काठमाडौँका एकआने कवि श्रवण मुकारुङ

काठमाडौँका एकआने  कवि श्रवण मुकारुङ

लोकप्रिय कवि तथा प्राज्ञ श्रवण मुकारुङले काठमाडौँ शहर भोगेको तीन दशक भयो । काठमाडौँले उनलाई भोग्यो वा उनले काठमाडौँ भोगे ? यसको स्पष्ट उत्तर श्रवणसँग छैन । काव्यिक लयमा यति चाहिँ भन्छन्, ‘अलिकति मैले काठमाडौँलाई भोगेँ होला, अलिकति काठमाडौँले मलाई भोग्यो होला ।’

लामो समय हो, ३० वर्ष । यत्तिका वर्ष काठमाडौँ बसेपछि श्रवण यहाँका एक–एक गल्लीसँग परिचित हुने नै भए । अझ भनुँ, गल्लीविद् हुने नै भए ।

कहिल्यै व्यवस्थित हुन सकेन श्रवणको जिन्दगी । शहरमा एक चपरी माटो किन्न खोज्छन्, तर आर्थिक हैसियतले अनुमति दिँदैन । ‘म त एकआने पो रहेछु,’ उनले ठट्टा गर्दै भने पनि यो उनको जिन्दगीको निर्मम यथार्थ हो, ‘३५ वर्षअघि मसँग जोरजाम गर्दा एक आना जग्गा किन्न पुग्ने पैसा हुन्थ्यो । आज पनि किन्न खोज्छु, एक आना मात्रै किन्न पुग्ने पैसा जम्मा हुन्छ । म त एकआने पो रहेछु ।’

काठमाडौँमा दिशाभ्रम

भोजपुर, दिल्पा ट्याम्के पहाडको घमाइलो घाम हेर्दै हुर्केका श्रवण गाउँमै डरमर्दो क्रान्तिकारी कवि थिए । देवकोटा, रिमाल, भूपि, इन्द्रबहादुर राई, वासु शशी, शंकर लामिछानेलाई उतै गाउँमा पढिभ्याएका थिए । ‘पञ्चायतलाई सिध्याउनुपर्छ’ भन्ने कविता सानैमा लेखे । कविताको डायरी बोकेर गोठालो जाँदाजाँदै ठूलो साहित्यकार बन्ने सपना जाग्यो । त्यो सपनाले हुत्याएर उनलाई काठमाडौँ ल्याइपु¥यो ।

२०४१ सालमा एसएलसी दिएपछि श्रवणलाई लाग्यो– अब शहर पस्नुपर्छ, काठमाडौँ गएर ठूलो कवि बन्नुपर्छ । १६ वर्षे अल्लारेलाई साँघुरो भो भोजपुर बजार । साँघुरो भो पाखोरेखो । मनभित्र गुम्सिएका उकुसमुकुस ट्याम्के डाँडाले थाम्न नसक्ने भो ।

एकदिन भालेको पहिलो डाकमै ब्युँझिए श्रवण । लगाए सुरुवाल–कमिज । ढल्काए टोपी । हातमा बोके लौरो । झोलामा हाले माना दुईएक चामल र गुन्द्रुक । अनि कविताको डायरी ।

 

तोक्माले भारी अड्याउँदै भारी बोकिरहेका भरियाका ताँतीसँग हाँस्दै, गीत गाउँदै, सँगै खाँदै अनि खोला किनारमा बास बस्दै, पिखुवाको २२ जंघार तरेर चार दिन चार रात हिँडेर श्रवण धरान आइपुगे । धरान बजारमा जीवनमा पहिलो पटक उनले कोक खाए । भन्छन्, ‘उँभै आयो । निल्नै सकिएन । ग्यास हुन्छ भन्ने के था ?’

रात्रि बस चढेर उनी काठमाडौँ आइपुगे । कविताको पाण्डुलिपि बोकेर सरासर काका बुलु मुकारुङको कोठामा पुगे । सुनाए काकालाई पहिलो पटक कविता । कविता सुनेर काका तर्सिए । काकाले भने, ‘यस्तो पनि कविता हुन्छ ? यो त मार खाने कविता भयो । नारा भो नारा ।’ पञ्यायतविरुद्धको कविता थियो त्यो ।

पहिलो पटक काठमाडौँ आउँदा श्रवणलाई दिशाभ्रम भयो । पूर्वबाट होइन, अप्ठेरो ठाउँबाट घाम झुल्किरहेको देखे । पूर्व–पश्चिम ठम्याउन सकेनन् । दिशाभ्रम धेरै दिनसम्म रहिरह्यो ।

३५ वर्षअघि कवि श्रवण मुकारुङसँग जोरजाम गर्दा एक आना जग्गा किन्न पुग्ने पैसा हुन्थ्यो । आज पनि किन्न खोज्छन्, एक आना मात्रै किन्न पुग्ने पैसा जम्मा हुन्छ । भन्छन्, ‘म त एकआने पो रहेछु ।’

काकाको पछि लागेर उनी रेडियो नेपाल पुगे । पाण्डव सुनुवारको चौतारी कार्यक्रममा गीत गाएर फर्किएको रात श्रवणलाई अबेरसम्म निन्द्रा परेन । कवि बन्छु भनेर शहर पसेको मान्छे गायक पो बन्छु कि क्या हो जस्तो लागिरह्यो । त्यो भक्तपुर, त्यो सिनेमा घर, त्यो बसपार्क रत्नपार्क घुम्दाघुम्दै महिना बित्यो । एसएलसीको नतिजा आयो । तर, उनको नाम आएन । 
‘एक वर्षपछि फेरि तयारी गरेर एसएलसी पास गरेँ,’ उनले सम्झिए ।

नेता श्रवण 

उनी आरआर क्याम्पसमा भर्ना भए । केही समय काकासँग बसेर पुतलीसडकमा मासिक ३ सय ५० मा एक्लै बस्न थाले । छ महिनाको लागि भए पनि अस्थायी जागिर थियो । स्टोभ किने, पाँच सयको खाट र एउटा कराई किने । ‘कराई अहिले पनि छ मसँगै,’ उनले सम्झिए, ‘पाँच रुपैयाँमा रायोको साग आउँथ्यो । त्यसलाई धोएर काट्यो, दुइटा आलु हाल्यो, अनि झोल हाल्यो, टन्न खायो ।’

कविताको पाण्डुलिपि सिरानीमा छुटेन । ठूलो साहित्यकार बन्छु भन्ने सपना जिउँदै थियो । कविता सुनाउन पाउने मञ्चको खोजीमा हिँड्न थाले । साहित्य सन्ध्या गए । प्रतिभाप्रवाहमा पुगे । त्यहीँ भेटे उनले पहिलो पटक पारिजात । ‘पहिलो पटक उहाँको अगाडि कविता सुनाएँ,’ उनले सम्झिए, ‘उहाँले यो एक बसाइमा लेखिएको कविता होइन भन्नुभयो ।’ निकै साधना गरेको भनी श्रवणको तारिफ गरिन् उनले । त्यसपछि उनले उत्साह भन्ने पत्रिकामा उनको कविता छापिदिइन् ।

क्याम्समा पढ्दा डरमर्दो ‘पोलिटिक्स’मा लहसिए उनी । अनेरास्ववियुको राजनीतिमा होमिए । मेघालय काण्डमा जेलसमेत परे । ‘हनुमान ढोकामा तीन दिन जेल बसेँ,’ उनले सुनाए, ‘त्यसपछि छोडिदियो । थोत्रो साइकल क्याम्पसमै राखेको थिएँ । साइकल लिन आएँ । हेर्छु त भित्ताभरि पोस्टर नै पोस्टर । लेखिएको थियो, ‘हाम्रा नेताद्वय जगन्नाथ खतिवडा र श्रवणकुमार राई जिन्दावाद ! विद्यार्थी आन्दोलन अमर रहोस् ! पञ्चायती व्यवस्था मुर्दावाद ।’ राजनीतिमा उनी जोस्सिएर लागे । आन्दोलन गरे । कविता सुनाए । गितार बजाउँदै गीत गाए । कौसीबाट श्रवणलाई हेर्ने केटीहरूको भीड उस्तै हुन्थ्यो । जहाँ श्रवण त्यहाँ भीड । तहल्का मच्चिन थाल्यो क्याम्पसमा । स्ववियुको चुनाव आयो । सभापति उठ्ने पालो श्रवणको थियो । तर, पालो पाए, वामदेव गौतमका भतिजाले ।

सपनामा मैतिदेवी

राजनीति फापेन । कविता नै लेख्न थाले । मैतीदेवी सरे । त्यहाँ आठ वर्ष बसे । साथीहरूको आउजाउ बाक्लो हुन थाल्यो । अब कोठा कोठा जस्तो रहेन । मिनी होस्टेल हुन थाल्यो । गाउँबाट जर्किनका जर्किन लोकल लिएर आउने साथीहरू बढे । कोठैकोठा भएको नेवारको घर थियो । अर्थ सचिवदेखि मजदुरसम्म त्यहाँ बस्थे । कविदेखि वकिलसम्म त्यहीँ । उनले सम्झिए, ‘त्यो मेरो पिक समय थियो । नयाँ–नयाँ साहित्यकार साथीहरू बन्ने चरण थियो ।’ त्यही भेट भयो कवि रमेश क्षितिजदेखि विप्लव ढकाल र रमेश पौडेलसम्म । त्यहीँ भेटिए नवीन सुब्बा, अहिलेका फिल्म निर्देशक । भन्छन्, ‘दुःख टू मच थियो । तर, धेरै साथीहरू आउने जाने भइरहन्थ्यो ।’ चर्चित गीत ‘माथि माथि सैलुङेमा’, ‘एलम्बर’ नाटक, अर्काे चर्चित गीत ‘तिमी तारेभीर’ उनले त्यहीँ लेखे ।

मैतीदेवीबाट चराले गुँड सारेजस्तै श्रवणले आफ्ना थाङ्नाभोटा अनेकौँ ठाउँ सारिरहे । तर, अहिले पनि उनको स्मृतिमा मैतिदेवीको अँध्यारो कोठा आइरहन्छ । झस्किन्छन् बेलाबेलामा । राति ऐँठन हुन्छ उनलाई । रेडियोमा पुरस्कार जिते त्यहीँबाट । राजाबाट पुरस्कार थापे त्यहीँबाट । घरबेटीको सग्लो अनुहार कहिलेकाँही उनको मानसपटलमा घुम्छ ।

राजाको हातबाट श्रवणले पुरस्कार थापेको घरबेटीले थाहा पाए । तर पैसा पाएनन् घरबेटीले । ढोकामा उभिएर घरबेटीले भनेका थिए, ‘राजाको हातबाट पुरस्कार पाउने मान्छे यस्तो छ ? पैसा चाहिँ दिँदैन,’ गनगन गर्दै फर्किन्थे घरबेटी ।

एक पटक उनी बस्ने घरमा ठूलो आतंक मच्चियो । त्यो थियो उडुस आतंक । बसी नसक्नुभयो । मट्टीतेल छर्किए, गएन । नुन छर्किए, गएन । तीन सालसम्म उडुसले वंश चलायो । कहाँबाट सल्कियो यो आतंक भनेर उनले खोजबिन गरे । ‘अन्तिममा पत्ता लाग्यो,’ उनले सम्झिए, ‘झापाली केटाहरूले आँप र चामल ल्याउँदा उडुस पनि ल्याएछन् ।’

श्रवणको सपनामा अहिले पनि त्यो घर, साहुजी आउँछ । झल्यास्स ब्युँझन्छन् । हराउँछन् कता कता । ‘त्यो कोठामा केही समान छुटेको छ जस्तो हुन्छ,’ उनले भने, ‘मेरो कमिज त्यही ढोकामा झुन्डिरहेको छ जस्तो लाग्छ ।’

उनी त्यसपछि ललितपुर सरे । त्यसपछि कोटेश्वर, बालुवाटार त्यसपछि... । तीन दशकमा १५ ठाउँ जति सरिसके ।

मातका अड्डाहरू

श्रवण सबैभन्दा धेरै हिँडेको गल्ती हो मैतिदेवीको गल्ली । त्यसपछि पुतलीसडक, डिल्लीबजारको गल्ली । गल्ली वरपरका भट्टीपसलमा श्रवणले मदिरामय साँझ नबिताएका सायदै थिए । ‘तर, रक्सी खाएर कसैको हानि गरिएन,’ श्रवणले भने ।

डिल्लीबजार पिपलबोट मास्तिर पहिला–पहिला अहिलेका प्रधानमन्त्री शेरबहादुर देउवाले दारु खाने गरेको अड्डामा पनि उनी खूब जान्थे । ‘त्यहाँ रक्सी सारै मीठो पाइने,’ उनले सुनाए, त्यहाँका पसलेले भन्थे, ‘यहाँ दारु खानेहरू कोही सांसद् भए, कोही मन्त्री । अब त आउनै छाड्यो ।’ उनको अर्को अड्डा छ असनभित्र । पहिला–पहिला गए पनि आजभोलि जाँदैनन् । आजभोलि यही ठाउँ भन्ने छैन । अचेल मदिरा मोह पनि त्यतिसारो छैन उनलाई ।


काठमाडौँले दियो के ? लियो के ?

काठमाडौँबारे श्रवणको आफ्नै धारणा छ । उनी काठमाडौँमा अवसर देख्छन् । इमानदारीपूर्वक लागिरह्यो भने व्यक्तिको भविष्य यहाँ राम्रो हुने उनको भनाइ छ । ‘सिंगो नेपाललाई बुझ्न सकिन्छ,’ उनले भने, ‘विविध संस्कृतिको संगमस्थल बनेको छ काठमाडौँ । यहाँ आफूलाई बनाउन सकिन्छ, सपना पूरा गर्न सकिन्छ ।’

उनलाई शहरका धनाढ्यहरू असभ्य लाग्छन् । ‘संसारमै नभएका असभ्य मानिसहरू यहाँ छन्,’ उनले भने, ‘आफ्नो घरमा मार्बलै मार्बल ! फोहर फाल्ने चाहिँ सडकमा । आफू कुकुर पाल्ने, पिसाब फेराउन सार्वजनिक ठाउँमा लाने । अर्काको गमलाबाट फूल चोरेर मन्दिरमा चढाउने । पाखण्डीहरू छन् यहाँ ।’ 
अनि यहाँका घरबेटीहरूसँग पनि उनको आक्रोश छ, ‘भाडा बढाको बढाकै गर्छन् । कुनै नियम–कानुन छैन । आफ्नै कोठामा खुर्सानी झ्याइँ पार्न हुन्न ।’

यद्यपि, उनी काठमाडौँलाई गाली गर्दैनन् । कवि आहुतिले एक ठाउँमा भनेका छन्, ‘यहाँ एक थरी कवि काठमाडौँलाई गर्नुसम्म गाली गरेर कविता लेख्छन् तर उनीहरूको सपना–जपना यहाँ एउटा घर बनाउनु हुन्छ ।’ उनी आहुतिले भनेजस्ता कवि होइनन् । काठमाडौँको विरोधमा कविता पनि लेखेका छैनन् । शहरको विकृत संस्कृतिबारे आलोचनात्मक दृष्टि चाहिँ छ उनीसँग । ‘शहर कुरूप बनाउनुमा हाम्रो पनि हिस्सा छ,’ उनको कथन छ ।

शहरले प्रत्येक मानिसलाई केही दिने र केही लिने उनको बुझाइ छ । ‘शहरले मबाट केही लिएको छ,’ उनले भने, ‘शहरले मलाई केही दिएको छ । म शहरप्रति ऋणी छु । जन्मेर १६ वर्ष मात्रै गाउँमा बसेछु । ३५ वर्ष त मैले यही बिताएँ । यही शहरले बचायो ।’

अन्नपूर्ण सम्पूर्णमा प्रकाशित


प्रतिक्रिया दिनुहोस !

लोकप्रिय

Unity

working together is no longer optional-it is a matter of compulsion

Annapurna Media Network has announced the Unity for Sustainability campaign which comes into force from January 1, 2022. The main aim of this campaign is to 'lead the climate change dialogue' working closely with all the stakeholders on sustainable development mode, particulary focusing on climate-change issues.