ओहायोमा भेटिएकी जयमाया

ओहायोमा भेटिएकी जयमाया

कवि शकुन्तला जोशीले फोन गरेर भनिन्- 'दाइ, मण्डला थिएटरमा- जयमाया आफूमात्र लेखापानी आइपुगी- नाटक चलिरहेको छ, हेर्न नजाने ? ' सुनेर अनौठो लाग्यो खुसी लाग्यो, कौतुहल पनि । तर, म फोनमा कुरा गरिरहँदा झापामा थिएँ र अझै तीन हप्ता म काठमाडौं आइपुग्ने थिइनँ । त्यो नाटकको कथावस्तुसँग मेरो गहिरो सम्बन्ध छ । इन्द्रबहादुर राईको २०१४ सालमा छापिएको 'विपना कतिपय' कथासंग्रहभित्र संग्रृहीत त्यो कथा लेखिएको अवधि सम्भवत: दोस्रो विश्वयुद्ध सकिएको पहिलो दशकभित्रकै हुनुपर्छ ।

Krishna-Dharabasiत्यस कथाले दोस्रो विश्वयुद्धमा पूर्वबाट जापानले कब्जा गर्दै बर्मासम्म आइपुगेपछि युद्धको बाहिरी दबाब र आन्तरिक जातीय विद्रोहको चपेटामा परी आफ्नो थातबास छोडी भाग्ने नेपाली समुदायको शरणार्थीय यात्रा विवरण छ, जो बर्मा र भारतको सीमामा रहेको टकाव नदीसम्म आएर टुंगिएको छ । यात्रामा हिँडेका हजारौंको भीडमा जयमायाको परिवार पनि थियो तर बाटोमा आमा मरी, बाबु बेपत्ता भयो र ऊ एक्लै भारतको लिखापानी आइपुगेकी छ।

यो छोटो तर अत्यन्त मार्मिक कथा हो । राईका अनेकौं उत्कृष्ट कथामध्ये पनि मलाई सबैभन्दा बढी मनपर्ने कथा हो यो, जसले नेपाली जातिको शरणार्थीयताको मार्मिक चित्रण गरेको छ । मैले जब पहिलोपल्ट यो पढेँ, मेरा आँखा आँसुले भरिएका थिए । त्यसपछि पनि पटकपटक पढिरहेँ । २०३५ सालमा इलाम क्याम्पसको विद्यार्थी हुँदा क्याम्पसको पुस्तकालयबाट मैले त्यो पुस्तक ल्याएर पढेको थिएँ । त्यही संग्रहका कथाहरूबाट नै म राईको प्रशंसक भएको हुँ । अनि मलाई लाग्यो, इन्द्रबहादुर राई हामीले विशेष प्रकारले पढ्नुपर्ने लेखक रहेछन् । जब 'कथास्था' पढेँ, रन्थनियो दिमाग । विषयवस्तु र लेखनशैलीको गुत्थी सुल्झाउन सजिलो थिएन । तेस्रो आयामको आस्था पक्ष मेरो बोध क्षमताभन्दा बाहिर थियो । तै पनि एउटा दिनको सामान्यता र खीर कथा खुबै मन परेका थिए ।

सानै देखि उपन्यासतिर मेरो रुचि बढेको थियो । स्कुलको विद्यार्थी हुँदै म उपन्यासको लती भइसकेको थिएँ । नेपालीमा प्रकाश कोविद्, जय धमला, सुवासहरूका र हिन्दीमा गुल्सन नन्द, ओमप्रकाश, वेदप्रकाश, इब्ने सफी, बीए आदिका उपन्यास पढिन्थ्यो । तिनकै प्रभावले आफू पनि लेख्न खोज्थेँ । लेखिएका धेरै उपन्यास त्यस्तै प्रेमकथामा आधारित र केही जासुसी थिए । १५ वटा जति उपन्यासका पाण्डुलिपि तयार थिए । जति लेखे पनि चित्त बुझेको थिएन । पछिपछि बुझेँ मैले पढ्ने गरेका उपन्यासहरू साहित्यिक नभएर व्यावसायिक प्रकारका रहेछन्, अनि पढ्न थालें भिन्दै प्रकारका किताब।

छानीछानी पढ्न थालिएका भिन्दै प्रकारका उपन्यासले मेरो कल्पनाको क्षितिजलाई अर्कैतिर मोड्न थाल्यो । जति बौद्धिक र विशिष्ट उपन्यास पढ्न थालेँ, मेरो उपन्यास लेखक बन्ने अहम् दिनदिनै बाउन्ने हुँदै जान थाल्यो । उपन्यास लेख्नु सजिलो होइन भन्ने बोध हुँदै गयो । अनि म एक खास प्रकारको उपन्यास पाठकमात्र हुन सक्नेमा आफूलाई बुझें । त्यसपछि उपन्यास पढिरहे पनि लेख्नचाहिँ कविता, कथा र निबन्धमा केन्द्रित हुँदै गएँ।

जयमाया भन्छिन्- अब उमेर र राष्ट्र दुवैको टुंगो लाग्यो, १५ वर्षको उमेरदेखि देश खोज्न हिँडेकी आज ८६ वर्षको उमेरमा अमेरिकाको नागरिकता हात परेको छ । मर्ने बेलामा देशविहीन हुनु परेन ।

२०५१ सालमा तात्कालीन नेपाल राजकीय प्रज्ञा प्रतिष्ठानका उपकुलपति मदनमणि दीक्षितको नेतृत्वमा आठजना नेपाली लेखकहरू पूर्वाेत्तर भारत भ्रमणमा निस्किएका थिए र त्यस समूहमा झापाबाट म पनि सम्मिलित भएको थिएँ । १० दिनको त्यो आसाम, दार्जिलिङ र सिक्किम भ्रमणबाट नेपाली मूलका भारतीयहरूका जातीय समस्याहरू बुझेपछि एउटा उपन्यास लेख्न मन लाग्न थाल्यो । त्यो छोटो भ्रमणले सम्पूर्ण प्रवासी नेपालीको पीडा बुझ्नु सम्भव थिएन ।

यात्रा सकिएपछि विभिन्न कारणले बिदेसिएका नेपालीहरू माथि लेखिएका कथा, उपन्यास र नाटकहरू खोजीखोजी पढ्न थालेँ । खासगरी पूर्वोत्तर भारतबाट लामो समयपछि नेपाल फर्की झापाका विभिन्न ठाउँमा बसोबास गरिरहेका मानिसहरूको सम्पर्कमा जान थालें । अनि विस्तारै विषयवस्तुले भित्र कतै आकार लिन लाग्यो तर थाल्ने कसरी ?

उपन्यास लेख्ने उपायको खोजी गर्ने क्रममा फेरि विभिन्न कथा र उपन्यासहरू पढ्न लागेँ । त्यसै क्रममा एकदिन फेरि मैले इन्द्रबहादुर राईको त्यो कथा दोहोर्‍याएर पढेँ । त्यसले पहिलेकै जस्तो असर गर्‍यो र झट्ट मनमा एउटा उपाय सुझ्यो, किन यसै कथालाई आधार बनाएर उपन्यासको यात्रा सुरु नगर्ने ! अनि त्यही 'जयमाया आफूमात्र लेखापानी आइपुगी'लाई फेरि फेदैदेखि लेख्दै बीचबीचमा पात्रहरू र घटनाहरू थप्दै टकावसम्म ल्याइपुर्‍याएँ । जयमायालाई टकाव तारेपछि मेरो उपन्यासले आफ्नै बाटो समातेर हिँड्यो । १५ वर्षको उमेरमा टकाव तरेकी जयमाया खुदुनावारी शरणार्थी केम्पमा आइपुग्दा ७० वर्षकी भएकी छन् । बाटोमा भेटिएको जयबहादुर उनको जीवनको आदर्श सहयात्री छ ।

खुदुनावारी शरणार्थी केम्पमा २०५६ सालमा छोडिएकी जयमायालाई त्यसको १६ वर्षपछि २०७२ सालमा ८६ वर्षको उमेरमा अमेरिकाको ओहायो राज्यको एक्रोन सहरमा भेटेँ 'ग्रेट फल्स' उपन्यासभित्र । त्यहाँ उनले भनेकी छन्- अब उमेर र राष्ट्र दुवैको टुंगो लाग्यो, १५ वर्षको उमेरदेखि देश खोज्न हिँडेकी आज ८६ वर्षको उमेरमा अमेरिकाको नागरिकता हात परेको छ । मर्ने बेलामा देशविहीन हुनु परेन ।

इन्द्रबहादुर राईको दिमागबाट जन्मेकी जयमाया मेरो दिमागभरि खेल्दै आज ८८ वर्षकी भएकी छन् । तिनी काल्पनिक पात्र भए पनि अब वास्तविक नै हुन् जस्तो लाग्छ । कताकता आफ्नै आमाको उमेरकी तिनको दु:ख मेरै आमाकै जस्तो पनि लाग्छ । २०२४ सालमा एउटा डोकोमा केही थाङ्ना र तीन वर्षकी बहिनीलाई बोकेर हामी बालकलाई पैदल हिँडाउँदै पाँचथरको आङबुङबाट बसाइँ हिँडेका आमाबुबाको शरणार्थीय यात्राको दृश्य मेरो आँखाबाट कहिल्यै जाँदैन ।

एक वर्षपछि यसपल्ट अमेरिकाबाट फर्किंदा फेरि दुइटा किताब लिएर आएको छु । 'तल्लो बाटो' उपन्यास जो दलाललाई लाखौं रकम दिएर जमिन र पानीको बाटो हँदै अमेरिका छिर्ने यात्रीहरूको कथामा आधारित छ र अर्को 'लीलाबोध' जो इन्द्रबहादुर राईले २०३४ सालदेखि सुरु गर्नु भएको लीलालेखन माथिको सैद्धान्तिक विश्लेषण हो ।

म दार्जिलिङ पुगी इन्द्रबहादुर राईलाई भेटी पूर्वमा लीलायात्राको क्रममा रहेकै बेला शकुन्तलाको फोन आएको थियो । नाटक हेर्ने उत्कट इच्छा हुँदाहुँदै पनि म तुरुन्त काठमाडौं फर्किनु सम्भव थिएन ।
अघिल्लो वर्ष सिलिगुढीमा भेट्दा राई सरको स्वास्थ्य धेरै राम्रो थियो । गुरुआमा भने मुटुको र दमको रोगी हुनाले घरमै अक्सिजनमा राखिएको थियो । ८९ वर्षको हुँदा पनि त्यसबेला राई सरको स्मृति अध्ययन र चिन्तनमा खासै फरक देखिएको थिएन । त्यसबेला उहाँले हामीसँग गरेको संवादलाई मैले युट्युबमा पनि राखेको छु । तर यसपालि भेट्दा उहाँ धेरै नै शिथिल हुनु भएछ । गत वर्ष अगस्तमा गुरुआमाको निधन भएपछि उहाँको स्वास्थ्यमा आएको नकारात्मक परिवर्तन तीव्र रहेछ । यसपल्टको भेटमा उहाँमा खासै उत्साह थिएन ।


पहिलाजस्तो नयाँ-नयाँ विषयमा कुरा गर्ने जाँगर थिएन । सोधेका प्रश्नहरूको पनि प्रस्ट उत्तर आएनन् । पहिला जस्तो लामो गरी बोल्न सक्नु भएन । स्मृति घट्दै गएको र निराशाको अवस्थामा भेटेँ । यसपल्ट मैले उहाँसँग खासै जिज्ञासा राखिनँ ।

इन्द्रबहादुर राईको लीलालेखनमा बुद्धको शून्यवाद माथि विद्यावारिधि गरिरहेका सुमन्त न्यौपानेले निकै प्रश्नहरू बोकेर गएका थिए तर उनले पनि कुनै प्रश्नहरू राख्न सकेनन् । हामीले उहाँको स्वास्थ्यसम्बन्धी मात्र जिज्ञासा राख्यौं । मैले उहाँलाई निद्रा कत्तिको पर्छ भनी सोधेको प्रश्नमा भन्नु भो- घरकी जाहान बितिसके पछि अचेल मनमा कुराहरू खेलिबस्छ । लेख्न, पढ्न मन लाग्दैन । बिहान ४ बजेतिर यसो आँखा ढप्किन्छ अनि त ब्युँझिहालिन्छ ।

९१ वर्षमा प्रवेश गर्नु भएका उहाँको त्यो अवस्थाले मलाई भावुक बनायो । मेरो पिताजी र उहाँको उमेर एउटै हो । तर, ४८ वर्षको उमेरमै बितेका मेरा पिताजीको प्रतिछाया देख्थेँ म उहाँमा । पिताकै जस्तो माया र आशीर्वाद पनि पाएको थिएँ । साहित्यको यो ठूलो संसारमा उहाँ एक नाविकजस्तो हुनुहुन्थ्यो मेरा लागि । उमेर नै रोग बनेको यो अवस्थामा अब हाम्रो कुनै उपाय थिएन । तैपनि उहाँले नेपालतिरको साहित्यिक गतिविधिमा जिज्ञासा राख्नु भो । मञ्जु श्री थापाले अनुवाद गर्दै गर्नुभएको आफ्नो आज रमिता छ उपन्यासबारे जानकारी माग्नुभयो । नयाँ केही लेख्न नसके पनि अप्रकाशित लेखहरूको संकलन प्रकाशनको क्रममा रहेको चर्चा गर्नुभयो । पाँच प्रति लीलाबोध हातमा राखिदिएँ । ओल्टाइपल्टाइ हेर्नु भो, केही बोल्नु भएन ।

तीन हप्तापछि काठमाडौं आइपुगेको भोलिपल्टै फेसबुकमा रमण घिमिरेको स्टाटस पढेँ । उनले लेखेका थिए, 'सुनील पोखरेलद्वारा निर्देशित इन्द्रबहादुर राईको कथामा आधारित नाट्य प्रस्तुति जयमाया एक्लै लेखापानी आइपुगी हेर्न छुटाएको भए म जीवनमै रंगमञ्चको एक सुन्दर शिल्प अनुभव गर्नबाट वञ्चित हुनेरहेछु ।'
झट्ट सम्झेँ र उनलाई फोन गरे । रमणले भने- दुई दिन बाँकी छ गइहाल्नु ।

भोलिपल्ट बेलुका मण्डला पुगेँ । सुनीलसँग बाहिरै भेट भयो- दाइलाई देखाउने धोको थियो पूा हुने भो स्वागतम् । रघु पन्त दाइसँग अगाडि नै बसेर नाटक हेर्न थालेँ । मनमा कौतुहल थियो, कसरी देखाउँलान् त्यस्तो यात्रालाई । तर हेर्दा हेर्दै उनीहरू एउटा सानो स्टेजमै पूरै जंगल, पहाड, नदी तर्न थाले । वाह, नेपाली नाटकमा एउटा यस्तो निर्देशक पाएका छौं । गर्व लाग्यो । उनले कथालाई केही विनिर्माण गरेका छन् तर सुहाउँदो छ । सुबेदार शिवजित राईको पिठ्यँमै मर्छिन् कथामा सुबेदार्नी तर यहाँ विवश भए पछि अतिशय मायाको कारण मरणासन्न सुबेदार्नीलाई आफैंले गोली हान्छन् सुबेदार । सुहाउँछ, रिस उठ्दैन ।

आँखाभरि आँसु भयो फेरि पनि । ओहायोमा आफ्नै कल्पनाभित्र भेटिएकी जयमायालाई फेरि सम्झेँ- जे भए पनि उनी अब शरणार्थी नै भएर मर्ने छैनन् । उनको मृत्यु एक सम्मानित नागरिकको हैसियतमा हुनेछ ।
जयबहादुर जस्तै लाग्ने इन्द्रबहादुर राई दार्जिलिङको लोचनगरमा आफ्नै घरको सिरानतलामा तीर्थजस्तै भएर बस्नु भएको छ । सकिन्छ, भने भेटौं सबैले, आशीर्वाद थापौं ।


प्रतिक्रिया दिनुहोस !

Unity

working together is no longer optional-it is a matter of compulsion

Annapurna Media Network has announced the Unity for Sustainability campaign which comes into force from January 1, 2022. The main aim of this campaign is to 'lead the climate change dialogue' working closely with all the stakeholders on sustainable development mode, particulary focusing on climate-change issues.