अपनाइएकै व्यवस्थाविरोधी नेतृत्व

अपनाइएकै व्यवस्थाविरोधी नेतृत्व

वर्तमान विश्व सन्दर्भ-परिदृश्य नियाल्दा नेतृत्वको संकट देखिन्छ । व्यवस्था लोकतान्त्रिक भए पनि पात्र लोकतान्त्रिक हुन नसक्दा यस्तो संकट आएको हो । लोकतान्त्रिक व्यवस्थाअनुरूप पात्रको आचरण नहुँदा यस्तो भएको त होइन ? व्यवस्थाको कमजोरीबाट फाइदा उठाएर नेतृत्वमा बस्ने होडबाजी कारण त होइन ? आशंका गर्नेलाई प्रश्न गर्ने ठाउँ दिएको छ । हुन त विश्वभर सबैले आफ्नो व्यवस्था र आफूलाई लोकतान्त्रिक नै मान्छन् । आखिर जे भए पनि विश्वमै नेतृत्वको संकट गहिरिँदै गएको अनुभव भइरहेको छ । महत्वपूर्ण पक्ष नेतृत्वमा गइसकेपछि संस्था अनुकूलको नेतृत्व हुन्छ वा नेतृत्व अनुकूलको संस्था बनाइन्छ ।

संसदीय व्यवस्था वा बेलायती परम्परामा प्रधानमन्त्री ‘फस्ट एमङ इक्वेल’ अर्थात् बराबरीमा पहिलो भन्ने बुझिन्छ । आजभोलि संसारमा परम्परागत संसदीय व्यवस्थाको निर्वाचन पनि अमेरिकी राष्ट्रपति जस्तै छ । संसद् त बदलिएको छैन । जस्तै, भारतमा हालैको निर्वाचनमा हामीले देख्यौं । भारतीय जनता पार्टी नरेन्द्र मोदीकै नाममा निर्वाचनमा अघि बढ्यो । बीजेपीभन्दा मोदीलाई ठूलो बनाइयो । त्यसले संसदीय व्यवस्थाको चरित्रमा परिवर्तन भएको आभास गरायो, बाहिरबाट हेर्दा । यद्यपि संस्थागत रूपमा त्यो परिवर्तन भएको छैन । संविधानतः पनि संसदीय अभ्यास नै छ । संसद्बाट नै प्रधानमन्त्री चयन हुन्छ तर विभिन्न कारण नेतृत्व नै हावी हुँदै गएको देखिन्छ । यसको अर्को अर्थ पनि लाग्छ । संस्थाभन्दा व्यक्ति हावी हुँदै गयो भने त्यो संस्थाको निरन्तरता र स्थायित्वमाथि प्रश्न उठ्छ ।

१. अहिलेको विश्व नेतृत्व

नेतृत्वको चरित्र के हो त ? कस्ता मानिस राजनीतिक नेतृत्वमा पुगिरहेका छन्, पुरानो समयको नेतृत्वको कल्पना गर्दा । दृढ निश्चय, मृदुभाषी, जनताको पहुँचमा पुग्ने यावत् सकारात्मक पक्षलाई जोड दिइन्थ्यो । अहिलेको नेतृत्व इतिहासमा कल्पना गरेजस्ता छ कि छैन त ? २० वर्षअघिका जस्ता छन् कि छैनन् ? मानवीय गुण हुनुपर्ने कि नपर्ने ? नेपाल र वरिपरिको सन्दर्भमा हेर्दा नेतृत्वमा राजनीतिक नैतिकता भन्ने प्रश्न महत्वपूर्ण रूपमा उठेको देख्छु । संस्थासँग एकाकार भएको नेतृत्वले संस्थाअनुरूप आचरण गर्‍याे भने उसको व्यक्तिगत नैतिकताको मापन गर्नुपर्ने आवश्यकता देखिँदैन । उसलाई संस्थाले नै बाँधेर लैजान्छ । व्यक्तिगत आचरण र नैतिक पक्ष अब आउने दिनमा महत्वपूर्ण भएर जाने देखिन्छ किनभने संस्थामाथि नेतृत्व हावी हुने खतरा भएकाले ।

भारत, अमेरिका र नेपालको कार्यकारी प्रमुखलाई हेर्दा उनीहरूमा संसदीय संस्थाप्रति त्यति झुकाव देखिन्न

वर्तमानमा जुन किसिमको मास मिडियाको प्रयोग भएको छ त्यसको चरित्र हेर्दा देखिन्छ, भित्र एउटा र बाहिर अर्कै प्रक्षेपण । आफूलाई चाहिएको विषय बाहिर ल्याउने र नचाहिँदा विषय लुकाउन सक्ने नेतृत्वको क्षमता विकास भएको छ । के अहिलेको समयमा देखिएको नेतृत्वको नैतिक पक्ष के छ त ? जनतलाई कसरी हेर्छन् ? यो प्रश्न किन महŒवपूर्ण छ भने हिजो जनतासँग प्रत्यक्ष एकाकार गर्ने, साक्षात्कार गर्ने, घुलमिल हुने, जनताकै समस्या लिएर हिँड्ने थिए । जनताबाट चुनिएर मात्र होइन वास्तविक प्रतिनिधित्व थियो । अब विभिन्न संरचनाले नेतृत्व सिर्जना गर्छ । यतिबेला विभिन्न परिस्थितिले नेतृत्व परिकल्पना गरेको हुन्छ । कर्पोरेट विश्व, व्यापारी समुदाय र मास मिडियाले नेतृत्व गरे झैँ लाग्छ ।

भारतमा हेरौं । भ्रष्टाचारीविरोधी सामाजिक आन्दोलन सुरु भयो । त्यसबाट दुई नेतृत्व उदाए । एक अरबिन्द केजरीवाल अनि त्यही क्याम्पियनको विस्तारित रूप लिएर नरेन्द्र मोदी । भारतभरकै क्याम्पियनमा निस्किए मोदी । त्यसबाट कांग्रेसविरोधी जनमत तय भयो । अनि सञ्चारमाध्यम र विभिन्न निकायले उनीहरू निकै फरक छन् भन्ने पारिदिए । झन् मोदी त अन्य नेताभन्दा निकै फरक र फराकिलो रहेको समेत बताउन भ्याए । कतिसम्म भने भारतको अक्षधाम मन्दिर (विशिष्ट गुजराती वैष्णम मन्दिर) को ब्रोसरमा बाल नरेन्द्र मोदीको कथा छापिन थाल्यो । मोदी सन्न्यासी हुन्, हिमालयमा गएर तपस्या गरे, उनी ब्रह्मचारी हुन्, लोभ छैन, फकिर हुन् भनेर मिडियाले व्यापक प्रचारप्रसार व्यापक गर्‍याे। जनता त्यसैमा रमे ।

अमेरिकालाई हेर्‍याैँ भने संसारभरि ‘मि टू’ को अभियान चलेको छ । कैयन् मानिस त्यसबाट धराशायी बने तर राष्ट्रपति ट्रम्पलाई त्यसले छोएन । केजरीवाल अभियानको फाइदा मोदीलाई भयो । उनी जुझारु र पब्लिक फाइटर भएर निस्किए ।

ट्रम्प, मोदी र केजरीवाल हाम्रो समयका यथार्थ हुन् । शक्ति मुलुकका राष्ट्रपति ट्रम्प, विश्वकै ठूलो भनिएको लोकतान्त्रिक मुलुकका प्रधानमन्त्री मोदी र महत्वपूर्ण राजधानीमा रहेका केजरीवाल । उनीहरू तीनैजनाको इतिहास हेर्दा स्पष्ट हुन्छ । हुन त, मोदी दुईपटक गुजरातको मुख्यमन्त्री भएका थिए । अहिले त्यो समयको लेखाजोखा सुनिँदैन । केजरीवाल पहिलोपटक मुख्यमन्त्री भएका हुन् । कुनै पनि राजनीतिक अनुभव नभएको व्यक्ति ट्रम्प राष्ट्रपति छन् । यो कसरी सम्भव भयो त ? लोकतन्त्रमा जनताले आफ्नो नेताको बारेमा जान्न पाउने हक राख्छन्, यो महत्वपूर्ण हो । यिनीहरूलाई दिनानुदिन सामाजिक सञ्जालमा देख्छौं । मोदी त फोटो खिचाउन माहिर नै छन् । त्यति हुँदाहुँदै पनि भारतीय जनताले मोदीलाई कति चिन्छन् त ? मिडिया र अन्य शक्तिको दुरुपयोगबाट जुनप्रकारको व्यक्तित्व देखाइएको छ, भारतको संविधानले कल्पना गरेको व्यक्ति त्यस्तो हो कि होइन ? अमेरिकाको संविधानले परिभाषित गरेको जस्तो व्यक्ति ट्रम्प हो कि होइन ? हरेक संवैधानिक मर्यादा पुनर्परिभाषित गरेर स्थापित हुनुपर्छ । संविधान एकातिर नेतृत्व अर्कातिर झैं देखिएको छ ।

२.नेपालको सन्दर्भ

नेपाल हिंसापूर्ण द्वन्द्व अन्त्य गरी राजनीतिक स्थायित्व उन्मुख छ । अहिले हामीले संविधान पाएका छौं । लामो समय जटिल राजनीतिबाट गुज्रिएर, मेहनतको साथ दुईदुईपटक संविधानसभा निर्वाचन गरेर हामीले संविधान पाएका हौं । संविधान बनेपछि दुईतिहाइको सरकार पनि बनेको छ । संघीयताको कारण पनि सरकार जनताको नजिक हुन्छ । सरकार सबैको पहुँचमा आउँछ । सरकारलाई सबैले सुन्छ । तर, अहिलेको परिस्थिति यसअनुकूल देखिएको छैन ।

 

भारत र अमेरिकामा जस्तै हाम्रा प्रधानमन्त्री पनि दुई तिहाइ व्यवहारको चरित्रबाटै अग्रसर छन् । प्रधानमन्त्री भन्ने संस्थाको आचरण नै परिवर्तन भए झैं देखिएको छ । नजानिँदो किसिमले त्यसतर्फ उन्मुख छन् प्रधानमन्त्री । प्रधानमन्त्री पाँच वर्ष रहलान्, कामना पनि छ । तर उनले छोडेको दिनमा नेपालको प्रधानमन्त्रीको संस्था संविधानबमोजिमको हुन्छ कि हुँदैन भन्ने विषयमा शंका छ । किनभने जो सुनिइनुपर्ने र संसद्प्रति उत्तरदायी हुनुपर्ने थियो । नयाँ प्रधानमन्त्री आए । उनले आफू अनुकूलको संस्था बनाउने चाहबाट प्रेरित भएर अघि बढे । त्यो भनेको विभिन्न संघसंस्था, जसले सरकारका निकायलाई व्यक्ति र राजनीतिक संस्थामाथि नियन्त्रण र निर्देशन गर्छ । नीतिगत निर्देशन र प्रत्यक्ष निरीक्षण काम पनि आफैंले लिएका छन् । तदनुरुप प्रधानमन्त्रीको संस्था बढी शक्तिशाली भएको भन्ने देखाउन त्यसो गरिएको देखिन्छ ।

संविधानतः मुलुकमा हुने र भएगरेका कारबाहीको जिम्मेवारी त उनीसँगै छ । नैतिक धरातलबाट हेर्ने हो भने शक्तिको केन्द्रीकरण प्रधानमन्त्रीको पदअनुरूपको आचरण होइन । मन्त्रालयहरूको व्यवस्था गरिएको छ । शक्तिले केन्द्रिकृत हुनु पदीय आचरणविपरीत हो । निर्वाचन म्यान्डेटले आफू नै सर्वेसर्वा हुँ भन्ने आभास भयो संसदीय प्रणाली र शपथ भुसुक्कै भुलियो ।

भारत, अमेरिका र नेपालको कार्यकारी प्रमुखलाई हेर्दा उनीहरूमा संसदीय संस्थाप्रति त्यति झुकाव छैन । भारतमा पनि मोदीले ‘डि मोनिटाइज’ जस्तो ठूलो कार्यक्रम गरे तर उनले त्यसबारे संसद्लाई जानकारी दिन उचित ठानेनन् । अमेरिकामा पनि ट्रम्पले कंग्रेससँग टसल गर्छन् तर इन्गेज गर्दैनन्, खबर नगरी निर्णय लिन्छन् । नेपालमा हामीले आजसम्म बुझेको संसदीय व्यवस्थामा परिवर्तन हुँदैछ । जसप्रति संविधानले उत्तरदायी हुनुपर्छ भनेको छ तर त्यसप्रति उत्तरदायी हुन आवश्यक ठानिएको छैन । यसो गर्न हुने थियो कि थिएन त ? ठूलो वादविवाद छ । नेपाली कांग्रेसले ‘प्रेसर ट्याक्टिस’ गर्दा प्रधानमन्त्रीले प्रेस कन्फरेन्स गरे । प्रेस कन्फरेन्समा बोलिएका कुरा अर्को दिन संसद्मा बोल्न सकिन्थ्यो । संविधानले भनेअनुसार उत्तरदायी हुनुपर्ने संस्थाप्रति अनुत्तदायी भएको यो महत्वपूर्ण उदाहरण हो । प्रधानमन्त्रीले संसद्मा बोल्नुपर्ने थियो । कांग्रेसले ठीक ग¥यो भन्ने खोजेको होइन तर शक्तिमा रहेकाले आफूअनुकूल गर्न पाउनुपर्छ भन्ने हुँदैन संसदीय व्यवस्थामा । जो बलियो छ त्यसले नै शक्तिको प्रयोग सन्तुलिन रूपमा गर्न सक्नुपर्छ । शक्ति नहुनेले हतकण्डा उपयोग गरे पनि बलियोले त्यसको सरल समाधान खोज्नु प्राकृतिक न्याय हो ।

३. पदीय आचरण

प्रधानमन्त्रीको संस्थाले निर्वाचनबाट सिर्जित परिस्थितिलाई कसरी प्रयोग गर्न खोजेको छ, त्यो प्रयोग व्यवस्थाअनुकूल छ कि छैन भन्ने प्रश्न उठेको छ । राजनीतिक नेतृत्वको नैतिकता भनेको संस्थाअनुकूलको आचरणमा निर्भर हुन्छ । ऊ कति लोभी छ, घरमा के खान्छ, के लाउँछ, के दिन्छ, कति दिन्छ भन्ने आवश्यक छैन । राजनीतिमा पदीय मर्यादा नैतिक आचरणभित्र पर्छ । यो बुझ्न आवश्यक छ । अहिले विश्वव्यापी रूपमा रहेको नेतृत्व लोकतान्त्रिक छ कि छैन ।

लोकतान्त्रिक व्यवस्था उपयोग गरेर अलोकतान्त्रिक चरित्र निर्माण भइरहेको छ/छैन भन्ने राजनीतिक नैतिकताको प्रश्न तड्कारो छ । व्यक्तिगत नैतिकता र राजनीतिक नैतिकता फरक हुन्छ । मानवोचित हुने नैतिक प्रश्न हुन्छ नै । कुनै पात्र राजनीतिक शक्तिको स्थानमा रहन्छ भने त्यसले शक्तिमा आफूअनुकूल व्यवहार गर्न पाउँदैन । संस्थाले जुन प्रकारको अनुकूलता दिएको हुन्छ, जुन किसिमको सिद्धान्त निर्देशित गरेको हुन्छ त्यसअनुरूपको व्यवहार गर्नुपर्छ । त्यही भएर राजोधर्म भनिएको हो । यो कुनै राजाको धर्म होइन । नीतिशास्त्रले भन्छ—राज्य व्यवस्थामा बस्ने मानिसको धर्म र व्यवहार सामाजिक न्यायमा आधारित हुनुपर्छ । निमुखाको कुरा सुन्ने, निर्देशित सिद्धान्तमा अडेर न्याय दिने ।

संविधानतः शपथग्रहण गर्दा ‘के अनुकूल’ आचरण गर्ने भनिएको हुन्छ । शपथमा कसैप्रति भेदभाव गर्दिन र संविधान अनुकूलको आचरण गर्छु भन्ने विषय । जसबाट निर्देशित भएर आएको छु उसप्रति उत्तरदायी हुन्छु भन्ने कुरा ध्यान दिन आवश्यक छ । राजनीतिक नेताहरू नैतिकवान् भएनन् । सडकमा हिँड्दै गरेको मानिस नेतृत्वमा आउँदा मानवोचित व्यवहार त होला तर राजनीतिक व्यवहार सहज छैन । एउटा हेडमास्टरले गर्ने आचरण र उद्योगका प्रबन्धकले गर्ने मानवीय व्यवहार एउटै होला । काम र संस्थासँग जोडिएको आचरण फरक हुन्छ । त्यस मानेमा हाम्रोमा नेताको नैतिकताको प्रश्न उठेको छ । जनताले हेर्ने कसी भनेको संस्थाअनुरूपको आचरण भएको छ कि छैन भन्ने हो । नेताको पदअनुरूपको आचरण समावेशी छ कि छैन भनेर हेर्न उनीहरूकै आचरणको मूल्यांकन हुन्छ ।

उत्तरदायित्व एउटा आफूप्रति हो भने आफूअनुकूलको सुविचार आचरणअनुरूपको हो । राजनीतिक नैतिकताको प्रश्न र उत्तरदायित्वको प्रश्न सँगसँगै जोडिएको हुन्छ । राजनीतिक रूपमा उठेको विषयलाई व्यक्तिगत रूपमा लिन मिल्दैन । भ्रष्टाचारको प्रश्नलाई कानुनी रूपमा हेर्दा सदाचार दृष्टिबाट प्रष्ट्याइन्छ । त्यो व्यवहार पदअनुरूपकोे आचरणभित्र पर्छ । भ्रष्टाचार जहिले पनि शक्तिमा हुनेले गर्छ भने गरिबले चोर्छ । यसमा टेकेर हेर्दा दुवै क्रिमिनल विषय हो । भोको मानिसको नैतिक धरातल र डाडुपनियो हातमा हुनेको फरक हुन्छ । त्यसैले त नेतृत्वको आचरणमा सुधार आवश्यक ठानिएको हो ।


प्रतिक्रिया दिनुहोस !

Unity

working together is no longer optional-it is a matter of compulsion

Annapurna Media Network has announced the Unity for Sustainability campaign which comes into force from January 1, 2022. The main aim of this campaign is to 'lead the climate change dialogue' working closely with all the stakeholders on sustainable development mode, particulary focusing on climate-change issues.