सहर पस्ने अनुमति नभएका 'कुष्ठरोगी'

सहर पस्ने अनुमति नभएका 'कुष्ठरोगी'

म्यारिन ग्रोसपिच पहिलोपटक नेपाल टेक्दै थिइन् सन् १९७४ मा । उनी मनमा अनेक कल्पना बोकेर जर्मनीबाट नेपाल आउँदै थिइन् । कल्पनामा बारम्बार आउनेमध्ये थिए, पुष्कर लिम्बू । पुष्कर उनले स्पोन्सर गरेका बालक थिए । कुष्ठरोगले थलिएका बाआमाका सन्तान ! कुष्ठरोग 'अघिल्लो जन्मको कुकर्मको फल' मानिन्थ्यो । म्यारिन आएको बेला काठमाडौंमै कुष्ठरोगीको बिगबिगी थियो ।

बाआमा कुष्ठरोगी भएकै कारण पुष्करले पढाइलेखाइबाट टाढिनु परेको थियो । उनलाई आनन्दकुटी स्कुल पठाइयो । बाआमा कुष्ठरोगी भएकाले स्कुलले भर्ना लिन मानेन । त्यही घटनाले म्यारिनको हृदय नराम्ररी निचोरियो । उनी चाहन्थिन् पुष्करले राम्रो शिक्षा पाओस् । तर, त्यो नेपालमा त्यस बेला सम्भव देखिनन् । पुष्करको अध्ययन रोकिने देखेपछि उनलाई जर्मनी लैजाने चाहना जाग्यो ।
जति बेला उनले प्रिन्सेस शान्ति (राजा महेन्द्रकी छोरी) लाई भेटिन् । उनी 'लेप्रोसी रिलिफ एसोसिएसन'की प्रमुख थिइन् । प्रिन्सेस शान्तिले नै पुष्करको सम्पूर्ण कागजात मिलाइदिएपछि उनी जर्मनी जान तयार भए । अध्ययन सकाएर ठूलो भएपछि पुष्कर नेपाल आए तर उनी यहाँ बस्न मानेनन्, किनकि त्यो समाजले कुष्ठरोगीको सन्तानका रूपमा उनलाई चित्रण गर्न छोडेन ।

पुष्करका बाआमाको हालत खराब थियो । उनीहरूलाई खोकनामा राखिएको थियो, लेप्रोसी सेन्टरमा । पुष्करका बाआमासँगै करिब आठ सय अन्य कुष्ठरोगी त्यहाँ थिए । उनीहरूलाई खाना, औषधि उपलब्ध गराइन्थ्यो तर आदर, सम्मान र मानवअधिकार थिएन । उनीहरूलाई सहर पस्न अनुमति थिएन । समाजको नजरमा उनीहरू 'पापी' थिए । त्यसैले त्यहाँबाट बाहिर निस्कन निषेध गरिएको थियो । यही घटनाले कुष्ठरोगीका लागि काम गर्न अभिप्रेरित गर्‍यो म्यारिनलाई ।

मेरो सिक्ने क्रम जारी छ । मैले यो पनि सिकेकी छु, समाजका धेरै प्रतिभावान् घृणित भइरहेका छन् । -म्यारिन

त्यसको फलस्वरूप खुल्यो शान्ति सेवा गृह । म्यारिनले खुसीको भाव देखाउँदै कथा सुनाइन् । कुष्ठरोगीको सेवामा लागेर समाजबाट तिरस्कृत, अपहेलित कुष्ठरोगीका लागि सहारा दिन सन् १९९२ मा 'शान्ति सेवा गृह' सञ्चालनमा ल्याएको उनले बताइन् ।

'त्यो बेलाको समाजले कुष्ठरोग 'ब्याक्टेरियल इन्फेक्सन' हो भन्ने बुझेन', यसो भनिरहँदा उनको हातमा धागोकाँटा चलिरहेको थियो, मोजा बुन्न तल्लीन थिइन् उनी । काम गर्न उमेरले छेक्दैन भन्ने उदाहरण हुन् उनी । ७३ वर्षीया म्यारिनको सक्रियताले त्यही पुष्टि गर्छ । ती दिनका सम्झना पल्टाउँदै उनले भनिन्, 'मेडिकल सुपरभिजनको अभावमा रोगीहरू झनै ग्रसित बन्दै गए । उनीहरूलाई पर्याप्त केयर थिएन । कुष्ठरोग विकराल बन्दै गयो, हातखुट्टाका औंला गुमाए धेरैले ।' उनको अनुभवमा जब कुष्ठरोगीहरूको स्किनमा इन्फेक्सन हुन्छ, स्किन एकदमै खस्रो (रफ) हुन थाल्छ । मोइस्चर र तेल उत्पादन गर्न सक्दैन छालाले । त्यही कारण ब्याक्टेरिया फैलिन्छ र अंगहरू बिग्रिन्छन् । 'यो सबै उपचार नभएर भएको हो, पापले गरेको होइन', उनले भनिन् ।

के धनीहरूलाई कुष्ठरोग लागेको छ त ? म्यारिनको प्रश्न थियो । किनकि उनले हुनेखाने परिवारमा कुष्ठरोगीहरू भेटिनन् । जो संक्रमित थिए उनीहरू गरिब थिए । जसले राम्रो खाना पाउँदैनथे, उपचार पाउँदैनथे्, फलतः रोगसँग लड्ने क्षमता पनि हुँदैनथ्यो र कुष्ठरोगले पनि उसैलाई च्याप्थ्यो । त्यस्ता धनी र गरिब सबैलाई एक ठाउँमा देख्ने सपना छ, म्यारिनको । भनिन्, 'जसरी मार्टिन लुथरकिङले 'सेता र काला' बच्चाहरूलाई एकै ठाउँमा देख्ने सपना देखे, म पनि कुष्ठरोग लागेको र स्वस्थ बालबालिकालाई एकै ठाउँमा देख्न चाहन्छु । म निम्नस्तरदेखि उच्च स्तरका बालबालिकालाई एकै ठाउँमा आएको हेर्न चाहन्छु ।'

उनले भनिन्, 'अपांग हुनु भगवान्ले दिएको सजाय हैन, दुर्भाग्यवश जोकसैलाई पनि यस्तो हुनसक्छ । रोगले कुनै पनि वर्ग, समुदाय, लिंग छुट्याउँदैन । म सग्लो छु भनेर घमण्ड गर्नु हुँदैन । असग्लाहरूलाई होस्टेमा हैंसे दिनु नै धर्म हो ।' सैयौं रोगीलाई व्यवस्थापन गर्न चुनौतीपूर्ण कार्य हो । त्यसो हुँदाहुँदै पनि उनी कहिल्यै योजनाबद्ध रूपमा अगाडि बढ्न चाहन्नन् । किनकि उनी भन्छिन्, 'त्यो योजना सफल भएन भने निराश भइन्छ, मलाई निराश बन्नु छैन ।'

२५ वर्षे यात्रामा म्यारिनको संस्था निकै झाँगिएको छ । उनले बिरुवाझैँ संस्था बढ्दै गइरहेको बताइन् । उनको हकमा 'तँ चिता म पुर्‍याउँछु' भन्ने उखान ठ्याक्क लागू भएको छ । किनकि पशुपतिका सातजना कुष्ठरोगी ल्याएर सुरु गरिएको संस्थामा हाल चार सय परिवारले आ श्रय लिइरहेका छन् । करिब आठ सय यही सेल्टरमा छन् । राजकुमारी शान्तिको योगदानको कदर गर्दै उनैको नाममा सुरु गरिएको रहेछ 'शान्ति सेवा गृह' । जर्मनीको अर्थ मन्त्रालयले म्यारिनको जन्मदिनको उपहारस्वरूप यो जग्गा उपलब्ध गराएको हो । जर्मनीको प्रसिद्ध कमेडियन सेलिब्रेटी हेप क्याटलिंगले पनि उनलाई सहयोग गरेका थिए ।

संस्था सुरु गरे पनि सुरुका दिनमा काम गर्न निकै व्यवधान झेल्नु परेको उनको अनुभव छ । समाजमा भेदभाव व्याप्त थियो । एकताका उनी बच्चा लिएर जुत्ता किन्न जाँदा पसलमा जुत्ता लगाउन नदिएको घटना सम्झिइन् । 'त्यो बेला खुट्टामा प्लास्टिक लगाएर जुत्ता प्रयोग गर भन्यो पसलेले', म्यारिनले सम्झिइन्, 'जुत्ताको पैसा दिऊँला भन्दा पनि मानेन पसलेले ।' के रोग लागेकाहरूलाई सपिङ गर्ने र मन परेको कुरा किन्ने स्वतन्त्रता हुन्न र ? म्यारिनले गम्भीर बन्दै प्रश्न गरिन्।

उनीहरूको लालनपालनका लागि मासिक पैंतालीस लाख खर्च जुटाउनु चानचुने कुरा होइन् । तर म्यारिनले आफ्नो कामका बारेमा स्पष्ट लेखेर एकैपटक पाँच, छ हजार संस्थामा सर्कुलर लेटर पठाउने गरेकी छन् । मेहनत गरेर लेखेको कथा पढेपछि कति स्वैच्छिक रूपमा सहयोग गर्न आउँछन् । उनको काममा ७९ वर्षीया श्रीमान्ले पनि साथ दिँदै आएका छन् । छोरा 'शान्ति'मा टेक्निकल डाइरेक्टरका रूपमा काम गरिरहेका छन् । उनी फिजियोथेरापिस्ट पनि हुन् । शान्तिमा भएका बिरामीहरूको उपचार गर्छन् उनी । शान्तिमा सम्पूर्ण रेखदेख गर्छन् । म्यारिनले भनिन्, 'छोरोलाई वर्किङ भिसा दिइएको छ तर यति लामो समयदेखि समाजसेवामा लागेकी म्यारिनसँग पर्यटक भिसामात्रै छ । उनी भन्दै थिइन्, 'तपाईंको सरकारले मलाई काम गर्ने अनुमति दिएको छैन।'

कुष्ठरोगीहरूको पुनस्र्थापनामात्रै होइन, उनीहरूलाई आत्मसम्मानित वातावरण तय गर्नु पनि शान्तिको उद्देश्य हो । यसका लागि म्यारिनले रोगीहरूलाई विभिन्न काममा अल्झाएकी छन् । कोही ढाका बुनिरहेका हुन्छन्, कोही कपडा सिलाइरहेका, कोही चाँदीका गरगहना बनाउन व्यस्त देखिन्छन्, कोही ब्याग, कार्ड, ब्लांकेट, कपडा बनाइरहन्छन् । आपूmले खाने तरकारी आफैं फलाएका छन् । आ श्रय लिइरहेका बालबालिकाका लागि लत्ताकपडा यहीँ बन्छ। पुराना सामान रिसाइकल गरेर नयाँ बनाउन सिकाएकी छन् । पुराना पत्रिकाबाट ब्रिकेट बनाउनेदेखि गरगहना बनाउनेसम्मका सीप उनीहरूले जानेका छन् । भन्छिन्, 'अरूमा मात्रै भर पर्नुहुन्न ।'

शान्तिले आफ्नै क्लिनिक पनि सञ्चालन गरेको छ, त्यहाँ वार्डहरू पनि छन् । संसारको उत्कृष्ट शैक्षिक पद्धति 'वालडोर्फ'मा बालबालिकाले अध्ययन गर्न पाएका छन् । यो पद्धतिलाई मन्टेश्वरीभन्दा गुणस्तरीय मानिन्छ । जसले छोराछोरी विद्यालय पठाउन सक्दैनन्, यहाँ ल्याउँछन् । उनीहरूका लागि होस्टेलको व्यवस्थासमेत गरिएको छ । बालबालिकालाई हेरचाहको व्यवस्था पनि गरिएको छ । किन्डरगार्टेनदेखि ७ कक्षासम्म सञ्चालित छ यो विद्यालय ।

भूगर्भशास्त्र (जियोलोजी) र अंग्रेजी साहित्य अध्ययन गरेकी म्यारिन साहित्य र दर्शनमा पनि उत्तिकै चाख राख्छिन् । सयौंका लागि मार्गदर्शक बनेकी म्यारिन जीवनलाई अनुभव र सिकाइको संगम मान्छिन् । भन्छिन्, 'मेरो सिक्ने क्रम जारी छ । मैले यो पनि सिकेकी छु, समाजका धेरै प्रतिभावान् घृणित भइरहेका छन् ।'

'शान्ति'मा पश्चिमा र पूर्वीय संस्कृतिको सम्मि श्रण विकास भइरहेको, वृद्धा र युवा एकै ठाउँमा काम गरेको र फरक मुलुकका संस्कृतिको संयोजन बनाउन चाहेको उनले बताइन् । उनको अर्को उद्देश्य भेदभावमुक्त समाज निर्माण हो । उनको बुझाइमा रोग लागेको आधारमा कसैलाई भेदभाव गर्न हुन्न । सबैले सम्मानजनक रूपमा बाँच्न पाउनु मानवअधिकारको एउटा अभिन्न अंग हो ।


प्रतिक्रिया दिनुहोस !

Unity

working together is no longer optional-it is a matter of compulsion

Annapurna Media Network has announced the Unity for Sustainability campaign which comes into force from January 1, 2022. The main aim of this campaign is to 'lead the climate change dialogue' working closely with all the stakeholders on sustainable development mode, particulary focusing on climate-change issues.