गजुरीकी नूरजहाँ सम्झेर

गजुरीकी नूरजहाँ  सम्झेर

अन्ततः किताब तयार भयो । किताब तयार गर्नु पनि एउटा युद्ध जितेजस्तो, लामो यात्रापछिको वि श्रामजस्तो, उकुसमुकुस, उत्कण्ठा र आवेगहरू सकिइसकेपछि रित्तो भएजस्तो ।

किताब लेखिसकेपछि म त्यस्तै भएँ- बच्चा जन्म दिएपछिकी आमाजस्तो ! त्यो वि श्रामको समयमा पछाडि फर्केर हेरेँ । नेपालगन्जको बसाइ, पटक-पटक गरी पूरै मध्यपश्चिम र केही सुदूरपश्चिमको यात्रा । एउटा यायावर, यात्रालेखक, कवि पूर्वी नेपालको सिंगै स्मृति बोकेर पश्चिम नेपाल घुमिरहेँ ।

अनेकौं मान्छे भेटिए यात्रामा- भुइँमै टाँसिएका मान्छेहरू, भुइँबाट अलिकति उठेका मान्छेहरू, अलि धेरै उठेका मान्छेहरू । भेटेका सबै मान्छेलाई सुनेँ ध्यानपूर्वक । उनीहरूका आँखामा हेरेँ, अनुहारमा, हाउभाउ र आवरणमा पनि हेरेँ । त्यसो त लेख्नलाई केही नयाँ विषयको, नयाँपनको खोजीमा पनि थिएँ । एउटा जिउँदो लेखकले बाँचिरहन यसो गर्नैपर्छ पनि । गरेँ ।

नाटकघरको पर्दा खुलेजस्तो एउटा अलग संसार, एउटा बेग्लै समुदाय र परिवेश क्रमशः खुल्दै गयो । मेरा लागि मैले नभोगेको, नदेखेको र नसोचेको देश भेटिँदै गयो, त्यस्तै किसिमको सत्य खुल्दै गयो । मैले विस्मित भएर हेरेँ धेरैजसो भने हरेक घटनाबाट जीवनको लागि अत्यावश्यक अनुभव सिकिरहेँ पनि ।
अब केही नलेखी बस्न कहाँ सक्थेँ म !

मैले लेखेँ- ‘लगाइरहेको चस्मा झिकेर टेबुलमा राखेँ । यस्तो लाग्यो - टेबुलमा दुईवटा आँखा छन् जसको मद्दतले मैले यतिका दिनसम्म यो सहर, यहाँका दृश्य एवं हरेक गतिविधिलाई नियालेर हेर्ने गर्थें ।... सोचेँ - अब पुगेको ठाउँ, देखेका दृश्य, तिनले उब्जाउने प्रतिक्रिया एवं भेटेका मानिसलाई नांगो आँखाले हेर्छु । कुनै चस्मा नलगाइकन हेर्दा देखिने दृश्यले अवश्य पनि अनुभवको तह बढाउनेछ र भोलिका लागि आवश्यक दृष्टिकोणमा निखार ल्याउनेछ । मभित्र नांगो आँखाले दुनियाँ हेर्ने लोभ झन् बढ्यो ।'

यसरी लेख्दै गएँ, लगातार । मैले खजुराकी नूरजहाँलाई लेखेँ, नेपालगन्जकी सविता, रामलाल यादव, जगदीश्वर यादव, सर्वेन्द्रलाई लेखेँ, बाँकेकै राप्तीपारिको सब्बीर र जाजरकोटमा माछा मारिरहेका रामबहादुरलाई पनि लेखेँ । कालीकोटको रतन शाहीको मन छुने कथा, हुम्लाकी निमाछम्जीको परम्पराप्रतिको विद्रोह र डोल्पाकी जीवन कुमारीको जोवानको हाउभाउ र कञ्चन मुस्कान नलेखी बस्न सकिने विषय थिएनन् । नेपालगन्जमै मकै पोलिरहेका, जुत्तामा पालिस लगाइरहेका, चिया बेचिरहेका भुइँमानिसहरू हुन् वा मुगुमा डोकामा पानी बोकेर अक्करे भीरजस्तो बाटोमा हिँडिरहेका आमाछोरी हुन्; डोटीमा पानी खान दिँदा धर्म जान्छ भन्ने दलित समुदायका मानिस हुन् वा सिमीकोटमा दाउराको भारी बोकेका महिला वा ८० वर्ष नाघिसकेकी शेर्पिनी दिदीको अनुभव हुन्- सबैसँग फरक तर गज्जबका जीवनले भरिएका कथाहरू थिए । तिनले मलाई बारम्बार लेख्न प्रेरित गरिरहे ।

यसरी अनेकौं मानिसको जीवनलाई नजिकैबाट चियाउँदै हिँडेँ । र, लेखेँ - ‘जीवन सिनेमाजस्तै छ पाइला पाइलामा कथाले भरिएको ।'
योजना नबनाइकन लेख्दै जाँदा थाहा भयो, हरेक मानिस वास्तवमा नायक रहेछ समुदायमा, उसको आफ्नो कथाको परिवेशमा । समाज अब एकल नायकबाट बहुनायक भएको संरचनातर्पm रूपान्तरित हुँदै गइरहेको रहेछ । हेपिएका, नदेखिएका, नबोलेका र नसुनिएका, नलेखिएका मान्छेहरू सबैका कथाहरू मर्मस्पर्शी छन् । यत्ति हो, सुन्ने धैर्य र सामथ्र्य हामीसँग हुनुपर्छ । तिनले हाम्रा संवेदनालाई, जम्दै गरेका अनुभूतिहरूलाई बेस्सरी हल्लाएर पानीभन्दा तरल बनाइदिने सामथ्र्य राख्छन् ।

समाज अब एकल नायकबाट बहुनायक भएको संरचनातर्फ रूपान्तरित हुँदै गइरहेको रहेछ । हेपिएका, नदेखिएका, नबोलेका र नसुनिएका, नलेखिएका मान्छेहरू सबैका कथाहरू मर्मस्पर्शी छन् । यत्ति हो, सुन्ने धैर्य र सामथ्र्य हामीसँग हुनुपर्छ ।

मलाई तिनै मान्छेहरूका नलेखिएका, नदेखिएका, नसुनिएका जीवनकथाहरूले आकर्षित गरे । मैले कहिले संवेदित हुँदै, अतिशय भावुक हुँदै, कहिले मुस्कुराउँदै र कहिले पीडाले द्रवित हुँदै तर लेखिरहेँ । र, अन्ततः किताब तयार भयो । लेखिसकेपछि सोचेँ - यो के भयो ? उपन्यास ? यात्रा निबन्ध ? कथा ? वा निबन्ध ? त्यसो त यी सबैका केही न केही विशेषताहरू यस किताबभित्र अटाएकै छन् । त्यसैले फेरि सोचेँ - यो विधागत दृष्टिले केही पनि भएन पहिलो ड्राफ्टमा । यो त केवल किताब भयो ।

एक मनले लाग्यो - किताब हुनुभन्दा ठूलो अरू के छ ? तर, फेरि पुनर्लेखन गरियो । कथाका तन्तुहरूलाई जोड्दै जाँदा कतिपय ठाउँमा खाली ठाउँ देखा पर्‍यो । त्यसलाई भर्ने काम गरियो । पात्रहरू उठेर कति ठाउँमा सुरक्षित अवतरणको अपेक्षा गरे । तिनले खेदे पनि कति ठाउँमा । यो रोमाञ्चक अनुभूति यसअघि निबन्ध, नियात्रा वा कविता लेख्दा कहिले पनि भएको थिएन । आफ्नै पात्रसँग सामना गर्नु सबैभन्दा कठिन कुरा रहेछ खासगरी आख्यान लेखकका लागि ।

केही स्वनामधन्य लेखक मलाई भन्ने गर्नुहुन्थ्यो - ‘तिम्रो लेखनमा मान्छेको उपस्थिति ज्यादै कम र प्रकृति बढी भयो ।' त्यसो त संसारमा मान्छे र प्रकृतिभन्दा बाहेक लेख्नलाई अर्को विषय नै छैन । र, यी दुईलाई पूरै पृथक् गरेर लेख्न पनि सम्भव छैन । त्यसैले प्रकृतिलाई नै लेखेको भए तापनि कहीँ न कहीँ मान्छेको उपस्थिति त अनिवार्य हुन्छ नै । मैले यही कुरो भनिरहेँ पनि । लेखनमा पनि कहिले प्रकृति बढ्ता मुखर भएर आयो होला, कहिले मान्छे । यसपल्ट भने किताबभरि मान्छे नै मान्छे उपस्थित भइरहे जताततै । प्रकृतिसँग टाँस्सिएरै भए पनि वा अलग्गै बेग्लै स्वरूप लिएर भए पनि मानिसका झिना सपना, उनीहरूका पसिना र आँसु, उनीहरूको राज्यप्रतिको आक्रोश, जनताको नाम भजाएर राजनीति गर्नेले गरेका छलछाम र आतंक सबैलाई किनारामा उभिएर नांगो आँखाले हेरेँ । तिनीहरूलाई नै कहिले शान्तसँग त कहिले आवेगपूर्ण किसिमले लेखेँ ।

केही नामको सूचीबाट एउटा नाम टिपेँ र किताबमा नाम राखेँ- ‘पाइला पाइला' । एउटा लेखकको यात्रामय जीवनको कथा हो पाइला पाइला । उपन्यासकै विशेषता बढी भएकोले मैले यस किताबलाई उपन्यास भनेँ । अब एउटा बहस सुरु भएको छ- के पाइला पाइला उपन्यास हो ? वा नियात्रा हो ? अथवा यात्रा उपन्यास हो ? नियात्राकारले प्रथम पुरुषको भाषा प्रयोग गरेर लेखेको हुनाले पनि मानिसले यस किताबको सन्दर्भमा यस किसिमको प्रश्न गर्नु स्वाभाविक हो ।
किताब बजारमा छ र म अलि पर चुपचाप बसेर किताबमाथिका प्रतिक्रिया सुनिरहेको छु । किताब बजारमा गएपछि लेखकको बोल्ने कुरा सकिन्छ र बोल्ने तथा लेख्ने पालो पाठक एवं समीक्षकको सुरु हुन्छ ।

मैले जानेको चाहिँ के हो भने यो एउटा किताब हो मान्छेहरूका अनेकौं अनुभवजन्य कथाहरूले भरिएको । ‘पाइला पाइला' नांगो आँखाले देखेको दृश्यचित्र हो एउटा भू-भाग र समयको, त्यस समयलाई सकिनसकी घिसारिरहेका निर्धा मान्छेहरूको । ‘पाइला पाइला' देशभित्रकै एउटा अर्को देशको चित्र हो । यसलाई योभन्दा अर्कै स्वरूपमा पनि तयार गर्न सकिन्थ्यो । तर, यो पटक यसो गरिएन, यसलाई उपन्यास र नियात्राको लगभग बीचबीचबाटै हिँडाउने मन गरियो । यो किताब जानीबुझेकै नेपाली उपन्यास लेखनमा गरिएको एउटा प्रयोग हो ।


प्रतिक्रिया दिनुहोस !

Unity

working together is no longer optional-it is a matter of compulsion

Annapurna Media Network has announced the Unity for Sustainability campaign which comes into force from January 1, 2022. The main aim of this campaign is to 'lead the climate change dialogue' working closely with all the stakeholders on sustainable development mode, particulary focusing on climate-change issues.