पाठशालाहरू जेल बन्नु हुँदैन

पाठशालाहरू जेल बन्नु हुँदैन

शिक्षाको मूल उद्देश्य एक बृहत्तर नागरिक बनाउनु हो । यस्तो नागरिक, जो आफ्नै मेहनत र बलबुताले कमाउन सकोस् । जीविका चलाउन सकोस् । जसको आचरणमा सबैप्रति बराबरको भावना होओस् । अनि उसले जाति, धर्म र क्षेत्रभन्दा माथि उठेर समाजको उन्नति, प्रगतिबारे सोच्ने सामथ्र्य राखोस् । ऊ संवेदनशील, तर्कशील र वैज्ञानिक सोचको होस् ।थाहा छैन, मेरो कुरा कतिले बुझ्छन् । आज बिहान मैले एकजना परिचितका छोराछोरीलाई भेटेँ । १२ कक्षाको परीक्षा दिएको १७ वर्षे भाइका लागि दिदी राहदानी बनाइदिन गइरहेकी थिइन् । दिदी दुईमहिने शिशु छाडेर भाइका लागि गएकी रहिछन् । मैले भाइलाई सोधँे, 'तिमी राहदानी बनाउन एक्लै जान सक्दैनौ ? ' उसलेभन्दा अघि सरेर दिदीले भनी, 'हामीले उसलाई एक्लै कतै पनि पठाएका छैनौं । बुबाले मलाई मुम्बईदेखि फोन गरेर उसँग जान भन्नुभएको हो ।'

Prempal-sharmaहेरौं न, यो कुरा सामान्य देखिए पनि यसमा कति आयामहरू छन् । जो राहदानी बनाउन गइरहेछ, केही समयमै विदेश जाँदैछ । विदेश त ऊ एक्लै जाँदैछ । तर, आफ्नै देशको २० किलोमिटर पर्तिर रेलमा एक्लै जान उसलाई परिवारको अनुमति छैन । हाम्रो सम्पूर्ण शिक्षा प्रणाली यस्तै छ । हामी उनीहरूलाई एक स्वतन्त्र व्यक्ति बन्नै दिइरहेका छैनौं । यदि त्यो राहदानी लिन जाने केटालाई एक्लै पठाइन्थ्यो भने उसले बाटो आफैं पत्ता लगाउँथ्यो । टिकट आफैं काट्थ्यो । रेल स्टेसन वा सरकारी कार्यालय आफैं खोज्थ्यो । कार्यालयका प्रक्रिया बुज्थ्यो र धेरै अनुभव बटुल्थ्यो । यस्ता उदाहरण दिनहुँ हामी कति भेट्छौं कति । आज फारम भर्ने अन्तिम दिन भन्दै सबेरै स्वाँस्वाँ र फ्वाँफ्वाँ गर्दै कुदिरहेका बाबुआमा भेटिन्छन् । फारम छोराछोरीको हो, छोराछोरी सक्षम भइसके तर हैरानी आमाबाबुलाई । हामी केटाकेटीलाई आफ्नै खुट्टामा उभिने अवसरै दिँदैनौं ।

१५-१६ वर्षको बालकको व्यक्तित्व यस्तो विकास भइसकेको हुन्छ कि उसमा सारा संसार एक्लै घुम्न सक्ने सामथ्र्य हुन्छ । व्यक्तित्वको विकासका लागि कक्षामा पहिला दोस्रा नै हुनुपर्छ भन्ने होइन । माध्यमिक शिक्षा हासिल गरेको नवजवानमा संसारको भौगोलिक र राजनीतिक ज्ञान हुन्छ । अभिभावक पोस्ट् ग्रयजुएट सन्ततिका लागि पनि सम्पूर्ण तयारी आफैं गरिदिन्छन्, मानौं ऊ चन्द्रमामा गइरहेको छ । हामीले शिक्षालाई असल नागरिक निर्माणमा होइन, केवल कक्षा चढ्ने माध्यम मात्र बनाइयौं ।

के हो असल शिक्षा ?

हामीले साना बालबालिकालाई हाम्रै आसपासको कुरा सिकाएनौं र महादेश-महासागरबारे रटायौं । आफ्नो जिल्लाको नक्सा, नजिकको नदी, तलाउ, नहर, पाटीपौवा, चौतारी, प्राचीन स्मारक तथा स्थानीय इतिहास, भूगोल, जंगल र रूखसँग परिचय गराएनौं ।हाम्रो शिक्षाले बालकलाई स्वस्थ नागरिक बन्नसमेत बञ्चित गरिरहेको छ । अंग्रेजीको बोझ, धेरै किताबको भार र परीक्षाको तनावले बालबालिका पीडित छन् । यसले गर्दा उनीहरूलाई सबेरै उठ्नुपर्ने र अबेरमात्र सुत्न पाउने बाध्यता छ । अनिद्राका कारण कलिलैमा उनीहहरू मधुमेह, रक्तचाप, हृदयाघात र अस्वाभाविक मोटोपनको सिकार भइरहेछन् । यतिमात्र होइन, जिद्दीवाल, अटेरी, चिडचिडाहट र डिप्रेसनसमेत देखिन थालेको छ । यसले उनीहरूलाई निराश र हिंस्रकसमेत बनाइरहेको छ ।

शिक्षाले यस्ता सबै कुरामा ध्यान दिनुपर्छ । ठूला-ठूला डिग्री, पीएचडी, इन्जिनियर वा डाक्टर महत्वपूर्ण होइन, महत्वपूर्ण कुरा त शिक्षा पाएको व्यक्ति समाजमा इमानदार छ कि छैन वा समाजलाई इमानदार बनाउन उसको योगदान रहेको छ कि छैन भन्ने हो । भारतीय शिक्षाको तुलनामा युरोप, अमेरिका र अस्ट्रेलियाको शिक्षा प्रणाली मुक्त किसिमको छ । सफाइ कर्मचारी वा नाईको जीवनशैली त्यहाँ अधिकृत वा विश्वविद्यालयको प्राध्यापककोभन्दा खासै फरक हुँदैन । शिक्षाको सही लक्ष्य पनि यस्तै नागरिक तयार गर्नु हो, जो हरेक कामलाई बराबर सम्मान दिन सक्छन् ।

 

करोडौं बेरोजगार उत्पादन गरिरहेको आजको शिक्षासँग को सन्तुष्ट हुन सक्छ ? हरेक वर्ष हजारौं युवा इन्जिनियरिङको डिग्री लिन्छन् तर यसले इन्जिनियरङ शब्दकै अपमान गरिरहेको छ । त्यस्ता डिग्रीवालालाई यहाँ न सामान्य किला ठोक्न आउँछ, न त बिजुलीको तार वाइरिङ गर्न । इन्जिनियरलाई त्यति पनि आउँदैन जति एउटा सामान्य मिस्त्रीको बच्चाले देखेर नै जानेको हुन्छ ।

एउटा उदाहरण हेरौं न, घरमा एकदिन चल्दाचल्दैको वासिङ मेसिन बिग्रियो । छिमेकमा इलेक्ट्रिकल इन्जिनियरिङ अन्तिम वर्षका एकजना विद्यार्थी थिए । अर्का एकजना मेकानिकलका विद्यार्थी पनि थिए । दुवैजनालाई बोलाइयो र दुवैले अलगअलग मेसिन ठीक पार्ने प्रयास गरे । दुवैजना मिलेर पनि प्रयास गरे । तर मेसिन चलेन । साँझ एकजना मिस्त्री बोलाइयो । मेसिन तुरुन्त चल्न थाल्यो । मैले त्यो मिस्त्रीलाई सोधेँ- 'कति पढेका छौ ? ' बिचरा ऊ लाजले रातो भयो । ऊ १० कक्षामा फेल भएको रहेछ । यसरी प्रमाणपत्रले अनुत्तीर्ण घोषित नागरिक देशका हरेक मेसिन चलाउने क्षमता राख्छन् ।

जीवनको पाठशाला

समाजमा एउटा अर्को वर्ग छ, जो सबै कुरा जीवनको पाठशालाबाट सिकिरहेको हुन्छ । मोटरसाइकल वर्कसप र मोटर ग्यारेजहरूमा काम गरिरहेका हजारौं किशोरहरूले डिग्रीको कुरा छाडौं, राम्ररी साक्षर बन्ने मौका पनि पाएका छैनन् । तर उनीहरू नहुने हो भने समाजका हरेक गाडीहरू रोकिनेछन् । फेरि उनीहरूलाई के नै मिलेको छ र ? उनीहरू मुस्किलले आफ्नो पेट पालिरहेका छन् । दुनियाँका हरेक अवरुद्ध गाडी चलाइदिने यी मेहनतीले आफ्नै जिन्दगीको गाडी भने राम्ररी चलाउन पाइरहेका छैनन् । काम गर्नेहरूको जति अपमान यो देश (भारत) मा छ, अन्त छैन । शिक्षामा काम र काममा शिक्षाबारे अलिकतिमात्र ध्यान दिनसके हाम्रा नानीहरू यति कमजोर नागरिक बन्ने थिएनन्, जसलाई वासिङ मेसिन र फ्रिज बनाउन होइन, कपडा धुन, तरकारी काट्न, सरसफाइ गर्न र कमिजको टाँक लगाउनसमेत आउँदैन ।

मेरा एकजना मित्र दक्षिण अफ्रिका बसेर फर्केका थिए । उनको बच्चाको अनुभव बडो रोचक थियो । चार-पाँच कक्षा पढेका उनले सिलाइ र टाँक लगाउन सिकेका थिए । सिकर्मी काम सिक्न महिनामा दुई दिन छुट्याइएको थियो । खाना पकाउन सिक्नु त अनिवार्य थियो । घरका सानातिना काम पनि बच्चालाई स्कुलमै सिकाइन्थ्यो । हाम्रो देशका धनी र खानदानी परिवारसँग यसको तुलना गर्नुहोस् त । अब त मध्यम वर्गीय परिवारमा पनि बजारबाट सामान आफैं ल्याउनु प्रतिष्ठाको खिलाफ भइसक्यो । फोनबाट पसलेलाई होम डेलिभरिका लागि नोट गरायो । बस् सामान कोठामा आइपुगिहाल्छ ।

श्रमको महत्व शिक्षाको पहिलो प्राथमिकता हुनुपर्छ । आजकल पढेलेखेका मानिसले घरको काम गर्नु वा बजारबाट सामान ल्याउनु उनको हैसियतको अपमानजस्तो भएको छ । यस्तो संस्कारमा हुर्किरहेका आजका बालबालिकाले भोलि पढाइ सिध्याएपछि श्रम गर्नेलाई दोस्रो दर्जाको नागरिक ठान्नेछन् । श्रमको महत्वलाई कम आँक्ने यो नवाबी संस्कार अहिले द्रुत गतिमा फैलदैँछ ।

युरोप, अमेरिकाको नक्कल गरेर हामीले जिन्स पहिरने जीवनशैली त अपनायौं तर उनीहरूले जस्तै आफ्नो काम आफैं गर्ने संस्कृति भने सिकेनौं । हामीले नक्कल पनि आधा गर्‍र्यौं । गान्धीले भनेका छन्, 'जो श्रम गर्दैन, उसलाई खाने अधिकार रहँदैन ।' प्राथमिक शिक्षाजस्तो सबैभन्दा गम्भीर अभिभारा हाम्रोमा सामान्य योग्यताका अपरिपक्व व्यक्तिले परम्परागत तरिकाले सम्हालिरहेका छन् । जो हरेक दिन आफ्नो कुण्ठा, असन्तुष्टि र वर्चस्व जबर्जस्ती कलिला नानीहरूमाथि थोपरिरहेछन् ।

विभेदकारी निजी शिक्षा

करिब एक दशकअघिको कुरा हो, क्यानडामा एकदिन अचानक जनता सडकमा ओर्लिए । उनीहरूको माग थियो- 'शिक्षामा असमानताको रोक । ९९ प्रतिशत समान शिक्षा उपलब्ध देशमा एक प्रतिशत निजीकरण गर्न खोज्दा जनता यसरी सडकमा ओर्लेका थिए । उनीहरू भनिरहेका थिए, 'शिक्षामा निजीकरण गर्न पाइँदैन ।' के हाम्रोमा शिक्षामा निजीकरणको विरोधमा कहिल्यै आवाज उठेको छ ? उल्टो मध्यम र उच्च वर्गले शिक्षामा निजीकरणलाई बढावा दिइरहेको छ।

भारतजस्तो बहुभाषी तथा विविध संस्कृतिको देशमा एउटै कक्षामा फरक-फरक पृष्ठभूमिका बच्चा रहँदा सोच्नुहोस् त शिक्षा कस्तो रमाइलो र बहुरंगी हुन्थ्यो । कक्षामा आदिवासी बच्चाहरूले आ-आफ्नो परम्पराको कुरा गर्थे । धनी, गरिब, वकिल, कर्मचारी सबैका बच्चा एउटै कक्षामा हुँदा उनीहरूले फरकफरक अनुभव गर्न पाउँथे । एकआपसबाटै धेरैभन्दा धेरै जानकारी हासिल गर्थे । यसले समभाव र समानताको पनि विकास हुन्थ्यो । धनीका बच्चालाई गरिबको घरमा केकस्तो हुन्छ थाहा हुन्थ्यो । यसले भविष्यका प्रशासक दक्ष बन्थे । बच्चा संवेदनशील नागरिक बन्थे । अब भारतीय जनता जाग्न जरुरी छ । उनीहरू सडकमा आउन आवश्यक भइसकेको छ र अब जोडले भन्नु परेको छ- 'हामीलाई निजी स्कुल चाहिँदैन ।'

सरकारी स्कुल त्यति पंगु छैनन्, जति प्रचार गरिएको छ । सरकारी स्कुलविरुद्धको प्रचार त एक राजनीति हो । विश्व बैंक, अमेरिका वा अन्य एजेन्सीहरूको दबाबमा विकासोन्मुख देशहरूमा निजी स्कुल बढाउने दबाब जारी छ । सबैतिर निजीकरण बढिरहेको छ भने शिक्षामा निजीकरण बढाउँदा के हुन्छ भन्ने उनीहरूको तर्क छ । निजी स्कुल तबमात्र बढ्छन् जब सरकारी स्कुल बदनाम हुन्छन् । सरकारी जति बदनाम भए, निजी स्कुल बढाउन त्यति सजिलो हुन्छ । राजनीतिक दलहरू पनि यही चाहन्छन् किनभने निजी स्कुल सञ्चालकहरू कि कुनै न कुनै पार्टीका कार्यकर्ता छन् या पार्टीका चन्दादाता ।

निजी स्कुलहरू सामाजिक न्याय र परिवर्तनप्रति बेपर्वाह छन् किनभने निजी स्कुल मुनाफाको एक धन्दा मात्र हो । समाजमा सम्मान मिल्ने र नाफा हुने धन्दा । उनीहरू विज्ञापन गर्छन्- हाम्रा कक्षाहरू वातानुकूलित छन्, हामी छुट्टीमा विदेश घुमाउँछौं, अंग्रेजी हाम्री अधिष्ठात्री देवी हुन् आदि । अहिले त निजी स्कुलमा जस्तो मनमौजी कुनै क्षेत्रमा छैन । उनीहरूले कुनै जिम्मेवारी र सामाजिक दायित्व बहन गर्नु पर्दैन न त सरकारले कुनै अंकुश नै लगाउन सक्छ । अहिले हामी पनि बच्चालाई उसको नाम, रुचि वा परिचयभन्दा पनि पहिले कुन स्कुलमा पढ्छौ भनी सोध्छौं । किनभने बच्चाले भन्ने स्कुलको नामबाटै उसका आमाबाबु र परिवारको हैसियत पत्ता लगाइन्छ ।

'मन्डे टेस्ट' को मार र सिर्जनशीलताको हत्या

अधिकांश निजी स्कुलहरूले हरेक साता परीक्षा लिएर बच्चालाई अर्को आतंक थपिदिएका छन् । हरेक 'मन्डे टेस्ट' मा उनीहरू तयार हुनैपर्‍यो । तिनलाई बिदामा पनि अरू कुरा सोच्ने फुर्सद छैन । तिनका अभिभावकसमेत 'मन्डे टेस्ट'मै मग्न । कोही पाहुना आएका छन् भने पनि शरीर पाहुनानजिक तर ध्यान बच्चालाई रटाउनमै र 'मन्डे टेस्ट' का लागि तयार पार्नमै हुन्छ । परीक्षा... परीक्षा... को यो तनावले बालबालिकामाथि हामी आतंक शिक्षाप्रणालीलाई स्थापित गरिरहेका छौं । शिक्षाको अर्थ असल नागरिक चरित्र निर्माण गर्नु नभएर यो ८० प्रतिशत, ९० प्रतिशतको 'मुसा दौड' मा सामेल हुनु रहेको छ । यसले ट्युसन र कोचिङ सेन्टरको बाढी आउन थालेको छ । अनि पढाइ चाहिनेभन्दा ठूलो बोझ बनेको छ ।

रटन्ते विद्याले बालबालिकाको रचनात्मकतामा गिरावट आइरहको छ । सबै वर्ग, पेसा, धर्म, सम्प्रदायका बालबालिका एकै छतमुनि अटाउन सके यसले शिक्षामा समानता स्थापितमात्र गर्दैन, बच्चालाई सहपाठीहरूबाट पनि धेरैभन्दा धेरै सिकाउँछ । बच्चाले शिक्षक र पाठ्यक्रमबाट मात्र होइन, सहपाठीबाट पनि धेरै सिकिरहेको हुन्छ । बच्चा भनेको ज्ञानको ग्राहक मात्र होइन, ऊ स्वयम् सर्जक हो, जसले आफ्नो बोली, भाषा, अनुभव र परिवेशबाट एकसाथ सिकिरहेको हुन्छ । रचनात्मकताका लागि बच्चाले आफ्नो मातृभाषामा कम्तीमा प्राथमिक स्तरसम्मको शिक्षा हासिल गर्न पाउनुपर्छ । मातृभाषामा शिक्षा नदिँदा बचपनबाटै हामी उसको सिर्जनशीलताको हत्या गरिरहेका छौं ।

धेरैजसोले आफूखुसी आफ्नो रुचिको विषय पढ्न पनि पाउँदैनन् । उसको ८० प्रतिशत फैसला आमाबाबुले गर्छन् र डिग्रीवाला आमाबाबु छन् भने यो प्रतिशत बढ्छ । यसमा ग्रामीण बालबालिकालाई फाइदा छ किनभने उनीहरूले बाबुआमाको डिग्रीको बोझको सिकार हुनु पर्दैन ।
बाह्य किताब दिनुहोसबच्चामात्र होइन, ठूला मानिस पनि पाठ्यक्रममात्र पढेर असल बन्न सक्दैनन् । म धेरै अधिकृत र कर्मचारीहरू देख्छु, नोकरीमा लागेपछि उनीहरू पढ्न लगभग बन्द गर्छन् । अखबारसम्म पनि उनीहरू मुस्किलले हेर्छन् । बच्चाको पहिलो पाठ त अभिभावक र आसपासको परिवेश नै हो । तपाईं घरमा गएर सीधै टेलिभिजन खोल्नुहुन्छ, या इन्टरनेटमा बस्नुहुन्छ । क्लबमा गएर तास खेल्नुहुन्छ अथवा रेस्टुरेन्टमा गफ ठोक्नुहुन्छ । यसको सीधा असर तपाईंको बच्चामा परिरहेको हुन्छ । साहित्य, विज्ञान, कला, राजनीति, अर्थशास्त्र, समाजशास्त्र, इतिहास, मनोविज्ञान, भूगोल आदिका असल किताब तपाईंसँग छन् र तपाईं बेलाबेलामा राम्रा किताब किन्नुहुन्छ अथवा फुर्सदमा पढ्नुहुन्छ वा किताबबारे कुराकानी गर्नुहुन्छ भने बच्चामा पनि पठन संस्कार बस्छ । एउटा सानो पुस्तकालय घरमै छ भने त्यो एकदमै राम्रो हुन्छ बच्चाका लागि ।

तर, अफशोच अधिकांश भारतीय अझ तथाकथित अमिरहरूको घरमा झन् एउटै किताब देखिँदैन । खेलौना, सजावटका सामान र इलेक्ट्रोनिक ग्याजेटहरू तिनका घरमा यत्रतत्र देखिन्छन् तर किताब भेटिँदैन । कुनै पनि बालक वर्षैभरि कोर्सकै किताबमात्र पढिरहन सक्दैन । उसलाई दिलखुस हुन र आनन्द तथा मनोरञ्जनका लागि पनि अरु किताब पढ्न दिनै पर्छ । सहरियाहरू आफ्ना नानीहरूलाई लगातार ट्युसन र कोचिङ कक्षामा धकेल्छन् तर किताब दिँदैनन् । अनि बिस्तारै बालक किताबसँग टाढिँदै जान थाल्छ र पाठ्यक्रमकै पनि राम्ररी पढ्न सक्दैन ।

बच्चा आफैं विद्यालय जान उत्साहित हुने वातावरण हुनुपर्छ । डराउने होइन । विश्वकवि रवीन्द्रनाथ ठाकुरले भनेका छन्, 'हाम्रा पाठशालाहरू जेल बन्नु हुँदैन, जहाँ आउँदा बच्चा डराउने गर्छन् ।' हुन पनि बच्चाको खुसी नै शिक्षाको सबैभन्दा ठूलो पुरस्कार हो ।

(साहित्य एकेडेमी पुरस्कार प्राप्त भारतीय शिक्षाविद् प्रेमपाल शर्माका साहित्य, भाषा र शिक्षासम्बन्धी डेढ दर्जन पुस्तक प्रकाशित छन् । शर्मासँग दैनिक जागरणका पत्रकार अनुरागले संवाद गरी तयार पारेको पुस्तक 'शिक्षा, भाषा और प्रशासन'बाट भाषान्तर : अनन्त वाग्ले)


प्रतिक्रिया दिनुहोस !

Unity

working together is no longer optional-it is a matter of compulsion

Annapurna Media Network has announced the Unity for Sustainability campaign which comes into force from January 1, 2022. The main aim of this campaign is to 'lead the climate change dialogue' working closely with all the stakeholders on sustainable development mode, particulary focusing on climate-change issues.