मुजुरे साबुन

मुजुरे साबुन

म २०१३ सालको कुरा गर्छु । कुरा साबुनको गर्छु पहिले ।म ६ वर्षको पुगेर सात वर्षको लागेँ जेठमा । व्रतबन्ध भएको थिएन । कपाल काटिएको पनि थिएन । आमाले तीन चुल्ठा बाटिदिनुहुन्थ्यो । केटी मानिसका भने दुई चुल्ठामात्रै बाटिन्थ्यो— पछाडिपट्टि । केटा मानिसका तीन चुल्ठा हुन्थे । पछाडि दुई र अगाडिको चुल्ठी कानतिरबाट घुमाएर पछाडिको चुल्ठीमा कसेर बाटिन्थ्यो, सितिमिति नखुस्कियोस् भनेर ।

Image may contain: 1 person, hatमेरा पनि तीन चुल्ठी थिए । कपाल घना र कालो थियो । तोरीको तेल हालेर बाटेपछि त टिलिक्कै टल्किने भैगो, तर दिनभरि धुलीमाटीमा खेलेपछि त के चाहियो र लिसोले जमठ भइहाल्थ्यो कपाल ।

खाक्सीजस्तै दरफर्याउने गोडा हुन्थे । सातसात दिनमा सीमाधारोमा लगेर नुहाइदिनुहुन्थ्यो आमाले । कपाल नुहाउन माटोकै प्रयोग हुन्थ्यो । नुहाउने माटो दुई प्रकारका हुन्थे— कमेरो जसलाई सर्वोत्तम मानिन्थ्यो । अर्को हुन्थ्यो लेस्याइलो र खरी रङको जसको नामै नुहाउने माटो थियो । कमेरो माटो लिन निकै टाढा जानुपर्ने भएकाले चल्तीको ता नुहाउने माटै थियो । त्यो पनि हिउँदमा गएर ल्याउनुपथ्र्यो । बर्खामा त खानीमा पानी भरिन्थ्यो । वर्ष दिनलाई नुहाउन पुग्ने गरी सबैले घरघरमा त्यो माटो जम्मा गरेर राख्थे । लुगा धुन त खरानीपानी नै हो, काठका मुंग्राले पिटीपिटी । नैनसुतका दौरासुवाल धुनका लागि असनमा गएर भोटेसाबुन ल्याउनुपर्छ भन्थे । कसैकसैले रिठ्ठाका दाना ढड्याएर लुगा धुने, नुहाउने गर्थे । धेरै त पाए पो !

कस्तो अनौठो कुरा हगि ? पचास-पचपन्न वर्षअघिको कुरा न हो यो । हो कि होइनजस्तो । एकादेशको कुराजस्तै । कसरी बदलिइरहेको छ मानिस, उसको समाज र विश्व परिवेश । कल्पना हुन्छ यस्तै क्रमले मानिसका जीवनशैली अगाडि जाने हो भने यो पृथ्वीको कायापलट हुनसक्छ । तर सृष्टिको कानुन फेरबदल गर्न त मानिसको पिताम चल्नेछैन । एक प्रकारले मुद्दा चलिरहेको छ मानिस र सृष्टिका बीचमा । त्यसको किनारा कसरी लाग्ला ? यही मात्र चिन्ता हो ।

अझ पानी, शौचालयका कुरा गरौं । गाउँघरमा धारा कुवा हुन्थे, पर खोल्चातिर । भैंसीलाई आहाल राख्ने पोखरी हुन्थे । आजकालका जस्ता कोठामै जोडिएका शौचालय कता पाउनु ? दिसा बस्न पर्यो भने लोटामा पानी लिएर बनेलीतिर दगुर्ने हो । पिसाप लाग्दा कान्ला करेसा खोज्ने हो । बूढो, असक वा बच्चाका लागि पित्तले कोपरा राखिएका हुन्थे । खानेपानी लिन डोकामा गाग्री राखेर धारामा धाउनुपर्ने, एक घन्टा त्यसै बित्थ्यो । आइमाई माटैले नुहाउँथे र केटाकेटीलाई पनि यसैले नुहाइदिन्थे ।
लोग्नेमानिस त धारामा त्यसै खल्लमल्ल गरेर नुहाउँथे, माटो न साँटो । नुहाउँदा आइमाईहरू यस्सो ओढ्नेसोढ्नेले बेरिन्थे तर लोग्नेमानिसको त उही हो— ठाडो लँगौटी ।

इन्डिया जाने कसैकसैले बेलायती साबुन ल्याउँथे । उसलाई भेट्न जाने मानिसलाई सुँघ्न दिँदै भन्थे, 'हेर त कस्तो वासना आउँछ !' । घरमा उर्दी हुन्थ्यो, 'यो साबुन नचलाओ है ! यो ता औषधि हो । कसैको पिसाब खुलेन भने नाइटोमुनि यो साबुन दलेपछि तुरुन्तै पिसाब खुल्छ । जतन गरेर राख !' लौ अब नुहाएन के बेलायती साबुनले । तर कसैका घरमा आइमाई सुत्केरी हुनेछ भने खोइ कहाँबाट सानो टुक्रा साबुन ल्याएर जतनसँग राख्थे, बच्चालाई नुहाउन भनेर । त्यो साबुन मैले हाम्रै घरमा पनि देखेको थिएँ । नुहाउन ता होइन सुँघ्नसम्म पाएको छु ।

आमाको सुत्केरी हुने बेला भएकाले आमोईले कता गएर हो बेलायती साबुन ल्याउनुभयो । मैले 'साबुन सुँघ्छु' भनेर हत्ते गरेपछि नेपाली कागजमा राम्रोसँग बेरिएको, सानो निमकिन बिस्कुटजत्रै, तर त्योभन्दा धेरै पातलो साबुन खोलेर मलाई सुँघ्न दिनुभो । अहा ! कस्तो हरर वासना आउँथ्यो त्यसको । मैले छुन लाग्दा भने उहाँले भन्नुभो, 'नछो भाँचिन्छ । अर्काको माल, बुझाउनुपर्छ ।' त्यसपछि भने जतनसँग दलिनमा घुसार्नुभएको याद छ मलाई । यो कुरा आमाले जेठी बहिनी, लक्ष्मी पाउने बखतको हो, त्यस्तै तेह्र-चौध सालतिरको । देख्नु भो त तमासा !

म पनि कता अलमलिएँ अहिले । जुत्ताका कुरा पनि गर्न खोज्दै थिएँ । कताबाट साबुन आइपुग्यो, त्यो पनि बेलायती । भैगो जुत्ताका कुरा पछि नै गरूँला । पहिले बेलायती साबुनकै कुरा सकूँ । वासना आउँछ नि, हरर्र, त्यसैले ।

२०१४ साल चैतमा मेरो व्रतबन्ध भयो । त्यसपछि मलाई लुतो आयो । सुके लुतो । शरीरका जोर्नीजोर्नी चिलाउने । कन्याउँदा त असाध्यै मजा लाग्ने, तर कतिमात्रै कन्याउने, कहाँमात्रै कन्याउने ! सबैभन्दा मर्का भने काछ चिलाउने । अरूले देख्दा कस्तो असभ्यजस्तो लाग्ने, तर के गरूँ आफ्नो मर्का त्यहीँ छ । नङले कन्याएर धीतै मरेन । त्यसैले मकैको खोयाले कन्याउँथे म । यसरी खोयाले फराएपछि खरानी दल्थेँ । चहर्याएर पानी बग्थ्यो । मैले निकै हैरान पाएँ । एक साँझ आमासँग बाले सोध्नुभो, 'यो बच्चोले हैरान पायो । यसले अँगेरी खप्न सक्ला ? '

'अँगेरी रे ! सक्तैन यो बालकले । हाम्रा दाइले (मामा विष्णुप्रसाद) परार साल लुतो आएर निकै दुःख पाउनुभयो । एक दिन बाले अँगेरी कुटेर जीउभरि दलिदिनुभएछ । एकै छिनपछि दाइलाई डाहा, छटपटी चलिहाल्यो । घर अगाडिको सिउँडीबार फटक्कै नाघेर दिनभरि भैंसी आहालमै बस्नुभएछ । त्यसरी च्यापुसम्म पोखरीमा डुबेर यो बच्चाले अँगेरी कसरी खपोस् !' आमाको प्रतिक्रिया यस्तो आयो । मलाई अँगेरी भने लगाइएन, धन्य ! त्यो डाहा मैले खप्न परेन ।

ए ! अँगेरी भनेको के हो ? थाहा होला नि ! थाहा नभए म भन्छु, अँगेरी एक जातको वनस्पति हो । सानो खाले रूख हुन्छ यसको । ज्यादै कमजोर हुन्छन् डाँठ र हाँगा पनि । त्यस्तै भएकाले ठूलठूला हाँगा पनि सजिलैसँग मर्काएर लाछ्न सकिन्छ । यसका बोक्रा पनि राम्रा देखिँदैनन्, भद्दा, पटपटी फुटेका । हो यही अँगेरीको पात भने बिखालु हुन्छ । गाईबाख्राले खाँदैनन् । कतै झुक्किएर खाए भने जिब्रो सुनिने, पेट फुल्ने हुन्छ । अँगेरीको बिख मार्न खरानीपानी खुवाइन्छ । निकै अँगेरी खाएको छ भने त्यो बस्तु बाँच्तैन, पेट फुलेर मर्छ । यस्तो बिख मानिसको लुतोमा दल्दा के हालत होला ? धन्य, मैले अँगेरीको पीडा भने खप्नु परेन । जोगिएँ ।

बा काठमाडौं आउनुभयो— अरू काम पनि थिए होलान् । साँझ घर फर्किनुभो, अनि कोटको खल्तीबाट झिकेर 'ला ! यो कार्बोलिक साबुन ल्याइदिएको छु । जतन गरेर यसले नुहा ! लौ तैं राख् ला !' भनेर एउटा सानो कागजको बट्टा मेरो हातमा दिनुभो । मेरो हात हत्तपत्त नाकमा पुग्यो— अहा ! क्या मीठो वासना आउने हररर्र ! टुकीको नजिकै गएर त्यो बट्टा खोलेँ मैले । बट्टाको बाहिरी भागमा भने मुजुर चरोको चित्र थियो । भित्रपट्टि झिलझिले कागजमा बेरिएको दुई अम्मलको साबुन थियो— पातलो ।

त्यसको रङ भने कालो थियो । हर्हरी वासना छुट्यो । अनि त आमालाई पनि खपिनसक्नु भएछ क्यारे, 'खोइ खोइ ! कस्तो साबुन रहेछ त्यो ? धेरै वासना आइसक्यो !' भन्दै मेरो हातको साबुन लिएर ओर्काइफर्काई गरेर हेर्न थाल्नुभो । अनि मलाई भन्नुभो, 'लौ बट्टामा हालेर राख ऐले ! तेरा अरू साथीलाई नदेखा यो साबुन ! तिनले भेटे भने ता दलेर एकैचोटिमा सकिदिन्छन् । भोलि बिहान म तँलाई नुहाइदिऊँला धारामा लगेर है ! खोइ ले यो साबुन म राखिदिन्छु जतन गरेर !'
'नाइँ, दिन्न के ! म नै राख्छु तकियामुनि । यस्तो वासना आउँछ ।'
'राख् लौ तैं राख् ! तर भाँच्लास् नि !'
'भाँच्तिनँ ।'

बा तल आउनुभो लुगा फेरेर । मेरो हातमै थियो साबुन । अनि त्यो साबुन हातमा लिँदै भन्नुभो, 'ल हेर देखिस् त साबुन ? कस्तो महँगो नि तीन मोहर तिरेर ल्याएको । आमाहरूलाई एकएकवटा फरिया पनि ल्याइदिएँ । फरियाको पनि तीन तीन मोहर नै पर्यो । कति महँगी बढेको यो ? सहर ता पस्नै नसकिने भयो । माथि नै छन् फरिया, ल्याएर बत्तीमा हेर त ! रङ मन पर्छ कि पर्दैन ? '

'अब रङ मन नपरे पनि को जाने, कहिले जाने फिर्ता गर्न ? ' यो आमोईको प्रतिक्रिया र प्रश्न थियो ।
'त्यै दाह्रेको कोठीबाट ल्याएको त हो । त्यसको कोठी ता तिमीले पनि देखेकै छ्यौ ।' बाले भन्नुभो ।
'देख्न त देखेकी छु । तर त्यो दाहे्र ठगजस्तो लाग्छ मलाई त ।'

'पसले, त्यसमाथि काइँया माडबारी ! ठग्नैलाई त देश छोडेर यहाँ बल्छी थाप्न आएका हुन् । उसले पैसा पुगनपुगमा मिलाएरै दिएको छ मलाई । उधारो पनि दिन्छ । उसको कोठीमा त्यस्तै नयाँ ग्राहक छन् भने मलाई आँखा सन्काउँछ । मेरैअगाडि मैले ल्याएजस्तै धोती दुईदुई रुपियाँमा बेच्यो उसले । मलाई तीन मोहरमात्रै लियो नि त !' बाले दाहे्र माडबारीले गरेको व्यवहार बताउनुभयो ।

'होला यी धोती एक रुपियाँ पर्ने होलान् । हामीसँग मोहर नाफा खायो, अरूसँग रुपियाँ नै बजायो ।'
'त्यसो ता होला । माडबारी हो, उसले त आफ्नै बाबुलाई पनि नाफा नखाई छोड्दैन । भनेर के गर्ने अब? '

यी भए माडबारीतिरका कुरा । मेरो कुरा त कार्बोलिक साबुनतिर छ । त्यो रात तकियामुनि साबुन राखेर सुत्न खोजेँ । निद्रै नलाग्ने । घरिघरि साबुन झिकेर सुँघ्न मन लाग्ने । निकै छटपटीपछि एउटा हात तकियामुनि घुसारेर साबुनलाई मुठीमा लिएँ । यसले मेरो छटपटीमा निकै राहत दियो । अनि म पनि निदाएछु ।

भोलिपल्ट बिहान घामको पार लागेपछि आमाले भन्नुभो, 'ए ! हिँड् नुहाउन जाने अब । साबुन खोइ नि ?'
'यी !' मैले मुठी खोलेर साबुन देखाएँ ।'के आसर्जे ! रातभरि पनि हातमै लिइस् कि कसो ? '
'अँ, तकियामुनि राखेर सुतेको म ता । मेरो ओछ्यानै वासना आउँछ अहिले । कस्तो मीठो वासना छ ।' मैले आमातिर हेरेर मुन्टो हल्लाएँ । हुन पनि त्यो साबुन हात परेपछि लुतो चिलाएकै थिएन । साबुनको खुसीले लुतो चिलाउनै बिर्सियो सायद ।

आमाले मलाई सीमाधारोमा लिएर जानुभयो । उहाँले सानो डोकीमा गाग्री बोक्नुभएको थियो । म भने आमाभन्दा धेरै छिटो पुगेँ धारामा । त्यो धारोमा गाउँका सबै मानिस जान्थे— नुहाउन, लुगा धुन, पानी लिन । त्यो दिन पनि मसरहका र मभन्दा जेठा दाजु-काकाहरू थिए धारामा । कोही नुहाइसकेका, कोही गोलले दाँत माझ्दै गरेका, कोही भने खलमल नुहाइरहेका । सीमाधाराको पानी पनि अचम्मको थियो— गर्मीमा नुहाउँदा चिसो र शीतल अनि जाडोमा नुहाउँदा भने एकदम न्यानो— हर्र बाफ छुट्ने ।मैले आफूसरहको कुन साथीलाई हो साबुन देखाएँ, सुँघ्न दिएँ । ऊ कराइहाल्यो, 'ए ! ऊसँग त साबुन छ, कस्तो मीठो वासना आउने बाबै !'

'ए ! हो र ? खोइ हेरौं !' भन्दै नुहाउँदै गरेका दाजु मनेर आएर साबुन मागे । मैले दिएँ । उनी त हत्त न पत्त साबुन झिकेर टाउकामा दल्दै धारातिर कुदे । उनका पछि लाग्ने तीनचारजना थिए, 'ए दाइ ! ए दाइ ! मलाई पनि अलिकता !' भनेर टाउको थाप्ने । त्यसपछि ता नुहाइसकेका दुईजना पनि लुगा खोलेर धाराभित्र छिरे ।

अब मेरो साबुनको अस्तु पनि बच्ने लक्षण नदेखेर होला म ता डाँको छोडेर रुन थालिहालेँ । 'ए दाइ ! खोइ लेऊ मेरो साबुन आँ हाँ हाँ ! बालाई भन्दिन्छु । ए आमा, म आमालाई भन्दिन्छु आँ हाँ हाँ हाँ !' म डिलमा उभिएर रुन थालेको छु । आँखा भने धारामा झुम्मिएका छ-सातजना दाइ, काकाका हातमा छन्, यो सम्झना छ मलाई । तिनका बीचमा यस्तो आवाज आइरहेको छ, 'ए दाइ ! अलिकति यता दलिदेऊ न ! ए दाइ ! यता, यता, दाइ यता ! खोइ मैले छुनै पाइनँ ।' साबुनचाहिँ तिनै दाइको हातमा थियो जसले मसँग मागेर लगेका थिए ।

उनले आफ्नो टाउकामा राम्रैसँग लगाए । अरूका टाउकामा साबुन छुवाइदिन्थे र भन्थे, 'लगाइदिएको छु, माडमाड बजिया हो !' अहिले त्यो दृश्य सम्झेर हाँसो उठ्छ । के दलेको होस् साबुन र के माड्ने ? भनेर । त्यहाँ त मेरो रुवाइ थियो— अविस्मरणीय ।

आमा आइपुग्नुभो । म आमाको घुँडामा छाँद हाल्न पुगेँ, 'आमा ! मेरो साबुन !' भनेर । आमा रिसाउनुभयो, 'तिम्लाई बजिया हो ! उसको लुते साबुन खोसेर बालकलाई यसरी रुवाउने ? खोइ ले यता साबुन ! म चड्कन लगाऊँ तँलाई !'

म दुवै हातले आँखा माडेर रुँदै थिएँ । आमाले ती दाइबाट साबुन खोसेर लिनुभयो— 'लौ हेर त यी ! साबुन त आधा पारिदिएछन् ए दलेर । पख बदमास मोराहरू हो !' खल्याकखुलुक नुहाएर उनीहरू धाराबाट भागे । अनि मलाई भन्नुभो आमाले, 'म भन्दै थिएँ नि कसैलाई नदिनू भनेर । भो नरो ! ल लुगा फुकाल् अब !'

म लुगा फुकालेर धारामा गएँ । ठूलो थियो धारो । झ्वाट्ट पस्दा त निसास्सिने नै । आमाले साबुन दलेर मिचीमिची नुहाइदिनुभो । यसै बीचमा मजत्रै दुईजना मेरा भतिजा पर्ने दौंतरी पनि नुहाउन आए । उनीहरूले मैले नुहाएको हेरे टुलुटुलु । म तिनलाई इख्याउन थालेँ, 'यी हेर त साबुन ! बाले ल्याइदिनुभएको । कस्तो वासना आउँछ । सुँघ्छौ ? '

तिनले मेरो हातको साबुन सुँघे, 'अहा ! कस्तो वासना आउँदो पो रहेछ !'
'आउँदैन त, यसको बट्टामा मुजुर चरो छ बाबु !'
'हामी पनि त्यसले नुहाऊँ न !' एकजना भतिजाले विस्तारै भन्यो ।
'हुन्न बाबु ! यो त लुतोको ओखती हो । यसलाई लुतो आएको छ । यो साबुनले नुहायौ भने ता यसको लुतो सर्छ तिमीहरूलाई ।' आमाले तिनलाई सम्झाउनुभो । उनीहरूको मुखाकृतिको अड्कल म यतिखेर गर्छु— बरु लुतो सरे पनि सरोस् ! यस्तो वासना आउने साबुन रहेछ । नुहाउन पाए हुने ।

त्यो दिनपछि आमाले एक्लै धारामा जान दिनुभएन मलाई । उहाँले नै लिएर जानुभो साथमा । चारपाँच दिन पछिदेखि मेरो चिलाउने लुतो पनि हराउँदै गयो । साथीका बीचमा त्यो मुजुरे साबुनको चर्चा पनि सेलाउँदै गयो ।


प्रतिक्रिया दिनुहोस !

Unity

working together is no longer optional-it is a matter of compulsion

Annapurna Media Network has announced the Unity for Sustainability campaign which comes into force from January 1, 2022. The main aim of this campaign is to 'lead the climate change dialogue' working closely with all the stakeholders on sustainable development mode, particulary focusing on climate-change issues.