संस्कारका वैज्ञानिक आधार

संस्कारका वैज्ञानिक आधार

ज्ञान शब्दको विशिष्ट अर्थका लागि प्रयोग हुने शब्द नै विज्ञान हो । विशिष्ट शाश्वत ज्ञानको संयोजन नै वेद हो । वेद तथा वेदांगले निर्दिष्ट गरेको व्यावहारिक पक्ष नै संस्कार हो । जो आआफ्नो धर्म र परम्पराअनुसार खारिँदै आएको छ ।

पुस्तौंपुस्ता हस्तान्तरण हुँदै आएको विशिष्ट ज्ञानको अवशेष नै संस्कारका रूपमा समाजमा स्थापित र प्रचलित छ ।
हाम्रा पूर्वीय दर्शन र उपनिषद्हरूमा मूर्त र अमूर्त कुरालाई बुझ्न अनेकौं प्रश्न उपस्थापन गरेर समाधानको प्रयास गरिएको छ । ती प्रयासमा अधिकांश विज्ञानसम्मत छन् । त्यस्ता केही प्रसंगलाई यहाँ प्रस्तुत गरिएको छ ।

श्रावणमा शिवपूजा किन ?

भगवान् शंकरको शिरमा चन्द्रमा सुशोभित भएको कारणले चन्द्रमौली, सितांशुशेखर आदि नामले पुकारिन्छ । श्रावण महिनामा सूर्य कर्कट राशिमा प्रवेश गर्ने भएको हुनाले चन्द्रमाको राशिमा सूर्यको प्रवेश भगवान् शिवको शिरमा विराजमान चन्द्रमा जल, शीतलता प्रदान गर्ने ग्रहको रूपमा मानिन्छ । भगवान् शंकरलाई जलधारा प्रिय छ ।

जलधारा, अभिषेक गर्नाले भगवान् शिव प्रसन्न हुनुहुन्छ । सम्पूर्ण सृष्टिको आधार शिव र शक्ति हुनुहुन्छ । सृष्टिको आरम्भ नै प्रकृति र पुरुषको महान् समागमले सृष्टि गतिशील छ । भगवान् शिवलाई जल, दूध, वेलपत्र विभिन्न प्रकारका फूलहरू अर्पण गरेर जीवनमा सुस्वास्थ्य, दीर्घायुका लागि कुशको जलले अभिषेक गरिन्छ ।

भगवान् शंकरले नै सम्पूर्ण सृष्टि, स्थिति र संहारकारक शक्तिलाई आफूभित्र निहित गर्नुभएको छ । जुन समयमा जुन विषयको आवश्यकता पर्दछ, त्यही त्रिगुणी शक्तिलाई प्रकट गरी सृष्टिको सवै कार्यलाई सम्पादन गर्नुहुन्छ । श्रावण महिनामै हरियोपन, वनस्पति, लता, गुल्महरूमा फल्ने फुल्ने, विकसित हुने ऊर्जा प्रकृतिमा उत्पन्न हुन्छ ।

भगवान् शिवको माटोको पार्थिवेश्वर शिवलिंग बनाएर महाअभिषेक गर्दा जीवनमा सुख, शान्ति, समृद्धि प्राप्त गर्न सकिन्छ । श्रावणभरि नै भगवान् शिवको पूजा, आराधना गरेर, ओम नमः शिवाय, महामृत्युञ्जय मन्त्र, रुद्राभिषेक गरेर वेदका मन्त्रहरूद्वारा भगवान् शिवको आरधना गरिन्छ ।

श्रावण महिनामा आकाशगंगा वर्षावृष्टिले प्रकृतिरूपी पार्वतीको अभिषेक भइरहेको हुन्छ । त्यसै क्रममा सृष्टि गतिशील हुन्छ । तसर्थ श्रावण महिनामा भगवान् शंकरको ज्योतिर्मय लिंग, पार्थिव लिंग, नर्वदेश्वर शंकरको अभिषेक गर्दा सवै प्रकारको कल्याण हुन्छ ।

 

स्नानबिना किन खानु हुँदैन ?

मानव शरीर षडचक्र नवद्वारले युक्त शरीर देवालय हो । यो देवालयलाई प्रतिदिन शुद्ध, पवित्र बनाउनुपर्छ । सम्पूर्ण कर्मका लागि बाहिर र भित्र शुद्ध हुन आवश्यक पर्छ । बाहिरी शुद्धिका लागि स्नान, पवित्र वस्त्र, चन्दन आदि आवश्यक पर्छ । अनि भित्री शुद्धिका लागि जप, ध्यान, योग, तपस्या आवश्यक पर्छ ।

बिहान शौचादि कर्मद्वारा शारीरिक मल निष्कासित भइसकेपछि स्नान गर्नुपर्छ । स्नानपूर्व शरीरको छिद्रमा अवरोध भएको र तापक्रम बढेको हुन्छ । यो समयमा स्नान गर्नाले शरीरमा नयाँ जीवनको सञ्चार भएको अनुभूति हुन्छ । बिहानीमा स्नान गर्नाले पाचनप्रणाली पनि सक्रिय हुन्छ । त्यसको फलस्वरूप भोक लाग्छ ।

भोक लागेर भोजन गर्नाले हरेक दृष्टिले शरीरलाई फाइदा पुग्छ । बिहानीको स्नानपूर्व पनि उखुको रस, पानी, दूध, फल, औषधि भने खान सकिन्छ जसले पाचनप्रणाली र पेटको अग्नि (जठराग्नि) प्रज्ज्वलनमा केही नकारात्मक असर पार्दैन । वैदिक धर्मदर्शनमा स्नान, शारीरिक शुद्धिका लागि सम्पूर्ण पवित्र नदी, सरोवर, पवित्र घाटहरूमा स्नान गरी शारीरिक शुद्धि, मानसिक शान्ति आध्यात्मिक उन्नतिका लागि स्नान आवश्यक पर्छ । सन्तुलित आहार र सुस्वास्थ्यका लागि स्नान अति आवश्यक छ ।

चन्दन किन लगाउने ?

चन्दन धारण गर्नाले आयुवृद्धि, शारीरिक शुद्धि, शरीरमा ऊजा, सौन्दर्य वृद्धि गराउँछ । चन्दनहरूमा श्रीखण्ड, रक्तचन्दन, गोपीचन्दन अन्य सुगन्धित वनस्पतिहरूको भष्म तथा पवित्र तीर्थस्थलको माटोलाई चन्दनको रूपमा प्रयोग गर्ने शास्त्रीय विधान छ । तीर्थस्थानको शुद्धीकरण गरी तयार पारिएको माटोलाई पनि चन्दनको रूपमा प्रयोग गर्ने गरिन्छ ।

त्यस चन्दनलाई त्रिपुण्ड, उध्र्वपुण्ड वा विन्दु जुन रूपमा धारण गरे पनि प्रमुख रूपमा निधार तथा शरीरका विभिन्न अंगहरूमा लगाइन्छ । ती अंगहरूको सक्रियता र शरीरमा रहेका विन्दुहरूको जागरणले (इडा, पिंगला, सुषुम्नासहित) १० नाडीहरू जागृत हुन्छन् । नाडीहरूको जागरणबाट शारीरिक, मानसिक, आध्यात्मिक शक्ति उत्पन्न हुन्छ । ती केन्द्रहरूको जागरणबाट अलौकिक शक्ति, ऊर्जा, सम्पूर्ण ग्रहनक्षत्रहरूको सकारात्मक ऊर्जा, दैविक ऊर्जा र प्राणदायिनी शक्तिको जागरण हुन्छ ।

चन्दन–भष्म आदि धारणले सम्बन्धित देवताको स्वरुपसँग एकाकार हुने आध्यात्मिक विज्ञान हो । भगवान् शंकरको उपसना गर्दा शरीरका विभिन्न ठाउँमा त्रिपुण्ड धारण गरिन्छ । भगवान् विष्णुको उपासना गर्दा उध्र्वपुण्ड धारण गरिन्छ, देवीको उपासना गर्दा विन्दु श्री धारण गरिन्छ । भगवान् गणपतिको पूजा गर्दा शिरमा चन्दनको चन्द्रबिन्दु धारण गरिन्छ । सूर्यको उपासना गर्दा रक्तचन्दनको द्वादस रश्मि तिलक धारण गरिन्छ ।

शरीरमा सौर्य ऊर्जा गतिशील हुन्छ । सम्बन्धित देवताको अलौकिक शक्ति, आभा, तेज, ऊर्जा प्राप्त गर्न सकिन्छ । रातो तिलक समृद्धिको सूचक, कालो तिलक तन्त्र साधनाको सूचक, सेतो तिलक शान्तिको सूचक, नीलो तिलक आरोग्यताको, पहेँलो आध्यात्मिक उन्नतिका लागि धारण गरिन्छ । मानवशरीरमा हुने विकार किटाणुलाई नष्ट गर्ने शक्तिको रूपमा चन्दनलाई धारण गर्ने विधान पनि छ । जुनसुकै किटाणुलाई नष्ट गर्न सुगन्धयुक्त चन्दन धारण नै विधानसम्मत रहेको छ ।

मन्दिर परिक्रमा किन ?

वेदका सम्पूर्ण एक लाख मन्त्रमध्ये असी हजार मन्त्र कर्मकाण्डका छन् । असी हजार मन्त्रलय परमात्माको अलौकिक आलोकको वर्णन गरेका छन्, जहाँ स्तुतिपरक र कर्मपरक मन्त्रहरू पर्दछन् । त्यसअन्तर्गत सोह्र हजार मन्त्रले उपासनाको पद्धति, उपासनासम्बन्धी वृहत्तर साधना र चार हजार मन्त्रले ज्ञानको चर्चा गरेको पाइन्छ । सांसारिक मनुष्य भौतिक रूपले सुख, समृद्धि, शान्ति, उन्नति प्राप्त गर्न निरन्त कर्म गरी नै रहेको हुन्छ ।

उसको भावना, सुख, समृद्धि, शान्ति र सम्पूर्ण सनातन शान्तिको मार्गमा प्रवृत्ति भइरहन्छ । मन्दिरमा गएर देवतालाई आह्वान, आसन, फूल, फल, धूप, दीप, नैवेद्य, आरतिआदि गरेर परमात्माको नजिक पुगी साक्षात्कार गर्न आराधना गरिरहन्छ । यस क्रममा मन्दिरमा विशेष मन्त्रद्वारा देवतालाई आह्वान गरी विशेष मुहूर्तमा, विशेष स्थानमा स्थापित देवताको नजिक जाँदा खाली खुट्टा मन्दिरभित्र परिक्रमा गर्नुपर्छ ।

खाली खुट्टा मन्दिरभित्र प्रवेश गर्दा खुट्टाबाट तरंगित हुँदै त्यहाँको चुम्बकीय तरंग मानिसको शरीरमा सञ्चारित हुन्छ । भगवान्लाई दाहिने पारेर परिक्रमा गर्दा खुट्टाबाट देवालय परिसरको सकारात्मक ऊर्जा शरीरभित्र गतिशील हुन्छ । एक, तीन, पाँच, सात, नौ, एघार, एक्काइस सत्ताइस, चौवन्न, एक सय आठ र एक हजार आठपटक मन्दिर परिक्रमा गर्दा व्यक्तिको सम्पूर्ण आन्तरिक शक्ति क्रियाशील हुन्छ ।

उसका सम्पूर्ण शरीरका अवयवहरू शक्तिशाली बन्दछन् । साथै ऊ मन्दिरमा बाहिर निस्केर परमात्माको अलौकिक शक्तिको गुणगान गाउँदै आफ्नो स्थानमा फर्किन्छ । यो विशेष पर्व, विशेष दिन, तिथि मितिमा गरेको पूजा र परिक्रमाले सुखशान्ति र समृद्धि प्राप्त हुन्छ । मन्दिरमा जानु भनेको परमात्माको शक्तिलाई आपूmभित्र प्रवेश गराउनु र देवताको सम्मुख आफूलाई पुनः क्रियाशील गर्नु हो ।

स्वयम्वरमा औंठी किन ?

वैदिक संस्कारअनुसार विवाहसंस्कार पनि अति महत्त्वपूर्ण र पवित्र संस्कार हो । यस संस्कारमा वरवधूले एकअर्कालाई रातो टीका लगाइदिने गर्छन् । कहिल्यै नओइलाउने दूबोको माला र औंठी लगाइदिने शास्त्रीय मान्यता पनि छ । रातो चन्दन आदिले रंगाएको अक्षता, दूबोको माला र औंठी वरले वधूलाई र वधूले वरलाई लगाइदिने प्रचलन रहेको छ ।

वैदिक विज्ञानअनुसार रातो रङको सम्बन्ध शरीरको रगत र समृद्धिसँग छ । कहिल्यै नओइलाउने दूबो मानवजीवनमा दीर्घायु र आत्मिक उन्नतिका लागि रहेको छ । साहिँली औंला (अनामिका)मा लगाइने औंठी सुन आदि धातुको बनाइएको हुन्छ । सुनलाई पवित्र र कहिल्यै खिया नलाग्ने धातुका रूपमा लिइन्छ ।

यी तीन वस्तुलाई साक्षी राख्दै साहिँली औंलामा नै किन औंठी लगाउने भन्ने प्रश्नमा साहिँली औंलाको सम्बन्ध सीधै मानिसको मुटुसँग सम्बन्धित हुन्छ । त्यसैकारणले स्वयम्वरमा दाहिने हातको साहिँली औंलामा औंठी लगाई टीका, माला आदि लगाइन्छ । मन, मस्तिष्क, मुटु र हृदयदेखि तिमी हामी एक हौं र अब हामीले रगतको जस्तो रातो गाढा र सुमधुर सम्बन्ध, सुनको जस्तो पवित्र सुन्दर स्वरूपको जीवनयात्रा सुरु गरेका छौं ।

हामी आपसमा एकअर्काका परिपूरक हौं । सम्पूर्ण जीवन समन्वय र सन्तुलित बनाउँदै अगाडि बढ्नेछौं । हामी एकअर्काका सम्पूर्ण जिम्मेवारी, सहयोग, सहकार्य, रगतको जस्तो गाढा जीवनको सुरुआत गर्ने प्रण गर्छौं । हामी यही प्रण गरी प्रणयसूत्रमा बाँधिदैछौं । विवाहभन्दा पूर्व स्वयम्वर गर्ने विधान अति वैज्ञानिक रहेको पुष्टि हुन्छ ।

वैदिक समाजव् यवस्थाअन्तर्गत धर्म, अर्थ, काम र मोक्ष प्राप्तिका लागि गृहस्थ धर्मलाई सही र सन्तुलन गराउने स्वयम्बर गरी रगतको जस्तो रातोपन, दूबोको जस्तो सधैं हरियाली र सुनको जस्तो उज्यालो र उत्तम जीवनको कामना गर्दै स्वयम्वरमा औंठी लगाइन्छ ।

हाम्रा संस्कारहरूका वैज्ञानिक कारणहरू छन्, वैदिक संस्कारको अनुसरणले जीवनमा सुख, शान्ति, समृद्धि, पारिवारिक उन्नति, सुखद् जीवनयापनका लागि सहयोग पुग्छ ।


प्रतिक्रिया दिनुहोस !

Unity

working together is no longer optional-it is a matter of compulsion

Annapurna Media Network has announced the Unity for Sustainability campaign which comes into force from January 1, 2022. The main aim of this campaign is to 'lead the climate change dialogue' working closely with all the stakeholders on sustainable development mode, particulary focusing on climate-change issues.