नलाग्ने खुकुरीले नारायणहरि बनाउनुपर्नेहरू...!

नलाग्ने खुकुरीले नारायणहरि बनाउनुपर्नेहरू...!

प्रश्न ; स्कुल-कलेजमा अब्बल पढ्नेहरू के बन्छन् ?

उत्तर ; डाक्टर, इन्जिनियर, चार्टर्ड एकाउन्टेन्ट, कृषि, बन, पशुपालन...आदि ।
प्रश्न ; सबैभन्दा बढी भ्रष्टाचार कहाँ हुन्छ ?
उत्तर ; अब्बल पढ्नेहरूले जुन जुन क्षेत्रमा काम गर्छन् !
प्रश्न ; होइन, होला ।
उत्तर ; होइन भने किन सडक खत्तम ? सडक पेटी किन भताभुंग ? ढल निकास खोइ ? नहरमा किन पानी नआउने ? पुलहरू किन कच्चा ? कालोपत्रे किन महिनामै उक्किने ? सडकमा किन पानी जम्ने ? बिरामी किन ठगिने ? उपचार यहाँ किन महँगो, अन्यत्र सस्तो ? लेखापरीक्षणमा किन बेइमानी ?
कृषि र पशुपालनमा हरेक वर्ष अरबौं लगानी गर्दा पनि खाद्यान्न, सागपात-तरकारी, लसुन-प्याज र माछा-मासु आयात गरिरहनु परेको होला ? हरियो बन नेपालको धन भनिन्छ, तर किन अरबौंको काठ प्रत्येक वर्ष विदेशबाट आयात गरिरहन्छौं ?
उत्तरकर्ता ; मौन...बन्छ÷बन्छे !
नेतानै भन्छ, भ्रष्टले खत्तम पारे !
सत्ता छाडेको भोलिपल्टदेखि नेता पनि भन्न थाल्छन्, भ्रष्टाचारले सदाचारलाई खायो । प्रत्येक भ्रष्टाचारीलाई कडा भन्दा कडा कारबाही गर्नुपर्छ ।
तर जब ऊ जनताको मत पाएर सत्तामा पुग्छ, भ्रष्टाचारको काम झन् दिक्क लाग्दो गरी उही सुरु गर्छ।

krishna-murari-bhandari_10अनि सडक उही, ढल उही, पेटी उही । अस्पताल र स्वास्थ्य केन्द्र उही । कृषि उस्तै । पुल उस्तै । मिसावट उस्तै । औषधीमा पनि मिसावट । भन्सार,कर र मालपोत पनि उस्तै । बजार भाउ उस्तै । शिक्षा पनि उस्तै । विदेशबाट उही सामाग्री आयात र देशबाट निर्यात केही न केही फुस्सा...!
आजित भए पनि नागरिक प्रश्न सोधिरहन्छ । जिम्मेवार भनाउँदो जवाफ नै दिँदैन । मुख खोल्दै खोल्दैन !
प्रश्नकर्ता ; आँखा झन् ठूला पार्छ ? बोल्न पनि छाडेर दुवै हात हल्लाउँदै सोधिरहन्छ-किन, किन र किन ?
देशव्यापी महारोग !
धुलो उड्यो...हिलो भयो...पानी जम्यो ...ढल फुट्यो र मल-मूत्रसहित उम्लिएर फैलियो...खाल्डा परे...देखिएन, आफैं परियो...बालबालिका डुबे !
यो वर्ष यिनै कुरा खुब सुनियो, देखियो र भोगियो !
पानी नपर्दा धुलो उडेर कुइरीमन्डल । पानी परेपछि त्यहीं हिलो र पानी जमेर तलाउ बने ।
सडकमै पोखरी, छेउछाउमा खाल्डाखुल्डी । पानी जम्यो । पानीले असारका खेत झैं सडक, गल्ली, राजमार्ग जताततै जलमग्न भयो । कुलो-नहर चल्न थाल्यो । कतैकतै सचेतहरूले सडकमै धान रोपेर सरकारमा बस्ने र नेताहरूको खिल्ली उडाए । पानी जमेको ठाउँमा खाल्डाखुल्डी नदेखिनाले बटुवाहरू त्यसैमा जाकिए ! मोटरसाइकलवाला पछारिए । गाडीवाला जाममा घन्टौं रोकिए, खाल्डामा फसे । गजगज हिलोले बाटोमा हिँड्नै बटुवालाई पर्लय भयो ।
राँगा, भैंसी, गाइगोरु डुबे । बालीनाली नष्ट भयो ।

सडक किनारा घर पसलवाला र छरछिमेकी वाक्क-दिक्क बने । नेपाल डुल्न आउने पर्यटक छक्क परे । तीर्थयात्री हैरान भए । राजधानीका स्थायी बटुवा विलखबन्द परिरहे । स्कुल कलेज जाने केटाकेटीको बिचल्ली हेरिनसक्नुकै भयो । गृहिणी र बुढाबुढीको हाल बेहाल बन्यो ।
समाचारका छ प्रश्न
पत्रकारिता पढाउने संसारभरकै गुरुहरू भन्छन्, कुनै घटनाबारे समाचार बनाउने हो भने छ वटा प्रश्नको जवाफ खोज्नुपर्छ । को, के, किन, कसरी, कहिले र कसबाट भन्ने सवालको जवाफ दिएपछि मात्र त्यो सामान्य समाचार बन्छ ।

कुनै घटना भयो भने तपाईंका मनमा उब्जने छ वटा प्रश्नको जवाफ नै न्यूनतम समाचार मानिन्छ । आधारभूत प्रश्नको जवाफ आउने भएकोले खासमा छवटा प्रश्नको जवाफ नभएका कुनै पनि घटना समाचार बन्दैन नै भनिन्छ ।

बट, लेकिन, तर, किन्तु, परन्तु पत्रकारितामा पनि नहुने होइन । किन्तु परन्तु चाहिँ पत्रकारले त्यस्तो बेलामा मात्र प्रयोग गर्छन् जतिबेला कुनै प्रश्नको जवाफ तुरुन्त फेला परिसकेको हुँदैन । यसो भनिए पनि त्यो घटनालाई समाचार बनाउन संवाददाताले छोड्दैन । यद्यपि, जवाफ नपाएको प्रश्नको उत्तर खोज्न पनि उसले छाड्दैन । प्रयत्न जारी राखेर पनि उ त्यो घटनाबारे आफ्ना पाठक, दर्शक र श्रोतालाई अवगत गराउन लागिरहन्छ ।

पत्रकारले जतिबेला छमध्ये पहिले उत्तर नपाएको प्रश्नको जवाफ पाउँछ, त्यो समाचारको फलोअप समाचार भनेर त्यही हवाला दिँदै पाठक÷दर्शक÷ श्रोतालाई अवगत गराइहाल्छ ।
यो नै पत्रकारको न्यूनतम धर्म र पत्रकारिताको 'ग्रामर' हो । धर्म किनभने यो उसले कुनै हालतमा पालना गर्नैपर्छ र ग्रामर किनभने यो नभई उसको समाचार पूरा हुँदैन । जसरी ग्रामर नमिली वाक्य पूर्ण हुँदैन, त्यसैगरी पत्रकारितामा पनि ग्रामर नमिली सामान्य समाचार बन्दैन ।
के ? किन ? कहिले ? कहाँ ? कसरी ? कोबाट ?
अंग्रेजीमा पत्रकारहरू 'फाइब डब्लू एच' भन्ने गर्छन् । अग्रेजी भाषामा फाइब डब्लू भनेको पाँचवटा के हो ? र, एच भनेको हाउ अर्थात कसरी हो ।
सडकका छ प्रश्न !

पत्रकारिताका 'फाइब डब्लू एच' जस्तै सडकलगायत जलविद्युत् वा कुनै पनि निर्माण आयोजनाका फाइब डब्लू एच त्यतिमा मात्र होइन, 'फिप्टिन' सम्म पो हुने रहेछन् ! सबैलाई आश्चर्य लाग्ला । जहाँ यतिधेरै बेथिति छ त्यहीं यति धेरै ? !

संसारभरका निर्माणसम्बन्धी कर्म यस्तै सवालहरूको जवाफ र जिम्मेवारी साथ पूरा गरिने रहेछ । तर नेपालमा भने यी प्रश्नबिना उत्तर रहिरहनु परेको र त्यो भए नभएको जाँचबुझ र दण्ड सजाय गर्ने निकायहरू लबस्तरो बन्दै दिएर न निर्माण कार्यको धर्म न त ग्रामर नै पालना गरिरहेका छन् । अहिलेको समस्याको जड नै यही हो । तर उनीहरू सत्यतथ्य ढाकछोप गरेर सरासर नकच्चरो बनिरहेछन् !

योजनाको डीपीआर

निजी निर्माण र पुनर्निर्माण गर्दा पनि सर्वसाधारण के काम कहिले गर्ने, कसले गर्ने, कसरी गर्ने, कहिलेसम्ममा गर्ने, के सामान प्रयोग गरेर गर्ने भनेर योजना बनाएर काम गर्नुपर्छ । सरकारी र सार्वजनिक काम गर्ने त विधिविधान नै छ । कुनै पनि कामको विस्तृत परियोजना प्रतिवेदन (डीपीआर)नै तयार पारिन्छ र यो लिखित हुन्छ, मौखिक हुँदैन ।
यो यति विस्तृत हुन्छ कि योजना तयार गर्ने विचार कहाँबाट र कहिलेदेखि फुर्‍योदेखि निर्माण सम्पन्न र अझ मर्मतसम्भारको बारेमा विस्तारमा गर्नुपर्ने काम र कति खर्च लाग्छ भन्ने हिसाबकिताब गरिएको हुन्छ ।

काम गर्दाको विधिविधान त यति विस्तारमा हुने रहेछ कि हेरेर छक्कै परियो ।
समय भनेको पैसा हो । ढिलाइले खर्च बढाउँछ । उच्च गुणस्तर र सुरक्षा हरेक निर्माण कार्यको महत्वपूर्ण पक्ष हो । यसको पालनामा ज्यादै कडिकडाउ हुने हरेक सम्झौतामा उल्लेख छ ।
प्रारम्भिक अध्ययनको चरण, डिजाइनको चरण, ठेक्कापट्टा दिने लिने चरण, निर्माणको चरण, सञ्चालन र मर्मतको चरण । कुनै पनि योजना वा निर्माणकार्य हुँदाका न्यूनतम चरण हुन् ।

यी शीर्षकलाई विस्तारमा केलाउने हो भने, प्रत्येक चरणमा बीसौं काम एकपछि अर्को गर्नुपर्ने देखिन्छ । उदाहरणका लागि भनौं न, जुन काम गर्ने सोच बनाइएको छ, अध्ययनमा त्यो सोच कसरी आयो ? किन आयो ? के कारणले गर्दा यसको आवश्यकता पर्‍यो ? हिउँद वर्षा बाढीपहिरोको सम्भावनालाई कसरी नियन्त्रण गर्ने वा पन्छाउने ? कस्तो बनाउने ? अग्लो-होचो-चिल्लो-खस्रो कस्तो ? बत्ती कहाँ राख्ने, सडक पार गर्ने चिन्ह कहाँकहाँ राखिनेछ ? ढल, मंगाल, कल्भर्ट, पुल कहाँ राख्ने ? कतिवटा राख्ने ?

कस्तो गुणस्तरका सामान प्रयोग गर्ने ? त्यो तयार गर्न कति पैसा लाग्छ ? समय कति लाग्छ ? सबैको जोडघटाउ गुणन भाग लगाइएको हुने रहेछ । ढिलासुस्ती भए के गर्ने ? कति दण्डजरिबाना गर्ने पनि सम्झौता गर्दा तोकिएको हुने रहेछ ।
प्रत्येक निर्माणका इन्च-इन्चमा कसले के गर्ने, कसरी गर्ने, के कस्ता सामग्री प्रयोग गर्ने र त्यो कति समयसम्ममा पूरा हुन्छ भन्नेसम्म पनि अध्ययन हिसाबकिताब गरिएको हुने रहेछ ।

त्यसका साथै त्यो कार्य गर्दा के कस्ता चुनौती आउँछन् ? वातावरणीय तथा नागरिक-सामाजिक-सांस्कृतिक-मानव सुरक्षाका पक्षहरूमा के के कुरामा ध्यान दिनुपर्छ र त्यसका लागि केके गर्ने मात्र होइन कति खर्च हुन्छसम्मको हिसाब हुन्छ भन्ने उल्लेख हुने रहेछ । वातावरणीय पक्षको कुरा गर्दा कुन ठाउँमा कस्ता विरुवा रोप्नुपर्छ भन्नेसम्म पनि पहिल्यै तोकिएकै हुन्छ ।
निर्माण गर्ने ठेकेदार, विशेषज्ञ, जाँचबुझ हरेक पाटोमा निर्माण गर्ने, गुणस्तर निर्धारण र त्यसको प्रत्येक चरणमा जाँचबुझ गरिने प्रावधान गरिएको हुन्छ । तर किन, कसरी र कसले जाँचेको, बनाएको र जाँचपास गरेका ठाउँमा के के भएको छ ? जनता अगाडि जगजाहेर छ !

ब्रम्हलुटको सानो उदाहरण

भर्खरै पत्रपत्रिकामा छापिएको र टेलिभिजनहरूमा देखाइएको एउटा तस्बिरको चर्चा गरौं । राजधानी काठमाडौंको सान मानिने धरहरा ०७२ को भुइँचालोले ढलेपछि सुन्धाराको गोश्वारा हुलाकको छेउमा एक धरहराप्रेमीले सानो रूप बनाएर राखेका छन् । त्यो ठाउँ भएर हिँड्ने प्रत्येक बटुवाले धरहरा यस्तो रहेछ भन्ने देख्न पाएका छौं ।

त्यस्तै त्यत्रै धरहरा, यसै साता सिंहदरबारभित्र पनि बनाएर फलामको बार लगाएर राखिएको तस्बिर सञ्चारमाध्यममार्फत हेर्न पाइयो ।
सिंहदरबारको धरहरा पनि गोश्वारा हुलाकछेउकै धरहराजत्रै रहेको देखियो, तर यसको लागत खर्च सुन्नु हुन्छ ? पाँच लाख रुपैयाँ लाग्यो रे, यो बनाउन !
गोश्वारा हुलाकनिरको बनाउनेले त्यति पैसा खर्चेर बनाएको त पक्कै होइन, तर सिंहदरबारभित्रको धरहराको किन यति धेरै खर्च लाग्यो ? यसको सरल जवाफ सर्वसाधारणले यस्तो दिए, किनभने यो पढेलेखेकाले सरकारी खर्चमा बनाएका हुन् ।

पढेलेखेकाहरू अरूलाई उल्लु बनाउन, तिकडम गर्न अत्यन्त सिपालु हुन्छन् किनभने उसले नै केमा के खर्च गरेपछि आफूले कति कुम्ल्याउन पाइन्छ भन्ने पढे, जाने र बुझेको छ ! अब तपाईं नै भन्नुहोस्, यस्ता भ्रष्टहरूलाई 'भचा कुसी' लैजाने कि 'खासा खुसु' ? एउटै समाधान भाचाकुसी !
बोलीचालीमा भातेकोशी भनिने 'भचा कुसी' वा 'खासा खुसु' नेवारी शब्द हुन् । यसको अर्थ हो, सानो खोलो अथवा खहरे । भचाकुसी काठमाडौंको शोभा भगवती मन्दिरनजिक विष्णुमति नदीको छेउमा छ भने 'खासा खुसु' भक्तपुरमा रहेको त्यस्तै खालको खहरे हो । यी दुवै ठाउँ इतिहासमा एउटै कामका लागि चर्चित छन्, जहाँ भ्रष्ट, पापी, अपराधी, बलात्कारी, ज्यानमारा र यस्तै प्रकृतिका दोषीलाई लगेर जल्लादले ज्यान सजाय कार्यान्वयन गर्दथ्यो । दोषीलाई त्यसैगरी सजाय दिइन्थ्यो, जसरी देवीथानमा पशुबली दिँदा भुत्ते खुकुरीले रेटीरेटी दिइन्छ ।

बहुचर्चित भनाइ नै छ, चाँडो ज्यान जाओस् र सासना कम पाइयोस् र धेरैबेर छटपटाउन नपरोस् भनेर मर्नेले ज्यान लिने जल्लाद वा चण्डाललाई साँध लगाएको वा भर्खरै पाइन हालेको धारिलो हतियारले एकैचोटमा गर्धन छिनाली देऊ 'प्लिज' भनेर काटिनुअघि दक्षिणा चढाउनुपथ्र्यो । खुसी पार्नुपथ्र्यो । दक्षिणा पाएन भने जल्लादले धार मरेको नलाग्ने हतियारले रेटेर अत्यन्तै पीडा दिई सजाय तामेल गर्दथ्यो ।


प्रतिक्रिया दिनुहोस !

Unity

working together is no longer optional-it is a matter of compulsion

Annapurna Media Network has announced the Unity for Sustainability campaign which comes into force from January 1, 2022. The main aim of this campaign is to 'lead the climate change dialogue' working closely with all the stakeholders on sustainable development mode, particulary focusing on climate-change issues.