जहाँ सज्जनहरू झुट बोल्छन्

जहाँ सज्जनहरू झुट बोल्छन्

परालका त्यान्द्रोले भरिएको मधेसको बाटो ! मानौं कि तपाईंको अघिअघि ट्याक्टरले गुन्टाबाट बाटैभरि पराल छर्दै गएको छ । तर, यो वातावरणमा पनि खासै गर्मी छैन । किनभने यी पराल मधसेको अनुभव गराउनका लागि मण्डला थिएटरको प्रवेशद्वारमा छरिएका हुन्, जहाँ मधेसको परिवेशमा बनेको नाटक 'लाटीको छोरो' प्रदर्शन भइरहेको छ ।

कथाकार श्याम साह लिखित कथा 'लाटीको छोरो' समाजको पिँधमा रहेकालाई आर्थिक, राजनीतिक, सामाजिक रूपमा कसरी दबाइन्छ भन्ने विषयमाथि केन्द्रित छ । नाटकमा सम्पूर्ण कथा 'लाटी' पात्रमार्फत दर्शकसामु भनिएको छ । लाटी (केनिपा सिंह) को चरित्रमार्फत समाजमा रहेका पुरुषको दरिद्रतालाई निकै सशक्त रूपमा प्रस्तुत गरिएको छ ।!'

लाटी पुनित (सुदीप खतिवडा) को प्रेममा परेको हुन्छ अथवा पुनित लाटीको प्रेममा परेको हुन्छ । खास कथा उनीहरूको प्रेमबाट सुरु हुन्छ । लाटी निर्दोष प्रेम गर्छिन् र पुनित पनि । बेवारिसे लाटीलाई व्यवस्थित बनाउने उद्देश्यले पुनितले पवित्रा (पशुपति राई, जसलाई बोक्सी भनी अलग्गै बसाइएको छ) लाई आफूसँगै राख्न अनुरोध गर्छ । केही भइहाले त्यसको जिम्मेवारी पुनितले नै लिने सर्तमा पवित्राले लाटीलाई आफूसँग राख्न सहमति दिन्छे । तब, सुरु हुन्छ रात र लाटीको कथा ।

समाजको चरित्र

रातमा गाउँका भलाद्मी पुरुषहरू चल्मलाउँछन् र लाटी अचानक गर्भवती हुन्छे । तब कोमार्फत उनी गर्भवती भइन् ? टोलभरि आश्चर्य प्रकट हुन्छ । लाटीको गर्भमा के पुनितको बच्चा हुर्किरहेको छ ? कि अरू कसैको ? प्रश्न टड्कारो हुन्छ ।

लाटी गर्भवती भएपश्चात् गाउँमा पञ्चायत बोलाइन्छ । पञ्चायतमा पुनितलाई केही सोधिन्छ, 'लाटीको पेटमा भएको बच्चा तेरो हो ? ' पुनित मौन रहन्छ, समाज मौन रहन्छ । पुनित व्यापारी सीताराम अग्रवाल (राजन काफ्ले) का छोरा भए पनि सिंगो समाज भने आर्थिक रूपले तल्लो वर्ग र सामाजिक रूपले विभेदको पिँधमा छ ।

केही समयअघि निर्ममतापूर्वक हत्या गरिएकी भारतीय पत्रकार गौरी लंकेशको भनाइलाई उद्धृत गर्दै चैतन्य केएमले भनेका छन्- 'असहिष्णुहरूले हाम्रो मौनताबाट शक्ति आर्जन गर्छन् ।' लाटीको छोरोमा रहेको समाज पनि असहिष्णुहरूका लागि शक्ति आर्जन गर्ने मौनता साँध्न बाध्य छ । अर्थात् विशनाथहरू त्यो मौनतामा आफूलाई बलियो भेट्टाउँछन् । र, लाटीलाई न्याय दिलाउने ढोंग गर्छन् ।
वास्तविकता पवित्राले ओकल्छे । तर, उसको कुरा सुन्ने पक्षमा कोही पनि हुँदैनन्, किनभने उसलाई समाजले अर्कै उपमा दिएर अपहेलित गरेको छ, जसको कुरा सुन्न लायक हुँदैन ।

गाउँका नेता विशनाथ (टीका पहारी) लाटीलाई न्याय दिने पक्षमा आफू रहेको पटकपटक दोहोर्‍याउँछन् । उनी भन्छन्, 'म छु त न्याय छ, म छैन त न्याय छैन ।' पञ्चायत बोलाउनुअघि विशनाथकहाँ गाउँका शिक्षक, व्यापारी, प्रहरी अधिकारी सबै पुग्छन्, गोप्य सल्लाहका लागि । ती सबैको आग्रह हुन्छ- 'लाटीको पेटमा भएको बच्चा मेरो हो । यसलाई सल्टाइदिनुपर्‍यो ।' निर्वाचन नजिक आउँदै गरेको सन्दर्भमा विशनाथ सबैलाई आश्वासन दिन्छन्- 'ठीक छ, तर चुनावमा चाहिँ...।'

अन्तत; पञ्चायतले निर्णय सुनाउँछ- 'लाटी र सुर्जा (कन्दन थारू) को विवाह गराउने र गाउँ निकाला गर्ने । उनीहरूलाई त्यसअघि मालिकको घरमा रहँदा एक अर्काबीच शारीरिक सम्बन्ध कायम गरेको आरोप लगाइन्छ र उक्त निर्णय सुनाइन्छ ।

तर, डोम समुदायकी लाटी र सुर्जा चेलीमाइती हुन्छन् । सुर्जाले लाटी आफ्नो दिदी भएको बयान दिए पनि पञ्चायतले कानमा तेल हाल्नुको विकल्प भेट्दैन र आफ्नो फैसलालाई वैधानिकता दिन्छ ।

कथाको वास्तविकता

दस वर्षपछि विशनाथ मन्त्री हुन्छ । र, स्कुल गइरहेको सानो बालकलाई भेट्छ । गाउँमा नयाँ केटोलाई देखेर मन्त्री विशनाथ सोध्छ- 'तिमी कसको छोरा ? ' केटो जवाफ दिन्छ- 'म लाटीको छोरा ।' विशनाथ छाँगाबाट खसेझैं हुन्छ । लाटीको छोरोको निधारमा कोठी हुन्छ, जसरी विशनाथको निधारमा पनि त्यस्तै कोठी छ । कथाको वास्तविकता फर्दाफास भएसँगै थिएटरका सबै बत्ती निभ्छन् र नाटक समाप्त हुन्छ ।

नाटकको कथाले मधेसको वास्तविक मुद्दालाई बुझ्न निकै गहन मद्दत गरेको छ । मधेसलाई पहाडिया वा उनीहरूको वर्णलाई खाली गहुँगोरोपनको दृष्टिबाट हेर्ने एकात्मक सोचमाथि नाटकले धावा बोल्न कुनै कसुर बाँकी राख्दैन । त्यहाँको तथाकथित समाजले पिँधमा परेका समुदायलाई अझै पनि पशुसमान ठान्छ भन्ने कुरा 'सुर्जा र लाटी चेलीमाइती हुन्' भन्ने थाहा भएर पनि विवाह गराइदिनुले प्रमाणित गर्छ ।

सुलक्षण भारतीद्वारा नाट्य रूपान्तरण र निर्देशन गरिएको यो कथा श्याम साहको कथासंग्रह 'अब्बा'मा संग्रृहीत छ । नाटकमा कलाकारको अभिनयले दर्शकलाई कुनै पनि हिसाबले बोर गराउँदैनन् । केनिपाको अभिनय हेरेपछि उनलाई बाहिर भेट्दा यस्तो लाग्छ- 'आहो ! यो मान्छे त बोल्ने पो रहेछ


प्रतिक्रिया दिनुहोस !

Unity

working together is no longer optional-it is a matter of compulsion

Annapurna Media Network has announced the Unity for Sustainability campaign which comes into force from January 1, 2022. The main aim of this campaign is to 'lead the climate change dialogue' working closely with all the stakeholders on sustainable development mode, particulary focusing on climate-change issues.