चाहिँदैन कम्युनिस्ट पार्टी : लेनिनले मार्क्स बुझेनन्

चाहिँदैन कम्युनिस्ट पार्टी : लेनिनले मार्क्स बुझेनन्

बहस

स्थापनाको सात दशत पुग्‍नै लाग्दा नेपाली राजनीतिमा कम्‍युनिष्ट पार्टीहरुको उपस्थिति र प्रभाव बलियो देखिन्छ। सडक संघर्ष, सशस्त्र संघर्ष, सदन र भत्ता भोग सबैमा कम्‍युनिष्ट पार्टीले हिस्सेदारी लिएका छन्। नेपाली समाज रुपान्तरणमा कम्‍युनिष्ट पार्टीको योगदान के हो। नेपालमा कम्‍युनिष्ट पार्टी अझै आवश्‍यकता छ वा छैन ? यही विषयमा समाजशास्त्री चैतन्‍य मिश्र र कम्‍युनिष्ट नेता राम कार्कीसँग दीपक सापकोटालक्ष्मण श्रेष्ठले गरेको कुराकानीमा आधारित यो बहस: 

चिनियाँ प्रभाव

नेपाली कम्युनिस्ट आन्दोलनमा चिनियाँ प्रभाव बढी पाइन्छ । ००६ सालमा कम्युनिस्ट पार्टी गठन भयो । त्यसपछि बारा, पर्सा, रौतहटमा केही आन्दोलन भए । ०१४ सालमा चुनावमा भाग पनि लियो । ०२० को दशकमा भूमिसुधारको काम गर्‍यो । भूमिसुधारको काम खासगरी नारायणमान बिजुक्छेले गरे । त्यति बेला सोभियत कम्युनिस्ट पार्टीको एलायन्स बढी थियो । बर्मा, विष्णुबहादुरहरू भने रुसी कम्युनिस्ट पार्टीबाट प्रभावित हुन् । तिनीहरू लाइमलाइटबाट हराउँदै गए । मुख्यत; माओको प्रभाव बढी पर्न थाल्यो । माले, एमाले, मसाल चिनियाँ प्रभावकै उपज हो । पछि एकताकेन्द्र हुँदै माओवादीसम्मको गठन भयो ।

 

 

 

 

 

 

भड्काउमा क्रान्ति

माओको प्रभाव पर्न थालेदेखि नै नेपालका कम्युनिस्ट पार्टीहरूले ‘जनयुद्ध’मा जाने नीति लिएका थिए । झापाली विद्रोह पनि त्यसैको सिलसिला थियो । त्यति बेलादेखि नै ‘जनयुद्ध’मा जाने नीति थियो । अहिले बेला भएको छैन भनेर बसेका मात्र हुन् । माओको लङमार्चलाई दोहोर्‍याउने नीति नै थियो।

सन् १९९६ मा माओवादीले ‘वस्तुगत अवस्था तयार भइसकेको छ, आत्मगत अवस्थामा मात्र तयार नभएको हो, अब गर्नुपर्छ’ भन्दै विद्रोह सुरु गर्‍यो । यो विद्रोह नेपालमा पहिलोपटक भएको होइन । त्यसभन्दा ठ्याक्कै चारपाँच वर्ष अगाडि पेरुमा पनि यस्तै आन्दोलन सुरु भएको थियो ।
नेपालमा यो विद्रोह हुनुमा रेभोलुसनरी इन्टरन्यासनल मुभमेन्ट (रिम) भन्ने संस्थाको हात छ ।

माओवादी विद्रोह ‘रिम’कै निर्देशनमा भएको हो । सन् १९९२ मा माओवादीले निर्वाचनमै भाग लिएका थिए । सन् १९९४ मा अब विद्रोहमा जानुपर्छ भनेर प्रतिवेदन खेस्रा गरे । खेस्रा गरेको प्रतिवेदन र पूर्णता दिएको प्रतिवेदनमा आकाश-जमिनको अन्तर छ । त्यसबीच रिमले भूमिका खेलेको थियो । रिमकै कारण उनीहरूले संसद् छोडेका हुन् । रिमलाई संसारभर माओको झन्डा उठाउने पार्टी चाहिएको थियो । पेरुमा त्यो भइरहेको थियो । अर्को चाहिएपछि नेपालमा पनि विद्रोह भयो । नभए माओवादी अर्को कम्युनिस्ट पार्टी हुन्थ्यो— चौम (चौथो महाधिवेशन) जस्तै । रिमबिना यहाँ ‘जनयुद्ध’ हुँदैनथ्यो ।

होइन कम्युनिस्ट प्रभाव

सन् १९६४ (विसं. २०२१) मा आएको भूमिसुधार ऐनले नेपाली अर्थ-राजनीतिमा ठूलो भूमिका खेलेको छ । त्यसले व्यक्तिमा निजी भूमिको स्वामित्व स्थापित गरिदियो । त्यसपहिले बिर्ता, जागिर भन्ने हुन्थ्यो । भूमि कर उत्पादन गर्ने खालको हुनुपर्छ भन्ने चिन्तनले २००७ सालको परिवर्तनसँगै बिर्ता उन्मूलन भयो ।

अब नेपाली राजनीतिमा कम्युनिस्ट पार्टीको कुनै आवश्यकता छैन । यसको कहिल्यै आवश्यकता नै थिएन भन्ने होइन । आवश्यकता सकिएको भने पक्कै हो ।

त्यस्तै जागिर भन्ने थियो । राज्यले तलब दिनुको साटो दिएको जग्गा थियो त्यो । रकम भन्ने खालको अर्को खालको थियो । किपट पनि हुन्थ्यो । त्यो राज्यको केही काम गर्दिएबापत पाएको जग्गा थियो । किपट लिम्बुवानमा मात्र होइन अरू ठाउँमा पनि थियो जस्तै— सिन्धुपाल्चोकका केही ठाउँमा तामाङलाई किपट दिइएको थियो । वार्षिक रूपमा गोल दिएबापत किपट दिइएको थियो । त्यस्ता किपट फलामको काम गर्नेलाई, सुनारलाई दिइन्थ्यो ।

लिम्बुवानमा किपटको चलन भने पहिलेदेखि नै थियो । सबै लिम्बूको होइन, लिम्बूमा पनि खासखास वंशको मात्र किपट हुन्थ्यो । पृथ्वीनारायण शाहको विस्तारसँगै यो अलि बढी हावी भयो । उनले किरातहरूलाई हराउन सकेनन्, त्यसकारण सन्धि भयो । सन्धिमा किरातलाई ‘तिमीहरू मेरो मातहत भयौ तर यो जग्गा (किपट) चाहिँ तिमीहरूकै भयो’ भनियो ।

त्यसमा किपटचाहिँ त्यो बेला उनीहरूले चर्चेको जग्गा मात्र हो वा पूरै भेग भन्ने स्पष्ट भएन । पछि किरातहरूको जनसंख्या बढ्दै गएपछि र राजनीतिक रूपमा दावा गर्ने क्षमता बढ्दै गएपछि कति जग्गा किपट हो भन्ने प्रश्न उठ्यो । उनीहरूले पहिलेदेखि चर्चेको जग्गा मात्र किपट हो वा सबै ऐलानी जग्गा पनि हो, स्पष्ट भएन ।

cover-back-side

नेपालको माओवादी विद्रोहमा सहभागी महिला छापामार । यो तस्बिर सिमम मार्फीले नेपालको पश्चिम पहाडमा सन २००१ मा खिचेका हुन् । 

कसैले चर्चेको जग्गा मात्र किपट हो किनभने पृथ्वीनारायण शाहले त्यहाँ अरू जातिलाई लगेर राख्दा समस्या भएन । पृथ्वीनारायणले मात्र होइन, त्यहीँका लिम्बू-सुब्बाले पनि गैरलिम्बूलाई लगेर राखे । त्यसो गर्दा उनीहरूलाई पनि फाइदा हुन्थ्यो । दस गैरलिम्बूलाई लगेर राखेबापत उनीहरूले कर तिर्नु पर्दैनथ्यो । सुब्बाहरू बलियो, लिम्बूहरू कमजोर हुने गरी वर्गव्यवस्था पनि बनिसकेको थियो । त्यसैले किपट प्रणाली कमजोर भइसकेको थियो । सन् १९६४ को भूमिसुधारले सबै किपट, बिर्ता, जागिर उन्मूलन गरेर देशैभरको जग्गालाई रैकर घोषणा गरिदियो । सबै जग्गा निजीकृत गरियो जसको मालपोत तिर्नुपर्ने भयो ।

सन् १९६४ को भूमिसुधार ऐन आउनुमा नेपालको कम्युनिस्ट आन्दोलनको खासै भूमिका देख्दिनँ । त्यसमा बाहिरी कारणले ठूलो भूमिका खेले । चीनमा माओ त्से तुङको नेतृत्वमा चिनियाँ कम्युनिस्ट पार्टी शासनमा आएपछि नेपालमा ठूलो सिक्वेन्स अफ इभेन्ट भएको छ । नेपालको भूमिसुधारमा त्यसको प्रभाव परेको हुनसक्छ । यद्यपि म दाबीका साथ भन्न सक्दिनँ, कसैको किताबमा पढेको पनि छैन । सन् १९६० तिर चीनमा सांस्कृतिक क्रान्ति उर्लिन लागेको थियो ।

त्यसले भारतीयहरू, अमेरिकीहरू र युरोपेलीहरूलाई पीर पारेको थियो, त्यो सांस्कृतिक क्रान्ति नेपाल छिर्ला भनेर । उनीहरू यसलाई डोमिनो इफेक्ट भन्छन् । कम्युनिज्मले संसार खान लाग्यो भन्ने थियो त्यति बेला उनीहरूको मनमा । अमेरिकी नेतृत्वअन्तर्गत संसारभर कम्युनिज्मको फैलावट रोक्न गतिविधि गरिन्थ्यो । त्यसैले मेरो अन्दाज छ, चीनमा भएको कम्युनिज्मको फैलावट रोक्न नेपालमा भूमिसुधार गरिएको हुनसक्छ ।

त्यतिमात्र नभई जापानमै पनि भूमिसुधार भएको थियो । अमेरिकाले त्यहाँको राजालाई त हरायो तर त्यहाँको राज्यव्यवस्था सुदृढ गराउनु पथ्र्यो । उनीहरूले त्यसका लागि फोर्ड फाउन्डेसनबाट एउटा एडभाइजर (सल्लाहकार) पठाएका थिए । त्यही एडभाइजरले त्यहाँ भूमिसुधार गर्‍यो । उसले एसियाका अरू देशमा पनि भूमिसुधार लागू गर्दै गयो । त्यही मान्छे नै नेपालमा आएको थियो ।

थोत्रो कम्युनिस्ट पार्टी बोकेर हिँडिरहेछौं

उसले नेपाल सरकारलाई भूमिसुधार गर्नुपर्छ भनेर रिपोर्ट बुझायो । भूमिसुधारका केही आवश्यकता पनि थिए । जस्तै— नागरिकलाई राज्यप्रति अपनत्वबोध गराउनुपर्ने थियो । तर, सबैभन्दा ठूलो उद्देश्य कम्युनिज्म रोक्नु नै थियो । त्यति बेला नै ‘रिमार्ट एरिया डिभलपमेन्ट प्रोग्राम’ (दुर्गम क्षेत्र विकास परियोजना) लागू गरिएको थियो । त्यसैले यहाँको कम्युनिस्ट पार्टीको प्रभावले होइन कि चिनियाँ कम्युनिज्म नेपाल नछिरोस् भनेर भूमिसुधार लागु गरिएको हुनसक्छ । अर्कोतर्फ, राजा महेन्द्रलाई जनताको मन जित्नु पनि थियो । उनले यसलाई अर्को औजार बनाए ।

गलत लेनिन

मार्क्सले इतिहासको खास बेलामा पुँजीवाद जन्म्यो भने । पुँजीवाद सकिने कल्पना पनि गर्न सकिन्छ भन्ने बुझे । उनले त्यस बेलाका लागि पुँजीवाद जत्तिको क्रान्तिकारी पद्धति अरू केही पनि छैन भने । म अहिले पनि त्यही भन्छु । उनले पुँजीवादलाई निरन्तर परिवर्तनशील पद्धति भनेका छन् । मार्क्सकै पालामा पनि अब पुँजीवाद सकिने बेला भयो भन्नेहरू थिए । तर, यसलाई मूलभूत रूपमा लेनिनले उठाए । उनले सन् १९१६ मा ‘साम्राज्यवाद ; पुँजीवादको उच्चतम रूप’ भन्ने किताब लेखे । त्यसमा उनले पुँजीवाद जति माथि पुग्ने पुगिसक्यो अब यो एक धक्कामा गुल्टिन्छ भने ।

संसारभरको कम्युनिस्ट पार्टीको गठनमा यही विचारले प्रभाव पार्‍यो किनभने सोभियत कम्युनिस्ट पार्टीले नै सिकाएको थियो । पुँजीवाद फाल्न कम्युनिस्ट पार्टी गठन गर्नुपर्छ र त्यसअन्तर्गत सारा जनतालाई गोलबद्ध गर्नुपर्छ भन्ने आधारमा सोभियत कम्युनिस्ट पार्टी गठन भयो । जब कि, सामाजिक लोकतन्त्रवादी थिए लेनिन सन् १९१३ सम्म पनि । सन् १९१७ मा उनी हठात् कम्युनिस्ट भए । 
यसको पछाडि उनको यही आकलनले काम गरेको थियो । मार्क्सका अनुसार पुँजीवाद उच्च बिन्दुमा पुगेपछि ओरालो लाग्छ भनेका थिए । लेनिनले त्यति बेलै उच्च बिन्दुमा पुगिसक्यो भन्दिए जबकि पुगेकै थिएन । लेनिनले मार्क्सलाई बुझ्न चाहेनन् ।

अब सय वर्षमा के भयो, हेरौं । १९१७ देखि २०१७ सम्म आइपुग्दा पुँजीवाद मर्‍यो त ? मरेको छैन, बरु झन् फैलिँदो छ । पुँजीवाद झनै प्रभावकारी भइरहेछ । गएको सय वर्षमा पुँजीवाद अझ उकालो लाग्दै छ । टुप्पोमा पुगिसकेको छैन ।

सन् १९६० मा नेपाल र दक्षिण कोरियाको प्रतिव्यक्ति आय बराबर थियो । पुँजीवादले हो, उसलाई त्यहाँ पुर्‍याएको । कोरियाको कुरा गरौं, पहिले कम्युनिस्टहरू त्यहाँ त अमेरिकी छाता छ रक्षाको, अमेरिकी सैनिक क्याम्प छ त्यसैले विकास भएको भन्थे । सिंगापुरको कुरा गर्‍यो भने त्यो सानो छ, त्यसैले विकास भएको भन्थे ।

हेर्दाहेर्दै सिंगापुर, हङकङ, इन्डोनेसिया, थाइल्यान्ड, मलेसिया सबै विकसित भए । त्यसलाई के कारण दिने ? अर्थात् पुँजीवादी प्रक्रियाले प्रतिव्यक्ति आय बढाउन सक्छ । यसलाई बेवास्ता नगरौं । फेरि पुँजीवादले असमानता पनि बढाउँछ । तर, अहिलेको अवधिलाई पुँजीवाद चाहिन्छ भन्ने मात्र मेरो धारणा हो । पुँजीवाद सधैं रहँदैन भन्ने मलाई थाहा छ । पुँजीवादलाई सिध्याउनुपर्छ भन्ने पनि मलाई थाहा छ । सिध्याउने बेला भएको छैन मात्र भनेको हुँ ।

लेनिनले सन् १९१७ मा जे भनेर कम्युनिस्ट पार्टी गठन गरे, जे भनेर कम्युनिस्ट शासन सुरु भए र उनलाई पछ्याएर संसारभर जति पनि कम्युनिस्ट पार्टी गठन भए, ती सबै असफल भए । भियतनाम पुँजीवादी भएर प्रगति गरेको गर्‍यै छ । कम्युनिस्ट मुलुक भनेका जम्मा दुईवटा छन्, क्युबा र उत्तर कोरिया । लेनिनले भनेको कम्युनिस्ट शासन त उत्तर कोरियाको जस्तो हो । मलाई त उत्तर कोरिया बन्नु छैन बरु भारत, श्रीलंका बन्छु ।

किन फस्टाएन पुँजीवाद ? 
अहिले नेपालको राजनीति हेर्दा डाँको छोडेर रुनुपर्ने अवस्था छ । ४० लाख युवालाई बाहिर पठाएर के गर्ने हो ? उनीहरूलाई कसले काम दिन्छ ? कम्युनिज्मले उनीहरूलाई काम दिन्छ ? अबको १०÷२० वर्षमा गाउँका युवालाई फर्काएर काम दिने कसले हो, समाजवादले कि पुँजीवादले ? 

पुँजीवादी व्यवस्था त छ तर यसको विकास नहुँदा नै बेरोजगारी भएको हो । पुँजीवाद हुनासाथ धनी हुन्छ भन्ने पनि होइन । यसमा अथाह गरिबी हुनसक्छ । यसमा असमानता पनि हुनसक्छ । तर, हाम्रोमा पुँजीवादप्रतिको बुझाइ नै गलत भयो । हाम्रोमा पुँजीवाद भनेको गाली गर्ने शब्द बन्यो । के भयो भने सामन्तवाद, के भए पुँजीवाद, के भए समाजवाद हुन्छ भनेर बुझ्नुपर्ने थियो । तर, हाम्रोमा त्यो बुझ्ने प्रयास नै भएन । पुँजीवाद, सामन्तवादका चरित्रहरू के के हुन् भनेर खुट्ट्याउने काम नै भएन । पुँजीवादी भन्यो, गाली गर्‍यो पुगिहाल्यो । नेपाली समाजवाद मूलत; पुँजीवादी नै हो । तर, यसमा पुँजीवाद फस्टाइसकेको छैन ।

नेपाली समाज मूलत; पुँजीवादी हो भन्नलाई तीन आधार छन् ।
(क) स्वामित्वको आधार ; सामन्तवादमा थोरै मानिससँग मात्र उत्पादनको साधन हुन्छ । धेरै मानिस उसको रैती हुन्छ, कमैया हुन्छ । जब कि हामीकहाँ ८० प्रतिशतसँग आफ्नो भूमि छ । एकताका ९० प्रतिशतसँग थियो । उत्पादनका साधन फराकिलो ढंगले बाँडिएको छ । यस्तो व्यवस्थालाई सामन्तवाद भन्न मिल्छ ? मिल्दैन ।

(ख)श्रम सम्बन्धको आधार ; सामन्तवादमा जमिन नहुनेहरू रैती र कमैया हुन्छन् । हाम्रोमा लामो समयदेखि आफ्नो श्रम आफैंले गर्ने चलन भयो । हाम्रोमा न त दास भए, न त कमैया नै । कमैया हुँदै नभएको होइन । अर्को श्रम ज्यालादारी श्रम हाम्रोमा रह्यो । त्यो पुँजीवादी बन्दोबस्त हो । मोहियानी पनि वर्षभरमा निश्चित रकम वा अन्न बुझाउने बन्दोबस्त हो । 
त्यो पनि मूलत; पुँजीवादी बन्दोबस्त नै हो । सामन्तवादी भन्न मिल्ने दलित र गैरदलितबीचको सम्बन्ध हो । बालीघरे प्रथा त्यसमध्ये प्रमुख हो । कमैयाहरू थिए तर अहिले भनिएजति धेरै होइन । गलत परिभाषा गरेर कमैयाको संख्या बढाइएको छ । खास कमैया त बाउ,बाजेदेखि ऋण खाएर तिर्न नसकेपछि त्यसको ब्याजबापत श्रम गर्नु हो ।

हरेक माघमा करार गरेर वर्षभरि काम गर्ने कमैया होइन । त्यो त कन्ट्र्याक्ट वर्कर (करार मजदुर) हो । त्यो श्रमको पुँजीवादी स्वरूप हो । भएजति थारूलाई कमैया परिभाषा गर्नु गलत हो । त्यस्तै नेपाली समाजमा पाइने अर्को श्रम व्यवस्था पर्म हो । त्यो पनि पुँजीवादी स्वरूप नै हो ।

स्वामित्व र श्रमको हिसाबले सामन्तवादी छैन । मानिस अवशेषको कुरा गर्छन् । त्यो अवशेष त जहाँ पनि छ । सामन्तवादको लेस पनि छैन भन्ने मेरो दाबी होइन । मूल स्वरूप भने पुँजीवाद नै हो ।

(ग) हाम्रो अर्थ ; राजनीति पुँजीवादी स्वरूपको भए पनि पुँजीवाद फस्टाउन भने सकेन । मार्क्सको भाषामा पुँजीवाद भनेको पुनरुत्पादनको दायरा बढाउँदै लगानी र नाफा बढाउनु हो । त्यसका लागि कलकारखाना नै हुनुपर्छ भन्ने छैन । पुँजीवादमा हुने आधारभूत प्रणाली लगानी, नाफा र पुनर्लगानीको चक्र नेपालमा भएन । स्वरूपले पुँजीवादी हुँदाहुँदै पनि नेपालमा पुँजीवाद फस्टाउन नसक्नुको मूल कारण यही हो । यसको एउटा कारण राष्ट्रिय सत्ता हो भने अर्को हामीभन्दा निकै बलिया पुँजीवादी देशहरूसँगको संसर्गले पनि हो । उदाहरणका लागि नेपालका सबैजसो गाउँमा कपास खेती हुन्थ्यो । सबैजसो गाउँमा लुगा बुन्ने रेसाहरूको खेती हुन्थ्यो । तान पनि छैन । किनभने विदेशबाट सस्तोमा आउन थाल्यो । हाम्रोमा सत्ता नै पुँजीवादको विकासमा बाधक भइदियो । कसैले लगानी गर्न थाल्नासाथ सत्ताले नै ‘यति पैसा लेऊ’ भन्छ । करको पनि ठेगान छैन । करको प्रेडिक्टिबिलिटी नै भएन । यसले गर्दा निर्धक्क लगानी गर्ने वातावरण भएन ।

चाहिन्छ लोकतान्त्रिक समाजवाद

अहिले समाजवाद दुई किसिमको छ । एउटा मार्क्सको समाजवाद । त्यो भनेको निजी स्वामित्व नहुने समाजवाद हो, जहाँ नाफाको कुनै परिकल्पना नै हुँदैन । पुनर्लगानी हुँदैन । सामूहिक लगानीमात्र हुन्छ । त्यसमा असमानता हुँदैन । मार्क्सको समाजवाद स्वामित्व र उत्पादन निजी नहुने बिन्दुबाट सुरु हुन्छ ।

अर्को समाजवाद हो, लोकतान्त्रिक समाजवाद । यो अहिले कम्युनिस्टहरूले निर्माण गर्नुपर्ने समाजवाद हो । मार्क्सको समाजवादले स्वामित्व र उत्पादनलाई निजी हुनै दिँदैन । लोकतान्त्रिक समाजवादले के भन्छ भने पुँजीवादबाट जेजति लिन मिल्छ लिऊँ । त्यसलाई नमारौं किनभने यो अहिलेको लागि सुनको फूल पार्ने कुखुरा हो । यो मर्छ भन्ने हामीलाई थाहा छ । तर, अहिलेको ऐतिहासिक अवधिमा यसको उन्नति नै गरौं । यसबाट आर्थिक उन्नति हुन्छ । आर्थिक उन्नति गर्ने उद्योग र त्यसबाट धेरै कमाउने मानिसलाई कर लगाऔं ।

यसले वितरणमा बढी चासो दिन्छ । लोकतान्त्रिक समाजवादले सम्पत्ति निजी हुन दिन्छ, नाफालाई छुट दिन्छ ताकि उन्नति होस्, रोजगारी बढोस् । अनि धेरै कमाउनेसँग कर लिने प्रणाली पनि हुन्छ । पहिलेजस्तो कर नतिर्ने पुँजीवाद होइन यो । लिएको करलाई लोककल्याणमा प्रयोग गरौं । मेरो विचारमा हामी लोकतान्त्रिक समाजवादतर्फ लाग्नुपर्छ । त्यसको लागि पुँजीवादको विकास गर्नुपर्छ । पुँजीवादले विकार पनि निम्त्याउँछ । असमानता बढाउँछ । त्यसैले लोकतन्त्र पनि चाहिन्छ । लोकतन्त्र भनेको नागरिकलाई सशक्त बनाउनु हो ।

यसरी पुँजीवादको विकासबाट आएको केही भाग आममानिसको स्वास्थ्य, शिक्षा र लोककल्याणमा खर्च गर्न सकिन्छ । यो खर्च उपभोग मात्र होइन । मानिसलाई शिक्षा, स्वास्थ्य प्रदान गरेर सशक्त बनाउनु हो । अनि सन्तोष प्रदान गर्नु हो । मानिसलाई मागेर खानु परेको छैन भन्ने बोध गराउनु हो । सरकारले हेर्छ भन्ने अनुभूति दिलाउनु हो । यसरी बनेका सशक्त मानिसले पुँजीवादी उत्पादनलाई नै जोड दिन्छ ।

त्यसैले यो उपभोग मात्र होइन, उत्पादन पनि हो । स्वस्थ र शिक्षित मानिसले अस्वस्थ र अशिक्षित मानिसले भन्दा बढी उत्पादन गर्नसक्छ । शिक्षा, स्वास्थ्य र सन्तोषले मानिस सुसज्जित भए पुँजीवादी उत्पादनको इन्जिन पनि छिटो चल्छ । त्यसैले अहिले कम्युनिस्ट पार्टीले गर्नुपर्ने लोकतान्त्रिक समाजवादको निर्माण गर्ने हो । कम्युनिस्ट भनेर यस्तो भन्न गाह्रो हुन्छ भने नाम फेरौं । तर, अहिले मार्क्सले भनेको समाजवाद लागू हुन नसक्ने हुनाले लोकतान्त्रिक समाजवादको विकास गर्नुपर्छ ।

त्यसपछि एक दिन पुँजीवाद साँच्चिकै मृत्युशय्यामा पुग्छ । लेनिनले सय वर्षअगाडि भनेको त्यो मृत्युशय्यामा पुग्ने बेला अर्को सय वर्षमा आउला वा चार सय वर्षमा आउला, हामीलाई थाहा छैन । कसैकसैले तीस वर्षको आयु छ पुँजीवादको भन्छन्, मलाई त अलि लामो छ जस्तो लाग्छ । कम्तीमा पनि दुई, तीन पुस्ता त जान्छ । त्यो भनेको साठी, सत्तरी वर्ष हो । अलिकति गोलमाल भयो कि पुँजीवाद सकियो भन्ने धेरै मानिस छन् । २००८ मा आर्थिक मन्दी छाउँदा पनि पुँजीवाद सकियो भन्नेहरू थिए । त्यो त ज्वरो आएको मात्र हो । सिटामोल खाएपछि निको भइहाल्यो ।

भ्रान्त मार्क्सवाद

मार्क्सवादबारे हाम्रो बुझाइ भ्रान्तिपूर्ण छ । मार्क्सवाद भनेको कुन ? लेनिनवादी, माओवादी मार्क्सवादको आवश्यकता छैन । पुच्छर गाँसिएको मार्क्सवादको कुनै आवश्यकता छैन । मार्क्सले भनेका छन्, ‘पुँजीवाद भनेको क्रान्तिकारी पद्दति हो ।’ लेनिन र माओले भने, ‘पुँजीवादी भनेको पश्चगामी, प्रतिक्रियावादी पद्दति हो ।’ त्यसमाथि एकतन्त्रीय पार्टीको वकालत गरे । रुस र चीनमा धेरै मानिस कामदार थिएनन्, किसान थिए ।

मार्क्सले भनेका छन्, ‘पुँजीवाद सकिने बेलामा ज्याला खाने मानिसहरू हावी हुन्छन्, किसान होइन ।’ उनले किसान र मजदुर नितान्त फरक हुन्छन् पनि भनेका छन् । मार्क्सले ‘वर्कस अफ अल कन्ट्री, युनाइट’ भनेको किसानलाई होइन । वर्कस भनेको ज्याला खाने मान्छे हो जसको जमिन हुँदैन । किसानको त जमिन हुन्छ ।

मैले नभएको मार्क्सवाद पढिएछ भन्दा धेरै साथीले प्रश्न उठाए, नभएको मार्क्सवाद के हो ? नभएको मार्क्सवाद हो— एकल पार्टीको शासन । दोस्रो हो सामूहिकीकरण, त्यो त कहिल्यै भएन । त्यो त कसैले गरेन । माओले गर्न खोजे । माओको विचार पनि मूलत; कम्युनिस्ट सिद्धान्त होइन । उनले सन् १९५६ पछि मात्र कम्युनिज्मको वकालत गरेका हुन् ।

उनको त राष्ट्रियताको कार्यक्रम हो । नौलो जनवाद मूलत; उपनिवेश अन्त्य गर्ने कार्यक्रम हो । उनले चिनियाँ राष्ट्रियताको जगेर्ना गर्ने कार्यक्रम ल्याएका हुन् । चिनियाँ राष्ट्रियता निकै बलियो छ किनभने त्यसको लामो इतिहास छ । उनीहरू आफूलाई विश्वकै केन्द्र ठान्छन् । माओले त्यो चिनियाँ राष्ट्रियताको नेतृत्व गरेका हुन् ।

मार्क्सले एकल पार्टीको कहिल्यै पनि वकालत गरेनन् । मार्क्स शासनमा भन्दा बढी बजारमा विश्वास गर्थे । उनले कहिल्यै पनि बजारलाई निषेध गर्नुपर्छ भनेका छैनन् । उनले निजी सम्पत्ति राष्ट्रियकरण गर्नुपर्छ कहिल्यै भनेनन् । यो सबै लेनिनले ल्याएका हुन् ।


प्रतिक्रिया दिनुहोस !

Unity

working together is no longer optional-it is a matter of compulsion

Annapurna Media Network has announced the Unity for Sustainability campaign which comes into force from January 1, 2022. The main aim of this campaign is to 'lead the climate change dialogue' working closely with all the stakeholders on sustainable development mode, particulary focusing on climate-change issues.