नानी, नेपाली किताब पढेकी छैनौ ?

नानी, नेपाली किताब पढेकी छैनौ ?

‘हाउ ओल्ड आर् यू ? ’ ‘व्हेयर डु यू स्टडी इन् ? ’ ‘एन्ड, इन् ह्विच् स्कुल ? ’प्रश्न भुइँमा खस्न नपाई उत्तर आउँदै थियो । अंग्रेजीमा सोधिएका प्रश्नका जवाफ प्रस्ट अंग्रेजीमै थिए।
‘इज् योर स्कुल रमाइलो ? ’ मैले यस्तो प्रश्न गरेँ ।

उनले अनुहार खुम्च्याइन् । अर्थात् स्मारिकाले । वर्ष ९, कक्षा ४ ।
मसँगै बसेका साथीले त्यही प्रश्न दोहोर्‍याए । हामी प्राय: बालबालिकालाई सोध्ने गर्छौं, स्कुल कत्तिको रमाइलो छ ? छ भने किन छ ? के कुराले रमाइलो लाग्छ ? छैन भने के कुराले नरमाइलो लाग्छ ? यसरी सोध्ने सिलसिला जारी थियो । जारी छ ।
स्मारिकाले भनिन्, रमाइलो नाइँ । ‘फन’ । अनि मैले थपेँ, ‘इज् योर स्कुल फुल अफ् फन् ? ’ ‘एस्’ भनिन् ।

सामान्यतया बालबालिकाहरू प्रश्नको अपेक्षित उत्तर ठम्याउन सके भने प्रश्नकर्ताको अपेक्षाअनुसार नै जवाफ दिन्छन् । तर हाम्रो कुनै अपेक्षा थिएन ।
अंग्रेजी लवजमै कुराकानी जारी थियो ।
मैले सोधें, ह्वाट् डु यू इन्जोय मोस्ट देन् ?
उनले कत्ति पनि नसोची बताइन्, ‘डान्स क्लास’ ।
‘नट् एनी एल्स ? ’
‘एस् । स्पोर्ट्स पिरियड् । गेम्स ।’

प्रस्टै छ कि बालबालिकालाई खेल्नमा जति रुचि अरू केमा होला र । त्यसैले त खेल विधिको जरुरी भएको छ शिक्षण सिकाइमा । गरेर सिक्ने तरिका खोजिएको छ । चौतर्फी विकासका लागि पाठ्यपुस्तकमा मात्र सीमित भएर सम्भव छैन । अनुभव गर र सिक भन्ने कुरामा जोड दिन थालिएको छ । 

आफूलाई आनन्द लाग्ने कुरा न कुनै विषय न विषयगत कक्षा नै । अनि मैले थप कोट्याएँ र स्मारिकालाई सोधेँ, ‘अनि तिमी साइन्स क्लासमा इन्जोय गर्दैनौ ? ’ उनको तर्क रमाइलो तर मननीय थियो । ‘सर नआउनुभएको दिन बोरिङ हुन्छ ।’ सरले क्लासमा रमाइला कुराहरू गर्नु हुने रहेछ । हाँसीहाँसी पढाउनुहुँदो रहेछ ।
अनि मैले प्रसंग मोडेँ । ‘अनि कुट्ने पनि होला नि कक्षामा ? ’
‘एकजना म्याम त डेन्जर हुनुहुन्छ । म्याथ पढाउने सर पनि ।’
‘अनि किन कुट्ने त ? ’
उनले देखेर, भोगेर सिकेको जीवन्त सिकाइ पेस गरिन् । ‘गल्ती गरेमा कुट्ने नि । गल्ती गर्‍यो भने त कुट्न परिहाल्छ नि ।’

उनले पढेका पुस्तकका नाम सोधेँ । नेपाली भाषाका पुस्तकको नाम भनिनन् । नेपाली लेखकको पुस्तकको नाम पनि लिइनन् । मैले ‘नेपाली किताब पढेकी छैनौ हो ? ’ भनेर सोधेपछि भनिन् ‘हामीलाई नेपाली किताब नै दिनुहुन्न, मोरल क्लासमा त लाइब्रेरी हुन्छ ।’

यो तर्कमा एउटा अर्को सत्य लुकेको हुन्छ । त्यो के भने ठूलाले सानालाई दबाएर राख्न सकिन्छ, नियन्त्रणमा राख्नुपर्छ । ठूलाले बोलेको कानुन, सानाका आवाज नसुने पनि हुन्छ । यो तर्कले यस्तै संस्कृति विकासमा मलजल गर्छ । हिंसात्मक मनोविज्ञान निर्माणमा पनि सघाउ पुगिआएको हुन्छ ।
‘गल्ती भनेको चाहिँ के नि ? ’ मैले सोधेँ ।
‘हल्ला गर्ने, धेरै बोल्ने, बेन्चबाट यताउता सर्ने, होमवर्क पूरा नगर्ने, मिलाएर नगर्ने ... ।’
एकछिन हामी सबै मौन । मौनतालाई चिर्दै उनी बोलिन्, ‘हाम्रै लागि त हो नि । तर मैले कुटाइ खाको छैन ।’
‘हो र !’ भनेर हामीले आश्चर्य व्यक्त गर्‍यौं । ‘हो नि’ भनिन् ढुक्कैले ।
उनले अर्को सन्दर्भ निकालिन् । ‘म्याथ सरले एक दिन ...’ भनिन् । अनि अडिइन् ।
‘कसरी ? ’
‘यी यसरी’ भनेर अभिनयात्मक उत्तर दिइन् र कथा सुनाउन थालिन् ।

कथावाचन:
एक दिन म्याथ सर आउनुभएन । अर्कै सर आउनुभो । पढाउनु भो । तर हामीले केही पनि बुझेका थिएनौं । सोध्नुभयो, ‘तिमारुले बुझेको हो ? ’ भनेर । हामीले एकमुष्ट जवाफ दियौं, ‘बुझेको हो सर’ । अनि त, ‘ल यो अभ्यास सप्पै गरेर ल्याउने त्यसो भए ।’ सरको त्यस्तो आदेश थियो । हामीले हुन्छ भन्ने भावमा मुन्टो हल्लायौं । तर हामीमध्ये कसैलाई पनि न छेउ न पुच्छर आयो । तर पनि, जे हो जस्तो लाग्यो त्यही गर्‍यौं । कतिले चाहिँ केही पनि छोएका थिएनन् । भोलिपल्ट म्याथ सर आइहाल्नुभो । हामीले गरेको हिसाब कुनै पनि मिलेनछ । त्यस दिन कक्षाका हामी सप्पैले कुटाइ खायौं । हिसाब गल्ती भएको भनेर ।
हाँस्दै मुस्कुराउँदै बोलिरहेकी थिइन् उनी ।
मेरो मनमा भने कथाहरू आइरहेका थिए । घटनाहरू बढिरहेका थिए ।
एक:
अक्षर मन परेन शिक्षकलाई । कापी कोठाको पल्लो कुनामा पुग्ने गरी हुर्राइदिए । बालकको मुहार मलिन भयो । एकाएक कान्ति क्षय भयो । कक्षाका सबैजना तर्सिए । शिक्षकको मुहारमा रिसको पारो चढ्यो ।
गल्ती कसको ? - मुस्कुराउँदै सिकाउन केले बाधा पुर्‍यायो ?
दुई:
बालकले हिज्जे गल्ती सारेछ । एक पानामा आठदस वटा नै । रातो कलमले कापी च्यातिने गरी ‘इन्टु’ लगाइदिए शिक्षकले । बालकलाई रुनु न के गर्नु भयो । घरमा त्यो घाइते कापी लिएर कसरी जाने ? अझ अर्को शिक्षकले त परीक्षा हलमा परीक्षाको उत्तरपुस्तिका नै धरधरी च्यातिदिए ।
गल्ती कसको ? -सिक्न बाँकी हिज्जे सिकाउने उपाय नभएकै हो त ?
तीन :
बालकले चित्र दुरुस्तै बनाएन । शिक्षकले सोचेजस्तो बनाएन । अझ पुस्तकमा दिइएझैं बनाएन । अलिक फरक तरिकाले बनायो । चित्र मिलेन र फेरि बनाउनू भनेर कापीमा निर्देशन लेखियो । बालकले सोच्यो, कस्तो बनाए चाहिँ हुन्छ होला । त्यो पनि भनिएको छैन । शिक्षकको आवश्यकताबमोजिम गर्नेबारे चिन्तन गर्दै छ बालक । कल्पनाशीलता वा सिर्जनशीलता, कसलाई चासो ।
गल्ती कसको ? - सिर्जनामा बालमनको परिकल्पना बिर्सिन्छौं । हाम्रै आँखाले हेर्छौं र ‘इन्टु’ लगाइदिन्छौं । बालबालिकाको मौलिक तर्क, विचार र भावनाको कदर गर्न सकिन्न र ?
चार :
गणितको दुनोट भन्न जानेन । कक्षाका सबैलाई आउँछ । उसलाई आउँदैन । खरर्र भन्न सक्दैन । घरमा पसल छ । पसलको कारोबार भने ऊ स्वयम् गर्छ । सामान बेच्ने र पैसा फिर्ता दिने काम राम्रोसँग गर्छ । कक्षामा पढाएको हिसाब गर्न त गर्छ तर अर्कै अर्कै तरिकाले गर्छ । उत्तर कुनै पनि मिल्दैन । शिक्षकले भने, ‘तेरो टाउकोमा गोबर छ कि गिदी ? ’ उसलाई थाहा छैन के छ टाउकोमा । तर गोबरको धेरै प्रयोग उसलाई आउँछ, घरमै सिकेको । किताबको गणित जान्दैन ।
गल्ती कसको ? - बालकले गरेको प्रयत्नमा कुनै न कुनै विचार हुन्छ । चिन्तन, तर्क र आधार हुन्छ । सोच्न नै बन्द गर्ने गरी ‘तिम्ले गरेको मिलेन’ मात्र भनेर उसले कहिले सिक्ने ?
पाँच :
डायरीमा अभिभावकको हस्ताक्षर गराउन भुलेछ । अभिभावकले पनि ख्याल गर्नु भएन । शिक्षकले ‘यत्ति पनि सम्झिन नसक्ने के सम्झिएलास्’ भनेर कराए र त्यसबापत १० पाना पाठ सार्ने काम दिए । त्यसपछि डायरीमा हरेक दिन अभिभावकको हस्ताक्षर गरिएको पाइयो । त्यो हस्ताक्षर स्वयम् बालकले गर्न थालेको कुरा कसैलाई थाहा भएन ।
गल्ती कसको ? - बालबालिकाका कुरा सुनौं । अभिभावकलाई सिकाइ संस्कृतिमा समेटौं ।
छ :
होमवर्क गर्न दिइएको प्रश्न बालकले बुझेन । उत्तर त लेख्नै थियो । किताबहरूबाट जे सही हो जस्तो लाग्यो त्यही लेख्यो । तर उत्तर जाँचिएन । नजाँचिने भएपछि होमवर्क गर्न छाड्यो । एक दिन ‘आजसम्मको सबै होमवर्क ल्याउनू’ भन्ने उर्दी आयो । गरेको भए पो दिन सक्नु । त्यसपछि लौरो हत्केलामा नाच्यो । शिक्षकको हत्केला गालामा नाच्यो ।
गल्ती कसको ? - बालबालिकालाई सिक्न प्रेरित गर्ने कि सार्न ? के सानालाई समयमा काम नगरेको दण्ड दिनैपर्ने हुन्छ ?
सात :
बालकले कुरा बुझेन । प्रश्न सोध्यो । ‘यत्ति पनि जान्दैन । कहाँ छ दिमाग ? अघि ध्यान कहाँ थियो ? ’ शिक्षकको तीखो प्रश्नबाण तेर्सियो । ‘हो त म त नजान्ने रहेछु । मैले त प्रश्न पनि नसोधे भयो । सबैजनाको हाँसोको पात्र मात्र बनिन्छ ।’ बालकको निक्र्योल यस्तो रह्यो।
गल्ती कसको ? - प्रश्न सोध्न अवसर सिर्जना गरौं ।

यसखाले धेरै कथाव्यथा स्कुलमा भेट्न सकिन्छ । घरमा पाउन सकिन्छ । हामी नै पात्र हुन सक्छौं । यसखाले घटनाले बालबालिकामा पर्ने नकारात्मक असर हामीले नजरअन्दाज गरिरहेका छौं । बालबालिकाका सबै कार्य, विचार, सोच र व्यवहार अपेक्षितजस्तै हुनुपर्छ भन्ने मान्यताले व्यक्तिगत रुचि र क्षमताका आधारमा हुने सिकाइको सिद्धान्तलाई स्थान दिँदैन । हामीलाई सामान्य लागेका कुराले कसैको जिन्दगीको रङ नै फेरिदिन सक्छ ।
थोमस अल्बा अडिसनले कैयौं पटकको प्रयत्न र भूलपश्चात् बल्ब बनाउन सफल भएको कथा गर्वसाथ सुनाइरहेका हुन्छौं । एउटा बालकले सिक्ने क्रममा गरेको प्रयत्नलाई भने सीधै गलत घोषित गर्न किञ्चित पछि पर्दैनौं । सोच्ने अवसरको मूल थुनिदिन्छौं । बालकले कुन तर्क वा सोचका आधारमा काम गरेको छ हेर्दैनौं ।
यस्तै सोचिबसेँ केही बेर ।

मैले अचानक स्मारिकालाई सोधेँ, अहिले यो जंगल केक खाँदासम्म तिमीले कतिवटा किताब पढ्यौ ? उनी ब्ल्याक फरेस्ट केक खाँदै थिइन् । केक चपाउँदै भनिन्, ‘एक सय जति ।’
उनले पढेका पुस्तकका नाम सोधेँ । नेपाली भाषाका पुस्तकको नाम भनिनन् । नेपाली लेखकको पुस्तकको नाम पनि लिइनन् । मैले ‘नेपाली किताब पढेकी छैनौ हो ? ’ भनेर सोधेपछि भनिन् ‘हामीलाई नेपाली किताब नै दिनुहुन्न, मोरल क्लासमा त लाइब्रेरी हुन्छ ।’
यस्तो त नहुनुपर्ने भन्ने सोचेर चियाको चुस्की लिएँ ।
साथीले अर्को प्रसंग निकाले । ‘स्मारिका तिम्रो त कत्ति धेरै स्कुल चेन्ज है ।’
मैले प्रश्न थपेँ, ‘हालसम्म कतिवटा स्कुलमा पढ्यौ नि ? ’
दायाँ हातका चार औंला मेरा आँखाअघि तेर्सिए ।
‘सबैभन्दा धेरै सम्झिने स्कुल नि ? ’ उनले पहिले पढेको स्कुलको नाम भनिन् ।
‘किन नि ? ’
‘किन भने, नकुटी पढाउने । रमाइलो । मिल्ने साथीहरू । गल्ती गर्दा त ... ।’ फेरि गल्ती गर्दा सजाय हुने कुरा दोहोर्‍याइन् । केही मिलेन वा अपेक्षित भएन भने गल्ती हुन्छ भन्ने बुझाइले उनको मनमा पनि बास गरेको छ । तर रमाइलो स्कुल नै मनपर्ने स्कुल हुने कुरामा उनको जोड भने प्रष्टै बुझिन्छ।

उनले खाएको केक गालातिर पनि टाँसिएको थियो । हामीले जिस्कायौं, ‘केक खाको मिलेन । गल्ती भयो । कुटौं अब ? ’ भनेर । उनले ‘अँ... नाइँ’ भनिन् र मौन बसिन् ।
उनी जीवनमा के बन्छिन् त भविष्यको गर्भमा छ । वर्तमानको हुर्काइमा निर्भर छ । तर सोच्दैछु, के उनको निश्छल भावना, चञ्चल स्वभाव, ओठको कञ्चन मुस्कान र प्रस्तुतिको ऊर्जा उत्तिकै रहिरहला ?


प्रतिक्रिया दिनुहोस !

लोकप्रिय

Unity

working together is no longer optional-it is a matter of compulsion

Annapurna Media Network has announced the Unity for Sustainability campaign which comes into force from January 1, 2022. The main aim of this campaign is to 'lead the climate change dialogue' working closely with all the stakeholders on sustainable development mode, particulary focusing on climate-change issues.