मार्क्स मीमांसा

 मार्क्स मीमांसा

'अहिलेसम्मको दर्शनले समाजको परिभाषामात्र गरेको छ, मूल कुरो समाजलाई परिवर्तन गर्नु हो', मार्क्सले १९औं शताब्दीमा मार्क्सवादको आविष्कार गर्दा घोषणा गरे । मार्क्सवाद एउटा सपनाको जन्म थियो, जुन सपनाले अरबौं मजदुर, किसान, श्रमिक र सर्वहारा वर्गको चाहनालाई प्रतिविम्बित गर्थ्यो ।गत मे ५ मा मार्क्स जन्मिएको दुई सय वर्ष पुग्यो । तर, आज पनि मार्क्सको दर्शनको उपादेयतामाथि बहस जारी छ । मार्क्स एक विशेष समयका विशेष दार्शनिक थिए । उन्नाइसौं शताब्दीको युरोपेली समाज राजनीतिक, सामाजिक र आर्थिक उथलपुथलले भरिएको थियो ।

ramesh-kcऔद्योगिक क्रान्ति चलिरहेको थियो । मालिक र मजदुर वर्गमा तीव्र अन्तरविरोध थिए । यही यथार्थबीच मार्क्सले अन्तत: यो अन्तर्विरोधमा सर्वहारावर्ग विजयी भएर भविष्यमा मानव समाज वर्गविहीन भएर साम्यवादमा पुग्ने भविष्यवाणी गरे । त्यस बेलाको दानवीय पँजीवादविरुद्ध मार्क्स जीवनभर लडे । अन्ततोगत्वा उनको दर्शन बीसौं शताब्दीमा आइपुग्दा इसाई धर्मावलम्बीहरू ईश्वरको अधिराज्यका लागि पृथ्वीको चारै दिशा फैलिएजस्तै मार्क्सको दर्शनका अनुयायीहरू पृथ्वीको चारै दिशा फैलिए ।

मार्क्सवाद समाजको व्याख्या र विश्लेषणमात्र थिएन । यो जीवनदर्शन र शैली थियो, जसमार्फत त्यो महान् भनिएको साम्यवादी सपनालाई साकार तुल्याउन सम्पूर्ण सामाजिक, राजनीतिक र आर्थिक क्रान्ति गर्न जरुरी थियो । यसले आधा विश्वलाई प्रभावित तुल्यायो । विकसित, अर्धविकसित र अविकसित सबैखाले समाजमा आन्दोलनको रूप लियो । मार्क्सले एंग्लेल्ससँग मिलेर १८४८ मा कम्युनिस्ट घोषणापत्र प्रकाशित गर्दा भनेका थिए— अहिले युरोपलाई साम्यवादको प्रेतले तर्साउन थालेको छ । त्यो प्रेतले पुँजीपति, सामन्त, राजाहरू र पादरीहरूलाई तर्साएको थियो । शोषण, मुनाफा र दमनमा टिकेको समाजविरुद्ध मार्क्स एक प्रेत नै थिए ।

सामन्तवादवाट पुँजीवाद उन्मुख युरोपको दानवीय आर्थिक संरचनालाई वर्गसंघर्षमार्फत हटाएर एक भूस्वर्गको स्थापना हुने सपनाका लागि करोडौं मानिस गैरयुरोपेली समाजलाई पनि यस दर्शनले गोलबन्द गरेको थियो । रोचक कुरो के छ भने, फ्रान्सेली विनिर्माणवादी दार्शनिक ज्याक डेरिडाले सन् ९० को दशकमा साम्यवादको पतन र नवउदारवादी पुँजीवादको विजयपश्चात् 'मार्क्सको प्रेत' नामक पुस्तक लेखे । इतिहासको अन्त्य भनिएको नवउदारवादीहरूको जितले पनि सन्तुष्ट हुन नसकेका डेरिडाले मार्क्स र विनिर्माणवादबीच मेलमिलाप हुनुपर्ने धारणा राखे । उनले यतिसम्म भने, विनिर्माणवाद भनेको मार्क्सवादकै क्रान्तिकारी रूप हो, मूलत: मार्क्सवादविरोधी रुझान भएका डेरिडाले मार्क्सवादसँग सम्झौता गर्न खोजेका थिए ।

दर्शनमा कु

मार्क्स कुनै मौलिक दार्शनिक थिएनन् । विशेष गरेर उनले त्यस बखतसम्म उपलब्ध युरोपेली राजनीतिक, आर्थिक दर्शन र तत्र्व मीमांसाको वाद, प्रतिवाद र संश्लेषण गरेका थिए । यिनले जर्मन दार्शनिक हेगेलबाट द्वन्द्ववादको अवधारणा लिएका थिए । वाद, प्रतिवाद र संश्लेषणको यस द्वन्द्ववादबाट उनले अर्को दार्शनिक फायरवाखबाट भौतिकवादको अवधारणा लिएर द्वन्द्वात्मक भौतिकवाद र ऐतिहासिक भौतिकवादको प्रस्तावना तयार गरेका थिए । हेगेलविरुद्ध दार्शनिक रूपमा उनले 'कु' नै गरेका थिए । हेगेल इसाई आत्मवादी दार्शनिक थिए । हेगेलबाट अध्यात्मलाई त्याग गरेर मार्क्सले क्रान्तिकारी द्वन्द्ववादमात्र लिए र भने, 'हेगेलको दर्शन टाउकोले टेकेर उभिएको छ । मैले खुट्टाले टेकाएर उभ्याएँ ।' मार्क्स पछिल्लो कालखण्डमा अर्थ-राजनीतिमाथि केन्द्रित भए र पुँजीवादको सम्पूर्ण अध्ययन गरे । उनी पुँजीवादी अर्थशास्त्री एडम स्मिथबाट प्रभावित थिए ।

समाजवादको अवधारणा फ्रान्सेली दार्शनिक चाल्र्स फ्युरेरबाट लिएका थिए । १६औं शताब्दीमा थोमस मुरले युटोपिया लेखी धरतीमाथि स्वर्गको काल्पनिक समाजवाद विचार ल्याएका थिए ।इसाई र यहुदी परम्पराका मार्क्स यी दुई धर्ममा स्थित स्वर्गको अवधारणाबाट अचेतन रूपले प्रभावित भई पछि आफ्नो भाष्यमा त्यसको उल्लेख गरेको कुरा राजनीतिक मनोवैज्ञानिकले गरेका छन् ।

मार्क्सवाद समाजको व्याख्या र विश्लेषणमात्र थिएन । यो जीवनदर्शन र शैली थियो, जसमार्फत त्यो महान् भनिएको साम्यवादी सपनालाई साकार तुल्याउन सम्पूर्ण सामाजिक, राजनीतिक र आर्थिक क्रान्ति गर्न जरुरी थियो।

युरोपेली दार्शनिक परम्पराबाट नि:सृत मार्क्सवाद युरोपेली थियो । तर, यसको मानवीय स्वरूप र शोषणमुक्त समाजको आह्वानले यस दर्शनले बीसौं शताब्दीभरि एसिया, मध्यपूर्व, ल्याटिन अमेरिका र अफ्रिका सबै भूगोललाई प्रभावित गर्‍यो । सन् १९४७ मा कम्युनिस्ट लिग गठन गरेका मार्क्सको दर्शन लागू गराउन मजदुरवर्गले कम्युनिस्ट पार्टीमार्फत सामाजिक क्रान्तिको बाटो अपनाए । मार्क्स ठान्दथे— पदार्थले मानिसको चेतना निर्धारण गर्छ र सामाजिक उत्पादनले उसको चरित्र निर्धारण गर्छ । मानव जातिको इतिहास वर्गसंघर्षको इतिहास मान्ने मार्क्स एसियाली समाजको अध्ययनमा पूर्ण थिएनन् जति युरोपेली समाजका लागि थिए । प्रसिद्ध चिन्तक एवं लेखक एडवर्ड सइदले मार्क्स पनि ओरिएन्टलिस्ट अर्थात् पूर्ववादी नै भएको आरोप लगाएका छन् ।

मार्क्सको प्रयोग र दुष्प्रयोग

तात्कालीन सोभियत संघका क्राान्तिकारी लेनिनले सन् १९१७ मा साम्यवादको प्रयोग सोभियत संघमा गरे । समाजवादी सरकार स्थापनापश्चात् नयाँ समाजमा नयाँ मान्छेको जन्म हुने विश्वास गरियो । समय बित्दै जाँदा त्यहाँ सर्वहारा वर्गको अधिनायकत्वको नाममा कम्युनिस्ट पार्टी अर्थात् पोलिटब्युरोको अधिनायकत्व लागू गरियो । पछि स्टालिनको कालखण्डमा लाखौं मानिसको हत्या गरियो । लाखौं मानिसलाई श्रम शिविर पुर्‍याइयो । पुँजीवादी संसारभन्दा समाजवाद उन्नत हुने दाबी गरिएको त्यस राष्ट्र सन् १९९० मा आइपुग्दा पुँजीवादी संसारसँगको शीतयुद्धमा पराजित भयो ।

सोभियत संघले पूर्वी युरोपमा साम्यवादी सरकार खडा गर्‍यो । सैनिक हस्तक्षेपमार्फत साम्यवादी शासनप्रणाली निर्माण गर्न पुग्यो । शीतयुद्धको प्रतिस्पर्धामा अफगानिस्तानमा समेत सैनिक हस्तक्षेप गर्‍यो सोभियत संघले । अल्वानियाका अनवर होक्सा, रुमानियाका निकोलाई चाउचेस्कुजस्ता अलोकप्रिय जनविरोधी शासक जन्मिए । करिब आधा शताब्दीसम्म चलेको यस शीतयुद्धमा सन् १९९० मा आएर सोभियत संघको विघटन भयो । र, पूर्वी युरोपबाट साम्यवादी शासन प्रणाली ढल्यो ।

मार्क्सवादको प्रयोग असफल साबित भयो । हुन त सन् २० को दशकमा अमेरिकी समाजशास्त्री डेनियल बेलले विचारधाराको अन्त्य भन्ने थेसिस लेखे । सन् १९९० मा प्रसिद्ध अमेरिकी राजनीतिशास्त्री फान्सिस् फुकुयामाले 'इतिहासको अन्त्य' भएको दाबी गर्दै प्रजातन्त्र र पुँजीवादी अर्थव्यवस्था नै मानवजीवनको अन्तिम शासनप्रणाली भएको दाबी गरे ।

मार्क्सको राजनीतिक प्रयोग माओले सन् १९४९ मा चीनमा गरे । यो मार्क्सको तेस्रो विश्वमा गरिएको सफल प्रयोग थियो । तर, यसबाट पनि अपेक्षित परिणाम नआएपछि सन् १९७८ मा चीन पुँजीवादी अर्थप्रणालीतर्फ लाग्यो । माओ र उनका नीतिहरूले चीनमा लाखौंको नरसंहार भयो । कम्बोडियामा साम्यवादको नाममा कलंक नै बन्यो । सन् ७० को दशकमा भएको राजनीतिक प्रयोगले त्यहाँ व्यापक रूपमा नरसंहार गरे पोलपोटले । भियतनाम र मंगोलिया अहिले खुला बजार अर्थतन्त्रमा गइसकेका छन् ।

उत्तर कोरियाको किम इल सुङको जुछे विचारधारा पारिवारिक वंशको शासनमा परिणत भएको छ र ऊ विश्वशान्तिका लागि आणविक कार्यक्रममार्फत खतरा बनेको छ । क्युबा पनि ७० वर्ष लामो असफल प्रयोगपश्चात् अहिले अमेरिकासँग सम्बन्ध सुधार्न तम्सिएको छ । मार्क्सवादको राजनीतिक प्रयोगका क्रममा विभिन्न देशमा आआफ्नो प्रकारका प्रयोग भए । यस्तै प्रयोगमा पेरुमा गोन्जालोको नेतृत्वमा भएको माओवादी जनविद्रोह र नेपालमा प्रचण्डको नेतृत्वमा भएको जनविद्रोहहरू पनि पर्छन् ।

मार्क्सवादको नाउँमा विभिन्न वामपन्थी सम्प्रदाय जन्मे । अहिले शास्त्रीय रूपमा भन्ने हो भने संसारमा कहीँ पनि साँचो अर्थमा समाजवादी सरकार छैन । युरोप र अमेरिकाको वामपन्थलाई पश्चिमी मार्क्सवाद पनि भनिन्छ, जुन गैरपश्चिमीभन्दा भिन्नै छ । युरो कम्युनिज्म यस्तै विशेष प्रकारको प्रयोग थियो । समग्रमा भन्नुपर्दा मार्क्सवादको एउटै उद्देश्य हो— राजनीतिक पुँजीवादी विश्व व्यवस्था बदलेर त्यहाँ समाजवादी विश्व व्यवस्था ल्याउने । सोभियत प्रोजेक्ट त्यस्तै प्रयोग थियो । अहिले त्यो प्रोजेक्ट कसैसँग छैन र विश्व अरू समस्याले ग्रस्त बन्दै गइरहेको छ।

वृद्धिमा हस्तक्षेप : चोम्स्कीदेखि जिजेकसम्म

मार्क्सको २००औं जन्मजयन्ती मनाइरहँदा भन्नुपर्छ— मार्क्स प्राज्ञिक क्षेत्रमा जिउँदाजाग्दा छन् । तर, मार्क्सको एउटै रूप छैन । नारीवादीदेखि समलिंगी अध्ययनसम्म, उत्तर आधुनिकतादेखि उत्तर मार्क्सवादसम्म— यस विचारधाराको उपस्थित छ । मार्क्स विश्वदर्शनको इतिहासमा सबैभन्दा बढी विरोध र समर्थन गरिएका दार्शनिक हुन् । उनी बीसौं शताब्दीका सबैभन्दा प्रभावशाली दार्शनिक हुन् । अहिले हामी सूचना र ज्ञानमा आधारित समाजमा बाँचिरहेको काल उत्तर मानव कालखण्ड हो ।

उत्तर आधुनिकताले 'मार्क्सवादको मृत्यु'को घोषणा गरे पनि नोम चोम्स्कीदेखि स्लाभोज जिजेकसम्म अहिले पनि आफूलाई मार्क्सवादी ठान्छन् । विगत पाँच दशकदेखि अमेरिकी सत्ता र शक्तिको विरोध गर्दै आएका साम्राज्यवादविरोधी चोम्स्की अझै पनि वैकल्पिक विश्व सम्भव भएको बताउँछन् । समकालीन दर्शनका रकस्टार स्लाभोज जिजेक अहिले पनि आफूलाई कम्युनिस्ट ठान्छन् ।

हर्वर माक्र्युज र जुर्गन हबर मासहरूले मार्क्सवादलाई नयाँ बौद्धिक अनुहार दिए । इटालीका कम्युनिस्ट एन्टोनियो ग्राम्सीले मार्क्सवादको बौद्धिक र सांस्कृतिक अध्ययनमा हेजोमोनी अर्थात् प्रभुत्वको अवधारणा अगाडि ल्याए । त्यस्तै फ्रान्सका संरचनावादी मार्क्सवादी लुइआल थुसे, बेलायतका टेरिइगल्टन, अमेरिकाका फेडरिक जेम्सन आदिले मार्क्सवादको प्राज्ञिक, साहित्यिक र सौन्दर्यात्मक अध्ययनका विमर्श तयार गरे । विश्वभरि नै विश्वविद्यालयमा मानविकी अर्थशास्त्र र समाजशास्त्र संकायमा मार्क्सवाद अनि यसको बौद्धिक आयामको बारेमा अध्ययन अध्यापन गराइन्छ ।

नेपालमा मार्क्स

युरोपमा मार्क्सले कम्युनिस्ट घोषणापत्र लेख्दै गर्दा नेपालमा जंगबहादुर शाह दरबारमा शक्ति सञ्चय गरिरहेका थिए । यसबाट दुवै ठाउँको चेतनाको स्तर थाहा पाउन सकिन्छ । २००६ मा नेपालमा कम्युनिस्ट पार्टी गठन भयो । पुष्पलालले पहिलोपल्ट कम्युनिस्ट घोषणापत्र अनुवाद गरे । तर, नेपालका कम्युनिस्टहरू प्रारम्भदेखि नै विभिन्न गुट-उपगुटमा विभाजित भए । उनीहरूमाथि विश्व कम्युनिस्ट आन्दोनलको प्रभाव व्यापक रूपमा पर्‍यो, तर उनीहरूले विश्व कम्युनिस्ट आन्दोलनलाई प्रभावित पर्न सकेनन् । शीतयुद्धकालमा रुसी र चिनी खेमामा विभाजित कम्युनिस्टहरू नेपालमा साम्यवादी विचारधाराको होहन, इस्यु बेस्ड राजनीति गरिरहेका छन् ।

शीतयुद्धकालमा तत्कालीन सोभियत संघको रादुगा र प्रगति प्रकाशनका मार्क्सवादी लेनिनवादी साहित्य र पेकिङ प्रकाशनका मार्क्सवादी-माओवादी विचारधारा पढेर नेपालको एउटा पुस्ता साम्यवादी बन्यो । यी साहित्य मार्क्सवादको विश्वव्यापी प्रचारप्रसारका लागि सस्तो मूल्यमा प्रकाशन गरिन्थ्यो।

 


प्रतिक्रिया दिनुहोस !

Unity

working together is no longer optional-it is a matter of compulsion

Annapurna Media Network has announced the Unity for Sustainability campaign which comes into force from January 1, 2022. The main aim of this campaign is to 'lead the climate change dialogue' working closely with all the stakeholders on sustainable development mode, particulary focusing on climate-change issues.