शिक्षालयका छाडा भित्ता

शिक्षालयका छाडा भित्ता

'राधाको ...मा कोठी छ !'चर्चित हिन्दी सिने-मेकर दादा कोड्केले प्रयोग गरेको हिन्दी शब्दावली 'अन्धेरी रातमे दिया तेरे हातमे', लाई बिर्साउने खालको यो दुई-अर्थी वाक्यांश, झापाको एक सामुदायिक कलेजको भित्तामा लेखिएको छ । अभिधा अर्थमा सकारात्मक भएर सोच्दा-पढ्दा लेख्नेले 'राधाको गालामा कोठी छ' भनेको होला भनेर बुझ्दा भयो । तर, व्यञ्जना अर्थमा यो लेख्नेको मनशाय त्यस्तो देखिन्न । यो वाक्यांश जसले लेखेको भए पनि उसले अमुक छात्राको भित्री अंगतर्फ संकेत गर्दै, उनलाई सार्वजनिक रूपमा अपमानित बनाएर आफू आनन्दित हुन चाहेको यौन मनोविकृत भावना लुकेको छ ।

Subidh-guragainकलेजको भित्तामा लेखिएको 'राधा' नाम वास्तविक हो वा काल्पनिक, भन्न गाह्रो छ । तर, कोही वास्तविक छात्राको नाम 'राधा' थियो भने पनि एक वर्षअघि नै लेखेकोजस्तो देखिने त्यो वाक्यांशका कारण साथीभाइले जिस्क्याउँदा-जिस्क्याउँदा हैरान भएर वा नजिस्क्याए पनि स्वयं लज्जित भएर ती छात्राले सम्भवतः त्यो कलेज छोडिसकिन् होला । यो सूचना सार्वजनिक भएपछि त्यो वाक्यांश मेटिन पनि सक्छ । तर, यसले पारेको दुष्प्रभाव कहिले मेटिएला ?

शिक्षालय भनेको शिक्षा आर्जन गर्नेमात्र नभएर सामाजिक व्यवहार सिक्ने सम्मानित थलो पनि हो । घरपरिवारका सदस्य, छिमेकीसँगै समाजका कतिपय अगुवा मानिसबाट सिक्न नसकिएको संस्कार र ज्ञान शिक्षालयबाट सिक्ने हो । त्यसैले शिक्षालयलाई व्यक्तिले आर्जन गरेको ज्ञान र सीपलाई औपचारिकता दिने आदर्श संस्था मानिन्छ । तर, विडम्बना ! हाम्रा शिक्षालयको वातावरण कस्तो छ ? यहाँ कस्तो ज्ञान सिक्दै छन् युवा विद्यार्थी ? के सिकाउँदै छन् गुरुहरू ? कस्तो प्रकारको संस्कृति औपचारिक भइरहेको छ यहाँ ? शिक्षार्थीहरूको व्यवहारमा के प्रतिविम्बित भइरहेको छ ?

 

हाम्रा कतिपय सामुदायिक तथा सरकारी कलेजहरूका पर्खाल, कक्षाकोठा र शौचालयमा लेखिएका अश्लील शब्द र छाडा सिन्के चित्रले देख्नेका मनमा अनेक जिज्ञासा उत्पन्न गराउँछन् । भनिन्छ, फोहोर गर्नेलाई भन्दा देख्नेलाई लाज हुन्छ । हाम्रा शिक्षालयका भित्ताहरूमा भएका छाडा शब्द तथा सिन्के चित्रहरूले पनि त्यो लेख्ने-बनाउनेलाई भन्दा देख्नेलाई लाजमर्दो बनाइरहेका छन् । अझ लामो समयसम्म त्यही वातावरणमा बस्नुपर्ने हाम्रा चेलीहरूको के अवस्था होला ? उनीहरू त्यस्तो लाजमर्दो वातावरणमा कसरी एडजस्ट, घुलमिल भइरहेका छन् ?


अश्लील शब्द र चित्रको दुष्प्रभाव लाजको घेराभित्र मात्र सीमित हुन्न । यसले हाम्रो युवापुस्तामा हुर्किरहेको विकृत यौन मनोविज्ञान प्रतिविम्बित भइरहेको छ । किशोर-किशोरीलाई समयमा सही तरिकाले यौनशिक्षा दिन नजान्नुको प्रतिफल यस्ता शब्द चित्रहरू लेखिने-कोरिने गरेको देखिन्छ । विशेषगरी सामुदायिक कलेजहरूका डेस्क-बेन्च, भित्ता, कक्षाकोठा र शौचालयलाई छात्र-छात्रा दुवैले मनको कुण्ठा अभिव्यक्त गर्ने साधनका रूपमा दुरुपयोग गरेको पाइन्छ । यसरी स्कुल-कलेजका भित्ता, कक्षाकोठा र सार्वजनिक शौचालयमा लाजमर्दो हुने गरी अश्लील शब्द लेखिएको भेटिनु चिन्ताको विषय हो ।

शिक्षालयमा देखिने यस्तो 'फोहोरी वातावरण'ले यौन दुराचार, यौनहिंसा, धरेलु हिंसा, चेलीबेटी बेचबिखनलगायत अपराधलाई प्रोत्साहन गर्दै लैजाने डर बढाएको छ । युवाहरूले कुण्ठित यौन-भावना स्कुल-कलेजका भित्ताहरूमा छताछुल्ल हुनुले एउटा गम्भीर शैक्षिक-सामाजिक समस्या सामान्यीकरण हुँदै गएको देखिन्छ । जब हाम्रो शिक्षालयको वातावरण नै स्वस्थ छैन भने यस्तो अस्वस्थ वातावरणमा कसरी स्वस्थ विचार उत्पन्न हुनसक्छ ?

हाम्रा सामुदायिक भित्ताहरूले 'बोलिरहेका' यौन विकृतिका अनेक किस्सा छन् । तर, विशेषगरी अमुक छात्रले आफूले 'मन पराएकी' छात्रालाई लक्षित गरेर जथाभावी अश्लील शब्द-चित्र लेख्ने गरेको पाइन्छ । केहीले रमाइलोका लागि यस्ता शब्द-चित्र कोर्ने गर्छन् । कतिपय कलेजमा लेखिएका शब्द-चित्र त सार्वजनिक रूपमा 'भन्न नहुने' र 'सुन्नै नसकिने' खालका हुन्छन् । केही नगन्यबाहेक अधिकतर सामुदायिक तथा सरकारी कलेजमा अति नै छाडा र अनैतिक शब्दहरू लेखिएको पाइन्छ । यसरी छाडा शब्द लेख्ने अनि त्यस्तो लेखेको देखे पनि नदेखेझैं गर्ने दुवै खालका प्रवृत्ति एक-समान छन् समाजमा । तर, दुवै प्रवृत्ति हाम्रो सामाजिक जीवनका लागि अत्यन्त घातक सन्दर्भ हुन् । यस्तै प्रवृत्तिले हाम्रो दैनिक जीवन र युवापुस्तामा छाडा तथा उत्ताउलोपनको मात्रा बढेको हो ।

'मान्छे बन्न सिकौं ।'

धरानको महेन्द्ररत्न क्याम्पस परिसरमा दक्षिणपूर्वस्थित एउटा पुरुष शौचालयमा सुरुमा कसैले यस्तै लेखेको थियो । तर, यो सचेतना सन्देश त्यही रूपमा धेरै दिनसम्म रहिरहन पाएन । कसैले सिकौं शब्दको 'स' अक्षर काटेर लाजमर्दो हुनेगरी अर्कै अक्षर लेखिदिएको छ । जुन आज पनि त्यस्तै छ । सोही भित्तामा सुरुमा 'सभ्य बनी सभ्यताको परिचय दिऔं' लेखिएको थियो । तर, यसमा पनि कसैले दुईवटै 'स'का अगाडि 'अ' थपेर विकृत पारिदिएको छ ।

हाम्रा शिक्षालयका भित्ताहरूमा भएका छाडा शब्द तथा सिन्के चित्रहरूले पनि त्यो लेख्ने-बनाउनेलाई भन्दा देख्नेलाई लाजमर्दो बनाइरहेका छन् । अझ लामो समयसम्म त्यही वातावरणमा बस्नुपर्ने हाम्रा चेलीहरूको के अवस्था होला ? उनीहरू त्यस्तो लाजमर्दो वातावरणमा कसरी एडजस्ट, घुलमिल भइरहेका छन् ?

अचम्म लाग्छ, यसरी सार्वजनिक ठाउँमा घिनलाग्दो हुने गरी अश्लील र छाडा शब्द-चित्र लेखिँदा-देखिँदा पनि हाम्रा सरोकारवाला शिक्षक-विद्यार्थीलाई भने 'हाइसन्चो' छ । त्यो शौचालय प्रयोग गर्ने वा त्यस्ता भित्ताहरूतिर हेर्ने जोकोही तैं चुप मैं चुप भएर बसेका छन् । अन्यथा त्यो शौचालयको भित्तामा देखिएको विकृत भित्तेलखन, देखा परेको केही समयमै मेटिइसक्नुपर्ने हो । यो विकृतिप्रति हाम्रा गुरु, विद्यार्थी प्रतिनिधि, सफाइ कर्मचारी आदि संवेदित हुन्थे भने फोहोरी शब्द तथा चित्रहरू लामो समयसम्म त्यो ठाउँमा रहिरहन पाउने थिएनन् । अनि 'जथाभावी फोहोर नगरौं', 'यहाँ फोहोर नफाल्नुहोला' पदावली लेखिएका भित्तामा 'न' अक्षर काटिदिने, केरिदिने लाल-बुझक्कडहरूको मनोबल पनि बढ्ने थिएन ।

सामुदायिक स्कुल-कलेजका भित्ताहरूमा देखिने विकृतिको सिलसिला बढ्दो छ । शौचालयको भित्तामा मार्कर पेन, इँटा, चक वा कोइलाले आफूलाई मन परेकी (वा, बदनाम गर्न चाहेकी) केटीको नाम लेखेर सार्वजनिक रूपमा प्रयोग गर्नै नमिल्ने छाडा शब्द 'प्लस गरेको' पाइन्छ ।

छात्रा शौचालयमा पनि अनेक थरी 'छाडा' शब्द लेखिएका हुन्छन् । कतिपय छात्रा शौचालयमा मोबाइल नम्बर, ईमेल आईडीसहित यौन-प्रस्ताव लेखेको पनि भेटिन्छ । फोन नम्बरसमेत लेखेर अमुक छात्रालाई लजको कोठामा भेट्न आउने 'निम्तो' दिने गरेको पाइन्छ । त्यसैले छात्रा तथा महिलाहरू सकेसम्म सार्वजनिक शौचालय प्रयोग गर्न चाहँदैनन् । तर, आपत् परेपछि यस्ता प्रस्ताव तथा फोहोर देखे पनि नदेखेझैं गरी शौचालय जानैपर्छ । 'फोहोरी' शौचालय प्रयोग गर्नु छात्रा तथा महिलाहरूको बाध्यता र नियति बनेको छ ।

यसबाहेक अधिकांश कक्षाकोठाका डेक्सहरूमा पेनले नानाथरी छाडा शब्द लेखेको पाइन्छ । यसमा यो ठाउँ, ऊ ठाउँ भन्नुभन्दा पनि मुलुकको राजधानीदेखि गाउँ तहसम्मका शिक्षालयका भित्ता र शौचालयको अवस्था हेर्दा थाहा हुन्छ— सबै उही ड्याङका मूला हुन् ।

स्कुल-कलेजका शौचालय तथा भित्तामात्र होइन, प्रायः सार्वजनिक शौचालय, मठमन्दिर, चौतारो, पाटी, सिनेमा हल, सार्वजनिक सवारीका सिट, रूख, बाँस आदिमा विकृत यौनभावका कुराहरू लेखिएको पाइन्छ । तर, यसरी जथाभावी जस्तोसुकै ठाउँमा छाडा शब्द लेख्न, बोल्न र यौनभाव प्रकट गर्न पाइँदैन । यो सामाजिक र कानुनी दुवै दृष्टिमा अपराध हो । तथापि प्रायः एक व्यक्तिले एकान्त पारेर यो दुष्कर्म गर्ने हुनाले यस्ता खराब मनोवृत्ति भएका व्यक्तिको पहिचान र कारबाही गर्नु गाह्रो हुनु यो विकृतिसँग जोडिएको अर्को पाटो छ ।

वस्तुतः यो समस्या निराकरणका लागि पहिले त्यो समस्याबारे भुइँ तहदेखि विश्लेषण र सार्वजनिक बहस हुनु जरुरी छ । स्कुल-कलेजका भित्ता, कक्षाकोठा र शौचालयमा छाडा शब्द-चित्र लेख्ने कार्यलाई बेलैमा नियन्त्रण नगर्ने हो भने यो विकृतिले झन् बढावा पाउने निश्चित छ । किनकि त्यस्तो विकृत लेखाइसँग विशेषगरी सम्बन्धित छात्रा तथा महिलामा डिप्रेसनको अवस्था देखा पर्ने जनस्वास्थ्यसम्बन्धी विकराल समस्याको साइनो जोडिएको हुन्छ ।

छात्रा शौचालयमा अनेक थरी 'छाडा' शब्द लेखिएका हुन्छन् । कतिपय छात्रा शौचालयमा मोबाइल नम्बर, ईमेल आईडीसहित यौन-प्रस्ताव लेखेको पनि भेटिन्छ । फोन नम्बरसमेत लेखेर अमुक छात्रालाई लजको कोठामा भेट्न आउने 'निम्तो' दिने गरेको पाइन्छ ।

विशेषगरी किशोर तथा युवा विद्यार्थीले जानीजानी यस्ता अश्लील शब्द लेख्ने गरेकाले शिक्षालयका भित्ता, कक्षाकोठा, शौचालय तथा सार्वजनिक स्थलमा लेखिएका अश्लील शब्द-चित्र मेटाउनु र फेरि नलेखिने वातावरण सिर्जना गर्नु विद्यार्थी संघ-संगठनको दायित्व हो । उनीहरूले सचेतनामूलक अभियान सञ्चालन गर्नु यो समस्या निरुपणको सबैभन्दा प्रभावकारी उपाय हो । यसमा सबै सरोकारवालाहरूको साथ मिसिनु अपेक्षित छ । आधुनिक, आदर्श समाज र नयाँ नेपालको संवाहक विद्यार्थी स्वयंले हाम्रा भित्ताहरूबाट फोहोरी र छाडा शब्द मेटाउने अभियानको नेतृत्व लिनुपर्छ । यो हाम्रो सार्वजनिक जीवनमा विद्यमान निकै गम्भीर प्रकृतिको समस्या भएकाले छाडा शब्द-चित्र तत्काल मेट्नुपर्छ । र, फेरि लेख्न नदिन सरोकारवालाहरूले निरन्तर निगरानी तथा खबरदारी गर्नुपर्छ ।

छाडापनविरुद्ध कानुन

सरकारी तथा सामुदायिक कलेजमा छाडा र अश्लील शब्द-चित्र लेख्नेको पहिचान भएमा सार्वजनिक अपराध ऐन र गाली बेइज्जती ऐन आकर्षित हुने गर्छ । तर, कानुन व्यवसायीहरूका अनुसार व्यक्तिको पहिचान भएन भने उजुरी पनि लाग्दैन, कतै सुनुवाइ पनि हुँदैन । व्यक्ति पहिचान भई उजुरी परेको खण्डमा कारबाही हुन्छ । कसैलाई इंगित गरेमा गोली-बेइज्जतीमा मुद्दा चल्छ ।
कानुनअनुसार यस्तो अभियोग प्रमाणित भएमा सार्वजनिक अपराध ऐनअन्तर्गत न्यूनतम पाँच सयदेखि २८ हजार रुपैयाँसम्म जरिवाना हुन्छ । कसैलाई इंगित गरी गाली-बेइज्जती वा सार्वजनिक रूपमा अपमानित गरेमा मुद्दाको संवेदनशीलता हेरेर कैद सजायसम्म हुनसक्छ । तर, गाली-बेइज्जती ऐनअन्तर्गत हुने कारबाहीको व्यवस्था भने फितलो छ ।

केही प्रतिनिधि प्रतिक्रिया

शौचालयमा सर्वाधिक स्वतन्त्रता हुन्छ । अन्यत्र लेख्यो भने सीसी क्यामेराको निगरानीमा परिन्छ तर शौचालयमा त्यो डर हुँदैन । त्यसैले शौचालयहरू किशोर-किशोरी तथा युवाको कुण्ठा पोख्ने साधन भइरहेको छ । उनीहरूलाई शौचालयमा लेख्न रोक्यो भने बाटोछेउको हात्तीबारका पातहरूमा भए पनि लेख्छन् । तर, यसो भन्दैमा शौचालय वा अन्यत्र छाडा कुराहरू लेख्दै हिँड्ने प्रवृत्तिलाई प्रोत्साहन गर्नुहुन्न । यो एउटा मनोरोग हो । यसले छात्रा तथा महिलाको व्यक्तिगत, शैक्षिक, पारिवारिक एवं सामाजिक जीवनमा गम्भीर नकारात्मक असर पारिरहेको हुन्छ । यसका हानिहरूबारे सरोकारवालाहरूसँग नियमित अन्तरक्रिया गरेर यो समस्या न्यूनीकरण गर्न सकिन्छ ।
- शिक्षाविद् विद्यानाथ कोइराला

मान्छेको मनोविज्ञान बन्ने आधार सामाजिक व्यवहारमा निहित हुन्छ । विकृत यौन मनोविज्ञान पनि सामाजिक विकृतिकै उपज हो । विद्यार्थीलाई सिर्जनामा, सपनामा, काममा केन्द्रित गर्न सके यसको उपचार अन्यत्र खोज्नु पर्दैन ।
- लेखक केशव दाहाल

जथाभावी लेखिएका शब्दले विद्यार्थीलाई गलत प्रवृत्तितिर उक्साइरहेको छ । आधारभूत तहदेखि नै किशोर-किशोरीलाई जीवनोपयोगी सीप र यौन शिक्षाका सकारात्मक-नकारात्मक पक्षका बारेमा सचेत गराउन सकिए क्रमशः यस्तो विकृति समाजबाट आफैं कम हुन्छ ।
- सहजकर्ता सुबोध घिमिरे

यौन मनोविकृतिसँग जोडिएको यस प्रकृतिको अपराधमा कानुनभन्दा पनि समाजको सरोकार बढी हुनुपर्छ । छाडा र अश्लील शब्द लेख्नेलाई निशाना गरेर बस्नुभन्दा स्कुल-कलेज प्रशासनले त्यस्तो कार्य गर्नमा प्रतिबन्ध लगाउनु ठीक हुन्छ ।
- अधिवक्ता कृष्ण दाहाल

उच्च शिक्षामा विशिष्टता प्राप्त गर्न अनुसन्धानमुखी कार्यमा विश्वविद्यालयले जोड दिँदै आएको अवस्थामा अश्लील शब्द-चित्र लेखनलाई निरन्तर निरुत्साहन गर्नुपर्छ । कलेज प्रशासनले पहिले सार्वजनिक सूचना गरी त्यस्तो कार्य नगर्न सचेत गराउनुपर्छ । अटेर गर्नेलाई कारबाही गर्ने हिम्मत पनि जुटाउनुपर्छ । अन्यथा, यो विकृति बढ्नुमा उनीहरूकै मुख्य दोष मानिनेछ ।
- पत्रकार मिलन बुढाथोकी

खराब मनोवृत्ति भएका व्यक्तिहरूले शौचालय तथा सार्वजनिक भित्ताहरूमा मनोमानी लेख्नाले नयाँ-पुस्तामा नकारात्मक सन्देश जाने गरेको छ । प्रायः एकान्त स्थानमा लुकीछिपी फोहोर शब्द-चित्र लेखिने हुनाले त्यस्तो गलत काम गर्नेलाई निगरानी र कारबाही गर्न समस्या परेको छ । 
- प्राध्यापक विजयप्रसाद मिश्र


प्रतिक्रिया दिनुहोस !

Unity

working together is no longer optional-it is a matter of compulsion

Annapurna Media Network has announced the Unity for Sustainability campaign which comes into force from January 1, 2022. The main aim of this campaign is to 'lead the climate change dialogue' working closely with all the stakeholders on sustainable development mode, particulary focusing on climate-change issues.