सर्वोच्च र अख्तियार

सर्वोच्च र अख्तियार

अहिले भारतमा सर्वोच्च र उच्च न्यायालयमा न्यायाधीश नियुक्तिका विषयमा विभिन्न बहसहरू चलेका छन् । न्यायाधीश नियुक्तिमा महत्त्वपूर्ण भूमिका खेल्ने सर्वोच्चका पाँच वरिष्ठतम् न्यायाधीशको 'कलेजियम' कै एक सदस्य न्यायमूर्ति चिलमेश्वरले नियुक्तिमा थप पारदर्शिता र जवाफदेहीता अपनाइनुपर्ने र 'कलेजियम' कै कामकारबाही र बहस पनि सार्वजनिक जानकारीको विषय बन्नुपर्ने अडान राखेका छन् ।

उनको यो अडानले त्यहाँको न्यायालय र त्यसको नेतृत्वको लागि असहज परिस्थिति उत्पन्न गरेको छ । यो अडान त्यसबेला आएको छ, जब स्वतन्त्र अध्ययनले भारतको सर्वोच्च र उच्च न्यायालयहरूका नियुक्तिमा योग्यतासँगै एउटा ठूलो अंशमा पूर्वप्रधानन्यायाधीशहरूकै सन्तान या सम्बन्धीहरूले ठाउँ पाएको तथ्य बाहिर ल्याएको छ ।

तर न्यायमूर्ति चिलमेश्वरको पारदर्शिताको माग र उनले उठाएका अन्य केही विषयमा समर्थन जनाउँदा–जनाउँदै पनि भारतका प्रख्यात संविधानविद् सोली सोरावजीले एउटा चेतावनी दिएका छन्, 'अक्सर किल्लाहरू आन्तरिक झगडाले नै टुट्ने गर्छन् ।' उनको चेतावनी 'कलेजियम' भित्रको झगडा र त्यसले लिएको सार्वजनिक आकारप्रति लक्षित छ । तर यसले के पनि स्पष्ट पारेको छ भने न्यायपालिका र न्यायिक आचरण सार्वजनिक निगरानीमा छन्, अन्य संस्थाहरूजस्तै ।

संविधानविद् सोली सोरावजीको चेतावनी त एक किसिमले नेपालको सर्वोच्च अदालतको लागि आत्मसमीक्षा र सुधारकै लागि मन्त्र पनि हुन सक्छ । नेपालको सर्वोच्च अदालत 'एक्टिभिस्ट' हरूको थलो बन्नेतर्फ उद्यत् छ । त्योसँगै ऊ न्यायिक चरित्रबाट विचलित त नहोला भन्ने आशंका पनि बढेको छ । भनिन्छ, अन्यत्र भएका पापहरूको 'मोचन' काशीमा हुन्छ रे ! तर काशीमा भएका पापको मोचन कहाँ गर्ने ?

अहिले सर्वोच्च अदालत अख्तियार दुरुपयोग अनुसन्धान आयोग प्रमुख लोकमानसिंह कार्कीको नियुक्तिबारे ठीक दुई वर्षअघि सर्वोच्चकै दुईजना न्यायाधीशले दिएको फैसलाविरुद्धको पुनरावेदनमा अल्झिएको छ । प्रधानन्यायाधीशसहितको इजलासले पुरानो फैसलामा गम्भीर त्रुटि भएको व्याख्यासहित पुनरावलोकनको निर्णय लिएको हो ।

यसअघि प्रेरणा राज्यलक्ष्मी दाइजो प्रकरणमा पनि सर्वोच्चकै फैसलाको पुनरावलोकन भइरहेको अवस्था छ । यो असामान्य प्रवृत्तिले के देखाउँछ ? न्यायिक त्रुटि ? न्यायिक बदनियत ? या मानवीय त्रूटिद्वारा प्रभावित न्याय ? लोकमानसिंह कार्की प्रकरणमा एक साताभित्र सबै 'रेकर्ड' नबुझाएमा 'मानहानि' हुने चेतावनीसमेत सामान्य प्रशासन मन्त्रालयलाई दिएको छ, सर्वोच्च प्रशासनले ।

 

आफूमा अन्तर्निहित अधिकारको दम्भ प्रदर्शन गर्नुपर्ने आवश्यकताले सर्वोच्चको नैतिक शक्तिभन्दा कमजोरी प्रदर्शन भएको छ । अहिलेको चिन्ताको विषय यही हो । नैतिक हैसियतमा गिरावटको क्रमलाई सामान्य जानकारीमा नल्याएसम्म सर्वोच्चले आफ्नो अपेक्षित उचाइ हासिल गर्न सक्तैन ।

०६३ को परिवर्तनपछि सर्वोच्चलाई राजनीतिक दल या कार्यपालिकाप्रति बफादार संस्थामा परिणत गर्ने कार्यको श्रीगणेश भयो र त्यसमा कहिल्यै 'ब्रेक' लागेन । प्रधानमन्त्री र कार्यवाहक राष्ट्राध्यक्षसँगै कांग्रेस सभापतिको हैसियतमा रहेर केदारप्रसाद गिरीलाई प्रधानन्यायाधीशको शपथ खुवाएपछि दलीयताले प्रवेश पायो, संरक्षण पायो सर्वोच्चमा । त्योसँगै संसदीय सुनवाइ अभ्यासको कर्मकाण्ड प्रारम्भ भएपछि प्रस्तावित या आकांक्षी न्यायाधीशहरू दलका नेताहरूको दैलो चाहार्न थाले ।

न्यायाधीश बनेपछि पार्टी कार्यालयमा हाजिरी बुझाउने कुपरम्परासँगै 'न्याय' दलीयतासँग रंगिने खतरा बढ्यो । आजको न्यायपालिकाबारे आम बुझाइ त्यही हो । त्यसले फेरि काशीमा हुने पापको 'मोचन' कहाँ भन्ने प्रश्न उठाएको छ ।

सर्वोच्चकै फैसला 'पुनरावलोकन' हुने अवस्थासम्म त केही हदसम्म माथि नै भएका अन्याय पनि सच्याउन सकिँदो रहेछ भन्ने 'मनोविज्ञान' बन्ला, तर सर्वोच्चकै सर्वोच्च तहबाट लापरबाही भएमा ? त्यस्ता घटना भएका छन् र सर्वोच्चमा 'लाभ' को पराकाष्ठाले संविधानका मौलिक मान्यतामा ग्रहण लागेको अवस्था मुलुकले भोगेको छ ।

प्रधानन्यायाधीशकै पदमा बहाल रहेर खिलराज रेग्मी मन्त्रिपरिषद्को अध्यक्ष बने, त्यही मन्त्रिपरिषद्ले चार ठूला दलका सर्वोच्च नेताहरू सुशील कोइराला, झलनाथ खनाल, पुष्पकमल दाहाल र विजय गच्छदारको सिफारिसमा कार्कीलाई अख्तियार प्रमुख नियुक्तिको लागि राष्ट्रपति रामवरण यादवलाई अनुरोध गर्‌यो । यादवले नागरिक समाज अगुवाहरूलाई मन्त्रिपरिषद् निर्णय पुनर्विचार गर्न पठाउने आश्वासन दिए पनि 'दक्षिणको दबाब' भन्दै विना कुनै आपत्ति शपथ गराए ।

मामिला त्यहाँ टुंगिएन । रेग्मीको नियुक्तिको संवैधानिकतालाई चुनौती दिँदै दर्ता गरेको मुद्दा तत्कालीन प्रधानन्यायाधीश कल्याण श्रेष्ठले 'विचाराधीन' राखिराखे र रेग्मी दुवै पदबाट निवृत भएपछि अर्थात् 'न्याय' अर्थहीन बन्न पुगेपछि अबउप्रान्त 'यसो नगर्नू' भन्ने फैसला दिए । न्यायाधीशका नियत र त्रूटि सम्भवतः अदालतले मात्र हेर्ला, तर रेग्मीपछि प्रधानमन्त्री हामी पनि बनिएला कि भन्ने लोभको डोरीमा न्याय मर्न थाल्यो ।

कल्याण श्रेष्ठले रेग्मीको बहिर्गमनपछि दिएको फैसला रेग्मी बहाल छँदा नै दिएको भए आज सर्वोच्चको प्रतिष्ठा र मुलुकमा संविधानवादको परिस्थिति अर्को हुने थियो पक्कै पनि । रेग्मी सरकारका महत्त्वपूर्ण निर्णयमा पनि सर्वोच्चले त्यसबेला कि पक्षमा फैसला दियो कि निर्णय नै गरेन । त्यसैले कार्की नियुक्तिसम्बन्धी २०७१ को फैसला र अहिलेको पुनरावलोकनबाट त्यस्तो निर्णय आउला ? त्यो प्रतीक्षित एउटा पक्ष हो, तर त्यसमा के अदालती राजनीतिको अंश छैन र ? यस्ता प्रश्न पनि जन्मिनेछ । कार्की नियुक्ति विवादमा अनेक पक्ष छ ।

त्यसबेलाका राष्ट्रपतिले भनेअनुसार दक्षिणको दबाब थियो भने त्यसले के राज्यको स्वतन्त्र हैसियत अनि सर्वोच्चलगायतलाई प्रभावित गर्ला कि नगर्ला ? खिलराज रेग्मीले प्रधानन्यायाधीशकै रूपमा कतिपल्ट विदेशी बिचौलिया र राजनीतिज्ञहरूसँग भेटघाट गरे मन्त्रिपरिषद्को अध्यक्ष बन्ने दौडधूपमा ? त्यसले उनीपछिको न्यायिक हैसियतमा प्रभाव पार्‌यो कि पारेन ? अहिलेका न्यायाधीश, राजनीतिज्ञ र बिचौलियाहरूसँग भेट्छन् कि भेट्दैनन् ? दाताहरूबाट प्रभावित छन् कि छैनन् ?

 

सर्वोच्चले 'लाभ' को पदमा न्यायाधीश छन् भन्ने विषयमा सार्वजनिक मन्तव्य दिएको छैन । त्यसो नगर्दा सर्वोच्चले 'स्वेच्छाचारी' रूप लिएको त हैन भन्ने प्रश्न उठ्नेछ । स्वेच्छाचारी अडानबाट न्यायिक अत्याचार (जुडिसियल टाइरेन्नी) जन्मिन्छ । न्यायिक 'एक्टिभिज्म' जवाफदेही नबन्दा पनि 'न्यायिक अत्याचार' ले संस्थागत रूप लिन सक्छ र त्यसबापत सर्वोच्चले अख्तियार गर्ने 'उन्मुक्ति' क्षणिक हुनेछ ।

प्रधानन्यायाधीश स्वयंले बिचौलिया र विदेशी हस्तक्षेपको उपस्थितिले न्यायपालिका सताइएको बयान दिएकी छन्, सार्वजनिक रूपमा । अदालतलाई प्रभावित गर्ने बाह्य शक्ति या अदालतभित्रको आपसी विवाद अदालतका आन्तरिक मामिला हुँदैनन् । त्यो सार्वजनिक जानकारीको अधिकार क्षेत्रभित्र पर्छ, अन्यथा सोली सोरावजीले भनेजस्तै 'किल्ला आन्तरिक कारण' ले धराशयी बन्नेतर्फ जाँदैछ भन्ने बुझ्नु आवश्यक छ । त्यस अर्थमा वर्तमान न्यायिक नेतृत्वको जिम्मेवारी बढेको छ, त्यसलाई प्रभावकारी, जवाफदेही तथा सक्षम बनाउन ।

अदालतलाई प्रभावित गर्ने बाह्य शक्ति या अदालतभित्रको आपसी विवाद अदालतका आन्तरिक मामिला हुँदैनन् । त्यो सार्वजनिक जानकारीको अधिकार क्षेत्रभित्र पर्छ, अन्यथा सोली सोरावजीले भनेजस्तै 'किल्ला आन्तरिक कारण' ले धराशयी बन्नेतर्फ जाँदैछ भन्ने बुझ्नु आवश्यक छ ।

तर त्यसलाई सम्बोधन गर्ने कुनै प्रभावकारी अभियान या कदम भने उठेको देखिँदैन, बरु अदालतभित्रै कतै राजनीतिक दलहरूमा जस्तो गुट र उपगुट सिर्जना हुन थालेको त हैन ? न्यायपालिकाभित्रको यो चिन्ताजनक अवस्था देखा परेकै बेला त्यो २०६३ यताको राजनीति अनि राज्यको गुम्दो आधिकारिकतासँग जोडिएको छ कि छैन ? त्यसलाई समग्र रूपमा हेर्न आवश्यक छ ।

सर्वोच्चले राजाको प्रत्यक्ष शासनकालमा भ्रष्टाचारसम्बन्धी शाही आयोगको गठन गैरसंवैधानिक भएको ठहर गरे पनि त्यसपछि कुनै महत्त्वपूर्ण निर्णय दिन सकेको छैन । न्यायपालिकाले राजनीतिक परिवर्तनलाई 'आत्मसात' गर्नुपर्ने उर्दीलाई नतमस्तक भएर सह्यो, ०६३ पछि सबै न्यायाधीशहरूले जागिर बचाउन 'ताजा शपथ' लिए, अपमान र राजनीतिक निर्देशन स्विकारेर जागिर खान्न भन्ने साहस कुनै न्यायाधीशले लिएनन् ।

प्रतिनिधिसभाले सरकारको 'घोषणासँग बाझिएका संविधानको धारा (०४७ को) स्वतः खारेज हुने' अभूतपूर्व सिद्धान्त प्रतिपादन गर्दा सबै मौन रहे । ०४७ को संविधानको 'असंवैधानिक' खारेजीविरुद्ध परेको निवेदनमा त्रस्त सर्वोच्चले दरपिठ गरेर मामिला टार्‌यो ।

सर्वोच्चले कार्कीबारे एउटा फैसला देला । आखिर अख्तियार दुरुपयोग अनुसन्धान आयोग एक दर्जनमध्ये एउटा संवैधानिक आयोग मात्र हो । सबै आयोगहरू राजनीतिक र दलीय कोटा प्रणालीअन्तर्गत गठन भएका छन् । सबै आयोगका सदस्यहरू प्रशासनमा रहँदा पनि एउटा न एउटा दलसँग आबद्ध भएको पुष्टि उनीहरूको नियुक्तिले गरेको छ र ती नियुक्तिमा नेपालकै दलहरू या सरकारको मात्र हात रहनेछ भन्ने रहस्योद्घाटन रामवरणले गरेका छन्, कार्की नियुक्ति प्रकरणमा नागरिक समाजसँग प्रकट गरेको लाचारी प्रदर्शनबाट ।

रेग्मी मन्त्रिपरिषद् अध्यक्ष बन्दा सर्वोच्चलाई 'विवेकसम्मत' र 'न्यायसम्मत' काम गर्ने नै नियत थियो होला, मानौं एकछिनलार्इ । तर सर्वोच्चले बुझ पचाउन हुँदैन कि भारतीय संस्थापन त्यसबेला प्रतिपक्ष र अहिले त्यहाँ मन्त्री रहेका रविशंकर प्रसादको स्वागत र त्यसबेलाको हाम्रै  सर्वोच्चको लाचारी सबैले बुझेका छन् ।

त्यसको छिनोफानो गर्ने संविधानका मूल्य, राजनीति र सर्वोच्चका विकृतिलाई सम्बन्धित निकायको आत्मसमीक्षा र सुधारसँगै मुलुकको सार्वभौम हैसियत पुनः हासिल गर्न 'बृहत् प्याकेज' र बृहत् राजनीतिक समझदारीको आरम्भ अहिले पनि भएन भने सर्वोच्चको कुनै पनि फैसलालाई विजयी पक्षले मात्र 'न्याय' को रूपमा स्विकार गर्नेछ । दुर्भाग्य, यो सर्वोच्चप्रतिको अनास्था नभएर उसको उच्च सम्मानको आकांक्षाको अभिव्यक्ति हो ।


प्रतिक्रिया दिनुहोस !

Unity

working together is no longer optional-it is a matter of compulsion

Annapurna Media Network has announced the Unity for Sustainability campaign which comes into force from January 1, 2022. The main aim of this campaign is to 'lead the climate change dialogue' working closely with all the stakeholders on sustainable development mode, particulary focusing on climate-change issues.