्नो पक्षमा लाग्ने ।

'आकर्षित हुने कम्युनिस्ट विचारतिर अनि पढ्नेचाहिँ युधीर थापा र रजनिश', एकजना दाइले एक दिन मेरो घरमा आउँदा थापा र रजनिशको किताब देखेर मलाई भनेका थिए । त्यसपछि मैले थापाका उपन्यास पढ्न चटक्कै छाडेँ, तर कहिलेकाहीँ रजनिश पढ्न भने छाडिनँ । त्यसपछि सुरु भयो लु सुन, म्याक्सिम गोर्की र नेपालीमा श्यामप्रसाद, मोदनाथ प्र िश्रत, खगेन्द्र संग्रौला लगायतका रचना पढ्ने क्रम । नेपाली भाषामा प्रकाशित हुने 'सचित्र चीन' नामक चिल्लो पत्रिका नि:शुल्क पाइन्थ्यो । त्यो यस्सो हेरेर किताबमा जिल्दा हाल्न प्रयोग गर्थें । कलेजमा एकजना मिल्ने साथी नेपाल विद्यार्थी संघमा आबद्ध थिए । साहित्यमा मेरो अभिरुचि देखेर उनले मलाई विश्वेश्वरप्रसाद कोइरालाका कथा र उपन्यास पढ्न दिए । 'तीन घुम्ती' उपन्यास पढ्दा सुरुमा उतिसारो प्रभावित भइनँ । तर, त्यो कृति दोहोर्‍याएर पढ्दा भने बेग्लै ढंगमा बुझेँ । कोइरालाको कथा 'मधेसतिर' पढेपछि मलाई अरू नेपाली लेखकका रचना खल्लो लाग्न थाल्यो । घरमा झ्यालछेउछाउ केही किताब राखेको थिएँ ठड्याएर ।

त्यहाँ युधीर थापा, आचार्य रजनिश, प्रकाश कोविदका किताब पनि थिए । जब रजनिश पढ्न थालेँ उनै जेठा भ्राताले 'अब यो जोगी बन्ने भयो, रजनिश पढ्न थालेछ' भनेको अझै पनि मेरा कानमा झंकृत हुन्छ । रजनिशका कथामा बेलाबखत उपस्थित हुने 'मुल्ला नसिरुद्दिन' पात्र मलाई आदर्श लाग्न थाल्यो ।

समयक्रमसँगै राम्रा र प्रसिद्ध लेखकका नाम सुन्न थालेँ र तिनका रचना खोजेर पढ्ने जाँगर चल्न थाल्यो । युधीर थापाका थुप्रै उपन्यास पढे पनि मलाई तिनको सतही समाज बुझाइले पढुन्जेल उमेरगत रमाइलोबाहेक अर्थोक केही दिन सकेनन् । समाजको अन्तरतम गहिराइमा पुगेर उनले लेख्न नसकेको निक्र्योल जब मैले गरेँ तब उनका उपन्यास पढ्न चटक्कै छाडिदिएँ । प्रेमका विषय उठाउँदा पनि यसका विकृत र विसंगत रूप थापाले उठाएका रहेनछन् भन्ने चाँडै नै बुझेँ र उनका पुस्तकमा लगानी गर्न छाडिदिएँ ।

उनको छिपछिपे रचनाले मलाई लामो समय प्रभाव पार्न सकेन । बुझ्दै गएपछि ती मलाई 'जंक फुड'जस्तै लाग्न थाले । मलाई कहिल्यै पनि उनीजस्तो लेखक बन्ने रहर जागेन, यद्यपि मैले पढेको पहिलो उपन्यास उनकै थियो । मलाई पहिलोपटक पाठ्यक्रमबाहिरका किताब पढ्ने लत बसाउने उनै युधीर थापाका कृति थिए । तर, जब कोइरालाको 'मधेसतिर' र अन्य रचना पढेँ, मभित्र एकप्रकारको महत्र्त्वाकांक्षा जाग्न थाल्यो । लेखक बन्ने सपना देख्न थालेँ र सामाजिक, मनोविज्ञान केलाउने रहर पलाउन थाल्यो । पारिजात, रमेश विकल, परशु प्रधान, भाउपन्थी, भवानी भिक्षु, गोविन्दबहादुर मल्ल, विजय मल्ल, मनु ब्राजाकी लगायतका आख्यानले तान्न थाले ।

नेपालमा हिन्दी भाषाका पुस्तक सहज र सस्तोमा उपलब्ध थियो । एकप्रकारको दबाब नै थियो भन्दा पनि हुन्छ हिन्दीको । विस्तारै हिन्दी भाषामा पकड बढाउँदै लगेँ । हिन्दी सिनेमा हेर्न थालेँ । एसएलसीमा बल्लतल्ल उत्तीर्णांक ल्याएको अंग्रेजी मेरा लागि गाह्रो भाषा नै रह्यो । पछि लामो मेहनत र लगानी गरेर सिक्दा पनि अंग्रेजीभन्दा हिन्दी नै सहज लाग्छ । भाषामा थोरै भए पनि पकडकै कारण हुनुपर्छ क्रमश: प्रेमचन्द, सहादत हसन मन्टो, हरिशंकर परसाईं, अमृता प्रीतम, निर्मल बर्मा, अज्ञेयजस्ता लेखक मलाई प्रिय लाग्न थाले ।

रुसी र चिनियाँ साहित्यकारका पुस्तक त नेपालीमै अनुवाद भएर बजारमा छ्यापछ्याप्ती पाइन्थे । पञ्चायतकालमा विश्वेश्वरप्रसाद कोइरालाका पुस्तक पाउन मुस्किल थियो । रुसी र चिनियाँ साहित्य सहजै पाइन्थे । चालीसको पूर्वाद्र्धमा त कोइरालाका पुस्तक बेच्न पनि पसलेलाई गाह्रो पथ्र्यो । बजारमा सहजै उपलब्धमध्ये लु सुन, एन्टोन चेखव, म्याक्सिम गोर्की, मिखाइल सोलोखोवका रचना बढी मन पर्थे, अहिले पनि तिनका रचनाका प्रभाव जीवितै छन् ।

उमेर छिप्पिँदै वा आफूभित्र परिपक्वपन आउँदै गएपछि मलाई समाजका भुइँतहका मान्छे, थिचोमिचो, विभेद, राज्यले अनाहकमा किनारमा धकेलेको वर्गबारे लेखिएका कलात्मक साहित्यले तीव्र असर गर्न थाले । यतिखेर विश्वलेखन सामाजिक यथार्थवादलाई यतै कतै छाडेर धेरै अघि बढेको चर्चा चलिरहेको छ । म्याजिकल रियालिज्म, स्पिरिचुअल रियालिज्म, उत्तरआधुनिकता, स्वैरकल्पना लगायतका विभिन्न आयाममा लेखिएका साहित्य धेरैको प्रिय बन्दै गएको छ । तर, म भने मान्छेका अनगिन्ती दु:ख र पीडालाई कलात्मक ढंगमा उनिएका पुस्तकलाई अझै पनि पहिलो प्रेम गरिरहेको छु।

राजनीतिक विसंगति, मानवीय पीडा, विभेद, असमानताका कारण मान्छेले भोगिरहेका सकसका सन्दर्भले नै मलाई बढी छुन्छ । उडन्ते वा समाजबाहिरका, जमिन र माटोमा नटेकेरै लेखिएका रचनाले मलाई पटक्कै छुँदैनन् । लेखकलाई उड्ने स्वतन्त्रता जत्ति पनि छ । तर, उडेर तल जमिनमा आउन ढिला गर्नु हुन्न भन्ने लाग्छ । उडिरहँदा पनि यसो जमिनतिर हेर्ने र त्यसलाई स्पर्श गर्ने चिन्तन बोकेका लेखक मेरा प्रिय लेखक हुन् । प्रेम र यौन पनि समाजको एउटा जटिल बन्दै गएको विषय हो, त्यसबारे पनि लेखिनुपर्छ साहित्य । तर, त्यसले अझै बढी कलाको माग गर्छ भन्ने धारणमा म अडिग छु ।

अहिले मेरो पुस्तक र्‍याकमा युधीर थापाका एउटै उपन्यास छैनन् । न स्वस्थानी व्रतकथा न त पिनासको कथाको पुस्तक नै छन् ! साहित्यिक रचनाबाट समाज बदल्ने चिन्तन बोकेका साम्यवादी लेखकका रचनाप्रति पनि मोहभंग हुँदै गएको छ । ती किताबप्रतिको मोहभंग जसरी हुँदै गएको छ, त्योभन्दा पनि धेरैअघि कम्युनिस्ट बन्ने चाहना मरिसकेको थियो ।


प्रतिक्रिया दिनुहोस !

Unity

working together is no longer optional-it is a matter of compulsion

Annapurna Media Network has announced the Unity for Sustainability campaign which comes into force from January 1, 2022. The main aim of this campaign is to 'lead the climate change dialogue' working closely with all the stakeholders on sustainable development mode, particulary focusing on climate-change issues.