विचारधाराको मृत्यु भएकै हो ?

विचारधाराको मृत्यु भएकै हो ?

एकपटक आर्यसमाजी माधवराज जोशीलाई दरबारिया पण्डितहरूसँग शास्त्रार्थ गर्न चन्द्रशमशेरबाट बोलावट भयो । धार्मिक पाखण्डविरुद्ध धारा प्रवाह बोल्ने अर्यसमाजी जोशी र चन्द्रशमशेरका दरबारिया पण्डितहरूबीच तर्क, वितर्क र छलफल भयो । चन्द्रशमशेरका सामुन्नेमा माधवराज जोशीले दरबारिया पण्डितहरूलाई नाजवाफ बनाए, वैदिक तर्क र बहसमा नजवाफ भएपछि कायर दरबारिया पण्डितहरूले माधवराज जोशीको टाउकोमा लट्ठीले हिर्काए, उनको टाउको रगताम्मे भयो । त्यसैको सजायस्वरूप दरबार हाईस्कुलमा पढिरहेका उनका नाबालक छोराहरू अमरराज र शुक्रराजलाई स्कुलबाट निकाला गरियो । राणाशासन विचारको निषेध गरिएको समय थियो।

त्यस्तो निर्मम र क्रूर व्यवस्थामा समेत चन्द्रशमशेरको हृदयको कुनामा कतै विद्वान्हरूबीचको तार्किक बहस, शास्त्रमाथिको विषद विमर्श 'शास्त्रार्थ' गरिनुपर्छ भन्ने अक्कल आउनु नै अनौठो कुरा थियो । यो सन्दर्भ यस अर्थमा उठाइएको छ कि पछिल्लो समय मुलुक सञ्चालन गरिरहेका (सत्ता वा विपक्ष) नेताहरूमा विचारको खडेरी लागिरहेको छ । अझ भनौं उनीहरूमा विद्वान्हरूलाई बोलाएर एकछिन शास्त्रार्थ सुन्ने चन्द्रशमशेरको जति अक्कल र हिम्मत पनि देख्न पाइँदैन वा मुलुकमा त्यस्ता माधवराजहरूको पनि संकट छ, जसले शस्त्रको जवाफ शास्त्रले दिन सकून् । देशमा देखिएको सिद्धान्तको खडेरी र विचारको भ्रष्टीकरणको तथ्यको लागि स्थानीय तह निर्वाचनमा दलहरूबीच देखिएको गठबन्धन नै काफी छ ।

माओवादीदेखि राप्रपा, कांग्रेस, एमालेदेखि फोरम समूहसम्मको तालमेलका पछाडि विचारधारा वा सिद्धान्तको धज्जी उडेको छ । जसले जोसँग मिलेर चुनाव जितिन्छ, त्यसैसँग मिलेर मोर्चाबन्दी गर्ने तहको पाखण्डी कार्यशैलीले राजनीतिक दलहरूमा घनीभूत वैचारिक क्षयीकरण भइरहेको तर्फ हामीले गहिरो विमर्श थाल्नुपर्ने भएको छ । संविधान निर्माणपश्चात् नेपालमा पनि सैद्धान्तिक र वैचारिक इतिहासको अन्त्य भएको टिप्पणी उठ्न थालेको छ ।

फुकोयामा हन्टिङ्टन

पहिल्लो दुई दशक संसारका बुद्धिजीवी र विचारकहरूले सबैभन्दा बढी उद्धृत गर्ने दुई अमेरिकी राजनीनिशास्त्री फुकोयामा र हन्टिङ्टन हुन् । फुकोयामाले सन् १९९२ मा 'दि इन्ड अफ हिस्ट्री एन्ड दि लास्ट मेन' पुस्तक प्रकाशित गरे । त्यसको तीन वर्षअगाडि १९८९ मै उनको विवादास्पद र चर्चित लेख इतिहासको अन्त्य 'दि इन्ड अफ हिस्ट्र' प्रकाशित भइसकेको थियो । यो त्यस्तो समयमा लेखिएको थियो, जहाँ शीतयुद्ध समाप्त हुँदै थियो र सोभियत संघ विघटन । इतिहासको अन्त्यजस्तो कठिन र विवादास्पद प्रश्न उठाएर बौद्धिक बहसमा ओर्लिएका फुकोयामाले उदारवादका सरलताबारे जति हौसिएर इतिहासको अन्त्य भएको घोषणा गरे, त्यो केवल सोभियत संघको विघटन र समाजवादी विचारधाराको अस्तित्वमाथि केही प्रश्नहरू उठ्नुसँग सम्बन्धित थियो ।
उनमा त्यस्तो विचार तत्कालीन विश्वशक्ति राजनीतिको बहुआयामिक अध्ययनपश्चात् आएको थिएन भन्ने टिप्पणीहरू निकै बलिया छन् । त्यसो त फुकोयामा आफैंले इतिहासको मृत्यु उनको आफ्नो 'ओरिजिनल आइडिया' नभई त्यो त माक्र्स एवं हेगेलको इतिहासको द्वन्द्वात्मक प्रक्रिया र हेगेलका फ्रेन्च उत्तराधिकारी कोजेभको विचारधाराबाट प्रभावित भएको तथ्य स्वीकार गरेका छन् ।

अहिल्यै सिद्वान्तको समापन वा विचारधाराको मृत्यु भएको निष्कर्ष निकाल्यौं भने त्यो हतार हुनेछ । जस्तो- फुकोयामा र हन्टिङ्टनले गरे, हामी त्यस्तो हतार नगरौं ।

उदारवाद, फासीवाद र सर्वाहारावादको विचारधारामाथि टिप्पणी गर्दै फुकोयामा दोस्रो विश्वयुद्धले फासीवाद र शीतयुद्धले सर्वाहारावाद समाप्त भएकोले उदारवादी निर्विकल्पताबारे आशावादी हुँदै इतिहासको अन्त्य भएको निष्कर्षमा पुगेका थिए । चीन र जापानको उदारवादी परिवर्तन र रसियामा ग्रोभाचोभकालीन सुधारबाट उत्साही फुकोयामा रसियाका नेताका रूपमा पुटिनको उदय र विश्व राजनीतिमा देखा परिरहेको बहुध्रुवीय वैचारिक विकासलाई अहिले कसरी हेरिरहेका होलान् ? फुकोयामाका आदर्श कोजेवले युरोपको आर्थिक तथा राजनीतिक सुरक्षा छाता युरोपेली युनियनको गठनलाई समेत वैचारिक इतिहासको अन्त्य मान्छन् । त्यसो भए उदार प्रजातन्त्रले शीतयुद्धपछि सबै मानवीय आवश्यकता पूरा गर्‍यो त ? यो प्रश्नले इतिहासको मृत्यु भएको छैन भन्ने जवाफ बढी बलियो हुन सक्छ ।

अमेरिकी राजनीतिशास्त्री हन्टिङ्टनले ९० को दशकको विश्व व्यवस्थामा देखा परेको शक्ति सन्तुलनलाई आधार मानेर सभ्यताबीचको मतभेदलाई विचारधारात्मक शक्ति संघर्षको समाप्त भएको घोषणा गरे । त्यो दशक शीतयुद्धपछिको विश्व व्यवस्थाको चित्र अनौठो थियो । दोस्रो विश्वयुद्धको निर्णायक लडाइँ लड्ने सोभियत संघ विघटन भएको थियो । असीमित शक्तिसहित अमेरिका एकल ध्रुवीय राजनीतिको शिखरमा थियो । युरोप आफ्नो राजनीतिक तथा आर्थिक सुरक्षाको विकल्प खोजिरहेको थियो । असंलग्न आन्दोलनका एसियाली र अफ्रिकी देशहरू अमेरिकी सुरक्षा छाता ओड्न विवश थिए ।

विश्वका आठवटा सभ्यता र तिनको बढ्दो मतभेदबारे चर्चा गर्दै हन्टिङ्टनले शक्ति संघर्ष र वैचारिक मतभेदको लागि सांस्कृतिक र धार्मिक पक्ष महत्वपूर्ण हुने थेसिस सार्वजनिक गरे । सोभियत संघको विघटनले छिन्नभिन्न भएको वैचारिक मतभेदको खुकुलोपनको अवसरको उठाउँदै हन्टिङ्टनले इस्लाम र क्रिश्चियानिटीलाई सम्भावित संघर्षको कारण ठहर्‍याए । सन् २००१ म अमेरिकी ट्विन टावरमा अलकायदाले गरेको हमलापछि हन्टिङ्टनका विचारमाथि थप घनीभूत छलफल हुन थाल्यो ।

बीसौं शताब्दीको संघर्ष मूलतः वैचारिक थियो, एक्काईसौं शताब्दीको संघर्ष धार्मिक हुने उनको निष्कर्ष त्यत्तिकै हतार थियो । के इतिहासमा विचारधारात्मक कमीको खाडल धर्मले भर्न सक्छ भन्ने हन्टिङ्टनको निष्कर्ष तात्कालीन अमेरिकी शक्ति राजनीतिको प्रतीत छाया मात्रै थियो । यद्यपि उनी पूर्वी एसियाको आर्थिक सफलता, चीनको सैन्यशक्तिबारे सचेत पनि थिए । उनको आइडेन्टीटी क्रेसिसको स्पष्ट वैचारिक आधारमा डोनाल्ड ट्रम्पको उदय भएको हो कि भन्ने तथ्य थप अध्ययनको लागि एक महत्वपूर्ण परिकल्पना हुन सक्छ । तर फुकोयामा हन्टिङ्टनको थेसिसपश्चात्को साढे दुई दशकमा अन्तर्राष्ट्रिय शक्ति राजनीतिमा शीतयुद्धकालीन विचारधारात्मक टकरावको इतिहास दोहोरिने सम्भावना टड्कारो भएको छ ।

इतिहासको अन्त्य ?

सोभियत संघ ढलेको दुई दशक नहुँदै भ्लादिमिर पुटिनको नेतृत्वमा रसियन विचारधारा फेरि शक्तिशाली भइरहेको छ । अमेरिकी राष्ट्रपति निर्वाचनमा रूसी प्रभाव साम्राज्यवादमाथिको त्यति ठूलो हमला थियो, जुन शीतयुद्धपछिको सबैभन्दा बढी अमेरिकी नालायकी सावित भयो । क्रिमिया रूसमा गाभ्ने निर्णय अन्तर्राष्ट्रिय शक्ति सन्तुलन र एकलध्रुवीय राजनीतिमा त्यस्तो सम्भावित परिवर्तनको संकेत थियो, जहाँबाट करिब २५ वर्षपश्चात् रूस अमेरिका एकपटक आम्ने-साम्ने आए पनि रसियाले निर्णायक बाजी मार्‍यो । त्यो अन्तर्राष्ट्रिय शक्ति संघर्षको लागि पहिल्लो दुई दशककै दुर्लभ र रोमाञ्चक क्षण थियो । विश्व राजनीतिको पछिल्लो परिवर्तन खासगरी वैचारिक धारमै छ, तथापि यो रुझान धमिलो छ ।

संकेतहरू सतहमा आउन समय लागे पनि विचारधारात्मक इतिहासको अन्त्य भएको छैन । रसिया, चीन, भेनेजुएला, क्युबा, उत्तरकोरिया जस्ता समाजवादी शक्तिहरू कुनै पनि बेला एउटै सुरक्षा छाताभित्र बस्न सक्छन् र उदाउँदा अर्थतन्त्रहरूको संगठन ब्रिक्स आर्थिक विचारधाराद्वारा थप बलियो हुने सम्भावना मुखरित हुँदैछ । बे्रक्जिटपछि पनि युरोप आफ्नो अर्थ राजनीतिक सुरक्षालाई साझा मुद्दा मानिरहेको छ । सम्भावित खाडीयुद्ध, आईएस नियन्त्रण वा मध्यपूर्व संक्रमणले धेरै हदसम्म रूसको निर्णायक अन्तर्राष्ट्रिय पहलकदमी खोजिरहेका छन्।

फुकोयामा र हन्टिङ्टनले भनेजस्तो वैचारिक टकरावका बाछिटाहरू साँच्चै सुकेका भए ६० वर्षपछि आफ्नो कार्यकालको अन्त्यमा अमेरिकी राष्ट्रपति ओबामा गत वर्ष क्युबाको हवानामा किन ओर्लन्थे ? चिनियाँ राष्ट्रपति सी जिनपिङले विश्वविद्यालयहरू माक्र्सवादको अध्ययन केन्द्र हुनुपर्नेमा जोड दिएका छन् । युरोपमा चिनियाँ रेल हुइँकिनु चीनको आर्थिक तरक्की मात्रै होइन, त्यो त अन्तर्राष्ट्रिय शक्ति राजनीतिको विचारधारात्मक हस्तक्षेपको नयाँ कडी हो । पछिल्लो दशकको अमेरिकी रक्षात्मक रणनीतिले अन्तर्राष्ट्रिय शक्ति राजनीतिको वैचारिक टकराव सतहमा नदेखिएको मात्रै हो, भित्रभित्रै भुसको आगो झैं विचारधारात्मक द्वन्द्व बलिरहेकै छ, यसको अन्त्य भएको छैन ।

हाम्रो दुर्दशा

५० को दशकभरि पनि नेपालमा वामपन्थीहरू एजेन्डाको राजनीति गर्थे, पार्टी अधिवेशनहरूमा नेतृत्वभन्दा नीतिमाथि बढी छलफल हुन्थ्यो । कांग्रेसको लागि बीपीको समाजवाद गायत्रीमन्त्र हो, त्यो न सबैले बुझेका छन् न कोही उच्चारण गर्न छोड्छन् । सभापति सोसियालिस्ट इन्टरनेसनलका उपाध्यक्ष हुन्, भाष्यकार प्रदिप गिरी छँदैछन् । एउटा बीपी चिन्तन प्रतिष्ठान छ । त्यसले वार्षिक श्राद्धमा गोष्ठी गर्छ । पुष्पलाल र मदन भण्डारीको नामका प्रतिष्ठानहरू छन्, ती पनि विचारधारामाथि भन्दा पनि गैरसरकारी मोडेलमा काम गर्छन् र रिपोर्ट मिलाउँछन् ।

माओवादी केन्द्रमा मोहन वैद्य र बाबुराम भट्टराई नभएपछि फरक मतको झन्झटै छैन, बाबुराम भट्टराईले त भविष्यको पुस्ताले समेत आफ्ना लागि क्रान्ति गर्न पाउँदैनन् भन्ने गरी 'राजनीतिक क्रान्ति पूरा भएको र आर्थिक क्रान्ति मात्रै बाँकी रहेको' निष्कर्ष निकाल, उनले भावी पुस्ताले सम्भावित क्रान्ति गर्ने नैर्सगिक हकको समेत बन्ध्याकरण गर्न भ्याए । मूलधारका कांगे्रस, एमाले, माओवादीदेखि राजावादी, मधेसवादी वा फोरमदेखि लिम्बूवानसम्मसँग वैचारिक स्खलन मात्रै छ । प्रत्येक पार्टीका घोषणापत्र उस्तै लाग्छन् । कार्यकर्ता प्रशिक्षण गरिँदैन । पार्टीका स्कुल विभागभन्दा ठेक्का पट्टा (भौतिक योजना) विभाग बलिया छन् । विश्वविद्यालयहरू प्रमाणपत्र वितरण केन्द्रमै सीमित छन्, प्रज्ञाप्रतिष्ठान हल भाडा उठाएर बस्छ । वैचारिक सक्रिएता र विचाराधात्मक बहसहरू कहाँ हुन्छन् ? र हामी कहाँ पुग्दैछौं ।

व्यक्तिमा विचारधारात्मक सक्रियता उत्पन्न गराउने 'सोसल ऐजेन्सीहरू' हावा खाइरहेका छन् । हामीले झेलिरहेको राजनीतिक संक्रमणभन्दा वैचारिक संक्रमण डरलाग्दो छ । यही वैचारिक दिवालियापनले हामी अन्तर्राष्ट्रिय मञ्चमा मुलुकको प्रभावकारी उपस्थिति जनाउन चुकेका छौं । आजको नेपाली समाज वैचारिक रूपमा मुर्छित छ, होसहवास गुमाएको छ, तथापि अहिल्यै सिद्वान्तको समापन वा विचारधाराको मृत्यु भएको निष्कर्ष निकाल्यौं भने त्यो हतार हुनेछ, जस्तो फुकोयामा र हन्टिङ्टनले गरे, हामी त्यस्तो हतार नगरौं ।




प्रतिक्रिया दिनुहोस !

Unity

working together is no longer optional-it is a matter of compulsion

Annapurna Media Network has announced the Unity for Sustainability campaign which comes into force from January 1, 2022. The main aim of this campaign is to 'lead the climate change dialogue' working closely with all the stakeholders on sustainable development mode, particulary focusing on climate-change issues.