अमूर्त सांस्कृतिक सम्पदा

 अमूर्त सांस्कृतिक सम्पदा

नेपालको पश्चिमाञ्चल विकास क्षेत्र, गण्डकी अञ्चल, तनहुँ जिल्लाको सदरमुकाम दमौलीदेखि उत्तरपूर्र्वमा तनहुँसुरको डाँडा अवस्थित छ । यो तनहुँसुरको डाँडा तनहुँ राज्यको राजधानी हो । तनहुँसुरको डाँडामा सँगसँगै दुइटा चुचुरा छन् । यसैगरी सदरमुकाम दमौलीदेखि पश्चिमपट्टि मानुङको डाँडा अवस्थित छ । तनहुँसुरका दुइटा र मानुङको एउटा गरी यी त्रितुंगबाट तनहुँ नाम रहेको विश्वास छ ।

तनहुँ राज्यको अवसानपछि तनहुँसुरदेखि पश्चिमपट्टि केहीपर छिम्केश्वरीको लेकसँगैको बन्दीपुरलाई तनहुँ जिल्लाको सदरमुकाम कायम गरियो । पूर्व-पश्चिम तथा उत्तर-दखिनको व्यापारिक बाटोमा पर्ने हुनाले बन्दीपुरलाई सदरमुकाम मानिएको थियो । अघि बन्दीपुरमा मूल अड्डा र पोखरामा छोटी अड्डा रहेको थियो । पछिबाट पोखराको छोटी अड्डा बन्दीपुरमा र बन्दीपुरको मूल अड्डा पोखरामा सारियो । पृथ्वी राजमार्ग बनेपछि बन्दीपुरमा रहेको सदरमुकाम दमौलीमा सारियो ।
तनहुँसुरको डाँडादेखि पूर्व र दखिनमा गाउँ र बेँसीको पायक परेको अति सुन्दर रमणीय चुँदीको रम्घा गाउँ अवस्थित छ । यही चुँदीरम्घामा १८७१ असार २९ गते आइतबार आषाढ कृष्णाष्टमी रेवती नक्षत्र धनु लग्न सिंह नवांशक मीन राशिमा आदिकवि भानुभक्त आचार्यको जन्म भएको थियो ।

पञ्चमस्थान र पञ्चमेशबाट विद्या र कवित्वभावको अध्ययन गरिन्छ । भानुभक्त आचार्यको जन्मकुण्डलीमा पञ्चमेश मंगल नीच भएर आठौं स्थानमा बसेको छ । अतः पञ्चमेश मंगल नीच भएर आठौं स्थानमा बसेको व्यक्तिमा कसरी काव्यभाव स्फुरण भयो ? यो एउटा जिज्ञासाको विषय हो । यसैगरी शुक्रलाई काव्यकारक ग्रह मानिन्छ । भानुभक्त आचार्यको जन्मकुण्डलीमा शुक्र वृष राशिमा स्वगृही भएर बसेको छ, तापनि छैटौं स्थानमा बसेको शुक्र त्यति प्रभावकारी मानिँदैन । अतः कुन ग्रहको कारणले भानुभक्त आचार्यमा कवित्वभाव स्फुरण भयो र उनी नेपालका आदिकवि बन्न सके ? यसको राम्रो पहिचान गर्न अत्यावश्यक छ ।

भानुभक्त आचार्यको जन्म धनु लग्न र सिंह नवांशकमा भएको कुरा यसअघि नै उल्लेख भइसकेको छ । जन्मसमयमा लग्नेश वृहस्पति नवौं स्थानमा सिंह राशिमा बसेको छ । नवौं स्थानमा बसेको वृहस्पतिले लग्नमा, तेस्रो स्थानमा र पाँचौं स्थानमा पूर्ण दृष्टिले देखेको हुँदा पञ्चमेश मंगल नीच भए पनि वृहस्पतिको दृष्टि परेको हुँदा नीचभंग राजयोग परेको छ । यसैगरी सिंह नवांशकका पति सूर्य मिथुन राशिमा केन्द्रवर्ती भएर बसेको छ र सप्तम भावमा बसेको सूर्यले लग्नमा पूर्ण दृष्टिले देखेको छ । यसरी जन्मलग्नमा सौर्यमण्डलका स्वामी सूर्य र मन्त्रपति वृहस्पतिको पूर्ण दृष्टि परेको हुँदा लग्नेश वृहस्पतिले भानुभक्त आचार्यमा कवित्व भाव स्फुरण गराई नवांशेश सूर्यले उनलाई आदिकविको उपाधि दिलाएको देखिन्छ ।

सप्तगण्डकीको पवित्र जलले अभिसिञ्चित गण्डकीप्रस्रवणक्षेत्र अतीतकालदेखि नै भाषा-साहित्य, धर्म-दर्शन एवं संस्कृति तथा कला-कौशलको क्षेत्रमा अति प्रसिद्ध छ । यस क्षेत्रमा धवलागिरि, नीलगिरि, अन्नपूर्ण, माछापुच्छ्रे, मनासलु, गणेश र लामटाङ आदि हिमालय पर्वतहरू अवस्थित छन् । यी हिमालय पर्वतहरू बाह्रै महिना हिउँले ढाकिएका हुन्छन् । यहाँ गोसाइँकुण्ड, दामोदरकुण्ड, मुक्तिक्षेत्र, रुरुक्षेत्र, देवघाट, त्रिवेणी, सिकलेस चोखोपानी आदि तीर्थस्थलहरू छन् । गण्डकी महात्म्यमा माछापुच्छ्रे हिमालको दुइटा चुचुरोलाई नरनारायणको स्वरूप मानिएको छ ।

भारतमा गंगा र यमुनाको बीचको भूभाग अन्तरवेदी नामबाट प्रसिद्ध छ । यसैगरी उत्तराखण्ड नेपालमा कालीगण्डकी र सेतीगण्डकीको बीचको भूभागलाई अन्तरवेदी मानिन्छ । अघि यही सेतीगण्डकी र मादीगंगाको द्वीपमा मत्स्यगन्धाको गर्भबाट पराशर ऋषिका छोरा कृष्ण जन्मेका थिए । सेतीगण्डकी र मादीगंगाको द्वीपमा जन्मेको हुनाले उनी कृष्ण द्वैपायन कहलाएका थिए । यिनै कृष्ण द्वैपायनले वेद र पुराणको व्यास गरेको हुँदा उनी भगवान् वेदव्यासको रूपमा प्रसिद्ध भए । यसरी नेपाल अधिराज्यको तनहुँले प्राचीनकालदेखि नै कवि, लेखकहरूको साधनास्थलको रूपमा प्रसिद्धि पाइआएको छ ।

तनहुँ एउटा उर्वरा भूमि भएको हुँदा यहाँ खान र लगाउनको लागि धेरै मेहनत गर्न नपर्ने हुनाले यहाँका वासिन्दा विद्या साधनामा लाग्न सफल भएका थिए । त्यसकारण अघि पृथ्वीनारायण शाहको समयमा गोरखामा नपाइएको मितक्षराको व्यवहराध्याय नामक ग्रन्थ तनहुँमा पाइएको थियो । जुम्लाको अचार्जबाडा पैत्रिकस्थल भएका आचार्य ब्राह्मणहरू खेतीपातीको लागि सुगम र विद्याको साधनाको लागि उचित थलोको खोजी गर्दै तनहुँको चुँदी, रम्घा आइपुगे । त्यही आचार्य ब्राह्मणको कुलमा श्रीकृष्ण आचार्य जस्ता पण्डित जन्मे । श्रीकृष्ण आचार्यको तेस्रो पुस्तामा भानुभक्त आचार्य जन्मे । भानुभक्त आचार्यले सबैले राम्ररी बुझ्न सक्ने नेपाली भाषाको माध्यमबाट लोकको हित गर्नको लागि आध्यात्मिक रामायण र रामगीतालाई नेपालीमा अनुवाद गरे । भानुभक्त आचार्यको समयभन्दा अघि पनि नेपाली भाषामा केही फुटकर कविताहरू नलेखिएका होइनन् तर भानुभक्तीय रामायणचाहिँ नेपाली भाषामा रचना गरिएको पहिलो र सग्लो ग्रन्थ हो । त्यसकारण भानुभक्त आचार्य नेपाली भाषा र साहित्यका आदिकवि हुन् ।

भानुभक्तीय रामायण नेपालको सहर, बजार, गाउँ, घर र गोठमा समेत अति लोकप्रिय छ । मेला-पात, बन-बुट, घाँस-दाउरा तथा उकाली र ओरालीमा भानुभक्तीय रामायणको श्लोक फलाकेर नेपालीहरू आनन्दको सास फेर्छन् । श्रीमद्भागवत्महापुराण वाचन, श्रीसत्यनारायण स्वामीको पूजा आदि धार्मिक आयोजनहरूको अवसरमा रातभर जाग्राम बसेर खैँजडी र मुजुराको तालमा भक्तिहरूले भानुभक्तीय रामायणको विषयलाई लम्बरी भजनको रूपमा गाउँछन् ।

भानुभक्त केवल नेपाली भाषा र साहित्यका आदिकवि मात्र नभएर लोकहितका अभियन्ता पनि हुन् ।

यसैगरी मैले रोधी घरमा भानुभक्तीय रामायणको विषयवस्तुलाई लिएर लोकभाकामा दोहोरी गाएको सुनेको छु । मैले गोठालाहरूले आफ्नो गादोमा भानुभक्तीय रामायणको पुस्तक बोकेर हिँडेको पनि देखेको छु । हाम्रो गाउँ याङ्जाकोट, घ्याउजुका मुन्द्रे कामी मित दाइले फुर्सदको बेला आफ्नो आरनको डिलमा बसेर भानुभक्तीय रामायण लयबद्ध गरी वाचेर अरूलाई सुनाएको पनि मैले आफ्नै आँखाले देखेको छु । तर अहिले रेडियो, टीभी, मोबाइल आदि आधुनिक सञ्चारमाध्यम तथा आधुनिक शिक्षाको कारणले भानुभक्तीय रामायणप्रति नेपाली मानसिकता आकर्षित र प्रभावकारी हुन सकेको छैन । यसरी अहिले नेपालको एउटा महत्ववपूर्ण अमूर्त सांस्कृतिक सम्पदा लोपोन्मुख अवस्थामा छ ।

भानुभक्तीय रामायणले नेपाल बाहिर दार्जिलिङको चिया कमान, असामको गोठ, बर्माको कम्युन र देहरादुनको लाइन आदि प्रवासका नेपालीहरूलाई नेपाल बिर्सन दिएको छैन । यसका अतिरिक्त भानुभक्तीय रामायणले प्रवासमा नेपालीबीच आपसी सद्भाव कायम गराएको छ । त्यसकारण नेपालमा भानुभक्त आचार्य आदिकवि हुन् भने प्रवासमा चाहिँ भानुभक्त केवल आदिकवि मात्र नभएर नेपालीको भावनात्मक एकता एवं नेपाली मानसिक सम्मीलनका प्रतीक पनि हुन् ।

आज नेपालमा जातीय एवम् भाषिक अन्तरद्वन्द्व चर्किरहेको छ तर प्रवासका नेपालीहरू भने नेपाली भाषा र भानुभक्त आचार्यलाई माध्यम बनाएर आफ्नो जाति, भाषा, धर्म र संस्कृतिको जगेर्नाका लागि अघि बढिरहेका छन् । अतः आफूलाई रैथाने भन्न रुचाउने नेपालका नेपालीहरूले प्रवासमा बसेका नेपालीहरूबाट यो कुरा राम्ररी सिक्न सक्नुपर्छ । यसरी आदिकवि भानुभक्त र उनको कृति भानुभक्तीय रामायणको महत्वव आज पनि उत्तिकै ओजस्वीपूर्ण एवं गरिमामय छ ।

अहिले नेपालमा संघीय लोकतान्त्रिक गणतन्त्र स्थापना भएको छ । आदिकवि भानुभक्त जंगबहादुर राणाका समकालिक हुन् । त्यसबेला भर्खरभर्खर नेपालमा राणाहरूको जहानियाँ शासन स्थापना भएको थियो, तर त्यस अवस्थामा पनि आदिकवि भानुभक्त आचार्यमा जनता अथवा लोकको हित गर्ने भावना जागृत भइसकेको थियो । एक दिन नारद सत्यलोक पुगि गया लोकको गरूँ हित भनी भानुभक्तीय रामायणको यो पहिलो श्लोकबाट आदिकवि भानुभक्तमा अन्तरनिहित लोककल्याणको भावना स्पष्ट हुन्छ । यसकारण भानुभक्त केवल नेपाली भाषा र साहित्यका आदिकवि मात्र नभएर लोकहितका अभियन्ता पनि हुन् ।

पृथ्वीनारायणले नेपालको भौगोलिक एकीकरण गरेर नेपाललाई एकताबद्ध गराएका थिए । आदिकवि भानुभक्त आचार्यले भाषा र साहित्यको माध्यमबाट नेपाली मानसिकताको समीकरण गराए । यसरी एउटा शासकले गर्नुपर्ने काम पृथ्वीनारायण शाहले गरेका छन् भने एउटा प्राज्ञिक व्यक्तिले गर्नुपर्ने काम आदिकवि भानुभक्तले गरेका छन् । अतः आजका राजनीतिज्ञ र प्राज्ञिक व्यक्तिहरूले पृथ्वीनारायण र भानुभक्त आचार्यबाट पाठ सिकेर नेपाल राष्ट्रको निर्माण र नेपाली राष्ट्रियताको विकासमा अघि बढ्न सक्नुपर्छ । आदिकवि भानुभक्तको यो आदर्श र मर्यादालाई सधैँ कायम राखि राख्नु हामी सबैको परम दायित्व हो ।


प्रतिक्रिया दिनुहोस !

Unity

working together is no longer optional-it is a matter of compulsion

Annapurna Media Network has announced the Unity for Sustainability campaign which comes into force from January 1, 2022. The main aim of this campaign is to 'lead the climate change dialogue' working closely with all the stakeholders on sustainable development mode, particulary focusing on climate-change issues.