द मेकिङ अफ 'अवतार'

द मेकिङ अफ 'अवतार'

समयले सबै पीडालाई भुलाउनसक्ने सामथ्र्य राख्छ । बाल्यकालका पीडा, युवा अवस्थाका पीडा हुन् या जीवनका अनेक चरणका पीडा समयसँगै विस्तारै बिलाउँदै जान्छन्, समयले बनाएको गहिरो घाउमा समयले नै खाटा लगाउँछ । हाम्रोजस्तो समाजमा चाहिँ यही समयले झन्झन् पीडा थप्दै जाँदो रहेछ । यस्तो किनभने यो समय समाज र विकासको अवधारणाबाट गाइडेड छैन, राजनीतिबाट छ । केही वर्षयता हामीले ठूला परिवर्तन देख्यौं । तर, हामीले अझै पनि देशमा तथा संसदीय व्यवस्थामा 'पोलिटिकल कल्चर' विकसित भएको देखेका छैनौं । अहिले पनि हाम्रा लागि हाम्रै देशको राजनीति एउटा 'पज्जल' हो, जुन न अनुमान गर्न सकिन्छ न सोचिएका कुनै विकल्पअनुसार चलिरहेको हुन्छ ।

Image may contain: 1 person, beard and closeupतर, यस्तो हुन थालेको आज होइन । हाम्रो राजनीतिक इतिहास नै अत्यन्त पीडादायी छ । समयअनुसार जे सोचिएको थियो त्यो भएको छैन, जे कल्पना पनि गरिएको हुँदैन, त्यो बारम्बार हामीमाझ आइरहेको हुन्छ । राजनीतिमा देखिएको यस्तो प्रवृत्तिले हाम्रो समाज तथा जीवनलाई लथालिंग पारेको छ । हाम्रा आवश्यकतामाथि र दैनिक जीवनयापनमा यही राजनीतिले एउटा ठूलो व्यंग्य गरिरहेको छ । मलाई थाहा छ, हाम्रो देशमा एउटा सानो सलाई, नुन, खानेपानी तथा औषधिको मूल्य थपघट हुनुमा पनि राजनीतिको ठूलो प्रभाव पर्छ ।

गत वर्ष गएको विनाशकारी भूकम्प र लगत्तै भएको भारतीय नाकाबन्दीका कारण हामीले ठूलो समस्या भोग्नु पर्यो । भुकम्प गएलगत्तै राजनीतिक दलहरू एकअर्कासँग मिलेजस्तो गरे । लामो समयदेखि सहमति नभएका बुँदामा सहमति भयो । र, संविधान घोषणा भयो । संविधान जारी भएको यत्तिका समय भइसक्दा पनि अझै हामीले राजनीतिको स्टेबल स्वरूप देख्न सकेका छैनौं ।

यो त अहिलेको राजनीतिको परिदृश्य भयो । अब केही समय अगाडि फर्कौं । देशमा १० वर्षे द्वन्द्वले धेरै समस्या निम्तियो । यही द्वन्द्वका कारण मेरो जीवनमा पनि निकै मोडहरू आए । देशमा सशस्त्र द्वन्द्व हुँदैनथ्यो भने लमजुङमा म पढिरहेको स्कुल बन्द हुँदैनथ्यो, मैले तय गर्ने बाटो अर्कै हुने थियो । लमजुङको स्कुल बन्द भएपछि म चितवन गएँ, नयाँ परिवेशमा आफूलाई पाएँ ।

त्यति बेला म चितवनबाट छुट्टीमा लमजुङ जाँदा अनेकौं ठाउँमा प्रहरी तथा सेनाका चेकिङ हुन्थे । ठाउँठाउँमा गाडीबाट झरेर १० मिनेटजति हिँड्दै आफ्नो झोला खोलेर देखाउनुपर्ने हुन्थ्यो । एउटा स्कुले विद्यार्थी म, झोलामा स्कुलका किताब लिएर घर जान्थेँ । ती किताबबारे मैले प्रहरी तथा सेनालाई ब्रिफिङ गर्नुपर्ने हुन्थ्यो । घरमा गएपछि देशको राजनीतिका कारण मैले त्यस्तो दुःख पाएको हुँ भनेर बुवाममीले सुनाउनुहुन्थ्यो ।

फलस्वरूप मेरो मनमा थिग्रिएर राजनीतिप्रति एउटा वितृष्णा बसिरहेको थियो ।केही समयपछि शान्तिवार्ता भयो, केही बुँदे सहमति भए । म पनि समाचारमाथि काम गर्न थालेँ । यहाँ पनि मलाई राजनीतिले नछोई रहेन । यसको कारणले गर्दा राजनीतिसँग म नजिक भएँ । प्रविधिले जसै फड्को मारिरहेको थियो, म पनि राजनीतिक घटनाक्रमसँग नजिक भइरहेको थिएँ । मोबाइलमा अब विभिन्न सञ्चारमाध्यमका याप्स आउन थाले । राष्ट्रिय तथा अन्तर्राष्ट्रिय सञ्चारमाध्यमका त्यस्ता याप्समा सबैभन्दा बढी पप अप राजनीतिसँग सम्बन्धित समाचारकै आउँछन् । यही कारण पनि मैले राजनीतिलाई आफ्नो जीवनबाट कहिल्यै टाढा भएको देख्न पाइनँ ।

अनि यही राजनीतिलाई मेरुदण्ड बनाएर लेखेको हुँ, उपन्यास 'अवतार' ।'अवतार' सरसर्ती भनिएको एउटा कथा होइन । यसमा राजनीतिक क्यारेक्टर छन्, समाजका मिथ र विश्वासबाट गाइडेड भएका क्यारेक्टर छन् । र, हाम्रो समाजमा बारम्बार सुनिने हल्लाहरू जुन समयले कालान्तरमा इतिहास बनाउँछ, त्यसले मभित्र एउटा फरक स्वरूप निर्माण गरिरहेको रहेछ । यी सबै प्रभाव र ममा भएका विचारको समि श्रणले जन्माएको हो, 'अवतार' ।

यति ठूलो राजनीतिक अस्थिरता, सामाजिक अस्तव्यस्तताबीच पनि हामीकहाँ सपनाहरूको ठूलो अर्थ छ । हामी सपनाहरू देखिरहेका छौं, कतिपय सन्दर्भमा राजनीतिक सपनाले हामीलाई भोलिका लागि आशावादी बनाएका छन् भने कतिपय सन्दर्भमा हाम्रा सपनाहरू लोककथाहरूमा आधारित छन् । लेखिएका र नलेखिएका मिथ र हाम्रो सामाजिक संरचनालाई हेर्ने हो भने हामीले निकै धेरै कथाहरू हाम्रो वरपर घुमिरहेका पाउँछौं ।

समाजको विभेद होस् या राजनीतिक आस्थाका कारण छिन्नभिन्न भएका सामाजिक परिस्थितिहरू नै किन नहुन्, सबैले हाम्रो जीवनलाई कतै न कतै प्रभाव पारिरहेका हुन्छन् । यी सबै कुरा लेख्नुपर्छ भन्ने मलाई तब लाग्यो— जब मभित्र यी कुराहरू उकुसमुकुस हुन थाले ।

मैले उपन्यास 'अवतार' यसकारण पनि लेखेको हुँ— म आफूले बाँचेको समयलाई कलाका माध्यमबाट प्रस्तुत गर्न चाहन्थेँ । १३ फ्रेबुअरीको रात जब मैले उपन्यासको अन्तिम वाक्य लेखेँ, मैले आफूभित्रबाट कतै हराइरहेको खुसीलाई बल्ल महसुस गर्न थालेँ । यसको अर्थ के भने मैले आफ्नो खुसी शब्दहरूमा व्यक्त मनको पोयो फुकाएपछिमात्र भेट्ने रहेछु ।

राजनीति भनेको एउटा पहेली हो, समाधान गर्न नसकिने एउटा 'पज्जल'÷'रिडल' हो भन्नेमा म विश्वस्त भएँ । के पनि साँचो हो भने जीवन पनि त यस्तै पज्जल हो, जुन कहिल्यै निर्धारित गोरेटोमा हिँड्दैन, जुन कहिल्यै समाधान गर्न सकिँदैन ।

यो राजनीति र हाम्रो समाजका विशेष घटनाहरूले उपन्यासमा प्राथमिकता पाउनुको अर्को कारण हाम्रो समाजमा लेखिइरहेका अरू उपन्यास पनि हुन् । पछिल्लो समय नेपाली साहित्य निकै उर्वर भएको मानिन्छ । त्यसमाथि पनि पछिल्ला केही वर्ष बजारमा अत्यन्त छिटोछिटो नयाँनयाँ उपन्यास आइरहेका हुन्छन् । म ती उपन्यासको 'क्लोसेट' पाठक हुँ । ती उपन्यास पढ्दा मलाई सधैं केही न केही खड्किरहन्थ्यो । जस्तो कि— एउटा उपन्यासमा म जीवन पाउँथे, हाम्रो समाज पाउँथे र अर्कोमा राजनीति पाउँथे, राजनीतिक विचारधाराका कुरा पाउँथे । तर, मैले सोचेजस्तो कथा लेखिएको उपन्यास पाइनँ जसमा राजनीति र हाम्रो समाजको कनेक्सनलाई कलात्मक रूपमा लेखिएको होस् ।

हामी पछिल्लो समय विषय र कथामा जति समृद्ध हुँदै गएका छौं, हाम्रो राइटिङ स्टायल र प्रस्तुतिको शैलीचाहिँ मनोटोनस हुँदै गइरहेको मैले महसुस गरेको थिएँ । त्यसैले पनि म प्रस्तुति, विषय र प्लटमा नयाँ भएको एउटा कथा सिर्जना गर्न चाहन्थेँ, जुन हाम्रो जीवनसँग नजिक होस् । त्यसैको फलस्वरूप उपन्यास बन्यो, अवतारको जन्म भयो ।

गत भदौ÷असोजतिर हुनुपर्छ । एक बिहान म चिया पिउनका लागि घरबाट निस्किएर चोकमा पुगेको थिएँ । त्यही चोकनजिकै एक युवाले त्यही बिहान आत्महत्या गरेछन् । चिया पसलमा केही समय त्यो आत्महत्याबारे निकै धेरै टीकाटिप्पणी गरिए । ती युवाको आत्महत्याको कारण खुलेको थिएन, र चोकमा ती कारणबारे अनेक अनुमान गरिएका थिए । यी अनुमानहरूमा ती युवाको आत्महत्याका कारक जीवन, प्रेम वा सफलता÷असफलतामात्र थिएनन्, राजनीति पनि प्रमुखताका साथ आइरहेको थियो । मलाई त्यही समय महसुस भयो— राजनीति हामी नेपालीको नशानशामा भेटिन्छ— चाहे राजनीति मन पर्दैन भन्नेको होस् या आफूलाई राजनीतिबाट टाढा राखेको छु भन्नेको नै किन नहोस् । यस्तो हुनु राम्रो पनि हो, नराम्रो पनि हो । यसले समाजलाई फाइदा पनि गर्छ, बेफाइदा पनि गर्छ ।

त्यो दिनभर मेरो मनमा यस्तै राजनीति र हाम्रो समाजको कुरा खेलिरह्यो । त्यसको केही दिनमा देशमा सरकार परिवर्तन हुने, सरकारमा भएका राजनीतिक पार्टीहरूले सरकारलाई दिएको समर्थन फिर्ता लिनेजस्ता हल्लाहरू चल्न थाले । यस्ता हल्ला चल्न थालेको केही दिनमा नभन्दै सरकार कमजोर देखियो, त्यसअघि कमजोर भनिएको प्रतिपक्ष निकै बलियो देखियो । राजनीतिक पार्टीहरूको आस्था र विचार, सिद्धान्त र नीतिका कारण यो भएको थिएन । किनकि हाम्रो देशमा यस्तो राजनीतिक 'कल्चर' अहिलेसम्म देखिएको छैन ।

ती युवाको आत्महत्या र राजनीतिक दलको आस्थाविहीन, नीतिविहीन, संस्कारविहीन राजनीतिका कारण मेरो मनमा निकै दिन विचारको संघर्ष चलिरह्यो ।अर्कोतिर अमेरिकामा भएको राष्ट्रपतीय निर्वाचनलाई पनि मैले यसपटक नजिकबाट 'फलो' गरिरहेको थिएँ । अमेरिकाजस्तो विकसित देशमा पनि यसपटक राष्ट्रपतिका दुई प्रमुख उम्मेदवार हिलारी क्लिन्टन र डोनाल्ड ट्रम्पले एकअर्काको शारीरिक कमजोरीमाथि व्यंग्य गरिरहेका थिए ।

उनीहरूले विभिन्न ठाउँमा दिएका भाषण सुन्दा त्यो कुनै विकसित देशको राष्ट्रपति उम्मेदवारले गर्ने भाषण हो भन्ने अनुमान गर्न सकिँदैनथ्यो । यो दृश्यका कारण पनि राजनीति भनेको एउटा पहेली हो, समाधान गर्न नसकिने एउटा 'पज्जल'÷'रिडल' हो भन्नेमा म विश्वस्त भएँ । र, फेरि के पनि साँचो हो भने जीवन पनि त यस्तै पज्जल हो, जुन कहिल्यै निर्धारित गोरेटोमा हिँड्दैन, जुन कहिल्यै समाधान गर्न सकिँदैन ।

मैले अमेरिकी राष्ट्रपति निर्वाचन, बेलायतमा ब्रेक्सिट, ग्रिसको मन्दी, भारतीय राजनीति सबैलाई नजिकबाट हेरिरहँदा आफैं झन्झन् अलमल भइरहेको पाइरहेँ । राजनीति त बुझ्न नसकिने कुरा रहेछ, जुन एउटा ठूलो पहेली रहेछ । अनि जीवन पनि । यही मेरो बुझाइले 'अवतार' जन्माएको हो ।
(घिमिरेको पहिलो उपन्यास 'अवतार' केही दिनमै बजारमा आउँदैछ ।)


प्रतिक्रिया दिनुहोस !

Unity

working together is no longer optional-it is a matter of compulsion

Annapurna Media Network has announced the Unity for Sustainability campaign which comes into force from January 1, 2022. The main aim of this campaign is to 'lead the climate change dialogue' working closely with all the stakeholders on sustainable development mode, particulary focusing on climate-change issues.