मेरो भालेपन

मेरो भालेपन

शुक्रबार साँझ बत्तीसपुतलीको शिल्पी थिएटरबाट निस्कँदै गर्दा आकाश रुन-रुन आँटेको हुन्छ । मन खोलेर रुन नसकेको आकाश मलाई ‘माधवी'को मुहारजस्तो लाग्छ । त्यही माधवीको, जसको कथा अहिले नाटक रूपमा मञ्चन भइरहेछ ।

लाग्छ, महाभारतका पानाहरूबाट ‘माधवी' फुत्त झरेकी छन् । लाग्छ, आफ्नो दुर्दान्त कथा सुनाएर प्रश्न गरिरहिछन् मेरो पुरुषत्वमाथि । अनि म सायद त्यही गालव हुँ योग्य शिष्य हुनुको महत्वाकांक्षाले वशिभूत । अनि म सायद त्यही राजा ययाति हुँ आफ्नो प्रतिष्ठा जोगाउन छोरीलाई दानमा दिने तथाकथित दानवीर । अनि म सायद त्यही ऋषि विश्वामित्र हुँ गुरु हुनुको अभिमानले उन्मत्त । अनि म सायद तिनै माधवीलाई भोग्ने राजाहरू हुँ, जसको निम्ति स्वास्नीमान्छे केवल एक भोग, एक सन्तान जन्माउने साधन र रसरंगको पात्र हो । र, मेरो पुरुषत्व ? यस्तै माधवीहरूको त्याग, समर्पण वा उनीहरूको शोषणमा टेकेर खडा हुन्छ मेरो भालेपन ।

यति सोच्न बाध्य पार्ने नाटकको नाम हो, ‘माधवी' । मदनमणि दीक्षितले लेखेको उपन्यास होइन भारतीय लेखक भीष्म साहनीकृत जसको नेपाली अनुवाद र निर्देशन गरेका छन्- टंक चौलागाईंले । भीष्म साहनी आफैंमा बोल्ड नाम हो । उनको एउटै उपन्यास ‘तमस' पढे थाहा हुन्छ, उनी कति शक्तिशाली लेखक हुन् !

‘हिन्दु' धर्ममा पुज्यग्रन्थ ‘महाभारत' गाथाहरूको संग्रह हो । यसमा अनेकन कथा र उपकथा छन् । वर्षौंदेखि यिनै उपाख्यानहरूले निर्माण गरिदिएको छ हाम्रो मानसिकता । ‘गीता'को उपदेशदेखि ऋषि परासरका मिथकहरूसम्मले हाम्रो सामाजिक चिन्तन निर्माणमा ठूलो भूमिका खेलेका छन् । महाभारतका हरेक कथाहरू जनसमाजमा श्रुति परम्परादेखि लेख्य परम्परासम्म उत्तिकै जीवित छ ।

स्वास्नीमान्छे केवल एक भोग, एक सन्तान जन्माउने साधन र रसरंगको पात्र हो । मेरो पुरुषत्व ? यस्तै माधवीहरूको त्याग, समर्पण वा उनीहरूको शोषणमा टेकेर खडा हुन्छ मेरो भालेपन ।

त्यसैले सामाजिक चिन्तनको पछौटेपनलाई परिवर्तन गर्न चाहनेहरूका निम्ति यी शास्त्रका पोथ्राहरू छिचोलेर सही र गलत, ठीक र बेठीक, न्याय र अन्याय छुट्ट्याउनुपर्ने दायित्व परिआउँछ ।

‘माधवी' त्यस्तै एक प्रश्न हो । यो प्रश्नले हाम्रो समाजमा नारीलाई हेरिने, बुझिने र व्यवहार गरिने संस्कारगत स्वभावलाई कोट्याउँछ, उजिल्याउँछ र अन्ततः छरपस्ट पारिदिन्छ । छरपस्ट टुक्राहरूमा समाजको पाखण्डी अनुहार देखिन्छ ।

ऋषि विश्वामित्रका चेला गालवले आफ्नो गुरुलाई गुरुदक्षिणा दिने हठ गर्छ । उसको हठसँग परिचित विश्वामित्रले दिने नै भने आठ सय अश्वमेधी घोडा देऊ भनी माग्छन् । सिंगो आर्यर्वतमा कसैसँग नभएको आठ सय अश्वमेधी घोडा नपाएर जीवनदेखि विरक्त भइसकेको गालव अन्त्यमा राजकाज छोडी आ श्रममा बसेका राजा ययातिसँग पुग्छन् । दानवीर कहलिएको राजा ययातिले घोडा दिन नसके पनि घोडाको साटो आफ्नी पुत्री माधवी जिम्मा लगाइदिन्छन् । माधवीको यौवनसँग विभिन्न राजासँग रहेको अश्वमेधी घोडा साट्ने यात्रामा माधवी र गालवको प्रेम सरु हुन्छ ।

तर, माधवीको प्रेममा समर्पण हुन्छ, गालवको प्रेममा वासना । एक योग्य शिष्य हुने महात्वाकांक्षाले गालव माधवीको यौवन घोडासँग साटिरहन्छ । चक्रवर्ती छोरा जन्माउने आशीर्वाद (वा अभिशाप ? ) पाएकी माधवी गालवको उद्देश्य पूरा गर्न आफूलाई समर्पण गरिरहन्छे । तर, गालवको आँखामा ऊ अस्वीकार्य हुन्छे । उसकै महत्वाकांक्षाका निम्ति आफ्नो कौमार्य सुम्पेकी माधवीको वास्तविकतासँग गालव प्रेम गर्न सक्दैन । अन्ततः परित्यक्त माधवी संसार परित्याग गर्न विवश हुन्छे ।

 

पुरुषको महत्वाकांक्षा पूर्तिको साधन बनाइन्छे महिला । यो कथा महाभारतदेखि आजसम्म जीवित छ । र, हरेक समयमा माधवीहरू यसरी नै परित्यक्त हुन्छन् । उनीहरूको प्रेम उपेक्षामा पर्छ । उनीहरूको त्याग बेवास्ता गरिन्छ । उल्टो गालवहरू नै उपदेश दिन्छन्— त्यागको, कर्मको, समर्पणको । दानवीर हुन्छ ययाति मानौं माधवीले गरेको त्याग दानभन्दा तुच्छ हो । समर्पित शिष्य बन्छ गालव मानौं माधवीको समर्पण उडिजाने सिमलको भुवा हो । के सधैंभरि माधवीहरू यही नियतिको बन्दी बनिरहने हुन् ? कहिले र कसरी तोडिने हो यो नियतिको परिबन्द ? र, कहिले उघ्रिने हो पाखण्डको पर्दा ? नाटकको पेटबोली प्रश्न गरिरहन्छ ।

भीष्म साहनीका शब्दहरूलाई दृश्य रूपमा न्याय दिन सफल देखिन्छन् नाटककर्मी । शिल्पीका शिल्पकार उर्फ निर्देशक घिमिरे युवराजले नाटकमा गालवको भूमिकामा गरेको अभिनय चित्ताकर्षक छ । ‘माधवी'को भूमिकामा देखिएकी अर्चना पन्थीको अभिनयमा खोट लगाउन माइक्रोस्कोप लगाउनुपर्ला, हाते लेन्सले देखिन्न । नाटकले टंक चौलागाईंलाई राम्रो निर्देशक साबित गर्छ ।

जीवन बराल, प्रदीप रेग्मी, राम केएसी, सरोज अर्याल, सबिन कट्टेललगायतका कालकारको अभिनय जीवन्त छ । कुमार आले र सबिन कट्टेलको मञ्च परिकल्पना भव्य छ । स्वस्तिक चिह्नको फ्रेममा सिंगो नाटकको दृश्य अटाउने कलालाई सराहना गर्नैपर्छ । रोबिन डंगोलको संगीत संयोजन र श्लोक पाठले महाभारतकालीन समयबोध त गराउँछ नै, हाम्रो सामाजिक चेतको मूलतर्फ पनि संकेत गर्छ । नाटकले लामो समयसम्म आफंैलाई चिमोटिरहन्छ । पुरुष भए आफैंमाथि प्रश्न गरिन्छ । महिला भए आफ्नो ‘माधवी' भोगाइ भेटिन्छ ।


प्रतिक्रिया दिनुहोस !

Unity

working together is no longer optional-it is a matter of compulsion

Annapurna Media Network has announced the Unity for Sustainability campaign which comes into force from January 1, 2022. The main aim of this campaign is to 'lead the climate change dialogue' working closely with all the stakeholders on sustainable development mode, particulary focusing on climate-change issues.