कृष्णचरित्रको सरल वर्णन

कृष्णचरित्रको सरल वर्णन

 

‘हामी मक्किइसकेका बूढाहरूले ठाउँ खाली नगरेसम्म तिमीजस्ता नौजवानहरूले अघि बढ्न पाउँदैनन् । आफ्नो उमेर र अवस्थाको ख्यालै नगरी सधैं पदमा टाँसिएर बस्नु उपयुक्त होइन । वृद्ध पुस्ताले आफैं पाखा लाग्न जान्नुपर्छ । सत्ता नयाँमा पुस्तान्तर हुनुपर्छ (पृ. ४२७) ।’

आजको नेपालको राजनीतिसँग सुहाउँदो यो उद्धरण भूचन्द्र बैद्यद्वारा लिखित श्रीकृष्णको जीवनीपरक कृति ‘हे कृष्ण !’को हो । युद्धमा धराशयी भएर वाणको बिछ्यौनामा पल्टिरहेका भीष्मले अर्जुनसँगको संवादमा व्यक्त गरेको भावलाई लेखकले यसप्रकार प्रस्तुत गरेका हुन् ।

महाभारत कथा र गीतामाथि थुप्रै भाष्य लेखिएका छन्, कृष्णको जीवनी र दर्शनमाथि पनि प्रकाश पार्ने प्रशस्तै काम भएको छ । तर, यो क्रम रोकिएको छैन । बैद्यको यो कृति यही क्रमको एउटा शृंखला हो । कृष्णको जीवनीलाई लिएर नेपाली भाषामा लेखिएको यो सम्भवत: सबैभन्दा ठूलो ग्रन्थ हो । सरल भाषामा लेखिएको यो कृति कृष्णको बारेमा जान्न चाहने तर खासै जानकारी नभएका पाठकलाई लक्षित गरेर लेखिएको छ । समसामयिक शैली र त्यसै अनुसारका शब्द प्रयोग गरी लेखकले युवाहरूलाई पनि कृष्णको बारेमा पढ्न प्रेरित गर्न खोजेको भान हुन्छ । भक्तिमार्गबाट अनुप्राणित प्रस्तुत कृतिले कृष्ण चरित्रलाई अवतारवादसँग जोडेकोले आलोचनात्मक लेखाइको अपेक्षा गर्ने पाठकलाई भने यसले उत्साही नबनाउन सक्छ ।

को हुन् कृष्ण ?

शास्त्रमा एकभन्दा बढी कृष्ण नामका व्यक्तित्व भेटिन्छन् । अहिले व्यापक रूपमा पुजिने कृष्ण वासुदेव कृष्ण हुन् । वासुदेव कृष्ण पुराणमा वर्णित विष्णुका अवतार र महाभारतमा शीर्ष भूमिकामा रहेका कृष्णको समन्वयात्मक स्वरूप हो । विद्वान्हरूको एउटा मतअनुसार पुराणमा अवतारको रूपमा वर्णित वासुदेव कृष्णलाई नै महाभारत युद्धमा पाण्डवहरूको विजयको कारक बताउन पछिल्लो कालमा थपिएको हो । पाण्डुले दिग्विजय गर्ने क्रममा मगधका दीर्घ नामका राजाको वध गरेका थिए । त्यो समय मगधमा जरासन्ध राजा रहेको समानान्तर कथा पनि पाइने हुँदा यो तर्कमा दम देखिन्छ ।

तत्कालीन समयमा एकभन्दा बढी वासुदेव कृष्णको अस्तित्व भएबाट पनि यो कुराको संकेत मिल्छ । करवीरपुरका नरेश शृंगाल र करूष देशका नरेश पौण्ड्रकले पनि आफूलाई वासुदेव कृष्ण भएको दाबी गरेका थिए । देवकीपुत्र वासुदेव कृष्णले यी दुवै वासुदेव कृष्णहरूको बध गरेका थिए । यी प्रसंगले पौराणिक कालमा केही शक्तिशाली मानिसहरू आफूलाई ऐतिहासिक वासुदेव कृष्णसँग जोड्ने महत्वाकांक्षा राख्थे भन्ने निष्कर्ष निकाल्न सकिन्छ । तर, ती ऐतिहासिक वासुदेव कृष्ण को हुन्, कस्ता थिए भन्ने जस्ता परिचर्चा अन्यत्र फेला परेको छैन ।

वैदिक कालदेखि नै कृष्ण नामका पात्र अस्तित्वमा थिए । वैदिक कृष्णलाई अंगीरस कृष्ण पनि भनिएको पाइन्छ । ऋग्वेदका कृष्णले अश्विनीकुमारलाई सोमपान गर्न आह्वान गरेका छन् । ऋग्वेदकै अर्को ठाउँमा कृष्णलाई विश्वकायका पिताको रूपमा बुझाइएको छ । विश्वकाय अर्थात् विश्वरूपको शरीर भएका व्यक्तिको प्रसंग गीतामा वर्णन गरिएको विश्वरूपसँग जोडेर व्याख्या गर्न सकिन्छ । महाभारतमा वर्णित कृष्णलाई मन्त्रद्रष्टाको रूपमा भने चित्रित गरिएको छैन । गीताको उपदेश दिँदै गरेका कृष्णलाई भगवत् धर्म र भक्ति मार्गको प्रतिपादकको रूपमा बुझ्न सकिन्छ ।

यी कृष्ण याज्ञिक कर्मको पक्षपाती भने नभएको पुष्टि मिल्छ । त्यस्तै, ऐतरेय ब्राह्मणमा हारित कृष्णको प्रसंग छ भने छान्दोग्यो परिषदमा देवकी(पुत्र कृष्णको चर्चा छ । पौराणिक कृष्ण र औपनिषदिक कृष्णमा माताको नाम मिल्नेबाहेक अन्य सादृश्य देखिँदैन । पछिल्लो समयमा कृष्ण नाममा जुन व्यक्तित्वको परिचर्चा हुने गरेको छ, त्यसमा यी सबै कृष्णहरूको मि िश्रत स्वरूप देखिन्छ ।

बैद्यकृत कृष्णचरित्र

बैद्यकृत कृष्णको जीवनीले कृष्णको प्रचलित व्यक्तित्वको विकल्पको बारेमा कल्पना गरेको छैन । पुराणवर्णित चमत्कारी र तारणहार कृष्ण नै पुस्तकका नायक हुन् । भागवत, हरिवंश, ब्रह्मवैवर्त पुराण र महाभारत प्रस्तुत कृतिको कथा वस्तुको प्रमुख आधार हुन् । थप सन्दर्भ ग्रन्थहरूलाई पुस्तकको अन्तमा सूचीबद्ध गरिएको छ । लेखकले कथावाचनलाई आकर्षक तुल्याउन ठाउँठाउँमा हल्का आख्यानीकरण पनि गरेका छन् । कृष्णसँग सम्बन्धित केही चमत्कारहरूलाई वस्तुनिष्ठ बनाउन प्रयास गरेको देखिए पनि अधिकांश चमत्कारहरूलाई लीलाकै रूपमा लेखकले सहजै स्वीकारेको देखिन्छ ।

पुस्तक १० अध्यायमा विभाजित छ । पहिलो अध्यायमा जन्मको घटना, दोस्रो अध्यायमा गोकुल, वृन्दावनमा रचेको बाललीला वर्णित छ । तेस्रो अध्यायमा कृष्णको मथुरा आगमनदेखि मथुरा त्यागसम्मका घटना छन् । चौथो र पाँचौं अध्याय द्वारका स्थापना र कृष्णको द्वारकाको राजनीतिसँग सम्बन्धित छन् ।

पाण्डवहरू वनबास गएपछि हस्तिनापुरको राजनीतिमा कृष्णको भूमिका बढ्न थालेको हो । पाण्डवको वनबास समाप्तिदेखि युद्धको तयारीसम्मको चर्चा छैटौं अध्यायको विषय बनेको छ । सातौं अध्यायमा भगवद्गीताको व्याख्या छ । महाभारत युद्धको चर्चा आठौं अध्यायमा र युद्धपछिको हस्तिनापुरको परिस्थितिलाई नवौं अध्यायमा समेटिएको छ । दसौं अध्यायमा कृष्णको द्वारका पुनरागमन, यादवहरूको नाश र द्वारकाको अन्तको वर्णन गरिएको छ।

कथाको विवेचना

लेखकले कथालाई रोचक तरिकाले प्रस्तुत गर्ने प्रयास गरेका छन् । चमत्कारहरूलाई पनि स्वाभाविक जस्तो लाग्ने गरी उल्लेख गर्न खोजिएको छ । गोवद्र्धन पर्वतलाई कृष्णले औंलामा उठाएको प्रसंगलाई भने लेखकले यथारूपमा स्वीकार्न सकेका छैनन् । लेखनलाई आकर्षक तुल्याउन चर्चित र जनजिब्रोमा प्रचलित अंशहरू जस्तै ‘फूलको आँखामा फूलै संसार’, ‘उडायो सपना सबै हुरीले’ आदि उद्धरण पनि प्रयोग गरेका छन् । इलियट आदि पश्चिमा साहित्यकारका भनाइहरूले पनि स्थान पाएका छन् ।

थियो रे, भयो रे, सुनिन्थ्यो, भनिन्छ, क्यारे जस्ता अभिव्यक्तिको प्रयोग गरेर कथनमा मिठास भर्न खोजिएको छ । गोकुलका नन्दले गलबन्दी लगाएको र आँखाबाट बग्दै गरेको आँसुलाई गलबन्दीले पुछेको जस्ता वर्णनले परिवेशलाई जीवन्त तुल्याएको छ । ग्यारेन्टी, एजेन्ट, परेड, कम्पाउन्ड, गोद, गार्ड, तकलिफ, मजाक, इन्तजार, चौक, नर्भस, मिसन, बबाल, डम्मी, टसल, साइड, स्कार्फ, डिभिजन, कोर्ट, लाइन, क्याम्प, रुलिंग, घबराहट, रिजेन्ट, तमन्ना, फ्ल्यासब्याक, ब्याकअप, फ्यान, मुलाहिजा, ह्विप जस्ता शब्दहरूको प्रयोगले समसामयिक लवजलाई विम्बित गर्न खोजेको छ । पौराणिक पात्रले बोल्ने संवादमा यस्ता आधुनिक अंग्रेजी शब्दहरूको प्रयोगचाहिँ अनौठो नै लाग्छ । एउटै शब्द ‘लफडा’ दर्जनौंपटक प्रयोग भएका भेटिन्छ।

आख्यानीकरण गर्ने क्रममा केही प्रसंग थपिएका पनि छन् । केही पौराणिक प्रसंगमा त्रुटि पनि भएको देखिन्छ । कृष्णले खोजेर ल्याइदिएका गुरु सान्दीपनिका पुत्रको नाम पुनर्दत्त हुनुपर्नेमा पूर्णदत्त भएको छ (पृ. १२४) । अर्जुनको तीर्थयात्रा १२ वर्षको भएको कथा पढिएकोमा प्रस्तुत पुस्तकमा पटकपटक १२ महिनाको मात्र भनिएको छ (पृ. २१३, २१४) ।

जबकि यो समयमा अर्जुनले नागकन्या उलुपीसँग विवाह गरेर सन्तान जन्माएका, मणिपुरकी राजकुमारी चित्रांगदासँग पनि विवाह गरी सन्तान जन्माएका र त्यसपछि द्वारका पुगेर शुभद्रा हरणसमेत गरेका थिए । १२ महिनाको अवधिमा यति धेरै घटना पक्कै पनि हुन सक्दैनन् । जरासन्ध र भीमसेनको मल्लयुद्धको प्रसंगमा त्यस कालखण्डका चारजना कुस्तीबाज भनेर दुर्योधनको पनि नाम लिइएको छ (पृ. २२५) । दुर्योधनलाई गदायुद्धका महारथी मानिए पनि मल्लयुद्ध विशारद पनि भनेको पाइँदैन । दुर्योधनको सट्टा शाल्व हुनुपर्ने जस्तो लाग्छ । पाण्डवहरूको गुप्तबासको समयमा अर्जुनले तेस्रोलिंगीको भेष धारण गरेर विराट राजकुमारी उत्तरालाई नाचगान सिकाएर बसेको कथा सुनिएकोमा प्रस्तुत पुस्तकमा अर्जुनलाई ‘समलिंगी’को भेषमा दरबारमा बसेको उल्लेख गरिएको छ (पृ. २८१) ।

भीष्मले आफ्नो नाम एक प्रसंगमा देवदत्त (पृ. ३३७) र अर्को ठाउँमा (पृ. ३३५) देवव्रत बताउँदा कुरा बाझिएको छ । पाण्डवहरूको वनबास र गुप्तबासको कुल अवधि १३ वर्ष रहेको प्रस्ट छ । यो अवधिमा अर्जुनले विभिन्न साधना गरेर प्रशस्त हातहतियार र दक्षता पनि हासिल गरेका थिए । तर, लेखकले यो समय अवधिलाई १४ वर्ष (पृ. ३४८) बताएका छन् । पाण्डुको जन्मजात पाण्डुरोगलाई ल्युकेमिया बताइएको छ । जन्मजात ल्युकेमिया भएको बालकको आयु लामो नहुनु पर्ने, पाण्डुरोगलाई छालासँग सम्बन्धित समस्या बताइएको पाइन्छ ।

त्यस्तै, भीमसेन र दुर्योधनबीच गदा युद्ध हुँदा अर्जुनले भीमसेनलाई ‘दायाँ काँध’ (पृ. ४६९) नभएर बायाँ जाँघको इसारा गरेका हुन् । द्युतसभामा दुर्योधनले द्रौपदीलाई आफ्नो बायाँ जाँघमा बस्न आमन्त्रण गरेकाले भीमसेनले दुर्योधनको त्यही जाँघ भाँच्ने संकल्प गरेका थिए । जाँघमा प्रहार गर्नु युद्धको नियमविपरीत थियो, काँधमा प्रहार गर्नु अस्वाभाविक हुँदैन थियो । नियमविपरीत जानका लागि नै भीमलाई संकेत गर्नु परेको थियो, नियमानुसार त भीमले प्रयास गरेकै थिए । कृष्णपत्नी रुक्मिणीले पुत्र प्रद्युम्नको विवाह रुक्मिणीकी पुत्रीसँग गराइदिएकी हुनुपर्नेमा नाति अनिरुद्धसँग गराइएको प्रसंग पनि त्रुटिपूर्ण देखिन्छ (पृ. ५४८) ।

मुद्राराक्षस र शुद्धाशुद्धिका समस्या बाँकी नै छन् । ‘वारणावत’ लाई पुस्तकभरि ‘वारणाव्रत’ भनिएको छ । उल्लिखित सन्दर्भहरूबाहेक पनि अन्य कतिपय प्रसंग प्रस्ट भएका छैनन् । पूतनालाई ‘बालहत्यामा कुख्यात’ (पृ. ३३) बताइएको छ । कंशले कृष्णको हत्या गर्ने मनशायले मात्र पूतनालाई त्यो जिम्मेवारी दिएको परम्परागत कथाभन्दा फरक पूतनाको त्यो अतिरिक्त परिचयको पृष्ठभूमि पुस्तकमा खुल्दैन ।

देवकीलाई विवाहको समयमा ‘बालिका’ अवस्थाकी बताइएको छ (पृ. १०) । उता वसुदेवलाई वृष्णि खलकको अग्रणी बताइएकाले (पृ. २) वसुदेव वयस्क उमेरका ठान्नुपर्ने हुन्छ । त्यो बेला अनमेल र बालविवाह गरिन्थ्यो भन्ने पनि ग्रन्थमा खुल्दैन । देवकीले एक वर्षपछि नै पहिलो सन्तान जन्माएको (पृ. १३) चर्चाले देवकीलाई बालिका नै मान्नु उपयुक्त देखिँदैन।

प्रस्तुत पुस्तकले पाठकबाट महाभारत, पुराणको पूर्वज्ञानको अपेक्षा गरेको भान पनि पर्छ । उदाहरणका लागि पाण्डवको द्रौपदीसँग विवाह भएपछि धृतराष्ट्रले विदुरलाई उनीहरूलाई ससम्मान हस्तिनापुर ल्याउन निर्देशन दिएका थिए । यो प्रसंगलाई लेखकले धृतराष्ट्र कणिकको उपदेशबाट निर्देशित भएको व्याख्या गरेका छन् । पुस्तकमा यसअघि कणिकको उल्लेख भएको छैन ।

महाभारत कथाअनुसार भने पाण्डवहरूलाई वारणावत पठाउनुअघि धृतराष्ट्रले कणिकसँग परामर्श गरेका थिए । शत्रुलाई बेलैमा समाप्त पार्नुपर्छ तर अघिल्तिर भने करुणा, स्नेह देखाउन चुक्नु हुँदैन भन्ने कणिकको सल्लाहप्रति यो प्रसंग इंगित छ । यसको पूर्व ज्ञान नभएको पाठक यो बिन्दुमा अलमलिने सम्भावना रहन्छ । एउटा अर्को सन्दर्भमा लेखकले अर्जुनको मृत्युले द्रौपदीलाई विधवा बनाउने तर्क गरेका छन् (पृ. ५२०) ।

पाँच पतिमध्ये एक पतिको मृत्यु हुँदैमा पत्नीलाई विधवा भन्न मिल्छ र ?

महाभारत र कृष्णका कथामा आउने विभिन्न सन्दर्भले समसामयिक राजनीतिक घटनाहरूलाई विभिन्न कोणबाट प्रकाश पार्ने काम गरिरहेका बोध हुन्छ । कतिपय ठाउँमा लेखकका व्याख्याले त्यसलाई संकेत पनि गरेका छन् । द्रोणसँग बदला लिने द्रुपदको संकल्पलाई ‘एकबुँदे सङ्कल्प’ (पृ. १७३) बताएर बुँदे सहमति गर्ने समकालीन राजनीतिको खिल्ली उडाएका छन् लेखकले । माग पूरा गराउन निराहार बस्ने दुर्योधनको संकल्पलाई आमरण अनशन (पृ. २६०) को संज्ञा दिएका छन् । एउटाको विरुद्ध अर्कोलाई प्रयोग गर्ने प्रचलनको उदाहरण ‘दुर्वासा कार्ड’ (पृ. २५६) ले दिएको छ ।

दुर्वासाजस्तो रिसाहा ऋषिलाई १० हजार चेलासहित पाण्डवहरूकहाँ भोजनका लागि पठाउने दुर्योधनको योजनालाई लेखकले दुर्वासा कार्ड नाम दिएका हुन् । वनमा १० हजार शिष्यसहितको दुर्वासालाई भन्नेबित्तिकै खुवाउन सम्भव हुँदैन र यही कारण दुर्वासाले पाण्डवहरूलाई श्राप दिन्छन् भनेर दुर्योधनले यो चाल चलेका थिए । यसबाहेक अन्यत्र पनि कथाको बीचबीचमा लेखकका टिप्पणीहरू समसामयिक विकृत राजनीतिलाई व्यंग्य गर्ने वा प्रकाश पार्ने ढंगले आएका भेटिन्छन् ।

शीर्षकको सान्दर्भिकता

पुस्तक कृष्णको बारेमा भए पनि पुस्तकको ठूलो अंश महाभारत कथा र खास गरेर कौरव, पाण्डवको द्वन्द्वले ओगटेको छ । महाभारत युद्धका विभिन्न पात्र र तिनका चरित्रको पनि विस्तृत चर्चा भएकाले कृष्णको व्यक्तित्वका कैयौं पाटाहरूमाथि पर्याप्त चर्चा हुन पाएको छैन । कृष्णको भूमिकालाई आह्वान गर्ने पृष्ठभूमि तयार गर्न त्यस्ता परिचर्चाको उपादेयता भए पनि पुस्तकको प्रयोजनको लागि तिनलाई संक्षिप्त गर्नु उपयुक्त हुन्थ्यो ।

माथि उल्लेख भएझैं पुस्तक कृष्णावतारको महिमागान नै हो । लेखकको कृष्णप्रेम पुस्तकभरि छताछुल्ल भएको छ । कृष्णका कमजोरी, त्रुटि आदि पनि थिए भन्ने कुरा कल्पना पनि गरिएका छैनन् । कृष्णको प्रसंगलाई बताउने क्रियापदहरू आदरार्थी छन् । स्वयं पुस्तक लेखन नै कृष्णबाट प्रेरित भएर लेखिएको स्वीकार्दै आफ्नो लेख्यभावलाई नै कृष्णार्पण गरेका छन् लेखकले । कृष्णको तारणहार व्यक्तित्वलाई पहिचान गरेपछि व्रजका गोपगोपनीहरूले जुनसुकै काम कुरामा पनि कृष्णलाई ‘हे कृष्ण’ भनेर गुहार्न थालेका थिए (पृ. ५८) । प्रकारान्तरले लेखकले आफ्नो लेखकत्वलाई जगाउन र कृष्णचरित्रलाई अक्षरमा उतार्न स्वयं कृष्णलाई नै ‘हे कृष्ण’ भनेर गुहारेको बुझ्न सकिन्छ।

पुस्तक : हे कृष्ण !
लेखक : भूचन्द्र बैद्य
प्रकाशक : एडुकेसनल पब्लिसिङ हाउस
पृष्ठ संख्या : ६२२
मूल्य: रु. ५९५

 


प्रतिक्रिया दिनुहोस !

लोकप्रिय

Unity

working together is no longer optional-it is a matter of compulsion

Annapurna Media Network has announced the Unity for Sustainability campaign which comes into force from January 1, 2022. The main aim of this campaign is to 'lead the climate change dialogue' working closely with all the stakeholders on sustainable development mode, particulary focusing on climate-change issues.