हरियो उपभोक्तावाद

हरियो उपभोक्तावाद

साउने झरीले ल्याउने प्राकृतिक हरियोपनसँगै केही वर्षयता हरियो, पहेँलो चुरा र कपडाले छपक्क ढाकिने गरेको छ, सहर । यो सहरमामात्र सीमित नभई गाउँघरतिर पनि फैलिसकेको छ ।

कक्षा १० र ७ मा पढ्ने भदैनीहरू साउनको पहिलो साता धादिङबाट काठमाडाै‌ं आएका थिए । यसपटक यी केटीहरू देखेर म निकै छक्क परेँ । कारण थियो उनीहरूको नाडीभरिको हरियो पहेँलो चुरा ।

उनीहरूले गाउँबाट डेढघन्टाको उकालो उक्लेर भन्ज्याङपोखरी बजारमा गई चुरा र हत्केलाभरि मेहेन्दी लगाएका रहेछन् । बजारले कसरी सबैतिर आफ्नो उपस्थिति कायम गरिसकेको छ, यो एक उदाहरण हो । हाम्रा गाउँघर कुनाकानी सबैतिर छिचोल्न भ्याइसकेको छ हरियो उपभोक्तावाद ।

बजार रुचि

भारतीय लेखक शम्भुनाथ भन्छन्, ‘मुखुण्डोको संसार हो उपभोक्तावाद ।’ उनले भने जस्तै बाहिर एउटा देखिन्छ तर भित्र त्यसको लक्ष्य अर्कै हुन्छ । हरियो चुराकै सन्दर्भ यही छलपूर्ण बजारको उपज हो ।

र हाम्रो समाजमा घुसेको पुँजीवादको पछिल्लो अवतार । हरियो कपडा र चुरा पछिल्ला केही वर्ष यता साउने फेसन भएको छ । तर त्यसैसँग गाँसिएर आउँछ बजार, पुँजी, र उपभोक्तावाद जसले महिलालाई साउनमा हरियो लगाउन बाध्य बनाउँदै छ ।

शम्भुनाथकै विचारमा, उपभोक्तावादले मस्तिष्कको स्वतन्त्रतालाई चिडियाखानामा राखेर वास्तवमा दासतालाई नै किसिम किसिमले लेटेस्ट फेसन बनाइदिएको छ । जो सही सावित भइसकेको छ, हाम्रै समाजमा पनि । उपभोक्ताको स्वतन्त्रता अब कैद छ बजारमा ।

ऊ आफ्नो रुचिले भन्दा बढी बजारले निर्देशित हुन्छ । बजारका सामु आम मानिसको स्वतन्त्रा निकै निरीह बन्दै गएको छ यतिखेर । सहरैभरि फैलिने हरियो साउने फेसन यसैको एक सग्लो उदाहरण हो ।

बजारतन्त्र मानिसको मस्तिष्कमा पसिसकेको छ । केही समय अघिमात्र नेपाली बजार विश्वकपमा भाग लिएका फुटबल क्लबका जर्सीहरूले भरिभराउ भएको थियो । नाबालकदेखि अधबैंसेहरूसम्म कुनै न कुनै जर्सीमा सजिएका तस्बिरले फेसबुकको भित्तो छपक्कै भरिएको थियो ।

केहीसमय त्यो फुटबलको फेसबुके उन्माद गजबको रह्यो । तर त्यसका पछि निश्चय नै बजारले निर्माण गरिदिएको रुचिको हात थियो । ठीक समयमा दाउ मार्नु नै बजारको धर्म हो । विश्वकप २०१८ को अवसरमा नेपाली बजारमा पनि उही दाउ मार्यो पुँजीवादले ।

महिलाहरू स्वतन्त्रताका कुरा जोडले उठाइरहेका छन् एकातिर भने अर्कोतिर पत्तै नपाई पुँजीवादको चंगुलमा परिरहेका छन् ।

यस्तो उपभोक्ता मानसिकता तयार भयो कि कुनै क्लबको जर्सी नलगाए त त्यो फुटबलको तातो माहोलमा आफू त्यसै बिलाइने सम्भावना थियो त्यस बखत । त्यसैले पनि मानिसहरू आफ्नो उपस्थितिको लागि तँछाडमछाड गर्दै नाबालक केटाकेटीलाई धरी जर्र्सी लगाइदिँदै थिए ।

त्यो बजारको सफलता थियो । किनकि कुनै वस्तुको निम्ति उपभोक्तामा आतुरता सिर्जना गर्नु बजारको ध्याउन्न हुन्छ । क्षणिक खुसीमा फुलेल नेपालीहरूले पत्तै पाएनन्, एकमहिने फुटबलमेलाले हाम्रो कति पैसा लुटेर लग्यो ।

साउनसँगै नयाँ फेसन बजारमा सक्रिय छ । त्यसमा विशेषत महिलाहरू नै अगाडि देखिन्छन् । यस महिनामा गरिने व्रत, तीर्थ धार्मिक आस्था या महत्व आफ्ना ठाउँमा होलान् तर बडो डरलाग्दो गरी फिँजिएको छ साउने बजारको मानसिकता ।

मेरै भदैनीका उमेरका किशोरीहरूको कलिलो दिमागमा भरिदिसकेको छ बजारले साउनसँगको हरियो पहिरन र चुरा लगाउनै पर्ने एक भ्रमपूर्ण मानसिकता । साथीहरूसँगको बजार डुलाई, रंगीचंगी पहिरन, हातको रङयाई आदिले साउन उनीहरूका लागि निकै प्रतीक्षाको समय हुनेछ ।

अर्को वर्ष पनि उनीहरू उसैगरी केही घन्टा हिँडेरै बजार पुग्ने निश्चित छ । देख्दै गर्दै आएकाले साउनको हरियो बजार केही समयमा नै सत्य झैं भइसकेको छ । तर उपभोक्तावादसँग जोडिएको पुँजीवादको छोपिएको रूप भने निकै डरलाग्दो छ । जसलाई सामान्य उपभोक्ताले कहिल्यै मेसै पाउँदैनन् ।

उनीहरूको मस्तिष्कमा आफ्नो ठाउँ बनाएका नाफाखोर कम्पनीहरूको ध्याउन्न भन्नु मात्र आफ्नो साम्राज्यको विस्तार र नाफा । यो सामान्य जस्तो लाग्ने हरियो चुरासँगै नेपालबाट बाहिरिने मोटो रकमले फेरि पनि बर्सेनि थपिँदै गरेको ठूलो व्यापार घाटामा नै टेवा दिनेछ ।


महिला र बजार

महिलाको स्वतन्त्रता, परिवार र निजी सम्पत्तिको अवधारणा आएपछि समाज सामन्तवादतिर अघि बढेसँगै खोसिँदै गयो । कालान्तरमा उनीहरू दोस्रो दर्जाका बन्न पुगे । त्यही बनावटी र छलपूर्ण कुरा नै सत्य भइरह्यो । आज आफ्नो गुमेको स्वतन्त्रता र अस्तित्वको लडाइँ लडिरहेका छन् महिलाहरू ।

तर महिला स्वतन्त्रताको लडाइँमा भाँजो हाल्न लागिपरेका छन् यतिखेर बजार र नाफाखोर बहुराष्ट्रिय कम्पनीहरू । भारतीय लेखक कात्यायनीको विचारमा बजारतन्त्रले महिलाको वास्तविक छविलाई ढाकेर उपभोक्ता सामग्री, कमोडिटीको रूपमा उभ्याएको छ । उनीहरूलाई ब्रान्डले प्रतिस्थापन गरिदिएको छ ।

पुँजीवादले पुरातन प्रतिक्रियावादी मूल्यलाई नै अपनाइरह्यो जसले समाजलाई चरम निरंकुश उपभोक्तावादी संस्कृतितिर धकेलिदियो । अब महिलाहरू घरेलु गुलाम हुनुका साथै उपभोक्तावादी संस्कृतिको मारमा पर्दै गएका छन् ।

नेपाली समाजमा बेलाबेला फैलिने मौसमी हरियो रातो फेसनले महिलामा रोपिएको उपभोक्तावादलाई संकेत गर्छ जो आज संस्कृति नै भएको छ । महिलाहरू स्वतन्त्रताका कुरा जोडले उठाइरहेका छन् एकातिर भने अर्कोतिर पत्तै नपाई पुँजीवादको चंगुलमा परिरहेका छन् । कसरी सम्भव हुन सक्छ बजार निर्मित जालोको जकडाई र स्वतन्त्रताको कुरा एकै पटक ?

महिलाको स्वतन्त्रतामाथिको पछिल्लो प्रहारको रूपमा उदाएको छ फ्यासन र सौन्दर्य प्रशाेधन बहुराष्ट्रिय कम्पनी । महिलाहरू ब्रान्डसँग जोडिँदै गर्दा उनीहरूको वास्तविक देहको वस्तुकरण भइरहेको छ । महिलाको सौन्दर्य र शरीरसँग जोडिएको छ विश्वबजार ।

बजारले निर्धारण गरिदिन्छ महिलाको सौन्दर्यरुचि र सुरु हुन्छ बजारको नियन्त्रण साथै महिलामाथिको शोषणको अर्को शृंखला । सन् साठीकै दशकमा अमेरिकी कम्युनिस्ट महिला अधिकार अभियन्ता एब्लिन रिडले औंल्याइसकेकी थिइन् महिलामाथिको बजार शोषणबारे ।

उनले भनेकी थिइन्, ‘पुँजीवाद विकसित हुँदै गएपछि उत्पादक यन्त्रको व्यापक विस्तारसँगसँगै बजारको आवश्यकता जन्मियो । स्वास्नी मानिसहरू जनसंख्याको आधा नै भएकाले नाफाखोरहरूले नारी सौन्दर्यको शोषण गर्न थाले ।’

तर महिला स्वतन्त्रताको लडाइँमा भाँजो हाल्न लागिपरेका छन् यतिखेर बजार र नाफाखोर बहुराष्ट्रिय कम्पनीहरू । भारतीय लेखक कात्यायनीको विचारमा बजारतन्त्रले महिलाको वास्तविक छविलाई ढाकेर उपभोक्ता सामग्री, कमोडिटीको रूपमा उभ्याएको छ । उनीहरूलाई ब्रान्डले प्रतिस्थापन गरिदिएको छ ।


बजारले तय गरिदिन्छ मानक सौन्दर्य र वरिपरि घुमाइदिन्छ महिलालाई । वास्तवमा मानक या केन्द्र भन्ने केही छैन भनी उत्तरआधुनिक्ताले हामीलाई घच्घच्याउँछ । काला, गोरा, होचा, अग्ला, चिम्सा, थेप्चा सबै सुन्दर हुन् भनी पाठ पढाउछ । मानव आफैंमा सुन्दर सिर्जना हो पनि भन्छ ।

तर बजार र विज्ञापनमा सुन्दरताको मानक उभ्याइदिन्छन् । त्यसपछि आम मानिसको मानसिकतालाई त्यस्ता विज्ञापनहरूले अर्कै स्वरूप दिने काम गर्छन् ।

केही समयअघि मात्र डोभ साबुनको विज्ञापनमा त्यसको प्रयोगसँगै काली महिला गोरी हुँदै गएको देखाइँदा त्यो निकै रेसिस्ट भएको भनी चौतर्फी विवादमा पर्यो । कम्पनीले माफी माग्न बाध्य भयो ।

आज पनि गोरो छाला नै सुन्दरताको पर्याय हो भनेर लागिपरेका छन् उत्पादक कम्पनीहरू । यस्ता नाफाखोर बहुराष्ट्रिय कम्पनीहरूको मिलेमतोमा नै तय हुन्छन् महिलाका सौन्दर्यको एक मापदण्ड ।

नाफाका लागि सिर्जना गरिदिएका सुन्दरताका कृत्रिम र भ्रमपूर्ण घेराभित्र पर्न आज विश्वभरका महिलाहरू दौडिरहेका छन् । नाफाखोर कम्पनीहरूको सुन्दरी घेराभित्र बाँधिन जति सक्दो धेरै सौन्दर्य प्रशाधनका वस्तुहरू प्रयोग गर्ने होडबाजीमा हुन्छन् उनीहरू । बढ्दै गएका यस्ता कार्यले गर्दा महिलाहरू आफ्नो लागि आफैं निर्णय गर्न सक्ने एक चेतनशील प्राणी हुन् या बजारले तयार पारेको एक उपभोक्तावादी डमी हो, संशय सिर्जना भएको छ ।

हरियै प्रसंग

पितृसत्तात्मक सामन्ती मानसिकताको ह्याङओभरबाट मुक्त भइनसकेको वर्तमान नेपाली समाजमा आज पनि सार्वजनिकरूपमै महिलाको क्षमता माथि प्रश्न उठ्ने गरेको छ । चिकित्सा शास्त्र अध्ययन गर्दै गरेका छात्राहरूको योग्यता माथि उठाइएको प्रश्न यसको पछिल्लो उदाहरण हो ।

समयसमयमा उठ्ने यस्ता विवादास्पद र अनर्गल कुराहरूको सामना गर्दै पनि नेपाली महिलाहरू आफ्नो हकहित, स्वतन्त्रता र समानताका निम्ति अघि बढ्दै छन् ।

खुकुलिँदै गरेका सामाजिक मान्यताहरू, परिमार्जित हुदै गएका नियम कानुन अनि मुखरित हुँदै गएका महिलाहरूको आवाजले गर्दा यतिखेर उनीहरूले आफ्नो क्षमता देखाएर अघि बढ्ने सही समय छ । यस्तो पेचिलो समयको मागलाई महिलाले आफ्नो क्षमता र कार्यकौशलताले नै सम्बोधन गर्ने हो ।

यस संगीन समयमा पनि महिलाहरू बजारले सिर्जना गरिदिएको उपभोक्तावादी छलपूर्ण दुनियाँमा मक्ख रहिरहने हो भने हाम्रा गम्भीर विषयहरू ओझेलमा पर्न सक्छन् । नाबालक छोरीहरूको हातभरि चुरा र मेहेन्दी लगाइदिनमै तल्लीन आमाहरू देख्दा लाग्छ महिला स्वतन्त्रता र समानताका कुराहरू मात्र नेपथ्यमा गुञ्जिरहने नारा बन्ने त होइन ।

हरियो उपभोक्तावाद र बजारवादको पछिल्लो संस्करण हरियो जञ्जालबाट मुक्ति जरुरी छ । आफैं परिवर्तन नभए कसरी गर्ने समाज परिवर्तन ?


प्रतिक्रिया दिनुहोस !

लोकप्रिय

Unity

working together is no longer optional-it is a matter of compulsion

Annapurna Media Network has announced the Unity for Sustainability campaign which comes into force from January 1, 2022. The main aim of this campaign is to 'lead the climate change dialogue' working closely with all the stakeholders on sustainable development mode, particulary focusing on climate-change issues.