गोर्खाल्यान्डको अपरिहार्यता

 गोर्खाल्यान्डको अपरिहार्यता

भारतको पश्चिम बंगालकी मुख्यमन्त्री ममता बनर्जीले एक महिनाअगाडि बंगालका माध्यमिक विद्यालयहरूमा बंगाली भाषा अनिवार्य गरेर अन्य भाषाहरू ऐच्छिक राखेपछि नेपाली मूलका सम्पूर्ण भारतवासीहरूको रगत उम्लिँदै गएको देखिन्छ । त्यसो त, सन् १९५८ मा पनि बंगालीहरूले त्यही गर्न खोजेका थिए र फलस्वरूप कलकत्ता विश्वविद्यालयले नेपाली भाषाको अध्ययन र अध्यापन हटायो ।

त्यतिखेर पनि भारतीय नेपालीहरूको रगत तातेको थियो र तीन वर्षपछि सन् १९६१ मा बंगाल सरकारले नेपाली भाषालाई ‘अतिरिक्त भाषा' मा समावेश गर्न चाह्यो । अन्ततः सन् १९९२ मा भारतको संविधानको ७१ औं संशोधनमार्फत ‘नेपाली भाषा' लाई पनि राष्ट्रिय भाषाको दर्जा दिइसकेपछि पनि किन बंगालीहरू नेपाली भाषीहरूप्रति सधैं पूर्वाग्रह राख्छन् ? भाषाको नाममा बंगालीहरूले घरीघरी नेपालीहरूको भावनामाथि कुल्चिने दुस्प्रयास अब सधैंको लागि बन्द हुनु आवश्यक छ- गोर्खाल्यान्ड स्थापना गरेर ।

के हो गोर्खाल्यान्ड ?

मेची नदीको पल्लो पाखादेखि टिस्टाको जलाधारमा फैलिएको पर्वतीय स्थलहरू जस्तै दार्जिलिङ, मिरिक, खर्साङ, कालिम्पोङ र डुबर्स क्षेत्रको करिब ६,३०० वर्ग किलोमिटरमा बसोवास गर्ने नेपाली मूलका भारतीयहरू त्यहाँका आदिवासीहरू हुन्, तिनीहरू सन् १९४७ भन्दा पहिले बंगालीहरूको अधीनमा थिएनन् । भन्नुको तात्पर्य, ती यावत् क्षेत्रका जनजातिहरू ब्रिटिस इस्ट इन्डिया कम्पनी र त्यसपछि बेलायती उपनिवेशले राज गर्नुभन्दा पहिलेदेखि नै घरजम गरेर बसेका थिए । आज तिनै पुराना वासिन्दा लेप्चा, राई, लिम्बू, तामाङ, मगर, गुरुङ, बाहुन÷क्षेत्रीलगायत मारवाडी एवं मुस्लिमका दर सन्तानहरू र समुदाय समुच्च ‘गोर्खाल्यान्ड' को निम्ति लडिराखेका छन् । गोर्खाल्यान्ड तिनीहरूको एकताको प्रतीक र पहिचान बनेको छ, यद्यपि हालैका दिन÷वर्षहरूमा बंगालीहरूले तिनीहरूबीच जातीय वैमनस्यता र विभेदको वीजारोपण गर्न सफल भएका थिए र छन््, जुन गोर्खालीहरूको कमजोरी हो ।

दुई सय वर्षयता बसोवास गर्ने आफ्ना नागरिकप्रति बंगालीहरू किन कृतघ्न ? वास्तवमा दार्जिलिङको इतिहासलाई सम्पूर्ण भारतीयहरू आत्मादेखि स्विकार्न नसक्नु तिनीहरूको खोक्रो दम्भ मात्रै हो । सन् १७८० अगाडि सिक्किमका चोग्यालहरूले राजकाज चलाएको गोर्खाल्यान्ड, नेपाली गोर्खाली राज्य एकीकरणको अभियानमा दार्जिलिङ गुमाएको थियो । तर, जब नेपालको ब्रिट्रिस इस्ट-इन्डिया कम्पनीसँग पहिलो एंगलो-गोर्खा युद्ध (१८१४-१६) भयो र कथित सुगौली सन्धिमार्फत नेपालले टिस्टा, काँगडा र सतलजको भूमि गुमाउन बाध्य भयो । ब्रिट्रिस इस्ट-इन्डिया कम्पनीले नेपालसँगै लिएको मेचीपारिका भूभागलाई सिक्किमसँगै सन् १८१७ मा ‘टिटालिया सम्झौता' मार्फत बुझायो । परन्तु पछि १८३५ मा दार्जिलिङलाई ब्रिटिसहरूले पछि ‘आरोग्य निवास' बनाए पनि पछि गएर फेरि ‘अविकसित क्षेत्रमा' दर्जा गरे । आजपर्यन्त सम्पूर्ण गोर्खाल्यान्ड अविकसित नै रहेको यथार्थ मोना क्षेत्रीले २०१४ मा लन्डन विश्वविद्यालयमा प्रस्तुत आफ्नो विद्यावारिधिको शोधग्रन्थमा उल्लेख गर्दछिन् ।

गोर्खा पहिचान सन् १९०० देखि

समकालीन नेपाली साहित्य, कला र संस्कृतिमा गोर्खाल्यान्डको ठूलो भूमिका एवं योगदाान छ । सूर्यविक्रम ज्ञवाली, धरणीधर कोइराला, पारसमणि प्रधान, इन्द्रबहादुर राई, कुमार प्रधान, जश योञ्जन प्यासी, शिवकुमार राई, ठाकुरचन्द्र सिंहजस्ता विद्वान्हरूको कृति नपढेसम्म नेपाली साहित्य सधैं अधुरो रहन्छ । त्यस्तै, गोपाल योञ्जन, अम्बर गुरुङ, अरुणा लामाको स्वर र संगीतबिना नेपाली आकाश शून्य र खल्लो लाग्छ । यी यावत् साहित्य, कला र संस्कृतिका पुँजीहरू रातारात विकास भएका होइनन् । यता नेपालमा सन् १९०१ मा राणाहरूको निगरानीमा गोरखापत्र र गोरखा भाषा प्रकाशन समितिको सुरुआत हुनुभन्दा पहिले भारतको बनारस (वाराणसी) नै नेपाली भाषाको केन्द्र थियो । मोतीराम भट्टले सुरु गरेको ‘रसिक समाज' र ‘गोर्खा भारत प्रेस' ले सन् १८८७ मा भानुभक्तको रामायण प्रकाशित गरेपछि नेपाली भाषामा ठूलो योगदान पुर्‍याएको इतिहास छ । उता सूधपा (सूर्यविक्रम, धरणीधर र पारसमणि) त्यही बनारसको भाषिक केन्द्रबाट प्रभावित थिए । सन् १९०१ मा पादरी गंगाप्रसाद प्रधानको सम्पादकत्वमा ‘गोर्खे खबर कागत' प्रकाशन सुरु भएको देखिन्छ ।

भाषासँगसँगै भूगोललाई समेट्ने क्रममा दार्जिलिङ सक्रिय थियो । सन् १९०७ सालमा दार्जिलिङ हिलम्यान संघले ‘मिन्टो-मोर्ले सुधार' (इन्डियन काउन्सिल ऐन १९०९) समक्ष दार्जिलिङ छुट्टै प्रशासनिक एकाइ हुनुपर्छ भनेर माग गरेको थियो । सो संघले सन् १९२९ मा फेरि आफ्नो माग दोहोर्‍यायो र सन् १९४१ को बंगालको प्रान्तीय सीमांकनमा दार्जिलिङ राखिएन । त्यसपछि सन् १९४३ मा अखिल भारतीय गोर्खा लिगले ‘भारतीय गोर्खा' को पहिचानको निम्ति छुट्टै राज्य मागेका थिए । सन् १९४७ को एकीकृत भारतीय कम्युनिस्ट पार्टीले त्यतिखेरको भारतीय संविधानसभासमक्ष ‘गोर्खास्थान' हुनुपर्ने आवाज उठाएको देखिन्छ ।

त्यसैबीच साहित्यकार इन्द्रबहादुर राईले सन् १९८० मा भारतीय प्रधानमन्त्री इन्दिरा गान्धीसमक्ष छुट्टै राज्यको निम्ति चिठी लेखेको इतिहास छ । गोर्खालीहरूको शान्तिपूर्ण याचनालाई केन्द्रीय र राज्य सरकारहरूले तिरस्कार गर्दै गएपछि सन् १९८६ मा सुभास घिसिङले खुकुरीसहितको गोर्खा राष्ट्रिय मुक्ति मोर्चा आन्दोलन सुरु गरे । करिब दुई वर्षपछि सन् १९८८ मा दार्जिलिङ-गोर्खा पर्वतीय परिषद्को स्थापना हुन पुग्यो र शुभास घिसिङले परिषद्को बागडोर सम्हाले । परन्तु १९८८ देखि करिब २० वर्षसम्म तिनको एक छत्र नेतृत्वले दार्जिलिङको खासै उन्नति भएन । त्यसैबीच सन् २००७ मा विमल गुरुङको नेतृत्वमा ‘गोर्खा जनमुक्ति मोर्चा' गठन भयो र तत्पश्चात् विभिन्न अहिंसात्मक आन्दोलनहरू भए ।

राजनीतिक स्वार्थको लागि इतिहासलाई कुल्चनेहरूले गोर्खालीहरूलाई भित्तामा पुर्‍याउँदैछन् ।

फलस्वरूप २००८ मा केन्द्रीय सरकार, पश्चिम बंगाल राज्य सरकार र मोर्चाबीच ‘गोर्खा क्षेत्रीय प्रशासन (जीटीए)' को प्रावधानमा सम्झौता भयो । करिब चार वर्षपछि जीटीएको चुनावमा विमल गुरुङको मोर्चाले ४५ वटै स्थानमा जित्यो । तर, त्यसको एक वर्षपछि सन् २०१३ मा विमल गुरुङ जेटीएबाट राजीनामा दिए किनभने, तिनको भनाइअनुसार बंगाली राज्य सरकारको अत्यधिक हस्तक्षेप र स्रोतको अभाव सधैं रह्यो । त्यस्तै सन् २०१३ मा भारतको केन्द्रीय सरकारले आन्ध्र प्रदेशबाट नयाँ ‘तिलगंगा राज्य' को निर्माण गर्‍यो र त्यसले गोर्खालीहरूलाई फेरि पनि ठगिँदै गएको अनभूति लाग्नु अस्वाभाविक भएन ।

नेपालले लिने शिक्षा

गोर्खा आन्दोलनबाट नेपाली राजनीतिले लिने महत्वव पूर्ण शिक्षा भनेको जातीय राजनीति नभएर सम्पूर्ण जनजातिको भाषा, संस्कृति र जीवनस्तरको संरक्षक, संवर्धन र उत्थान कसरी गर्ने भन्ने हो । तिनीहरूको पहिचानलाई दिगो राख्ने दायित्व सम्पूर्ण राज्य व्यवस्थाको हो । तर दुर्भाग्य, नेपालको स्ंविधान २०७२ ले देशमा लोपोन्मुख भाषा र संस्कृतिका बारेमा पूर्णतयाः मौन छ र एउटा ‘भाषा आयोग' को प्रावधान राखेर झारा टार्ने काम गरेको छ । त्यसो त, एकथरी नेपालीहरू गोर्खाल्यान्ड र तराई आन्दोलनलाई समानान्तर देख्छन्, जुन उदेकलाग्दो तर्क हो । किनभने गोर्खाल्यान्डमा ‘भाषा' र ‘भुगोल' ले नङ र मासुको सम्बन्ध राखेका गोर्खालीहरू मान्छन् भने नेपाली तराईका आन्दोलनकारीहरूले आफ्नो मातृभाषा नभएर ‘हिन्दी भाषा' को निम्ति संविधान संशोधन गर्न चाहन्छन् । संविधान लेख्न भनेर १२०० जति महापुरुषहरूले सात वर्षभन्दा बढी समय बिताए पनि ‘मातृभाषा' हरू के-के हुन भनेर लेख्न÷उल्लेख गर्नसमेत चाहेनन्÷सकेनन् ।

अन्त्यमा, पश्चिम बंगालकी मुख्यमन्त्री चाहन्छिन् गोर्खालीहरूलाई आतंककारीको बिल्ला भिराएपछि तिनको स्थिति मजबुत हुनेछ । राजनीतिक स्वार्थको लागि इतिहासलाई कुल्चनेहरूले गोर्खालीहरूलाई भित्तामा पुर्‍याउँदैछन् । सम्भवतः भारतीय राजनीतिज्ञहरू गोर्खाल्याडलाई पहिचान नदिएर पूर्वमा अर्को कास्मिर चाहँदैनन् । स्मरणीय रहोस्, गोर्खालीहरूले विगतमा कांग्रेस आई र भाजपालाई भोट दिए पनि अपेक्षाकृत सहयोग पाइराखेको देखिँदैन । सन् २०१४ को चुनावी भाषणमा प्रधानमन्त्री मोदीले सिलिगुढीमा गोर्खालीहरूको योगदान मुक्तकण्ठले प्रशंसा गरेका थिए । यद्यपि मोदीलाई नेपाल मन नपर्ला, तर नेपाली मूलका भारतीय गोर्खालीहरूको योगदान र पहिचानको कदर गर्दै गोर्खाल्यान्ड स्थापित गर्न तिनी पछि हट्ने छैनन् । किनभने गोर्खाल्यान्ड बंगालीहरूको वरदान होइन । गोर्खाल्यान्ड सम्पूर्ण भारतीय गोर्खालीहरूले परापूर्वकालदेखि नै आर्जित र आश्रित थलो हो ।

 


प्रतिक्रिया दिनुहोस !

Unity

working together is no longer optional-it is a matter of compulsion

Annapurna Media Network has announced the Unity for Sustainability campaign which comes into force from January 1, 2022. The main aim of this campaign is to 'lead the climate change dialogue' working closely with all the stakeholders on sustainable development mode, particulary focusing on climate-change issues.