पशुपतिनाथ : हिन्दु-गैरहिन्दुका साझा देव

पशुपतिनाथ : हिन्दु-गैरहिन्दुका साझा देव

हिन्दुहरूले आराध्यदेव मानेका पशुपतिनाथ नेपाल राष्ट्र, नेपाली राष्ट्रियता र सर्वधर्मसमभावका प्रतीक मान्न सकिन्छ । शास्त्रहरूमा भगवान् शिवले दु:खजति आफूले पचाएर सुखजति जगत्को कल्याणमा लगाएको पढ्न पाइन्छ । यो नै शिवको महानता, आदर्श र मर्यादा हो ।

dr.Jagman_gurungसांख्य दर्शनअनुसार प्रकृति र पुरुषको संयोजनबाट यस चराचर जगत्को सृष्टि भएको छ । (शर्मा, १९८४ : ५२७) । यसैगरी श्रीदेव्याथर्वशीर्षले 'प्रकृतिपुरुषात्मकं जगत्' भनेको छ (शास्त्री, २०५७ : ४४) । 'प्रकृति पुरुषात्मकं जगत्' यस दार्शनिक सिद्धान्तलाई शैव संस्कृतिले शिवलिंग र योनीको प्रतिकृतिबाट मूर्तरूप दिएको छ । लिंग पुंतत्व अर्थात् पोजिसन र योनीचाहिँ स्त्रीतत्व अर्थात् निगेसन हो ।

आधुनिक विज्ञानले पनि इलेक्ट्रोन, प्रोटोन र न्युट्रन, यी तीन तत्वको संयोजनबाट यस जगत्को संरचना भएको मानेको छ । अत: लिंगपूजा र योनीपूजाको परम्परा ज्यादै पुरातन एवं आदिम छ ।लिंगपूजाको प्राचीनतालाई खोज्दै जाँदा सैन्धव सभ्यता र संस्कृतिमा पुग्छौं । सिन्धुघाँटीमा प्राप्त पद्मासनमा बसिरहेको, उन्नत खालको उध्र्वलिंग भएको, टाउकोमा राँगाको बडेमानको सिङ जडेको र वरिपरि विभिन्न पशुहरूले घेरिरहेको पुरुष मूर्तिलाई पशुपतिको मूर्ति मानिएको छ ।

लिंगपूजा र योनीपूजा सैन्धव संस्कृतिको प्रमुख विशेषता हो । प्रारम्भमा लिंगपूजाप्रति वैदिक आर्यहरूको सकारात्मक मान्यता रहेको देखिँदैन । ऋग्वेदको 'मा शिश्नदेवा अपि गुर्ऋतं न:' अर्थात् लिंगमा पूजा गरिने देवताबाट पनि हाम्रो कल्याण हुँदैन भन्ने उक्ति यस सन्दर्भमा स्मरणीय छ । यसैगरी शुक्लयजुर्वेदको शतरुद्रीय स्तोत्रमा आएर मात्र शिवको उल्लेख पाइन्छ । अत: सैन्धव सभ्यता र संस्कृतिलाई प्राग्वैदिक एवं आर्येतर सभ्यता र संस्कृति मानिएको छ (मजुम्दार, रायचौधरी र दत्त, १९६७ : २०-२३; त्रिपाठी, १९७१ : १८) । आर.जी. भण्डारकरका अनुसार महाभारतकालमा आएपछि आर्यहरूले रुद्र-शिवको लिंगपूजालाई राम्ररी अपनाएका थिए (भण्डारकर, १९८३ : १६०-१६४) ।

शैवमतमा विस्तृत अध्ययन गरेका डा. यदुवंशीका अनुसार ऋग्वेदको रचनाकालपछि यजुर्वेदको रचनाकालभन्दा अघिको समयमा हिमालयको निम्न पर्वत श्रेणीको उपत्यकामा बसोबास गर्ने किरातहरूका देवतासँग वैदिक रुद्र देवताको समन्वय भयो र त्यसको परवर्ती विकसित रूप नै शैवमत हो (यदुवंशी, २०४५ : १५, ३०-३१) ।

अहिले सैन्धव सभ्यता र संस्कृति खण्डहर भइसकेको छ । पुरातात्िवक अध्ययनको एउटा विषयको रूपमा मात्र त्यसको अवशेष बाँकी छ । तर, नेपालमा भने अहिलेसम्म पनि लिंगपूजा र योनीपूजा जीवन्त अवस्थामा रहिरहेको छ । पशुपतिनाथमा लिंगपूजा र गुह्येश्वरीमा योनीपूजाको राम्रो नमुना देख्न पाइन्छ ।

नेपालको पशुपति, आर्यघाटमा हरिणेश्वरको प्रस्तरमूर्ति अवस्थित छ । हरिणेश्वरको यो मूर्ति केवल नेपालको मात्र नभएर विश्वकै प्रस्तरमूर्तिको विकाशको पहिलो उन्मेष हो । अत: पशु आकृति (थेरियोमोर्फिक फर्म)को यो प्रस्तरमूर्ति नै पशुपतिको आद्य मूर्ति हो । पशुपतिपुराणमा बाग्मतीको किनारामा पशुपतिनाथको चार शिरवाला मूर्ति देखेपछि म्लेच्छ भक्तहरूले त्यस मूर्तिको राम्ररी पूजा गर्ने छन् भनिएको छ । यस सन्दर्भमा म्लेच्छ भन्नाले किरात भन्ने बुझिन्छ (रिसाल, २०२९ : १२४-१२५) ।

भाषा वंशावलीमा निमिष्टांकर नामक लिच्छवि राजाले किरातहरूलाई जितेर शास्त्रोक्त वाक्य अर्थात् वैदिक विधिले पशुपतिनाथको पूजा गराएको उल्लेख छ (पौडेल, २०२० : ५२) । पशुपतिमा बाग्मतीको पूर्वी किनारामा अवस्थित भगवान् वज्रेश्वरको पूजा विधान उल्लेख भएको अभिलेख पाइएको छ (वज्राचार्य, २०३० : ४८१-४८४) । त्यस अभिलेखको आधारमा लिच्छविकालमा गरिने भगवान् श्री पशुपतिनाथको पूजा विधानबारे केही अनुमान लगाउन सकिन्छ । त्यस बेला पाशुपतहरूले तान्त्रिक विधि र ब्राह्मणहरूले वैदिक विधिद्वारा भगवान् श्री पशुपतिनाथको पूजा गरेको बुझिन्छ । मल्लकालको अन्तसम्म सन्न्यासीहरू पशुपतिनाथका पुजारी थिए । जगज्जय मल्लको समयदेखि दाक्षिणात्य भट्ट ब्राह्मणहरू पशुपतिनाथका पुजारी भए (नेपाल, २०४३ : ३३) ।

अब यसको तात्िवक अर्थ के हो ? त्यो बुझ्न आवश्यक छ । शिव उपासनाका गौड, काश्मीरी र केरल यी तीन पद्धति छन् । गौड (बंगाल) पद्धति बौद्ध पद्धति हो । काश्मीरी पद्धति जैन पद्धति र केरल पद्धतिचाहिँ वैदिक पद्धति हो (वंशी, २०२४ : २३६) । केरल पद्धतिको केन्द्र श्रृंगेरी मठ हो । अत: केरल अर्थात् वैदिक पद्धतिअनुसार पशुपतिनाथको पूजाअर्चना गर्नका लागि दाक्षिणात्य भट्ट ब्राह्मणहरूलाई पुजारी राखिएको हो । केरल पद्धतिबाट पूजा गरिए पनि पशुपतिनाथमा पाशुपतमतको प्राधान्य रहेको छ । अत: पाशुपतदीक्षा लिएपछि मात्र भट्ट र भण्डारीहरू पशुपतिनाथको मन्दिरभित्र पस्न पाउँछन् ।

अंशुवर्माको समयदेखि लिच्छविकालीन शासकहरूले 'भगवत्पशुपतिभट्टारकपादानुग्रिहीतो प्रशस्ति' धारण गर्न थाले (वज्राचार्य, २०३०:२९०-२९१) । मल्लराजाहरू ' श्रीमत्पशुपतिचरणकमलधूलीधूसरितशिरोरूह' प्रशस्ति धारण गर्दथे । केशर पुस्तकालयमा पाइएको संक्षिप्त गोपाल वंशावलीमा राघवदेवको सन्दर्भमा चर्चा गर्दा 'तेन पशुपतिभट्टारकेणसंवत्सरप्रवृत्तिकृत:' भन्ने उल्लेख पाइन्छ । यसबाट पूर्वमध्यकालमा राघवदेवको समयमा शंखधर साख्वाले भगवान् श्री पशुपतिनाथको नामबाट नेपाल संवत् प्रवर्तन गरेको बुझिन्छ ।

तन्त्रको विकास भएपछि एकातिर शैवतन्त्र र बौद्धतन्त्रमा नजिकको समन्वय कायम भयो भने अर्को तिर पशुपतिनाथको पूजामा तन्त्रले प्रभाव पार्यो । यसअनुसार पशुपतिनाथको उध्र्वमुखमा श्रीयन्त्र लेखेर त्यसमा परम भट्टारिका राजराजेश्वरीको पूजा गर्ने परम्परा विकास भयो । श्रीयन्त्रमा बौद्ध दर्शन र चार्वाक दर्शनको समेत पूजा गरिन्छ (भट्टराई, १९६८ : १६) । तन्त्रशास्त्रका षट् अम्नाय मध्ये अधर अम्नायका चक्रनायिका तारा र भैरवचाहिँ अक्षोभ्य हुन् । यही अधर अम्नायबाट बौद्धतन्त्रको विकास भएको हो (भट्टराई, त्यही : ४१६) । अत: बौद्धतन्त्र पाशुपततन्त्रभन्दा भिन्न छैन । नेपालका बौद्धहरू भगवान् श्री पशुपतिनाथको दक्षिण मुख अघोरलाई वज्रपाणि बोधिसत्व मान्दछन् । वज्रयानी बौद्ध मतअनुसार वज्रपाणि बोधिसत्व नागकुलका नाथ हुन् । नाग पशुपतिनाथको गहना हो । पाताललोकलाई नागलोक मानिएको छ । पाताललोक दक्षिण दिशामा अवस्थित मानिएको छ । अत: नेपालका बौद्धहरूले पशुपतिनाथको दक्षिणमुख अघोरलाई पातालवासी नागकुलका नाथ वज्रपाणि बोधिसत्व मानेका हुन् ।

सिन्धुघाँटीमा प्राप्त पद्मासनमा बसिरहेको, उन्नत खालको उध्र्वलिंग भएको, टाउकोमा राँगाको बडेमानको सिङ जडेको र वरिपरि विभिन्न पशुहरूले घेरिरहेको पुरुष मूर्तिलाई पशुपतिको मूर्ति मानिएको छ ।

रुद्रयामलतन्त्रमा भगवान् शंकरले महाचीनमा बुद्धरूप लिएको वर्णन छ (ज.व.रा., २०२० : ११६-१२२) । अत: रुद्रमामलतन्त्रको त्यस विधान अनुसार वर्षमा एकपटक पशुपतिनाथलाई बुद्धरूपी शंकरको रूपमा वन्दना गर्ने परम्परा छ । नेपालका बौद्धहरू कार्तिकशुक्लअष्टमीलाई मुखअष्टमी भन्दछन् । नेपालभाषामा मुखको अर्थ मुकुट हो । अत: त्यस दिन पशुपतिनाथलाई बुद्धको मुकुट पहिर्याएर भगवान् बुद्धको रूपमा पूजा गरिन्छ भन्ने बौद्धहरूको मान्यता रहेको छ (शाक्य, १०९८ : ८५) तर आजकल कार्तिकशुक्लअष्टमीका दिन पशुपतिनाथ मन्दिरमा त्यस्तो कुनै विधि संस्कार गरेको देखिँदैन ।

माघशुक्लचतुर्दशीका दिन छायादर्शनको अवसरमा भगवान् श्री पशुपतिनाथलाई पञ्चरंगी कपडा र पञ्चरंगी धागोले तयार पारिएको मुकुट पहिर्याइन्छ । आजकल त्यस मुकुटलाई कैलाश कुसुम भनिन्छ । त्यस दिन पशुपतिनाथलाई भगवान् बुद्धको रूपमा पूजा आराधना गर्न बौद्ध धर्मावलम्बीहरू पशुपतिनाथ मन्दिरमा जान्छन् (टण्डन, २०५३ : १४८-१४९) ।

शिवदेव द्वितीयको गोरखाको गोरखनाथ गुफास्थित संवत् १२२ को अभिलेखमा पञ्चरंग चित्रकर्मद्वारा वज्रभैरव भट्टारकको कारण पूजा गरिने विधानको उल्लेख छ (वज्राचार्य, २०३० : ५२३-५२५) । पञ्चध्यायनी बुद्धसँग पञ्चरंगको सम्बन्ध रहेको छ । पञ्चध्यानी बुद्ध रूपादि पञ्चस्कन्ध र पञ्चतत्वका प्रतीक हुन् । यसैगरी भगवान् शिवका पञ्चवक्त्र पनि पञ्चतत्वका प्रतीक हुन् । अत: पञ्चरंगसँग पञ्चवक्त्र शिवको सम्बन्ध रहेको छ । यसरी पञ्चवक्त्र शिव र पञ्चध्यानी बुद्धका बीच तात्िवक अन्तरसम्बन्ध रहेको छ । यस सन्दर्भमा बुद्ध मुकुट भन्नाले पञ्चध्यानी बुद्धको मुकुट भन्ने बुझ्नुपर्छ । अत: छायादर्शनको अवसरमा भगवान् श्री पशुपतिनाथलाई पहिर्याइने पञ्चरंगी कपडा र पञ्चरंगी धागोबाट बनाइएको मुकुटलाई बौद्धहरूले बुद्धको मुकुटको रूपमा मानेको बुझिन्छ ।

लिच्छवि राजा नरेन्द्रदेवले पशुपतिमा आफूले बनाएको ठूलो धाराको हेरचाह गर्ने जिम्मा शिवदेव महाविहारका चातुर्दिक आर्यभिक्षुसंघलाई दिएका थिए (वज्राचार्य, २०३० : ४९९, ५०१) । जयदेव द्वितीयले पशुपतिनाथलाई चाँदीको अष्टपुष्पिका चढाएर आफ्नो वंशावलीसहित पशुपतिनाथ मन्दिरमा अभिलेख राखेका थिए । पद्यमय त्यस अभिलेखका रचयिता बौद्ध धर्मावलम्बी बुद्धकीर्ति थिए (वज्राचार्य, २०३० : ५५२, ५६१) । यसरी भगवान् श्री पशुपतिनाथ र पाशुपतक्षेत्रको संरक्षण, संवद्र्धन र विकाशमा बौद्ध धर्मावलम्बीहरूको सकारात्मक भावना र सहयोग रहेको स्पष्ट हुन्छ ।

पशुपतिनाथको महास्नानमा मैथिली झा ब्राह्मणहरूको अग्रसरता रहेको हुन्छ । पशुपतिनाथलाई महास्नानको महाभोग अर्पण गर्दा पशुपतिनाथ मन्दिरको दक्षिणढोकाको सामुन्ने रहेको धर्मशिलामाथि कुसुले नाइकेले जटा नरिवलभित्र राखिएको नन्दीको सुनको प्रतिमा राख्दछ र त्यसै प्रतिमामाथि महाभोगको भुजा थुपारेर राखिन्छ । नन्दीको उक्त सुनको प्रतिमा कुसुले नाइकेकै जिम्मामा रहेको हुन्छ । महाभोगको भुजा पनि कुसुलेहरूले नै ग्रहण गर्छन् । पर्वपर्विणीहरूमा यी कुसुलेहरूले भगवान् श्री पशुपतिनाथको मन्दिरमा बाजा बजाउँछन् (टण्डन, २०५३ : १५४-१५५) ।

यी कुसुलेहरू प्राचीन पाशुपतमतका अनुयायीहरू हुन् । डा. गोविन्द टण्डनका अनुसार पाशुपत क्षेत्रमा आयोजना गरिने देशोद्धारपूजामा राजोपाध्यायदेखि लिएर वैद्य, राजभण्डारी, शाक्य, डंगोल (ज्यापू), मानन्धर र संगत (धोबी) पर्यन्तको पूर्ण सहभागिता हुन्छ (टण्डन, २०५३ : ५२५) । तर हालैको क्षेत्रगत अध्ययनबाट देशोद्धारपूजामा राजोपाध्याय, वैद्य, राजभण्डारी, डंगोल (ज्यापू) तथा खड्गीको सहभागिता रहने र खड्गीको हातबाट राजोपाध्याय, वैद्य, राजभण्डारी एवम् डंगोल (ज्यापू) ले राँगाको टाउकाको सिउ (शिरोभाग) ग्रहण गर्ने परम्परा रहेको र त्यसमा कुनै जातिभेद नरहेको थाहा पाइएको छ ।

जातीय सम्मिलन नै नेपालको राष्ट्रिय एकता हो । यसरी पशुपतिनाथको विधि, व्यवहार र कर्म संस्कारमा जातीय मि श्रण एवं राष्ट्रिय एकताको भावना पाइन्छ, जुन कुरा नेपाल राष्ट्रको निर्माण र नेपाली राष्ट्रियताको प्रबोधन, प्रवद्र्धन र विकासका लागि नितान्त आवश्यक छ । यस राष्ट्रिय आवश्यकताको परिपूर्ति पशुपतिनाथको विधि व्यवहार र कर्म संस्कारमा पाइने हुनाले पशुपतिनाथ नेपालका राष्ट्रदेव हुन् ।
(डा. गुरुङ इतिहास र संस्कृतिका ज्ञाता हुन् ।)


प्रतिक्रिया दिनुहोस !

Unity

working together is no longer optional-it is a matter of compulsion

Annapurna Media Network has announced the Unity for Sustainability campaign which comes into force from January 1, 2022. The main aim of this campaign is to 'lead the climate change dialogue' working closely with all the stakeholders on sustainable development mode, particulary focusing on climate-change issues.