श्रीकृष्ण, पुरन्डिही र चुँदीरम्घा

 श्रीकृष्ण, पुरन्डिही र चुँदीरम्घा

आदिकवि भानुभक्त आचार्यका बाजे श्रीकृष्ण आचार्य हुन् । उनी आफ्नो समयमा पहाडी देश तनहुँतिर खुब नाम चलेका विद्वान् थिए । यस्ता विद्वान् अग्निश्वरोपाध्याका छोरा हुन् । यस समयमा तनहुँमा त्रिविक्रम सेन (विसं १७९८-१८२६) राजा थिए । तनहुँको पूर्वमा पर्ने गोरखा राज्यमा पृथ्वीनारायण शाह राजा थिए । यिनकै शासनकालमा १८१० सालतिर श्रीकृष्ण आचार्यको जन्म भएको थियो । अग्निश्वरका सन्तान हुर्कन सक्दैनथे । श्रीकृष्ण आचार्य पनि हुर्कन्न कि भन्ने पिर थियो । सानो बालक छँदा श्रीकृष्णलाई सुकेनाश भन्ने रोग लाग्यो ।

यस्तो रोग लागेपछि बालक सुक्दै गएर नाश हुने अवस्थामा पुग्छ अर्थात् बालकको मृत्यु हुन्छ । सुकेनाश भएकाले श्रीकृष्ण आचार्यलाई प्रचलित उपचार परम्पराअनुसार गाईको गोबरसँग जोखियो । रोगी श्रीकृष्णको तौलबराबरको गोबर घरको मूल ढोकामाथि टाँसियो । गोबर बिस्तारै सुक्यो, उनको सुकेनाश पनि सन्चो हुँदै गयो । गोबरसँग जोखेर उपचार गरेकाले श्रीकृष्णलाई जोखु पाध्या पनि भनिन्थ्यो । पुराना कागजपत्रमा जोखु पाध्या भन्ने उल्लेखसमेत भेटिन्छ ।जोखु पाध्याको बेँसीघरको पूर्वतिर पानीको कुवा भएको साउने खोल्सो र १२-१२ वर्षमा पूजा गरिने कुलदेवताको स्थान थियो ।

दक्षिणतर्फ टारी खेत, पश्चिमतिर बग्रे खोलो र उत्तरतर्फ पानी खाने अर्को कदमे कुवा र कोल्डाँडो थियो । कोल्डाँडामा तिल र तोरी पेल्ने कोल थिए । कदमे कुवाबाट उत्तरतर्फ रम्घा गाउँ र शिखर कटेरीतिर जाने ठाडो बाटो थियो । यस चौहद्दीमा भएको डिहीलाई पुरन्डिही भन्ने चलन थियो । धनञ्जय आचार्यले पाल्पाबाट नै बन्डापत्र लेखे । बन्डापत्रअनुसार भानुभक्तका ६ भाइ बाबुहरू छुट्टिभिन्न भए । छुट्टिभिन्न हुँदा श्रीकृष्णका ठाहिँला छोरा गंगादत्त आचार्यको भागमा यो मूलघर घर परेको थियो । मूल घर भइन्जेल यसलाई साउनेपारि भनिन्थ्यो ।

गंगादत्तका सन्तानले मूल घर छोडेर बग्ग्रे खोलापारि र रम्घाको डाँडामा घर बनाए । तर तिनीहरूलाई साउनेपारि नै भन्न थालियो । मूलघरभन्दा पूर्वतर्फ क्रमशः श्रीकृष्ण आचार्यका कान्छा छोरा इन्द्रविलास, माहिला छोरा काशीनाथ र जेठा छोरा धनञ्जय आचार्यको भागमा परेको पाखो जमिन थियो । सबैको मूल घर साउनेपारि पर्‍यो । मूल घरबाट पश्चिमोत्तरपट्टि साहिँला छोरा पद्मनाथ आचार्यको भाग थियो ।

यी साहिँलाका निमित्त मूल घर साउनेपारि थिएन, तर पूर्वतर्फ घर बनाई बस्ने तत्कालीन आचार्य र अन्य थरका पण्डित, ढकालहरूले साउनेपारि भन्ने नाम दिए । काहिँला तुलसीरामका छोरी मात्र जन्मेकाले बन्डापत्र गर्दा भाग लागेको देखिँदैन । गंगादत्त आचार्यका पनाति विधान आचार्य काठमाडौं उपत्यकाभित्र ललितपुर जिल्लामा सातदोबाटोनेर अचेल सहरिया घर बनाई बसेका छन् । अहिले पनि उनको घरले साउनेपारि भन्ने नाम पाएको छ, पुख्र्यौली मूल घरको साउनेपारि बिम्बलाई जीवन्त बनाएको छ ।

बाजेसहित माथिका पुर्खालाई बुझाउँदा बाजेबराजु भन्ने गरिन्छ । भानुभक्तका कुनै एक बराजुले चुँदीखोलाको जलाधार क्षेत्रमा बिर्ता पाएका हुन् । अनि उनले तनहुँको धरम्पानी भन्ने गाउँ छोडेको हुनुपर्छ । छोडेपछि रम्घा डाँडालाई गाउँ र डाँडाको फेदी चुँदीलाई बेँसी बनाएर बसोवास गर्न थालेको बुझिन्छ । बिर्ता पाएपछि भने लामो समयसम्म जीविकाको निम्ति बिर्तावालका वंशजलाई चुँदीरम्घा छोड्नुपरेन । पछि विक्रमको बीसौं शदाब्दीको नबौं दशकतिर श्रीकृष्णका माहिला छोरा काशीनाथका केही सन्तानहरूले नेपाली कांग्रेसका नेता विश्वेश्वरप्रसाद कोइरालाका पिता कृष्णप्रसाद कोइरालाका छिमेकी हुन चुँदीरम्घा छोडेर विराटनगर पुगेको देखिन्छ ।

श्रीकृष्ण आचार्यकी सत्यरूपा नाम भएकी जेठी पत्नी थिइन् । यिनबाट सन्तान भएनन् । तिनैताका चुँदीरम्घामा नै बस्ने प्रद्युम्न पण्डितका छोरा गुणानन्द पण्डित थिए । उनकी श्रीकान्ता नामकी छोरी थिइन् । यिनैसँग श्रीकृष्ण आचार्यले सन्तानका निम्ति दोस्रो विवाह गरे । यी कान्छी पत्नीबाट भने धनञ्जय, काशीनाथ, पद्मनाभ, तुलसीराम, गंगादत्त र इन्द्रविलास गरी ६ जना छोरा र रूद्रप्रिया र रमा नामका दुई छोरी गरी जम्मा आठजना सन्तान जन्मिए । पुरन्डिहीमा यी आठजनाले बालक्रीडा गरे ।

श्रीकृष्ण आचार्य र भानुभक्तको प्राचीन विरासत धुमिल हुँदो छ । प्रतिवर्ष गरिने भानु जयन्तीले मात्र त्यो प्राचीन विरासतलाई पुनः सबैको स्मृतिमा ल्याइदिन्छ ।

छुट्टीभिन्न हुनुभन्दा पहिले जन्मेका भानुभक्तसहित श्रीकृष्ण आचार्यका नातिहरूको बालक्रीडा स्थल यही पुरन्डिही थियो । यता गंगादत्त र उनका छोराहरूका सन्तान अन्य भाइका सन्तान झैं फैलिएनन् । पुरन्डिहीको बसोवासलाई सन्तान नफैलिनुको कारण ठानियो । अनि, उनीहरूले मूल घर छोडे । पुरन्डिही खण्डहरमा परिणत भयो । खण्डहरसहित ठूलाठूला डाले घाँसका रूखहरू, भोगटे, ठूलो अर्चल र निबुवा, कागती, सुन्तला, केरा आदि फलपूmल देख्दा पंक्तिकारलाई श्रीकृष्ण आचार्यको स्मृतिले स्वागत गरे झैं लाग्थ्यो ।

बेँसी पुरन्डिहीको घर बाहै्र महिना निश्चित ठाउँमा थियो । तर गाउँको घर भने निश्चित ठाउँमा थिएन । किनभने १९५० सम्म पनि तनहुँतिर कुमाल, दरै र बोटे जाति मात्र होइन, बाहुन र क्षत्री पनि बाह्रै महिना प्रायः बेँसीमा नै बस्थे रे । औलोको प्रकोप बढेर बर्खा महिनाभर बेँसीमा बस्न नसकिने भयो । बाहुन र क्षत्रीहरू औलो छल्न शिखर ठाउँ खोज्दै डाँडातिर लागे । श्रीकृष्ण आचार्य पनि औलो छल्न चुँदीरम्घातिर उक्लिए । उनी बर्खाको ४-५ महिना औलो छल्न डाँडाको विभिन्न भागमा बस्थे । कुनै वर्ष तल्लोरम्घा त कुनै वर्ष उपल्लो रम्घा, कुनै वर्ष तामाकोटतिर डाँडामा औलो छल्ने बसाइ हुन्थ्यो ।

चुँदीरम्घा दुईवटा शब्दले बनेको छ । चुँदी खोलाको नाम हो । यसले तल्लो चुँदी र उपल्लो चुँदी भन्ने दुईवटा ठाउँलाई बुझाउँछ । भानुभक्तका पुर्खा पहिले उपल्लो चुँदी र पछि तल्लो चुँदीमा आएका हुन् भनिन्छ । रम्घा डाँडाको नाम हो । यसले तामाकोट, जारकाटे, मध्यपुर, धर्मशाला, उपल्लो रम्घा र तल्लो रम्घाका ठाउँलाई बुझाउँछ । शिखर कटेरी अर्थात् धर्मशाला भएको अधमरो ठाउँमा धनञ्जय आचार्य आफ्ना पाँच भाइहरूसँग छुट्टीभिन्न भएपछि बसोवास गर्न थालेका हुन् । त्यहाँ बस्दा रम्घा र बेलथुम्कीको पँधेरामा पानी भर्न जाने चलन थियो । २०५५ सालतिर धर्मशालामा उत्खनन गर्दा शिखर कटेरी भेटियो ।

हामी केटाकेटी छँदा त्यहाँ भग्नावशेष रूपमा घरहरू देखिन्थे । अहिले उत्खनन् गरेको ठाउँमा भानुभक्तको घर थियो भन्छन् । शिखर कटेरीको पूर्वीभाग बेलथुम्कीतिर पनि गुल्जार थियो । धर्मशालामा आचार्य, पौडेल र बेलथुम्कीमा ढकाल थरका बाहुनको बसोवास थियो । उपल्लो रम्घाको डाँडामा भने श्रीकृष्ण आचार्यका ससुराली पण्डितहरूको बसोवास थियो । शिखर कटेरीको पूर्वीभागको गहिरोतिर आरन थाप्ने दलितहरूको बसोवस थियो । त्यहाँ घरका भग्नावशेष, पानी खाने कुवा र फलपूmलका बोट र किट (फलामको पोलेपछि आउने ठोस मैल) भेटिन्थे । भनिन्छ, त्यस ठाउँमा महामारी फैलियो ।

वनको डढेलोले पनि घरहरूमा आगलागी हुने डर बढ्यो । अनि शिखरकटेरी, धर्मशाला र बेलथुम्कीका दलितसहितका बासिन्दा उपल्लो रम्घा, मध्यपुर र जार्काकाटेको डाँडातिर घर बनाई बस्न थाले । २०१८ सालपछि औलाको प्रकोप हट्यो । फेरि बाह्रै महिना श्रीकृष्णका सन्तान बेँसीमा बस्न थाले । बेँसी छोडेर पुनः तितरवितर भए । अहिले श्रीकृष्ण आचार्यका पाँच भाइ छोराका नगन्य सन्ततिहरू चुँदीमा बसोवास गर्छन् । श्रीकृष्ण आचार्य र भानुभक्तको प्राचीन विरासत धुमिल हुँदो छ । प्रतिवर्ष गरिने भानु जयन्तीले मात्र त्यो प्राचीन विरासतलाई पुनः सबैको स्मृतिमा ल्याइदिन्छ ।

 


प्रतिक्रिया दिनुहोस !

Unity

working together is no longer optional-it is a matter of compulsion

Annapurna Media Network has announced the Unity for Sustainability campaign which comes into force from January 1, 2022. The main aim of this campaign is to 'lead the climate change dialogue' working closely with all the stakeholders on sustainable development mode, particulary focusing on climate-change issues.