'देवता'देखि मानवसम्म

 'देवता'देखि मानवसम्म

 

अविछिन्न नौ वर्ष लामो 'देवता'को जीवन जिएर काठमाडौं इटुम्बहालकी मतिना शाक्य पुन: मानव जीवनमा फर्केकी छन् । आजभन्दा नौ वर्षअघि तीन वर्ष उमेरकी मतिनालाई काठमाडौंको राजकीय कुमारीको आसनमा विराजमान गराइएको थियो । त्यति बेला घरदेखि बोकेरै कुमारीघर पुर्‍याइएकी मतिना यसपालि गएको महाअष्टमीका दिन खटमा बसी घर फर्किन् ।

कुमारी-संस्कृति नेवार समुदायको एक विशिष्ट परम्परा हो, जसमा जीवित मानवलाई नै देवी कुमारीको रूपमा पूजा गरिन्छ । काठमाडौं उपत्यकाका तीनै सहर- काठमाडौं, भक्तपुर, ललितपुर मात्र नभई काठमाडौंभित्रै पनि किलाघल, मुंबहाल, साँखु, टोखा, पाटनको बुंगमती, नुवाकोटमा समेत जीवित देवी कुमारीको परम्परा रहेको पाइन्छ । त्यसमध्ये काठमाडौंको वसन्तपुरस्थित कुमारीघरमा रहने कुमारी यी सबैभन्दा विशिष्ट मानिन्छ । यी कुमारीलाई बर्सेनि राजासमेत आई पूजा गर्ने र ढोग्ने चलन छ । त्यसैले यसलाई लाय्कू कुमारी (राजकीय कुमारी) पनि भन्ने गरिन्छ । अरू सबै कुमारीभन्दा लाय्कू कुमारीलाई दिइने सम्मान र उनीप्रतिको आस्था पनि अधिक रहेको पाइन्छ ।

सामान्यतया यहाँ तीन÷चार वर्ष पुगेकी नेवार समुदायभित्रको शाक्य थरकी बालिकालाई कुमारीको आसनमा विराजमान गर्ने चलन छ । एकपटक कुमारी बनिसकेपछि रजस्वला हुने उमेरसम्म उनी आसनमा बस्न पाउँछिन् । मतिना शाक्यले पनि त्यही कारण १२ वर्षको उमेरमा आसन छोडेकी हुन्।

गएको महाअष्टमीका दिन ठीक १२:०२ बजेको साइतमा मतिनालाई आसनबाट बिदा गरी उनको ठाउँमा काठमाडौं पुन्छेगल्ली (ओमबहाल झोछेँसँगै) की तीन वर्षीया तृष्णा शाक्यलाई नयाँ कुमारीका रूपमा विराजमान गराइएको थियो । आसन त्यागपछि उनलाई सत्कारपूर्वक घर फिर्ता गर्न उनको परिवार, आफन्त, इटुम्बाहाल टोलका निवासीहरू बाजागाजासहित दलबलै कुमारीघर पुगेका थिए । कुमारीघरमा एउटा बेग्लै मेलाजस्तै भयो । पहिलेपहिले कुमारीघरमा कुमारी परिवर्तन गर्ने यो कार्य गोप्य रूपमै सम्पन्न गरिन्थ्यो । कुमारी फेरिइसकेको कुरा मानिसहरूलाई खास थाहै हुँदैनथ्यो । तर, गएका केही कुमारी परिवर्तनहरू सार्वजनिक घटनाजस्तै सम्पन्न हुन थालेका छन् । यसपालि त झन् विदेशी मिडियाको समेत बाक्लो सहभागिता थियो । कुमारी परिवर्तनको भोलिपल्टै अल जजिराले विशेष रिपोर्ट बनाएर प्रसारण गर्‍यो । एउटा जापानी टेलिभिजन टोलीले त कुमारी परिवर्तनको दुई साता अघिदेखि नै कुमारीको घर र उनको परिवारलाई पिछा गर्न थालिसकेको थियो ।

 

उनी घर फर्किन् । परिवारका सबै सदस्य खुसी छन् । तर, लगातार नौ वर्ष देवताको जीवन जिएर फर्केकी मतिनालाई मानव-जीवनमा अभ्यस्त हुन केही समय लाग्ने देखिन्छ । अब परिवारलाई यसैको चिन्ता छ ।'तर, हामीले यसको तयारी पनि गरिसकेका छौं', पूर्वकुमारी मतिनाका पिता प्रतापमान शाक्यले भने, 'हामीलाई थाहा छ, उनी कुमारीघरबाट आफ्नो घरमा फर्केकी मात्र होइनन्, देवताबाट मानवमा फर्केकी पनि हो । त्यसैले अलिकति तयारी त गर्नैपर्छ ।'

गएको भूकम्पमा प्रतापमानको घर पनि नराम्ररी चर्किएको थियो । त्यसैले उनले इटुम्बहालभित्रै खाली रहेको पुख्र्यौली जग्गामा नयाँ घर बनाए । र, पूर्वकुमारी छोरीलाई त्यही नयाँ घरमा स्वागत गरे । छोरीकै लागि उनले हतारमा घर निर्माण सकाएका थिए । कुमारीघरबाट फर्काएर घर भित्र्याउनुअघि उनलाई नयाँ दुलहीलाई जस्तै नै वज्राचार्य गुरुजुबाट पूजापाठ गरी स्वागत गर्नुपर्ने चलन छ । आफ्नो घर फिरेको चार दिनसम्म पनि उनलाई देवीकै दर्जा प्राप्त हुँदो रहेछ । त्यसैले मानिसहरू घरमै आएर उनको दर्शन गर्छन् । बडादशमीका दिन उनको हातबाट टीका थाप्नेहरूको लामै लाइन लाग्ने गर्छ । उनी पनि चार दिनसम्म कुमारीकै भेषमा बसेकी हुन्छिन् । उनको निधारमा रहेको तेस्रो नेत्र त्यति बेलासम्म पनि कायमै हुन्छ ।

नौ वर्ष 'देवता'को जीवन बाँचेर गएको महाअष्टमीदेखि फेरि मानव जीवनमा फर्केकी छन् काठमाडौं इटुम्बहालकी मतिना शाक्य ।

चौथो दिन कुमारीघर र तलेजु मन्दिरबाट मानिसहरू आएर उनको कपालको जगल्टा खोल्ने काम गरिन्छ । यसको साथै उनले लगाएको कुमारी-वस्त्र उतारी साधारण-वस्त्र प्रदान गरिन्छ । र, त्यसलगत्तै त्यही नयाँ वस्त्र पहिर्‍याई फेरि उनलाई कुमारीघरमै लगिन्छ । कुमारी आसनबाट उत्रेर घर फर्के पनि उनी बाहिर भने निस्कन पाउँदिनन् । आफ्नो घर आइसकेपछि उनले पहिलो पाइला राख्ने अर्को घर भनेको कुमारीघर नै हो । कुमारीघरमा गएर फर्केपछि मात्रै उनी अरू घरमा जान सक्छिन् ।

नौ वर्षपछि लगाएको पहिलो साधारण वस्त्र धारणपछि उनी पहिलोपटक कुमारीघर पुग्छिन् । कुमारीघरको उनी आफैं बस्ने 'देवता'-आसनमा नयाँ कुमारी बसिसकेकी हुन्छिन् । एक पूर्वकुमारीको हैसियतले उनी नयाँ कुमारीको पहिलो दर्शन गर्छिन् । त्यहाँ एउटा सानो पूजा पनि हुन्छ । बेलुकी परिवारका सदस्यहरू गएर उनलाई लिई पैदलै घर फर्कन्छन् । मतिना शाक्य कुमारीघरबाट पैदलै बाहिर हिँडेको त्यही पहिलोपटक हो । किनभने कुमारी भएदेखि उनको पाउले भुइँ छोएको छैन । 
त्यसैले गएको नौ वर्षदेखि उनी हिँडेर कहीँ पनि गएकी छैनन् । कुमारीले वर्षको १३ पटक कुमारीघरबाट बाहिर निस्किने अवसर पाउँछिन् । तर, हरेकपटक उनलाई बोकेरै लैजाने गरिन्छ । महानवमीको रात कुमारीघरदेखि तलेजु भवानीको मन्दिरसम्म कुमारीलाई हिँडाएरै लैजाने चलन छ । तर, त्यति बेला पनि उनी हिँड्ने बाटोमा कपडा (बासा) ओछ्याइएको हुन्छ ।

गएको एकादशीका दिन मतिना शाक्य कुमारीघरदेखि हिँडेरै आफ्नो घर आइन् । कुमारीघरदेखि उनी हिँडेर बाहिर निस्केको त्यही पहिलोपटक थियो । गाह्रो त लाग्छ नै होला । तर, यो गाह्रो उनलाई भन्दा पनि कुमारीघरमा उनको स्याहार गर्ने चिताइदार परिवारलाई बढी हुँदो रहेछ । तीन वर्षको उमेरमा कुमारीघर आएकी बच्चीलाई स्याहार्दा-स्याहार्दा कुमारी त चिताइदार परिवारको आफ्नै छोरीजस्तो लाग्दो रहेछ । नौ वर्ष लामो बसाइपछि कुमारीलाई बिदाइ गर्दा कुमारीघरमा रुवाबासी नै चल्दो रहेछ । अस्ति पनि त्यस्तै भयो ।

कुमारीघरका कुनै पनि सदस्यले आफूलाई थाम्न सकेनन् । सबैजना रोए । तर, मतिना भने आफूलाई थाम्दै बाहिर निस्किइन्, मानौं उनलाई केही भएकै छैन । कुमारीघरमा अब उनको हैसियत अन्माएर पठाएकी छोरीको जस्तो हुनेछ । उनी आफूलाई मन लागेको बेला कुमारीघर जान पाउँछिन् । बस्न पाउँछिन् । हरेक चाडपर्वमा कुमारीघरले उनी र उनको परिवारलाई नखत्या बोलाउने गर्छन् । पूर्वकुमारीको बिहे भएपछि उनको श्रीमान्लाई ससुरालीमा जस्तै कुमारीघरमा पनि दुलाहा भित्र्याउनु पर्छ । कुमारीघरले पूर्वकुमारीलाई पनि कुमारीसरह द्य:मय्जु भनेरै सम्बोधन गर्छन् ।

मतिना शाक्य अरू कुमारीका तुलनामा शान्त स्वभावकी छिन् । कम बोल्छिन् । भनेको मान्छिन् । जिद्दी गर्दिनन् । घरमा आफ्नै उमेरका धेरैजना आफन्त साथीहरू आइरहेकाले अहिले उनको मन पनि रमाएको छ । घर आएदेखि उनी खेलेको खेल्यै छिन् । पहिलो रातदेखि नै उनी आरामपूर्वक निदाएको पिता प्रतापमानले बताए । घरको सबैभन्दा माथिल्लो तलामा उनको कोठा बनाइएको छ । आफ्नै दिदी मिजलालगायत अरू दिदीबहिनीसँगै उनी सुत्ने गर्छिन् ।

यही साल उनी कुमारी आसनबाट झर्ने निश्चित भएकाले उनलाई मनोवैज्ञानिक रूपले तयार गर्न परिवारका तर्फबाट प्रयास सुरु भइसकेको थियो । उनका लागि बनाइएको नयाँ घर, उनको कोठा आदिका फोटोहरू लगेर उनलाई देखाइएको थियो । उनी दंग परेकी थिइन् ।

घर आइसकेपछि अब उनलाई मानवका रूपमा गर्नुपर्ने विभिन्न सामाजिक संस्कारहरू सम्पन्न गरिनेछन् । सबैभन्दा पहिले नेवार परम्पराअनुसार इही कर्म अर्थात् बेलविवाह गरिनेछ । सामान्यतया इही सामूहिक रूपले गरिने कर्म हो । तर, मतिनाको भने एक्लै इही गर्नुपर्ने हुन्छ । इहीपछि गरिने अर्को कर्म बाह्रा अर्थात् गुफा राख्ने हो । रजस्वलाअघि नै गरिने यो कर्म पनि अब छिटै सम्पन्न गर्ने योजनामा छन् पिता प्रतापमान । पूर्वकुमारीको इही र बाह्रा दुवै कर्म काठमाडौंको बिजेश्वरी मन्दिरमा गरिने चलन छ ।

गणतान्त्रिक नेपालको पहिलो कुमारी हुन्, मतिना शाक्य । उनीभन्दा अघिका सबै कुमारीले राजालाई टीका लगाएका थिए । मतिनाले पहिलो राष्ट्रपति डा. रामवरण यादवलाई टीका लगाइन् । तर, उनको हातबाट टीका लगाउन पूर्वराजा ज्ञानेन्द्र पनि आउन छोडेनन् ।

पूर्वकुमारी मतिनाका लागि अब तत्कालै आउने अर्को चुनौती भनेको उनको पढाइ हो । पहिलेपहिले त कुमारीलाई पढाइँदैनथ्यो । तर, अहिले कुमारीलाई कुमारीघरमै शिक्षकको व्यवस्था गरी पढाउने प्रबन्ध मिलाइएको छ । मतिनाले पनि त्यसरी नै पढेकी हुन् । उनी काठमाडौं भोटेबहालस्थित ग्रिन पिस सेकेन्डरी स्कुलमा कक्षा ७ की विद्यार्थी हुन् । नौ वर्षपहिले कुमारी चयन हुनुअघि नै उनी उक्त स्कुलकी विद्यार्थी थिइन् । कुमारी चयन भइसकेपछि सोही स्कुलले कुमारीघरमै गएर पढाउने दुई शिक्षकको व्यवस्था गरिदिएको थियो । कुमारीको पढाइका लागि हरेक दिन दिउँसो १२ देखि साँझ ४ बजेसम्म कुमारीघरमै समय मिलाइएको हुन्छ । त्यो समय कुमारीको दर्शन र पूजा पनि बन्द गरिन्छ । बेलुकी होमवर्कको समय हुन्छ । स्कुलबाट नियमित लिइने परीक्षा दिएरै मतिना कक्षा ७ पुगेकी थिइन् ।

उनको कक्षाकोठा वा घर जे भने पनि कुमारीघरको त्यो चार दिवार नै हो । तर, हिँडडुलका हिसाबले कुमारीघरभित्र मात्रै सीमित रहे पनि इन्टरनेटको माध्यमले कुमारी माजु पनि बाहिरी संसारसँग परिचित भने छिन् । उनी कुमारीघरमा कम्प्युटर, ल्यापटब, मोबाइल सबै चलाउँछिन् । उनको आफ्नै ल्यापटब र मोबाइल पनि छ । अहिलेका अरू केटाकेटीसरह उनी पनि इन्टरनेटबाटै गेम डाउनलोड गरी खेल्ने गर्छिन् । यसमा अत्यन्त निपुण छिन् उनी । इन्टरनेटमा सहज पहुँच भएको कारणले अहिले कुमारीलाई एउटै घरभित्र थुनियो भन्नुपर्ने अवस्था छैन ।

स्मुल खुलेपछि उनी हालकै ग्रिन पिस स्कुलमा अरू विद्यार्थीजस्तै युनिफर्म लगाएर पढ्न जानेछिन् । सधैं कुमारीको युनिफर्ममा रहने मतिना शाक्य त्यसपछि स्कुलको युनिफर्ममा सजिनेछिन् । स्कुलमा उनको पढाइ सहज होस् र उनलाई कुनै कठिनाइ नहोस् भनी स्कुलले पनि विशेष व्यवस्था गरिसकेको छ । स्कुलकी प्रिन्सिपल पेमा योञ्जन राज्यले नै सम्मान गरिएका पूर्वकुमारीलाई आफ्नो स्कुलमा विद्यार्थीका रूपमा भित्र्याउन पाउनुलाई आफ्नो भाग्य ठान्छिन् ।

मतिना स्कुल आउने दिन स्कुलमा एउटा विशेष कार्यक्रम नै गरी उनलाई स्वागत गर्ने तयारी भइरहेको छ । त्यो दिन स्कुलका लागि एउटा अत्यन्त खुसीको दिन हुने विश्वास गरिएको छ । महाअष्टमीका दिन कुमारीघरदेखि इटुम्बहालसम्म भएको शोभायात्रामा स्कुलकी प्रिन्सिपल, सञ्चालक समितिका अध्यक्षलगायत अरू शिक्षकहरूले पनि भाग लिएका थिए । कक्षा ७ मा पढ्ने विद्यार्थी स्कुलको ब्यानरै बोकेर र्‍यालीमा सहभागी भएका थिए ।

स्कुल जानुअघि नै आफ्ना सहपाठीसँग परिचय होस् भनेर केही महिनाअघि मात्रै उक्त स्कुलमा कक्षा ७ पढ्ने सम्पूर्ण विद्यार्थीलाई कुमारीघरमा ल्याएर कुमारी दर्शन एवं चिनापर्ची गराइएको थियो । भगवान्का रूपमा पुजिने कुमारी माजु पनि आफूसँगै पढ्न आउने कुराले विद्यार्थीहरू अत्यन्त उत्साहित छन् ।

रमाइलो प्रसंग के भने हाल इन्द्रजात्रामा कुमारीको रथसँगै अर्को रथमा चढाएर जात्रा गर्नुपर्ने द्य:भाजु श्रीगणेश पनि सोही स्कुलको कक्षा ७ मै पढ्ने गर्छन् । अब पूर्वकुमारी मतिना पनि सोही स्कुलमा आउने भएकाले कक्षा ७ को एउटा सेक्सनमा पढ्ने विद्यार्थीहरू गणेश अर्को सेक्सनमा पढ्ने भएकाले कुमारीलाई चाहिँ आफ्नो सेक्सनमा पारिदिनु पर्‍यो भनी प्रिन्सिपललाई निवेदन दिन आइरहेका छन् ।

नौ वर्षसम्म सबैबाट भगवान्सरह सम्मान लिँदै आएकी मतिनालाई अब एकैचोटि अरू बालबालिकासरह घुलमिल हुन अप्ठेरो होला कि भन्ने थोरै चिन्ता पिता प्रतापमानलाई लागिरहेको छ । भगवान्बाट एकैचोटि मानवमा अवतरण हुँदा मनोवैज्ञानिक असर पर्ने हो कि भनी चिन्ता लाग्नु स्वाभाविकै हो । तर, यसअघिका सबै पूर्वकुमारीले यो संक्रमणकाल सजिलै पार गरेकाले आफ्नी छोरीलाई पनि खासै समस्या नपर्ने विश्वास पिता शाक्यले लिएका छन् । तर, स्वयं मतिनाकै दिमागमा यति बेला के चलिरहेको छ भने अझै अभिव्यक्त हुन पाएको छैन ।

नेपालको कुमारी परम्पराको इतिहासमा मतिना शाक्य एक ऐतिहासिक कुमारी पनि हुन् । गणतान्त्रिक नेपालको उनी पहिलो कुमारी हुन् । उनीभन्दा अघिका सबै कुमारीले राजालाई टीका लगाएका थिए । मतिनाले पहिलो राष्ट्रपति डा. रामवरण यादवलाई टीका लगाइन् । तर, उनको हातबाट टीका लगाउन पूर्वराजा ज्ञानेन्द्र पनि आउन भने छोडेनन् । वर्तमान प्रधानमन्त्री शेरबहादुर देउवा पनि नेपाली कांग्रेसको सभापति पदमा निर्वाचित हुनेबित्तिकै सबैभन्दा पहिले उनै कुमारीको हातबाट टीका थाप्न पुगेका थिए ।

गएको २०७२ वैशाख १२ गते महाभूकम्प आउँदा मतिना नै कुमारी आसनमा विराजमान थिइन् । यो भूकम्पले कुमारीघर रहेको वसन्तपुर क्षेत्रमै सबैभन्दा बढी क्षति गर्‍यो । काष्ठमण्डप, नौतले दरबार, माजु देग:, दस अवतार देग: आदि धेरै सम्पदा क्षति भए पनि कुमारीघर भने ढल्न सकेन । तथापि कुमारीघर पनि भूकम्पले धेरै ठाउँमा चर्किन पुगेको छ ।

उनी कुमारी रहेकै बखत सरकारले इन्द्रजात्रा पर्वका लागि दिँदै आएको पूजाखर्च कटौती गरेका कारण काठमाडौंका जनताले जात्रै रोकिने गरी आन्दोलन गरेका थिए । जात्राको अन्तिम दिन तानिइसकेको रथलाई बीचैमा छोडेर कुमारीलगायत गणेश र भैरवलाई समेत बीच बाटोबाटै उठाएर लैजानु परेको थियो । पृथ्वीनारायण शाहले काठमाडौंमा हमला गर्दाबाहेक अरू बेला कुमारीको रथ तान्दातान्दै यसरी बीचमा छोड्नु परेको इतिहास छैन ।

उनका पिता प्रतापमान शाक्य आफैं पनि जाति, भाषा आन्दोलनका एक अभियन्ता हुन् । उनी नेपाल लिपि गुठीका पूर्वअध्यक्ष पनि हुन् । त्यसैले आफ्नै छोरी कुमारी भएका बखत उनले कुमारीलगायत गणेश र भैरवको परम्परामा समेत धेरै सुधारका कार्य गरे । कुमारीका लागि नयाँ खटको व्यवस्था, गणेश र भैरवका लागि पनि नयाँ खटको निर्माण, श्रीपद भत्तामा वृद्धि, शिक्षाको व्यवस्था आदि विषयमा थिति बसाल्ने काम उनले गरे ।

अब नयाँ आउने कुमारीले सरकार, काठमाडौं महानगरपालिका आदि निकायबाट समेत गरी मासिक ५० हजार रुपैयाँ जतिको सुविधा पाउने अवस्था भएको छ । तर, यो भत्ता सरकारले जनताको कर काटेर तिर्नु नपरेको तर्क शाक्य गर्छन् । उनको भनाइ छ, 'कुमारीको आफ्नै सयौं रोपनी जग्गा थियो, त्यो जम्मै गुथि संस्थानले आफ्नो नाममा सार्‍यो । जग्गा लिएपछि परम्परा चलाउन खर्च त दिनैपर्‍यो । त्यो जग्गा अझै कुमारीकै नाममा भएको भए यो परम्परा र यससम्बन्धी कुनै पनि जात्रा चलाउन सरकारसामु हात फैलाउनुपर्ने अवस्थै आउने थिएन ।'

मतिना शाक्यपछि अब नयाँ कुमारीका रूपमा काठमाडौं ओमबहाल टोलका विजय शाक्य र सिर्जना शाक्यकी छोरी तृष्णा शाक्य आसनमा विराजमान भएकी छन् । कुमारी नयाँ आए पनि जीवित देवी कुमारीप्रतिको आमआस्था र श्रद्धा भने पुरानै कायम छ । नेपालको अत्यन्त मौलिक परम्पराका रूपमा विद्यमान कुमारीप्रतिको यो आस्था अझै फैलिँदो छ भन्ने कुरा यसपालि कुमारी परिवर्तनको समाचार संकलन गर्न विदेशबाट समेत थुप्रै सञ्चारमाध्यम आएबाट पनि थाहा लाग्छ ।


प्रतिक्रिया दिनुहोस !

Unity

working together is no longer optional-it is a matter of compulsion

Annapurna Media Network has announced the Unity for Sustainability campaign which comes into force from January 1, 2022. The main aim of this campaign is to 'lead the climate change dialogue' working closely with all the stakeholders on sustainable development mode, particulary focusing on climate-change issues.